اتوبوسها تنها 146 نفر از تلفات جادهاي را به خود اختصاص دادند
گروه راه و مسکن: هر روز بخش چشمگيري از خبرهاي حوادث به تصادفات جادهاي و آمار و ارقام تلفات آن اختصاص دارد. متاسفانه آنقدر حادثه تصادف در خيابانها و اتوبانها و آزادراهها رخ ميدهد که مرگ در جادهها قبل از رسيدن به مقصد در ميان اين اخبار گم ميشود. هرچند طي سالهاي گذشته در برخي موارد آمار خوشبينانه کاهش تصادفات و به تبع آن کاهش تلفات جادهاي جزو آمارهاي قابل افتخار پليس بود اما چند تصادف اتوبوس و کشته شدن شمار قابل توجهي مسافر و سرباز و توريست همه معادلات را به هم زد. هنوز هم برخي جادههاي کشور جادههاي مرگ هستند. جدا از سهم پليس سهم راهداري و استانداردهاي ايمني راه و وسيله نقليه يک يک اضلاع اين حوادث جادهاي هستند.
رانندههاي خسته، خواب آلود، معتاد و غيرمسئول که عدم مهارت کافيشان در کنترل وسيله نقليه خانوادههاي زيادي را داغدار ميکند. اتوبوسهايي که به بهانه جابجايي مسافر بار قاچاق ميبرند و ايمن نيستند. رانندگاني که سنشان براي راندن در جاده زياد است، جادههايي که غيراستاندارد هستند، جريمههايي که بازدارنده نيستند، آموزش چگونگي کار کردن با اتوبوسهاي وارداتي يا جديد که وارد عرصه حمل و نقل ميشوند و... همه و همه، مسافران را به کام مرگ فرو ميبرد و خانوادههاي زيادي داغدار ميشوند. در شمار زيادي از تصادفات، ضعف ترمزها و فرسودگي لاستيکها منجر به کشته شدن شهروندان ميشود. در واقع همه عوامل مهميکه با اعمال قانون معاينه فني خودروها قابل پيشگيري است!
بررسي آمارهاي جهاني نشان ميدهد ميزان تصادفات رانندگي و تلفات ناشي از آن در کشورمان چند برابر ميانگين جهاني است. معمولاً هر سال با آغاز تعطيلات نوروزي و سفر هموطنان به اقصي نقاط کشور، شاهد افزايش ميزان حوادث رانندگي و تلفات ناشي از آن هستيم. سفر با خودروهاي شخصي سبب ميشود تا در بسياري از جادههاي برون شهري ترافيکهاي سنگين اتفاق افتد و رانندگان براي جبران زمان تلف شده با خلوت شدن جاده اقدام به راندن در سرعت بالا ميکنند و زمينه وقوع حوادث ناگوار را رقم ميزنند. به گفته بسياري از کارشناسان حوزه ترافيک مجموعه عوامل مؤثر بر وقوع حوادث رانندگي را ميتوان به گفته کارشناسان، علاوه بر سه عامل خطاي انساني، خودرو و زيرساختها مربوط دانست.
يک مقام مسئول در سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي با بيان اينکه يکي از دلايل افزايش تعداد تلفات ناشي از سوانح جادهاي در سال گذشته افزايش تعداد خودروهاي شخصي است، گفت: تعداد متوفيان تصادفات اتوبوس در سال گذشته از تعداد بيش از 16 هزار کشته سوانح جادهاي 146 نفر بوده است. جواد هدايتي در گفتگو با ايلنا با اشاره به افزايش نزديک به 3 درصد تعداد کشتههاي سوانح جادهاي در سال گذشته، اظهار داشت: در 6 سال گذشته شاهد کاهش تلفات ناشي از سوانح جادهاي بوديم اما طبق آمار پزشکي قانوني در سال 96 تعداد کشتههاي سوانح جادهاي 2.5 تا 3 درصد افزايش پيدا کرد و روند کاهشي 6 سال گذشته متوقف شد. وي با اشاره به دلايل افزايش ميزان تلفات کشتههاي جادهاي در سال گذشته، گفت: کشتههاي ناشي از سوانح جادهاي دسته بندي ميشوند که عابران، موتور سوران و سرنشينان خودروهاي شخصي و مسافران ناوگان حمل و نقل عمومياز جمله اين دسته بنديها هستند. در اين دستهبنديها شاهد آن هستيم که تعداد سرنشينان خودروهاي شخصي و سواري افزايش يافته است.
مديرکل دفتر ايمني و ترافيک سابق سازمان راهداري و مدير کل فعلي دفتر مطالعات راهبردي و اقتصاد حمل و نقل با بيان اينکه افزايش تعداد کشتههاي اين گروه آمار تلفات سوانح جادهاي در سال 96 را افزايش داد، ادامه داد: براساس آمار رسميسال گذشته يک ميليون و 600 هزار دستگاه خودرو پلاک گذاري شده است و همين افزايش تعداد خودروهاي شخصي باعث افزايش تعداد تصادفات و سوانح جادهاي شده است. هدايتي افزود: از آنجايي که قيمت سوخت در ايران ارزان است رغبت مردم براي خريد خودرو و انجام سفر با خودروي شخصي بسيار زياد است به طوري که دوربينهاي تردد شمار نشان ميدهد ميزان تردد خودروها در سال 96 نسبت سال 95 چيزي حدود 13 درصد رشد داشته است. وي گفت: بنابراين علي رغم اينکه در تمام گروهها از جمله عابر،موتور سوران، وانت بار و حمل و نقل عموميشاهد کاهش ميزان تلفات سوانح جادهاي بوديم اما افزايش متوفيان خودروهاي شخصي آمار کاهشي 6 سال پي در پي را در حوزه کشتههاي جادهاي متوقف کرد.
هدايتي اظهار داشت: واژگوني مهمترين دليل افزايش تلفات در تصادفات جادهاي است که بخشي از افزايش تعداد تلفات به ميزان ايمني خودروهاي توليد داخل بر ميگردد. هدايتي با اشاره به عوامل مؤثر در بروز تصادفات جادهاي گفت: در بروز و وقوع تصادفات و ميزان تلفات ناشي از اين سوانح علت تک بعدي وجود ندارد بلکه مجموعهاي عوامل ايمني خودرو، جاده، خطاي انساني، آموزش، مسائل حقوقي، امداد و نجات و... دخيل هستند. مديرکل دفتر مطالعات راهبردي و اقتصاد حمل و نقل با بيان اينکه در سال 96 در تصادفات اتوبوسي 146 نفر فوت شدهاند، گفت: بررسي 10 تصادف مهم اخير حمل و نقل عموميجادهاي (تصادفات اتوبوس) نشان داده که عامل جدي در بروز اين سوانح به خطاي انساني برميگردد. وي با تاکيد بر اينکه حمل و نقل عموميايمن است، گفت: واقعيت اين است که آمار نشان داده ايمنترين روش براي انجام سفرهاي جادهاي، استفاده از حمل و نقل عمومياست. همانطور که اشاره شد در سال گذشته از بين بيش از 16 هزار کشته سوانح جادهاي سهم متوفيان تصادفات اتوبوسي حدود يک درصد است.