مطهري هم تهديد به «بستن تنگه هرمز» کرد
در پي اظهارات اخير حسن روحاني رئيس جمهوري مبني بر اينکه اگر نفت ايران صادر نشود، نفت منطقه هم صادر نخواهد شد و همچنين اظهارات فرمانده کل سپاه در اين زمينه و پيام تقدير سردار سليماني از روحاني، نايب رئيس مجلس هم تهديد به «بستن تنگه هرمز» کرد.به گزارش ايسنا، علي مطهري، با اشاره به تهديد تلويحي نفتي آمريکا از سوي روحاني گفت: اقدام ما براي مقابله با تهديدات نفتي آمريکا مبني بر به صفر رساندن صادرات نفت ايران، بستن تنگه هرمز است.وي نوع بيان رئيس جمهور را تدبير خوبي در تهديد آمريکايي‌ها دانست و خاطرنشان کرد: سخن آقاي رئيس‌جمهور تهديد خوبي بود که آثار مثبتي خواهد داشت و عامل بازدارنده‌اي براي ممانعت از صادرات نفت ايران خواهد بود.




نسل جديد کارتخوان‌هاي سوخت رونمايي شد
نسل جديد کارتخوان‌هاي عرضه سوخت با هدف استفاده از کارت سوخت خودروها، تسهيل در پرداخت هزينه از سوي مشتريان و کاهش هزينه‌هاي دولت رونمايي شد. به گزارش شانا، نسل جديد کارتخوان‌هاي عرضه سوخت، (سه‌شنبه، ۱۹ تيرماه) با حضور سيدمحمدرضا موسوي‌خواه، مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران در جايگاه سوخت آزادي رونمايي شد. اين کارتخوان‌هاي جديد قابليت پرداخت آني هزينه سوخت از طريق کارت‌هاي بانکي عضو شبکه شتاب بدون دخالت نيروي انساني را دارند، همچنين از طريق تلفن‌هاي همراه نيز مي‌توان در لحظه اقدام به پرداخت برخط (آنلاين) هزينه سوخت کرد.



افتتاح مرکز ارزيابي شغلي شرکت ملي گاز
مرکز ارزيابي و توسعه شايستگي‌هاي شغلي شرکت ملي گاز به‌زودي با هدف ارزيابي و طبقه‌بندي شايستگي نيروهاي شاغل در اين شرکت، راه‌اندازي مي‌شود. به گزارش شرکت ملي گاز، اسحاق فرشيدي، رئيس آموزش و تجهيز نيروي انساني شرکت ملي گاز گفت: واحد آموزش و تجهيز نيروي انساني اين شرکت براي شفاف‌سازي و بيان کمي‌شايستگي‌هاي دانشي و مهارتي در حوزه‌هاي تخصصي و عمومي‌مشاغل، از سال ۱۳۹۵ پروژه تدوين استانداردهاي آموزشي مبتني بر شايستگي را آغاز کرده و تاکنون موفق به تدوين سند مرجع آموزشي ۶۱ شغل شده است.
امروز زمان مناسبی
برای بورس نفت نیست
عضو شوراي عالي بورس با بيان اينکه شرايط مناسبي براي راه‌اندازي بورس نفت برقرار نيست، گفت: در حالي که بورس نفت ماهيت بين المللي دارد اما بازار سرمايه کشورمان بين‌المللي نيست.
حسين عبده‌تبريزي با اشاره به طرح فروش نفت در بازار سرمايه و بورس اظهار داشت: بورس نفت و انرژي ماهيت بين المللي دارد و اصولا هم در بورس‌هاي کالايي مانند بورس نفت، بورس انرژي، فولاد، برق و ... مردم عادي نمي‌توانند ورود کنند. وي افزود: در اين بازارهاي سرمايه معمولا کساني درگير مي‌شوند که در اين کسب‌وکارها حضور دارند و رقم‌هاي بالايي در دستشان است. مردم عادي شناختي از بورس‌هاي کالايي ندارند و بيشتر درگير بورس اوراق بهادار مي‌شوند و ما هم به مردم توصيه نمي‌کنيم که وارد بورس کالا و بورس انرژي شوند حتي ما به مردم توصيه مي‌کنيم در بورس اوراق بهادار هم وارد صندوق‌ها شوند تا در شرايط نوسانات بازار سرمايه دچار زيان نشوند.
عضو شوراي عالي بورس با تاکيد بر اينکه بورس نفت جنس بين المللي دارد اما بازار سرمايه ايران بين المللي نيست، گفت: در حالي که ماهيت بورس نفت بايد بين المللي باشد اما بورس ايران به بازارهاي بين المللي متصل نيست و اگر امروز بورس نفت را داخلي تعريف کرده‌ايم به دليل محدوديت‌هاي شرايط کشورمان است.
دفاع رييس اوپک در برابر انتقادات ترامپ
رييس اوپک گفت: اين گروه را نبايد براي قيمت‌هاي بالاي نفت مقصر دانست و اوپک هر آنچه در توان دارد براي جبران کمبود عرضه به کار خواهد بست اما افراط نخواهد کرد.
به گزارش ايسنا، سهيل المزروعي، رييس دوره‌اي اوپک از اين گروه صادرکننده نفت در برابر انتقاد رييس جمهور آمريکا و درخواست اخير وي براي بالا بردن توليد نفت دفاع کرد و در مصاحبه با رويترز در کالگاري آلبرتا گفت: اوپک نمي‌تواند به تنهايي عامل همه مشکلاتي باشد که در صنعت نفت روي مي‌دهد، اما ما از نظر تدابيري که در ديدار اخيرمان در ماه ژوئن به کار بستيم پاسخگو بوده‌ايم.
وي در ادامه افزود: من احساس مي‌کنم که اوپک سهم خود را انجام داده است.
دونالد ترامپ در هفته‌هاي اخير اوپک را متهم کرده قيمت‌هاي بنزين را بالا برده است و فشار در عربستان سعودي براي افزايش توليد به منظور جبران صادرات کمتر از سوي ايران را افزايش داده است.
معاون سازمان حفاظت محيط زيست خواستار شد:
معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست از رفتار دوگانه برخي نمايندگان مجلس در «بحران آب» انتقاد کرد و گفت: برخي نمايندگان در مجلس از حل مشکل آب حرف مي‌زنند اما وقتي به شهر محل انتخاب خود مي‌روند، نامه‌هايي براي ما ارسال مي‌کنند که سد بايد ساخته شود يا آب بايد رها شود. مسعود تجريشي ضمن انتقاد شديد از رفتار برخي نمايندگان مجلس در موضوع کم‌آبي تصريح کرد: يک سوم اداره کشور برعهده نمايندگان مجلس است اما متاسفانه در راي و تصميم يکپارچگي ندارند. براي مثال تعداد قابل توجه‌اي از نمايندگان در مجلس حرف از کم‌آبي و ضرورت حل بحران آب مي‌زنند اما وقتي به شهر خود مي‌روند براي ما نامه مي‌فرستند که بايد سد ساخته يا بايد آب رها شود. وي تاکيد کرد: متاسفانه در مجلس شوراي اسلامي‌هنوز هيچ تغيير نگرشي نسبت به مشکل آب ايجاد نشده است که مواد برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اين ادعا را ثابت مي‌کند چون بر اساس اين برنامه بايد ۱۱ ميليارد متر مکعب آب بيشتر از موجود کشور مصرف شود تا در گندم خودکفا شويم. واضح است که اين نوع برنامه‌ريزي با وضعيت موجود کشور تناقض دارد. اين مقام مسئول در سازمان محيط زيست ادامه داد: چرا يک نماينده مجلس به خود حق مي‌دهد که به وزارت نيرو بگويد که سد بساز يا نساز؟ آب را رها کن يا رها نکن؟ اگر اين اقدامات تخصصي هستند پس بايد به متخصص آن سپرده شود. بايد تاکيد کنم که در شرايط حاضر وزارت نيرو به خاطر همين رفتارهاست که نمي‌تواند حق‌آبه محيط زيست را هم‌پايه مصارف کشاورزي بداند و اعمال کند چون تا وزارت نيرو مي‌خواهد اين حرف را مطرح کند، مجلس تهديد به استيضاح مي‌کند. وي با تاکيد بر اينکه بايد همه بدانيم و بپذيريم که در يک کشور کم‌آب زندگي مي‌کنيم، گفت: رويکرد خوبي وزارت نيرو در شرايط کنوني دارد مبني بر اينکه پيش از هر اقدامي‌بپذيريم «در يک کشور کم‌آب زندگي مي‌کنيم و بايد خود را با اين شرايط سازگار کنيم.» قواي سه‌گانه حکومت بايد نسبت به استقرار ايران در يک منطقه خشک و کم‌آب توافق حاصل کنند تا اصلاح الگوهاي مصرف آب در حوزه‌هاي شرب و کشاورزي صورت گيرد. نگاه دولت به آب تغيير کرده است
معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينکه در کشورما تغيير نگاه نسبت به مصرف آب ايجاد شده است البته نه در همه بخش‌ها، تصريح کرد: يک سوم اداره کشور را دولت، يک سوم را قوه قضاييه و يک سوم ديگر را مجلس شوراي اسلامي‌تشکيل مي‌دهد. خوشبختانه در دولت به تازگي تغيير رويکرد نسبت به مديريت منابع آب ايجاد شده و اساسا «کارگروه سازگاري با کم‌آبي» به دنبال همين تغيير نگرش و به منظور ايجاد هماهنگي بين دستگاه‌هاي مختلف دولت تشکيل شده است و تلاش مي‌شود هماهنگي‌ها و برنامه‌ريزي‌هايي صورت گيرد.
ورود مناسب برخي دادستاني‌ها به مسئله آب
تجريشي با بيان اينکه تغيير نگرش نسبت به بحران کم‌آبي در ميان مسئولان قوه قضاييه و دادستان‌ها هم تا حدي به وجود آمده است، گفت: براي مثال دادستاني در شيراز در مورد عدم کاشت برنج در اين استان ورود کرده است همچنين مدتي پيش شاهد ورود بسيار مناسب دادستاني در تبريز بودم که براي مقابله با چاه‌هاي غيرمجاز حکم صادر کرد. اين هشياري نسبت به محيط زيست و مسئله آب بايد تقويت شود.
معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست تاکيد کرد: قطعا با روند کنوني و تشتت آرا در ميان مسئولان نمي‌توانيم مشکل آب را حل کنيم. اگر همه دستگاه‌ها نسبت به مشکل آب دغدغه پيدا کنند اما منافع تنها يک دستگاه توجه به کم‌آبي را ايجاب نکند، اين مشکل حل نخواهد شد. بين همه قوا بايد همکاري و هماهنگي شکل بگيرد چون بدون برنامه مشترک، حل بحران آب امکان‌پذير نيست.
مردم نسبت به بحران آب هوشيار شده‌اند
وي در ادامه با اشاره به ضرورت توجه به آموزش شهروندان ايراني براي تغيير الگوي مصرف آب تاکيد کرد: خوشبختانه در بيشتر شهروندان ايراني نسبت به کم‌آبي هوشياري ايجاد شده و آنان به دنبال اصلاح رفتارها و الگوي مصرفي خود هستند. در چنين شرايطي دولت بايد الگوهاي جديد مصرفي را از طريق آموزش در اختيار آنان قرار دهد. مردم در حل بحران آب در کنار سه قوه مجريه، قضاييه و مقننه حضور دارند.
وزير نيرو در ديدار با همتاي ارمني خود بر اجراي به موقع خط سوم انتقال برق در ارمنستان تاکيد کرد.
به‌گزارش خبرگزاري مهر به نقل از وزارت نيرو، رضا اردکانيان وزير نيرو در ديدار با آرتور گريگوريان وزير انرژي ارمنستان با اشاره به تعاملات اقتصادي بين دو کشور بر اهميت بررسي پروژه‌هاي نيمه تمام بين دو کشور از جمله نيروگاه برق‌آبي مغري، خط سوم انتقال برق، همکاري انرژي، بر رفع آلودگي رود ارس تاکيد کرد.
اردکانيان اجراي به موقع خط سوم انتقال برق در ارمنستان را به‌عنوان بخشي از کريدور همکاري چند جانبه انرژي بين ايران، ارمنستان، گرجستان و روسيه مهم ارزيابي کرد و خواستار همکاري و تلاش بيشتر شرکت صانير و شرکت برق ارمنستان جهت تسريع در اجراي اين پروژه شد.
آرتور گريگوريان وزير انرژي ارمنستان نيز در اين ديدار ضمن اشاره به برنامه‌هاي جديد دولت ارمنستان جهت ارتقاي تعاملات با جمهوري اسلامي‌ايران و با اشاره به علاقمندي دولت به اجراي توافقات فيمابين دو کشور آمادگي خود را براي بررسي رفع آلودگي رود ارس و تشکيل کميته کارشناسي براي بررسي طرح‌هاي معوق و نيمه تمام بين دو کشور اعلام کرد.
در اين ديدار طرفين بر حذف امور تشريفاتي در کميسيون مشترک و پيگيري طرح‌هاي عملياتي تاکيد کردند و مقرر شد کميته پيگيري پانزدهمين کميسيون مشترک در آينده نزديک در تهران برگزار شود.
با هدف معرفي محصول کود گوگرد بنتونيتي و ضرورت استفاده از محصول گوگرد در افزايش عملکرد محصولات کشاورزي، جمعي از کارشناسان شرکت پالايش گاز شهيد‌هاشمي‌نژاد در نوزدهمين نمايشگاه بين المللي ماشين آلات و ادوات کشاورزي تبريز شرکت کردند.
به گزارش روابط عمومي‌شرکت پالايش گاز شهيد‌هاشمي‌نژاد، اين مجتمع گازي در کنار رسالت خود مبني بر تامين گاز مشترکين شمال و شمال شرق کشور، محصولات جانبي همچون گوگرد و کود گوگرد بنتونيتي را در سبد محصولات خود قرار داده و کارکنان اين مجتمع با حضور در نمايشگاه‌هاي کشاورزي ايران فرصت مطلوبي را براي کشاورزان و فعالان صنايع وابسته فراهم کردند تا سلامت و امنيت غذايي را تقديم مردم کنند.
اين خبر حاکيست، نوزدهمين نمايشگاه کشاورزي تبريز با ايجاد بستر مناسب براي معرفي شرکت‌هاي توانمند داخلي و خارجي، توليدات شرکت‌ها، معرفي تخصص و توانمندي‌هاي بخش کشاورزي، ايجاد ارتباط و تعامل دوسويه ميان توليدکنندگان، صادرکنندگان، وارد کنندگان، اتحاديه‌ها و تعاوني‌هاي بخش کشاورزي و همچنين ارتقاء بهره وري و لزوم توجه جدي به زيرساخت‌هاي حوزه کشاورزي برگزار شد.
مدير عامل شرکت گاز استان يزد با اشاره به محروميت 15 درصد جمعيت روستايي اين استان از نعمت شبکه گازرساني، گفت: عمليات گازرساني به 76 روستاي ديگر استان براي بالغ بر 4500 خانوار در دست اجراست .
به گزارش ايسنا، صنعت گاز با پيگيري اهداف کلان خود در راستاي تغيير الگوي مصرف انرژي به ويژه در توسعه شبکه‌هاي گازرساني به شهرها، روستاها، نيروگاه‌ها، صنايع و تامين سوخت خودروها جهت کاهش آلودگي محيط زيست توفيق خوبي يافته و شرکت گاز استان يزد نيز به تبع آن و به دنبال اجراي 340 کيلومتر خط انتقال 20 تا 24 اينچ از محور اصفهان به يزد، فعاليت شبکه‌گذاري شهري را از سال 1375 آغاز کرده است.
اين فعاليت‌ها از سال 1378 با هدف ارائه خدمات گازرساني مطلوب و بهينه به عنوان يکي از عوامل مؤثر در روند توسعه و پيشرفت استان يزد که يکي از قطب‌هاي صنعتي کشور محسوب مي‌شود، شدت گرفت.
البته شرکت گاز استان يزد در راستاي دستيابي به اهداف مهم خود به دليل کمبود امکانات و نيروي انساني متخصص و کويري بودن، شرايط خاص آب و هوايي و بافت قديمي‌شهرها و روستاها با مشکلات زيادي گريبانگير بوده است.
با اين حال هم‌اکنون پس از گذشت بيش از 20 سال، جمعيت تحت پوشش گازرساني استان يزد به 96 درصد رسيده ولي با اين وجود هنوز 15 درصد از جمعيت روستايي استان محروم از نعمت گاز و چشم‌انتظار ان هستند.
خشکسالي‌هاي چند سال اخير و به تبع آن کم آبي بي‌سابقه وزير کشور و معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا را اين هفته به سيستان و بلوچستان کشاند تا از نزديک ضمن بررسي مشکلات مردم اين منطقه در جريان روند اجراي پروژه‌هاي گذر از بحران کم آبي در سيستان قرار بگيرند.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون)، اوايل هفته جاري بود که معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا به همراه وزير کشور براي بررسي مشکلات مردم سيستان و بلوچستان به ويژه مسائل ناشي از خشکسالي و کم آبي راهي اين استان شدند.
وزير کشور در ابتداي سفر يک روزه خود بازديدي از طرح بزرگ آبرساني به ۴۶ هزارهکتار اراضي سيستان و ايستگاه پمپاژ حجم مرده چاه نيمه چهار داشت. آنگونه که اتابک جعفري، مديرعامل آب منطقه‌اي سيستان و بلوچستان مي‌گويد: براي استفاده از حجم مرده مخازن چاه نيمه‌ها عمليات اجرايي ايستگاه پمپاژ حجم مرده مخزن چاه نيمه چهار آغاز شده است که در سال جاري به بهره‌برداري خواهد رسيد و هدف از ساخت آن انتقال آب در وضعيت بحراني به کانال خروجي چاه نيمه چهارم و در نهايت به شبکه مدرن سيستان براي مصارف کشاورزي است.
اجراي اين پروژه يکي از آرزوهاي مردم سيستان و بلوچستان است. مسئله‌اي که جعفري از آن سخن به ميان مي‌آورد و مي‌افزايد: از طرفي مطالعه راهکارهاي کاهش تبخير از مخازن چاه نيمه‌ها نيز آغاز شده است. اين طرح مهم و حياتي براي اولين بار اجرايي خواهد شد و قادر خواهد بود از 200 ميليون مترمکعب تبخير سالانه آب در مخازن جلوگيري کند. همچنين در حال حاضر پروژه فيدر دو با هدف افزايش آبدهي رودخانه سيستان براي انتقال به مخازن چاه نيمه به طول چهار کيلومتر و سازه آبگير شامل هشت دريچه در حال اجراست.