صنايع غذايي در اولويت نوسازي قرار دارند
معاون امور صنايع وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: صنايع غذايي در اولويت نوسازي تجهيزات قرار دارند. به گزارش ايسنا، محسن صالحي‌نيا اظهار کرد: سياست ما در حوزه صنايع غذايي ايجاد واحد جديد نيست، بلکه بايد واحدهايي را که داريم از نظر امکانات و تجهيزات نوسازي کنيم و به ظرفيت کامل توليد برسانيم. به گفته اين مسئول صنايع غذايي و صنايع تبديلي کشاورزي در اولويت حمايت و پرداخت تسهيلات براي نوسازي تجهيزات قرار دارند. وي افزود: صنايع غذايي اگر نتوانند محصول به روز و با کيفيت توليد کنند، تعطيل خواهند شد. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت سپس به مشکل تامين مواد اوليه از جمله مس و آلومينيوم که براي برخي از واحدها ايجاد شده اشاره کرد و ادامه داد: از تمام ظرفيت‌ها براي عرضه کافي مس و آلومينيوم در بورس استفاده خواهيم کرد. صالحي‌نيا خاطرنشان کرد: عرضه مس اکنون در بورس انجام مي‌شود و در پنج ماهه‌امسال ۵۰ هزار تن مس در بورس عرضه شده که تلاش مي‌کنيم اين ميزان تا پايان سال به بيش از ۱۴۰ هزار تن برسد. وي يادآوري کرد: به زودي روش مناسبي هم براي عرضه آلومينيوم در بورس اتخاذ مي‌کنيم.

توليد اتوبوس در کشور افزايش يافت
شهريور ماه‌امسال توليد انواع اتوبوس به طور ميانگين ۲۰۱.۴ درصد افزايش يافت. به گزارش ايسنا، در اين مدت توليد انواع اتوبوس از ۷۳ دستگاه در شهريور ماه سال گذشته به ۲۲۰ دستگاه رسيد. توليد انواع اتوبوس در ايران خودرو ديزل صعودي بوده و از صفر دستگاه در شهريور ماه ۱۳۹۵ به ۵۵ دستگاه افزايش يافت. توليد اين محصول در پيشرو ديزل‌ آسيا نيز از سه دستگاه در شهريور ماه سال گذشته به پنج دستگاه رسيد. توليد انواع اتوبوس در عقاب افشان نيز افزايش يافته و از ۶۲ دستگاه در شهريور ماه سال گذشته به ۱۴۰ دستگاه افزايش يافت. توليد اين محصول در آکيا دويچ نيز از صفر دستگاه در شهريور ماه ۱۳۹۵ به ۲۰ دستگاه رسيد. شهريورماه‌امسال توليد انواع اتوبوس در ياوران خودرو شرق اما برخلاف شرکتهاي ياد شده متوقف شده و از هشت دستگاه در شهريور ماه سال گذشته به صفر کاهش يافت.

بررسي ممنوعيت واردات کالاهايي که مشابه داخلي دارند
عضو هيات رييسه کميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: طرح اصلاح ماده (31) قانون مقررات صادرات و واردات با هدف ممنوع کردن واردات کالاهايي که مشابه داخلي دارند، بررسي شد. حجت الاسلام سيدجواد حسيني‌کيا در گفتگو با ايسنا گفت: در جلسه کميسيون طرح اصلاح ماده (31) قانون مقررات صادرات و واردات را به عنوان کميسيون فرعي بررسي کرديم اما تصميم‌گيري نهايي منوط به بررسي بيشتر ابعاد اين طرح شد. وي ادامه داد: اين طرح در صدد ممنوع کردن کالاهايي است که توان داخلي توليد آنها را داريم. در اين جلسه موافقان و مخالفان آثار مثبت و منفي اجرا شدن طرح مذکور را بيان کردند اما تصميمگيري به بررسي بيشتر موکول شد. وي همچنين از بررسي مشکلات فيمابين شرکت ملي مس ايران و معدن طلاي شهرستان تربت حيدريه با حضور گزارش مديرعامل شرکت ملي مس ايران و بررسي گزارش مديران طرح توسعه معدن مس سونگون در جلسه روز سه‌شنبه خبر داد.

فروش رنو در ايران دو برابر شد
مدير تجاري گروه رنو فرانسه از افزايش دو برابري فروش خودروهاي اين گروه در نيمه نخست سال جاري ميلادي در ايران خبر داد و افزود: در مدت ياد شده افزون بر يک ميليون و 880 هزار دستگاه خورو رنو در جهان فروش رفته است. به گزارش ايرنا، تيري کوسکاسگفت: اين آمار يک «رکورد جديد» به لطف پويايي بازارهاي در حال ظهور است. وي ادامه داد: براساس آمارهاي جديد، سهم اين گروه تجاري در بازار خودرو جهان به 4.1 درصد افزايش يافته است که 0.3 افزايش را در مدت يک سال نشان مي‌دهد. کوسکاس اضافه کرد: تمام مارک‌هاي اين گروه شامل «رنو»، «داچيا» (شرکت خودروساز رومانيايي که به تملک رنو درآمده است)، «رنو سامسونگ موتور» و «لادا» شاهد رشد آمار فروش و کسب بازارهاي جهاني است. وي گفت: افزون بر نيمي‌از فروش اين گروه (54 درصد) در اروپا بوده و فروش محصولات اين شرکت در تمام مناطق به ويژه در آسيا و اقيانوس آرام 5.5 درصد رشد داشته است. مدير تجاري گروه رنو فرانسه با بيان اينکه فروش محصولات اين گروه در ايران دو برابر شده است، افزود: رنو 9.8 سهم بازار داخلي خريد خودرو را در اين کشور از آن خود کرده است. وي يادآوري کرد: اين گروه خودروساز چشم انداز رو به رشدي براي سالجاري در روسيه و برزيل ترسيم کرده، همانطور که براي چين، که در آن 'نتايج دلگرم کننده اي' ثبت شده است.

افزايش قيمت فولاد نبايد صادرات را متوقف کند
مديرعامل شرکت ملي فولاد افزايش قيمت فولاد را تابع نرخ‌هاي جهاني دانست و گفت: تغييرات قيمت‌هاي داخلي نبايد بر روند صادران تاثير مهمي‌داشته باشد. چون مسير واردات هميشه براي فولاد با کمترين ميزان تعرفه باز بوده و از مصرف کننده هم به خوبي حمايت شده است؛ بنابراين نوسانات قيمت داخلي نبايد تاثيري بر صادرات داشته باشد. منصور يزدي‌زاده در گفتگو با ايسنا، درباره پيشنهاد تشکيل ستاد فولاد اظهار کرد: ستاد زنجيره فولاد طرحي است که با هدف مشارکت موثرتر بخش خصوصي و حاکميت در ايجاد توازن در زنجيره ارزش و تامين مطرح است. وي ادامه داد: سالهاست که صنعت فولاد از نقيصه عدم توازن زنجيره رنج مي‌برد و سياست دولت در وزات صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، اراده رفع اين نقيصه را دارند که شرکت ملي فولاد با مشارکت انجمن‌هاي توليدکننده و صادر کننده سنگ آهن و فولاد به دنبال ايجاد اين توازن و پرهيز واحدهاي بالادست و پائين دست فولاد در سليقه سازي در اين صنعت مهم و تاثيرگذار اقتصادي هستند، چرا که دستيابي به موقعيت جايگزيني صادرات فولاد به جاي اقتصاد نفتي قابل دستيابي است و اين امر حاصل نمي‌شود جز با ايجاد توازن در صنايع بالادست و پايين دست فولاد. مديرعامل شرکت ملي فولاد در ادامه با اشاره به افزايش قيمتي که از ابتداي امسال براي فولاد اتفاق افتاد، اظهار کرد: هميشه نوسان قيمت‌هاي داخلي تابعي از تغيير قيمت‌هاي جهاني است. خواه کاهشي و خواه افزايشي باشد. چون بر پايه قوانين برنامه‌هاي پنج ساله توسعه کشور، قيمت فولاد بر پايه نرخ عرضه و تقاضا و صادرات هم بر همين پايه بدون موانع غير تعرفه‌اي بايد توسعه پيدا کند.


رييس هيات عامل ايميدرو ضمن رد کردن شايعه ترک اين سازمان، از افزايش صادرات محصولات معدني خبر داد و پيش‌بيني کرد که صادرات فولاد در سال جاري افزايش يابد. مهدي کرباسيان با اشاره به آخرين وضعيت صادرات محصولات معدني اظهار کرد: طي پنج ماه ابتداي امسال ۳.۶ ميليارد دلار از توليدات اين بخش از اقتصاد به خارج از کشور صادر شد که بيش از رقم صادراتي نيمه نخست سال قبل است. 
کرباسيان اشاره اي به‌امار صادرات فولاد کرد و گفت:‌ در اين مدت ۴.۱ ميليون تن فولاد و محصولات وابسته به ارزش ۱.۴ ميليارد دلار به بازارهاي هدف صادر شده که اين امر نويد افزايش صدور فولاد را مي‌دهد.


مشاور وزير صنعت گفت: تاکنون واحدهاي صنعتي بالاي ۱۰۰ نفر نيرو ملزم به استقرار واحد بهداشت، ايمني، محيط زيست و انرژي بودند که از سال آينده همه صنايع ملزم به داشتن اين واحد هستند. رسول ياراحمدي اظهار کرد: طبق قانون هواي پاک، از سه سال پيش تاکنون استقرار واحد HSEE در صنايع الزامي‌و اين مساله از سر فصل‌هاي مهم کاري وزارت صنعت است. وي افزود: صنايعي که بالاي ۱۰۰ نفر نيرو دارند ملزم به استقرار واحد بهداشت، ايمني، محيط زيست و انرژي در واحدهاي خود هستند. ياراحمدي تصريح کرد: طبق برنامه‌ريزي در سال ۱۳۹۷ واحدهاي داراي کمتر از ۱۰۰ نفر هم بايد واحد HSEE را صنايع خود مستقر کنند.


رئيس مرکز برنامه‌ريزي و نظارت بر دخانيات از کاهش ۳۴ درصدي واردات تنباکوي معسل (تنباکوي قليان) طي شش ماهه نخست سال‌جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد. علي‌اصغر رمزي اظهار کرد: در شش ماهه نخست سال گذشته ميزان ۴۹۵۹ تن تنباکوي معسل به کشور وارد شده که اين رقم در شش ماهه نخست امسال به ۳۲۵۹ تن تقليل يافته که حکايت از کاهش ۳۴ درصدي واردات تنباکو در نيمه نخست سال ۱۳۹۶ دارد. وي خاطرنشان کرد: برآوردها حاکي از کاهش ميزان واردات تنباکوي معسل در سال‌جاري به کشور است، چراکه در نيمه نخست سال ۱۳۹۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل آن شاهد کاهش ۳۴ درصدي واردات هستيم.


بدهي‌هاي بانکي توان فعاليت واحدهاي توليدي را گرفته است؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: مدت‌هاست که واحدهاي توليدي کشور وضعيت خوبي ندارند. آثار رکود تورمي‌سال‌هاي پاياني دولت دهم، هنوز هم در فعاليت بسياري از واحدهاي توليدي و صنعتي کشور سايه‌انداخته است. امروز بدهي‌هاي سنگين بانکي توان حرکت صنايع در مسير رونق را گرفته که برون رفت از اين مشکل نيازمند تجديد نظر جدي و اصلاح روندهاي مربوطه است. مدت‌هاست که مسئولان به دنبال اين است که بتوانند بخشي از مسايل و مشکلات جامعه هشتاد هزار واحدي صنعت و معدن کشور را تا جايي که ممکن است برطرف کند.
در حال حاضر در کشور بسياري از صنعتگران وجود دارند که به علت مشکلات نقدينگي و بدهي‌هاي ناخواسته به بانک‌ها دچار مشکلات بسيار شده‌اند. با اين همه هنوز هم اين اميدواري وجود دارد که رئيس‌جمهوري در دولت دوازدهم به بخش صنعت و معدن توجه ويژه داشته و مجلس و سازمان‌هاي مرتبط و نظام بانکي کشور در اين رابطه تجديد نظر جدي اعمال کنند. از سوي ديگر بسياري فعالان صنعتي کشور همچنان معتقدند که سود بانکي سنگين قامت واحدهاي صنعتي را خم کرده است. به اعتقاد آنها اگر بخواهيم در کشور ايجاد اشتغال و افزايش توليد را مشاهده کنيم، بايد بهره‌هاي بيست و چند درصدي تسهيلات بانکي که در واقع با دريافت جريمه‌هاي تاخير بسيار بيشتر از اين مبلغ هستند را اصلاح کنيم. حقيقت اين است که سودهاي سنگين بانکي اين اجازه را به صنايع نمي‌دهند تا بتوانند تجهيزات خود را نوسازي کنند و به اين ترتيب است که حوادث ناگواري رخ خواهد داد. قطعا بدهي‌هاي صنايع به بانک‌ها و ساير نهادها بايد پرداخت شود، اما با توجه به مشکلات موجود، انتظار داريم مجلس به پيشنهاد دولت طرحي مصوب کند که پرداخت ديون توليدکنندگان براي مدتي متوقف شود تا بتوانند رونق پيدا کرده و بدهي‌هاي خود را پرداخت کنند.
اولويت‌هاي اقتصادي دولت دوازدهم
اولويت اقتصادي دولت دوازدهم، خروج از رکود و اشتغال‌آفريني و کاهش تورم است. اقتصاد مجموع سياست‌هايي لازم دارد که تورم، اشتغال و بيکاري را مديريت کند، آنچه که واضح است که دولت يازدهم تورم را مديريت کرده است اما اشتغال مديريت نشده است. به اعتقاد کارشناسان اگر همزمان که شغل براي مردم ايجاد مي‌شود، نرخ تورم نيز مديريت شود، از نظر اقتصادي اتفاق خوبي براي کشور خواهد افتاد. به اين ترتيب بايد سياست‌هايي اتخاذ شود که اشتغالزايي و کنترل تورم همزمان محقق شود. در اين ميان برخي بنگاه‌هاي کوچک و متوسط که اغلب متعلق به بخش خصوصي هستند، وضعيت خوبي ندارند، به گونه‌اي که سرمايه‌هاي آنها بلوکه شده است.
به اعتقاد کارشناسان براي آن بايد راهکاري اتخاذ کرد و راهکارهاي آن مشخص است. در اين ميان دولت مسئول رشد اقتصادي براي همه بخش‌هاي اقتصادي است و نبايد در بخشي، رونق ايجاد و بخش ديگر را در رکود فرو ببرد و بيان کند که بخش‌هايي که رونق يافته‌اند، زيان بخش‌هاي که در رکود هستند را جبران مي‌کند. در شرايط فعلي بنگاه‌هاي کوچک و متوسط در رکود هستند و درآمدي در جامعه توزيع نمي‌کنند. اگر در دو سال گذشته‌اندکي رشد اقتصادي داشته‌ايم به اين دليل بوده که حمايت از بنگاه‌هاي بزرگ اقتصادي بوده‌اما اين روند نمي‌تواند تداوم پيدا کند و اين رشد در سال‌هاي 96 و 97 ديگر وجود نخواهد داشت.
بنگاه‌هاي اقتصادي مانند دومينو فعاليت مي‌کنند. بنگاه‌هاي بزرگ، متوسط و کوچک به يکديگر وصل هستند و زماني که تصميم به حمايت فقط بنگاه‌هاي بزرگ باشيم، بنگاه‌هاي کوچک باعث رکود در بنگاه‌هاي بزرگ مي‌شوند، بنابراين اين رشد اقتصادي پايدار نيست و دوباره به وضعيت بدتري برخواهند گشت، مگر اينکه شرايط اقتصادي براي همه بنگاه‌ها کوچک و بزرگ يکسان ايجاد کنيم تا تقاضا و عرضه هماهنگ شوند. در حقيقت مي‌توان اينطور گفت که مشکل امروز اقتصاد تقاضا است. دولت نتوانسته منابع لازم را متناسب با نياز اقتصاد در جامعه تامين کند و اين دليل مشکل اقتصاد است.
بانک‌ها همکاري لازم با توليد را ندارند
در همين ارتباط آرمان خالقي، عضو هيأت‌مديره خانه صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار «تجارت» با توجه به تسهيلات اختصاصي دولت به توليدکنندگان گفت: متاسفانه بانک‌ها همکاري لازم را ندارند و واحدهاي توليدي به سختي موفق به دريافت تسهيلات از سيستم بانکي مي‌شوند. او با اشاره به وضعيت نگران کننده توليد در کشور، اظهار داشت: بدهي‌هاي سنگين بانکي باعث افت توان حرکت واحدهاي توليدي شده به‌طوري که در اين وضعيت بسياري از توليدکنندگان توانايي دريافت و باز پرداخت تسهيلات جديد طرح رونق واحدهاي توليدي را نيز ندارند. خالقي همچنين با اشاره به اينکه نقدينگي دغدغه اصلي واحدهاي توليدي است، تصريح کرد: در اين شرايط بانک‌ها موانع زيادي را براي متقاضيان ايجاد مي‌کنند و ضمانت‌هاي سنگين براي ارائه تسهيلات به متقاضيان طلب مي‌کنند.
عضو هيات مديره صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در چنين شرايطي تعداد بسيار کمي‌از توليدکنندگان امکان دريافت تسهيلات را يافته و تعدادي نيز در حال تهيه وثيقه و ضمانت‌نامه و يا پرداخت بدهي‌هاي سنگين خود به بانک‌ها هستند. وي همچنين يکي از ايرادات تسهيلات جديد را عدم توانايي متقاضيان در بازپرداخت آنها اعلام کرد و افزود: تسهيلاتي که بناست در قالب طرح رونق به توليدکنندگان ارائه مي‌شود بايد ظرف يک سال و با سود 18 درصد پرداخت شود. خالقي تاکيد کرد: در چنين شرايطي کدام يک از توليدکنندگان توانايي دريافت و حتي بازپرداخت چنين تسهيلاتي بايد اين مدت زمان و با اين مقدار سود را خواهند داشت. با وجود تلاش دولت در رفع مشکل نقدينگي واحدها، پرداخت تسهيلات در قالب رونق توليد نه تنها رونقي در واحدها ايجاد نکرد بلکه ديون واحدها را بيشتر کرده است. در چنين شرايطي به نظر مي‌رسد رونق توليد در گرو تدوين سياست‌هاي حمايتي از سرمايه‌گذاري است تا بستر لازم جهت بهبود صنعت و توليد در کشور فراهم شود.


با وجود دستور توقف ورود خودروهاي بدون خدمات پس از فروش صورت گرفت؛
صبح امروز 57 دستگاه خودرو سوناتا هيبريدي با کاراکتر هشتم شاسي 3 که مورد تاييد سازمان استاندارد ايران نيست، در مرکز پلاک ميثم جاده مخصوص وارد و اقدامات شماره گذاري آنها انجام شد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، با وجود آنکه وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکيد کرده بود که واردات خودروهاي بدون خدمات پس از فروش به ايران ممنوع است و تنها کساني مي‌توانند خودرو وارد کنند که نمايندگي شرکت توليد کننده خودرو را داشته و خدمات پس از فروش مناسب ارائه دهند، اما در يک اقدام سوال برانگيز 57 دستگاه خودرو سوناتا هيبريدي وارد ايران شد و براي شماره گذاري به واحد پلاک ميثم در جاده مخصوص برده شد.
اين خودروهاي سوناتا هيبريدي با کاراکتر هشتم شاسي 3 حق ورود به ايران را ندارند زيرا هنوز سازمان استاندارد صلاحيت اين نوع خودرو را براي ورود به ايران تاييد نکرده و هر خودرويي که مورد تاييد باشد نام و مشخصات آن بر روي سايت "ثبتارش" منعکس مي‌شود که اين اتفاق نيفتاده است.
جالب‌تر اينکه بازرساني از سازمان استاندارد در گمرکات کشور حضور دارند که مي‌بايست صلاحيت ورود خودرو را تاييد کنند، اما مشخص نيست اين خودروها که تعدادشان هم اندک نيست، چگونه توانسته‌اند از زير ذره بين بازرسان استاندارد عبور کنند.
در اين رابطه سخنگوي کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي‌با تاکيد بر اينکه لازم است در خصوص واردات 57 دستگاه سوناتا هيبريدي بررسي جامعي صورت گيرد گفت: واردات خودرو قوانين و آيين نامه‌هاي خاص خود را دارد که وزارت صنايع دستورالعمل آن را تهيه و ابلاغ کرده است.
سعيد باستاني با اعلام اينکه واردات خودرو به مجوز نياز دارد، گفت: اين مجوزها بر اساس آنچه از سوي وزارت صنعت،معدن و تجارت تعيين شده، صادر مي‌شود و هيچ کس حق ندارد خارج از اين چهارچوب واردات انجام دهد.
وي با تاکيد بر اينکه بايد مدارک واردات اين 67 دستگاه سوناتاي هيبريدي مورد بررسي قرار گيرد گفت: از آنجا که هنوز مدارک واردات اين خودروها را نديده‌ايم، نمي‌توانيم در مورد آنها اظهار نظر کنيم. اما اگر واردات اين خودروها ايرادي داشته باشد، وزير صنعت را به مجلس دعوت مي‌کنيم و از ايشان توضيح مي‌خواهيم که چگونه اين اتفاق رخ داده است.
سخنگوي کميسيون صنايع مجلس شوراي اسلامي‌در پاسخ به اينکه چگونه اين خودروها از گمرک عبور کرده است گفت: بازرسان استاندارد در گمرک حضور دارند و کيفيت کالاها را مورد بررسي قرار مي‌دهند. حتي تاکيد شده که گمرک آزمايشگاههاي سياري داشته باشد و به گمرکها منتقل کند تا کالاهايي که نياز به بررسي در آزمايشگاه دارد، مورد بررسي قرار گيرد.
باستاني با تاکيد بر اينکه مجاز يا غيرمجاز بودن واردات خودرو به سادگي قابل بررسي است گفت: اين مهم نيز بايد بررسي شود که چگونه اين خودروها از بازرسي استاندارد مستقر درگمرک عبور کرده است؟


مديرکل صنايع خودرو و نيرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مصوبه مورد نظر پليس براي توقف شماره‌گذاري برخي خودروها در مجلس رد شده و شماره‌گذاري از سر گرفته مي‌شود. 
اميرحسين قناتي افزود: مصوبه‌اي که پليس به آن اشاره مي‌کند به دليل مغايرت برخي بندهاي آن با قانون توسعه حمل و نقل عمومي‌از سوي اداره تنقيح مقررات مجلس رد شده است.
 وي ادامه داد: هيئت دولت نيز اين مصوبه را دوباره براي وزارت‌هاي ذيربط مثل راه و شهرسازي، صنعت معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه فرستاده و وزارت صنعت درخواست ارفاق يک ساله براي خودروهاي داخلي را مطرح کرده است.
مديرکل صنايع خودرو و نيرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، قناتي تصريح کرد: از پليس راهور خواسته‌ايم با توجه به ايرادهاي اين مصوبه، آن را لغو شده بداند و همچون روال قبل کار شماره‌گذاري اين مدل خودروهاي داخلي را که چند روزي متوقف شده، از سر بگيرد. 
طي روزهاي گذشته رئيس پليس راهور از توقف شماره‌گذاري 9 مدل خودرو داخلي مربوط به 4 شرکت خوروساز به دليل رعايت نکردن مصوبه هيئت وزيران خبر داد. 
طبق اين مصوبه شماره‌گذاري همه خودروهاي سواري داخلي که مصرف سوخت آنها 8.5 ليتر يا بالاتر در 100 کيلومتر پيمايش بوده منوط به اسقاط يک خودرو فرسوده است.


تاکنون، تعاريف متعددي براي مديريت ارائه شده است. برخي از مهمترين تعاريفي که ارائه شده، به قرار زير است: 
• هنر انجام امور بوسيله ديگران
• فرايندي که طي آن تصميم‌گيري در سازمان‌ها صورت مي‌پذيرد
• انجام وظايف برنامه‌ريزي، سازماندهي، رهبري، هماهنگي و کنترل
• علم و هنر هماهنگي کوشش‌ها و مساعي اعضاي سازمان و استفاده از منابع براي نيل به اهداف سازماني
• بازي کردن نقش رهبر، منبع اطلاعاتي، تصميم‌گيرنده و رابط براي اعضاي سازمان
 اما آيا مي‌توانيم تعريف ديگري هم بر تعاريف موجود از مديريت بيفزايم؟ به گمانم پاسخ اين سوال آراي باشد. چرا که يکي از نکات بسيار مهم در مديريت هر سازماني آشنايي با قوانين و استفاده کامل از تمام ظرفيت‌هاي قانوني است. بنابراين هر در کنار تمام تعاريف کلاسيک فوق م‌يتوانيم بگوييم که مديريت يعني: استفاده از ظرفيت‌هاي قانوني. البته شايد بهتر باشد که بگوييم تکنيک استفاده از ظرفيت‌هاي قانوني زماني بيشتر به کار مي‌آيد که سازمان يا شرکتي به بحران خورده باشد. تا پيش از حضور بحران عمدتاً امور سازمان‌ها بر مدار قبلي خود مي‌چرخد؛ اما با وقوع بحران مديري مي‌تواند به سلامت از آن بجهد که تسلط کافي بر ظرفيت‌هاي قانوني داشته باشد. تجربه و تعقيب رد پاي چنين مديري در عبور از بحران مي‌تواند الگوي بسيار خوبي براي ساير سازمان‌ها و شرکت‌ها باشد.
مي‌دانيم که در صنايع مختلف و در بخش‌هاي گوناگون برخي از شرکتها تجارب و موفقيتهاي مناسبي را داشتند که ساير شرکت‌ها مي‌توانند با کمترين درجه از آزمايش و خطا و پرداخت هزينه گزاف تجربه مستقيم، از آنها استفاده نمايند در اين حالت کاهش بهاي تمام شده و افزايش سرعت تطابق با شرايط اتفاق مي‌افتد و موجبات ارتقاء همه جانبه و متوازن بسياري از شرکتها فراهم خواهد شد.
به عنوان مثال تجارب چند سال اخير گروه خودروسازي سايپا در زمينه اصلاح ساختار مالي، توسعه محصول يا خدمات، تامين مالي، انتشار اوراق مرابحه و صکوک، جذب مشارکت خارجي و ... مي‌تواند الگوي بسيار خوبي براي بسياري از شرکت‌هاي ديگر باشد که آنها نيز در همين حوزهها دچار مشکلات عمده‌اي هستند. در چنين شرايطي ورود وزارت صنعت، معدن و تجارت و ايجاد مکانيزم مناسب در جهت انتقال اين تجارب و موفقيت‌ها در قالب مدل‌ها و الگوها، نقش اساسي در رشد و ارتقاء شرکت‌هاي مختلف خواهد داشت.
نمونه بارز چنين تعاملي در هفتادمين «نشست شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي» به منصه ظهور رسيد. در اين جلسه که با حضور دکتر کرباسيان وزير محترم اقتصاد و دارايي, رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران، رئيس اتاق تعاون ايران، روساي کمسيون‌هاي اقتصادي مجلس، مسوولان بانک مرکزي، رئيس سازمان مالياتي کشور، اعضاي شورا و فعالان بازار سرمايه تشکيل شده بود, به نتايجي دست يافتند. از جمله اينکه پيگيري مصوبه شصت و هفتمين جلسه شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي در خصوص «اعتراض به اجراي حکم ماده 46 قانون رفع موانع توليد» و پيشنهادهاي اصلاح آن و نيز پيگيري مصوبه شصت و چهارمين نشست شورا در خصوص "موضوع تعلق ماليات بر افزايش بهاي ناشي از تجديد ارزيابي داراييهاي اشخاص حقوقي" مورد بحث و بررسي قرار گرفت. شايان ذکر است که در شصت و چهارمين نشست شورا «بررسي تعلق ماليات بر افزايش بهاي ناشي از تجديد ارزيابي داراييهاي اشخاص حقوقي، موضوع حکم ماده 10 آيين نامه اجرايي تبصره 1 ماده 149 اصلاحيه قانون ماليات‌هاي مستقيم مصوب 1395» در دستور کار شورا قرار گرفت و مقرر گرديد که: «به منظور تسهيل شرايط پرداخت تسهيلات به اشخاصي که به واسطه عواملي غير از مديريت اعم از تحريمها يا تغييرات نرخ ارز، فرايند کسب و کار آنها با زيان انباشته مواجه شده است و مشمول ماده 141 قانون تجارت شده‌اند و از کفايت سرمايه جهت اخذ تسهيلات برخوردار نمي‌باشند و پيشتر با استفاده از امکان تجديد ارزيابي، اقدام به افزايش سرمايه مي‌نمودند، موضوع ثبت حسابداري تجديد ارزيابي دارايي‌ها به نحوي که استانداردهاي حسابداري رعايت گردد، دبيرخانه شوراي گفت‌وگو ظرف مدت دو هفته، اقدام به برگزاري کارگروه کارشناسي با حضور نمايندگان اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران و دستگاه‌هاي مربوطه همچون سازمان امور مالياتي، سازمان حسابرسي، سازمان بورس و اوراق بهادار، بانک مرکزي و کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي، نمايد.»
گروه سايپا و استفاده از فرصت افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي:
طبق ماده 149 تبصره يک اصلاحيه قانون ماليات‌هاي مستقيم اجراي برنامه افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي دارايي‌ها تا پايان سال 94 معاف از ماليات بر درآمد ميشدند. بنابراين در سال 94 از ۱۵۳ شرکتي که افزايش سرمايه داده‌اند، ۴۹ شرکت فرابورسي و مابقي بورسي بودند که در اين ميان افزايش سرمايه ۲۲ شرکت بالغ بر ۴/ ۵ هزار ميليارد تومان از محل تجديد ارزيابي دارايي‌ها بوده است. اين شرکت‌ها شامل سايپا، زامياد، سايپا آذين، بانک پارسيان، بانک شهر، داروسازي کوثر، گسترش صنايع و خدمات کشاورزي، صنايع ريخته‌گري ايران، بيمه ميهن، کارخانه‌هاي مخابراتي ايران، تامين ماسه ريخته‌گري، سيمان دورود، شهد (قند خوي)، صنايع شيميايي فارس، چرخشگر، لبنيات پاستوريزه پاک، قند لرستان، نورد آلومينيوم و بيمه سينا است. هرچه بود گروه خودروسازي سايپا با استفاده از ظرفيت‌هاي قانوني موجود در ارتباط با افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي در سال 94 به خوبي استفاده کرد و با اين اقدام خود که پاياني بود بر بحران گروه خودروسازي سايپا؛ نشان داد که مديريت يعني: استفاده از تمام ظرفيت‌هاي قانوني.
میترا مهرپرست- کارشناس اقتصادی