واريز 852 ميليارد تومان خسارت از سوي بيمه دانا
مديرعامل بيمه دانا از واريز بيش از 852 ميليارد تومان خسارت به حساب بيمهشدگان اين شرکت در ششماهه نخست سال جاري خبر داد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عموميبيمه دانا، دکتر بيژن صادق با اشاره به برنامههاي اجراشده در سطح شرکت در خصوص کنترل ريسک بيمهنامههاي صادرشده، اظهار کرد: در ششماهه نخست سال جاري شرکت بيمه دانا، 1205 ميليارد تومان بيمهنامه صادر کرده و بيش از 852 ميليارد تومان خسارت به حساب بيمهشدگانش واريز کرده است.
وي گفت: در ششماهه نخست سال جاري اقدامات مهميدر جهت بهينهسازي پرتفوي شرکت انجام شد و تلاش بر اين بوده که سهم رشتههاي سودده در اين سبد تقويت شود.
صادق تاکيد کرد: همان طور که اطلاعات اوليه صورتهاي مالي ششماهه شرکت نشان ميدهد، با توجه به برنامههاي تدوين شده، بيمه دانا به تمامياهداف، برنامهها و بودجه خود در سا96دست پيدا خواهد کرد.
توسعه صنعت بيمه با کمک استارت آپها
واژه «استارت آپ» که چند سالي است در ميان مديران و فعالان اقتصادي رواج يافته، به کسبوکارهاي نوپايي گفته ميشود که با استفاده از فناوريهاي نوين ارتباطي، اينترنت و نوآوريهاي جديد توانستهاند ضمن کارآفريني، به حاکميت کسبوکارهاي سنتي تا حدي پايان دهند و موجبات دگرگوني را در بخشهاي مختلف فراهم سازند.
شرکت بيمه آرمان نيز براي ورود به اين عرصه پيشتاز شده است. درهمين راستا قرار است نخستين ماراتن برنامهنويسي بيمه «بيمه تک» با همکاري بيمه آرمان از ۲۶ تا ۲۸ مهر در دانشگاه شهيد بهشتي تهران برگزار شود تا دانشجويان مستعد و کارآفرينان علاقهمند، ضمن آشنايي با ظرفيتهاي بازار و فناوريهاي بيمه، ايدههاي خود را براي ظهور و بروز فناوريهاي نو در صنعت بيمه ارائه کنند.
به مناسبت همين رويداد، پاي صحبتهاي عليرضا بيانيان، مديرعامل شرکت بيمه آرمان نشستيم تا از جزييات و نحوه بهرهگيري از استارتآپها در صنعت بيمه جويا شويم که بخشي از اين گفتوگو را در ادامه ميخوانيم:
نخستين رويداد استارتآپي بيمه در قالب «بيمه تک» قرار است به زودي برگزار شود، لطفا درباره اين رويداد توضيحاتي ارائه کنيد. اين رويداد چه هدفي را دنبال ميکند؟
نخستين رويداد استارتآپي بيمه براي نخستين بار در حوزه بيمه در ايران و با حمايت بيمه آرمان در دانشگاه شهيد بهشتي کليد خورد که هدف از برگزاري اين رويداد استفاده از تجارب و ايدههاي نو و خلاق دانشجويان براي حل معضلات و چالشهاي صنعت بيمه است. در همين راستا نيز مقرر است نخستين ماراتن برنامهنويسي بيمه «بيمه تک» با همکاري بيمه آرمان از ۲۶ تا ۲۸ مهر در دانشگاه شهيد بهشتي تهران برگزار شود تا دانشجويان مستعد و کارآفرينان علاقهمند، ضمن آشنايي با ظرفيتهاي بازار و فناوريهاي بيمه، ايدههاي خود را براي ظهور و بروز فناوريهاي نو در صنعت بيمه ارائه کنند؛ بر همين اساس، قرار است ۴۰ تيم در اين ماراتن شرکت کنند که در نهايت به تيمهاي برتر اين فرصت داده خواهد شد تا ايدههاي خود را با سرمايهگذاري ما، توسعه دهند و به مرحله اجرا برسانند. در اجراي اين رويداد، بنا داريم بخشي از چالش کنوني صنعت بيمه را با راهکارهايي که فناوريهاي نو ارائه ميکنند، رفع کنيم؛ چالشهايي که به نظر ميرسد در حوزههايي همچون بازاريابي، صدور بيمهنامه، ارزيابي خسارت، مديريت ريسک و... نمود بيشتري دارد.
ورود استارتآپها به بازار بيمه يي کشور چگونه ميتواند مشکلات موجود در اين بخش را رفع و به کمک صنعت بيمه بيايد؟
بدون ترديد بيمهگذاران از صاحبان اصلي شرکتهاي بيمه هستند؛ از اينرو، شرکت بيمه بايد خدمات مطلوب و ارزندهاي به بيمهگذاران خود ارائه کند و در اين راستا شرکتها بايد سعي کنند تا با ورود به کسبوکارهاي نوين، ارائه اين خدمات را آسان کنند. صنعت بيمه بايد در سطح جامعه به نيازسنجي بپردازد و با توجه به خواستهها و نيازهاي مردم به سمت نوآوري حرکت و محصولات جديدي ارائه کند که در اين مسير، استارتآپها ميتوانند با نيازسنجي مداوم جامعه براي شناسايي خطرات و ارائه محصولات بيمه مرتبط با آن، اقدام کنند.
به نظر بنده از جمله مزايايي که ميتوان براي ورود به کسب وکارهاي نوپا قائل شد، مديريت زمان و تسهيل در فرآيندهاي صدور و پرداخت خسارت است. اين موضوع بر کسي پوشيده نيست که ما در حوزه فروش با مشکلات زيادي روبهرو هستيم که ميتوان با ايدههاي جديدي که استارتآپها ارائه ميدهند، اين مشکلات را به حداقل رساند تا بيمهگذار در شرايطي مناسب، کوتاهترين زمان و با نرخ مناسب خدمات را دريافت کند. بازاريابي بيمه در ايران سنتي است و لازم است صنعت بيمه با جذب استارتآپها به سمت مدرن شدن حرکت کند.
در حوزه بيمه عمر نيز با مشکلات زيادي روبهرو هستيم که استارتآپها ميتوانند در اين زمينه نيز مفيد واقع شوند. در حوزه بيمههاي عمر معضلي که وجود دارد، اين است که بيمهنامه هر فرد بايد متناسب با نيازها و خواستههاي وي صادر شود، اما درحالحاضر ميبينيم که محصولات بيمه عمر در يک قالب معين و به گروههاي مختلف جامعه عرضه ميشود و تناسبي با نيازهاي هر فرد ندارد.
اما مهمترين موضوعي که در اين بخش وجود دارد، ارائه خدمات بهينه و سهلالوصول به مشتريان و حفظ منافع بيمهگذاران است که ميتواند گاميمثبت باشد. به هرحال ما ميتوانيم از ايدههاي نوجوانان با استعداد دانشگاهي در اين زمينهها بهره ببريم و اين موضوعي است که صنعت بيمه از آن غافل شده است.
با ورود استارتآپها به صنعت بيمه، اين احتمال وجود دارد که شبکههاي فروش کمرنگ يا حذف شوند. آيا اين امر موجب مقاومت يا اعتراض فعالان اين بخش نخواهد شد؟ در اين بخش بايد چه اقداميانجام شود؟
تجربه نشان داده که هر نوآوري با يک سري مقاومتها روبرو خواهد بود. اما بايد به جوانان اميد داشته باشيم و برمبناي ايدههاي آنها هدفگذاري کنيم. ممکن است ورود کسب وکارهاي نوين به عرصه فروش بيمهنامه سبب بروز نگراني در کارگزاريها و نمايندگيهاي فروش شرکتهاي بيمه شود که انحصار در بازار را در اختيار دارند، اما بايد انحصار شکسته شود و خدمات بيمه يي از شکل سنتي خارج شود و به سمت مدرن شدن حرکت کند. براي دستيابي به اين هدف هم چارهاي نداريم جز اينکه صنعت بيمه به سمت استفاده از نوآوريها و کسبوکارهاي نو گام بردارد و از ظرفيتها و قابليتهاي فضاي مجازي بهره بگيرد.
فعالان صنعت بيمه بايد به اين موضوع توجه داشته باشند که حرکت به اين سمت، ميتواند باعث خدماتدهي آسانتر و سريعتر به مردم و بيمهگذاران شود و اين يعني رضايت مشتري. درحالحاضر چارهاي نيست جز اينکه اهالي صنعت بيمه و از جمله شبکههاي فروش در اين مسير گام بردارند و رويکردشان را تغيير دهند. در شرايطي که فرهنگ جهاني به سمت استفاده از کسبوکارهاي نوين ميرود، چارهاي جز اين هم نيست.
ما نتايج مثبت زيادي در بخشهاي مختلف در بکارگيري استارتآپها در مدت گذشته داشتهايم که نمونه آن را ميتوان در حوزه حملونقل برشمرد. ورود اسنپ و تپسي تحول زيادي را وارد اين حوزه کرد و سبب شد تا بخشي از مشکلات سفرهاي درونشهري نيز رفع شود. اعمال نرخهاي مناسب، در دسترس بودن و صرفهجويي در زمان، افزايش اطمينان و اعتماد و مواردي از اين دست، ازجمله مزيتهايي است که ميتوان در اين حوزه برشمرد که با بهرهگيري از همين تجربههاي موفق، ميتوان کسبوکارهاي نوپا را در صنعت بيمه پياده کرد.
رويکرد بيمه مرکزي در اين زمينه چيست؟ آيا استقبال مناسبي از ورود استارتآپها به صنعت بيمه داشته است؟
بيمه مرکزي همواره از ايدههاي نو در صنعت بيمه استقبال کرده و در ارتباط با ورود استارتآپها هم ديدگاه مثبتي دارد، ضمن اينکه اگر کسبوکارهاي نوين در صنعت بيمه شکل گيرد و منجر به رونق و توسعه اين صنعت در کشور شود، بيمه مرکزي و ساير اهالي صنعت بيمه نيز از آن استقبال خواهند کرد. البته ما در اين مسير از بيمه مرکزي و پژوهشکده بيمه درخواست کردهايم تا در اجراي اين طرح از کارشناسان خبرهاي که در اين حوزه فعاليت ميکنند بهره ببريم تا به اجراي طرح سرعت بيشتري داده شود. به هرحال بايد اين موضوع را قبول کنيم که جامعه اکنون در مرحلهگذار از روش سنتي به نوين قرار دارد و اگر صنعت بيمه به عرصه فناوريهاي نوين ورود نکند، دچار عقبماندگي خواهد شد، ازاينرو نياز است که انحصارها شکسته شود و کسبوکارهاي نوين در اين صنعت توسعه يابد.