ريچارد تيلر برنده جايزه نوبل اقتصاد 
ريچارد ايچ تيلر، از دانشگاه شيکاگو در آمريکا برنده جايزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۱۷ شد. بنا به اعلام آکادمي‌نوبل اين جايزه به دليل تلاش‌هاي ريچارد ايچ تيلر در زمينه رفتارشناسي اقتصادي به وي تعلق گرفت. جايزه نوبل اقتصاد از جمله جوايز رسمي‌بنياد نوبل مانند ادبيات، صلح، پزشکي، فيزيک و شيمي‌نيست. سنت اهداي اين جايزه به طور جداگانه توسط بانک مرکزي سوئد و به ياد آلفرد نوبل بنيان گذاشته شد. از ريچارد ايچ تيلر که ۷۲ سال دارد به عنوان يکي از پيشگامان بررسي رفتارها در علم اقتصاد نام برده مي‌شود. جايزه نوبل اقتصاد ۹ ميليون کرون سوئد (حدود ۹۴۵ هزار يورو) است. برنده‌امسال جايزه نوبل اقتصاد در حالي معرفي مي‌شود که نظرات بسياري از اقتصاددانان و کارشناسان اقتصادي تحت تاثير گسترش مواضع عوام گرايانه در عرصه سياست و ضديت با نخبگان قرار گرفته است.جايزه نوبل اقتصاد از سال ۱۹۶۸ ميلادي اهداء مي‌شود و تاکنون ۷۸ برنده داشته است. سال گذشته جايزه نوبل اقتصاد به اوليور‌هارت، از دانشگاه‌هاروارد و بنگت هولمستروم از دانشگاه «ام آي تي» براي پژوهش در مورد «تئوري قرارداد» تعلق گرفت.

پست جديد براي خواهر رهبر کره شمالي
کيم جونگ اون، رهبر کره شمالي خواهرش را به عنوان يکي از تصميم‌گيرندگان اصلي کشور در دفتر سياسي حزب کارگران منصوب کرد. گفته مي‌شود کيم يو جونگ ۲۸ ساله جايگزين «کيم کيونگ هي» عمه رهبر کره شمالي شده است که يکي از بانفوذترين زنان اين کشور به شمار مي‌رفت. دفتر سياسي حزب کارگران کره شمالي، پليتبورو، اصلي‌ترين نهاد تصميم گيرنده اين کشور به شمار مي‌رود. خواهر کيم جونگ اون بارها در تصاوير تلويزيوني در کنار رهبر کره شمالي ديده شده است. وي يکي از مهمترين چهره‌ها و تصميم‌گيرندگان ارگان تبليغاتي کره شمالي بود.اين انتصاب بويژه در شرايط بحراني کنوني در شبه جزيره کره و افزايش تنش ميان واشنگتن و پيونگ يانگ از اهميت بالايي برخوردار است. کيم جونگ اون‌، رهبر کره شمالي از زمان به قدرت رسيدن در سال ۲۰۱۱ تا کنون به خواهر خود سمت‌هاي مختلفي اعطا کرده تا موقعيت خانواده خود را در درون دستگاه رهبري اين کشور به شدت منزوي استحکام بخشد.

هدیه عجيب برلوسکني براي تولد پوتين 
 سيلويو برلوسکني، نخست وزير اسبق ايتاليا به مناسبت سالروز تولد ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه به شهر سوچي سفر کرده و يک روتختي سايز دونفره که طرحي از دست دادن برلوسکني با پوتين روي آن تصوير شده را به عنوان هديه تولد به او داد.به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري اسپوتنيک، شرکت سازنده اين لحاف روتختي که طرح روي آن را دوخته، به ريانووستي گفته که دوختن اين طرح روي آن نزديک شش ساعت طول کشيده است.در طرحي که روي اين روتختي کار شده، نشان داده شده که برلوسکني و پوتين در ديداري در حال دست دادن با يکديگر هستند و در پس زمينه اين دو نفر هم به شکلي نمادين مجموعه تصاوير کوچکي از بناهاي شاخص روسيه و ايتاليا نظير کليساي جامع سنت باسيل و تئاتر کولوسئوم کار شده است. ولاديمير پوتين 7 اکتبر شصت و پنجمين سالگرد تولدش را جشن گرفت. پوتين و برلوسکني روابطي دوستانه و ديرينه با يکديگر داشته‌اند. آنها معمولا در طي ديدارهايي رسمي‌يا شخصي با يکديگر ملاقات مي‌کنند.


 اخراج تهيه کننده‌هاليوودي به اتهام آزار جنسي
هيئت مديره استوديوي وينشتاين ، اعلام کردند که‌هاروي وينشتاين مديرعامل اين شرکت ساخت وپخش فيلم را به دليل اتهامات آزار جنسي اخراج مي‌کند. به گزارش نيويورک تايمز،‌هاروي وينشتاين در طول سه دهه گذشته با اتهام سواستفاده و آزارجنسي 7 زن از جمله هنرپيشه‌هاي زن‌هاليوودي روبرو شده است. وي حدود ۴۲ درصد از سهام اين شرکت فيلم‌سازي را در اختيار دارد و هنوز مشخص نيست چه اتفاقي براي سرمايه او خواهد افتاد.رز مک گاوان و اشلي جود از مشهورترين افرادي هستند که وي را به آزار جنسي متهم کرده‌اند.‌هاروي وينشتاين ۶۵ ساله از توليدکنندگان مشهور فيلم‌هايي چون «مالنا»، «دار و دسته نيويورکي‌ها» و «شکسپير عاشق» و همچنين تهيه کننده اجرايي چون «بيمار انگليسي»، «شکلات»، «ارباب حلقه‌ها»، «شيکاگو»، «کتاب‌خوان» و فيلم‌هاي موفق ديگري بوده است که کانديداي جوايزي چون اسکار، کن و بفتا بودند. 
وينشتاين همچنين برنده هفتاد و يکمين جايزه اسکار بهترين فيلم براي فيلم شکسپير عاشق شد.او همچنين از حاميان دموکرات‌ها است و در انتخابات رياست جمهوري آمريکا در سال‌هاي ۲۰۰۸، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ از نامزدان اين حزب به صورت علني طرفداري کرد.
هشدار وزير اقتصاد آلمان از کمبود نقدينگي در اقتصاد جهاني 
ولفگانگ شوبل درباره سطح بدهي‌هاي جهاني هشدار داد و گفت سياست گذاريهاي بانک مرکزي ممکن است باعث ايجاد يک حباب تازه و بحران اقتصادي شود. به گزارش فايننشال تايمز، شوبل معتقد است رشد کند توليد مي‌تواند بر بهبودي اقتصاد جهاني تاثير بد داشته باشد. وی معتقد است خطر شکل گيري حباب‌هاي تازه به دليل تزريق چندين تريليون دلاري بانک‌هاي مرکزي به بازارها رخ خواهد داد. آقاي شوبل همچنين نسبت به خطرهاي موجود برسر راه منطقه پولي يورو به خصوص سياست بانک مرکزي اروپا در خريد گسترده اوراق قرضه اشاره کرد.


 حزب دموکرات مسيحي به رهبري آنگلا مرکل که قصد دارد با حزب ليبرال «دموکرات‌هاي آزاد» و حزب سبزها دولت ائتلافي تشکيل دهد، با متحد خود حزب سوسيال مسيحي بر سر سياست مهاجر پذيري اين کشور به توافق رسيدند.بر اساس اين توافق که جزئيات آن روز دوشنبه ۹ اکتبر در يک کنفرانس خبري اعلام خواهد شد، آلمان به دلايل بشردوستانه سالانه تا سقف ۲۰۰ هزار نفر مهاجر خواهد پذيرفت. سياست‌هاي مهاجرتي آنگلا مرکل در سال ۲۰۱۵ تاثير جدي بر کاهش شديد آراي احزاب دموکرات مسيحي و سوسيال مسيحي در انتخابات سراسري در سپتامبر سال جاري داشت.دو حزب متحد دموکرات مسيحي و سوسيال مسيحي با وجود کاهش نزديک به ۱۰ درصدي آرا نسبت به انتخابات ۲۰۱۳، نسبت به احزاب ديگر همچنان موفق به کسب بيشترين آرا شدند و خانم مرکل براي چهارمين دوره صدر اعظمي‌اين کشور که بالاترين قدرت اجرايي است را در دست خواهد داشت.بين اين دوحزب متحد، بر سر مهاجرپذيري اختلاف نظر وجود دارد و حزب سوسيال مسيحي که قدرت را در ايالت بايرن در دست دارد و از سال ۲۰۱۵ پذيراي بيشترين تعداد پناهجو بوده، اکنون خواهان محدوديت شديدتر در اين زمينه است.با اين حال آنگلا مرکل با استناد به قانون اساسي آلمان که تضمين کننده حق پناهندگي براي افراد زير فشار و پي‌گرد سياسي است، با کاهش اين سقف به زير ۲۰۰ هزار نفر مخالفت کرده است.  


باتوجه به بحران بين کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس، خبرگزاري بلومبرگ، از تصميم قطر براي عرضه اوراق قرضه در بازارهاي بين المللي براي کاهش فشار ناشي از تحريم‌ها عليه خود خبر داد. عربستان، امارات، بحرين ومصر از 15 خرداد 96 با ادعاي حمايت قطر از تروريسم، روابط سياسي و ديپلماتيک خود را با دوحه قطع کردند وتحريم‌هاي اقتصادي عليه آن اعمال نمودند. بلومبرگ با استناد به نقل قول افرادي که آنهارا ' آگاه در حوزه تحولات اقتصادي قطر' توصيف کرد، نوشت: قطر به دنبال کسب درآمد از راه چاپ و عرضه اوراق قرضه به ارزش دستکم 9 ميليارد دلار در بازارهاي بين المللي است. اين امر ناشي از تحريم قطر از سوي همسايگان آن است؛ قطر در حال بررسي اين طرح است تا از رهگذر آن بتواند منابع مالي خود را تقويت و تکميل کند. مقامات دولتي قطر در حال مذاکره با شماري از بانک‌ها براي تعيين بهترين زمان براي فروش احتمالي اين اوراق هستند.اين پايگاه اقتصادي، با اشاره به اين که دولت قطر از ارائه جزئيات بيشتر در اين خصوص سرباز زده است، نوشت: احتمال مي‌رود ارزش اين اوراق بيشتر از 9 ميليارد دلاري باشد که اين کشور در سال 2016 در بازار‌هاي بين المللي عرضه کرده است.بر اساس اين گزارش، قطر درصدد است تا با سرمايه گذاري در آسيا، آمريکا و اروپا کمبود ناشي از خلا سرمايه گذاري‌هاي منطقه اي را جبران کند.


 با آغاز آخرين مرحله از عمليات آزادسازي شهر رقه، پايتخت خلافت خودخوانده داعش در سوريه، منابع سوري از توافق ميان نيروهاي تحت حمايت آمريکا با داعش براي عقب نشيني تروريست‌ها بدون سلاح از رقه خبر دادند.به گزارش پايگاه خبري العهد، منابع مخالف سوري اعلام کردند: نيروهاي سوريه دموکراتيک که تحت حمايت آمريکا هستند با داعش توافق کرده‌اند تا تروريست‌ها طي چند روز آتي بدون سلاح از رقه عقب نشيني کنند.اين منابع مي‌گويند: نيروهاي سوريه دموکراتيک از تمامي‌اصحاب رسانه که در شهر رقه هستند خواستند ظرف ۲۴ ساعت از شهر خارج شوند.به گفته ديده‌بان حقوق بشر سوريه، در جنوب رقه و در استان ديرالزور نيز نيروهاي سوريه دموکراتيک بعد از عقب نشيني داعش کنترل روستاهاي "زغير جزيره" و "حوايج ذياب" در حومه شمال غربي ديرالزور را در دست گرفتند.ديده‌بان حقوق بشر سوريه اعلام کرد که داعش عمدا از جبهه‌هاي جنگ عليه نيروهاي سوريه دموکراتيک عقب نشيني کرده و بر حمله عليه ارتش سوريه متمرکز شده است.نيروهاي سوريه دموکراتيک اخيرا عملياتي را با حمايت آمريکا براي آزادي رقه آغاز کردند. آخرين مرحله آزادسازي اين شهر از يکشنبه شب آغاز شده و اين نيروها اعلام کردند که طي چند روز آينده شهر رقه، پايتخت خلافت خود خوانده داعش به طور کامل آزاد خواهد شد. 
با توقف صدور ويزا ميان آمريکا و ترکيه رقم خورد؛
گروه بين الملل : روابط ترکيه و آمريکا بار ديگر با تنشي جدي روبرو شده است. در پي بازداشت يکي از کارکنان کنسولگري آمريکا در استانبول، سفارت آمريکا در ترکيه صدور ويزا در اين کشور را متوقف کرد. ترکيه هم دست به اقدام متقابل زد و مناقشه ديپلماتيک ميان دو کشور عضو ناتو اوج تازه‌اي گرفت. تنش اخير نشانده سرد شدن بيشتر روابط اين دو متحد سنتي بايکديگر است که پس از کودتاي نافرجام در ترکيه آغاز شد. 
در پي تعليق خدمات رواديد به شهروندان ترکيه در اعتراض به بازداشت يکي از کارکنان کنسولگري آمريکا در استانبول معاون سفير آمريکا در آنکارا به وزارت خارجه ترکيه براي ارائه توضيحات در اين باره احضار شد.به گزارش خبرگزاري سي‌ان‌ان ترک، همچنين ديپلمات‌هاي ترکيه نيز به وزارت خارجه‌امريکا مراجعه کرده‌اند.سفير آمريکا در ترکيه در پي پايان ماموريتش به افغانستان اعزام شده و در حال حاضر آمريکا هنوز سفيري براي ترکيه منصوب نکرده است. اين در حالي است که شبکه خبري اسکاي نيوز از دستگيري دومين کارمند سفارت آمريکا در استانبول خبر داد اما وزير دادگستري اين خبر را تکذيب کرده و اعلام داشت حکم بازداشت براي فرد دومي‌در اين رابطه صادر نشده است. سفارت آمريکا در ترکيه صدور رواديد در اين کشور را به طور موقت متوقف کرد. با اين اقدام سفرهاي تفريحي و تجاري شهروندان ترکيه به‌امريکا با دشواري جدي روبه‌رو شده است. در بيانيه سفارت آمريکا در ترکيه، دليل اين تصميم ارزيابي مجدد ميزان تعهد آنکارا به تأمين امنيت سفارت ايالات متحده و کارکنان آن عنوان شده است. ايالات متحده پيش‌تر نسبت به بازداشت کارمند کنسولگري خود در استانبول "عميقا" ابراز نگراني کرده بود. آنکارا اين کارمند ترکيه‌اي کنسولگري آمريکا را متهم به "جاسوسي" و ارتباط با جنبش گولن کرده است. واشنگتن اما اين اتهام‌ها را "بي‌اساس" دانسته و آنها را رد مي‌کند. 
ترکيه نيز با صدور بيانيه‌اي تقريبا مشابه با ايالات متحده، صدور رواديد براي شهروندان آمريکايي را به حال تعليق در آورد.
استراداد گولن از دلايل اختلاف
 رئيس جمهور ترکيه، فتح‌الله گولن، مخالف ناراضي و مقيم آمريکا را مسئول کودتاي نافرجام ۱۵ ژوئيه سال گذشته (۲۰۱۶) مي‌داند.
 او از دولت آمريکا خواسته است که گولن را به ترکيه تحويل دهد.
 گولن از سال ۱۹۹۹ در پنسيلوانيا زندگي کرده و از همين شهر نيز جنبش "خدمت" را هدايت مي‌کند. اردوغان مدعي است که گولن از طريق همين جنبش سعي در سرنگوني حکومت او دارد.
 اردوغان اواخر ماه سپتامبر گذشته پيشنهاد مبادله‌ي اندرو برانسون، کشيش آمريکايي زنداني در ترکيه را در ازاي استرداد گولن، در برابر ايالات متحده گذاشت.اندرو برانسون و همسرش نورين، سرپرست کليسايي در شهر ازمير ترکيه بودند. آنها اکتبر سال ۲۰۱۶ به اتهام تهديد "امنيت ملي" ترکيه دستگير شدند.نورين برانسون اندک‌زماني بعد آزاد شد، اما همسرش به اتهام رابطه با جنبش گولن کماکان در زندان است. دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا نيز خواستار آزادي اندرو برانسون شده است. مقام‌هاي ترکيه بعد از کودتاي ناموفق پارسال بيش از ۵۰ هزار نفر را بازداشت کردند. قاضي‌ها، دادستان‌ها، اعضاي پليس و ارتش جزو بازداشت‌شدگان بودند. بسياري از آنها به ارتباط با شبکه فتح الله گولن متهم شده‌اند.همچنين بيش از ۱۰۰ هزار نفر از کارکنان دولت از جمله پزشکان، کارمندان و دانشگاهيان با اتهام مشابه معلق يا اخراج شده‌اند. 
کاهش شديد ارزش لير وبازار سهام ترکيه
در پي بروز بحران سياسي بين آمريکا و ترکيه به عنوان دو عضو تعيين‌کننده ناتو ارزش لير کاهش يافت و بازارهاي بورس ترکيه روندي نزولي را در پيش گرفتند.فاينشنال تايمز اعلام کرد:پس از افزايش تنش‌ها بين ترکيه و آمريکا ارزش لير با 6.6 درصد کاهش به کمترين ميزان 8 ماهه گذشته رسيد. بر اساس گزارش فاينشنال تايمز، ارزش لير در اواسط ديروز به 3.8533 در برابر دلار رسيد که ضعيف‌ترين ارزش براي اين ارز از 30 ژانويه تاکنون محسوب مي‌شود. ارزش اين پول ترکيه اوايل صبح ديروز در 2.8 درصد در برابر دلار کاهش يافته بود. تشکيل صف‌هاي فروش در بورس ترکيه براي فروش دارايي‌ها از سوي سرمايه‌گذاران باعث شد تا بار ديگر آسيب‌پذيري اقتصاد ترکيه در برابر سياست‌هاي آمريکا نمايان شود.از سوي ديگر چشم‌انداز افزايش نرخ بهره دلار در آمريکا نيز به افزايش عرضه و خروج سرمايه از بازارهاي نوظهور از جمله ترکيه منجر خواهد شد و افزايش قيمت نفت در بازار جهاني نيز هزينه واردات را براي دولت ترکيه افزايش خواهد داد و دولت آنکارا نيز روز به روز در حال درگير شدن بيشتر در بحران سوريه است. سيمون کوجان‌اوانزا کارشناس مؤسسه کارشناس مؤسسه مديريت سرمايه‌گذاري ليگال‌اندجنرال لندن گفت: شکل‌گيري تنش سياسي بين آمريکا و ترکيه نگراني‌ها را نسبت به اوضاع اقتصادي ترکيه افزايش مي‌دهد. وي ادامه داد: قرار نيست اين بحران سياسي اوضاع ترکيه را وخيم کند اما به طور کلي تنش‌هاي سياسي نگراني سرمايه‌گذاران را افزايش مي‌دهد. ارزش سهام آکبنک و بانک گارانتي ترکيه که دو بانک بزرگ اين کشور محسوب مي‌شوند هر کدام 4 درصد کاهش يافت. ارزش سهام ترکيش ايرلانز بزرگترين شرکت هواپيمايي ترکيه نيز 11 درصد سقوط کرد.
سردي روابط ترکيه و اروپا
رويکرد سياست خارجه دولت اردوغان با متحدين اروپايي نيز با تلاطم روبرو شده است و اخيرا وزارت خارجه آلمان نسبت به سفر شهروندانش به ترکيه هشدار داد. 
اخيرا دادستاني کل ترکيه براي يک فعال مدني آلماني ۱۵ سال حبس درخواست کرده است. پتر اشتويتنر، فعال آلماني حقوق بشر، علي غروي، همکار سوئدي او، و ۹ بازداشتي ديگر در ترکيه به عضويت در تشکيلاتي تروريستي و حمايت از آن متهم شده‌اند.ايديل اِسِر، مدير دفتر سازمان عفو بين‌الملل در ترکيه نيز در ميان متهمان است. 
اشتويتنر، غروي و هشت فعال حقوق بشر ترک روز چهاردهم تيرماه ۱۳۹۶ (پنجم ژوئيه ۲۰۱۷) در سميناري در استانبول بازداشت شدند. اين افراد در زندان "سيليوري" در شرق استانبول حبس هستند؛ همان زنداني که دنيز يوجل، روزنامه‌نگار ترک‌تبار روزنامه "دي ولت" آلمان هم در آن زنداني است. مشاله تولو ديگر روزنامه‌نگار آلماني تيز در زنداني در ترکيه به‌سر مي‌برد.
مولود چاووش‌اغلو، وزير خارجه‌ ترکيه، اخيرا به مجله‌ي اشپيگل آلمان گفته بود که براي تسريع در روند رسيدگي به پرونده‌ي اشتويتنر تلاش خواهد کرد. او گفته بود که به اين منظور با وزير کشور و وزير دادگستري صحبت کرده است.
عمليات نظامي‌در سوريه
با وجود تمامي‌اين تنش‌ها با قدرت‌هاي غربي به نظر مي‌رسد اولويت سياست خارجي دولت اردوغان سوريه است.ارتش ترکيه از روز گذشته عمليات شناسايي در ادلب را با هدف استقرار نيروهايش در اين استان آغاز کرده است. اين عمليات نظامي‌جديد ترکيه در سوريه در جريان توافق با روسيه و ايران و در تلاش براي ايجاد منطقه کاهش تنش در استان ادلب آغاز شده است. يک منبع نظامي‌در ميان معارضان سوري اعلام کرد، خودروهاي زرهي ترکيه از طريق ادلب در منطقه «شيخ برکات» در حومه شمال‌غرب حلب مستقر شده‌اند. در اين ميان، خبرگزاري «اسپوتنيک» روسيه نيز به نقل از رياست ستاد مشترک ارتش ترکيه، از آغاز عمليات نظامي‌ترکيه در استان ادلب خبر داد. رياست ستاد ارتش مشترک ترکيه در بيانيه‌اي اعلام کرد: «در چارچوب توافق به‌دست آمده در آستانه، ارتش ترکيه با عبور از مرزهاي سوريه، وارد ادلب شده است». رجب طيب اردوغان رئيس‌جمهوري ترکيه، شنبه اعلام کرده بود، «عمليات جدي» در استان ادلب در جريان است و اين عمليات ادامه خواهد داشت. 
درحاليکه اردوغان به حضور نيروهاي خود در سوريه ادامه مي‌دهد و با چرخش به سوي ايران و روسيه سعي در بازيابي قدرت دارد ، سردي تنش با آمريکا شايد امري واضح است.

نيک باتلر
فايننشال تايمز
پوپوليسم درحال حرکت است . تغيير مسيراز تحليل‌هاي منطقي و ساختاري در سال 2016 با راي مثبت به برگزيت و انتخابات رياست جمهوري آمريکا واضح بود.تحقيقات تازه موسسه لگاتوم نشان مي‌دهند تمرکز کار بر انگليس است اما نشانه‌هاي واضحي نيز درارتباط با پوپوليسم ديده مي‌شود که در انتخابات آلمان تا موقعيت‌هاي خطرناک لهستان و مجارستان نشانگر حرکت موج پوپوليسم در بسياري از کشورهاي کشورهاي توسعه يافته است. براي تجارت که به جهاني برمبني منطق و دليل عادت دارد اين امر بسيار ناراحت کننده است. براي شرکت‌هاي بخش انرژي که به راحتي مي‌توانند مورد هدف پوپوليست‌ها قرارگيرند اين امر بسيار نگران کننده است. تحقيقات موسسه لگاتوم نشان داده که تغييري در ديدگاه‌ها نسبت به بازار آزاد اقتصادي ايجاد شده است که در دهه‌هاي اخير ديده نشده است.اين تحقيقات منعکس کننده اين امر است که بخش خصوصي به عنوان استثمارکننده کارگران و مشتريان ديده مي‌شود.سه کلمه اي پوپوليست‌ها بخش خصوصي را با آن معني مي‌کنند خودخواه، فاسد و طماع است. براي آنها "سود" کلمه اي کثيف همانند کلمه" جهاني سازي" است. تمايل به ملي کردن ذخاير آبي ، خطوط راه آهن و شرکت‌هاي انرژي بسيار قوي است.نظرسنجي‌ها نشان داده 76 درصد در انگليس خواستار ملي سازي دوباره خطوط راه آهن هستند و مي‌خواهند دولت بر بخش برق حاکم باشد. اين ديدگاه‌ها از سوي احزاب راست و احزاب چپ سنتي مطرح مي‌شوند. قابل ذکر است رفتار برخي از بخش‌هاي خصوصي باعث تشديد اين افکار شده است.کوچک کردن سيستماتيک پرداخت‌هاي مالياتي توسط شرکت‌هاي موفق خصوصي و سواستفاده از قدرت در مذاکرات با دولت برسر بستن قراردادهاي هسته اي نشانه اي تغيير اين ديدگاه‌هاست. عکس العمل عامه مردم که اطلاعات کافي درباره عملکرد شرکت‌هاي انرژي ندارند نيز از مشکلات بخش انرژي در اطلاع رساني است.
ترجمه: فاطمه مهتدي