انجام بیش از ۴۰۰ مورد تعمیرات اساسی در شرکت نفت مارون

مدیر عملیات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون در تشریح عملکرد سال ۱۴۰۰ زیرمجموعه خود از انجام ۴۰۴ مورد تعمیرات اساسی ماشین آلات و تجهیزات زیر ۴ هزار اسب بخار شرکت خبر داد و تاکید کرد که تحقق ۱۰۰ درصدی تولید در سال گذشته تحت تاثیر مستقیم این دستاورد بزرگ بوده است. منصور ترکمان‌اسدی با بیان اینکه ماشین آلات شامل توربین، پمپ اصلی نفت، سایر پمپ‌ها، کمپرسور هوا، کمپرسورگاز و الکتروموتور و تجهیزات شامل جراثقال، مخزن، ترانسفورماتور و تاسیسات برقی بوده است، گفت: در سال گذشته، ۴۹۵ مورد کاری برنامه کرده بودیم که خوشبختانه موفق شدیم علیرغم محدودیت‌ها و مشکلات موجود، ۴۰۴ ماشین و تجهیز را با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و پیمانکاران تعمیراتی داخلی مورد تعمیرات اساسی قرار دهیم؛ مابقی پروژه‌ها نیز در حال انجام است. به گزارش ایسنا به نقل از شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، وی استحصال ۱۶۰ هزار و ۵۹۸ بشکه نفت خام با بکارگیری دستگاه‌های MOS و MOT و همچنین تزریق بیش از ۱۸ میلیون بشکه (معادل ۹۸.۳درصد) پساب نمکزدایی به چاه‌های دفعی را از دیگر دستاوردهای مهم شرکت در حوزه صیانت از محیط زیست و منابع هیدروکربوری برشمرد.

 

تامین حدود ۲۵ درصد گاز مورد نیاز کشور از محل ذخیره سازی

شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران برای رسیدن به جایگاه شایسته در عرصه پراهمیت و استراتژیک ذخیره‌سازی گاز طبیعی، برنامه‌های متعددی را تدوین کرده است که در قالب اجرای ۱۴ طرح انجام می شود تا چشم‌انداز تامین حدود ۲۵ درصد نیاز از محل مخازن ذخیره‌سازی عینیت بخشیده شود. به گزارش ایسنا، رضا نوشادی -مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران - با بیان این مطلب اظهار کرد: برای اجرای این طرح‌ها، برنامه‌ریزی گسترده‌ای انجام شده و با به‌کارگیری مشاوران خبره و مطالعات و ارزیابی‌های انجام شده، اکنون اغلب این میادین در مرحله تهیه اسناد مناقصه برای پیمان‌سپاری‌اند. وی ادامه داد: از ۱۴ طرح مدنظر، اکنون ۷ طرح در حال عملیاتی و اجرایی شدن است و فرآیند مطالعه و ارزیابی ۷ میدان دیگر نهایتا تا نیمه دوم امسال شروع می شود تا در پایان دوره پنج ساله به رقم حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب تولید از محل ذخیره‌سازی برسیم. او درباره میادین در دست توسعه توضیح داد: این ۷ طرح شامل طرح توسعه مخزن سراجه در استان قم، طرح توسعه مخزن شوریجه میدان خانگیران در استان خراسان رضوی، گنبد نمکی نصرآباد کاشان، مخزن آبی یورتشا ورامین، میدان بانکول در استان ایلام، میدان گازی مختار در استان کهگیلویه و بویراحمد و میدان گازی قزل تپه در استان گلستان است.

بغداد: ایران نیازمان به گاز را درک می کند
سخنگوی وزارت برق عراق با اشاره به اینکه میزان صادرات گاز ایران به این کشور افزایش یافته است تاکید کرد که طرف ایرانی نیاز عراق به گاز را درک می‌کند. به گزارش ایسنا، احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق در گفت وگو با خبرگزاری رسمی این کشور (واع) گفت: وزارت برق عراق تماس‌هایی در خصوص افزایش صادارت گاز ایران به این کشور به منظور فعال کردن نیروگاه های تولید انرژی با طرف ایرانی دارد و اکنون میزان صادرات افزایش یافته است و به روزانه ۴۰ میلیون متر مکعب رسیده است. وی گفت که عراق رایزنی‌هایی با طرف ایرانی در راستای افزایش تدریجی صادرات گاز دارد و طرف ایرانی نیاز عراق را درک می کند. احمد موسی گفت: ما اکنون به ۵۰ تا ۵۵ متر مکعب گاز ایرانی نیاز داریم و امیدواریم که از طریق تماس و رایزنی با ایران به این میزان برسیم. براساس این گزارش، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت اخیرا در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: کل دریافتی از صادرات گاز به عراق و ترکیه در سال ۹۹ مجموعا ۱میلیارد دلار بود که با کار جهادی وزارت نفت دولت سیزدهم نه‌تنها درآمد صادرات گاز به عراق به‌روز وصول می‌شود، بلکه فقط در یک فقره بدهی قدیمی ۱.۶میلیارد دلاری هم وصول شد.

قطعی برق صنایع به اقتصاد آسیب می‌زند
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قطعی برق صنایع و چاه‌های کشاورزی به اقتصاد آسیب می‌زند، گفت که برای جلوگیری از قطعی برق باید به سمت افزایش تولید برق حرکت کرد. فتح الله توسلی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به قطعی برق صنایع و چاه های آب کشاورزی گفت: وزارت نیرو برای جلوگیری از قطعی برق صنایع و چاه های آب کشاورزی مشوق هایی را در نظر گرفته که در خیلی از موارد قابل اجرا نیست. وی توضیح داد: یکی از این مشوق‌ها استفاده نکردن کشاورزان از آب در پیک مصرف و جایگزینی آن در زمان دیگر است. اشکال این است که اگر کشاورز در آن زمان آب به محصولش نرسد ممکن است یا با خشکی محصول مواجه شده یا اینکه مشکلاتی همچون نبود روشنایی و مشکلات دیگری برای آبیاری در شب داشته باشد و عملا امکان آبیاری در شب را ندارد. این نماینده مجلس ادامه دارد: همین وضعیت هم برای صنایع حاکم است؛ اینکه از صنایع بخواهیم ساعت کاری اش یا زمان تعطیلاتش را تغییر دهد، مشکل‌زا خواهد بود چون شاید نیروهایش نتوانند در ساعت دیگری مشغول به کار باشند.

«تجارت» از تحولات بازار جهانی نفت گزارش می‌دهد؛

گروه انرژی: نفت‌ خام تحت تاثیر عواملی چون افزایش شدید تقاضا برای سوخت، محدودیت ظرفیت تولیدی پالایشگاه‌ها، افت موجودی ذخایر نفتی و محدودیت ظرفیت مازاد عرضه، در مسیر رسیدن به سطح قیمتی ۱۵۰دلاری قرار دارد. به گزارش «تجارت»، طلای سیاه همچنان روند رو به‌ رشد خود را در بازار حفظ کرده و با توجه به ریسک‌های پرشمار در سمت عرضه، انتظارات درباره تقویت قیمت این کامودیتی بالا رفته است. مجله فارن‌پالیسی با در نظر گرفتن چنین عواملی، پیش‌بینی کرده است که بهای نفت تا سپتامبر۲۰۲۲ به سطح ۱۵۰دلار در هر بشکه می‌رسد. طلای سیاه تحت‌تاثیر افزایش شدید تقاضای سوخت، ظرفیت محدود پالایشی، افت ذخایر نفتی و ظرفیت تولید محدود در مسیر ۱۵۰دلاری شدن قرار گرفته است. این در شرایطی است که قیمت نفت خام در روز جمعه بار دیگر افزایش پیدا کرده و حالا بهای شاخص‌‌‌های کلیدی معاملات آتی نفت خام در بازارهای جهانی، از ۱۲۰ دلار در هر بشکه بالاتر رفته است. افزایش مدوام بهای نفت در بازارهای جهانی با رشد تقاضای سوخت در آمریکا، ترس از اختلال در عرضه محدود کنونی و نگرانی‌های ژئوپلیتیک درباره جنگ روسیه و پرونده اتمی ایران همراه شده است. در شرایطی که نفت آمریکا در مسیر ثبت هفتمین رشد متوالی هفتگی خود است، نشریه فارین پالیسی در گزارشی مدعی شده که قیمت طلای سیاه به‌زودی به ۱۵۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید. این گزارش می‌‌‌گوید که بهای طلای سیاه تحت‌تاثیر عواملی چون رشد بی‌‌‌رویه تقاضای سوخت، خالی شدن موجودی‌‌‌های ذخایر نفتی، دشواری اعمال تغییرات عمده در روند صنعت پالایشی و محدودیت شدید ظرفیت اضافه عرضه به صورت بی‌‌‌وقفه به رشد خود ادامه خواهد داد. تحریم نفتی روسیه، احتمال بروز شوک‌‌‌های شدید عرضه از سوی لیبی و تولیدکنندگان نفت دریایی آمریکا، تقاضای فزاینده برای پر کردن مجدد ذخایر نفتی و احتمال عدم‌حصول توافق میان ایران و قدرت‌‌‌های بین‌المللی که مانع از بازگشت نفت ایران می‌شود، دیگر عواملی هستند که به افزایش هر چه بیشتر بهای طلای سیاه در ماه‌‌‌ها و هفته‌‌‌های آتی دامن خواهند زد. هر چند که لغو تحریم‌‌‌های ایران، شیوع مجدد موج‌‌‌های جدید کووید در کشورهای مختلف و احیای صادرات نفت ونزوئلا می‌توانند ورق را برگردانند و قیمت‌ها را تا حدی کنترل یا رشد آنها را محدود کنند؛ اما واقعیت این است که در چنین سناریویی هم مشکلات اساسی بازار، بالاخص در بخش عرضه سر جای خود هستند و باز هم می‌توان انتظار افزایش مجدد قیمت‌ها را داشت.
اما قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به متاثر شدن اقتصاد جهانی و تقاضا برای انرژی از افزایش نرخهای بهره در سراسر جهان، حدود شش درصد ریزش کرد و به پایین‌ترین میزان در چهار هفته گذشته رسید. به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت شش دلار و۶۹ سنت معادل ۵.۶ درصد کاهش یافت و در ۱۱۳ دلار و ۱۲ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با هشت دلار و سه سنت معادل ۶.۸ درصد کاهش، در ۱۰۹ دلار و ۵۶ سنت در هر بشکه بسته شد. این پایین‌ترین قیمت نهایی نفت برنت از ۲۰ مه و پایین‌ترین قیمت نهایی وست تگزاس اینترمدیت از ۱۲ مه بود. همچنین بزرگترین ریزش روزانه قیمت نفت برنت از اوایل مه و بزرگترین سقوط شاخص نفت آمریکا از اواخر مارس بود. نفت برنت برای نخستین بار در پنج هفته گذشته و وست تگزاس اینترمدیت برای نخستین بار در هشت هفته گذشته کاهش هفتگی پیدا کرد. بازار نفت آمریکا روز دوشنبه به مناسب تعطیلات عمومی، بسته خواهد بود. عامل دیگری که قیمتها را تحت فشار قرار داد، صعود ارزش دلار آمریکا به بالاترین حد از دسامبر سال ۲۰۲۲ در برابر سبدی از ارزهای بزرگ بود که نفت را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر کرد. ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA اظهار کرد: همسو با صعود ارزش دلار، قیمتهای نفت صعود کرده است. روسیه هم از افزایش صادرات نفت خود خبر داده و نگرانی‌ها پیرامون رکود اقتصاد جهانی افزایش پیدا کرده است. بانکهای مرکزی بزرگ جهان که در دوران پاندمی کووید، به سرعت سیاستهای تسهیلی اتخاذ کرده بودند، اکنون در حال تحکیم سیاست پولی برای مبارزه با تورم هستند. بانک مرکزی آمریکا هفته گذشته نرخهای بهره را به بیشترین میزان در بیش از ۲۵ سال گذشته افزایش داد. جان کیلداف، از شرکای شرکت اگین کپیتال در نیویورک نوشت: تاثیر اقدامات جدی بانکهای مرکزی برای مقابله با رشد تورم از طریق افزایش نرخهای بهره و تحکیم سیاست پولی، در مجموعه بازار نفت منعکس شده است و کندی رشد اقتصادی، تقاضا برای انرژی را آهسته خواهد کرد. بهای معاملات بنزین و دیزل آمریکا هم به دلیل نگرانیها از افت تقاضا به دلیل گرانی قیمتهای خرده فروشی، بیش از چهار درصد نزول کرد.

آمارهای رسمی نشان داد که فروش املاک مسکونی ترکیه در ماه مه بیش از دو برابر شد زیرا تعداد خریداران جهش یافت و روس‌ها برای دومین ماه متوالی در صدر خریداران قرار گرفتند. به گزارش ایسنا، داده‌های موسسه آمار ترکیه (TurkStat) نشان می‌دهد که باوجود هزینه‌های وام‌گیری بالا و قیمت‌های مارپیچ، فروش خانه در ماه گذشته ۱۰۷.۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و به ۱۲۲هزار و ۷۶۸ خانه رسید. اقدامات قرنطینه برای مهار پاندمی ویروس کرونا در ماه مه سال گذشته شاهد کاهش فروش به ۵۵هزار و ۱۶۶ دستگاه بود. این داده‌ها همچنین نشان می‌دهد که فروش وام مسکن در ماه مه ۱۷۷.۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به ۲۹هزار و ۳۳۵ رسیده است که ۲۳.۹ درصد از کل فروش در این دوره را تشکیل می‌دهد.

با توجه به آنکه مسکن سهم بسزایی در سبد هزینه خانوارهای کم درآمد دارد، استفاده از ظرفیت تعاونی‌های مسکن در ساخت و تامین مسکن ارزان قیمت می‌تواند به عنوان یک راهکار موثر از سوی دولت دنبال شود. به گزارش ایسنا، مسکن نقش بسزایی در زندگی بسیاری از خانواده‌ها دارد و به لحاظ تأثیرگذاری در سبد هزینه‌ خانوارهای کم درآمد به ویژه دهک‌های متوسط و پایین جامعه که جزو حداقل بگیرانند، از اهمیت بالایی برخوردار است. با تصویب و اجرای قانون بودجه سال ۱۳۸۶ و قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن کشور، وزارت تعاون سابق مسئولیت و نقش مدیریت تقاضای مسکن در پروژه‌های مسکن مهر را بر عهده گرفت تا ضمن ایجاد بستر مناسب، اطلاعات مربوط به افراد واجد شرایط را جمع آوری، پالایش و نسبت به ثبت نام و ساماندهی آنها در قالب شرکتهای تعاونی مسکن مهر اقدام کند.

جزئیات انسداد ساعتی
جاده چالوس تا سه‌شنبه
مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور از انسداد ساعتی جاده چالوس از امروز تا سه‌شنبه هفته جاری به دلیل اجرای عملیات راهداری در این محور خبر داد. ایمان محرابی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: از امروز ۲۹ خردادماه محور چالوس از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۱۷ مسدود خواهد شد و این انسداد ساعتی تا سه‌شنبه هفته جاری (۳۱ خردادماه) ادامه دارد. وی اضافه کرد: براساس اعلام اداره کل راهداری استان مازندران عملیات پاکسازی و لق‌گیری ترانشه‌های بازریزشی در کیلومتر ۵۰ تا ۶۴ محور چالوس یعنی حدفاصل هزارجم تا سیاه بیشه باید انجام شود بنابراین محور چالوس در ساعات و روزهای مذکور مسدود خواهد شد. مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: انسداد ساعتی برای مدیریت ترافیک در این محور به اجرا گذاشته می‌شود و در ساعات تردد راهداران پایدارسازی نقاط حادثه‌خیز را انجام می‌دهند تا اتفاقی رخ ندهد. محرابی‌نیا اعلام کرد: مردم برای تردد در این محور تنها از ساعت ۱۷ تا ۷ صبح می‌توانند از محور چالوس استفاده کنند وبرای سفر به استان مازندران باید از محورهای جایگزین مانند هراز و فیروزکوه تردد کنند.

ضرورت مقام‌سازی 200 هزار
واحد مسکونی در خوزستان
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان از ابلاغ تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی به بانک‌های عامل جهت مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی در خوزستان خبر داد و گفت: ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی در استان نیازمند مقاوم‌سازی هستند. حسین جنتی در گفت ‌و گو با ایسنا، با اشاره به اهمیت مقاوم سازی خانه‌های روستایی در خوزستان اظهار کرد: تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی به بانک‌های عامل خوزستان جهت پرداخت تسهیلات برای مقاوم سازی خانه‌های روستایی ابلاغ شده است. وی افزود: این تسهیلات ارزان قیمت با نرخ سود ۴ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله خواهد بود و می‌تواند کمک بسیار خوبی برای مقاوم سازی واحدها و خانه‌های مردم در روستاهای استان باشد.

«تجارت» آخرین تحولات بازار مسکن را بررسی کرد

گروه راه و مسکن: در شرایطی که اردیبهشت امسال متوسط اجاره بهای یک متر واحد مسکونی در شهر تهران به ۱۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده، وزیر راه و شهرسازی از ارایه بسته جدید خروج از بحران بازار اجاره مسکن خبر داده است. به گزارش «تجارت»، در شرایطی که هم‌اکنون متوسط قیمت مسکن در شهر تهران به متری ۳۶.۳ میلیون تومان رسیده، بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی در سال گذشته متوسط اجاره‌بهای یک متر مربع واحد مسکونی در پایتخت ۸۴ هزار ۸۰۰ تومان بوده است. همچنین طبق اطلاعات بانک مرکزی، متوسط اجاره‌بها برای یک مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در سال ۱۳۹۵ معادل ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان، در سال ۱۳۹۶ معادل ۲۸هزار و ۲۰۰ تومان، در سال ۱۳۹۷ معادل ۳۶ هزار و ۴۰۰ تومان، در سال ۱۳۹۸معادل ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان، در سال ۱۳۹۹ معادل ۶۲ هزار و ۹۰۰ تومان و در سال ۱۴۰۰ معادل ۸۴ هزار و ۸۰۰ تومان گزارش شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد از ابتدای سال گذشته تا آبان ماه، نرخ رشد سالیانه اجاره بها در شهرهای کشور صعودی بوده و از ۳۶ درصد در فروردین به ۵۵ درصد در آبان رسیده است. از آذرماه این روند کاهشی شده و به ۵۰ درصد رسید. انتظار می‌رود در سال جاری این روند افت ادامه پیدا کند اما تورم عمومی می‌تواند عاملی بازدارنده در این مسیر باشد. آن‌طور که از صحبت‌های کارشناسان و نمایندگان مجلس برداشت می‌شود نسبت به وضعیت اقشار اجاره‌نشین نگرانی‌هایی وجود دارد. اشاخص کرایه مسکن اجاره‌ای کلیه مناطق شهری نیز در سال ۱۳۹۵ معادل ۱۰۰، در سال ۱۳۹۶ معادل ۱۰۷، در سال ۱۳۹۷معادل ۱۲۷، در سال ۱۳۹۸ معادل ۱۵۷، در سال ۱۳۹۹ معادل ۲۰۰ و در سال ۱۴۰۰ معادل ۸۲ هزار و ۹۰۰ ثبت شده است. تعداد معاملات واحدهای مسکونی در شهر تهران بر اساس سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات نیز در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ حاکی است که در سال ۱۳۹۵ معادل ۱۵۱ هزار و ۳۶۳ معامله، در سال ۱۳۹۶ معادل ۱۶۰ هزار و ۳۴۵ واحد، در سال ۱۳۹۷ معادل ۱۱۱ هزار و ۱۶۹ واحد، در سال ۱۳۹۸ معادل ۷۴ هزار و ۸۰۲ واحد، در سال ۱۳۹۹ معادل ۷۲ هزار و ۲۹ واحد و در سال ۱۴۰۰ معادل ۶۴ هزار و ۷۲۱ معامله ثبت شده است. جدیدترین آمار از قیمت اجاره مسکن در شهر تهران حاکی از آن است که در اردیبهشت ۱۴۰۱ میانگین نرخ اجاره بهای هر متر خانه در شهر تهران به ۱۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است. این رقم در سال ۱۴۰۰ معادل ۸۴ هزار و ۸۰۰ تومان و در سال ۱۳۹۹ برابر با ۶۲ هزار و ۹۰۰ تومان بود. ۱۱ سال قبل یعنی سال ۱۳۹۰ نیز متوسط نرخ اجاره هر متر مسکن در تهران ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان بوده است. بر این اساس آمار از رشد ۸۸۰ درصدی اجاره بها در پایتخت طی ۱۱ سال اخیر حکایت دارد. از سوی دیگر آنطور که وزارت راه و شهرسازی برگرفته از آمار بانک مرکزی اعلام کرده، قیمت مسکن شهر تهران از میانگین ۲ میلیون و ۴۱ هزار تومان در هر متر مربع در سال ۱۳۹۰ به ۳۶ میلیون و ۲۴۷ هزار تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده که رشد ۱۶۷۵ درصدی را نشان می‌دهد. طبق اعلام معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در اردیبهشت ۱۴۰۱ معادل ۳۶ میلیون و ۲۴۷ هزار تومان، سال ۱۴۰۰ معادل ۳۱ میلیون و ۲۹۶ هزار تومان، سال ۱۳۹۹معادل ۲۴ میلیون و ۲۹ هزار تومان، سال ۱۳۹۸ معادل ۱۳ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان، سال ۱۳۹۷ معادل ۸ میلیون و ۲۴۱ هزار تومان، سال ۱۳۹۶ معادل ۴ میلیون و ۸۲۲ هزار تومان، سال ۱۳۹۵ معادل ۴ میلیون و ۳۷۲ هزار تومان، سال ۱۳۹۴ معادل ۴ میلیون و ۱۴۱ هزار تومان، سال ۱۳۹۳ معادل ۴ میلیون و ۱۷۶ هزار تومان، سال ۱۳۹۲ معادل ۳ میلیون و ۹۵۴ هزار تومان، سال ۱۳۹۱ معادل ۲ میلیون و ۹۶۴ هزار تومان و سال ۱۳۹۰ معادل ۲ میلیون و ۴۱ هزار تومان بوده است. در دهه ۸۰ نیز متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع واحد مسکونی حاکی است که قیمت خرید یک مترمربع واحد مسکونی برگرفته از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور برای سال ۱۳۸۹معادل یک میلیون و ۷۳۵ هزار تومان، سال ۱۳۸۸ معادل یک میلیون و ۶۰۷ هزار تومان، سال ۱۳۸۷ معادل یک میلیون و ۷۷۸ هزار تومان، سال ۱۳۸۶ معادل یک میلیون و ۵۰۹ هزار تومان، سال ۱۳۸۵ معادل ۸۳۱ هزار تومان، سال ۱۳۸۴ معادل ۶۴۹ هزار تومان، سال ۱۳۸۳ معادل ۵۸۴ هزارتومان، سال ۱۳۸۲ معادل ۵۹۹ هزار تومان، سال ۱۳۸۱ معادل ۴۸۱ هزار تومان، سال ۱۳۸۰ معادل ۳۱۹ هزار تومان است.
همچنین متوسط اجاره‌بهای یک مترمربع واحد مسکونی در تهران برای اردیبهشت امسال معادل ۱۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان، سال ۱۴۰۰ معادل ۸۴ هزار و ۸۰۰، سال ۱۳۹۹ معادل ۶۲ هزار و ۹۰۰ تومان، سال ۱۳۹۸ معادل ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان، سال ۱۳۹۷ معادل ۳۶هزار و ۴۵۰ تومان، سال ۱۳۹۶ معادل ۲۸ هزار و ۲۱۰، سال ۱۳۹۵ معادل ۲۳ هزار و ۴۲۰ تومان، سال ۱۳۹۴ معادل ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان، سال ۱۳۹۳ معادل ۲۰ هزار و ۸۶۰ تومان، سال ۱۳۹۲ معادل ۱۸ هزار و ۵۹۰ تومان، سال ۱۳۹۱ معادل ۱۵ هزار و ۴۷۰ تومان، سال ۱۳۹۰ معادل ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان بوده است. آمار فوق گویای آن است که اردیبهشت امسال اجاره بها در شهر تهران ۴۹.۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. گزارشهای میدانی هم نشان می‌دهد که مستاجران با رشدهای سنگین اجاره در سال جاری مواجه شده‌اند و اغلب مالکان از نرخ مجاز ۲۵ درصدی که دولت تعیین کرده فراتر رفته‌اند. برخی اجاره‌نشین‌ها در هفته های اخیر اعلام می‌کنند کرایه خانه آنها ۵۰ تا ۱۰۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. دولت به منظور کمک به مستاجران طی سه سال گذشته وام ودیعه مسکن پرداخت کرد که در سال جاری سقف آن به ۱۰۰ میلیون تومان رسید. سیاست تعیین سقف ۲۵ درصد برای اجاره بها در تهران طی دو سال اخیر که با ویروس کرونا مواجه بودیم نیز اعمال شد اما آمارها نشان می‌دهد تاثیر چندانی در کنترل نرخها نداشته است. در سال جاری هم این سیاست دنبال شد اما حتی خود مسئولان هم به ناکارآمدی و نبود ابزارهای اجرایی برای تحقق این برنامه اذعان دارند. حتی اوایل سال جاری نمایندگان مجلس بر کنترل فوری بازار اجاره تاکید کردند. وزیر راه و شهرسازی هم به تازگی در توییتر خود از تدوین بسته جدید خروج از بحران بازار اجاره مسکن خبر داده و در یادداشتی کوتاه نوشته است: تیغ تیز اجاره‌بها بر روی گردن قشر آسیب پذیر است و برداشتن آن نیازمند حرکتی جهادی و بزرگ و اقدامی فرا وزارتخانه‌ای است. بسته جدیدِ خروج از این بحران را باهمکاری صاحب‌نظران به رئیس محترم جمهورتقدیم کردیم که ان‌شاءالله با تایید سران قوا حرکتی اساسی بجای مُسکن‌های زودگذر آغاز شود. البته رستم قاسمی مردادماه سال گذشته هم اولین گام در حوزه مسکن را برداشتن تیغ تیز بی سر و سامانی اجاره از گلوی نحیف اقشار آسیب‌پذیر عنوان کرد و نوشته بود: وضع موجود باعث شده مسکن که باید جایگاه سکنی و آسایش باشد به بزرگترین دغدغه و گرفتاری مردم تبدیل شده است. با توجه به آنکه ظاهرا کنترل بازار اجاره به دلایلی همچون اثرپذیری از نرخ تورم، افزایش قیمت مسکن و فراگیری و گستردگی بازار اجاره چندان آسان نیست باید ببینیم برنامه وزیر راه و شهرسازی برای ساماندهی این بازار چه خواهد بود.