نگاه به شرق باید راهبردی باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه موازنه‌های راهبردی در منطقه و جهان از غرب به سمت شرق در حال تغییر است، گفت: امروز نگاه قاطبه ملت‌های منطقه از جمله جهان عرب دیگر مثل گذشته، نگاه به غرب نیست. ناصر کنعانی در دیدار علاء الدین بروجردی رئیس انجمن دوستی ایران و چین و اعضای هیات مدیره این انجمن گفت: امروز قاطبه ملت‌های منطقه نگاهی منفی به آمریکا دارند و دولت‌های عربی در حال ریل گذاری برای موازنه سازی در روابط خود با آمریکا، چین و روسیه هستند. کنعانی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب به موضوع نگاه به شرق گفت: نگاه به شرق در ایران و تقویت روابط با کشورهای شرقی از جمله چین باید یک نگاه راهبردی و نه صرفا یک رویکرد تاکتیکی در برابر غرب باشد. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ظرفیت های انجمن دوستی ایران و چین، افزود: یکی از موضوع های مهمی که این تشکل مردم نهاد می تواند انجام دهد، کمک به اصلاح نگاه ها در داخل کشور به سمت شرق و معرفی صحیح ظرفیت های فراوان اقتصادی واشتراکات فرهنگی با شرق از جملع چین است. در این نشست همچنین با اشاره به این که بخش عمده ای از سند همکاری های ۲۵ ساله ایران و چین، مربوط به موضوعات فرهنگ است، بر ضرورت توجه بیشتر به موضوعوات و زوایای فرهنگی در مناسبات ایران و چین تاکید شد.

 

نیروهای مسلح برای مقابله با جنگ ترکیبی آماده شوند

سرلشکر صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در جمع فرماندهان و پاسداران سپاه علی بن ابیطالب(ع) استان قم و مرکز آموزش علویون، خاطرنشان کرد: سپاه پاسداران باید راهبرد و تهدید دشمن را بفهمد و سپاه و نیروهای مسلح بایستی خود را برای مقابله با جنگ ترکیبی دشمن آماده کنند.وی ادامه داد: واقعیت این است که صحنه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی کشورهای منطقه غرب آسیا درحال تغییر و تحول است و ایران باید در این تغییرات کنشگر فعال باشد نه منفعل. وی با بیان اینکه آمریکا طی 30 سال گذشته به دنبال شکل‌گیری قدرت هژمون تک قطبی در جهان بود اما با شکست مواجه شد گفت: دلایل شکست آمریکا و ناتو را در فرار از افغانستان و خروج از عراق و سوریه که به زودی اتفاق خواهد افتاد می توان مشاهده کرد. وی با بیان اینکه فرار آمریکایی‌ها از افغانستان و واکنش منفعلانه آن‌ها نسبت به حمله روسیه به اوکراین نشان از افول قدرت آمریکا دارد، گفت: قدرت سیاسی، اقتصادی و تاثیرگذاری آمریکا در مسائل جهانی کاهش یافته و شکاف میان ترامپ و بایدن هنوز در درون آمریکا وجود دارد و این شکاف عمیق در درون جامعه آمریکا زنده و فعال است و احتمالا در انتخابات آینده آمریکا خودش را نشان خواهد داد.

لایحه آبخیزداری برای کاهش خسارات سیل
به مجلس ارائه می‌شود
با دستور معاون اول رئیس جمهور و در راستای کاهش خسارات سیل در آینده؛ لایحه قانونی آبخیزداری تهیه و به مجلس ارائه می‌شود. با دستور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و در راستای کاهش خسارات سیل در آینده؛ لایحه قانونی آبخیزداری تهیه و به مجلس ارائه می شود. بر اساس دستور معاون اول رئیس‌جمهور، وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد لایحه قانون آبخیزداری را با قید فوریت تدوین و برای سیر مراحل قانونی و ارسال به مجلس شورای اسلامی به هیات دولت ارائه کند. معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه در سال های گذشته غفلت اساسی در زمینه آبخیزداری در کشور صورت گرفته است، بر لزوم تمرکز جدی بر این موضوع و جبران کاستی ها تاکید و وزارت جهاد کشاورزی را مکلف کرد ظرف دو هفته طرحی جامع با استفاده از تمامی ظرفیت های موجود به همراه مدل تامین مالی و فازبندی شده برای آبخیزداری در کشور تدوین و ارائه کند. وی همچنین با تاکید بر اینکه موضوع آبخیزداری و آبخوان داری باید به یک فرایند قانونی و مطالبه عمومی در کشور تبدیل شود، از وزارت جهاد کشاورزی خواست در اسرع وقت قانون آبخیزداری را تدوین تا طی لایحه ای به مجلس شورای اسلامی جهت بررسی و تصویب ارائه شود.

پیام مقامات قطری به رئیسی
امیر، نائب امیر و نخست وزیر قطر در پیام‌هایی جداگانه به رئیس‌جمهور کشورمان جان باختن تعدادی از شهروندان ایرانی در حادثه سیل اخیر را تسلیت گفتند. به خبرگزاری رسمی قطر(قنا)، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در پیامی به ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران جان باختن تعدادی از شهروندان ایرانی در اثر حادثه سیل را تسلیت گفت و برای مصدومان آرزوی شفای عاجل کرد. همچنین شیخ عبدالله بن حمد آل ثانی، نائب امیر قطر و شیخ خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز، نخست وزیر این کشور در پیام هایی جداگانه حادثه سیل اخیر در برخی شهرهای ایران را به رئیس جمهور کشورمان تسلیت گفتند و برای مصدومان آرزوی شفا کردند.

تهدید حزب‌الله لبنان به هدف گرفتن کشتی‌های استخراج گاز اسرائیل
رسانه جنگی حزب‌الله لبنان فایل ویدئویی از موقعیت جغرافیایی سکوها و کشتی‌های استخراج گاز اسرائیل منتشر کرد. در این فایل ویدئوی که توسط شبکه المنار منتشر شد، یک کشتی حفاری و کشتی تولید و کشتی استخراج در منطقه میدان گازی کاریش و فاصله آن از ساحل لبنان نشان داده می‌شود. در پایان عبارت "در تیررس" آورده شد و به زبان عبری نیز ترجمه گشت. پخش این ویدئو چند ساعت قبل از آن صورت گرفت که آموس هوکشتاین، میانجی‌گر آمریکا وارد بیروت شود؛ وی پاسخ اسرائیل به طرح لبنان درمورد ترسیم مرزهای دریایی را با خود به همراه دارد. پیشنهاد لبنان این است که میدان قانا، کاملاً متعلق به طرف لبنانی باشد. قرار است که هوکشتاین بعد از ظهر امروز یکشنبه با ولید الفیاض، وزیر انرژی لبنان دیدار و گفتگو کند. پیش از این سفر هوکشتاین نیز نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان درمورد ترسیم مرزهای دریایی صحبت کرده و درخصوص عملیات سه پهپاد حزب الله در منطقه کاریش گفت که مقاومت در پیش بردن پرونده ترسیم مرزها، نقش زیادی ایفا کرده است.

نانسی پلوسی از سفر به تایوان منصرف شد
بر اساس بیانیه‌ منتشر شده از سوی دفتر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در سفر خود به آسیا به کشورهای آسیایی از جمله سنگاپور و ژاپن می‌رود؛ در این بیانیه اشاره‌ای به هرگونه توقف احتمالی او در تایوان نشده است. بر اساس این بیانیه که روز یکشنبه منتشر شد، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در طی این سفر در صدر یک هیات اعزامی از سوی کنگره آمریکا همچنین به مالزی و کره جنوبی نیز سفر خواهد کرد. تمرکز این سفر بر امنیت متقابل، شراکت اقتصادی و حاکمیت دموکراتیک در منطقه هند-اقیانوسیه خواهد بود.

حماس تصویر دو نظامی
اسیر اسرائیلی را منتشر کرد
شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی حماس تصویر جدیدی را از دو نظامی صهیونیست دربند مقاومت فلسطین در نوار غزه منتشر کرد. گردان‌های شهید عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش حماس تحت عنوان "دولت شما دروغ می‌گوید" تصویری از "هدار گولدن" و "شائول آرون" دو نظامی اسیر اسرائیلی دربند مقاومت نوار غزه را منتشر کرد. همچنین قرار است که ابو عبیده، سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام طی ساعات آتی توییت مهمی را منتشر کند. گردان‌های قسام چهار نظامی اسرائیلی به نام‌های "ابراهام منگستو"، "هشام السید"، هدار گولدن و شائول آرون را از زمان حمله رژیم صهیونیستی به غزه در سال ۲۰۱۴ در اسارت دارد.

واکنش جماران به ادعای
شهادت امام خمینی(ره)
به دنبال انتشار ویدئویی در فضای مجازی، سایت جماران مطالب بیان شده در این ویدئو را تکذیب کرد و موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) نیز به زودی مواضع رسمی خود را اعلام می‌کند. در ویدئویی که دو سه روز قبل در فضای مجازی منتشر شد، فردی که خود را محافظ امام می‌خواند، مدعی بیماری و شهادت رهبر فرزانه انقلاب اسلامی شده است. بدین وسیله اعلام می‌شود که این فرد جز دوره کوتاهی در ابتدای ورود امام به ایران در بهمن 1357، در بیت امام و حفاظت از ایشان نقشی نداشته و ادعاهای مطرح شده توسط او با هر انگیزه و هدفی که بیان شده باشد، سراسر کذب و بی‌پایه و اساس است.

آیت الله ریسی تاکید کرد

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور با دستگاه‌های دولتی اتمام حجت کرد و متذکر شد این دستگاه‌ها فقط تا پایان شهریورماه فرصت دارند اراضی در اختیار خود را برای احداث مسکن واگذار کنند. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی صبح روز یکشنبه به وزارتخانه راه و شهرسازی رفت و از نزدیک در جریان عملکرد، طرح‌ها و پروژه‌های مهم این وزارتخانه، خصوصا در زمینه احداث مسکن قرار گرفت. در این جلسه که استانداران سراسر کشور نیز به صورت ویدئوکنفرانسی حضور داشتند، موضوع احداث و تنظیم‌گری در بازار مسکن مهم‌ترین محور سخنان رئیس جمهور بود.
رئیسی با تاکید بر ضرورت اجرای وعده دولت برای ساخت ۴ میلیون مسکن در کشور برای انجام تکلیف قانونی و پاسخ به نیاز موجود، خاطرنشان کرد: پیش‌نیاز اجرای این طرح اختصاص زمین است که در این زمینه وزارت راه و شهرسازی مسئولیت مهمی به عهده دارد و باید با شناسایی زمین‌های مناسب و تشکیل بانک مسکن، زمینه جهش تولید مسکن در کشور را فراهم کند.
رئیس جمهور در ادامه به همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی دستور داد به موجب قانون تا پایان شهریور تمام اراضی مناسب اعلام شده را برای احداث مسکن اختصاص دهند تا از طریق بانک زمین و وزارت راه و شهرسازی، به متقاضیان واگذار شود، در غیر این صورت تمامی این زمین‌ها به نام دولت جمهوری اسلامی ایران سند خواهد خورد. آیت‌الله رئیسی همچنین به وزارت راه و شهرسازی دستور داد، علاوه بر ساخت مسکن به مردم «زمین به شرط ساخت مسکن» هم واگذار شود تا در فرایند ساخت مسکن در کشور مشارکت کنند.
رئیسی در ادامه نقش مهم نظارت بر فرایند تخصیص زمین و احداث مسکن را مورد تاکید قرار داد و گفت: دستگاه‌های مسئول باید با رصد و نظارت دقیق، مراقبت کنند که در جریان این طرح شاهد واسطه‌گری یا سوداگری نباشیم و زمین‌ها صرفا به متقاضیان ساخت واگذار شود.
رئیس جمهور به استانداران نیز دستور داد که یکی از اولویت‌های مهم خود را موضوع مسکن قرار دهند و برنامه‌های کلان دولت و وزارت راه و شهرسازی در این زمینه را با جدیت، سرعت و دقت دنبال کنند. آیت‌الله رئیسی در ادامه توجه به قوانین و اسناد بالادستی در ساخت مسکن انبوه را مورد تاکید قرار داد و افزود: در توسعه شهرها توجه به قواعد و دستورالعمل‌های قانونی در حوزه معماری از اهمیت بالایی برخوردار است. ترجیح دولت توسعه افقی شهرها به جای بلندمرتبه‌سازی است، اما لازمه این راهبرد نیز توسعه دسترسی به زیرساخت‌های مربوطه در مناطقی است که برای ساخت مسکن در نظر گرفته می‌شود.
اطلاع‌رسانی شفاف در خصوص همه طرح‌های در دست اجرا در حوزه مسکن، اعمال نظارت جدی در فرایند اجرای طرح جهش تولید مسکن، تفویض اختیارات لازم به استانداران از طریق وزارت راه شهرسازی و ارائه خدمات زیربنایی همزمان با واگذاری زمین به مردم، دیگر دستورات صریح رئیس جمهور به دستگاههای مسئول، در حوزه تولید مسکن بود. رئیس جمهور در دومین بخش از سخنان خود، نظارت بر بازار مسکن و تنظیم‌گری در این حوزه را از وظایف وزارت راه و شهرسازی دانست و بیان داشت: این وزارتخانه باید با پایش دقیق روندها و افزایش عرضه، بازار را به تعادل برساند.
آیت‌الله رئیسی با تاکید بر سهم مسکن از سبد خانوار، اقدامات نظارتی و مدیریتی در این بازار را یکی از اولویت‌های مهم کشور دانست و گفت: ساماندهی این بازار می‌تواند کمک بزرگی به معیشت خانواده‌ها نموده و بسیاری از مشکلات آنها را مرتفع نماید. رئیس جمهور در این جلسه همچنین پس از استماع گزارش وزیر راه و شهرسازی و معاونان این وزارتخانه در حوزه‌های مختلف، ضمن قدردانی از اقدامات این وزارتخانه در رشد ترانزیت، بسیج امکانات برای اعزام و بازگشت حجاج بیت‌الله الحرام، پیگیری مصوبات سفرهای استانی و راه‌اندازی سامانه‌ هوشمند در حیطه کاری وزارت راه و شهرسازی، این اقدامات را زمینه‌ساز تحقق برنامه‌های کلان دولت مردمی دانست.
آیت‌الله رئیسی گفت: وزارت راه و شهرسازی خصوصا در حوزه کریدورهای ترانزیتی، مسئولیت مهمی بر عهده دارد که اجرای آنها می‌تواند پیشران فرایند توسعه و پیشرفت در کشور باشد. لازم است طرح‌های توسعه‌ای در این حوزه در زمان مقرر تکمیل شود در غیر اینصورت ممکن است کارآیی خود را از دست بدهد. وی به وزیر راه و شهرسازی و مدیران ارشد این وزارتخانه و استانداران دستور داد برای تمامی پروژه‌ها زمانبندی دقیق تعیین کنند و حتما در فرایند اجرا به زمابندی یاد شده مقید باشند. رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی شفاف زمانبندی پروژه‌ها به افکار عمومی گفت: با اطلاع‌رسانی شفاف زمابندی باید امکان نظارت افکار عمومی و مردم و رسانه‌ها به تکمیل طرح‌ها در زمان معین فراهم شود. در ابتدای این جلسه وزیر راه و شهرسازی و شماری از معاونان، طرح‌های در دست اجرای وزارتخانه را تشریح و در خصوص روند اجرای آنها توضیحاتی را ارائه دادند.

قالیباف در نطق پیش از دستور خواستار شد:

گروه سیاسی: رئیس مجلس گفت: تمامی امکانات کشور باید برای رسیدگی فوری به مشکلات مردم سیل زده به خصوص یافتن مفقودین و درمان مجروحان بسیج شود. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در نشست علنی امروز مجلس در نطق پیش از دستور ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام مصیبت اهل‌بیت گفت: اگر کسی می‌خواهد مردم ایران را بشناسد و واقعیت دین‌داری این مردم را درک کند، امروز به پهنه ایران اسلامی نگاه کند که با وجود تنوع خرده‌فرهنگ‌ها و سبک‌های گوناگون سوگواری، چگونه غرق در عزاداری برای سید و سالار شهیدان است. به گفته قالیباف باید ببینیم که چگونه این مردم مال و سلامتی و اعتبار و همه‌چیزشان را برای تعظیم شعایر به میدان می‌آورند. ببینیم چگونه جوانان این سرزمین میدان‌دار بزرگترین مجالس عزاداری می‌شوند و اخلاص و تدبیر را در مدیریت امور جمع می‌کنند، بدون اینکه مقام و منصبی یا توقعی در کار باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: خدا رحمت کند شهید سلیمانی را که این مردم را خوب شناخته بود و در یک کلام این تابلو پرشکوه را به تصویر کشید که «ما ملت امام حسینیم». رئیس قوه مقننه اظهار کرد: محرم و صفر هر سال، فرصت بی‌نظیر گسترش معارف دین و جوشش عواطف دینی مردم است. هیچ‌کس نمی‌تواند در مورد این سرمایه بزرگ مردمی تردید کند، چرا که مثل انکار روز روشن است. اما این سرمایه، برای اینکه در همه مقاطع و همه مسایل بیشترین بازده خودش را نشان بدهد، نیاز به تقویت هوشمند و پرهیز از دخالت بی‌جا دارد؛ اینجاست که نیازمند فناوری اجتماعی برای تبدیل ایمان مردم به عمل صالح جمعی هستیم؛ مثل آنچه در رزمایش مواسات در دوران گرفتاری کرونا دیدیم که چگونه به دست خود مردم گره از کار مردم باز شد و سازوکاری کارآمد هم بود.
قالیباف در ادامه یادآور شد: در موضوع جاری شدن سیل در نقاط مختلف کشور، نیازمند تاکید مجدد است که تمامی امکانات کشور برای رسیدگی فوری به مشکلات مردم به خصوص یافتن مفقودین و درمان مجروحان بسیج شود و جبران خسارت‌های وارد آمده به مردم در دستور کار نهاد‌های ذی ربط قرار گیرد.
رئیس مجلس ادامه داد: علاوه بر این باید توجه داشت که صرف رسیدگی مقطعی به مشکلات و علاج وقایع بعد از وقوع آنها، بدون شک کافی نیست؛ شهرداری‌ها موظف به ارائه گزارش مستمر در خصوص عملیات لایروبی و پاکسازی کانال‌ها و مسیل‌ها هستند و باید به وظایف قانونی خود برای مدیریت حوادثی نظیر آنچه در هفته گذشته تجربه کردیم، عمل کنند؛ بخش قابل توجهی از این اتفاقات در صورت عمل به همین وظایف، قابل مدیریت است.
رئیس قوه مقننه تصریح کرد: علاوه بر ضرورت تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی هشدار و پیش‌آگاهی از حوادث، نظام امداد و نجات کشور، وضعیت استقرار نیروها، تامین تجهیزات و آموزش‌های لازم نیز باید با توجه به تجارب موجود، به طور جدی متحول شود. قالیباف تاکید کرد: همینطور که در نطق هفته قبل اشاره کردم؛ در اسرع وقت کمیسیون‌های عمران و کشاورزی گزارش خود را از عملکرد و خسارت‌ها مخصوصا خسارت در عرصه باغات، دام و طیور به صحن مجلس ارائه کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین مطلع شدیم که بردار عزیز و گرانقدرمان جناب آقای دکتر عادل آذر نماینده محترم مردم دهلران، دره شهر، آبدانان و بدره در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی و همچنین رئیس دیوان محاسبات کشور و رئیس مرکز آمار ایران و از اساتید برجسته و نخبه کشور به رحمت ایزدی پیوستند، این مصیبت وارده را به خانواده داغدار ایشان و همچنین مردم شهید پرور استان ایلام به ویژه دهلران، دره شهر، آبدانان و بدره عرض تسلیت و تعزیت داریم و برای آن مرحوم طلب مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال خواستاریم.

باقری: آماده جمع بندی مذاکرات در مدت زمان کوتاهی هستیم

گروه سیاسی:مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که ایده‌های پیشنهادی شکلی و محتوایی خود را به طرف‌های مقابل ارائه دادیم، گفت: آماده جمع بندی مذاکرات در مدت زمان کوتاهی هستیم، اگر طرف مقابل نیز آماده اقدام مشابه باشد.
علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران دیروز (یکشنبه) نهم مرداد ماه در توئیتی نوشت: ما ایده‌های پیشنهادی شکلی و محتوایی خود را به منظور هموار ساختن مسیر برای جمع بندی سریع مذاکرات وین، که با هدف اصلاح یک شرایط پیچیده خسارت‌بار ناشی از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا، آغاز شده به طرف‌های مقابل ارائه دادیم. وی در توئیتی دیگر افزود: ما به صورت نزدیک با شرکای برجامی خود به ویژه هماهنگ کننده به منظور ارائه فرصتی دیگر به آمریکا برای نشان دادن حسن نیت و مسؤولیت پذیری خود کار می‌کنیم باقری اضافه کرد: ایران آماده جمع بندی مذاکرات در مدت زمان کوتاهی است. اگر طرف مقابل نیز آماده اقدام مشابه باشد.
در این میان برخی تحلیلگران بر این باورند که عواملی چون فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا از جمله دلایلی است که باعث بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام شده است. شاهدی بر این مدعا، نامه بیش از ۱۰ سازمان ملی در آمریکا به رئیس‌جمهور این کشور که از او خواستند «مدیریت و شجاعت سیاسی» نشان دهد و توافق هسته‌ای ایران را نجات دهد، است. این سازمان‌ها از بایدن خواستند «مدیریت و شجاعت سیاسی» نشان دهد و توافق هسته‌ای ایران را نجات دهد و همچنین ابراز حیرت کردند که چرا اجازه می‌دهد سیاست داخلی آمریکا مانع از احیای «توافق معقول منع گسترش» شود.
شبکه خبری سی.ان.ان هم در این زمینه گزارش داد متحدان آمریکا در منطقه غرب آسیا از اینکه جو بایدن راهبرد جامعی در برابر ایران ندارد نگران هستند. ۲۵ خرداد ماه نیز شماری از سناتورهای آمریکایی در جلسه غیرعلنی مجلس سنا درباره ایران به دست‌های خالی دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در قبال تهران اعتراف کردند. در این خصوص تد کروز، از سناتورهای مخالف دولت بایدن هم به شدت از اینکه هیچ طرح جایگزینی وجود ندارد ابراز تأسف کرد و گفت: «جلسه کاملاً نگران‌کننده بود و سیاست دولت فاجعه تمام‌عیار است. آنها پلن ب ندارد، پلن الف هم ندارند، در واقع هیچ برنامه‌ای ندارند.» رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا خاطرنشان کرد که دولت هنوز با دیدگاه او مبنی بر ترک مذاکرات همسو نشده است.
این بی برنامه‌گی دولت بایدن در خصوص مذاکرات در حالی است که بارها حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه اعلام کرده که هیچ تردیدی در اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد و اگر آمریکا با واقع بینی در مسیر دستیابی به راه حل و حصول توافق گام بردارد، توافق خوب قابل دسترس همه طرف‌ها خواهد بود. وزیر امور خارجه ایران همچنین بارها گفته که کاخ سفید باید زیاده خواهی‌ها و تردیدها را کنار بگذارد و با واقع بینی در مسیر حصول توافق گام بردارد.
پس از آنکه در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و اروپایی‌ها هم به تعهدات خود برای جبران خروج آمریکا عمل نکردند، جمهوری اسلامی ایران بعد از یک سال صبر راهبردی، در نهایت پنج گام‌ را در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و در راستای کاهش تعهدات برجامی برداشت. با حضور جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا در کاخ سفید که در کمپین‌های تبلیغاتی از بازگشت به برجام سخن گفته بود و تکرار این موضوع پس از انتخابات و در پی توافقات حاصله، در نهایت مذاکرات برای رفع تحریم‌ها به صورت غیرمستقیم بین ایران و آمریکا و با حضور ایران و ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و با هماهنگی انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوها در فروردین ۱۴۰۰ در وین کلید زده شد، ۶ دور این مذاکرات در دولت دوازدهم و به ریاست سید عباس عراقچی معاون سابق وزارت خارجه برگزار شد و در نهایت ۳۰ خرداد ماه و دو روز بعد از برگزاری سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری در ایران در شهر وین اتریش پایان یافت. عراقچی در این باره بیان این‌که ملاک ما رسیدن به یک توافق خوب است، درباره روند مذاکرات گفت: به اواخر کار نزدیک شدیم، ولی مسیر باقی‌مانده ساده نخواهد بود.
پس از آنکه دولت سیزدهم به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بر سر کار آمد و در پی رایزنی‌های علی باقری معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران با «انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صورت گرفت، در نهایت این مذاکرات هشتم آذر ماه آغاز و دور هشتم مذاکرات نیز ششم دی ماه شروع و در نهایت ۲۰ اسفند این مذاکرات دچار وقفه شد. در نهایت هفتم و هشتم تیر ماه و در پی سفر اوایل تیرماه بورل برای نخستین بار و در دولت سیزدهم به تهران و توافق حاصله، مذاکرات در شهر دوحه پایتخت قطر از سر گرفته شد و دو روز به طول انجامید. مذاکراتی غیرمستقیم بین ایران و آمریکا با واسطه انریکه مورا و در حال حاضر هم جوزپ بورل عنوان کرده که پیشنهادی را روی میز گذاشته است.