اختصاص ۱۱۹۰ میلیارد تومان اعتباردر حوزه کشاورزی و دامپروری

وزیر جهاد کشاورزی از اختصاص ۱۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه کشاورزی و دامپروری خراسان شمالی خبر داد. سید جواد ساداتی نژاد، روز پنجشنبه، دوم تیر ماه 1401 در شورای اداری خراسان شمالی که با حضور رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت برگزار شد، اظهار کرد: در سفر به خراسان شمالی، ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای زیرساخت های شهرک های کشاورزی استان اختصاص یافت. وی از اختصاص ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه گیاهان دارویی در استان و همچنین ۳۰ میلیارد تومان برای صدور اسناد اراضی خبر داد و افزود: از آنجایی که خراسان شمالی رتبه نخست کشور در بحث نوغانداری را دارد برای توسعه زیرساخت‌های این بخش ۶۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است.
وی با اشاره به اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی برای حمایت از واحدهای پرورش اسب و اعتبار ۵۰ میلیاردی برای توسعه و تجهیز واحدهای فنی دامپزشکی، گفت: برای توسعه آبخیزداری و حفاظت آب و خاک ۴۸۵ میلیارد تومان، برای تامین تجهیز یگان حفاظت و اطفای حریق ۴۰ میلیارد تومان، کنترل کانون های گرد و غبار و بیابان زدایی ۲۰ میلیارد تومان، احیای مراتع و جنگل ها ۲۰ میلیارد تومان، حمایت از عشایر ایل راه ها، آب شرب و خرید ماشین آلات مورد نیاز حوزه عشایری نیز ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.

 

زیان ۲۳ هزار تومانی مرغداران در هر کیلوگرم تولید تخم‌مرغ

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران با اشاره به اینکه مرغداران در هر کیلو تولید تخم مرغ ۲۳ هزار تومان ضرر می‌کنند، گفت: با این وضعیت مرغ‌ها کشتار می‌شوند. ناصر نبی پور، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به حذف تعرفه صادرات تخم مرغ گفت: کشور عراق واردات تخم مرغ از ایران را ممنوع کرده و در حال حاضر صادرات این محصول فقط به افغانستان انجام می‌شود. وی درباره اینکه چرا عراق چنین تصمیمی گرفته است؟ گفت: نقل قول‌های زیادی در این زمینه وجود دارد اما دلیل اصلی فشار ترکیه بر عراق بوده است و با توجه به اینکه کشور ترکیه می‌تواند به طور مستمر تخم مرغ عراق را تأمین کند، بنابراین طبیعی است که عراق نیز این درخواست ترک‌ها را بپذیرد. این فعال صنفی با بیان اینکه مازاد تخم مرغ در کشور وحشتناک است، تصریح کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری بین ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان است در حالی که قیمت تمام شده آن برای تولید کنندگان ۴۸ هزار تومان است. به عبارتی مرغ دار در هر کیلو تولید ۲۳ هزار تومان ضرر می‌کند. نبی پور با بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام خرید حمایتی تخم مازاد را با قیمت کیلویی ۳۱ هزار تومان آغاز کرده است، تأکید کرد: تعدادی از مرغداران، تخم مرغ‌های مازاد را به شرکت پشتیبانی تحویل می‌دهند. اگرچه قیمت پشتیبانی نیز زیر قیمت تمام شده است اما تولید کنندگان چاره‌ای ندارند.

۳۰ درصد محصولات کشاورزی
کشور دورریز می‌شود
نائب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی میزان دورریزی محصولات کشاورزی در ایران را حدود 30 درصد دانست و افزود: مطابق با آمار گمرک و وزارت کشاورزی حدود 5 درصد از محصولات کشاورزی صادر می‌شود و اگر 25 درصد از تولید را صادر کنیم در بازار داخلی خللی ایجاد نمی‌شود و از ضایعات و دورریزها جلوگیری می‌کنیم. اما همانگونه که اشاره کردم زیرساخت‌های لجستیک برای حمل محصولات کشاورزی را نداریم و آن‌ها را دور می‌ریزیم. صدرالدین نیاورانی با اشاره به کاهشی شدن روند صادرات میوه و صیفی‌جات به روسیه، گفت: تجربه سال‌های پیش نشان می‌دهد با آغاز فصل تابستان اقلام صادراتی به این کشور کاهشی می‌شود چراکه بازار روسیه با محصولات ارمنستان و آذربایجان تامین می‌شود. همچنین محصولات کشاورزی روس‌ها در این بازه زمانی به‌دست می‌آید.
وی با بیان اینکه صادرکنندگان از فرصت تحریم‌ها علیه روسیه بهره و میزان صادرات به این کشور را توسعه داده‌اند، افزود: زیرساخت‌های توسعه صادرات در کشور ما فراهم نشده است از این‌رو نمی‌توان سهم واقعی خود را از بازار روسیه تصاحب کنیم. نیاورانی ادامه داد: ایران قابلیت کنترل بازار گل زینتی روسیه را دارد اما از آنجایی‌که حمل هوایی به روسیه نداریم نمی‌توان در صادرات گل موفق باشیم. به گفته این فعال اقتصادی؛ صادرات سبزی و صیفی‌جات ما به‌صورت کانتینری انجام می‌شود. ما حدود 4 هزار کامیونت‌های یخچال‌دار داریم که مطابق با آماری که وزارت راه و شهرسازی ارائه داده است حدود 6 هزار دستگاه کمبود داریم.
وی با بیان اینکه اجازه واردات کامیون‌های خارجی باهدف حمایت از تولید داخلی را نمی‌دهند، خاطر نشان کرد: نرخ کامیون‌های یخچال‌دار داخلی حدود 2 میلیارد تومان است اما می‌توان با 800 میلیون تومان مشابه این کامیون‌ها را وارد کرد. نائب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در پاسخ به این پرسش که کاهش صادرات محصولات کشاورزی در فصل تابستان در حالی اتفاق می‌افتد که ما شاهد تنوع تولید میوه هستیم آیا برای توسعه صادرات میوه در این فصل برنامه‌ای داریم؟ گفت: وزارت کشاورزی و صمت باید در این زمینه ورود کند و صادرات میوه و محصولات تازه‌خوری به روسیه را توسعه بدهد. وی با بیان اینکه گمرک مرجع پاسخگویی به حجم صادرات میوه و محصولات تازه‌خوری به روسیه است، تاکید کرد: میزان صادرات میوه به بازار امارات و قطر که کمتر از 10 میلیون جمعیت دارند بیشتر از روسیه‌ای است که 200 میلیون جمعیت دارد.

۹ هزار واحد نانوایی به کارتخوان مجهز می شوند

گروه کشاورزی: طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان ابتدا از زنجان کلید خورد و تاکنون در قزوین، چهار محال و بختیاری، فارس، تهران و چند استان دیگر اجرایی شده است. اجرای مرحله اول طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان در استان تهران طبق اعلام آقای عسگری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران از از ۳۰ خرداد شروع شده است. محمد قربانی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی گفت: در تهران حدود ۹ هزار پوز به نانوایی داده شده و پروسه خرید در این فرآیند به این شکل است که خرید نان با کارت بانکی فرد انجام می‌شود و به کد ملی آن شخص متصل است.
به عنوان مثال اگر کسی ۱۰ قرص نان می‌خرد مبلغ آن به اندازه همین مبلغی که اکنون برای نان پرداخت می‌شود، از حساب شخص کسر و مابه التفاوت آن از طریق منابع یارانه به حساب نانوا واریز می‌شود. قربانی می گوید: در ارتباط با هوشمندسازی نان، مجری وزارت اقتصاد است، اما پیش بینی بنده این است که تا پایان تیر طرح مذکور در سراسر کشور انجام شود، برای این کار به ۸۳ هزار دستگاه پوز نیاز داریم که دستگاه‌های خاصی هستند و البته مباحث مربوط به پشتیبانی از این پوزها بسیار مهم است. به گفته معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد، اجرای طرح هوشمند سازی آرد در جلوگیری از قاچاق آرد و کاهش ضایعات نان بسیار موثر است. اما مباحث دیگری وجود دارد به طور مثال اگر کارت بانکی مورد پذیرش فقط کارت سرپرست خانوار باشد، اما شخص دیگری از آن خانواده بخواهد با کارت خود خرید نان را انجام دهد، چه اتفاقی می‌افتد که مباحثی مانند این موضوع در حال بررسی است.
بنابر آمار بنیاد ملی گندمکاران سالانه ۱۰ تا ۱۰.۵ میلیون تن گندم مورد نیاز کشور است که به سبب ارزان بودن قیمت گندم با نرخ جهانی حدود ۳۰ درصد این گندم از شبکه مصرف نان خارج می شد که با مردمی سازی یارانه و طرح هوشمندسازی نان، معاون وزیر اقتصاد پیش بینی کرده است که میزان مصرف به ۵ تا ۶ میلیون تن برسد که با این وجود ۱.۵ میلیارد دلار صرفه جویی می شود. در کنار هوشمندسازی آرد، کیلویی فروشی نان هم در ارتقای کیفیت و کاهش ضایعات تاثیر بسزایی دارد که بنابر گفته امراللهی مدیر کل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد طرح کیلویی فروشی نان در جلسه شورای آرد و نان در حال بررسی است. امراللهی می گوید: دولت با اجرای طرح توزیع کیلویی بدنبال آن است که مردم نان را با قیمت مناسب دریافت کنند چرا که اجرای این طرح جلوی کم فروشی و گران فروشی را می گیرد و هیچ گونه افزایش قیمتی برای مردم در بر ندارد.

۹ هزار واحد نانوایی به کارتخوان مجهز می شوند
عباس ارشدی مدیر کل دفتر غله و خدمات بازرگانی تهران گفت: بنابر تصمیم اخیر مجلس و هیئت دولت مبنی بر مردمی سازی یارانه ها، کالاهای اساسی مشمول یارانه شد که نان هم مستثنی از این‌قضیه نیست به طوریکه به محض نصب کارتخوان واحدهای خبازی، ۱۵ درصد بر قیمت نان افزوده می شود که از طرف دولت به نانوا داده خواهد شد و این طرح هیچ گونه هزینه ای برای مردم ندارد. به گفته او،نصب کارتخوان های هوشمند راهی برای جلوگیری از قاچاق آرد است. سهمیه آرد واحدهای خبازی بر مبنای تراکنش یا میزان فروش نان تخصیص داده می شود و این طرح برای واحدهای خبازی این مزیت را دارد که واحدها ساعات بیشتری را به پخت نان اختصاص دهند. ارشدی می گوید: حدود ۹ هزار واحد خبازی که آرد مصرفی آنها نوع ۱ و ۲ است به کارتخوان مجهز می شوند، اما در وهله نخست نصب کارتخوان در ۶ هزار و ۸۰۰ واحد نانوایی نوع یک در حال انجام است که بنابر آخرین آمار بانک سپه به عنوان مامور اجرای پروژه ۳۰۰ دستگاه در سطح شهر توزیع کردند که امیدواریم این اتفاق هر چه زودتر در تهران رقم بخورد.

نصب کارتخوان های هوشمند و کیلویی فروشی راهی برای ارتقای کیفیت نان
عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: علی رغم اهمیت کیفیت نان در کاهش دور ریز، اما در حلقه تولید گندم تا رسیدن نان بر سر سفره مردم هیچ گونه نظارتی در ارتباط با کیفیت پخت نان انجام نمی شود که همین امر بخش اعظمی از ضایعات را به خود اختصاص داده است. به گفته او، کیلویی فروشی اقدام مثبتی در راستای جلوگیری از کم فروشی است که این موضوع لحاظ اقتصادی می تواند به نفع مردم باشد. هاشمی می گوید: نصب کارتخوان های هوشمند بر واحدهای خبازی به نفع دولت، مردم و نانوایان خواهد بود، ضمن آنکه یکی از مزیت ها این است که آرد مورد نیاز نان مردم در همان شبکه مصرف می شود و دیگر صرف خوراک دام و طیور یا قاچاق نمی شود.