نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي‌گفت: امروز وارد جنگ اقتصادي شده ايم اما چون با مردم به طور شفاف صحبت و برخورد نمي‌کنيم کمي‌نگراني وجود دارد.به گزارش ايرنا، محمد رضا عارف در جلسه شوراي اداري شهرستان شميرانات گفت: در شرايطي هستيم که برخي گمان مي‌کنند هرچقدر انتقادات تندتري داشته باشند، محبوبيت و مقبوليت بيشتري کسب مي‌کنند و اين افراد ديدن نيمه خالي ليوان را يک ارزش مي‌دانند.عارف گفت: امروز با سياه نمايي روبه رو هستيم که بعضا توسط کارگزاران نظام انجام مي‌شود. رئيس فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: امروز مشکلات فراواني داريم اما آنچه به آن افتخار مي‌کنيم، عزت و استقلالمان است، استقلالي که هيچکس نمي‌تواند به بزرگان و مسئولان کشور چيزي را ديکته کند.وي بيان کرد: مشکلات با توکل بر خدا، تلاش دولتمردان و همراهي مردم که در 40 سال گذشته نمونه بوده است رفع مي‌شود. عارف با بيان اينکه نگاه مردم به خدمتگزارانشان نسبت به گذشته بدتر نشده، اظهارداشت: به هيچ وجه قبول ندارم که محبوبيت مسئولان کاهش يافته است اما نبايد نتيجه آن، غرور و نگاه قيم مآبانه باشد.نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي‌افزود: امروز با فضاي مجازي روبه رو هستيم که کوچکترين مساله در اسرع وقت در اختيار همه قرار مي‌گيرد و با تبليغات مسموم از خارج از کشور، نکات مثبت نيز ديده نمي‌شود. عارف با بيان اينکه مشکلات امروز با چهار دهه گذشته متفاوت است گفت: امروز با ديوانه‌اي در آمريکا روبه رو هستيم و گردبادي آمده که بايد با برنامه ريزي آن را رفع کنيم و مي‌توانيم.نماينده تهران با تاکيد بر اينکه شرايط امروز خوب است اما بايد بهتر شود تاکيد کرد: مردم مشکل اقتصادي دارند و ما توقع داريم کارآيي دولت در همه زمينه‌ها به ويژه زمينه اقتصادي بالا برود. عارف با تاکيد بر اينکه برخلاف تصور ساير استان‌ها، همه امکانات در تهران نيست و در استان تهران در خيلي از شاخص‌ها از کشور پايين تر هستيم گفت: استان تهران در شاخص بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و نوسازي بافت فرسوده در سطحي پايين تر از ساير نقاط کشور قرار دارد.عارف خطاب به مديران بيان کرد: بايد در تهران با وجود همه کمبودها صورت خود را با سيلي سرخ نگه داريد و مشکلات را حل کنيد.
فرج اله رجبی ساختمان تاکید کرد
گروه راه و مسکن: رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان درباره خبر برگزاري اجلاس ساليانه اين سازمان در يکي از هتل‌هاي مجلل تهران با هزينه‌هاي چندين ميليارد توماني گفت: چنين چيزي صحت ندارد و هزينه‌ها نسبت به سال قبل ۴۰ درصد کاهش يافته و امسال کمتر از يک ميليارد تومان است. فرج ا... رجبي در نشست خبري بيست و يکمين اجلاس هيات عمومي‌سازمان نظام مهندسي ساختمان که طي روزهاي ۲۰ و ۲۱ تيرماه برگزار مي‌شود، در پاسخ به سوالي مبني بر هزينه ۶۰۰ مهمان و خانواده‌هايشان در اجلاس امسال در يکي از هتل‌هاي مجلل تهران و اينکه بجز هزينه‌ها قرار است براي هر نفر يک ميليون و ۴۰۰ هزار تومان هديه داده شود اظهار کرد: ما امسال در تهران برگزار مي‌کنيم که يک شب بيشتر نباشد. ضمنا کل پولي که دوستان دادند عددي نيست که شما براي هديه گفتيد. اتفاقا ما براي شرايط فعلي مملکت حتي دنبال جايي بوديم که ارزان تر باشد ولي بجز هتل فعلي، هتلي نداشتيم که اين تعداد مهمان را بتواند جا بدهد. نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد هزينه‌ها کاهش يافته و کل هزينه‌ها به يک ميليارد تومان نمي‌رسد. به اندازه کافي بار شيشه ما چوب خورده است و يکي دو تا ضربه ديگر بزنيد چيزي از آن باقي نمي‌ماند.
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان در پاسخ به سوالي درباره اينکه شنيده مي‌شود بودجه ساليانه سازمان به دليل وجود اختلافاتي به نتيجه نرسيده، آيا قرار است اجلاس را در شرايطي برگزار کنيد که مهمترين دستور کار آن هنوز در‌هاله‌اي از ابهام قرار دارد؟ گفت: اولا بودجه لازم نيست در اجلاس به تصويب برسد، ثانیا امروز به تصويب مي‌رسد. اتفاقا در سال جاري اجازه داديم که با شفافيت بيشتري اعضاي شوراي مرکزي به نتيجه برسند که اين نقطه قوت است. ما سازمان نظام مهندسي را حتما به يک سازمان مردم نهاد شيشه‌اي تبديل خواهيم کرد.
تهديد به ابطال پروانه شدم
يکي از خبرنگاران از رجبي پرسيد در جلسه‌اي با حضور وزير راه و شهرسازي گفتيد که تهديد شده‌ايد و در حال حاضر در مقام نماينده مجلس سخن مي‌گوييد، در اين خصوص توضيح دهيد. او پاسخ داد: در فرآيندي که بحث بالا گرفته بود نامه‌اي از وزارت راه و شهرسازي وصول شد که بنده ملزم به اجراي دستور وزير راه و شهرسازي هستم و بايد آن را انجام دهم وگرنه پروانه اشتغال به کار من ابطال مي‌شود. رييس سازمان نظام مهندسي همچنين گفت که سازمان‌هاي نظام مهندسي هنوز به رويه سابق، ارجاع نظارت را انجام مي‌دهند. بر اين اساس او در پاسخ به پرسشي درباره اينکه آيا قرار است با توجه به اين مساله، برخورد ديگري هم در استان‌ها مشابه برخوردي که با رييس سازمان نظام مهندسي استان تهران صورت گرفت انجام شود؟ که رجبي در اين باره پاسخي نداد و گفت که در اين مورد خيلي حساسيت ايجاد نکنيم.
اين نماينده مجلس درباره چالش‌هاي ايجاد شده با وزارت راه و شهرسازي گفت: ما بايد با رويکرد توجه به منافع بهره‌بردار به موضوع نظام مهندسي نگاه کنيم که در طراحي، نظارت و ساخت بايد مدنظر قرار گيرد. در اين اصلاح قانون نظام مهندسي بايد اين موضوعات لحاظ شود. اما بايد ببينيم که آيا هر سازنده‌اي الزاما بهره‌بردار است؟ اينگونه نيست. در حال حاضر مي‌توانيم بگوييم نوعي تعدد رويه به دليل بخشنامه‌هاي اخير در سازمان‌ها ايجاد شده است. البته روند کار در نظام مهندسي، بجز در معدود شهرهايي در ساير شهرها به رويه سابق انجام مي‌شود. رجبي تاکيد کرد: اجلاس بيست و يکم يکي از مهمترين اجلاس‌هاي دهه اخير است؛ چراکه مسائل زيادي در درون و بيرون سازمان در حوزه مهندسي ساختمان وجود دارد که سازمان نظام مهندسي بايد درباره آنها تصميم بگيرد و از آنچه که براي کشور واقع شده جلوگيري کند.
بررسي اصلاح قانون نظام مهندسي در مجلس
رئيس سازمان نظان مهندسي ساختمان درباره اصلاحيه قانون نظام مهندسي و کنترل ساختمان گفت: نمايندگان طرحي را ارايه دادند که به کميسيون عمران ارجاع شد. در اين کميسيون کارگروهي براي بررسي اين موضوع با حضور همه ذي نفعان تشکيل شد. پس از بحث و نظر مختلف در آبان ماه نسخه‌اي را به کميسيون عمران ارايه داديم که نپذيرفتند و گفتند تغييراتي که اتفاق افتاده جزئي است در حالي که ما به دنبال تحولات کلي هستيم. در نتيجه به من ماموريت دادند که کار تطبيقي انجام دهم و پيشنهاد ديگري براي تغييرات ارايه دهم. ماحصل اين شد که پيشنهادي درآمد که مي‌شود نظام مهندسي به نوعي با نظام فني اجرايي کشور قرين شود. در حالي که نظام مهندسي ناظر بر ساخت و ساز خصوصي است اما نظام فني اجرايي ناظر به ساخت و سازهاي دولتي است. رجبي با بيان اينکه نهايتا بحثي به کميسيون عمران ارايه شد که نظام مهندسي به عنوان قسمتي از نظام فني اجرايي ملحق شود، تصريح کرد: مواد اين موضوع در صحن در حال بررسي است.
رييس سازمان نظام مهندسي ادامه داد: ما براي عبور از گذرگاه فعلي نيازمند پيگيري و انجام برنامه‌هاي مشخص در حوزه ساخت مسکن هستيم که مي‌تواند مشکل بيکاري ما را کاهش دهد و کارخانه‌ها را تحرک بدهد. بسياري از ساختمانهاي ما مشکل توليد ندارند بلکه مشکل اين است که تا سقف انبارها توليد کرده‌اند ولي خريدار وجود ندارد. وي همچنين گفت: حرف ما اين است که اگر نظام اجرايي و نظام مهندسي با هم ترکيب شود دولت خودش از بودجه وزارتخانه‌هاي خودش و بانک مرکزي بکاهد که در بخش مسکن مداخله کند.
رييس کميته سلامت شوراي شهر پايتخت هشدار داد؛
گروه اجتماعي: موضوع استفاده از مواد پلاستيکي و ضررهاي آن براي شهروندان تهران وارد مرحله جديدي شده است. سال‌هاست که مسئولان بهداشتي در اين زمينه هشدارهايي را مطرح مي‌کنند، اما کمتر مورد توجه قرار گرفته است. مهمترين آسيب‌هايي که در اثر استفاده مواد شيميايي سمي‌ميکروپلاستيک ايجاد مي‌شود ممکن است به بروز سرطان يا ايجاد نقص مادرزادي در نوزادان منجر شود. روز گذشته ناهيد خداکرمي، رييس کميته سلامت شورا اسلامي‌شهر تهران در نطق پيش از دستور هفتادو پنجمين جلسه شورا به کمتر استفاده کردن از پلاستيک پرداخت. خداکرمي‌با اشاره به مصوبه شوراي شهر تهران در ارديبهشت 1388 از الزام شهرداري تهران به تغيير الگو و کاهش مصرف کيسه‌ها، ظروف و محصولات يک بار مصرف پلاستيکي و جايگزين کردن مواد قابل بازيافت غيرپلاستيکي در کليه مراکز وابسته به شهرداري تهران و اجراي اقدامات علمي‌و اجرايي درباره کاهش و جايگزيني مواد تجديدپذير به جاي کيسه‌هاي پلاستيکي و ظروف يک‌بار مصرف است سخن گفت.
رييس کميته سلامت شورا ادامه داد: کيسه‌هاي پلاستيکي پس از اختراع پلاستيک در سال 1856 ميلادي توسط الکساندر پارکس مهمان خانه‌هاي ما شده‌اند و در همين مدت زمان نه چندان طولاني توانسته‌اند اثرات مخرب زيادي بر جاي بگذارند. در واقع زندگي مدرن علاوه بر رفاهي که براي انسان به همراه دارد گاه ضررهاي جبران ناپذيري را نصيب وي مي‌کند. خداکرمي‌اظهار داشت: هنگامي‌که کيسه‌هاي پلاستيکي به‌عنوان زباله دور ريخته مي‌شوند، به علت ماندگاري بيش از 500 سال در محيط، باعث آلودگي محيط زيست مي‌شوند. اين کيسه‌ها به همراه باد جابه جا شده و وارد رودخانه‌ها و کانال‌هاي آب مي‌شوند؛ در نتيجه موجب گرفتگي آب‌راه‌ها شده و در بسياري موارد به علت ساکن ماندن آب، زاد و ولد انواع حشرات افزايش مي‌يابد. وي بيان کرد: کيسه‌هاي بلعيده شده حتي پس از مرگ جانوران و تجزيه آنها نيز سالم باقي مي‌مانند، بنابراين دوباره پراکنده شده و زندگي جانداران از جمله انسان‌ها را تهديد مي‌کنند. پلاستيک‌ها درصورتي که به عنوان زباله دفن شوند، به علت تجزيه آرام و کند در محل‌هاي دفن مي‌توانند سبب تشکيل شيرابه و نفوذ آن به آب‌هاي زيرزميني شوند. اين شيرابه شامل ترکيباتي نظير فلزات سنگين و ساير ترکيبات خطرناک است که براي محيط زيست بسيار زيان‌آور هستند.
اين عضو شوراي شهر تهران با بيان اينکه مواد پلاستيکي و پليمري به علت ساخته شدن از منابع نفتي نفتي و خاصيت تجزيه ناپذيري، در خاک باقي مي‌مانند و مواد شيميايي آنها به تدريج از طريق خاک وارد زنجيره غذايي انسان مي‌شود گفت: بنابراين علاوه بر اثرات کيسه‌ها و ظروف پلاستيکي روي محيط زيست، آنچه حائز اهميت است، سلامت انسان‌هاست، به خصوص اينکه امروزه مصرف بيش از حد و نابجا از اين مواد، خطرات جبران ناپذيري را براي سلامت انسان به همراه دارد. خداکرمي‌افزود: رد پاي مواد شيميايي سمي‌ميکروپلاستيک در خون و همه بافت‌هاي بدن يافت مي‌شود و چنانچه ورود آن به بدن ادامه يابد مي‌تواند سبب بروز سرطان، نقايص مادرزادي در نوزادان، اختلال در سيستم ايمني، اختلال در عملکرد غدد اندوکرين در نتيجه ناباروري و ساير بيماري‌ها مرتبط است.
به گفته خداکرمي‌تحقيقات نشان مي‌دهد که تمام پلاستيک‌ها ممکن است در صورت خراش يا گرم شدن، مواد شيميايي مضر آزاد کنند. تحقيقات قوي نشان مي‌دهد که در برخي موارد گرم شدن پلاستيک، سبب ازاد شدن برخي از مواد شيميايي موجود در اين محصولات مي‌شود که ممکن است موجب سرطان در افراد شود. وي تاکيد کرد: سوزاندن پلاستيک علاوه بر اينکه سبب آلودگي هوا مي‌شود بلکه مي‌توانذ سبب آزاد شدن مواد شيميايي شده و نتيجه آن بيماري‌هاي تنفسي است.
خداکرمي‌با بيان اينکه کشور ما با اينکه هفدهمين جمعيت جهان را دارد، تحقيقات نشان مي‌دهد در ايران سالانه بيش از 2 ميليون تن پلاستيک توليد مي‌شود خاطرنشان ساخت: بيشتر اين پلاستيک‌ها نيز بادوام هستند و صدها سال طول مي‌کشد تا به خودي خود تجزيه و نابود شوند. اين عضو شوراي شهر در ادامه افزود: سازمان بهداشت سازمان بهداشت جهاني پس از تجزيه و تحليل جديدي از برخي از محبوب‌ترين مارک‌هاي آب جهان، اعلام کرده که بيش از 90 درصد آب داخل بطري‌ها حاوي ذرات پلاستيک است بطوريکه آب داخل بطري‌هاي پلاستيک بيشتر از دو برابر آب شهري حاوي ذرات پلاستيک است. عضو کميسيون سلامت و محيط زيست شورا افزود: مناطق دفن زباله حاوي انواع مختلفي از پلاستيک هستند و اين آلودگي وارد چرخه زندگي ما مي‌شود. بخصوص که پسماندهاي تهران در کهريزک و آراد کوه دفن مي‌شود و هوا، خاک و زندگي ما و نسل آينده را در معرض خطر جدي قرار مي‌دهد. پلاستيک مي‌تواند مواد شيميايي مضر را در خاک اطراف پخش کند، که پس از آن مي‌تواند به آب‌هاي زيرزميني يا ساير منابع آب در اطراف و همچنين اکوسيستم نفوذ کند. خاک که آلوده شد تمامي‌محصولات زراعي و آبزيان و حتي دام‌هايي که از آن آب مي‌نوشند دچار آسيب جدي مي‌شوند و اين آسيب به انسان نيز منتقل مي‌شود. خداکرمي‌ادامه داد: بدليل رايگان بودن کيسه‌هاي پلاستيکي در ايران مشتريان ترجيح مي‌دهند تعداد بيشتري کيسه دريافت کنند. قطعاً امکان حذف پلاستيک از زندگي روزمره غيرقابل امکان است زيرا کاربردهاي بسياري دارد و حتي مصرف آن در برخي شرايط اجتناب‌ناپذير است. وي تاکيد کرد: امروزه استارت‌آپ‌ها و استعدادهاي خلاق بدنبال بازيافت و دوباره مصرف کردن مواد پلاستيکي هستند و دوستداران محيط زيست نيز تلاش مي‌کنند تا ضمن آگاهي بخشي به مردم براي عدم رهاسازي کيسه‌هاي پلاستيکي در طبيعت راهکاري براي کاربرد دوباره آن کشف کنند. دولت‌ها نيز از سرمايه‌گذاري در پلاستيک‌هاي تجزيه‌پذير با پايه گياهي استقبال مي‌کنند. حمايت از توليد پلاستيک‌هاي تجزيه‌پذير، استفاده نکردن از مواد پلاستيکي يک‌بار مصرف و اراده مردم براي استفاده از کيسه‌هاي پارچه‌اي از جمله اقداماتي است که مي‌توان براي کاهش مصرف پلاستيک انجام داد. رييس کميته سلامت شورا با بيان اينکه بياييد همه با هم فکر کنيم که امروز همان فردا است اظهار داشت: آن‌هم فردايي که با مشارکت اجتماعي و مديريت تک تک شهروندان به خاطر صرفه‌جويي در مصرف آب، کمبود آب ندارد، هرگز در بيابان ، جنگل، پارک يا کانال‌هاي آب، بطري و کيسه پلاستيکي به چشم نمي‌خورد، نرخ باروري بالاتر از سطح جانشيني است و بيماري‌هايي نظير سرطان همچنان کمتر از جهان است و روکش آسفالت کوچه‌هاي تهران با تکيه بر فن آوري نوين بازيافت مواد پلاستيکي مي‌درخشد. اين روياها حقيقي است اگر دست به دست هم دهيم و بخاطر نسل آينده که مهمانان فرداي ما هستند، شهرمان و پايتخت کشورمان را از هر نوع آلودگي، بالاخص پلاستيک دور نگهداريم و براي بازگشت کيسه‌هاي پلاستيکي به چرخه مصرف دوباره تلاش کنيم.
زنگ خطر براي صنايع آب بر به صدا در آمده است؛
مدتي است مشکل کم آبي بالا گرفته اما گويا کم‌کم آژير خطر به صدا درآمده و با کم آبي‌هاي به‌وجود آمده در جنوب و مرکز کشور، همه مردم و مسئولان بيش از پيش به فکر چاره انديشي اساسي براي حل اين معظل افتاده اند. در اين ميان انگشت اتهام مصرف بالاي آب هميشه به سمت صنايع به ويژه صنعت فولاد دراز بوده است.
انتقال به صرفه نيست
در اين رابطه عضو کميسيون معدن اتاق اصفهان گفت: شاخص آلايندگي فولاد در صنعت فولاد بسيار کمتر از ساير بخش‌هاي کشور است. شهريار شعباني گفت: اکنون عمده مصرف آب فولاد اصفهان از زاينده‌‎رود است، اما در گذشته به دليل عدم کار کارشناسي موجب شد منبع زاينده‌‎رود به خطر بيفتد و اگر بخواهيم امروز کارخانه‌هاي عظيم فولاد را از زاينده‌‎رود به بخش‌هاي جنوبي کشور منتقل کنيم بدون شک به هزينه و منابع عظيمي‌نياز دارد.
تامين آب فولاد از پساب
از سوي ديگر مديرعامل شرکت ملي فولاد ايران گفت: ميزان کل مصرف آب در صنايع فولادي اکنون به 275 ميليون متر مکعب در سال مي‌رسد و در کل استان‌هاي کشور مجموعا 46 درصد مصرف آب صنايع متعلق به فولادي‌ها بوده که بيشتر آن از طريق بازيافت آب‌هاي مصرفي تأمين شده است.منصور يزدي‌زاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: 85 درصد از مجموع واحدهاي فولادي در مرکز کشور متمرکز شده‌اند که عمده آب مصرفي آنها از طريق پساب‌هاي شهري و کشاورزي تأمين مي‌شود.وي اضافه کرد: در پروژه استفاده از پساب‌هاي فولاد، شرکت فولاد مبارکه اصفهان پيش قدم بوده و در مرحله بعدي پروژه انتقال آب از خليج فارس کليد خورده که شرکت گل گهر آن را آغاز کرده است.
لزوم تکميل بازيافت آب
همچنين نماينده اصفهان در مجلس شوراي اسلامي‌گفت: اصفهان به‌دليل وجود ۲ کارخانه مهم فولادسازي کشور يعني فولاد مبارکه و ذوب‌آهن و شرکت‌هاي خصوصي ديگر که از ظرفيت‌هاي کمتري برخوردارند، قطب صنعت فولاد کشور به شمار مي‌آيد و ۶۰درصد ظرفيت توليد فولاد کشور مربوط به اصفهان است.حميدرضا فولادگر، افزود: در فولادسازي مسايل استاني مطرح نيست، بلکه اهميت فولاد و حل مسائل فولاد اهميت دارد زيرا فولادسازي پروژه ملي است و حتي گزينش نيروها هم از سراسر کشور انجام مي‌شود، آگهي‌ها سراسري است و ماليات‌ها هم به خزانه واريز مي‌شود.وي يادآورشد: تنها مسئله‌اي که حکم استاني دارد مسائل زيست‌محيطي و آلايندگي است که در منطقه و اطراف ايجاد مي‌کند و در استان بايد پيگيري شود.فولادگر درباره اينکه چرا با وجود بحران آب اين صنايع به اصفهان آمده، گفت: احداث کارخانه ذوب‌آهن اصفهان در دهه ۴۰ آغاز شد و علت انتخاب اين منطقه به خاطر آب زاينده‌رود بوده است.اين پروژه از سوي روس‌ها انجام شد.وي تأکيد کرد: ذوب‌آهن از آب زاينده‌رود سهميه دارد و در حقيقت يکي از علل احداث سد زاينده‌رود به دليل تأمين آب ذوب‌آهن بوده البته يک دليل ديگر احداث اين کارخانه در اصفهان نزديکي به معادن بزرگ سنگ‌آهن در چغارت و چادرملو بود بنابراين احداث کارخانه فولاد در جايي که نزديک به آب و معادن سنگ‌آهن باشد، منطقي بوده است.نماينده اصفهان درباره اينکه در حال حاضر براي مشکل کم آبي چه بايد کرد، گفت: بايد ديد اگر اکنون گروهي مي‌آمدند تا اينجا را مکان‌يابي کرده و براي آن طرح توجيهي در نظر بگيرند آيا باز هم همين منطقه را انتخاب مي‌کردند؟ منطقه‌اي که ذوب‌آهن در آن احداث شده يکي از حاصلخيزترين مناطق استان است که برنج آنجا بسيار مرغوب است و بسياري از اصفهاني‌ها مصرف اين برنج به ديگر برنج‌ها ترجيح مي‌دهند. اما اين منطقه کشاورزي در حال حاضر به منطقه صنعتي تبديل شده اگر خودمان قرار بود در اين‌باره تصميم‌گيري کنيم ترجيح مي‌داديم ذوب‌آهن در جاي ديگري باشد. به گفته وي؛ در حال حاضر در کشور و استان اصفهان بحران آب وجود دارد اما زماني جمعيت استان و بهره‌برداران آب چه براي شرب و چه براي کشاورزي از آب سد زاينده‌رود استفاده مي‌کردند.فولادگر افزود: تونل اول کوهرنگ قبل از انقلاب و به‌وسيله روسيه زده شد که حقابه ذوب‌آهن از اين قسمت بوده ولي تونل دوم را جمهوري اسلامي‌احداث کرده، بنابراين براساس قراردادها آنچه به ديگران مي‌توان واگذار کرد از تونل دوم امکانپذير است.وي تصريح کرد: در سال‌هاي اخير ميزان جمعيت افزايش يافته در نتيجه بر تعداد بهره‌برداران آب افزوده شده همچنين از يک سو چاه‌هاي غيرمجاز حفر شده و از سوي ديگر برداشت‌هاي بي‌رويه موجب کاهش آب استاني شده است.فولادگر درباره اينکه در وضعيت فعلي ذوب‌آهن و فولاد مبارکه چه کار بايد کنند، گفت: اين ۲ کارخانه بزرگ بايد پول آب خود را به قيمت واقعي پرداخت کنند و در صندوقي که از سوي شوراي عالي آب هم تصويب شده ذخيره کرده و نام آن را صندوق خسارت خشکسالي بگذارند، هر زمان که آب بود از آن استفاده کرده و زماني که آب نباشد خسارت آن را پرداخت کنند.اين نماينده مجلس شوراي اسلامي‌تاکيد کرد: اين ۲کارخانه بايد طرح بازيافت آب و پساب‌هاي خود را هم‌مدرن کنند زيرا هر چه در اين زمينه سرمايه‌گذاري بيشتري انجام شود کمتر دچار مشکل مي‌شوند.
تجارت آغاز به کار بازار ثانویه ارز را مورد بررسی قرار داد؛
گروه اقتصاد کلان: در حالي‌که مسئولان اقتصادي دولت دوازدهم با ارائه نسخه‌هاي متعدد ارزي به مقابله با سونامي‌نرخ آن رفته‌اند؛ دومينوي بازار ارز همچنان بازارهاي ديگر اقتصادي را تحت تأثير خود قرار داده به‌طوري که همه تصميمات تيم اقتصادي دولت را ناکارآمد کرده است. در تازه‌ترين تصميم اتخاذ شده از سوي مسئولان اقتصادي دولت، راه‌اندازي بازار ثانويه ارزي است. تصميمي‌که به نظر مي‌رسد آخرين تير ترکش دولت است؛ چرا که تاکنون همه راهکارهاي ارائه شده از سوي دولت نتوانسته مقابل سيل ويرانگر قيمتي ارز چاره‌ساز باشد.
با اعلام تصميم دولت براي راه‌اندازي بازار ثانويه بار ديگر منتقدان و موافقان رو به روي‌هم صف‌آرايي کرده‌اند. دولت نيز که همواره از همه تصميمات خود دفاع کرده و هيچ‌گاه نيز حاضر به پذيرش اشتباهات خود نشده است؛ اين بار نيز از موضع قدرت از اين تصميم دفاع کرده است. به‌طوري گفته ‌اين تصميم مي‌تواند قدکشيدن نرخ ارز را مهار کرده و بازار ارز را به کنترل درآورد. اين در حالي است که با مراجعه به آرشيو تاريخ شفاهي بازار ارز در طي دولت‌هاي نهم تاکنون؛ شتاب‌زدگي، سياست‌زده بودن،عوام‌زدگي، افزايش التهاب در بازار ارز را در تصميمات دولت‌ها مشاهده مي‌کنيم؛ به عبارتي تنها تصميماتي هستند که روي کاغذ معنا داشته و دارند. حالا اغلب کارشناسان اقتصادي که بيشترشان به عملکرد گروه اقتصادي دولت انتقاد دارند، بر اين باورند که اين هم تنها ردگم کردن جامعه و ايجاد نوعي فضاي تنفسي براي رانت‌خواران و دلالان و واسطه‌گران بازار ارز خواهد بود؛ چراکه اين تصميم به دلايل مختلف هرگز رنگ اجرايي به خود نخواهد گرفت.
ماجراي بازار ثانويه ارز
براساس اعلام بانک مرکزي بازار ثانويه ارز از ديروز سه‌شنبه به‌طور رسمي‌آغاز به کارکرد. فلسفه تشکيل بازار ثانويه ارز، تأمين ارز ساير گروه‌هاي کالايي است که نامشان جزو فهرست دلار 4200 توماني نيست و با برچيده شدن بازار آزاد ارز و قاچاق محسوب شدن فعاليت در اين بخش در تأمين نيازهاي ارزي خود ناتوان شده‌اند. به نقل از تسنيم، بعد از نجومي‌شدن قيمت دلار در بازار آزاد طي ماه‌هاي اخير، دولت تصميم گرفت تا ارز را تک‌نرخي کند و در ابتدا اعلام شد تمام نيازهاي ارزي را با دلار 4200 توماني پوشش مي‌دهد اما بعد از مدتي مشخص شد که تنها برخي از گروه‌هاي کالايي مي‌توانند ارزدولتي را دريافت کنند. اين در حالي بود که با قاچاق اعلام شدن خريدوفروش در بازار آزاد ارز، عملاً متقاضيان ارز براي تأمين نيازهاي ارزي خود به سد دولت خورده و نمي‌توانستند مشکل خود را حل کنند. ولي اين تمام مشکلات دلار 4200 توماني نبود؛ همزمان با تک‌نرخي شدن ارز از سوي بانک مرکزي، سامانه‌اي بانام نيما هم راه‌اندازي شد تا صادرکنندگان دلارهاي حاصل از صادرات خود را در سامانه نيما عرضه کنند و واردکنندگان نيز دلار موردنياز خود را جهت واردات کالا از همين سامانه تأمين نمايند. با آغاز به کار سامانه نيما مشخص شد که برخي صادرکنندگان ازجمله پتروشيمي‌ها از دستور دولت براي بازگرداندن دلار حاصل از صادرات خود به سامانه نيما سرپيچي مي‌کنند چراکه قيمت دلار در بازار آزاد تقريباً دو برابر قيمت دلار در سامانه نيما است، ضمن آن‌که اگرچه دولت براي واردات برخي کالاها دلار 4200 توماني را پرداخت مي‌کند و باقي واردکنندگان کالاها مجبورند دلار موردنياز خود را از بازار آزاد تهيه کنند. هرچند هنوز جزئيات راه‌اندازي بازار ثانويه ارزي براي مردم شفاف نيست چراکه خبرها در اين خصوص ناقص است و برخي هم مي‌گويند هنوز دولت مقدمات تشکيل اين بازار را به‌طور کامل فراهم نکرده است. قبلاً گفته‌شده بود کف و سقفي براي قيمت معاملات ارزي در اين بازار در نظر گرفته مي‌شود تا ارز صادرکنندگان به واردکنندگان فروخته شود. ولي بعداً در خبرها اعلام شد که سقفي براي قيمت تعيين نمي‌شود تا فضاي رقابتي در بازار حفظ شود. بازار ثانويه ارز محل دادوستد اوراق منتشرشده در بازار اوليه و البته با حجم معاملاتي به‌مراتب بيشتر از بازار اوليه است، معادل بازار بورس اوراق بهادار تهران است.
چرا تصميبم دولت خطرناک است؟
هرچند که راه‌اندازي بازار ثانويه حتي از سوي منتقدان حرکتي در راستاي شفاف‌سازي توصيف‌شده است، اما همين منتقدان و کارشناسان اقتصادي بر اين باورند که در شرايط فعلي اقتصادي کشور بستر لازم براي عرضه ارز در بازار ثانويه فراهم نيست. همين چند روز پيش بود که سه نماينده مجلس در نامه‌اي به حسن روحاني رئيس‌جمهوري هشدارهاي لازم را به دولت ارائه کرده بودند. محمدحسن بحريني، غلامرضا تاج‌گردون و محمدرضا پورابراهيمي‌در اين نامه نسبت به توزيع بيشتر رانت در اقتصاد به رئيس‌جمهور هشدار دادند. همان موضوعي که اغلب کارشناسان اقتصادي از همان شروع تصميمات زنجيره‌اي دولت در اسفندماه سال 96 هشدار داده بودند. آن‌طور که آن‌ها گفته بودند تزريق ارز از سوي دولت با شيوه‌هاي اعلام شه دستوري بوده و ضد توسعه‌اي و باعث گسترش رانت مي‌شود. در بازار ارز ايران که شرايط رقابتي مهيا نيست و نزديک به بازار شبه انحصاري است، جهت‌گيري‌هاي سياسي و اقتصادي تعيين‌کننده نرخ ارز است، اين امر باعث شده در اين بازار به‌وضوح منافع رانتي و ضد توسعه‌اي ديده شود.
سه نماينده مجلس نيز تصميم گرفته‌شده دولت مبني بر تزريق 42 ميليارد دلار منابع ارزي دولتي و شبه‌دولتي با نرخ ثابت و عرضه 10 ميليارد دلار منابع ارزي غير اطمينان ناشي از صادرات کالاهاي سنتي به بازار را تصميم نادرست اعلام کرده‌اند.
مؤلفه‌هايي که از سوي سه نماينده مجلس ارائه‌شده نشان از تداوم عدم شفافيت در تصميم جديد دولت دارد. لذا نبايد اين اميدواري را داشت که بازار ثانويه کارکرد خود را به‌خوبي ارائه دهد.
بازار ثانويه ارز براي مدت زيادي جوابگو نيست
علي حيات‌نيا کارشناس اقتصادي نيز گفته است: با توجه به جريان‌هاي نقدينگي داخل کشور و مسائل بين‌المللي که ممکن است ماه‌هاي آتي با آن مواجه شويم، قطعاً بازار ثانويه ارز براي مدت زيادي جوابگو نيست.
او که با ايسنا گفت‎‌وگو کرده گفته است: به نظر مي‌رسد دولت بايد به دنبال برنامه جامعي براي مديريت نرخ ارز باشد که همه متغيرهاي اقتصادي را در برگيرد. اگر قرار باشد اين فضاي چند نرخي ادامه پيدا کند و دولت مدام طبقه‌بندي‌هاي مختلف براي کالا و افراد را براي نرخ ارز تعيين کند، نتيجه‌اي جز ايجاد فضاي دلالي، واسطه‌گري و بازارهاي مخرب و غيرم ولد نخواهد داشت.
اين استاد دانشگاه معتقد است، دولت بايد بعد از يک دوره چهار تا شش ماهه، زيرساخت‌هاي لازم براي تک نرخي شدن ارز را فراهم کند و نرخ راز نيز بر اساس عرضه و تقاضاي موجود در بازار تعيين شود.
اما حرف آخر را احمد حاتمي‌يزد، مدير عامل اسبق بانک صادرات به خبرنگار روزنامه تجارت گفته است. اين کارشناس بانکي و پولي کشور با بيان اينکه راه‌اندازي بازار ثانونه کارکرد مثبتي دارد؛ گفته است: اما به دليل نبود تعاملات بين بانکي در سطح بين المللي عملا اين بازار در همان ابتدا با ناکارآمدي مواجه خواهد شد.
حاتمي‌يزد گفته است: بازار ثانويه ارزي مي‌تواند به ساماندهي بازار ارز کمک کند؛ اما به دليل آنکه در کشور بستر لازم براي ساماندهي آن فراهم نشده است؛ احتمال شکست آن بسيار بالاست.
به گفته حاتمي‌يزد، اين بازار در نقل و انتقال اسکناس مي‌تواند مثبت عمل کند؛ اما در زمينه حواله ارزي کاملا خنتثي خواهد بود؛ چرا که روابط بين بانکي کشور يا محدود شده يا به طور کامل در سطح بين‌الملي قطع است؛ لذا انتقال ارز در اين شرايط ناممکن خواهد بود.
مديرعامل اسبق بانک صادرات گفته است: عمده ارز عرضه شده براي واردات کالاست لذا در اين زمينه حرف اول را انتقال حواله ارزي مي‌زند از اين‌رو با توجه به وضع اقتصادي کشور ناکارآمدي تعاملي بانک‌هاي ايران با بانک‌هاي بين المللي به دليلي مثل تحريم‌ها عملا راه‌اندازي بازار ثانويه تنها روي کاغذ عملي خواهد بود.
وي گفته است: قطعا اگر انتقالي در اولين روز بازار ثانويه صورت گرفته است تنها در بخش اسکناس بوده است. در اين بازار اسکناس با حجم محدودي ارائه مي‌شود چرا که عمده انتقال ارزي بايد به صورت حواله‌جات باشد.
به گفته حاتمي‌يزد؛ مسئولان اين بار بار ديگر مبادرت به تصميمي‌گرفته‌اند که منطقي نيست و تنها از روي شتابزدگي، استيصال و سياست‌زدگي تصميم اخير اتخاذ شده است.
خبرنگار روزنامه تجارت در تماس تلفني با يکي از فعالان بازار بورس اين پرسش را عنوان کرده که با توجه به نقل و انتقال ارزي تقريبا ناممکن است، آيا راه‌اندازي بازار ثانويه مي‌تواند به بازار آشفته ارز سامان بدهد، که او گفته است: اين موضوع در ساختار علمي‌عملي است اما در اجرا نيازمند فراهم کردن بستر لازم از سوي بانک مرکزي براي انتقال حواله ارزي است.
به نظر مي‌رسد که اين تصميم نيز به سرنوشت محتوم تصميم‌هاي ديگر ارزي دچار شود؛ تصميم‌هايي که تنها روي کاغذ نشاني از موفقيت داشته و دارند.


معاون اول رييس جمهور:آنهايي که ملت را غارت کردند ادب مي‌کنيم
شريعتمداري: 84 درصد صنعت فولاد، محصول متخصصان ايراني است
بهره برداري از طرح توسعه فولادسازي و نورد پيوسته سبا از زير مجموعه‌هاي شرکت فولاد مبارکه اصفهان با حضور اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهوري و وزير صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.
معاون اول رييس جمهور در اين مراسم گفت: افتتاح اين پروژه در يک مقطع ويژه تاريخي براي جمهوري اسلامي‌اتفاق مي‌افتد از اين جهت که ما به هرحال با آمريکا بر سر مسائل مختلف اختلاف نظر داشته و داريم. بعضي مواقع گفتگو کرده و توافق نامه‌اي داشتيم که مهمترين آن موضوع هسته‌اي بود و براساس آن تعهداتي از سوي ايران انجام شد، ولي آنها به تعهدات خود به صورت کامل پايبند نبودند. به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري افزود: اتفاق بدتر خروج آمريکا به تنهايي از توافق و اعلام تحريم‌هاي جديد عليه ايران بود. همه مردم کشور بايد در جريان شرايط کشور باشند خصوصا در استان اصفهان؛ نخبگان، صاحب نظران و انديشمندان انتظار داريم کمک کنند و بگويند دولت چه سياست‌هايي پيش بگيرد که بتواند با موفقيت پيش روي کند با اعلام رئيس جمهور آمريکا تحريم‌ها بايد برگردد ما با کشورهاي باقي مانده در برجام مذاکره کرده ايم که اگر منافع ايران تامين شود به برجام ادامه مي‌دهيم.
جهانگيري تاکيد کرد: برداشت ما اين است که آنها مصمم هستند نظرات ايران تامين شود، ولي آنچه در عمل اتفاق مي‌افتد بايد منتظر بمانيم و ببينيم مهمترين هدف آمريکايي‌ها در مقطع فعلي زمين گير کردن اقتصاد ايران و آسيب جدي است تا زندگي را براي مردم سخت و دامنه نارضايتي‌ها توسعه پيدا کرده و به اهداف خود دست پيدا کنند.
وي اظهار کرد: ما به عنوان مسئولان جمهوري اسلامي‌و ملت ايران در مقابل اين راهبرد، راهبردي اتخاذ کرده ايم با مقاومت و برنامه ريزي دقيق و دقت نظر در اجرا برنامه‌هاي طرف مقابل را به شکست بکشانيم و زندگي مردم را از آسيب مصون نگه داريم، ولي هم ما مي‌دانيم و هم مردم که شرايط جديد دشواري پيش رو است.
معاون اول رييس جمهور گفت: اينکه آمريکايي‌ها اعلام جنگ اقتصادي عليه ما کرده‌اند و ما بگوييم هيچ اتفاقي نيفتاده درست نيست. اعلام کرده‌اند صادرات نفت ايران را متوقف مي‌کنند، البته اين حرف بي حسابي است که بايد دنيا ناچيز بودن خودش در برابر آمريکا را بپذيرد که به چنين فشاري تسليم شود.
جهانگيري ادامه داد: برنامه ريزي ما نقطه مقابل آمريکا است که نفت را در حداکثر ممکن صادر کنيم برنامه‌هاي مختلفي تامين شده است بايد اين برنامه‌ها را شفاف به مردم بگوييم موضوع بعدي جلوگيري از صادرات کالاهاي مهم صنعتي ايران است در اين بخش فولاد مبارکه بايد در خط مقدم توليد و صادرات باشد مديران فولاد در مقاطع مختلف از خود شايستگي‌هاي درجه يک نشان داده‌اند امروز شايستگي در صنايع بزرگ اين است که در سالي که آنها اعلام کرده‌اند هم توليد و هم صادرات را افزايش دهيد اين انتظار دولت و ملت از شماست مردم انتظار دارند.
وي با بيان اينکه فرزندان اين سرزمين مي‌توانند توليد و صادرات خود را افزايش دهند، تاکيد کرد: اگر بتوانيم در بحث صادرات موفق شويم، آمريکايي‌ها نظام بانکي دنيا را در فشار قرار خواهند داد و پول صادراتمان را اجازه نمي‌دهند که دريافت کنيم همچنين در مرحله بعد مي‌خواهند تلاش کنند مانع واردات مورد نياز ما شوند. کشتيراني و بنادر ما را تحريم کردند که به هرحال موضوع جدي است و به عزم و اراده جدي نياز دارد.
معاون اول رييس جمهور ادامه داد: بايد در اين جنگ ناخواسته و ظالمانه عليه کشور و ملت ما ايستادگي کنيم، اينها نظام جمهوري اسلامي‌را در هدف گذاري اصلي قرار داده‌اند سعي مي‌کنند اين هدف را اعلام نکنند، ولي ما بايد محکم در اين زمينه بايستيم اين شرايط، سختي‌ها و فرصت‌هايي دارد فرصت‌هايي که وجود دارد را بايد به صورت جدي در نظر بگيريم، نگاهي به ظرفيت‌هاي داخلي و توليدات داخلي کشور داشته و دستورالعمل خودکفايي در کشور را به عنوان راهکار جدي مدنظر قرار دهيم. جهانگيري اضافه کرد: با قيمت و کيفيت خوب مي‌توانيم بسياري از کالاها را در کشور تامين کنيم کالاهايي که نمونه آن در کشور وجود دارد يا ظرفيت توليد آن در کشور وجود دارد وارد نمي‌کنيم. متاسفم که يک عده منتظرند ببينند چطور مي‌توانند ملت را غارت کنند، ولي ما حتما آنها را به موقع ادب خواهيم کرد.
رشد توليد فولاد
در ادامه اين مراسم وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: با وجود آنکه متوسط رشد توليد جهاني فولاد در سال 2017 ميلادي 6 درصد تخمين زده مي‌شود ، اين رقم در ايران 22 درصد بوده است.محمد شريعتمداري حجم صادرات فولاد کشور را 9 ميليون تن در سال برآورد کرد و گفت: در بخش داخلي نيزسرانه مصرف فولاد کشور 230 کيلوگرم است که بايد به 400 کيلوگرم برسد.شريعتمداري تاکيد کرد: همچنين با اجراي طرح‌هاي فولاد سازي در کشور پيش‌بيني مي‌شود صادرات فولاد ايران در افق 1404 به 15 ميليون تُن در سال برسد. وزير صنعت ، معدن و تجارت رقم کنوني ظرفيت توليد فولاد در ايران را 34 ميليون تن در سال اعلام کرد و گفت : با طرح‌هاي توسعه در نظر است اين رقم به 55 ميليون تن در افق 1404 برسد.وي تاکيد کرد: براي رسيدن به توليد 55 ميليون تُن فولاد در افق 1404، به هشت ميليارد يورو سرمايه و نيز 6.5 ميليارد يورو سرمايه گذاري در بخش ريلي و چهار ميليارد يورو در بخش برق نياز است. شريعتمداري با بيان اينکه 84 درصد آنچه در صنعت فولاد به کار گرفته مي‌شود محصول متخصصان ايراني است، گفت: صنعت فولاد کشور بيش از 2هزار و 800 واحد صنعتي بزرگ و کوچک تجهيزات و امکانات صنعت فولاد را پشتيباني کرده و فناوري‌هاي روز جهان را در اين بخش بومي‌سازي مي‌کند. وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: فولاد مبارکه درجهت حل مشکل آب منطقه، نقش مهمي‌را به عهده گرفته است به گونه‌اي که ميزان آب دريافتي اين شرکت از ابتدا تاکنون به يک هفتم کاهش يافته و تلاش‌هاي گسترده‌اي در خصوص ايجاد زيرساخت‌هاي آب براي منطقه داشته است. وي اضافه کرد: اين شرکت سه هزار و 800 ميليارد تومان منابع مالي خود را با نرخ 12 درصد در اختيار واحدهاي توليدي همکار با فولاد مبارکه اصفهان قرار مي‌دهد که نقش مهمي‌در افزايش پايداري و پويايي اين شرکت‌ها دارد. به گفته شريعتمداري به رغم مشکلاتي که اقتصاد کشور در مدت اخير با آن مواجه بوده ، بيش از 230 واحد صنعتي در کشور احيا شده است.وي تصريح کرد : هرچند واحدهاي صنعتي با مشکلات اخير ريزشهايي داشته‌اند اما در مجموع صنعت کشور پوياست و با موفقيت از اين مخاطرات عبور خواهد کرد.
قطر، کويت، تانزانيا و بنگلادش جايگزين بازار عراق مي‌شوند
بُد در گفتگو با «تجارت»: رکود ساخت و ساز موجب مازاد توليد سيمان شده است
گروه صنعت، معدن و تجارت: بازارهاي جديد هدف براي صنعت سيمان کشور به مرور خود را نشان مي‌دهند. سال‌ها عراق مهمترين بازار مصرفي سيمان توليد شده توسط کارخانه‌هاي ايراني بود؛ اما حالا آنطور که شنيده مي‌شود قرار است کشورهاي قطر، کويت، تانزانيا و بنگلادش به عنوان بازارهاي جديد جايگزين شوند. از طرف ديگر طي هفته‌هاي گذشته زمزمه‌هايي درباره افزايش قيمت سيمان صادراتي شنيده مي‌شد؛ صحبت‌هايي که روز گذشته توسط عبدالرضا شيخان، رئيس انجمن صنفي صنعت سيمان کشور تاييد شد. او در گفتگو با ايسنا از افزايش نرخ سيمان صادراتي کشور در نيمه دوم سال جاري خبر داد.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد که رکود بخش ساخت و ساز و کاهش فعاليت‌هاي عمراني در کشور تاثير قابل توجهي در صنعت سيمان کشور گذاشته است. حقيقت اين است که تقاضا براي محصول توليد شده در صنعت سيمان کم است و مدت‌هاست که شاهد مازاد توليد در کشور هستيم. طي سال‌هاي گذشته سيمان تبديل به يکي از محصولات صادراتي استراتژيک کشور شده بود. براي مدت‌ها عراق که همواره يکي از بزرگترين بازارهاي منطقه‌اي ايران است، در جايگاه خريدار اصلي سيمان کشور قرار داشت. به اين ترتيب پيش از اين بسياري از واحدهاي توليدکننده سيمان در کشور با توجه به رکودي که در بخش ساخت و ساز کشور وجود داشت، بيشتر با نگاهي صادراتي به دنبال بازار در کشورهاي همسايه يا ساير کشورها بودند.
سال گذشته و در پي چالش‌هايي که در زمينه صادرات سيمان ايران به کشور عراق ايجاد شد، مسئولان وزارت صنعت به صادرکنندگان اعلام کردند که بهتر است به دنبال بازارهاي جايگزيني براي محصولات خود باشند. مشکل بازار عراق در سال گذشته پس از آن ايجاد شد که تعرفه‌هاي سنگيني براي سيمان ايران توسط مسئولان گمرک عراق در نظر گرفته شد. آن روزها صحبت از دامپينگ سيمان ايران در بازارهاي عراق تبديل به يکي از مهمترين سوژه‌هاي خبري شده بود. از طرف ديگر ساخت و راه‌اندازي دو کارخانه سيمان در عراق موجب شد تا بازارهاي اين کشور کمتر تمايلي به سيمان توليد ايران نشان دهد. هرچند طي ماه‌هاي گذشته رايزني‌هاي زيادي براي حضور مجدد سيمان توليد شده توسط کشورمان در عراق مطرح مي‌شد، اما حالا آنطور که رئيس انجمن صنفي صنعت سيمان کشور اعلام کرده بازارهاي ديگر کشورها به عنوان جايگزين بازار عراق مورد توجه قرار گرفته‌اند.
مشتري‌هاي جديد سيمان ايران
در همين ارتباط عبدالرضا شيخان به ايسنا مي‌گويد: امروز مشتري‌هاي زيادي از جمله قطر، کويت، تانزانيا و بنگلادش پيدا کرده‌ايم که مقدار زيادي سيمان مي‌توانيم به اين کشورها صادرکنيم. او در رابطه با راهکارهاي افزايش فروش سيمان گفت: اگر جاده‌ها بتني ساخته شوند سالانه حدود دو - سه ميليون تن بيشتر به فروش سيمان اضافه نمي‌شود؛ لذا بايد تحولي جدي صورت گيرد و بايد روي صادرات تمرکز کنيم. البته با توجه به اتفاقات اخير به مشکل برخورديم. با اين حال صادرات سيمان به کشورهاي آسياي دور را پيگيري مي‌کنيم، چراکه چين ميزان توليد سيمان را کاهش داده و فضا براي صادرات سيمان ايران باز شده که البته اين شرايط مقطعي است. براي مثال در عراق صادرات خوبي داشتيم که ديگر ادامه پيدا نکرد. شيخان با بيان اينکه سعي کرديم شفافيت ايجاد کنيم، گفت: نگاه ما به صنعت سيمان اين است که بتوانيم آن را به عنوان يک صنعت و اشتغال حفظ کنيم و روند توليد و قيمت را به نقطه تعادل برسانيم. رييس انجمن صنفي صنعت سيمان خاطر نشان کرد که ارز حاصل از صادرات سيمان وارد سامانه نيما مي‌شود. وي درباره توافق تخفيف ۳۰ درصدي کشتيراني به هزينه حمل و نقل صادرات سيمان گفت: اين توافق هنوز محقق نشده است. شيخان يادآور شد: باتوجه به اينکه وزارت صنعت در شرکت کشتيراني سهام دارد، قرار بود سود سهام اين وزارتخانه به عنوان يارانه براي صادرات محصولات صنعتي از قبيل سيمان اختصاص يابد اما چون شرکت کشتيراني در زيان است، سودي نبوده که بخواهند به ما بپردازند. رييس انجمن صنفي صنعت سيمان اظهار کرد: عليرغم تحريم‌ها، در دهه ۸۰ ظرفيتي ايجاد شد که توانستيم با هماهنگي دولت ميزان توليد را بالا ببريم و در اين مدت ميزان توليد ۲.۵ برابر قبل بود اما اين روند ادامه پيدا نکرد و حتي در سال‌هاي اخير با رشد منفي در توليد مواجه شديم و رکود ساخت و ساز به صنعت سيمان به ويژه کارخانه‌هايي که تازه در مدار توليد قرار گرفته بودند، لطمه زد. او با بيان اينکه به دليل کاهش نقدينگي، ميان کارخانه‌ها رقابت منفي ايجاد شده است، افزود: با وزارت صنعت هماهنگ کرديم و تصميم گرفتيم به اندازه‌اي توليد نکنيم که نتوانيم بفروشيم و بررسي کرديم که صنعت سيمان با چه ظرفيت بهينه‌اي توليد کند و با چه قيمتي بفروشد که کارخانه‌ها سرپا بمانند و اشتغال خود را حفظ کنند و به اندازه نياز داخل و صادرات توليد کنند. شيخان ضمن انتقاد از رقابت منفي ميان توليدکنندگان اظهار کرد: رقابت منفي باعث شد کارخانه‌ها قيمت سيمان را کاهش دهند که براي جلوگيري از زيان توليد، قرار شد کارخانه‌ها براساس نياز داخلي و صادراتي توليد و توزيع داشته باشند و تخفيف‌ها را کم کنند. البته تا امروز قيمت‌ فروش سيمان از قيمت مصوب کمتر بوده است. رييس انجمن صنفي صنعت سيمان تصريح کرد: براي بهره‌وري در اين صنعت بايد تخفيف‌ها حذف و به قيمت مصوب اضافه شود اما هنوز در زمينه ميزان افزايش قيمت به جمع‌بندي نرسيده‌ايم.
صادرات سيمان به بيش از 30 کشور
در همين حال علي محمد بُد، عضو هيات مديره انجمن صنفي صنعت سيمان در گفتگو با خبرنگار روزنامه «تجارت» در ارتباط با بازارهاي جديد پيدا شده براي صادرات سيمان کشورمان، مي‌گويد: صادرات سيمان ايران به بيش از 30 کشور جهان انجام مي‌شود. بيشترين اين صادرات تا سال گذشته متعلق به عراق، افغانستان و کويت بود. البته با ايجاد مشکل و افزايش تعرفه براي صادرات سيمان کشور به عراق موجب شده تا شاهد کاهش ميزان صادرات سيمان باشيم، اما حقيقت اين است که صادرات حتي به عراق هم متوقف نشده است.
اين فعال صنعت سيمان کشور ادامه داد: حقيقت اين است که شرايط سال جاري براي صنعت سيمان آنطور که پيش‌بيني‌هاي اميدوارکننده‌اي داشتيم، نخواهد بود. با اينکه فکر مي‌کرديم امسال مي‌تواند وضعيت بهتري براي ساخت و ساز رقم بخورد، افزايش قيمت ارز و مشکلاتي که در اين بازار به وجود آمد، عملا پيش‌بيني‌هاي ما را نيز به هم ريخت و الان نمي‌شود با اين قيمت‌ها نسبت به وضعيت آينده سيمان اظهار نظر کرد. او در ادامه با اشاره به اينکه رکودي که در وضعيت پروژه‌هاي عمراني کشور ايجاد شد تاثير منفي در صنعت سيمان داشته است، تصريح کرد: صنعت سيمان با افزايش رکود در بخش ساخت و ساز کشور و کاهش بودجه پروژه‌هاي عمراني در حال حاضر شاهد مازاد توليد سيمان در کشور هستيم که براي همين موضوع صادرات داراي اهميت بالايي است. بُد در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به وضعيت صادرات سيمان به عراق گفت: سال گذشته که تعرفه‌هاي عراق براي محصول صنعت سيمان ايران افزايش پيدا کرد، شاهد کاهش شديد صادرات اين محصول بوديم. از سال گذشته رايزني‌هايي براي رفع اين مشکل داشتيم اما به نظر مي‌رسد که اين مذاکرات نتيجه قابل توجهي نداشته و به همين دليل توليدکنندگان و صادرکنندگان سيمان کشور به دنبال بازارهاي ديگري هم بودند.
اين عضو انجمن صنفي صنعت سيمان با اشاره به جايگزين شدن بازارهاي جديد صنعت سيمان به جاي عراق گفت: عراق جايگاه استراتژيکي براي صادرات محصولات ايران دارد. با اين حال براي صادرات سيمان به ساير کشورها بازارهاي عراق، بنگلادش، کويت و برخي ديگر از کشورهاي آفريقايي به عنوان بازارهاي جديد برنامه‌ريزي شده است. بُد در پايان خاطرنشان کرد: تغيير بازارهاي صادراتي براي صنعت سيمان قطعا موجب افزايش هزينه‌هايي خواهد شد تا جايي که طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته قرار است تا شاهد افزايش قيمت سيمان صادراتي در نيمه دوم سال جاري باشيم.

سرمقاله
شهباز حسن پوربيگلري
رييس فراکسيون اصناف مجلس

شريعتمداري وزير صنعت، معدن و تجارت در نشست غيرعلني مجلس قول داد که حداکثر تلاش اين وزارتخانه را براي اينکه کالاها با قيمت مصوب و مناسب در اختيار مردم قرار گيرد، به کار مي‌بندد. تمام کساني که ارز 4 هزار و 200 توماني دريافت کرده اند، بايد کالاهاي خود را با نظارت اصناف کشور با همان قيمت در اختيار مردم قرار دهند. متاسفانه امروز بسياري از افرادي که کالا وارد کشور کرده‌اند با روال عادي کالا را به فروشنمي‌رسانند که دولت و اصناف بايد نظارت بيشتري بر واردکنندگان کالاهايي که با ارز دولتي کالا وارد کرده اند، داشته باشند. اعتقاد بر اين بوده که بايد رانت برداشته شود به گونه‌اي که هر کس اقدام به ورود واردات کالاهاي اساسي به کشور مي‌کند مجوزهاي لازم در اختيارش قرار گيرد.با توجه به پتانسيل‌هاي داخل کشور و ارتباط خوبي که با کشورهاي منطقه وجود دارد، مايحتاج مردم بايد به گونه‌اي تامين شود که وضعيت بازار سياه وجود نداشته باشد و افراد بتوانند از اين فرصت براي توزيع ارزان تر و سريعتر کالاها در شبکه توزيع سراسري کشور استفاده کنند. دولت و اصناف بايد نظارت بيشتري بر بازار مايحتاج عمومي‌داشته و با احتکارگران برخورد کند. ليست تمامي‌کساني که ارز 4 هزار و 200 توماني دريافت کرده‌اند منتشر شد و بر اين اساس بايد وضعيت آمار ورودي و گمرک در اختيار اصناف کشور و بازرسان دستگاه‌هاي مختلف قرار گيرد. اگر بازرسي‌ها و نظارت‌ها به صورت دقيق و کارشناسي انجام شود جاي هيچگونه نگراني براي احتکار وجود ندارد.
منبع: خانه ملت
فشار آمريکا به آلمان براي کارشکني در انتقال 300 میلیون یورو پول نقد به ایران؛
مقامات آلماني اعلام کردند:دولت ايران تصميم دارد 300 ميليون يورو (353 ميليون دلار) از دارايي‌هاي خود را از بانک تجاري ايران - اروپا به صورت نقد و با هواپيما به داخل کشور منتقل کند. به گزارش ايسنا، وزير دارايي آلمان در گفت‌وگو با روزنامه بيلد درخواست ايران براي انتقال ۳۰۰ ميليون يورو پول نقد از اين کشور به مقصد تهران را تأييد کرد و گفت که هم اکنون، سازمان‌هاي نظارتي مالي در حال بررسي اين درخواست هستند، چراکه تمام نقل و انتقالات بزرگ پول از سوي کشورهايي که احتمال حمايت آنها از تروريسم و پولشويي وجود دارد، همين رويه را طي مي‌کنند.
بنابر اين گزارش، ايران خواستار برداشت اين پول از حساب‌هاي دولتي خود در بانک تجارتي ايران – اروپا از شعبه شهر‌هامبورگ آلمان است. به دليل تحريم‌هاي مالي يک‌جانبه آمريکا عليه جمهوري اسلامي‌دولت ايران خواستار برداشت اين مبلغ و انتقال آن به صورت نقد و با هواپيما به داخل کشور است.دولت ايران اعلام کرده است که اين مبلغ را براي تامين ارز سفرهاي خارجي شهروندان خود نياز دارد که به دليل تحريم‌هاي آمريکا نمي‌توانند از کارت‌هاي اعتباري‌شان در خارج از کشور استفاده کنند.
حساب بانک تجارت ايران - اروپا توسط بانک مرکزي آلمان اداره مي‌شود. برداشت ۳۰۰ ميليون يورو از حساب‌هاي ايران در اين بانک بايد توسط سازمان نظارت بر فعاليت‌هاي مالي آلمان تصويب شود.همچنين به گزارش دويچه وله، نوع درخواست ارائه شده از سوي دولت آلمان براي بررسي اين خواسته ايران در سازمان نظارت برفعاليت‌هاي مالي، به درخواست "بررسي انگيزه" منوط است. به گفته سخنگوي مطبوعاتي اين سازمان اين نوع درخواست براي دريافت "اطلاعات کافي و روشن درباره روند انجام يک معامله" مطرح مي‌شود.
تلاش آمريکا براي جلوگيري
در اين رابطه پايگاه خبري واشنگتن فري بيکن گزارش داد: دولت آمريکا در تلاش است مقامات آلماني را متقاعد کند که مانع از اجراي درخواست ايران براي انتقال بيش از 350 ميليون دلار از دارايي‌هاي اين کشور به تهران شوند. دولت ترامپ در حال حاضر به سختي تلاش مي‌کند که دولت آلمان را متقاعد کند مانع از انتقال اين پول شود. روزنامه بيلد آلمان ضمن انتشار اين خبر که ايران به ويژه در تلاش است اين پول‌ خود را پيش از وضع مجدد تحريم‌هاي واشنگتن عليه تهران به کشورش بازگرداند نوشت: دولت ايران اعلام کرده که اين پول را براي تامين ارز سفرهاي خارجي شهروندان خود نياز دارد که به دليل تحريم‌هاي آمريکا نمي‌توانند در خارج از کشور از کارت‌هاي اعتباري‌شان استفاده کنند.
مقامات ايراني هفته‌هاست که مي‌گويند در حال انجام گفت‌وگوهاي ديپلماتيک با برخي از کشورهاي اروپايي براي مقابله با تحريم‌هاي واشنگتن عليه تهران هستند و انتشار خبر تلاش ايران براي بازگرداندن پول خود از آلمان به تهران موجب افزاش تنش‌ها ميان آمريکا و آلمان به دليل تلاش‌هاي برلين براي کمک به ايران براي برخورداري از کاهش تحريم‌ها شده است. دولت ترامپ به سختي سعي دارد متحدان اروپايي خود را به خروج از ايران و توقف تجارت با اين کشور متقاعد کند.
ريچارد گرنل، سفير آمريکا در آلمان به واشنگتن فري بيکن گفت که وي و ديگر مقامات ارشد در دولت ترامپ در حال اعمال فشار بر دولت آلمان هستند تا مانع از انتقال پول ايران شوند. وي گفت: ما در حال ترغيب دولت آلمان در بالاترين سطح هستيم تا اين کشور مداخله کند و اجازه انتقال اين پول را ندهد. مقامات در وزارت امور خارجه و شوراي امنيت ملي آمريکا مدعي‌اند کساني که براي تسهيل انتقال پول به تهران تلاش مي‌کنند حامي‌گروه‌هاي تروريستي هستند.
اين مقامات اظهارات گرنل و ديگران درباره تلاش آمريکا براي ممانعت از انتقال پول ايران به داخل اين کشور را تاييده کرده‌اند. يک مقام وزارت امور خارجه آمريکا گفت: ما در بالاترين سطوح در حال رايزني با دولت آلمان هستيم تا از واقعيات اين مسئله مطلع شويم و واضح است که از تلاش آلمان براي تحقيق در باره هدف از اين اتقال پول حمايت مي‌کنيم. ما اين مسئله را از نزديک دنبال مي‌کنيم تا اطمينان يابيم که نگراني‌هايمان درباره محل هزينه اين ميزان زياد پول رفع خواهد شد.
رييس فراکسيون شفاف‌سازي ادعا کرد؛
رييس فراکسيون شفاف‌سازي و سالم‌سازي اقتصاد و انضباط مالي مجلس ادعا کرد که در جريان تصويب طرح تحقيق و تفحص از شهرداري تهران يکي از نمايندگان به ارزش يک ميليارد هولوگرام تغيير کاربري و تعدادي ديگر از نمايندگان مجلس کارت پول پنج ميليون توماني دريافت کردند. به گزارش ايسنا، محمود صادقي در نشستي با عنوان «فساد، معضل فراجناحي جمهوري اسلامي» با اشاره به مصاديقي از عدم وجود عزم کافي در برخي دستگاه‌ها در اجراي قانون گفت: در سال ۹۴ قانون نحوه رسيدگي به دارايي مقامات و کارگزاران کشور تصويب شد و قوه قضاييه به عنوان مجري اين قانون مکلف به تدوين آيين‌نامه‌هاي اجرايي آن طي شش ماه شد اما تا به امروز و با گذشت سه سال خبري از اجراي اين قانون نيست. در مثالي ديگر ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کرد که در پايان سال نخست اجراي برنامه سامانه حقوق و دستمزد مديران را تاسيس و اين قانون را اجرا کند اما تا به امروز و پس از گذشت سه ماه خبري از اجراي اين قانون نيست. نماينده تهران افزود: در اين زمينه من مکررا با رييس دستگاه مجري اين قانون که سازمان اداري استخدامي‌است تماس گرفتم و پيگير اجراي آن شدم اما آقاي انصاري مي‌گويد که سامانه مربوطه را راه‌اندازي کردند اما برخي از دستگاه‌ها به ويژه مجلس شوراي اسلامي‌که خود يکي از نهادهاي ناظر بر فساد است از بارگذاري اسناد و مدارک خودداري کرده اند. همچنين من درباره اجراي تکليفي که بر عهده کميسيون برنامه و بودجه قرار دارد و بر اساس آن بايد سالانه گزارش حسابرسي مجلس را اعلام و منتشر کند نامه‌اي به رييس مجلس نوشته‌ام اما هنوز حتي خبري از حسابرسي سال ۹۵ مجلس نيست. صادقي با اشاره به رواج فساد شبکه‌اي در کشور، خاطرنشان کرد: درباره فساد شبکه‌اي مصاديق مشخصي در کشور وجود دارد، از جمله اين مصاديق طرح درخواست تحقيق و تفحص از شهرداري تهران بود که در اين موضوع کاملا با فساد شبکه‌اي درگير شديم. در رسيدگي به اين طرح رانت‌ها و رشوه‌هاي بسياري داده شد که از جمله آنها مي‌توان به اعطاي هولوگرام تغيير کاربري به ارزش يک ميليارد تومان به يکي از اعضاي کميسيون عمران و بعضا دريافت کارت پول‌هاي پنج ميليون توماني از سوي برخي نمايندگان مجلس اشاره کرد. در اين زمينه براي تغيير کاربري سندهايي در دست دارم اما براي کارت پول سندي براي اثبات وجود ندارد.
وي ادامه داد: درباره دريافت رشوه‌ از سوي نمايندگان مجلس هم در جلسات کميسيون و هم در روز راي‌گيري علامت‌هايي از آلوده شدن نمايندگان مشاهده کرديم.
رييس فراکسيون شفاف‌سازي و سالم‌سازي اقتصاد و انضباط مالي مجلس اظهار کرد: يکي ديگر از مصاديق فساد شبکه‌اي امروز در قضيه فساد بورسيه‌هاي تحصيلي قابل مشاهده است. بسياري از آن افراد از دانشگاه فارغ‌التحصيل شده‌اند و در حال جذب در دانشگاه‌ها به عنوان اعضاي هيات علمي‌هستند. در اين زمينه ديوان عدالت اداري در حال صدور راي و ملزم کردن دانشگاه‌ها براي جذب اين افراد است اين در حالي است که ديوان صلاحيت اين کار را ندارد و مي‌گويد که از بالا به او دستور داده‌اند که اين کار را انجام دهد. صادقي با انتقاد از طولاني شدن روند رسيدگي به پرونده‌هاي فساد در قوه قضاييه، خاطرنشان کرد: متاسفانه مشاهده مي‌کنيم که در زمينه رسيدگي به پرونده‌هايي مربوط به فساد مدت زيادي زمان برده مي‌شود. نماينده تهران با اشاره به پخش شدن اعترافات تعدادي از فعالان شبکه‌هاي مجازي از صداوسيما که با اتهامات اخلاقي بازداشت شده‌اند، گفت: همانطور که در روزهاي اخير در رسانه‌ها مطرح شد امروز با موضوعي مواجه هستيم که در پرونده‌اي که گفته مي‌شود اتهامات اخلاقي دارد با سرعت برخورد انجام مي‌شود، فرد دستگير و با او مصاحبه مي‌کنند و آبروي او را مي‌برند، اما در مواردي ديگر از جمله جاهايي که چندين هزار ميليارد سوء استفاده شده برخورد لازم حتي در مرحله تحقيقات مقدماتي نيز انجام نمي‌شود. صادقي درباره عملکرد مجلس در زمينه مبارزه با فساد، شفافيت در سيستم پارلمان ايران را شفافيت در حداقل ميزان خود دانست و گفت: يکي از اين موارد موضوع سيستم راي‌گيري و اعلام آراي نمايندگان در صحن مجلس است که اخيرا ما در اين سيستم تشکيک کرده‌ايم و قرار شده تا درباره آن رسيدگي‌هاي لازم انجام شود
یادداشت
کيوان کاشفي
تمرکز درآمدهاي نفتي در ايران، قدرت شنوايي بخش دولتي براي شنيدن سخنان بخش خصوصي را کاهش داده است. ادبيات يک طرفه و سرشار از آمارهاي گزينشي و گاه دستکاري شده، موضوعي است که در اکثر دولتمردان، صرف‌نظر از خاستگاه سياسي و اجتماعي آنها ديده مي‌شود. در چنين شرايطي، تقويت هم‌صدايي بخش خصوصي و ايجاد‌هارموني در سمفوني بخش خصوصي اقتصاد کشور، مي‌تواند گرد و غبار غفلترا از گوش تصميم‌سازان بزدايد و به بهبود شنوايي و بينايي آنها کمک کند.هر چند سياست‌هاي کلي نظام، مجموعه قوانين بالادستي و سياست‌هاي راهبردي دولت، بر تقويت بخش خصوصي و مشورت گيري از آن در تصميم‌هاي اقتصادي تاکيد دارد؛ ولي در عمل مشاهده مي‌کنيم که بي‌اعتنايي به اطلاعات، تجربه‌ها، مطالبات و مشورت‌هاي بخش خصوصي، هزينه‌هاي متعدد و متنوعي را به اقتصاد کشور تحميل مي‌کند. از يک‌سو شاهد غافلگير شدن دولتمردان در مواجهه با پديده‌هايي هستيم که بخش خصوصي با آينده‌نگري، نسبت به وقوع آن هشدار داده بود و از سوي ديگر، تصميم‌هاي غافلگيرانه‌اي را مشاهده مي‌کنيم که بدون اطلاع قبلي فعالان اقتصادي و به صورت يک شبه اتخاذ و ابلاغ مي‌شود و تبعات آن، دامن اقتصاد کشور به‌ويژه فعالان اقتصادي را مي‌گيرد.در متون متعدد قانوني پيش‌بيني شده که همه تصميم‌ها با مشورت بخش خصوصي باشد. در قانون اتاق بازرگاني، بر نقش اتاق به عنوان مشاور قواي سه‌گانه تاکيد شده است. قانون بهبود مستمر محيط کسب‌وکار نيز، صدور بخشنامه‌ها را موکول به مشورت با تشکل‌هاي حرفه‌اي حوزه کاري متاثر از آن بخشنامه مي‌داند. با اين حال، شاهد آن هستيم که بسياري از تصميم‌هاي دولتي، در فضايي ديگر و تحت عناويني مانند مصلحت اقتصادي، الزامهاي شرايط بحراني و ... اتخاذ مي‌شود و ديدگاه‌هاي بخش خصوصي در اين تصميم‌ها، جايگاه موثري ندارد. اين در حالي است که هم مصلحت اقتصاد کشور و هم راهبرد پرهيز از بحران يا عبور از آن، مستلزم بهره گيري از ظرفيت فکري بخش خصوصي است.با اين که عملکرد دولت‌ها در اين زمينه، قابل نقد است؛ اما نمي‌توان نقش خود بخش خصوصي در ناديده گرفتن ظرفيت‌هايش را انکار کرد. هم‌صدايي و مطالبه‌گري، راهکارهايي هستند که اگر با دقت توسط بخش خصوصي اجرا شود، تصميم‌سازان چاره‌اي جز مشارکت دادن اين بخش در فرايندهاي تصميم سازي نخواهند داشت.هم‌افزايي تشکل‌ها و همگرايي آن‌ها دررسيدن به اهداف کلان بخش خصوصي، اهميت ويژه‌اي دارد. البته در زنجيره توليد و تجارت، هر بخش داراي منافع خاص خود است و نمي‌توان انتظار داشت که بخش‌هاي مختلف اقتصاد، مثل هم فکر کنند. اما هم‌صدايي اقتضا مي‌کند که فعالان اقتصادي، ديدگاه‌هايي را در فضاي عمومي‌دنبال کنند که جمع‌بندي تضارب آراي آنهاست و منافع مشترک‌شان را تامين مي‌کند و حل و فصل اختلاف‌هاي فيمابين را در فضاي داخلي اتاق دنبال کنند. بدين ترتيب، دولت و بقيه تصميم‌سازان نمي‌توانند به دليل چند صدايي بخش خصوصي، از مشورت و مشارکت اين بخش پرهيز کنند. اتاق ايران مي‌تواند جلسات منظمي‌با تشکل‌هاي مرتبط با هر زنجيره اقتصادي برگزار کند تا از مجموعه اين جلسات، نظرات واحدي در بيايد. براي مثال، در مجموعه‌هايي همچون طيور، فولاد، تجارت فرامرزي و...، نوع نگاه به فرآيند توليد و تجارت در هر بخش متفاوت است. اتاق ايران بايد بتواند نظرات اين تشکل‌ها را بشنود و براي انسجام آن‌ها چاره‌اي بيانديشد. مهم‌ترين راهکار در اين زمينه، ارتباط مستمر، گفت‌وگو کردن و درنهايت اجماع تشکل‌ها باهم است. ...
منبع: خبرآنلاين