سفارش براي واردات خودرو به کشور همچنان ادامه دارد. هرچند هفته گذشته يکي از اعضاي انجمن واردکنندگان خودرو اعلام کرد که احتمالا تا پايان هفته آينده مشکل ثبت سفارش خودروهاي وارداتي مرتفع شده و سامانه اينترنتي مربوط به آن فعاليت خود را از سر خواهد گرفت؛ با اين همه هنوز اين اتفاق عملياتي نشده است. طي روزهاي گذشته همزمان با زمزمههايي درباره افزايش قيمت خودروهاي وارداتي در بازار، صحبتهايي هم درباره شکايت انجمن واردکنندگان خودرو از وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شده است.
بازار خودروهاي وارداتي به دنبال توقف طولاني ثبت سفارش، همچنان با سير صعودي قيمت همراه است به طوري که اوضاع بازار وارداتيها طي دو ماه اخير حاکي از افزايش 20 تا 25 درصدي قيمت در اين بازار دارد اين در حالي است که به جهت بي ثباتي و آشفتگي قيمت در بازار وارداتي، طي يکي دو ماه اخير شاهد ريزش شديد تقاضا در بازار خودروهاي خارجي نيز هستيم.
خسارت وارد شده به واردکنندگان خودرو
در همين حال مهدي دادفر، دبير انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با ايلنا درخصوص توقف سه ماهه ثبت سفارش خودرو براي واردات و ضرر و زيانهايي که متوجه اعضاي اين انجمن شده گفت: سه مدل زيان به اعضاي ما وارد شده است. اول زيان توقف خودروها در گمرکات کشور که باعث شده هزينه انبارداري را به قيمت نهايي اضافه کنند. دوم هزينه استهلاک خودروها در اين مدت از جمله لاستيک، رنگ و باطري خودروها که به دليل توقف طولانيمدت در انبار دچار استهلاک شديدي شدهاند و حتي برخي از همکاران ما تعميرکار به گمرک اعزام کردند. علاوه بر اينها هزينههاي ديرکردي که وارد کننده بايد به سفارش دهنده بدهد نيز رقم بزرگي است. وي ادامه داد: اما مهمترين آسيب در اين حوزه توافقاتي است که وارد کننده با شرکت مادر داشته است و خط اعتباري که بعد از سالها فعاليت براي آن باز شد، اکنون ديگر متوقف شده است.
دادفر ادامه داد: شرکتهاي خودروسازي با احتساب سفارش ما و با توجه به سابقه همکاري که داشتهايم خط توليد خود را تنظيم ميکنند. به طور مثال روز گذشته يکي از همکاران به ما اعلام کرد که خط اعتباري شش ميليون يورويي خود را با يکي از توليدکنندگان خودرو از دست داده است.
دبير انجمن واردکنندگان خودرو گفت: با بررسيهاي ابتدايي که انجام داديم اعضاي انجمن ما نزديک به 35 ميليارد تومان زيان کردهاند و بر همين اساس انجمن پروندهاي را در مراجع قضايي باز کرده و از وزارت صنعت و سازمان مسئول شکايت کرده است تا تکليف اين ضرر و زيانها مشخص شود. وي تصريح کرد: بحث ما شخصي نيست. همان طور که مردم موظف به اجراي قانون هستند مسئولين نيز بايد به قانون احترام بگذارند و آن را اجرا کنند. اين که فقط فلان مسئول بداند قرار است سايت ثبت سفارش، ظرف روزهاي آينده بسته شود و در اين ميان فقط يک برند بتواند واردات خودرو انجام دهد باعث ميشود حرف و حديث زيادي به وجود بيايد.
افزايش قيمت خودروهاي وارداتي در بازار
سعيد موتمني، رئيس اتحاديه نمايشگاهداران در گفتگو با خبر خودرو با توجه به اوضاع نگران کننده بازار وارداتيها اظهار داشت: طولاني شدن ممنوعيت ثبت سفارش موجب گرديده برخي از شرکتهاي رسميواردکننده از آشفتگي بازار خودروهاي خارجي استفاده و قيمتها را بيش از حد افزايش دهند و يا در تحويل خودروهاي پيشفروشي به مشتريان بد قولي نمايند. سعيد موتمني با اشاره به تاثير کاهش عرضه خودرو بر جريان بازار وارداتيها خاطرنشان کرد: بيشک محدوديت عرضه باعث ايجاد بازار سياه خودروهاي وارداتي ميشود موضوعي که بارها نسبت به آن هشدار داده شده است. وي با اشاره به احتمال باز شدن سايت ثبت سفارش گفت: با توجه به اينکه خبرها حاکي از احتمال باز شدن سايت ثبت سفارش طي هفته جاري است از اين رو انتظار ميرود با باز شدن سايت ثبت سفارش، قيمتها ريزش و افت شديد
نمايد.
موتمني افزود: متاسفانه افزايش غيرمنطقي قيمت وارداتيها، خريداران واقعي را با ضرر و زيان زيادي مواجه کرده است. وي با توجه به افزايش 20 تا 25 درصدي قيمت وارداتي طي دو ماه گذشته گفت: متاسفانه اقداميکه از سوي دولت درخصوص توقف ثبت سفارش صورت گرفته، بازار وارداتيها را برهم ريخته و در اين شرايط نيز هيچ کسي پاسخگو نيست. وي گفت: شرکتهايي که عنوان نمايندگي و برند شرکتهاي خارجي را يدک ميکشند نميتوانند نياز بازار را تامين کنند و متاسفانه در اين شرايط نيز تنها به فکر دريافت پول از متقاضيان و عدم اجراي تعهدات در زمان تعيين شده
هستند.
رئيس اتحاديه نمايشگاهداران با اشاره به آخرين وضعيت قيمت خودروهاي وارداتي در بازار گفت: هرچند سير صعودي قيمتها در بازار طي دو ماه اخير ادامه داشتهاما خوشبختانه طي هفته جاري قيمتها نسبت به هفته گذشته تغيير چنداني نداشته بهطوري که هماکنون قيمت سوناتا در بازار، 181 ميليون، سورنتو 292 و النترا 162 ميليون تومان است.