خسارت بسیار سیل به صنعت برق

مدیرکل مهندسی و راهبری شبکه برق در شرکت توانیر گفت: میزان خسارت سیل به تجهیزات برقی بسیار بوده و تقاضای ما از تمام مردم این است که موارد ایمنی را در این باره رعایت کنند. مسعود صادقی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه خاموشی‌های ناشی از سیلاب به‌طور کامل حل شده و تنها در برخی انشعابات به دلیل برخی مشکلات ایمنی و یا تردد برق‌رسانی انجام نشده است، اظهار کرد: منازل در مناطقی با آبگرفتگی زیاد مواجه هستند و ناچار به قطع برق و تمییزکاری هستیم تا بعد از آن اتصال برق صورت بگیرد. وی افزود: در برخی مناطق نیز ساختمان‌ها غیرایمن هستند، به طور مثال در بافت قدیمی یزد ساختمان‌های کاهگلی فرو می‌ریزند و به همین دلیل برای مقابله با آتش‌سوزی و مشکلات ثانویه برق را قطع کرده‌ایم که این کار به دلیل مسائل ایمنی است. مدیرکل مهندسی و راهبری شبکه برق در شرکت توانیر با بیان اینکه در برخی نقاط روستا با مشکل تردد مواجهیم، گفت: نیروهای راهداری در تلاشند و به محض باز شدن راه، برق‌رسانی انجام می‌شود. واکنش اضطراری صنعت برق مطلوب بوده و نتایج مثبتی را ثبت کرده است. صادقی با تاکید بر اینکه به مردم توصیه داریم که با توجه به اینکه سیل خسارت بسیاری را به تاسیسات وارد کرده، مردم نسبت به تابلوهای برق و تجهیزات برقی محتاط باشند و به هیچ عنوان با آن‌ها تماس نداشته باشند، چرا که ریسک برق گرفتگی وجود دارد.

 

هیچ کدام از سدهای کشور نشکسته است

سخنگوی صنعت آب گفت: خوشبختانه با وجود وقوع سیل‌های وحشتناک، کمترین آسیب به زیرساخت‌های حوزه آب و برق وارد شده و هیچ کدام از سدهای کشور نشکستند. به گزارش ایسنا، فیروز قاسم‌زاده امروز در نشستی خبری در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر آخرین وضعیت مقاومت سدهای کشور اظهار کرد: هیچ کدام از سدهای کشور آسیب ندیده و تنها در استان کرمان یک بند خاکی ظرفیت 350 هزار مترمکعب شکسته شد و با توجه به این‌که پیش‌بینی‌هایی که در مورد این مساله صورت گرفته بود، از دو روز قبل اطلاع داده بودیم و در همین راستا فرماندار منطقه اقدامات لازم را انجام داد. وی اضافه کرد: بخش عمده آب قبل از وقوع سیل تخلیه شد و شکسته شدن این بند مشکل چندانی را ایجاد نکرد، چرا که در پایین دست یک منطقه آبرفتی وجود داشت. قاسم‌زاده در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر میزان افت فشار و کاهش کیفیت آب در کشور گفت: کمترین میزان آسیب وارد شد و در بخش‌هایی که شکستگی در حوزه توزیع صورت گرفت، با مشکلات موقتی روبه‌رو بودیم که آن هم در زمانی کوتاه برطرف شد و اکنون مشکلی وجود ندارد. وی در پاسخ به سوال دیگر درباره آخرین وضعیت تخصیص حق‌آبه هیرمند اظهار کرد: با پیگیری‌هایی که صورت گرفته تصمیم وزیر نیرو این بوده که به افغانستان سفر داشته و با طرف افغان صحبت کنند تا توافقات لازم صورت بگیرد. امسال ورودی جدیدی اتفاق نیفتاده است و پیگیر این مساله هستیم.

انتقاد از بسته شدن
پرونده پتروشیمی مازندران
نماینده بهشهر در مجلس شورای اسلامی با انتقادات از بسته شدن پرونده پتروشیمی مازندران اظهار کرد: از رئیس جمهوری انتظار داریم حقی را که دولت دوازدهم برای استان مازندران به رسمیت شناخته، مورد احترام قرار دهد و به اجرا بگذارد. به گزارش ایسنا، غلامرضا شریعتی نماینده بهشهر و عضو کمیسیون عمران مجلس در جلسه روز یکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی در تذکری به رئیس جمهوری گفت: اخیراً رئیس سازمان محیط زیست طی مصاحبه‌ای اعلام کرده است که پرونده پتروشیمی مازندران بسته شد؛
حال این سوال پیش می‌آید ضمانت اجرایی مصوبات هیئت دولت چیست؟ اگر اعضای هیئت دولت خود حرمت مصوبات هیئت دولت را نگه ندارند از دیگران چه انتظاری برای اجرای مصوبات می‌رود؟ وی افزود: بر اساس قانون مادامی که مصوبه هیئت وزیران از طریق هیئت دولت ابطال نشود،
هیچ مرجعی در دولت به تنهایی حق ابطال آن را ندارد. از رئیس جمهوری انتظار داریم حقی را که دولت دوازدهم برای استان مازندران به رسمیت شناخته، مورد احترام قرار دهد و به اجرا بگذارد.

تصفیه خانه هفتم آب تهران وارد مدار شد
شرکت آب و فاضلاب استان تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد به دلیل بارش‌های شدید چند روز گذشته آب شرب شهر‌های پاکدشت، قرچک، خیرآباد، ورامین و فرن آباد موقتا قطع شده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا بختیاری در ارتباط زنده با رسانه ملی گفت: به دلیل بارندگی شدیدی که در زمان بسیار کوتاهی در برخی از نقاط استان از جمله شرق استان و رودخانه جاجرود رخ داد، آب بالادست سد ماملو دچار کدورت بسیار بالایی شد که باعث از مدار خارج شدن تصفیه خانه هفتم شد. وی افزود: بدلیل پیش بینی بارندگی، تقریبا از 30 ساعت قبل مخازن تمام شهر‌ها از جمله جنوب شرق استان تهران در یک حد مناسبی نگه داشته شد. بختیاری ادامه داد: علی رغم اینکه تصفیه خانه هفتم چندین ساعت از مدار خارج شده بود هیچ گونه قطعی آب در هیچ کجای استان تهران نداشتیم. حدود 2 ساعت پیش تصفیه خانه هفتم وارد مدار شد و جریان آب به سمت جنوب و جنوب شرق استان تهران در یک حد مناسب است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: قطعی آب در هیچ جای استان از جمله جنوب شرق استان را نداریم.

«تجارت» بررسی کرد

گروه انرژی: سیلاب‌های غافلگیرکننده در روزهای اخیر ۲۶۰ میلیون مترمکعب آورده برای سدهای کشور داشته است؛ میزانی که هرچند خسارات زیادی را به بار آورده اما به گفته مسوولان تاثیر چندانی روی منابع آبی ندارد. به‌گزارش «تجارت»، وقوع سیلاب‌ها طی هفته گذشته در شرایطی اتفاق افتاد که سازمان هواشناسی کشور هشدارهایی را در این رابطه اعلام کرده بود اما با این حال شاهد خسارات متعدد در استانهای مختلف بودیم. اما بر اساس بررسی‌ها، سطح سیلاب‌ها در چند روز اخیر احتمال دارد که میزان بارش‌ها بیش از دو میلیارد مترمکعب آب باشد و تخمین زده می‌شود به‌طور تقریبی حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب از این بارش‌ها قدرت رواناب داشته‌اند؛ به عبارتی حدود ۲۶۰ میلیون مترمکعب یعنی در حدود نیمی از این ۵۰۰ میلیون مترمکعب داخل سدها ذخیره شده است چراکه بسیاری از این رودخانه‌ها به سدها منتهی می‌شوند. آنطور که کارشناسان و مسوولان اعلام کرده‌اند این ارقام بسیار اعداد کوچکی هستند و نباید باعث گمراهی شوند چراکه به عنوان نمونه تنها مصرف آب کشاورزی در کل کشور ۷۰ تا ۷۵ میلیارد مترمکعب است. این رژیم‌های بارشی اقیانوسی گذرا هستند و حتی ۲۰ سال یک‌بار هم رخ نمی‌دهند و نباید به آن‌ها تکیه کرد. در این باره فیروز قاسم زاده - سخنگوی صنعت آب - اظهار کرد: سیلاب اخیر ۲۵۰ تا ۲۶۰ میلیون متر مکعب ورودی آب به سدهای کشور را افزایش داد اما این بارندگی روی منابع آبی تاثیری نداشته، علیرغم اینکه عدد بارش ها در مردادماه خوب بود اما برخی خارج از حوضه آبریز سدها بوده و در هر حال اعدادی که وارد سفره‌های آب زیرزمینی شده، چند ماه بعد قابل استحصال است. وی با بیان اینکه بارش‌ها روی منابع آب زیرزمینی در فلات مرکزی تاثیر مثبت داشته است، گفت: ورودی آب به سدهای تهران حدود ۱۰ میلیون مترمکعب و زاینده‌رود ۹ میلیون متر مکعب بوده که این اعداد کمک کننده است. در این میان اهمیت و لزوم سدسازی برای مقابله با سیلاب در کشور، پررنگتر و با اهمیت‌تر از قبل به نظر می‌رسد چراکه بر اساس توسعه‌ای که در دنیا و از جمله ایران اتفاق افتاده، ساخت سد یکی از روش‌های استحصال آب است.
در ایران بعد از توسعه اقتصادی و اجتماعی بعد از انقلاب اسلامی، سدسازی در دستور کار قرار گرفته اما واقعیت این است که طبق تایید سخنگوی صنعت آب، سدها بر اساس ورودی آب نرمال طراحی و ساخته می‌شوند و برای آوردهای مقطعی و سیلاب یکباره نباید اقدام به ساخت سازه کنیم، برای ساخت سد حداقل آورد ۵۰ ساله را بررسی و مشخص شود که به طور متوسط چه میزان آورده داشته است. در این بین انتقادهای بسیاری درباره عدم سدسازی و آبخیزداری مطرح می‌شود؛ محمدعلی بنی‌هاشمی - کارشناس ارشد حوزه مدیریت منابع آب - در این رابطه به ایسنا گفت که در تابستان بارش‌هایی که در ایران می‌بارد، تاثیر چندانی روی کم‌آبی ندارد؛ معمولا بارش‌های تابستانی به صورت رگباری و کوتاه مدت است و آورده زیادی ندارد. رژیم آب و هوایی ایران به ویژه در فلات مرکزی وبارش‌های تابستانی بیشتر موجب ایجاد سیل می‌شوند تا اینکه بخواهند کمک به بحران کم آبی کند. بر این اساس موضوع سد سازی چندین سال است که در گیر دو جبهه مخالف و موافق شده است، عده‌ای هم موافق آبخیزداری هستند و معتقدند که به جای کارهای سازه‌ای، به دنبال اقدامات آبخیزداری باشیم و راه درست ایجاد یک حد تعادل بین کارهای آبخیزداری و سدسازی است. بنی‌هاشمی در این باره معتقد است که پس از وقوع سیلاب عده‌ای اعلام می کنند که باید سدسازی و یا اینکه آبخیزداری در بالادست صورت می‌گرفت؛ واقعیت این است که همه این کارها باید در جای خود به صورت متناسب و با در نظر گرفتن تمام ابعاد کار انجام شود. وی با تاکید بر اینکه عملیات آبخیزداری در بالادست و سد سازی باید با مطالعه کافی انجام شود، گفت: در برخی مواقع آبخیزداری به صورت افراطی انجام شده و آب به پایین دست نرسیده، یکی از اثرات طبیعی سیل رسیدن حق آبه به پایین دست است. اما از سوی دیگر این تفکر که آب وارد پایین دست شده و ما نتوانسته‌ایم از آن استفاده کنیم، تحلیل درستی نیست، چراکه به اعتقاد این عضو هیات علمی دانشگاه تهران، باید حق آبه پایین دست در تالاب‌ها، رودخانه‌ها داده شود و نباید نگاه اینگونه باشد که آبی را از دست داده‌ایم. بنی‌هاشمی با بیان اینکه نباید به سیل به عنوان یک واقعه بد نگاه شود و اینگونه تحلیل کنیم که با وقوع سیل یک منبع آبی را از دست داده‌ایم، اظهار کرد: سرعت بالای آب در رودخانه فوایدی دارد؛ جلگه حاصلخیز خوزستان حاصل سیلاب‌هایی است که در میلیون‌ها سال اخیر اتفاق افتاده و اگر این سیلاب‌ها نبودند چنین جلگه‌ای حاصل نمی‌شد. اگر در برخی مناطق همچون مغان و سیستان خاک‌های حاصلخیر داریم، به دلیل وقوع این سیلاب‌ها بوده که در طول میلیون‌ها سال محقق شده است.

تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد اجتماعی به عنوان حلقه واسط بین مردم و دولت در زمینه ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی با شرکت بازآفرینی شهری همکاری خواهند کرد. به گزارش ایسنا، در نشست اخیر مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با رییس سازمان امور اجتماعی کشور مقرر شده به منظور شتاب‌دهی ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی با همکاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور و شرکت بازآفرینی شهری ایران، حلقه واسط بین مردم و دولت شکل بگیرد و و همچنین از ظرفیت‌های سازمان بهزیستی و سازمان فنی و حرفه‌ای نیز استفاده حداکثری شود. یکی از پنج اولویت اصلی شورای اجتماعی کشور رسیدگی به موضوع حاشیه‌نشینی است، حاشیه‌نشینی ابعاد مختلفی دارد که آسیب‌های اجتماعی یکی از ابعاد آن به شمار می‌رود و شورای اجتماعی کشور به این مهم پرداخته است.

مدیرکل بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور از انسداد ۷۱ محور اصلی و فرعی در کشور به دلیل وقوع سیل خبر داد و گفت: براساس برآوردهای اولیه تاکنون ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت به راه‌ها و ابنیه فنی وارد شده است. غلامعباس بهرامی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طی روزهای گذشته که سامانه بارشی مانسون به کشور وارد شده بود ۷۱ محور اصلی و فرعی در کشور را خسارت زد و مسدود کرد که تاکنون ۵۳ محور بازگشایی شده و ۱۸ محور دیگر شامل پنج محور شریانی و ۱۳ محور غیرشریانی همچنان مسدود است. وی افزود: محورهای انار – یزد، شهر بابک - انار، دلگان – ایرانشهر، بافت – سیرجان و رفسنجان – انار جزو محورهای شریانی مسدود و جاده‌های رودبار جنوب و..... جز محورهای غیرشریان مسدود کشور هستند.

واکنش هواشناسی به دیوان محاسبات
رئیس سازمان هواشناسی با طرح این ادعا که دلیل سیل امام زاده داوود تغییر مسیر آب بوده است، به اظهارات رئیس دیوان محاسبات کشور درباره ترک فعل سازمان هواشناسی واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، سحر تاجبخش مسلمان گفت: رخداد پیش آمده در امام زاده داوود برای من سیل فروردین 98 شیراز را تداعی کرد. وی افزود: بر اساس توپوگرافی منطقه، امام زاده داوود در ته یک دره با کوه‌های بسیار بلند قرار دارد. این ویژگی از سال‌ها قبل که یادم هست از قبل بوده است. وی ادامه داد: چگونه می‌شود بعد از این همه سال 20 تا 30 میلیمتر باران می‌آید این همه تلفات و خسارت‌ها را به‌جای می‌گذارد. رئیس سازمان هواشناسی تاکید کرد:‌حتما مسیر آب را در یک جایی دستکاری کرده‌ایم ، وگرنه سال‌های سال این آبها و جریانات بوده و اتفاق افتاده است. تاجبخش بیان کرد:‌ شاید در کل این دوره‌ای که آمار و اطلاعات وجود دارد یک یا دوبار این شرایط وخامت برای امام زاده داوود اتفاق افتاده است. مانند سیل شیراز که ما مسیر آب را بستیم و خسارت و تلفات را در آن سال ایجاد کرد. وی با اشاره به خرید یک رادار هواشناسی علی‌رغم تحریم‌ها اظهار کرد: در فاز نخست برای توسعه شبکه رادار و پوشش کل کشور حداقل 16 رادار دیگر نیاز است. وی افزود: توانستیم در یکی دو سال اخیر با حمایت‌های دولت و وزیر راه و شهرسازی، یکی از رادارهای هواشناسی را خریداری کنیم که اکنون تجهیزات این رادار در سازمان هواشناسی آماده است و به محض اینکه ابنیه آن نیز آماده شود، یک رادار به شبکه رادار کشور اضافه می شود.

پرواز مستقیم مسافری
کاراکاس- تهران- کاراکاس
سخنگوی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: نخستین پرواز مسافری برنامه‌ای شرکت هواپیمایی کانویاسا متعلق به کشور ونزوئلا ساعت ۱۳ دیروز در فرودگاه امام خمینی (ره) به زمین نشست. جواد صالحی در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار کرد: پرواز مسافری شرکت هواپیمایی کانویاسا در روزهای یکشنبه ساعت ۱۳:۰۰ از «کاراکاس» پایتخت کشور ونزوئلا وارد فرودگاه امام خمینی می‌شود و در روزهای سه‌شنبه ساعت ۰۲:۴۵ فرودگاه را به مقصد کاراکاس ترک خواهد کرد.

قیمت ‌ها همچنان صعودی است؛

گروه راه و مسکن: بررسی‌ها نشان داد آپارتمان‌های منطقه پنج تهران با ثبت ۱۳۹۳ معامله بیشترین تعداد معاملات انجام شده در مناطق ۲۲گانه را به خود اختصاص داده است. به گزارش «تجارت»، مرکز آمار ایران در گزارشی که اخیرا منتشر کرده به بررسی آخرین تغییرات قیمتی و تعداد معاملات انجام شده در آپارتمان و ساختمان­‌های مسکونی در مناطق ۲۲گانه تهران پرداخته است. بر اساس این گزارش، کل معاملات انجام شده در تیرماه سال جاری در ساختمان­‌های مسکونی پایتخت ۸۶۸۵ بوده که سهم آپارتمان از این میزان، ۸۳۷۴ واحد، ویلایی۱۲۴ و سایر ساختمان­‌های مسکونی ۱۸۷ اعلام شده است. بیشترین تعداد معاملات انجام شده در بخش آپارتمان با ۱۳۹۳ متعلق به منطقه پنج و کمترین آن هم مربوط به منطقه ۱۹ تهران با هشت معامله است. در دوره مورد بررسی، بیشترین معامله ساختمان‌­های ویلایی به منطقه ۱۴ با ۱۶ معامله‌ و کمترین آن هم متعلق به مناطق ۹ و ۱۹ بوده که هیچ معامله‌ای در آنها ثبت نشده است. در مناطق ۳،۶،۱۶،۲۱،۲۲ هر کدام دو معامله ویلایی انجام شده است. همچنین ۱۸۷ معامله در سایر ساختمان­‌های مسکونی تهران ثبت شده که منطقه ۱۵ با ۲۳ معامله در تیرماه سال جاری از بیشترین تعداد برخوردار بوده است. در مناطق ۱۹،۲۰،۲۱ هم هیچ معامله ای در این بخش انجام نشده است.

قیمت هر متر آپارتمان تهران چقدر است؟
اما بررسی جریان قیمت آپارتمان‌های معامله شده در تهران نشان می‌دهد که متوسط قیمت آپارتمان­‌فروش رفته در مناطق ۲۲گانه به حدود ۴۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسیده که منطقه یک با متوسط قیمت ۸۴ میلیون و ۵۲۲ هزار تومان بیشترین و منطقه ۱۷ با متوسط قیمت ۲۲ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان کمترین قیمت را به خود اختصاص داده ­اند، بنابراین فاصله قیمت هر متر آپارتمان در گران­‌ترین و ارزان­‌ترین منطقه تهران ۶۱ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان است. همچنین مناطق سه و دو بعد از منطقه یک، جزو گران­ترین مناطق تهران گزارش شده­‌اند؛ به‌طوری که متوسط قیمت در منطقه دو،‌ ۶۶ میلیون و ۸۱۸ هزار تومان و در منطقه سه،‌ ۷۵ میلیون و ۸۱ هزار تومان است. بر اساس این گزارش، مناطق ۱۶ و ۱۸ بعد از منطقه ۱۷ ارزان­‌ترین مناطق پایتخت هستند؛ به این صورت که متوسط قیمت آپارتمان­‌های مسکونی فروش رفته در منطقه ۱۶، حدود ۲۳میلیون و ۴۷ هزار تومان و در منطقه ۱۸ متری ۲۳ میلیون و ۱۰۸ هزار تومان­ است. طبق گزارش اولیه مرکز آمار ایران، آپارتمان‌های تهران به طور متوسط ۴۵.۲ درصد نسبت به تیرماه پارسال گران شده و تورم نقطه به نقطه در این بخش ۹.۷ درصد افزایش داشته است. اما دیروز بانک مرکزی گزارش داد که تیرماه امسال میانگین قیمت هر متر خانه در شهر تهران ۴۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است؛ در حالی که دیروز مرکز آمار این عدد را ۴۴.۸ ملیون تومان اعلام کرده بود. بانک مرکزی از اواخر دهه ۸۰ شمسی هر ماه گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران را ارایه می‌کند. مرکز آمار نیز به طور فصلی اطلاعات قیمت و اجاره مسکن در شهر تهران را منتشر می‌کرد. از ابتدای سال جاری، مرکز آمار گزارش‌های ماهیانه شاخص قیمت آپارتمان در تهران را نیز به آمارهای فصلی خود اضافه کرد. آمارهایی که توسط بانک مرکزی و مرکز آمار ارایه می‌شود با یکدیگر متفاوت است. امروز بانک مرکزی درخصوص تحولات بازار مسکن شهر تهران در تیرماه ۱۴۰۱ گزارش داد که میانگین قیمت هر متر خانه در شهر تهران ۴۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است؛ در حالی که دیروز مرکز آمار این عدد را ۴۴.۸ ملیون تومان اعلام کرده بود. سامانه املاک و مستغلات مبنای دریافت اطلاعات بازار مسکن شهر تهران است که مرکز آمار و بانک مرکزی، هردو از آن استفاده می‌کنند اما ظاهرا نمونه‌گیری مرکز آمار بر اساس روش هدانیک است که میانگین وزنی را محاسبه می‌کند. یعنی قیمت‌های سنگین‌تر در میانگین وزنی تاثیر بیشتری می‌گذارد. در حالی که بانک مرکزی میانگین کلی را ارایه می‌دهد. بدین صورت که همه معاملات را محاسبه، تقسیم بر تعداد می‌کند و میانگین قیمت را ارایه می‌دهد. برخی کارشناسان که معتقدند روش مرکز آمار، علمی‌تر و به‌روز است می‌گویند محاسبه آمار بر اساس میانگین وزنی دقیق‌تر از روش متوسط گیری معمولی است. در روش وزنی برای هر مجموعه از معاملات یک شاخص تعیین می‌کنند و آمار نهایی را نسبت به آن شاخص می‌سنجند. اگرچه بنا بر وظایف ذاتی، مرجع رسمی ارایه آمار، مرکز آمار است اما نمی‌توان گزارش‌های بانک مرکزی را که با روشی متداول و مرسوم ارایه می‌شود زیر سوال برد؛ چرا که شاخص هر دو مرکز بر اساس داده‌های دقیق، بررسی و منتشر می‌شود. با این وجود اختلاف بیش از سه میلیون تومانی بین شاخص قیمت بانک مرکزی با مرکز آمار درخصوص قیمت هر متر خانه در تهران می‌تواند منجر به سردرگمی کنش‌گران، فعالان بازار مسکن و متقاضیان خرید خانه شود. اما اختلاف بیشترین و کمترین قیمت آپارتمان در مناطق تهران به حدود ۶۲ میلیون تومان در هر متر رسیده است. مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود به بررسی وضعیت تورم آپارتمان‌های مسکونی در مناطق ۲۲ گانه تهران در تیرماه ۱۴۰۱ پرداخته است. بر اساس این گزارش، ‌شاخص قیمت آپارتمان‌های تهران در تیر ماه سال جاری به عدد ۱۵۱.۹ رسیده که نسبت به ماه قبل(خرداد) ۸.۳ درصد افزایش داشته است؛ بنابراین تورم ماهانه آپارتمان با افزایش ۱.۲ درصدی در این ماه به ۸.درصد رسیده است. همچنین آپارتمان‌های تهران به طور متوسط ۴۵.۲ درصد نسبت به تیرماه پارسال گران شده است. بر این اساس تورم نقطه به نقطه در این بخش ۹.۷ درصد افزایش دارد. تورم سالانه املاک مسکونی استان تهران با نرخ تورم ۲۷.۱ درصد نشان از افزایش ۰.۷ درصدی دارد. در دوره مورد بررسی، متوسط قیمت آپارتمان‌های مسکونی فروش رفته در مناطق ۲۲ گانه تهران به حدود ۴۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسیده است. در بین مناطق تهران، منطقه ۱ با متوسط قیمت ۸۴ میلیون و ۵۲۲ هزار تومان بیشترین و منطقه ۱۷ با متوسط قیمت ۲۲ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان، کمترین قیمت را به خود اختصاص داده‌اند. بر این اساس فاصله قیمت هر متر آپارتمان در گران ترین و ارزان ترین منطقه تهران ۶۱ میلیون ۶۳۰ هزار تومان است. در تیرماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران، ۴۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۵.۸ و ۳۸.۸ درصد افزایش یافته است. گزارش تحولات بازار مسکن در شهر تهران که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، بیانگر این است که در تیرماه متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی تهران ۴۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۵.۸ و ۳۸.۸ درصد افزایش دارد. علاوه بر این، تعداد معاملات انجام شده در این ماه حدود ۱۰.۳ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه در سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۲۵.۸ درصد کاهش و ۱۰۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد و بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۳۰.۱ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.