مديران بورس پيگير معاملات «فارس» مي‌شوند
از نظر حرفه‌اي، هيچ فردي نمي‌پذيرد که در بازار منفي، شاخص مثبت باشد و سازمان بورس به هيچ وجه خواهان چنين رويه اي نيست و در اين رابطه به مديران بورس نکاتي را اعلام کرده تا پيگيري‌هاي لازم از "فارس" به عمل آيد. برخلاف نظر برخي فعالان، معامله بلوکي بر سهام اين شرکت انجام نشده و سهامداران حقوقي با هدف حمايت از سهم اقدام به خريد سهام از سرمايه گذاران خرد کرده‌اند. محسن خدابخش، مديرنظارت بر بورس‌هاي سازمان بورس درباره رشد قيمت سهام "فارس"، در جريان معاملات شنبه و يکشنبه به سنا، گفت: بر خلاف انتقاداتي که مطرح است، معاملات بلوکي تعريف و شرايط خاص خود را دارد و براي اين شرکت رخ نداده است. به طوري که عمده معاملات 3.5 ميليون سهمي‌مربوط به سهامداران خرد است. اين مقام مسئول افزود: نکته دوم مربوط به علت رشد قيمت سهام "فارس" در روز منفي بازار است که اگر ناشي از مجمع هلدينگ خليج فارس باشد، از نظر سازمان درست نيست و مديراني که مي‌خواهند به طور حرفه اي در بازار فعاليت داشته باشند نبايد چنين اقدام غير حرفه اي را انجام دهند. خدابخش با بيان اينکه سازمان بورس نمي‌تواند مانع از معاملات خرد سهام شرکت‌ها شود، تاکيد کرد: مسوولان سازمان بورس به رويداد امروز بازار انتقاد دارند و 100 درصد مخالف شاخص سازي با يک شرکت در برابر کاهش قيمت سهام ديگر شرکت‌ها هستند. 

زمان قطعي و شرايط هشتمين عرضه اوليه مشخص شد
در پي برگزاري جلسه معرفي روز شنبه شرکت آسيا سير ارس توسط مديران، زمان قطعي عرضه اوليه اين شرکت حاضر در بازار دوم معاملات فرابورس مشخص شد. زمان قطعي و شرايط عرضه اوليه ۱۰ درصد سهام شرکت آسيا سير ارس که هشتمين شرکت جديد سال خواهد بود، مشخص شد. به نقل از سنا، در پي برگزاري جلسه معرفي روز شنبه شرکت آسيا سير ارس توسط مديران، زمان قطعي عرضه اوليه اين شرکت حاضر در بازار دوم معاملات فرابورس مشخص شد. اين عرضه شامل 80 ميليون سهم "حآسا" است که‌امروز دوشنبه به روش ثبت سفارش و در محدوده قيمتي 115 تا 120 توماني هر سهم توسط کارگزاري مهرآفرين انجام مي‌شود. سهميه هر کد حقيقي و حقوقي نيز 850 سهم تعيين شده است. سود هر سهم سال مالي جاري اين شرکت 78 ريال پيش بيني و در سه ماه اول هم تنها 15 ريال معادل 19 درصد محقق شده است. شرکت توکاريل با مالکيت 99.9 درصدي سهامدار عمده شرکت آسيا سير ارس محسوب مي‌شود. اين شرکت که از سال 82 تاسيس شده داراي 138 نيروي انساني است و داراي مشترياني چون فولاد مبارکه ، ملي مس، کاوه فولاد ، فولاد هرمزگان است.


شرکت پتروشيمي‌آبادان پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به پايان اسفند امسال را براي دوره سه ماهه پايان خرداد منتشر کرد.
به گزارش سنا، «شپترو» با سرمايه ثبت شده 630 هزار ميليون ريال پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به پايان اسفند 96 براي دوره سه ماه منتهي به پايان خرداد را به صورت حسابرسي نشده اعلام کرد.
«شپترو» در حالي پيش بيني درآمد هر سهم براي سال مالي منتهي به پايان اسفند 96 را مبلغ 630 ريال زيان به طور خالص پس از کسر ماليات اعلام کرده بود که در دوره سه ماه منتهي به پايان خرداد به ازاي هر سهم 274 ريال زيان شناسايي کرد.


شرکت قند مرودشت صورت‌هاي مالي شش ماهه منتهي به 31 خرداد ماه 96 را حسابرسي نشده و با سرمايه معادل 200 ميليارد ريال منتشر کرد.
به گزارش سنا، شرکت قند مرودشت با انتشار عملکرد يکساله منتهي به 31 تير ماه 96 اعلام کرد در سال مالي که گذشت مبلغ 88 ميليارد و 447 ميليون ريال سود خالص کسب کرد و بر اين اساس مبلغ 442 ريال سود به ازاي هر سهم کنار گذاشت که اين رقم در مقايسه با دوره مشابه سال مالي قبل معادل 12 درصد کاهش داشت.
گفتني است اين شرکت در سال مالي قبل مبلغ 504 ريال سود به ازاي هر سهم محقق کرده بود.


شرکت کارخانجات کمک فنر ايندامين سايپا با سرمايه ثبت شده 320 هزار و 857 ميليون ريال گزارش فعاليت ماهانه يک ماه منتهي به پايان شهريور 96 را منتشر کرد. به گزارش سنا، شرکت کارخانجات کمک فنر ايندامين گزارش فعاليت توليد و فروش شهريور ماه‌امسال را اعلام کرد. شرکت کارخانجات کمک فنر ايندامين در شهريور ماه 114 هزار و 820 عدد انواع محصول را توليد کرد. بيشترين توليد اين شرکت در يک ماه کمک فنر تيپ 62بوده است. همچنين مبلغ فروش شرکت کارخانجات کمک فنرايندامين در شهريور ماه 124 ميليارد و 562 ميليون ريال بود. اين شرکت در نيمه اول سال جاري 852هزار و 822 عدد انواع محصول را توليد کرده است.


با تقاضای 5/4 برابری در بورس انرژی صورت گرفت؛
ديروز براي نخستين بار در بازار سرمايه کشور، پذيره نويسي واحدهاي سرمايه‌گذاري صندوق سرمايه‌گذاري پروژه در بورس انرژي ايران انجام شد.
به نقل از فارس، پذيره نويسي صندوق سرمايه‌گذاري آرمان پرند مپنا با نماد معاملاتي "پرند" به روش ثبت سفارش انجام گرفت که تعداد واحدهاي قابل پذيره نويسي اين صندوق 318 ميليون و 167 هزار و 357 واحد و دامنه قيمت در ثبت سفارش در محدوده 3،112 ريال تا 3،174 ريال بود. هدف از تشکيل اين صندوق جمع‌آوري منابع مالي لازم از متقاضيان سرمايه‌گذاري در صندوق و اختصاص اين منابع مالي به منظور ساخت پروژه تبديل نيروگاه گازي پرند مپنا به سيکل ترکيبي است. پذيره‌نويسي صندوق سرمايه‌گذاري پروژه آرمان پرند مپنا که براي مرحله نخست 100 ميليارد تومان تامين مالي مي‌کرد، با تقاضاي 4.5 برابري روبه‌رو شد و واحدهاي صندوق در کوتاه‌ترين زمان به فروش رفت. بنابراين گزارش تعداد واحدهاي صندوق برابر با 318 ميليون و 167 هزار و 357 واحد و قيمت پايه برابر با 3143 ريال بود که به دليل حجم بالاي تقاضا، قيمت عرضه 3174 ريال تعيين شد. ارزش کل بازاري صندوق با کشف قيمت ديروز بيش از 2800 ميليارد تومان است که بيش از 100 ميليارد تومان آن از بازار بورس جمع‌آوري شده است. گفتني است، صندوق سرمايه‌گذاري پروژه آرمان پرند مپنا در دو مرحله ديگر به ترتيب به ميزان 150 و 100 ميليارد تومان تامين مالي خواهد کرد که در ماه‌هاي آينده انجام خواهد شد.
جزئيات بازار گرداني واحدهاي نخستين صندوق پروژه قابل معامله با نرخ سود ۲۰ درصد
مدير عامل بورس انرژي با اشاره به پذيره نويسي موفقيت‌آميز گواهي‌هاي سرمايه‌گذاري نخستين صندوق پروژه انرژي در بازار سرمايه ايران به تشريح جزئيات بازارگرداني اين صندوق قابل معامله پرداخته است. مدير عامل بورس انرژي در گفتگو با فارس با اشاره به پذيره نويسي موفقيت آميز 318,167,357 گواهي سرمايه گذاري نخستين صندوق پروژه انرژي در نماد معاملاتي «پرند» گفت: صندوق آرمان پرند مپنا از جمله صندوق‌هاي سرمايه گذاري موضوع بند 20 ماده يک قانون بازار اوراق بهادار و بند هـ ماده يک قانون توسعه ابزارها و نهادهاي مالي جديد، محسوب شده و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار و براساس مقررات اساسنامه و اميدنامه خود فعاليت خواهد کرد. سيد علي حسيني با اعلام اينکه حجم تقاضا در اين پذيره نويسي مجموعاً يک ميليارد و 416 ميليون و 236 هزار و 733 واحد سرمايه‌گذاري بود که بيش از 4 برابر حجم عرضه را نشان مي‌داد، عنوان کرد: اين پذيره نويسي با قيمت 3،174 ريال براي هر واحد سرمايه‌گذاري در نخستين روز پذيره نويسي با موفقيت انجام پذيرفت که حاکي از جذابيت مطلوب اين واحدهاي سرمايه گذاري براي فعالان بازار سرمايه است. حسيني ادامه داد: بازار گردان اين صندوق، شرکت تامين سرمايه‌امين و کارگزار عامل بازارگردان، شرکت کارگزاري امين آويد مي‌باشد که بازارگردان به منظور افزايش نقدشوندگي واحدهاي صندوق براي خريداران در طول دوره معاملات ثانويه اين صندوق اقدام به انجام عمليات بازارگرداني با نرخ سود 20 درصد روز شمار مي‌نمايد. همچنين بازارگردان با هماهنگي با شرکت مپنا به عنوان موسس صندوق و مدير صندوق مذکور، در مدت سه روز کاري پاياني يک سال پس از تاريخ شروع دوره پذيره‌نويسي هر روز به ميزان يک سوم کل واحدهاي پذيره‌نويسي شده در مرحله اول نسبت به ارائه سفارش خريد با قيمت 1.225 قيمت پايه اعلامي‌در دوره پذيره‌نويسي اقدام مي‌نمايد تا متقاضياني که خواهان فروش واحدها در پايان دوره يکساله پس از پذيره‌نويسي هستند، به توانند اقدام به فروش واحدهاي خود نمايند. وي يادآور شد: معاملات ثانويه واحدهاي سرمايه گذاري اين صندوق، پس از اتمام پذيره‌نويسي و صدور مجوز فعاليت توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، در بازار ساير اوراق بهادار قابل معامله بورس انرژي ايران آغاز مي‌شود. مدير عامل بورس انرژي با اشاره به روند طولاني اخذ مجوزهاي لازم و فراهم شدن مقدمات پذيره نويسي و فعاليت صندوق پروژه آرمان پرند مپنا ابراز اميدواري کرد: اين نهاد مالي مي‌تواند نقش بسزايي در تامين مالي پروژه‌هاي انرژي در کشور و ساير پروژه‌هاي فعال در بازار سرمايه داشته باشد. صندوق سرمايه گذاري پروژه، نهاد مالي است که با اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار تأسيس شده و به جمع آوري سرمايه از عموم و تخصيص آن به سرمايه گذاري در ساخت و تکميل پروژه معين اشاره شده در اساسنامه صندوق، مي‌پردازد.


معامله‌گران بورس تهران با غلبه عرضه بر تقاضاي سهام مواجه شد، گروه خودرويي‌ها، پالايشي‌ها و فلزات اساسي و هلدينگ پتروشيمي‌خليج فارس مقابل سقوط نماگر بورس در کانال ۸۴ هزار واحدي ايستاد. شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران (تدپيکس) در پايان معاملات يکشنبه 16 مهر ماه 96 با کاهش 504 واحدي روي رقم 84 هزار و 565 واحد ايستاد. شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 267 واحدي عدد 17 هزار و 328 واحد را به نمايش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نيز با کاهش 857 واحدي به رقم 91 هزار و 190 واحد دست يافت. شاخص بازار اول اما در حالي با کاهش 556 واحدي به رقم 58 هزار و 299 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با کاهش 34 واحدي عدد 189 هزار و 404 واحد را به نمايش گذاشت. ديروز همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) نيز با کاهش 22 واحدي به رقم 915 واحد رضايت داد.
ديروز معاملات سهام در نماد هلدينگ پتروشيمي‌خليج فارس با 170 واحد، پتروشيمي‌فجر با 26 واحد و ارتباطات سيار ايران با 12 واحد افزايش بيشترين تاثيرمثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي سايپا با 39 واحد ، پالايش نفت بندر عباس با 37 واحد و فولاد مبارکه اصفهان با 33 واحد کاهش بيشترين تاثير منفي را در برآورد اين نماگر به دوش کشيدند.
ارزش کل معاملات ديروز بورس تهران در حالي به بيش از 232 ميليارد تومان نمايش داده شد که ناشي از دست به دست شدن بيش از 836 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 66 هزار و 194 نوبت داد و ستد بود. اين در حالي بود که ارزش معاملات بازار نقد بورس بيش از 172 ميليارد تومان بود. به نقل از فارس، طي معاملات ديروز نماد معاملاتي شرکت‌هاي بيمه رازي، لبنيات کالبر، پتروشيمي‌کازرون، از سوي ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتي شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري توسعه و عمران استان کرمان، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان و اوراق گواهي سپرده عام بانک رفاه کارگران،‌ متوقف شدند. ديروز همچنين آگهي عرضه اوليه 80 ميليون سهم شرکت آسياسير ارس، براي فردا دوشنبه به روش ثبت سفارش در فرابورس منتشر شد. ديروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهي سهامداران عمده اختصاص دارد، 20 ميليون سهم سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي به ارزش کمتر از 3 ميليارد تومان کد به کد شد. در سرمايه‌گذاري بوعلي نيز 15 ميليون سهم به ارزش يک و نيم ميليارد تومان به کدهاي انتقالي سهامدار عمده انتقال يافت. در گسترش نفت و گاز پارسيان همچنين 10 ميليون سهم به ارزش کمتر از 2 ميليارد تومان کد به کد شد.