رشد ۴۴.۸ درصدی سرمایه‌گذاری و صادرات در صنایع نساجی
سخنگوی وزارت صمت گفت: بررسی آمار صنعت نساجی و پوشاک نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۰ سرمایه گذاری در این حوزه ۴۴.۸ درصد رشد داشت. امید قالیباف در گفتگو با ایرنا افزود: این میزان افزایش سرمایه گذاری در صنعت نساجی و پوشاک با توجه به منفی بودن نرخ سرمایه‌گذاری در اقتصاد کم نظیر است. وی گفت: این جهش سرمایه‌گذاری ناشی از پیش بینی مثبت فعالان اقتصادی از آینده این صنعت است و آمار صادرات صنایع نساجی و پوشاک نیز که در سال قبل ۵.۹ درصد رشد داشت ثابت می‌کند نگاه این صنعت به بازارهای صادراتی بیشتر شده است. سخنگوی وزارت صمت، رشد وزنی صادرات صنایع نساجی و پوشاک در دو ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل را نیز ۱۰ درصد ذکر کرد و ادامه‌داد: از آنجایی که مواد اولیه این صنعت به‌ویژه در الیاف طبیعی از طریق واردات تامین می شود، در مدت مورد بررسی واردات صنایع نساجی و پوشاک ۳۵ درصد رشد داشت.

رشد هدایت نقدینگی به بخش معدن
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال‌های اخیر، هدایت نقدینگی در حوزه معدن نسبت به گذشته روند رو به رشدی را تجربه کرده است. به گزارش ایمیدرو، وجیه اله جعفری، افزود: صنایع کشور نیاز به ساماندهی دارند که تنها بخشی در حیطه وظایف و اختیارات ایمیدرو قرار دارد. وی بیان‌داشت: ایمیدرو به عنوان نهادی بسترساز و توسعه ای نقش هدایت سرمایه‌گذار به منظور توسعه صنعت کشور را برعهده دارد. رییس هیات عامل ایمیدرو، برقراری عدالت صنعتی به وسیله تعریف طرح‌های جدید در مناطق کم‌برخوردار کشور را از جمله نکاتی دانست که در این طرح جامع باید در نظر گرفته شود. وی گفت: ارائه طرح های جدید یکی از مهمترین خروجی های تدوین طرح جامع آلومینیوم کشور است. این طرح ها باید به گونه‌ای تعریف شوند تا عدالت صنعتی در کشور با رعایت الزامات کارشناسی و همچنین توجیه اقتصادی برقرار شود. جعفری تاکید کرد: باید با نگاه جامع بستر سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دست آلومینیوم فراهم شود. معاون وزیر صمت، ضمانت اجرایی را از دیگر الزامات طرح مذکور دانست و اظهارداشت: بازار سرمایه گذاری مطمئن و پیش بینی شده منجر به تمایل سرمایه گذاران به توسعه فعالیت‌ها خواهد شد.

افزایش ۲۶ درصدی واردات چین
از ایران در ۵ ماه اخیر
گمرک چین از رشد ۱۸ درصدی تجارت این کشور با ایران در ۵ ماهه نخست سال جاری میلادی و عبور ارزش مبادلات دو کشور از ۶ میلیارد دلار خبر داد. به گزارش ایرنا، جدیدترین آمار منتشر شده از سوی گمرک چین نشان می‌دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در ۵ ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد ۱۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۶ میلیارد و ۴۷۲ میلیون دلار رسیده است. ارزش مبادلات دو کشور در ماه‌های ژانویه تا می سال قبل بالغ بر ۵ میلیارد و ۴۸۱ میلیون دلار اعلام شده بود. واردات چین از ایران در ۵ ماهه نخست ۲۰۲۲ با رشد ۲۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۳ میلیارد و ۱۹۲ میلیون دلار رسیده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری مطرح کرد؛

گروه صنعت و تجارت: درست در روزهایی که زمزمه های استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت بیشتر از گذشته شنیده می شود، سیدرضا فاطمی امین با حضور در برنامه های مختلف به دفاع از عملکرد مجموعه تحت مدیریتش در ماه های گذشته می پردازد. تنها در هفته گذشته وزیر صمت در چند جلسه با فعالان اقتصادی بخش خصوصی حضور داشت. از طرف دیگر با استفاده از فرصت حضور در رسانه ملی عملکرد وزارت صمت را به خوبی تشریح کرد. همراه با قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی در مراسم روز اصناف به سخنرانی پرداخت. حتی جمعه گذشته به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه صحبت هایی را مطرح کرد. در نهایت نیز روز گذشته (شنبه) در چهارمین روز از دهه تولید و تجارت در نشست خبری حاضر شد و به سوالات رسانه ها پاسخ داد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مهمترین ماموریتی که در این وزارتخانه برای خود تعریف کرده ایم، حرکت به سمت ساز و کارهای نوین به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و منابع موجود است. سید رضا فاطمی‌امین دیروز (شنبه) در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن دهه «تولید و تجارت» اظهار داشت: بخش صنعت، معدن و تجارت ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌دهد و این بخش با تنوع بسیاری مواجه است. وی بیان داشت: تنوع و گستردگی این بخش ها سبب شده اگر نتوانیم یک الگوی کلان و راهکار یکپارچه و منسجم اتخاذ کنیم، با چالش های زیادی مواجه می‌شویم.
وزیر صمت با اشاره به مسائل موجود در اقتصاد داخلی کشور، ادامه داد: در حوزه سرمایه گذاری شاهد یک عدم توازن در طول زنجیره ها هستیم، به عنوان مثال در خودروسازی بالای سه میلیون دستگاه ظرفیت مونتاژ وجود دارد، اما ظرفیت ها در حوزه رنگ و موتور کمتر است. وی اضافه کرد: در صنعت برق، کمبود برق در تابستان و در مقابل کمبود گاز در زمستان داریم، بر این اساس ظرفیت های تولید وجود دارد اما محدودیت هایی در منابع و زیرساخت‌ها است. فاطمی‌امین همچنین به ناترازی در شهرها و مناطق اشاره کرد و یادآور شد: امروز با شهری همچون اشتهارد در کشور مواجهیم که ۴۰ هزار فرصت شغلی در آن تعریف شده، اما ساکنان این شهر تنها ۱۰ درصد فرصت ها را در اختیار دارند. وی اظهار داشت: ناترازی همچنین سودها و ارزش افزوده محصولات وجود دارد، به طوری که برخی صنایع پتروشیمی ۱۰۰ درصد سود داشته و برخی محصولات لوازم خانگی تنها هشت درصد سود دارند.
این عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: در سال‌های معماری مناسب صنعتی نداشته‌ایم با وجود صرف وقت و سرمایه گذاری زیاد، اما به نتیجه مطلوبی هم نرسیدیم و این وضعیت اقتصاد ایران را به طور خاص بخش صنعت، معدن و تجارت است. وی ادامه داد: ادامه وضع موجود به معنای ادامه مشکلات است و بر این اساس مهمترین ماموریتی که برای خود تعریف کردیم حرکت به سمت سازهای نوین به منظور استفاده بهینه از ظرفیت ها و منابع موجود است. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مساله ارز یکی از مشکلات اساسی اقتصاد کشور است، به طوری که با دست خودمان قیمت‌های داخلی را به نرخ ارز متصل کرده ایم. وی افزود: این مساله اثر انتظاری تورمی به دنبال خواهد داشت و همچنین اثر دیگری که دارد این است که برخی کالاها مثل محصولات پتروشیمی متاثر از مسائل مختلف بین المللی خواهد شد و سایر محصولات را نیز تحت تأثیر قرار خواهند داد. فاطمی امین تاکید کرد: به چند دلیل انجام اصلاحات ساختاری در کشور سخت است، دلیل نخست اینکه در شرایط ناپایداری هستیم و برای نخستین بار در اقتصاد پنج سال متوالی (از سال ۹۷ ) تورم بالای ۳۰ درصد تجربه شده است. وی ادامه داد: شناساندن و فهماندن ساز و کارهای جدید زمان بر و انرژی بر است، همچنین ایجاد تغییرات و تحولات منافع عده‌ای به خطر خواهد افتاد که در ادامه به مخالفت بر خواهند خواست. وزیر صمت خاطرنشان کرد: نظام مالی کشور به شدت دچار مشکل است و نقدینگی به عنوان یکی از مهمترین عوامل تولید با محدودیت مواجه است.

طراحی نقشه راه صنعت خودرو
عضو هیات دولت سیزدهم از طراحی نقشه راهی در صنعت خودرو خبر داد و گفت: در نخستین گام به دنبال رسیدن به یک ثبات در تولید خودرو بودیم که اکنون ایران خودرو با تولید روزانه ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه و سایپا با روزانه یک‌هزار و ۸۰۰ دستگاه تولید، این ثبات را حاصل کرده‌اند. وی بیان داشت: پلتفرم های خوبی در صنعت خودرو وجود ندارد و به همین دلیل موضوع تغییر پلتفرم ها در دستور کار است، به طوری که امسال علاوه بر افزایش تولید ۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته، پلتفرم ها تغییر کرده و خودروهای هم‌چون تارا و شاهین که شکایت های کمتری از آنها وجود دارد به تعداد چهار برابر سال گذشته تولید خواهند شد. فاطمی امین تاکید کرد: فعال کردن سیستم تماس اضطراری روی خودروها به طوری که در زمان تصادفات هر خودرو فعال شده و اطلاعاتی به اورژانس و سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان می‌دهد در محصولات جدید عرضه خواهد شد.
وزیر صمت اظهار داشت: وضعیت صنعت خودرو قابل قبول نیست اما روند قابل قبولی دارد، به عنوان مثال تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ ها در پایان بهار پارسال ۱۴۳ هزار دستگاه بود اما با کاهش ۷۰ درصدی امروز به کمتر از سال ۴۲ هزار دستگاه رسیده است. وی گفت: در سه ماه نخست سال جاری تعداد ۲۴۶ هزار خودرو تحویل داده شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۳۶ درصدی همراه شده است.

رشد ۴۰ درصدی صادرات در بهار امسال
فاطمی امین همچنین خاطرنشان کرد: در بهار امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۰ درصد صادرات کشور افزایش یافته است و تراز تجاری به اندازه ۶۰۰ میلیون دلار مثبت است. وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ نیز ۴۰ درصد رشد صادرات به ثبت رسیده بود. این عضو کابینه دولت سیزدهم یادآور شد: از حدود ۴۸ میلیارد دلار صادرات انجام شده در سال گذشته، بین ۷ تا ۸ میلیارد دلار فولاد خام بود، اما امسال در نظر داریم ترکیب صادرات به خصوص به سمت کالاهای دانش‌بنیان تغییر کند. وی گفت: یکی از برنامه ها اتصال هر استان ایران به استانی در دیگر کشورها است، به طور نمونه استان اصفهان به سن پترزبورگ روسیه متصل خواهد شد. فاطمی امین خاطرنشان کرد: امسال تدوین ترازنامه ذخایر معدنی برای نخستین بار در دستور کار است که مشخص‌کننده میزان اکتشافات، میزان بهره‌برداری از منابع معدنی و در مجموع شفاف‌کننده ذخایر معدنی است. وی همچنین از واگذاری بخشی از معادن کشور به عموم مردم خبر داد که برای نخستین بار در معدن "جانجا" استان سیستان و بلوچستان در سال گذشته اجرایی شد.

گروه صنعت و تجارت: عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران ضمن اینکه هرگونه واردات خودرو در شرایط کمبود ارزی برای واردات قطعه را ضربه به صنعت قطعه‌سازی داخلی می‌داند، با انتقاد از کاهش تعرفه خودروهای وارداتی بر ایجاد حمل‌ونقل عمومی بهره‌ور تاکید کرد. امیرحسن کاکایی در گفتگو با خبرخودرو با تصریح بر اینکه واردات خودرو هرچند ضروری بوده و بنده مخالفتی با آن ندارم اما اولویت نخست کشور در شرایط فعلی نیست، اظهار داشت: به طور کلی و در یک شرایط عادی اقتصادی و وجود تعاملات جهانی، واردات خودرو برای تحقق رقابت، تعادل در بازار، بهبود کیفیت و تنوع بخشی بسیار واجب است اما کمبودهای ارزی موجب ممنوعیت آن شده است. ضمن اینکه واردات اتوبوس و لوکوموتیو نسبت به واردات خودروهای سواری در ارجحیت قرار دارد. وی هرگونه واردات خودرو در شرایط کمبود ارزی برای واردات قطعه را ضربه به صنعت قطعه سازی داخلی اعلام کرد و افزود: چالش جدی صنعت خودرو در تیراژ و کیفیت ناشی از کمبود ارز و وقوع تحریم‌ها و تشریک مساعی تحریم‌گران برای زمین زدن صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور در یک جنگ اقتصادی نابرابر است بطوری که در جهت مانع تراشی در مسیر واردات مواد اولیه باکیفیت یا افزایش هزینه واردات عمل می‌کنند.