بورل: دیپلماسی تنها راه بازگشت به اجرای کامل برجام است

گروه سیاسی:مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تایید سفر به ایران، تاکید کرد دیپلماسی تنها راه بازگشت به اجرای کامل برجام است.
به گزارش تجارت، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی درباره سفرش به تهران، دیپلماسی را تنها راه بازگشت به اجرای کامل برجام و معکوس کردن تنش‌های فعلی خواند.او در این خصوص نوشت: به عنوان هماهنگ‌کننده برجام برای دیدار با حسین امیرعبداللهیان همتای خود و دیگر مقامات ذیربط ایرانی به تهران سفر می‌کنم. دیپلماسی تنها راه بازگشت به اجرای کامل توافق و معکوس کردن تنش‌های فعلی است.سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای در خصوص سفر بورل اعلام کرد: جوزپ بورل به عنوان بخشی از تلاش‌های جاری برای بازگرداندن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به اجرای کامل، در تاریخ ۲۴ تا ۲۵ ژوئن به ایران سفر خواهد کرد. نماینده عالی به عنوان هماهنگ‌کننده برجام با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر همتایان ذیربط ایرانی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.«انریکه مورا» معاون بورل شامگاه پنجشنبه از رایزنی خود و رئیسش با «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران درباره برجام خبر داده بود. وی در توییتی نوشت: شام در بروکسل با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رابرت مالی. گفت‌وگوی عمیقی درباره برجام و چشم‌اندازهای منطقه‌ای در خاورمیانه در سطح وسیع‌تر داشتیم. مالی بر عزم راسخ آمریکا برای بازگشت به توافق تأکید کرد.سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیش‌تر از سفر امشب جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی به تهران به منظور دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور‌ خارجه و برخی‌ دیگر از مقامات جمهوری اسلامی ایران خبر داد.به گزارش فارس، این نخستین سفر بورل به تهران در دولت سیزدهم است. «انریکه مورا» معاون بورل پیش از این به تهران سفر کرده بود.خطیب‌زاده افزود: در این سفر که در چارچوب رایزنی‌های جاری بین ایران و اتحادیه اروپا انجام می‌شود، درباره مناسبات دوجانبه، برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها بحث و تبادل‌نظر خواهد شد.
پکن: آمریکا باید به خواسته‌های منطقی ایران پاسخ دهد
«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در گفت‌وگو با همتای ایرانی با تاکید بر تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به بن‌بست فعلی در مذاکرات، گفت «طرف آمریکایی باید با جدیت مسئولیت‌های خود را بشناسد و به خواسته‌های منطقی طرف ایرانی پاسخ مثبت دهد».
طبق روایت وزارت خارجه چین از تماس تلفنی پنجشنبه شب به تاریخ دوم تیرماه دو وزیر خارجه، چین از ایالات متحده خواست که به ایران در مورد از سرگیری پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پاسخ دهد.
در بیانیه وزارت امور خارجه چین آمده است: امیرعبداللهیان به وانگ گفت که رفتار قلدرانه آمریکا مانع اصلی مذاکرات کنونی است.

رئیس جمهور دستور داد ؛

گروه سیاسی:در پی انتشار اخباری مبنی بر تخلف احتمالی در واردات نهاده های دامی، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور به معاون اول و وزیر اطلاعات ماموریت داد به سرعت موضوع را بررسی و نتیجه آن را گزارش کنند.
به گزارش تجارت، در پی انتشار اخباری مبنی بر تخلف احتمالی در واردات نهاده های دامی، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور به معاون اول و وزیر اطلاعات ماموریت داد به سرعت موضوع را بررسی و نتیجه آن را گزارش کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه نیز با اشاره به تخلفات در واردات نهاده‌های دامی گفته بود که اینکه یک دستگاه که از متولیان امر واردات کالا به کشور است به صورت رسمی مرتکب چندین تخلف شده باشد موضوعی بسیار مهم و قابل پیگیری است، موارد اینچنینی زمینه‌ساز فسادهای بعدی و متعدد و ایجاد پرونده‌های کثیرالشاکی می‌شود و گرفتاری‌ها و مشکلات بسیار زیادی را هم برای مردم و هم برای دستگاه قضا به وجود می‌آورد.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به پرداخت پول از سوی مردم و مشتریان برای خرید ۵۰۰ هزار تن نهاده دامی در حالی که این محموله وارد کشور نشده، تصریح کرده بود: یکی از تخلفات آشکار در جریان واردات این محموله بدین شکل بوده که قبل از وارد شدن کالای مورد نظر به بندر نسبت به اخذ شماره کوتاژ اقدام شده است و متعاقب این موضوع، کوتاژ در سامانه بازارگاه به ثبت رسید و در معرض دید مشتریان قرار گرفت و مردم نیز با مشاهده کوتاژ در سامانه، اقدام به خرید کالا کردند.

پیگیری زیرساخت‌های کالا برگ الکترونیک

سخنگوی دولت با بیان اینکه فراهم شدن زیر ساخت‌ها برای ارائه کالابرگ الکترونیک در چند برنامه موازی در حال پیگیری است،گفت: تا زمانی که زیر ساخت‌های کالابرگ الکترونیکی فراهم نشود، شیوه پرداخت یارانه به صورت نقدی ادامه خواهد داشت. علی بهادری جهرمی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص زمان اختصاص کالابرگ الکترونیکی به مردم اظهار کرد: قانون بودجه دولت را مکلف به اختصاص کالابرگ الکترونیک کرده است. باید زیر ساخت‌ها در خصوص ارائه کالابرگ الکترونیکی به مردم فراهم شود. با توجه به اینکه فراهم سازی زیر ساخت‌ها زمان‌بر بوده و ممکن است فشار تورمی به مردم وارد شود، بنابراین دولت تا زمان آماده شدن زیر ساخت‌ها برای کنترل فشار تورمی به خصوص در دهک‌های پایین جامعه یارانه را به صورت نقدی در اختیار مردم قرار می‌دهد. وی افزود: فراهم شدن زیر ساخت‌ها برای ارائه کالابرگ الکترونیک در چند برنامه موازی در حال پیگیری است. برای مثال در حوزه نان کارتخوان‌های هوشمند طبق برنامه زمان‌بندی قبلی در استان‌ها در حال نصب است. تا زمانی که زیر ساخت‌های کالابرگ الکترونیکی فراهم نشود، شیوه پرداخت یارانه به صورت نقدی ادامه خواهد داشت. رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در مورد مقررات لازم برای ضمانت اجرایی مصوبه دولت در زمینه تعیین حداکثر افزایش اجاره‌بها تصریح کرد: یکی از دلایلی که دولت در این زمینه از قدرت قانونی سران قوا استفاده کرد، وجود ضمانت اجرایی بود.

 

آغاز اصلاح نظام بانکی

رئیس کل بانک مرکزی گفت: اصلاح نظام بانکی با سه محور اصلاح رابطه دولت با بانک مرکزی، اصلاح رابطه بانکها با این بانک و اصلاح رابطه بانکها با مردم آغازشده است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، علی صالح آبادی، محیط بانکداری کشور را مستعد رشد و توسعه دانست و گفت: بانک مرکزی به عنوان تنظیم گر مقررات پولی وبانکی، حمایت از نوآوری ها در این بخش را وظیفه خود می داند. لذا ایجاد محیط های آزمون تنظیم گری لازمه توسعه فناوری است و ایجاد این محیط های آزمون موجب تسهیل نوآوری در حوزه های فناوری جدید در صنعت بانکداری کشور می شود. رئیس کل بانک مرکزی افزود: اطمینان به دانش و آگاهی افراد در حوزه های تخصصی همواره موجب خلق فرصت های جدید در محیط اجرا می شود و نمود عینی این واقعیت مراسم امروز است، دلیل این مدعا نیز آن است که ما ۴۰ روز پیش میزبان فعالان فناوری های ملی در بانک مرکزی بودیم و امروز پس از گذشت 40 روز، شاهد رونمایی از محیط آزمون تنظیم‌گری بانک مرکزی هستیم. وی ایجاد این محیط را که با متولی‌گری دبیرخانه شرکت ملی انفورماتیک ایجاد شده است؛ را مرهون تلاش و همراهی همکاران بانک مرکزی، شورای سیاست‌گذاری به ریاست معاون فناوری های نوین بانک مرکزی دانست و گفت: امیدوارم این اتفاق مثبت در حوزه فناوری بستر مناسبی برای استفاده از ایده های فناورانه مالی در صنعت بانکداری کشور باشد و مردم از نتایج آن بهره مند شوند.

«تجارت» روند قیمت‌ها در بازارهای جهانی را بررسی کرد

گروه اقتصاد کلان: در دو هفته اخیر، نگرانی از رکود اقتصاد جهانی و شرایط نامساعد اقتصاد آمریکا که به جهش نرخ بهره در این کشور منجر شده، دو عامل اصلی در همراهی عجیب نفت و طلای جهانی در روند کاهشی قیمت‌ها بوده است. به گزارش «تجارت»، بر اساس نظرسنجی رویترز از اقتصاددانانی که تا سال آینده شاهد توقفی در افزایش نرخ ها نیستند، فدرال رزرو در ماه ژوئن و جولای نرخ بهره کلیدی خود را ۵۰ واحد افزایش خواهد داد و احتمال حرکت مشابه در سپتامبر افزایش می یابد. قیمت طلای جهانی با افزایش بازدهی خزانه‌داری قبل از انتشار داده‌های تورم ایالات‌متحده کاهش می‌یابد. تحلیل گران شرکت خدمات مالی و بانکداری سوییسی UBS در مورد چشم انداز پلاتین و پالادیوم در سال 2022 خوشبین هستند. تحلیل گران این موسسه پیش بینی می کنند قیمت پلاتین در پایان سال جاری میلادی به مرز 1150 دلار برسد و پالادیوم نیز مجددا مرز 2 هزار دلاری را به چشم ببیند. مهم ترین عامل این پیش بینی، انتظارات درباره برطرف شدن محدودیت های زنجیره تامین صنعت خودرو طی سال 2022 است. در حال حاضر قیمت پلاتین در حدود 930 دلار و قیمت پالادیوم نیز نزدیک به 1900 دلار است. قیمت جهانی نفت همچنان به‌واسطه نگرانی سرمایه‌گذاران از رکود اقتصاد جهانی، کندی فعالیت اقتصادی آمریکا و افت تقاضای سوخت در روند متزلزل و نوسانی قرار دارد و هم‌زمان، قیمت طلای جهانی نیز در سایه ترس از افزایش شدید نرخ بهره در آمریکا، رو به کاهش است. بهای معاملات نفت برنت با پنج سنت معادل ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۱۰ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۹ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۰۴ دلار و ۴۶ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز پنج‌شنبه حدود ۱.۵ درصد ریزش کردند. به گفته استفن اینس، از شرکت مدیریت دارایی SPI، پس از انتشار شاخص مدیران خرید بخش تولید و خدمات آمریکا که ضعیف‌تر از حد مطلوب بود و همچنین آماری که افت بخش تولید آلمان را نشان داد، معاملات نفت روند ریزشی پیدا کردند. تحت این شرایط، قیمت‌ها بالای نفت به هرگونه اخباری درباره افزایش فشار بر اوپک برای تولید بالاتر، فوق‌العاده حساس خواهند بود. اوپک و متحدانش احتمالاً به برنامه تسریع افزایش تولید در اوت با هدف کنترل قیمت‌ها و تورم، پایبند خواهند ماند. وزیران این گروه در نشست دوم ژوئن توافق کردند تولید گروهی به‌جای ۴۳۲ هزار بشکه در روز توافق اولیه، در یکی از ماه‌های ژوئیه و اوت به میزان ۶۴۸ هزار بشکه در روز معادل هفت درصد از تقاضای جهانی، افزایش پیدا کند. بااین‌حال این گروه به دلیل کمبود سرمایه‌گذاری در میادین نفتی شماری از اعضای اوپک و تحریم‌های غربی علیه روسیه، برای افزایش تولید به مشکل برخورده است. محمد عون، وزیر نفتی لیبی اعلام کرد مصطفی سانالا، رئیس شرکت ملی نفت لیبی آمار تولید نفت را در اختیار وی قرار نمی‌دهد. این اظهارات، آمار تولید نفت که وزیر نفت لیبی هفته گذشته اعلام کرده بود را مورد تردید قرار داد. دفتر وزیر نفت لیبی هفته گذشته به رویترز اعلام کرده بود تولید نفت لیبی درنتیجه مسدود شدن تأسیسات نفتی توسط گروه‌های مسلح، به ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار بشکه در روز سقوط کرده است. آمار رسمی ذخایر نفت و فرآورده‌های نفتی آمریکا قرار بود روز پنجشنبه منتشر شود اما اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد به دلیل مشکلات فنی، انتشار این آمار تا هفته بعد به تأخیر افتاد.

همراهی طلا با نفت در روند نزولی
در شرایطی که بازار جهانی نفت با نگرانی‌های کلان در رابطه با رشد اقتصادی جهانی و وضعیت اقتصاد آمریکا، در وضعیت نامساعدی به سر می‌برد، بازار جهانی طلا نیز که همواره در دوره‌های ترس میزبان سرمایه‌های ریسک گریز بوده، به دلیل نگرانی از افزایش شدید نرخ بهره با روند مردد و کاهشی مواجه شده است. در معاملات امروز بازار جهانی، قیمت طلا ثابت بود؛ اما همچنان در مسیر دومین کاهش هفتگی متوالی خود قرار داشت زیرا نگرانی‌ها از بانک‌های مرکزی بزرگ که به‌طور بالقوه افزایش نرخ بهره را برای هدف قرار دادن تورم غیرمجاز که بر تقاضای شمش تأثیر می‌گذارد، اعمال می‌کنند. بهای هر اونس طلا در ساعت ۸ و ۱۲ دقیقه صبح به‌وقت شرقی با ۳.۱۰ درصد افزایش به ۱۸۲۵ دلار و ۴۰ سنت رسید و این در حالی بود که اوایل جلسه به کمترین میزان در یک هفته اخیر یعنی ۱۸۲۰ دلار و ۹۹ سنت رسید و قیمت طلای آمریکا با ۰.۱۷ درصد افزایش به ۱۸۲۶ دلار و ۴۰ سنت رسید. قیمت طلا در این هفته حدود ۰.۹ درصد کاهش یافته است. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا روز پنج‌شنبه به قانون‌گذاران گفت: تعهد فدرال رزرو ایالات‌متحده برای مهار تورم بدون قید و شرط است، درحالی‌که او اذعان داشت که نرخ‌های بهره بالاتر ممکن است باعث افزایش بیکاری شود. دلار آمریکا ثابت است و انتظارات اکنون به سمت افزایش ۷۵ واحدی فدرال رزرو در ماه جولای متمایل شده است. دلار قوی، طلای با قیمت دلار را برای خریدارانی که سایر ارزها را در اختیار دارند، گران‌تر می‌کند. شاخص بازدهی خزانه‌داری ۱۰ ساله ایالات‌متحده امروز جمعه تقویت شد و تقاضا برای طلا را محدود کرد. نرخ‌های بهره بالاتر و بازده اوراق، هزینه فرصت نگهداری شمش را افزایش می‌دهد که سودی به همراه ندارد. سهام در بازارهای جهانی روز پنج‌شنبه افزایش یافت زیرا بازدهی خزانه‌داری ایالات‌متحده به پایین‌ترین حد دو هفته اخیر رسید، درحالی‌که مس به پایین‌ترین حد در ۱۶ ماه گذشته رسید زیرا سرمایه‌گذاران نگران کاهش احتمالی اقتصاد جهانی بودند. حجم دارایی‌های اس‌پی‌دی آر گلد تراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری در بازار طلا در روز پنج‌شنبه از ۱۰۷۱.۷۷ تن روز گذشته با ۰.۸۱ درصد کاهش به ۱۰۶۳.۰۷ تن رسید. در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۴ درصد افزایش به ۲۱.۰۲ دلار رسید و پلاتین ۰.۹ درصد افزایش یافت و به ۹۱۵ دلار و ۱۱ سنت رسید، اما هر دوی این قیمت‌ها برای کاهش هفتگی تعیین شده بودند. پالادیوم با ۱.۴ درصد افزایش به ۱۸۷۰ دلار و ۲۹ سنت رسید و در این هفته حدود ۳ درصد افزایش یافت.

سرمقاله

حسین سلاح ورزی
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران

دومینوی تغییر یا ترمیم تیم اقتصادی دولت، در شرایط کنونی، کمکی به بهبود وضعیت اقتصادی کشور نخواهد کرد و باید تغییر رویه‌ها را جایگزین تغییر افراد کنیم. واقعیت آن است که نه تنها دولت سیزدهم و نه فقط نظام اقتصادی بلکه کل کشور، بیش از همیشه به عقلانیت انتخاب درست اولویت ها و تمرکز منابع (از جمله توجه سیاستگزاران) به نقاط بحرانی نیاز دارد. سیاهچاله صنعت خودروی کشور، که اکنون زیرپای وزیر صمت دهان گشوده و منشا انتقادات بسیار تا مرز استیضاح شده است، می تواند یک نشانه غلط برای انحراف اذهان از اولویت هایی نظیر "فقدان راهبردهای اصولی" در تصمیمات کلان اقتصادی باشد. خودروسازان داخلی، بیش از چهار دهه بلای جان مردم و حکمرانان بوده و ایده رهایی از چنین وضعیت نکبت‌باری نیز در همه ادوار مجلس طرح شده و البته که هیچگاه رای نیاورده است. همچنان‌که هیچ دولتی حاضر نشد به یک جراحی سخت برای درمان تومور بدخیم انحصار خودروسازان داخلی تن بدهد و این اصل ساده اقتصادی را بپذیرد که کیفیت تنها و تنها زاده رقابت است و هیچ انحصاری و هیچ حمایتی، در هیچ کجا به کیفیت ختم نشده است. در واقع انگشت اتهامی که اکنون به سوی وزیر صمت نشانه رفته است را باید متوجه حامیان انحصار در هر جا و هر بخش از اقتصاد کشور ساخت که سال‌هاست همچون موریانه پایه های تولید در ایران را تضعیف کرده است. در فقدان یک استراتژی روشن برای برون رفت از شرایط کنونی، شاخصی برای یک انتخاب بهتر وجود نخواهد داشت و تضمینی برای عملکرد بهتر دولت نیز به دست نمی آید. نه فاطمی امین بدترین وزیر کابینه است و نه صنعت خودرو با تغییر وزیر بهبود خواهد یافت و به دلیل مخالفت دولت با این تغییر، نتیجه استیضاح هر چه باشد، به تضعیف بیشتر دو حوزه کلیدی تولید و تجارت خواهد انجامید. به نظر می‌رسد که همگرایی میان مجلس، دولت و بخش خصوصی برای احصای مسایل کلیدی، جست‌وجوی راه حل های واقع گرایانه و بالاخره تدوین و اجرای یک تقسیم کار ملی، اتخاذ راهبرد اصولی‌تری باشد و به استناد یک نقشه راه روشن، بتوان به ابزار بهتری برای ارزیابی یا انتخاب افراد دست یافت. بخش خصوصی آماده تسهیل گری در شکل گیری چنین گفت‌وگویی است.

یادداشت

محمد حسن آصفری
نماینده مجلس

برخی بانک ها و سازمان ها به جای حذف موانع تولید، در مقابل آن مانع گذاری می کنند. متاسفانه به دلیل سوءاستفاده برخی دستگاه ها و سازمان ها و بانک ها پرونده هایی در صنایع و واحدهای تولیدی تشکیل و منجر به تعطیلی می شود. بانک ها با ترفندهایی به یکباره حکم اجرایی در خصوص بازپرداخت تسهیلات واحدها ارائه می دهند و گاهی اوقات میزان بدهی واحد تولیدی بسیار زیاد می شود و در نهایت به تعطیلی آن واحد خواهد انجامید. دادگستری نباید صرفا کتاب قانون خود را نگاه کند، در برخی مواقع ارزش و اهمیت مصلحت نظام و کشور ازهمه چیز بالاتر است. بنیاد مسکن نباید اراضی که رایگان دریافت می کند را در قبال هزینه واگذار کند، از جمله دستگاه هایی که سبب گرانی مسکن می شوند دستگاه های دولتی از جمله بنیاد مسکن و راه و شهرسازی هستند. مردم دومین قسط ۴۶ میلیونی مسکن ملی را هم پرداخت کردند اما هنوز سنگ روی سنگ گذاشته نشده است. درب اتاق قضات به روی مردم باز است که بسیار ارزش دارد، اما بعضا در بخش ها یا شهرهای کوچک ممکن است کوتاهی هایی صورت گیرد که نیازمند تذکر از سوی دستگاه قضا است. ناکارآمدی های برخی مسئولین سبب شده مردم نتوانند به حقوق خود دست پیدا کنند که منجر به اعتراض و تجمع می شود و گاهی در این تجمع ها دستگیری هایی انجام می شود که انتظار می رود پیش از بازداشت ها بررسی لازم صورت گیرد که حق کسی با ایجاد سوسابقه تضییع نشود. متاسفانه جمع زیادی از کارکنان شورای حل اختلاف مدت زیادی است که فعالیت دارند اما درآمد پایینی دریافت می کنند که مجلس آمادگی لازم در راستای تعیین تکلیف این افراد را دارد، تعیین تکلیف این افراد یک موضوع اساسی است. مردم در خصوص اعمال ماده 477 مراجعه زیادی دارند که تقاضا داریم این موارد بررسی و دقت نظر خوبی اعمال شود.

«تجارت» چالش‌های پیش روی نهضت ملی مسکن را ارزیابی کرد

گروه راه و مسکن: در یک سال گذشته که طرح نهضت ملی مسکن درگیر چالش‌هایی همچون جا خالی دادن برخی بانکها از پرداخت وام، عدم تامین آورده متقاضیان و مقاومت دستگاه‌های دولتی در اختصاص زمین‌های خود به این پروژه بوده، نرخ تورم سالیانه نهاده‌های ساختمانی به ۵۵ درصد رسیده و این در حالی است که از یک میلیون واحد هدف‌گذاری شده فقط به ۹۱ هزار واحد وام پرداخت شده است. به گزارش «تجارت»، آمار و ارقام نشان می‌دهد آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن تا کنون بیش از دو برابر مبلغ تسهیلات بانکی بوده و هنوز متمم ۴۵۰ میلیون تومانی به پروژه‌ها نرسیده است. البته هردو منابع مذکور رقم چندانی نیست و تناسبی با کلیت طرح ندارد اما آنچه که تا کنون تحت عنوان وام صرفا از سوی بانک مسکن به پروژه‌ها اختصاص یافته حدود ۲ درصد منابع تکلیفی نظام بانکی را شامل می‌شود. قرار است اواخر ماه جاری چهارمین جلسه شورای عالی مسکن با حضور رییس‌جمهور برگزار شود. مهمترین دستور کار این نشست طبیعتا باید طرح نهضت ملی مسکن با هدف ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی باشد؛ طرحی که با جاخالی دادن بانک‌ها از تعهداتشان گرفتار شده است. در حال حاضر بسیاری از پروژه‌ها که وعده آن از ماه‌ها قبل داده شده یا به کلنگ‌زنی نرسیده، یا نیمه کاره مانده یا با ظرفیتهای بسیار محدود فعالیت می‌کنند. از مناطق مختلف خبر می‌رسد که متقاضیان تاکنون چهار تا پنج مرحله آورده پرداخت کرده‌اند اما هنوز متمم ۴۵۰ میلیون تومانی قرارداد مشارکت مدنی توسط بانک‌ها منعقد نشده است. در واقع سقف تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن از زمان ابلاغ در مردادماه ۱۴۰۰ می‌بایست از ۱۵۰ میلیون تومان به ۴۵۰ میلیون افزایش پیدا می‌کرد اما آنطور که برخی پیمانکاران می‌گویند تا کنون متمم‌ها شکل اجرایی به خود نگرفته است. متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن می‌بایست آورده خود را در چهار مرحله متناسب با پیشرفت پروژه‌ها بپردازند و تسهیلات بانکی نیز در سه مرحله پرداخت شود. با این حال آمار و ارقام می‌گوید رقم آورده متقاضیان حدود دو برابر تسهیلات بانکی است.
قرار بود در سال اول ۳۶۰ هزارمیلیارد تومان تسهیلات به طرح جهش تولید و تامین مسکن اختصاص یافت که ۲۰ بانک در تامین این اعتبارات مشارکت کنند اما غیر از بانک مسکن که تا کنون ۷۴۳۸ میلیارد تومان وام به این پروژه پرداخت کرده، هیچ بانکی در این زمینه عملکرد نداشته است. ۱۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز تا امروز آورده متقاضیان بوده که در واقع به بیش از دو برابر مبلغ تسهیلات رسیده است. مقایسه تسهیلات تکلیفی ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی با رقم ۷۴۳۸ میلیارد تومان وامی که اختصاص یافته حاکی از آن است که نظام بانکی به ۲ درصد تکالیف خود عمل کرده است. تورم مصالح ساختمانی به ۵۵ درصد و تورم عمومی به ۵۲ درصد رسید. بر اساس اعلام مرکز آمار، شاخص قیمت نهاده‌های ساختمانی شهر تهران در چهار فصل منتهی به زمستان ۱۴۰۰ (تورم سالیانه) به رقم ۵۵.۳ درصد و تغییر قیمت نهاده‌ها نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۳۵.۵ درصد بوده است. مرکز آمار تورم خردادماه ۱۴۰۱ را ۵۲.۵ درصد اعلام کرد. نزدیکی دو شاخص تورم مصالح ساختمانی با رشد قیمت دیگر کالاها تبعیت نسبی نرخ نهاده‌های ساختمانی از تورم عمومی را نشان می‌دهد. در واقع ادامه روند افزایش تورم می‌تواند عاملی بازدارنده در تولید و عرضه مسکن در هر دو بخش خصوصی و دولتی باشد.

کار روی کاغذ جلو می‌رود
وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم وعده داده تا به پشتوانه قانون جهش تولید و تامین مسکن، چهار میلیون واحد مسکونی را طی چهار سال احداث کند. بنا به گفته مسئولان دولتی تا کنون برای بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد پروانه صادر شده که عمده این تعداد در نیمه دوم سال گذشته محقق شده است. این نشان می‌دهد دولت در حوزه‌هایی درونی مرتبط با بخش مسکن از جمله تخفیفات عوارض ساختمانی و خدمات مهندسی که کنترل بهتری نسبت به آن دارد راه را هموار کرده اما به نظر می‌رسد کار در بعضی بخش‌های بیرونی مقداری گره خورده است. با گذشت حدود ۱۰ ماه از فعالیت دولت سیزدهم و همچنین تصویب قانون جهش تولید و تامین مسکن ۵ میلیون و ۴۹۰ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند که ۳ میلیون و ۳۶۰ هزار نفر آنها شرایط اولیه شامل سبز بودن فرم «ج»، نداشتن سابقه مالکیت و عدم استفاده از تسهیلات دولتی را دارند. گفته می شود که شاید در آینده مجددا ثبت نام صورت گیرد. با این اوصاف، آمار به حدود چهار میلیون نفر نزدیک شده است. اما آنچه از اقدام متقاضیان برای واریز آورده اولیه و ارایه تسهیلات بنا به گفته محمود شایان - مدیرعامل بانک مسکن تا کنون ۵۰۷ هزار نفر در بانک مسکن برای واحدهای نهضت ملی مسکن افتتاح حساب کرده‌اند که حدود ۲۹۰ هزار نفر برای انعقاد قرارداد و دریافت تسهیلات به بانک مسکن معرفی شده‌اند. با ۹۱ هزار نفر نیز عقد قرارداد شده و در واقع قسطهای اول تسهیلات را دریافت کرده‌اند. به طور کلی میزان تسهیلات این قراردادها ۳۱ هزار میلیارد تومان است که احتمالا با توجه به اینکه هنوز پروژه‌ها تمام نشده بخش قابل توجهی از این رقم تخصیص نیافته است. منابعی که تاکنون به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یافته تماما از طرف بانک مسکن بوده است؛ در حالی که ۲۶ بانک و موسسه اعتباری موظف به پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن به میزان سالیانه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان هستند. حتی اگر تمامی ۳۱ هزار میلیارد تومان تکلیفی بانک مسکن نیز در سال جاری محقق شود، تنها ۱۰ درصد اهداف، شکل اجرایی به خود گرفته است.

تورم ۸۰ درصدی در بخش سیمان و بتن
تعلل متقاضیان در پرداخت آورده و تعلل بانک‌ها در پرداخت تسهیلات، پروژه نهضت ملی مسکن را با خطر رکود تورمی مواجه کرده است. طی همین یک سالی که برخی بانکها از زیر بار نهضت ملی مسکن شانه خالی کردند، قیمت مصالح ساختمانی به طور متوسط ۵۵ درصد افزایش یافته است؛ در حالی که تورم سالیانه بخش سیمان و بتن ۸۰ درصد، سنگ ۸۲ درصد و شیشه ۸۵ درصد بوده است. رشد تعداد ساخت و ساز در کشور شاید بیشتر در آمار صدور پروانه ساختمانی نهضت ملی مسکن بروز و ظهور دارد؛ زیرا در شهر تهران به عنوان شاخص ساخت و ساز بخش خصوصی که در نهضت ملی مسکن، سهمیه‌ای به این شهر اختصاص نیافته، اوضاع ساخت و ساز چندان مناسب نیست. سال ۱۴۰۰ برای حدود ۵۲ هزار واحد در شهر تهران پروانه ساختمانی صادر شده در حالی که این رقم در سال ۱۳۹۹ حدود ۷۰ هزار واحد و در حالت نرمال سالهای قبل حدود ۱۵۰ هزار واحد بوده است. در بخش تامین زمین مرغوب هم اوضاع نهضت ملی مسکن چندان مناسب نیست. اگرچه دولت تا کنون برای ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد زمین تامین کرده اما عمده این زمینها در اطراف شهرها و مناطق فاقد زیرساخت است که می تواند مخارج سنگینی را برای ایجاد خدمات زیربنایی و روبنایی به دوش دولت بگذارد. قرار بود طبق قانون جهش تولید و تامین مسکن، دستگاههای دولتی زمینهای مازاد خود را به پروژه نهضت ملی اختصاص دهند اما تاکنون تنها ۴ درصد این اراضی تخصیص یافته است.

«تجارت» گزارش می‌دهد؛ اقدامات دولت سیزدهم تراز تجاری کشور را مثبت کرد

گروه صنعت و تجارت: با اقدامات مناسب و تصمیمات درست وزیر صنعت، معدن و تجارت، در حوزه صادرات و توسعه تجاری رشد چشمگیری را شاهد در این زمینه رخ داده است به طوری که تراز تجاری کشور در فصل بهار مثبت ۶۰۵ میلیون دلار را ثبت کرد. از شهریورماه سال ۱۴۰۰ سکان وزارت صنعت، معدن و تجارت به «سید رضا فاطمی امین» سپرده شد که باید در حوزه‌های مختلف مدیریت را به دست می‌گرفت. یکی از بخش‌های مهم که در بهبود اقتصاد و بازار تاثیر ویژه‌ای دارد، حوزه تجارت و توسعه صادرات و کنترل واردات است که به دلیل عوامل مختلف دچار کاهش شده بود و نیاز به حمایتی جدی برای رشد داشت.
وزیر صمت اولویت را ساماندهی این بخش دانست و با صدور ابلاغیه‌ای در همان آغاز راه، مسیر را در این بخش برای تجار تسهیل کرد و هدف توسعه صادرات را در برنامه خود ۳۵ میلیارد دلار طی چهار سال آینده اعلام کرد و توسعه تجارت تا ۷۵ میلیارد دلار را قطعی دانست. البته این روند در آغاز راه باوجود تمام مشکلات و موانع تجاری هدفی غیرقابل دستیابی به نظر می‌رسد، اما با اقدامات و تصمیمات سکاندار وزارت صنعت، معدن و تجارت به چشم‌اندازی قابل دستیابی تبدیل شد. سیاست‌های تسهیل صادرات و مدیریت واردات در ۲۶ ماده ابلاغ شد که در آن به موضوعاتی مانند بازگشت ارز حاصل از صادرات، بازگشت بدون قید و شرط مالیات بر ارزش‌افزوده بدون محدودیت، پیش‌بینی رویه‌های رفع تعهد ارزی عراق، افغانستان و پاکستان، رفع محدودیت‌های سقف و سابقه برای صادرکنندگانی که اقدام به واردات مواد اولیه کنند، پیش‌بینی زیرساخت‌های مجاز برای صادرات در گمرک، تعیین تکلیف رویه تجارت مرز، توسعه پیمان‌های منطقه‌ای و مشوق‌های صادراتی پرداخته شده بود.
از سوی دیگر با اولویت قرار گرفتن توسعه تجارت با کشورهای همسایه ایران، از سوی رییس جمهوری، دستورکار جدیدی برای وزارت صمت تعیین و رایزنی‌ها در این بخش آغاز شد و به همین دلیل دیپلماسی اقتصادی موردتوجه قرار گرفت تا با افزایش صادرات و ارزآوری برای کشور، در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی گام اساسی برداشته شود و دولت از این طریق توانست اثر در جهت خنثی‌سازی تحریم‌ها اقدام کند. عمان، امارات، قطر، عراق و روسیه از مهم‌ترین کشورهایی بودن که فاطمی امین برای دیدار با مقامات و فعالان اقتصادی به آنها سفر کرد و دستاوردهای بسیاری را در امضای موافقت‌نامه‌های تجاری و تسهیل تجارت به ثبت رساند؛ به‌طوری که در پایان سال ۱۴۰۰ تمام آمارهای تجاری روند صعودی پیدا کردند و در کنار رشد ۳۸ درصدی در تجارت غیرنفتی کشور، ارزش مبادلات از ۱۰۰ میلیارد دلار عبور کرد.
براساس آمار گمرک، صادرات کالاهای ایرانی در سال ۱۴۰۰ به ۱۲۲ میلیون تن کالا به ارزش ۴۸ میلیارد دلار رسید، که این میزان ۱۴ میلیارد دلار بیشتر از سال قبل بود و رشد ۴۱ درصدی را تجربه کرد؛ همچنین بیش از ۴۰ میلیون تن کالا، به ارزش ۵۲ میلیارد دلار وارد کشور شد که عمدتاً کالای اساسی، مواد خام و ماشین‌آلات تولید بودند و در مقایسه با سال ۹۹ رشد ۲۱درصدی در وزن و ۳۶ درصدی در ارزش به ثبت رسید. این روند فقط مربوط به آمار تجاری سال ۱۴۰۰ نمی‌شود، بلکه با گذشت سه ماه از آغاز سال، آمار تجاری تا پایان خردادماه امسال در مقایسه با سال گذشته رشد چشمگیری را تجربه کرده است.
مطابق اعلام گمرک، ارزش تجارت خارجی کشور در سه ماه نخست به ۳۶ میلیون تن کالا به ارزش ۲۵.۵ میلیارد دلار رسید و رشد ۱۹.۵ درصدی را به ثبت رساند که سهم صادرات با ۲۱ درصد افزایش ۲۷.۷ میلیون تن کالا به ارزش ۱۳ میلیارد و ۶۹ میلیون دلار و سهم واردات با ۱۸ درصد افزایش به هشت میلیون و ۱۵۴ هزار تن به ارزش ۱۲ میلیارد و ۴۶۴ میلیون دلار بود. در بهار امسال با پیشتازی صادرات نسبت به واردات، تراز تجاری کشور مثبت ۶۰۵ میلیون دلار شد که این پیوستگی سه‌ماهه برای ایران بی‌سابقه بوده است.

رفع موانع داخلی برای تسهیل تجارت
در همین حال هرویک یاریجانیان، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان با بیان اینکه دولت سیزدهم با رفع موانع داخلی موجب تسهیل تجارت به‌ویژه با همسایگان شد، گفت: ثبات در قوانین، تثبیت نرخ ارز و کاهش دخالت بانک مرکزی موجب افزایش و سهولت تجاری به‌ویژه با همسایگان شد. وی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم با رفع موانع داخلی موجبات تسهیل تجارت به‌ویژه با همسایگان را فراهم کرد، خاطرنشان کرد: سفرهای وزیر صمت همراه با نمایندگان بخش خصوصی به‌طور مداوم نشان‌دهنده حمایت از گسترش روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و این کشور است.
همچنین هادی تیزهوش تابان، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با اشاره به سفر وزیر صمت همراه با هیاتی از نمایندگان بخش خصوصی، گفت: نقش دولت‌ها در توسعه روابط تجاری بسیار مهم و اساسی است و ابتدا باید اراده دو دولت بر این مبنا قرار گیرد و پس از آن، بر اساس اراده و زیرساخت فراهم‌شده توسط دولت‌ها، بخش خصوصی ورود کند و اهداف تعیین‌شده دولت را محقق سازد، که این مهم در حال روی دادن است. در دولت دوازدهم بارها بر این موضوع که تحریم‌ها مانع توسعه تجارت خارجی غیرنفتی است، تاکید شده بود، اما با حضور فاطمی امین به‌عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت گشایش‌های فراوانی در قوانین ایجاد شد و از خودتحریمی‌ها در این بخش عبور کردیم به همین دلیل شاهد رشد تجارت به‌ویژه در بخش تجاری بوده‌ایم.

اهمیت دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم
از طرف دیگر رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ۲۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه نشان از دیپلماسی فعال اقتصادی دولت سیزدهم است که نقش مهمی در بی اثر کردن تحریم‌ها دارد. مصطفی طاهری در گفتگو با ایرنا گفت: در چند ماه اخیر دولت سیزدهم کارهای مهمی انجام داده است که یکی از مهمترین آنها بهبود دیپلماسی اقتصادی در منطقه است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: در همین بازه زمانی کوتاه، روسای جمهور برخی از کشور به ایران سفر کرده و با آیت الله رییسی دیدار و گفت وگو داشتند و یادداشت تفاهم نامه‌هایی هم در مسائل اقتصادی، تجاری، تزانزیتی، ریلی، فرهنگی و سایر حوزه‌ها به امضاء رسیده است.
این نماینده مجلس تاکید کرد: پیش از این دولت دوازدهم با برجام در پی بهبود دیپلماسی اقتصادی کشور بود که محقق نشد. ولی دولت سیزدهم با رویکردی که در سیاست خارجی دنبال می‌کند، موفق شد طلبی که برای فروش نفت به عراق بود وصول کرده یا سوآپ‌های انرژی در برق، نفت و گاز را عملیاتی کند. وی اضافه کرد: ایران به دلیل قرار گرفتن در کریدور ارتباطی بین کشورهای شمالی و حاشیه خلیج فارس می‌تواند در ترانزیت انرژی بین کشورهای شمال به جنوب و بالعکس بسیار اثر گذار بوده و حق ترانزیت هم دریافت کند. کما اینکه در سال گذشته ایران ۴۸.۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته که حدود ۲۵ میلیارد دلار آن به کشورهای همسایه بوده است. طاهری یادآور شد: دولت سیزدهم در راستای توجه به کشورهای همسایه توانست است صادرات به ترکیه را ۱۰۰ درصد افزایش دهد و در مورد صادرات به کشور روسیه افزایش بین ۳۰ تا ۴۰ درصد را ثبت کند.

۹ هزار واحد نانوایی به کارتخوان مجهز می شوند

گروه کشاورزی: طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان ابتدا از زنجان کلید خورد و تاکنون در قزوین، چهار محال و بختیاری، فارس، تهران و چند استان دیگر اجرایی شده است. اجرای مرحله اول طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان در استان تهران طبق اعلام آقای عسگری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران از از ۳۰ خرداد شروع شده است. محمد قربانی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی گفت: در تهران حدود ۹ هزار پوز به نانوایی داده شده و پروسه خرید در این فرآیند به این شکل است که خرید نان با کارت بانکی فرد انجام می‌شود و به کد ملی آن شخص متصل است.
به عنوان مثال اگر کسی ۱۰ قرص نان می‌خرد مبلغ آن به اندازه همین مبلغی که اکنون برای نان پرداخت می‌شود، از حساب شخص کسر و مابه التفاوت آن از طریق منابع یارانه به حساب نانوا واریز می‌شود. قربانی می گوید: در ارتباط با هوشمندسازی نان، مجری وزارت اقتصاد است، اما پیش بینی بنده این است که تا پایان تیر طرح مذکور در سراسر کشور انجام شود، برای این کار به ۸۳ هزار دستگاه پوز نیاز داریم که دستگاه‌های خاصی هستند و البته مباحث مربوط به پشتیبانی از این پوزها بسیار مهم است. به گفته معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد، اجرای طرح هوشمند سازی آرد در جلوگیری از قاچاق آرد و کاهش ضایعات نان بسیار موثر است. اما مباحث دیگری وجود دارد به طور مثال اگر کارت بانکی مورد پذیرش فقط کارت سرپرست خانوار باشد، اما شخص دیگری از آن خانواده بخواهد با کارت خود خرید نان را انجام دهد، چه اتفاقی می‌افتد که مباحثی مانند این موضوع در حال بررسی است.
بنابر آمار بنیاد ملی گندمکاران سالانه ۱۰ تا ۱۰.۵ میلیون تن گندم مورد نیاز کشور است که به سبب ارزان بودن قیمت گندم با نرخ جهانی حدود ۳۰ درصد این گندم از شبکه مصرف نان خارج می شد که با مردمی سازی یارانه و طرح هوشمندسازی نان، معاون وزیر اقتصاد پیش بینی کرده است که میزان مصرف به ۵ تا ۶ میلیون تن برسد که با این وجود ۱.۵ میلیارد دلار صرفه جویی می شود. در کنار هوشمندسازی آرد، کیلویی فروشی نان هم در ارتقای کیفیت و کاهش ضایعات تاثیر بسزایی دارد که بنابر گفته امراللهی مدیر کل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد طرح کیلویی فروشی نان در جلسه شورای آرد و نان در حال بررسی است. امراللهی می گوید: دولت با اجرای طرح توزیع کیلویی بدنبال آن است که مردم نان را با قیمت مناسب دریافت کنند چرا که اجرای این طرح جلوی کم فروشی و گران فروشی را می گیرد و هیچ گونه افزایش قیمتی برای مردم در بر ندارد.

۹ هزار واحد نانوایی به کارتخوان مجهز می شوند
عباس ارشدی مدیر کل دفتر غله و خدمات بازرگانی تهران گفت: بنابر تصمیم اخیر مجلس و هیئت دولت مبنی بر مردمی سازی یارانه ها، کالاهای اساسی مشمول یارانه شد که نان هم مستثنی از این‌قضیه نیست به طوریکه به محض نصب کارتخوان واحدهای خبازی، ۱۵ درصد بر قیمت نان افزوده می شود که از طرف دولت به نانوا داده خواهد شد و این طرح هیچ گونه هزینه ای برای مردم ندارد. به گفته او،نصب کارتخوان های هوشمند راهی برای جلوگیری از قاچاق آرد است. سهمیه آرد واحدهای خبازی بر مبنای تراکنش یا میزان فروش نان تخصیص داده می شود و این طرح برای واحدهای خبازی این مزیت را دارد که واحدها ساعات بیشتری را به پخت نان اختصاص دهند. ارشدی می گوید: حدود ۹ هزار واحد خبازی که آرد مصرفی آنها نوع ۱ و ۲ است به کارتخوان مجهز می شوند، اما در وهله نخست نصب کارتخوان در ۶ هزار و ۸۰۰ واحد نانوایی نوع یک در حال انجام است که بنابر آخرین آمار بانک سپه به عنوان مامور اجرای پروژه ۳۰۰ دستگاه در سطح شهر توزیع کردند که امیدواریم این اتفاق هر چه زودتر در تهران رقم بخورد.

نصب کارتخوان های هوشمند و کیلویی فروشی راهی برای ارتقای کیفیت نان
عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: علی رغم اهمیت کیفیت نان در کاهش دور ریز، اما در حلقه تولید گندم تا رسیدن نان بر سر سفره مردم هیچ گونه نظارتی در ارتباط با کیفیت پخت نان انجام نمی شود که همین امر بخش اعظمی از ضایعات را به خود اختصاص داده است. به گفته او، کیلویی فروشی اقدام مثبتی در راستای جلوگیری از کم فروشی است که این موضوع لحاظ اقتصادی می تواند به نفع مردم باشد. هاشمی می گوید: نصب کارتخوان های هوشمند بر واحدهای خبازی به نفع دولت، مردم و نانوایان خواهد بود، ضمن آنکه یکی از مزیت ها این است که آرد مورد نیاز نان مردم در همان شبکه مصرف می شود و دیگر صرف خوراک دام و طیور یا قاچاق نمی شود.

وزیر صمت خبر داد

گروه صنعت و تجارت:وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در حوزه شناسایی ذخایر معدنی عقب هستیم، گفت: پارسال ۵۰۰ میلیون تن مواد معدنی برداشت کردیم اما کمتر از یک درصد خام صادر شد.
به گزارش مهر، سید رضا فاطمی‌امین در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب نسبت به حوزه معدن تأکید بسیاری دارند، اظهار داشت تأکید ایشان نسبت به حوزه معدن بسیار درست است، زیرا یکی از نقاط آغاز چرخه تولید، حوزه معدن است.
فاطمی امین گفت: وزارت صمت برای ساماندهی بازار در سایت 124.ir یک مرجع قیمتی را ایجاد کرده است، به این صورت که در این سایت بخشی به نام مرجع قیمت محصولات وجود دارد و تا به امروز ۱۰ هزار قلم کالا باقیمت مشخص در آن درج‌شده و فروش کالا باقیمت بالاتر از میزان درج‌شده در این سایت، تخلف است که با گزارش مردم و بازرسان کشف می‌شود و به‌تدریج این مرجع قیمتی افزایش پیدا خواهد کرد تا بدون اطلاع دولت، هماهنگی و دریافت مجوز لازم، افزایش قیمتی صورت نگیرد.
وی با اشاره به مسئله گرانی و تورم گفت: بخشی از عوامل تورم در داخل است و بخشی دیگر نیز از خارج به کشور تحمیل می‌شود. وزیر صمت اعلام کرد: عوامل جهانی چهار دسته هستند ازجمله قیمت‌های جهانی به‌طور مثال روغن از تنی هزار و ۴۰۰ دلار به ۲ هزار دلار رسید و پنبه از کیلویی ۲ دلار به ۳.۵ دلار رسید، یعنی از اسفندماه سال گذشته و در چهار ماه گذشته، شاهد افزایش قیمت در مواد اولیه بودیم؛ همچنین هزینه‌های حمل نقل نیز ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش‌یافته است و بسیاری از تولیدکنندگان خارجی به‌صورت اعتباری کالا را نمی‌دهند، بلکه در صورت پرداخت نقدی و یا با دریافت پیش‌پرداخت کار می‌کنند که این کار را مشکل می‌کند و حتی در بسیاری از موارد ممنوعیت صادرات را وضع کردند یعنی به‌موجب آشفتگی‌ای که در بازار جهانی ایجادشده است، نمی‌توان اعتباری خرید را انجام داد و این فرآیند باید با پرداخت نقدی یا پیش‌پرداخت صورت پذیرد، بنابراین مجموعه این عوامل خارجی و علاوه بر اصلاحاتی که در داخل کشور برای ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی لازم بود صورت گیرد، باعث شده است که آشفتگی در بازار ایجاد شود.
وی افزود: باوجود آمارهای امیدوارکننده مبنی بر رشد ۴۰ درصدی صادرات در سه ماهه نخست امسال نسبت به سال قبل، افزایش تولید و تحویل خودرو، افزایش برداشت معادن و.... این پرسش در اذهان عمومی وجود دارد که چرا تأثیر این دستاوردها در زندگی مردم مشاهده نمی‌شود؟ این موضوع را می‌توان با یک مثال توضیح داد. ساختمانی را در نظر بگیرید که سیستم سرمایشی آن دچار مشکل بوده و پنجره‌های آن نیز شکسته است، تا هنگامی‌که هوا خوب است زندگی در این ساختمان مشکل نیست، اما با سردشدن و برودت هوا و بارش باران به علت شکسته بودن پنجره‌ها، دیگر قابل‌استفاده نیست؛ در این شرایط آیا می‌توان گفت که بی‌سرپناه هستیم؟ خیر نمی‌توان این را گفت، زیرا سرپناه وجود دارد، ما دچار مشکلاتی است؛ بنابراین اقتصاد ما نیز همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند نیازمند استحکام ساخت درونی است و معنای اقتصاد مقاومتی نیز همین است وزیر صمت ادامه داد: بنابراین در اقتصاد ما نیز اگر شرایط عادی بود و قیمت‌های جهانی افزایش پیدا نمی‌کرد، با تورم زیادی روبه‌رو نمی‌شدیم؛ اما قیمت‌های جهانی و تورم افزایش پیدا کرد که نشان می‌دهد اقتصاد مقاومتی به‌طور کامل اجرایی نشده است؛ یعنی بر اساس مثال یادشده سیستم گرمایشی در ساختمان داریم اما دچار مشکل است و در مواقع لزوم نمی‌تواند خوب عمل کند و منافذی برای ورود سرما دارد.
فاطمی امین تصریح کرد: اقتصاد ایران نیز از ظرفیت‌های بسیاری برخوردار است، همانند ساختمانی که از اسکلت، در و… برخوردار است اما در بخش‌هایی هم با نواقصی روبه‌رو است، بنابراین باید به سمت اقتصاد مقاومتی گام برداشته و نواقص ساختار اقتصاد کلان کشور را برطرف کنیم تا با بروز مشکلات داخل و خارج، وضعیت کشور با برهم ریختگی روبه‌رو نشود؛ به‌عبارت‌دیگر اگر دولت تأمین زندگی روزمره مردم، تنظیم بازار و مدیریت تولید را انجام داده اما به اصلاح ساختار توجه نکند، باوجود فروکش کردن مقطعی مشکلات دوباره شاهد اوج گرفتن آن‌ها خواهیم بود.
وی یادآور شد: گزارش‌هایی هر سه ماه یک‌بار با عنوان تحول در وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر می‌شود و در سامانه وبگاه این وزارتخانه قابل‌رؤیت است، هدف مهم ما این است که علاوه بر کاهش مشکلات روزمره، اصلاحاتی در ساختار اقتصاد کشور انجام دهیم تا مسائل به‌طور ریشه‌ای و اساسی حل شود و یکی از این محورها کاهش فساد و رانت است که کم‌هزینه نخواهد بود. در این گزارش اقدامات بسیاری برای اصلاح سیستم تولید، تجارت، معدن و بازار در حال اتفاق و قابل‌مشاهده است و به‌طور قطع منافع و مقاومت‌هایی را ایجاد می‌کند، اما باید این کار را انجام داده و پیرو شهید بهشتی بوده و زندگی ما در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی باشد.
وی با اشاره به نام‌گذاری یکم تیرماه به نام روز اصناف عنوان کرد: حضرت امام (ره) اصناف را بازوان ستبر انقلاب اسلامی دانستند و اصناف در پیش از پیروزی انقلاب و حتی در ایام پیروزی انقلاب کمک‌های شایانی انجام دادند به‌گونه‌ای که در موقعیت‌های مختلف و حتی در زمان بروز مشکلات در میدان عمل حضور داشتند و به وضعیت کشور کمک کردند و تلاش‌های آنان شایان تقدیر است.

گروه بین‌الملل: رهبر کره شمالی به فرماندهان این کشور دستور داد در مقابل کشور‌های متخاصم بازدارندگی نظامی کره شمالی را تقویت کنند. منابع کره شمالی روز گذشته از دستور «کیم جونگ اون» رهبر این کشور برای تقویت بازدارندگی نظامی کره شمالی خبر داد. براساس گزارش رویترز رهبر کره شمالی که ریاست نشست بزرگ سه روزه هشتمین کمیسیون نظامی مرکزی را بر عهده داشت همچنین در پایان نشست مهم سه‌روزه با مقامات ارشد نظامی، دستور تقویت قابلیت‌های دفاعی کشورش را صادر کرد. همچنین در این نشست مقامات ارشد کره شمالی موضوع مهم «ارائه ضمانت نظامی برای تقویت بیشتر بازدارندگی جنگی کشور را تایید کردند».
پس این دیدار، مقامات کره شمالی اشاره دقیقی به بازنگری در برنامه‌های جنگی خود نکرد، اما تاکید کردند که پیونگ‌یانگ تصمیم گرفته وظایف عملیاتی یگان‌های خط مقدم خود را با «یک طرح اقدام نظامی مهم» تقویت کند.

صدیقی در خطبه های نماز جمعه تهران تاکید کرد:

گروه سیاسی: خطیب جمعه تهران گفت: سبک زندگی بسیار مهم است، چیزی مانند حجاب بسیار مهم است که برایش جان داده شده است. حضرت آقا در ۱۴ خرداد تاکید کردند که باید جلوگیری کرد از تغییر سبک به زندگی غربی کرد. مردم ما هرگز خودشان را در مسیر غربی‌ها و شیاطین قرار نخواهد داد. حجت الاسلام کاظم صدیقی در نماز جمعه این هفته تهران گفت: گناه عبادت شیطان است، شایعه پراکنی‌ها گناه شیطان است. پای شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ای می نشینند. کسانی که پای روباه پیر و عربستان منحوس می‌نشینند بر اساس گفته‌های امام جعفر صادق گناه کار است. خطیب این هفته نماز جمعه گفت : اگر گوینده حرف از خدا بزند که انسان چیز یاد گرفته است اما اگر حرفی غیر از این بزند فردی که دیده است عبادت شیطان کرده است.
وی تاکید کرد: سبک زندگی بسیار مهم است، چیزی مانند حجاب بسیار مهم است که برایش جان داده شده است. حضرت آقا در ۱۴ خرداد تاکید کردند که باید جلوگیری کرد از تغییر سبک به زندگی غربی کرد. مردم ما هرگز خودشان را در مسیر غربی‌ها و شیاطین قرار نخواهد داد. صدیقی بیان کرد:تقوا مایه بصیرت است. کسانی که در دام شیاطین قرار می‌گیرند دوست را دشمن فرض می‌کنند، خدمتگذار را دشمن فرض می‌کنند در مسیر شیطان است. وی افزود: همیشه با خدا باشیم و او را دوست بداریم و حواسمان باشد که ناراضی‌اش نکنیم.
خطیب جمعه تهران گفت: در ایام الله هفته قوه قضائیه هستیم و مناسبت این هفته شهادت معمار دستگاه قضایی آیت الله دکتر بهشتی و ۷۲ خدمتگزار مملکت است. وی ادامه داد: آیت الله بهشتی نه تنها مظلوم زیست و به شهادت رسید بلکه یکی از جهات مظلومتیش این است که شناخته نشد و هنوز هم مظلوم است. ایشان در دوران طلبگی ما در ابعاد مختلف ما را نوازش و راهنمایی می‌کرد، کمک های مادی و معنوی قبل از انقلاب از ایشان دریافت می‌کردیم. در مسیر عشق به خدا گام می‌نهادگ وی خاطر نشان کرد: آیت الله بهشتی کار برای خدا می‌کرد و ترسی از ملامت نداشت، آزاده و موحد بود و دل برای خدا کنده بود .
صدیقی افزود: آیت الله بهشتی ظرفیت مدیریت جهانی داشت و این شخصیت را از ما گرفتند، البته قبل از این که او را از ما بگیرند شخصیت او را ترور کردند و منزوی کردند. آقای بهشتی مجلس خبرگان، شورای انقلاب و قوه قضائیه و ‌‌‌... منزوی بودند. اما همان طور که رهبر انقلاب گفتند اثر شهید سردار سلیمانی از سردار سلیمانی بیشتر است شهید بهشتی هم همانگونه بودند و خون ایشان انقلاب را خالص کرد. امام جمعه موقت تهران افزود: خدای متعال قانون فرستاده است ک برای پاسداری از قانون میزان فرستاده است که قوه قضائیه این است که قانون کمرنگ نشود . وی ادامه داد: قوه قضاییه در قدم اول سعی می‌کند فضای امنیت به وجود بیاورد. همه روسای قوه قضاییه منتخب نائب امام زمان بودند و رسالت خودشان را ایفا کردند و دو انتخاب اخیر تفاوت‌شان با روسای قوه قضاییه سابق این است که از درون قوه قضاییه بودند و اشراف و اطلاعات کافی در اختیارشان بود.
صدیقی افزود: من رئیس نورانی قوه قضاییه فعلی را از ۵۰ سال قبل می‌شناسم. خطیب این هفته نماز جمعه تهران گفت: قضات ما بوی پیغمبر می‌دهند و جای امیر المؤمنین نشسته اند. وی افزود: در پایان حادثه دلخراش زلزله افغانستان را تسلیت عرض می‌کنم ، هلال احمر ما در آنجا حضور دارند. همه همسایه ها و مسلمانان کمک کنند.

میرکاظمی اعلام کرد

گروه اقتصاد کلان:رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه گفت: با وجود تحویل خزانه مقروض، دولت را بدون استقراض اداره کردیم، برای کنترل تورم با وجود رشد شدید قیمت‌های جهانی برنامه خوبی در حال تدوین و اجرا است.
به گزارش تجارت از مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه، سید مسعود میرکاظمی در دیدار با آیت‌الله جوادی آملی از برنامه دولت برای مهار تورم خبر داد و اظهار داشت: سه عامل بدهی‌های تلنبار شده گذشته، رشد قیمت‌های جهانی و برخی تصمیمات اقتصادی که بر اساس تکلیف قانونی انجام شده از علل رشد تورم است. وی افزود: دولت سیزدهم زمانی روی کار آمده که نه خزانه خالی بلکه خزانی مقروض و منفی را تحویل گرفت.
معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: ۶۰ هزار میلیارد تومان در خزانه بدون تخصیص مانده بود، ۵۳۵ هزار میلیارد تومان تعهد خرید اوراق ایجاد شده و ۵۴ هزار میلیارد تومان هم تنها در چهار ماه پایانی دولت قبل از بانک مرکزی استقراض شده بود. رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به رشد هشت برابری نقدینگی در هشت سال گذشته، گفت: یکی از ریشه‌های تورم چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی است در حالی که این موضوع خط قرمز ما است و دولت سیزدهم کشور را هشت ماه بدون ریالی استقراض از بانک مرکزی اداره کرد. میرکاظمی اضافه کرد: بر اساس قانون دولت مکلف به عادلانه کردن یارانه کالاهای اساسی بود، چون در عمل چیزی در قانون به نام ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود نداشت.
وی با اشاره به ادامه حمایت‌های ریالی یا کالایی از مردم برای جبران هزینه‌ها، گفت: کشورهایی که سال‌ها با تورم حدود صفر مواجه بودند با رشد شدید قیمت‌های جهانی با تورم تا ۲۰ درصد دست و پنجه نرم می‌کنند، چون قیمت مواد غذایی و انرژی رشد چند برابری داشته است.
معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: در زمان تحویل دولت ذخایر کالاهای اساسی از حد مجاز بسیار پایین‌تر آمده بود ولی در حال حاضر وضعیت ذخایر راهبردی کشور مناسب است. وی با بیان اینکه سال گذشته با تمام محدودیت‌های مالی و بدهی‌های گذشته بودجه عمرانی به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان رسید، تاکید کرد: برنامه دولت تقویت تولید و افزایش صادرات است کما اینکه در سه ماه ابتدایی سال تراز تجاری کشور مثبت و صادرات افزایش خوبی داشته است. رئیس سازمان برنامه با بیان اینکه دولت برای کنترل تورم برنامه‌ریزی کرده است، گفت: انضباط بودجه، کاهش هزینه‌های غیرضروری و کنترل اضافه برداشت‌ها بانک‌ها با جدیت دنبال خواهد شد.
میرکاظمی ادامه داد: امروز دیگر شاهد مرگ روزانه تا ۷۰۰ نفر از مردم در اثر کرونا نیستیم، حتی منابع برای تزریق دوز چهارم واکسن نیز تأمین‌شده است.
وی در پایان از بهبود وضعیت اقتصاد و کنترل تورم خبر داد و افزود: با کنترل تورم، راه افتادن طرح‌های عمرانی، فعال شدن بخش خصوصی در تولید با اهرم کردن منابع دولتی، شاهد رشد بهتر اقتصادی خواهیم بود کما اینکه سال گذشته هم رشد اقتصادی از میانگین در حد صفر هشت‌ساله به بیش از ۴ درصد رسید.