خواب‌هاي دشمنان هرگز تعبير نمي‌شود
جانشين فرمانده سپاه با اشاره به وجود امنيت در منطقه گفت: خواب‌هاي دشمنان هرگز تعبير نمي‌شود چرا که مردم با هوشياري در مقابل توطئه‌ها ايستاده‌اند.به گزارش ايسنا، حسين سلامي‌افزود: همان دشمنان بزرگ که اجماع بزرگي را فرو مي‌ريزند در مقابل قدرت ما منزوي و پراکنده شدند.جانشين فرمانده سپاه بيان کرد: با وجود اينکه دشمنان شاخصه‌هاي قدرت ايران را به رسميت شناخته‌اند اما مي‌خواهند ملت ايران را نااميد کنند.سلامي‌گفت: سپاه پاسداران تمام توان و استعدادهاي خود را با همکاري مردم براي حل مشکلات کشور بکار مي‌گيرد.وي افزود: مشکلاتي که در جامعه وجود دارد مربوط به تمام جوامع پيشرفته است و نظام تلاش دارد اين مشکلات را برطرف کند.





تجمع کنندگان بايد دليل تجمع را بگويند
استاندار تهران با يادآوري اينکه دولت اعلام کرده که در محل‌هايي مردم مي‌توانند مطالبات و خواسته‌هاي خود را بيان کنند گفت: بايد مشخص شود افراد براي چه مي‌خواهند تجمع کنند. محمد حسين مقيمي‌در گفت‌وگو با ايلنا افزود: مردم مطالبات، حرف‌ها، خواسته‌ها و سخن‌هايي دارند که بايد شنيده شود.وي در خصوص تجمع در مکان‌هايي که از سوي دولت تعيين شده است، عنوان کرد: کساني که قصد تجمع در اين مکان‌ها و بيان مطالبات و خواسته‌هاي خود را دارند، بايد اجازه بگيرند و بدون داشتن مجوز خلاف است؛ بايد مشخص شود افراد براي چه در اين مکان‌ها مي‌خواهند حضور پيدا کنند؟ قصد بازگو کردن چه مطلبي را دارند و چه کساني مي‌خواهند در آن شرکت کنند؟




موگريني پاسخگوي رفتارهاي غيراتحاديه‌اي
رييس کميسيون امنيت ملي مجلس با اشاره به سالگرد توافق هسته‌اي گفت: دشمني‌ها با برجام مشخص، بصورت ملموس و مصداقي و نقطه‌زن است پس براي حفظ برجام پس از خروج آمريکا هم بسته حمايتي بايد کامل و مصداقي باشد.حشمت الله فلاحت پيشه در گفت‌وگو با ايلنا افزود: در بيانيه طرف اروپايي کلياتي مطرح شده که اگر همين کليات اجرا شود، خوب است و لذا در داخل هم مطرح شد که به نظر عزمي‌وجود دارد براي احياي برجام، اما اين عزم بصورت مصداقي بيان نشده است. ايران زماني مي‌تواند به طرح اروپايي‌ها براي حفظ برجام اطمينان پيدا کند که بتواند براساس آن برنامه‌ريزي توسعه‌اي و اقتصادي انجام بدهد و سرمايه و مبادلات اقتصادي و فناوري با اتحاديه اروپا را لحاظ کند
گفت‌وگوي پوتين و ترامپ درباره ايران
کاخ کرملين اعلام کرد که در ديدار روساي ‌جمهور روسيه و آمريکا قرار است موضوع حضور ايران در سوريه مورد بحث و رايزني قرار گيرد.به گزارش ايسنا از اسپوتنيک، يوري اوشاکوف مشاور رييس‌جمهور روسيه در امور خارجي اعلام کرد که مساله سوريه و حضور ايران در اين کشور يکي از اصلي‌ترين موضوعات مورد بحث در نشست ولاديمير پوتين و دونالد ترامپ رييس‌جمهور آمريکا خواهد بود.روساي جمهور روسيه و آمريکا قرار است روز دوشنبه در حاشيه نشستي در هلسينکي با يکديگر ديدار کنند.مسکو پيش از اين هشدار داده است که خروج کامل ايران از سوريه يک انتظار غيرواقع‌بينانه بوده و حضور تهران در اين کشور تنها محدود به مبارزه با تروريسم بوده است.مدت‌هاست اين شايعه انتشار يافته است که اسرائيل و روسيه در حال دستيابي به توافقي درباره حضور ايران در سوريه هستند و مسکو به دنبال ايجاد يک منطقه حائل به فاصله 50 مايلي از مرزهاي اراضي اشغالي است.يک مقام ارشد صهيونيستي به رويترز گفت که مسکو خواهان عقب راندن نيروهاي ايران تا فاصله 80 کيلومتري (50 مايلي) از مرزهاي اراضي اشغالي است.
مخالفت توکلي با تغيير کابينه
رئيس سازمان ديده‌بان عدالت و شفافيت تاکيد کرد: ما عليه آقاي سيف اعلام جرم کرديم، دولت بايد او را عزل کند. نبايد گذاشت با سلام و صلوات دوره‌اش تمام شود و بعد سفير ايران در چين بشود.احمد توکلي در گفت‌وگو با ايلنا، درباره وضعيت اقتصاد کشور گفت: قانون را با اين فرض مي‌نويسند که دولتي‌ها عاقل و خيرخواه هستند، حال اگر يک فرد يا مقام دولتي کاري غيرعاقلانه يا کاري غيرخيرخواهانه انجام داد، بايد جوابگو باشد. وقتي بانک مرکزي به شرکتي ۲۶ روزه ارز تخصيص داد، خيانت در امانت کرده است، جرم و مجازات دارد و بايد مجازات آن را تحمل کند.وي افزود: با شرکت‌هايي که از حوزه‌هاي غيرمرتبط با ارز دولتي واردات انجام داده‌اند بايد برخورد شود و تا برخورد نشود درست نخواهد شد.رئيس سازمان ديده‌بان عدالت و شفافيت گفت‌: قوه قضاييه، مجلس، همه و از جمله رسانه‌ها بايد برخورد کنند. اين نماينده پيشين مجلس شوراي اسلامي‌در پاسخ به اين که آيا در شرايط فعلي اقتصادي با اصلاح کابينه دولت موافق هستيد يا خير، گفت: نه؛ من معتقدم که آقاي رئيس‌جمهور بايد چندنفر را عزل کند نه اينکه تغيير بدهد.
بررسي اصلاح قانون مبارزه با پولشويي
در جلسه هيأت عالي نظارت که رئيس کل بانک مرکزي و نمايندگاني از مجلس شوراي اسلامي‌نيز حضور داشتند گزارش کميسيون اقتصادي دبيرخانه مجمع در خصوص بررسي انطباق لايحه اصلاح قانون مبارزه با پولشويي با سياست‌هاي کلي حوزه اقتصاد مطرح شد.پس از ارائه ديدگاه‌هاي اعضاي هيأت عالي نظارت و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌و دولت در خصوص کليات لايحه اصلاح قانون مبارزه با پولشويي (مصوب سال 1386 مجلس شوراي اسلامي) رسيدگي تطبيقي به مواد اين لايحه به جلسه آتي موکول گرديد. دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در ابتداي اين جلسه با اشاره به شرايط اقتصادي جامعه و فشارهاي ناشي از تحريم‌هاي ظالمانه دشمنان گفت: از دولت و دستگاه‌هاي مسئول در حوزه اقتصاد انتظار مي‌رود پيش از آنکه عدم توازن‌هاي اقتصادي تبديل به نوسان و سپس بحران اقتصادي شود با بررسي‌‌‌هاي عالمانه تغييرات و قرائن و علايم منفي اقتصادي را مطالعه و پيش‌‌‌بيني‌‌‌هاي لازم را انجام و تدابير لازم و مديريت مؤثري بر حوزه اقتصاد اعمال کند. محسن رضايي، اتخاذ روش‌هاي دقيق علمي‌براي پيش‌‌‌بيني عدم توازن و نواسانات و نيز طراحي و اجراي راهکارهايي براي مديريت شرايط خاص اقتصادي را ضروري دانست.وي شفاف‌‌‌‌‌سازي و بهبود کنترل‌هاي اقتصادي را موضوعي مطلوب ارزيابي کرد و در عين حال هشدار داد: حضور در صحنه‌‌‌‌‌‌هاي بين المللي يکي از سياست‌هاي اصلي نظام است ولي بايد، مراقب سوءاستفاده دشمنان از ظرفيت‌هاي حضور بين‌‌‌‌المللي کشور، براي اعمال فشار بيشتر باشيم و تدابير لازم را پيش‌بيني کنيم.
رئيس جمهور در پايان جلسه سران قوا خبرداد؛
رئيس‌جمهور با بيان اين‌که «مسير استقامت، ايستادگي و برنامه ريزي و هماهنگي با مردم و تعامل با دولت‌هاي دوست، توطئه‌هاي دشمنان را خنثي خواهد کرد»، تحريم‌هاي کور آمريکا را عليه ملت ايران دانست و گفت: مسير و سياستي که آمريکا نسبت به ايران، منطقه، جهان اسلام و حتي متحدانش اتخاذ کرده، قابل ادامه نيست.
رئيس‌جمهور با بيان اين‌که «مسير استقامت، ايستادگي و برنامه ريزي و هماهنگي با مردم و تعامل با دولت‌هاي دوست، توطئه‌هاي دشمنان را خنثي خواهد کرد»، تحريم‌هاي کور آمريکا را عليه ملت ايران دانست و گفت: مسير و سياستي که آمريکا نسبت به ايران، منطقه، جهان اسلام و حتي متحدانش اتخاذ کرده، قابل ادامه نيست.
به گزارش ايسنا، حجت الاسلام حسن روحاني در پايان جلسه سران قوه، با اشاره به اينکه قريب به اتفاق کشورها زير بار قانون داخلي آمريکا نمي‌روند، گفت: در زمينه انرژي، حمل و نقل، کالاهاي اساسي و توليد، مشکلي براي کشور پيش نخواهد آمد و هميشه زماني پيروز شديم که دولت و مردم در کنار هم بودند. وي با بيان اين‌که «جلسه سران سه قوه عمدتاً راجع به مسايل جاري کشور و از جمله مسايل اقتصادي و تحريمهاي غيرقانوني بود که آمريکا به دنبال اجراي آنها است»، افزود: خوشبختانه در زمينه اقدامات غيرقانوني آمريکا مسئولين محترم و دولت، تماس‌هاي خوبي با کشورهاي مختلف اروپايي، چين و روسيه، کشورهاي همسايه و کشورهاي مهم آسيايي داشتند و قريب به اتفاق کشورها که حفظ استقلال و حاکميت براي آنها مهم است، پاسخ‌شان مثبت است يعني مي‌گويند که ما زير بار قانون داخلي آمريکا نمي‌رويم. وي تصريح کرد: بسيار اميدواريم که روند تعامل اقتصادي ايران با دنيا مثل گذشته ادامه پيدا کند و البته ما براي مواردي که ممکن است دچار مشکل شويم، فکر و برنامه ريزي کرده ايم و در همين جلسه نيز در خصوص راهکارهايي که با کمترين هزينه از اين مرحله عبور کنيم، بحث و گفت وگو کرديم. رييس‌جمهور خطاب به ملت ايران گفت: دولت براي تأمين کالاهاي اساسي و ضروري مردم ارز لازم را مد نظر قرار داده و بانک مرکزي به طور منظم اين ارز را پرداخت مي‌کند در بخش دوم بين صادرکنندگان، واردکنندگان و توليدکنندگان در اين سامانه بانک مرکزي تعاملي آغاز شده که با توافق، ارز را خريد و فروش مي‌کنند. در عين حال دولت به مردم قول مي‌دهد که در زمينه انرژي، حمل و نقل، کالاهاي اساسي و توليد ، مشکلي براي کشور پيش نخواهد آمد.
وي با اشاره به اين‌که «ارز مورد نياز براي تامين مواد اوليه و قطعات توليدکنندگان را تأمين خواهيم کرد»، اظهارداشت: با شرايط امروز و با ممنوعيت واردات برخي کالاهاي غيرضروري و کالاهايي که نمونه آنها در داخل توليد مي‌شود، فرصتي بسيار مناسب براي توليدکنندگان و صادرکنندگان داخلي ايجاد شده است. امروز صادرات شرايط بهتري از گذشته دارد و بنابراين از اين فرصت صادرات هم شرکت‌ها و کارآفرينان و توليدکنندگان ما مي‌توانند استفاده کنند.
وي افزود: البته در مواردي، با تخلف برخي افراد مواجه هستيم. اکثريت قاطع تجار و توليدکنندگان ما در چارچوب قانون حرکت و به مقررات احترام مي‌گذارند و شرايط کشور را درک مي‌کنند اما افرادي نيز هستند که به قانون و مقررات توجه نمي‌کنند. دلالي‌هايي که نابسامان است، قيمت‌هاي نامناسبي که به خريداران عرضه مي‌کنند که نادرست است، در اين زمينه هم تصميمات خوبي بين دولت و قوه قضائيه اتخاذ شده که دولت بتواند تلاش‌هاي بيشتري را از طريق مقرراتي که در اختيار وزارت دادگستري است انجام دهد و قوه قضائيه،‌شعبه‌هاي خاصي را در تهران و استان‌ها براي مبارزه با اينگونه مفاسدي که اين‌روزها در جامعه ما باب شده، تشکيل دهد تا ما بتوانيم به اين پرونده‌ها خيلي سريع‌تر رسيدگي کنيم. رئيس جمهور تصريح کرد: امروز در شرايطي هستيم که آمريکا بيش از همه در اين ماجراي تحريم منزوي است. حاکمان امروز آمريکا، ماجراجويانه و غيرقانوني نه تنها با ملت ايران بلکه نسبت به ملت‌هاي ديگر و حتي نسبت به متحدان خودشان برخورد مي‌کنند و شما مي‌بينيد که مردم متحدترين کشور اروپايي با آمريکا در اين سفر اخير ترامپ به انگلستان، چه واکنشي نشان دادند. برخورد مردم در لندن و شهرهاي ديگر، به گونه‌اي بود که ناچار شدند مراسم تشريفاتي اين سفر را تغيير دهند.
وي گفت: بنابراين امروز آمريکا در افکار عمومي‌دنيا منزوي و در ميان مردم ايران نيز از هميشه منزوي‌تر است چرا که طرح تحريم آمريکا،عليه ملت ايران است. اگر اين تحريم براي بخش و صنعت خاصي بود، مي‌توانستند بهانه‌هايي بياورند و توجيهاتي انجام دهند اما اين تحريمها، تحريمي‌عام و کور است که بر مردم ايران فشار وارد مي‌شود و بنابراين طرح آنها فشار به ملت ايران است همان‌گونه که به ملت‌هاي ديگر فشار مي‌آورند. حاکميت امروز واشنگتن، بيش از هميشه در ميان مسلمانان و کشورهاي در حال توسعه، منفور است و حتي در داخل آمريکا هم با مشکلاتي روبرو است.
وي افزود: ترديد نداريم که آمريکا نمي‌تواند به مسير و سياستي که امروز نسبت به ايران، منطقه، جهان اسلام، قدرت‌هاي بزرگ دنيا و حتي متحدينش اعمال مي‌کند، ادامه دهد و مسيري که جمهوري اسلامي‌ايران پيش گرفته يعني مسير استقامت، ايستادگي، برنامه‌ريزي، هماهنگي با مردم و تعامل با دولت‌هاي دوست در سطح جهان، مي‌تواند اين توطئه‌ها را خنثي کند.
روحاني با تاکيد بر اين‌که «هميشه ما زماني در برابر توطئه‌هاي دشمن پيروز شديم که دولت و مردم ، مصمم در کنار هم بودند»، گفت: 40 سال پيش هم در همين روزها، شاهد توطئه بزرگ آمريکا عليه ملت ايران بوديم تا انقلابش پيروز نشود. آمريکايي‌ها مستشاران نظامي‌خود را براي کودتا عليه مردم ايران وانقلابيون، به کشور فرستادند اما ناموفق بودند و امروز هم مردم ما ايستادگي خواهند کرد و آمريکا در اين توطئه‌اش نيز ناموفق خواهد بود چرا که منطق اين کشور غيرقانوني و بر خلاف مقررات بين المللي است و هيچ سازمان بين‌المللي از آن حمايت نخواهد کرد. سازمان ملل، آژانس بين المللي انرژي اتمي‌و همه کشورهاي جهان به استثناء چند کشور، با سياست‌ها، طرحها و حرف‌هاي آمريکايي‌ها مخالفند.
وي اظهارداشت: امروز ما قوي‌تر از ديروز مي‌توانيم با توطئه‌هاي دشمنانمان مقابله کرده و مسيرمان را ادامه دهيم و مردم مطمئن باشند گرچه فشارهايي خواهد بود، اما مي‌توانيم زندگي مردم را در کشور با حمايت مردم اداره و از مشکلات به خوبي عبور کنيم. وي به موضوع طرحهاي اشتغالزا در کشور اشاره کرد و با تاکيد بر تداوم اين طرح‌ها گفت: ما بحث اشتغال را بويژه در زمينه صنعت ساختمان، خودروهاي فرسوده و اشتغال روستائيان، به طور جد دنبال مي‌کنيم و باوجود فشارهاي آمريکا امسال شاهد يک تحول مثبت در زمينه اشتغال خواهيم بود.
رئيس‌جمهور افزود: همچنين دولت در خصوص کمک به اقشار کم‌درآمد و مستضعف جامعه و کاستن از مشکلات آنان ، طرح‌هايي دارد. ما برگزاري اين جلسات هماهنگي سه قوه را در کنار جلسات هماهنگي اقتصادي قوا ، براي حل مشکلات کشور ادامه مي‌دهيم تا ان ‌شاء الله مردم ما با مشکلات و فشار کمتر بتوانند در اين مبارزه بسيار مهمي‌که عليه بدخواهان دارد، به موفقيت و پيروزي دست يابد.
وي به موضوع نقدينگي در کشور اشاره کرد و گفت: يکي از نکاتي که بحث کرديم موضوع نقدينگي، منشاء و راههاي جلوگيري از اضافه شدن آن و هدايت اين نقدينگي در مسير توليد بود. رئيس جمهور واگذاري طرحهاي نيمه تمام به بخش خصوصي را يکي از راههاي جذب نقدينگي خواند و افزود: اجراي طرح واگذاري پروژه‌هاي نيمه تمام که در قانون بودجه نيز آمده بود، با مشکلاتي مواجه بود. طرح‌هاي نيمه تمامي‌را که الان ممکن است جاذبه اقتصادي زيادي نداشته باشد بايد با قيمت کمتر و ارزان و گاهي مجاني به بخش خصوصي واگذار کرد تا به اين ترتيب نقدينگي جذب و اشتغال نيز ايجاد شود.
کدخدايي هشدار داد؛
سخنگوي شوراي نگهبان تاکيد کرد: تخلفات احتمالي که ممکن است نمايندگان داشته باشند در مرحله بعدي مدنظر شوراي نگهبان قرار مي‌گيرد. به گزارش ايلنا، عباسعلي کدخدايي در نشست خبري درباره پيوستن ايران به کنوانسيون مبارزه با تامين مالي تروريسم تصريح کرد: ما براساس قانون اساسي و شرع مقدس اعلام‌نظر خواهيم کرد. اگر اين قانون با شرع مقدس و قانون اساسي مغايرت داشته باشد، به آن ايراد گرفته شده وگرنه تاييد خواهد شد. سخنگوي شوراي نگهبان درباره ادعاي کريمي‌قدوسي درباره رد صلاحيت حسن روحاني توسط شوراي نگهبان در انتخابات سال ۹۶ گفت: همه مواضع شوراي نگهبان از طريق بنده يا روابط عمومي‌اعلام مي‌شود و هر خبري غير از اين مساله مورد تاييد نيست. کدخدايي در پاسخ به اينکه آيا اين اظهارات کذب در تاييد صلاحيت اين نماينده اثرگذار خواهد بود، ابراز داشت: اين مساله در آينده بررسي مي‌شود. وي در پاسخ به اين که آيا با تاييد طرح مجلس در مجمع تشخيص مصلحت نظام، شوراي نگهبان با بازگشت سپنتا نيکنام به شوراي شهر يزد موافقت خواهد کرد، بيان کرد: در مورد مصوبات اختلافي، نظر مجمع صائب خواهد بود. اين مصوبه هم موصول خاص يک نفر نيست بلکه يک موضوع کلي است که به عنوان موضوع اختلافي شوراي نگهبان و مجلس به مجمع رفت. کدخدايي درخصوص اينکه يکي از نمايندگان مجلس گفته است در زمان تحقيق و تفحص از شهرداري تعدادي از نمايندگان پول گرفته‌اند که از تحقيق و تفحص منصرف شوند و آيا اين موضوع در تاييد صلاحيت آنها موثر خواهد بود، عنوان کرد: قطعا تخلفات احتمالي که ممکن است نمايندگان داشته باشند در مرحله بعدي مدنظر شوراي نگهبان قرار مي‌گيرد. وي در مورد هجمه‌هايي که به شوراي نگهبان در بحث رد صلاحيت‌ها وارد مي‌شود گفت: ما همواره مورد هجمه هستيم، هر جايي که دستگاهي وظيفه‌اش را به درستي انجام مي‌دهد از طرف دشمن مورد هجمه است، قطعا شما به عنوان رسانه بايد ورود پيدا کنيد و از ما دفاع کنيد. کدخدايي در خصوص اينکه گفته بود اگر قرار است مذاکره‌اي با آمريکا انجام شود و خلاف وضعيت حاکم کشور باشد شوراي نگهبان ورود پيدا مي‌کند گفت: اگر اينگونه باشد، شوراي نگهبان ورود پيدا مي‌کند. در واقع هرگونه فعاليت افرادي که مورد نگاه انتخاباتي براي ادوار آينده هستند قطعا مورد رصد شوراي نگهبان طبق قانون هستند. کدخدايي درباره مصوبات اخير شوراي نگهبان گفت: لايحه الحاق دولت جمهوري اسلامي‌ايران به کنوانسيون سازمان ملل متحد براي مبارزه با جرايم سازمان‌يافته فراملي (پالرمو) مورد بحث و بررسي قرار گرفت و مورد ايراد شوراي نگهبان واقع شد و براي رفع ايرادات و اصلاح به مجلس شوراي اسلامي‌ارجاع شد، در ماده ۳ لايحه، ايراد سابق شوراي نگهبان کماکان به قوت خود باقي است، همچنين در ماده ۱۴ نسبت به مواردي که شرعاً مصارف ديگري دارد و مشمول مصادره مي‌شود، اشکال دارد، ۸ مورد هم تذکر درباره غلط‌هاي تايپي و امثالهم به مجلس اعلام شده است؛ ۲ مورد ايراد از سوي مجمع تشخيص مصلحت نظام نسبت به اين لايحه اعلام شد که شامل مغايرت با سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و سياست‌هاي امنيتي بوده که اين دو ايراد وفق بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسي از سوي شوراي نگهبان به مجلس شوراي اسلامي‌اعلام شده است تا در خصوص لايحه مذکور عيناً براي اقدام لازم ارسال شد.
وزير دارايي فرانسه تاکيد کرد:
وزير دارايي فرانسه با اشاره به سياست آمريکا براي وضع مجدد تحريم‌ها عليه ايران گفت که کشورهاي اروپايي بايد براي دفاع از حاکميت اقتصادي خود دست به اقدام فوري بزنند. به گزارش ايسنا، برونو لومير در گفت‌وگو با فيگارو درباره درخواست اروپا از واشنگتن براي در نظر گرفتن استثنائاتي براي شرکت‌هاي اروپايي طرف تعامل با ايران گفت که آمريکا با اين پيشنهاد فرانسه مخالفت کرده است. به نوشته روزنامه الشرق‌ الاوسط، لومير تاکيد کرد: اروپا به اقدام سريع و ايجاد ابزارهاي لازم براي دفاع از خود و حاکميت اقتصادي‌اش در برابر تحريم‌هاي فرا مرزي آمريکا نياز دارد. وي افزود: ما شرکت‌هايي مانند توتال، رنو و پژو و شرکت‌هاي ديگري داريم که در ايران سرمايه‌گذاري مي‌کنند. من با همتاي آمريکايي‌ام گفت‌وگو کردم و به او درباره ميزان تناقض اين تصميمات با آنچه ما و متحدان آمريکايي‌مان مي‌خواهيم ايجاد کنيم، اطلاع دادم و از او خواستم بعضي شرکت‌ها را مستثني کند يا مهلت‌هاي طولاني‌تري به آنها داده شود. انتظار زيادي درباره پاسخ آمريکا ندارم. به گزارش ايسنا، دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در ماه مه ضمن خروج از توافق هسته‌اي با ايران اعلام کرد که قصد دارد تحريم‌ها عليه تهران را بازگرداند. اين مسئله نگراني‌هايي را براي اروپايي‌هايي که با ايران تجارت مي‌کنند ايجاد کرده است. آنها هراس دارند که در صورت ادامه تعامل با ايران هدف مجازات واشنگتن قرار گيرند. خبرگزاري رويترز به تازگي گزارش داد که پاريس از واشنگتن خواسته است تا بعضي شرکت‌هاي فرانسوي را مستثني کند يا مهلت‌هاي طولاني‌تري به آنها بدهد اما مايک پمپئو وزير امور خارجه و استيون منوچين وزير خزانه‌داري آمريکا در نامه‌اي درخواست اروپا را براي در نظر گرفتن استثنائاتي در خصوص تحريم‌هايي که واشنگتن قرار است به طور مجدد عليه تهران وضع کند، رد کردند. اين دو وزير آمريکايي در اين نامه خود خطاب به همتايان خود از انگليس، فرانسه و آلمان تاکيد کردند که واشنگتن به دنبال اعمال فشار اقتصادي بي‌سابقه عليه ايران پس از خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است و از اين رويکرد چشم‌پوشي نخواهد کرد، مگر اينکه يک تغيير آشکار، قابل لمس و ادامه‌دار در سياست‌هاي ايران مشاهده کند.
نماينده ولي فقيه تاکيد کرد؛
نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران درباره مواضع اخير رئيس جمهور درباره تنگه هرمز و حمايت سرلشکر سليماني از رئيس جمهور گفت: سپاه هرگاه که مسوولان در انجام ماموريت‌ها در راستاي اهداف نظام حرکت کنند حامي‌آنهاست و حامي‌کسي است که در دفاع از انقلاب اسلامي‌تلاش کنند. به گزارش ايلنا، حجت الاسلام عبدالله حاجي‌صادقي گفت: هرکجا که منافع مردم باشد سپاه خود را خادم مسئولان مي‌داند به شرط آنکه سياست‌هاي کلان نظام در نظر گرفته شود و هم اينکه اقدامي‌براي خدمتگزاري به مردم باشد و اينها جز به وفاداري به انقلاب معنايي ندارد. وي با بيان اينکه الان وضعيت کشور با گذشته زياد تغيير نکرده است ابراز کرد: درگيري استکبار هميشه با ما بوده و هجمه‌ها و فتنه‌ها هميشه وجود داشته است اما مهم اين است که چگونه مي‌خواهيم عمل کنيم. حجت الاسلام حاجي‌صادقي در پاسخ به سوالي مبني بر دخالت سپاه در مسائل سياسي کشور گفت: سپاه بصيرت سياسي دارد همچنين بينش و درک سياسي دارد و اگر نداشته باشد دين ندارد. مگر ما سياست را جزوي از حقيقت دين نمي‌دانيم اما سپاه به جبهه‌بندي‌ها ورود نمي‌کند. ما يک واجب داريم و يک امر حرام. واجب ما بصيرت سياسي ماست يعني درک درست از موقعيت‌ها و دشمن و درک درست از تکاليف در برابر آن توطئه‌ها که چه بايد بکنيم. اين بصيرت براي ما واجب است که بدون آن نمي‌توانيم استقامت کنيم. حاجي‌صادقي افزود: جناح‌بندي‌ها و محدود شدن به بعضي جناح‌هاي سياسي براي ما سم کشنده است و جايز نيست. امام و رهبر معظم هم به صراحتا اين را ممنوع کرده‌اند اما بايد بدانيم که مرز اين دو در کجاست و واجب کجاست که ما بايد وارد شويم. ما در جبهه نشيني انقلاب و در مقابله با استکبار حضور داريم و بصيرت اين است يعني جبهه انقلاب و جبهه استکبار را شناخته‌ايم و در مقابل استکبار ذره‌اي شک نداريم. سپاه مقابله با استکبار را وظيفه خود مي‌داند اگر دفاع از جبهه انقلاب سياسي بودن است ما سياسي هستيم.