کد خبر: ۷۳۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲
خروج بازار سرمایه از حال و هوای تعطیلات
امروز ارزش معاملات بورس و فرابورس ایران در مجموع به کمتر از هزار میلیارد تومان رسید. این رقم هر چند که چشمگیر نیست اما نسبت به روزهای ابتدایی سال نشان می‌دهد که بازار از فضای تعطیلات نوروزی خارج شده و با رشد متوسط قیمت سهم‌ها، شاخص کل از نیمه کانال ۱۸۶ هزار واحدی عبور کرد.
بورس هم سبزپوش شد
امروز ارزش معاملات بورس و فرابورس ایران در مجموع به کمتر از هزار میلیارد تومان رسید. این رقم هر چند که چشمگیر نیست اما نسبت به روزهای ابتدایی سال نشان می‌دهد که بازار از فضای تعطیلات نوروزی خارج شده و با رشد متوسط قیمت سهم‌ها، شاخص کل از نیمه کانال ۱۸۶ هزار واحدی عبور کرد.

در روزهایی که بازار سهام در سال جدید شروع به کار کرده به جز یک روز، متوسط قیمت سهم‌ها در بورس تهران با افزایش مواجه بوده است. در برخی از این روزها سهم‌های کوچک بازار را دست گرفتند و رشد مناسبی داشتند. اما امروز سهم‌های مخابراتی در کنار چند سهم در گروه پالایشی و بانکی سعی کردند به کلیت بازار جهت دهند.

با اتمام تعطیلات نوروزی، بازار نسبتاً از حالت تعطیلی خارج شده و ارزش و حجم معاملات نسبت به روزهای ابتدایی سال مقداری افزایش یافته است؛ به طوری که ارزش کل معاملات بورس به رقم ۶۲۲ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات عدد دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون سهم و اوراق مالی را تجربه کرد. اما اگر ارزش معاملات فرابورس را هم به رقم ارزش معاملات بورس اضافه کنیم، کل ارزش معاملات بازار سرمایه به هزار میلیارد تومان نمی‌رسد.

امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای باز شدن معاملات روند صعودی را در پیش گرفت و با یک شیب نسبتاً ثابت ۱۲۵۳ واحد رشد کرد و به نیمه کانال ۱۷۶ هزار واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم وزن با ۶۶۱ واحد افزایش رقم ۳۶ هزار و ۲۹ واحدی را تجربه کرد.

شاخص آزاد شناور نیز با ۱۵۹۳ واحد رشد مواجه شد و رقم ۲۰۹ هزار و ۷۲۲ را تجربه کرد. همچنین شاخص بازار اول و دوم هر کدام به ترتیب ۹۴۱ و ۲۴۱۲ واحد رشد کردند.

مخابرات ایران، پالایش نفت اصفهان، شرکت ارتباطات سیار ایران و معدنی و صنعتی چادرملو چهار نمادی بودند که هر کدام به ترتیب ۲۸۷، ۱۱۰، ۹۹ و ۸۱ واحد تأثیر افزاینده روی شاخص‌های سهام داشتند اما در طرف مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان و معدنی و صنایع گل‌گهر، هر کدام به ترتیب ۸۳، ۸۳، ۷۱ و ۶۴ واحد تأثیر کاهنده روی شاخص‌های بازار داشتند.

در گروه استخراج کانه‌های فلزی چادرملو و گل‌گهر همچنان از تأثیر گذاران روی شاخص بورس هستند اما امروز چادرملو با رشد قیمت مواجه شد و به افزایش شاخص‌ها کمک کرد ولی گل‌گهر روند عکس را پیش گرفت اما در مجموع بیشتر سهم‌های این گروه با افزایش قیمت مواجه شدند.

در گروه فلزات اساسی نیز سهامداران شاهد نوسان قیمت عمدتاً کمتر از دو درصد بودند. هرچند که برخی از سنگ‌ها مثل مس شهید باهنر و زرین معدن آسیا توانستند بیش از چهار درصد رشد قیمت را تجربه کنند.

در عین حال در گروه فرآورده‌های نفتی کک و سوخت هسته‌ای قیمت پایانی سهم‌ها یک دست با افزایش روبرو شد و بسیاری از سهم‌های این گروه توانستند بیش از یک درصد رشد قیمت داشته باشند.

از گروه‌های دیگر تأثیرگذار بر معاملات می‌توان به گروه خودرو و ساخت قطعات اشاره کرد. در ایران خودرو به عنوان یکی از لیدرهای این گروه شاهد صف پایدار خرید بودیم؛ به طوری که قیمت این سهم نسبت به روز معاملاتی گذشته حدود پنج درصد افزایش قیمت داشته است. بیشتر سهم‌های این گروه با افزایش قیمت روبرو شدند.

اما در فرابورس ایران شاخص کل افت ۱۴.۶۹ واحدی را تجربه کرد و به رقم ۲۳۹۰ واحدی رسید. ارزش معاملات فرابورس عدد ۳۰۴ میلیارد تومان را رد کرد و حجم معاملات این بازار به رقم ۸۲۶ میلیون سهم و اوراق مالی رسید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار