ایران به سمت ساخت بمب هسته‌ای نمی‌رود

بهروز کمالوندی تاکید کرد: از اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی در مورد توانایی ایران در دستیابی به بمب هسته‌ای اشتباه برداشت شده است و ایران به سمت ساخت بمب هسته‌ای نخواهد رفت. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفت: طبق قانون مجلس شورای اسلامی و به منظور حفظ منافع ملت ایران، مجموعه‌ای از وظایف را انجام دادیم. یکی از کارهایی که انجام دادیم راه اندازی 1000 دستگاه سانتریفیوژ IR6 بود و از دیروز شروع به تزریق گاز به این ماشین ها کردیم. کمالوندی تاکید کرد: ما روند غنی سازی را برای رفع نیازهای کشور ادامه خواهیم داد. ما قبلاً برنامه خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داده‌ایم و طرف‌های دیگر مذاکرات هم می‌دانند که ما در این باره قانون داریم. سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به سخنان اخیر محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی و برداشت‌های از این سخنان، گفت: از اظهارات اسلامی در مورد توانایی ایران در دستیابی به بمب هسته‌ای اشتباه برداشت شده است. ایران به دلیل توانمندی‌های استراتژیک خود نیازی به بمب هسته ای ندارد و به سمت ساخت بمب هسته‌ای هم نخواهد رفت. وی همچنین گفت: اگر طرف‌های دیگر به تعهدات خود بازگردند، ما نیز در چارچوب توافق هسته ای به تعهدات خود باز خواهیم گشت.

 

اجازه ورود هیچ پرنده‌ای را به حریم هوایی کشور نمی‌دهیم

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: سایت‌ها و مواضع پدافندی اجازه ورود بدون مجوز هیچ پرنده‌ای را به حریم هوایی کشورمان نمی‌دهند. امیر علیرضا صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش صبح روز گذشته در ادامه بازدید از یگان‌های پدافندی شرق کشور از سایت فرماندهی اطلاعات شناسایی پل محمود و سایت راداری ولایت (تپه سبز) بازدید کرد و توان رزم و همچنین آمادگی دفاعی این سایت‌ها را مورد ارزیابی قرار داد. وی در حاشیه این بازدیدها گفت: سایت اطلاعات شناسایی (پل محمود) و نیز سایت راداری ولایت (تپه سبز) از سایت‌های درخور توجه پدافند هوایی ارتش است که رصد و پوشش بسیار وسیعی در شرق کشور و کویر مرکزی ایران ایجاد می‌کنند. فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، با بیان اینکه پدافند هوایی ارتش نقش خطیر و ارزنده‌ای در استحکام جایگاه و قدرت ملی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ایفا می‌کند، گفت: سایت‌ها و مواضع پدافندی اجازه ورود بدون مجوز هیچ پرنده‌ای را به حریم هوایی کشورمان نمی‌دهند. شکار پهپاد پیشرفته RQ-۱۷۰ آمریکایی بخشی از عملکرد کم نظیر این سایت‌ها بود. امیر صباحی‌فرد تصریح کرد: نیروی پدافند هوایی ارتش به عنوان یک نیروی اولویت‌دار در تأمین امنیت و دفاع کشورمان آنقدر اهمیت دارد که فرماندهی معظم کل قوا در طی سالیان اخیر بیش از ۶۰۰ کلام نورانی درباره نقش راهبردی، حساس و ارزشمند پدافند هوایی مطرح فرمودند که نشان از جایگاه والا و برتر پدافند در عرصه بین‌المللی دارد و با توجه به فرمایشات داهیانه ایشان باید قدر این جایگاه حساس را بیشتر بدانیم.

«ایمن الظواهری» سرکرده القاعده توسط پهباد ارتش آمریکا به قتل رسید؛

گروه سیاسی:پس از اینکه جو بایدن در یک کنفرانس خبری رسما اعلام کرد که نیروی هوایی ارتش آمریکا توانسته است «ایمن الظواهری»، سرکرده القاعده را به قتل برساند، یک مقام رسمی که نخواست نامش فاش شود، جزئیات این حمله و اینکه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) چگونه او را شناسایی کرده و کشته است، منتشر کرد.
به گزارش تجارت، به نقل از خبرگزاری رویترز، این مقام رسمی دولت آمریکا به خبرنگاران گفت: «الظواهری به مدت چند سال مخفی شده بود.
عملیات یافتن و کشتن او نتیجه پشتکار و صبر جامعه اطلاعاتی و ضدتروریسم ایالات متحده است.»
قبل از اطلاعیه آمریکا، شایعه شده بود که الظواهری در منطقه قبیله‌ای پاکستان و یا داخل افغانستان به سر می‌برد.
گزارش‌ها توسط این مقام رسمی به شرح ذیل است:
به مدت چندین سال، دولت آمریکا از شبکه‌ای که الظواهری را حمایت می‌کرد، آگاه بود و طی سال گذشته، پس از خروج آمریکا از افغانستان، مقامات آمریکایی نشانه‌هایی از حضور القاعده در این کشور را رصد کرده بودند.
امسال، مقامات آمریکایی خانواده الظواهری – همسرش، دخترش و فرزندان دخترش – را شناسایی کردند و پی بردند که آن‌ها در خانه‌ای امن در کابل منزل گزیده بودند و به دنبال این ماجرا، خود الظواهری را نیز در همان خانه با گذشت زمان شناسایی شد.
طی چند ماه اخیر، مقامات اطلاعاتی آمریکا بیشتر مطمئن شدند که آن‌ها الظواهری را در این خانه امن به درستی شناسایی کرده‌اند و اوایل ماه آوریل، با مقامات ارشد دولت آمریکا در این خصوص گفت‌وگوهایی را انجام دادند. سپس، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت‌وگوهایی در این زمینه انجام داد و او را از این قضیه مطلع کرد.
این مقام رسمی افزود: ما توانستیم الگوهایی را از طریق چندین منبع اطلاعاتی مستقل بسازیم تا این عملیات را اطلاع‌رسانی کنیم.
وی ادامه داد: یکبار که الظواهری به این خانه امن در کابل وارد شد، مقامات او را در بالکن منزلش شناسایی کردند – جایی که او در نهایت مورد هدف قرار گرفت. مقامات، تحقیق و تفحصی را درخصوص این خانه امن انجام دادند و اطمینان حاصل کردند که می‌توانند عملیاتی برای کشتن الظواهری ترتیب دهند. همچنین تحقیقاتی را انجام دادند تا مطمئن شوند که خطری افراد غیرنظامی و خانواده الظواهری را تهدید نمی‌کند.
در هفته‌های اخیر، رئیس‌جمهوری آمریکا جلساتی را با مشاوران اصلی و اعضای کابینه در راستای بررسی و ارزیابی دقیق اطلاعات برگزار کرد.
در تاریخ ۱ ژوئیه، اعضای کابینه از جمله ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا، با بایدن درخصوص این عملیات پیشنهادی گفت‌وگو کرد.
بایدن سوالات و جزئیاتی را پیرامون اینکه آن‌ها چه می‌دانند و چگونه می‌دانند، پرسید و به دقت مدل و الگوی این خانه امن را که جامعه اطلاعاتی با خود به این جلسه آورده بود، بررسی کرد.
رئیس‌جمهوری آمریکا سوالاتی درباره روشنایی، آب‌وهوا، مصالح و مواد ساختمانی و سایر عواملی که می‌تواند موفقیت این عملیات را تحت تاثیر قرار دهند، پرسید. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین بررسی پیامدهای احتمالی حمله در کابل را جویا شد.
وکلای سازمان سیا گزارش‌های مقامات اطلاعاتی را بررسی و تایید کردند که الظواهری به دلیل رهبری گروه تروریستی القاعده، هدفی قانونی می‌باشد.
در تاریخ ۲۵ ژوئیه، رئیس‌جمهوری آمریکا جلسه‌ای را برای اعضای کلیدی کابینه‌ و مشاورانش جهت جمع‌بندی نهایی برگزار کرد و آن‌ها همچنین درخصوص اینکه قتل الظواهری چگونه روابط آمریکا با طالبان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت‌وگو کردند.
سرانجام، پس از اظهار نظر همه اعضا، بایدن درخواست این حمله را به شرط اینکه خطر علیه غیرنظامیان را کاهش دهند، صادر کرد.
این حمله در نهایت ساعت ۹:۴۸ شب به وقت محلی در تاریخ ۳۰ ژوئیه با یک پهپاد و موشک‌های هلفایر در منطقه شیرپور کابل انجام شد.
واشنگتن پست نوشته الظواهری در محله دیپلماتیک کابل هدف عملیات واقع شد. نیویورک تایمز نیز عنوان کرده که این خانه به سراج‌الدین حقانی، وزیر کشور طالبان تعلق داشته است.
وارث احتمالی بعدی رهبری القاعده پس از تایید کشته شدن ایمن الظواهری در کابل افغانستان، یک نیروی زیرک، آموزش دیده و با تجربه در کشتن سربازان آمریکایی و انگلیسی است که خود را "شمشیر عدالت" نامیده است.
روزنامه دیلی میل می‌نویسد: "سیف العدل" مصری یک افسر سابق ارتش است که از اعضای موسس القاعده به شمار می‌رود و اواخر دهه ۸۰ میلادی به گروه تروریستی به نام "مکتب الخدمت" ملحق شد.
بعد از مدتی او با اسامه بن لادن و الظواهری آشنا شد و به زودی به گروه مجزایی به نام "جهاد اسلامی مصر" پیوست. مساله دیگری که از او می‌دانیم این است که سیف العدل حدود ۶۰ ساله یکی از جوانترین رهبران القاعده است و وقتی ۳۰ سال داشت شاهد عملیات "سرنگونی بلک هاوک" در موگادیشو، سومالی بود که در جریان آن عملیات، ۱۹ سرباز آمریکایی کشته شده و اجسادشان در خیابان‌ها به نمایش درآمد.
از زمان کشته شدن اسامه بن لادن در ۲۰۱۱، العدل به یکی از استراتژیست‌های مهم در داخل القاعده تبدیل شد.
"بیل روجیو" یکی از محققان در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها می‌گوید که العدل احتمالا کاندیدای پست رهبری القاعده است.
نام واقعی العدل "محمد صلاح‌الدین زیدان" است.
حمزه، پسر اسامه بن لادن که قرار بود جانشین پدر شود در سال ۲۰۱۹ کشته شد و "ابو محمد المصری" هم که استراتژیست ارشد این گروه بود در سال ۲۰۲۰ ترور شد.
اطلاعات ایالات متحده می‌گوید: العدل در ارتباط با بمب گذاری ۷ اوت ۱۹۹۸ در سفارتخانه‌های ایالات متحده در دارالسلام، تانزانیا، و نایروبی، کنیا، تحت تعقیب است. در جریان این انفجارها در شرق آفریقا ۲۲۴ تن کشته شده که شامل ۱۲ آمریکایی می‌شوند.
همچنین بیش از ۴۵۰۰ تن هم زخمی شدند. جایزه ۱۰ میلیون دلاری نیز برای سر العدل تعیین شده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد:

گروه سیاسی: سخنگوی دولت از آغاز برنامه‌ریزی‌ها برای حضور و سخنرانی رییس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خبر داد. علی بهادری جهرمی در نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی، مبنی بر اینکه آیا رییس جمهوری در نشست عمومی سازمان ملل متحد حضور خواهد یافت یا خیر، اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌های مقدماتی برای این امر صورت گرفته است.

وزیر نیرو برای پی گیری حقابه ایران به افغانستان می‌رود
وی در پاسخ به این پرسش که اقدامات دولت برای پیگیری حقابه ایران از افغانستان به کجا رسیده است، اظهار کرد: طرف افغان در مذاکرات انجام شده حق ایران را مبتنی بر موافقتنامه پذیرش و به آن اذعان دارد و اختلاف در مورد میزان آب ورودی است و نیز برخی مشکلات فنی، که جمهوری اسلامی با جدیت این امر را پیگیری می‌کند. سخنگوی دولت تاکید کرد: در جلسه دولت هم گزارشی در این زمینه ارائه شد و وزیر نیرو نیز به زودی سفری به افغانستان خواهد داشت که یکی از مهمترین بخش‌های آن پیگیری حقابه ایران و تحقق آن است. بهادری جهرمی با اشاره به تامین حقابه ایران از رودخانه ارس یادآور شد: در موضوع حقابه رود ارس هم مشابه همین گزارش در جلسه هیات دولت ارائه شد و در گفت‌وگوی روسای دو کشور ایران و ترکیه نیز این امر مطرح شد و طرف ترکیه‌ای موافقت خود در زمینه برگزاری جلسه در سطح وزرا در این امر را پذیرفته است و دولت هم بر پیگیری همین مسیر تاکید دارد.
آخرین تصمیمات دولت برای بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان
سخنگوی دولت همچنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان اظهار کرد: پیرو دستور رئیس‌جمهوری برای پیگیری بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان و پس از برگزاری نشست‌های مکرر معاون اول با نمایندگان بازنشستگان، هیات دولت برای تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان،اختیارات خود را به وزرای عضو هیات امنای سازمان بازنشستگی تامین اجتماعی تفویض کرد. وی با اشاره به اقدامات دیگر دولت در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت، تاکید کرد: از ابتدای امسال تاکنون تعداد ۲۱۷ هزار فقره وام فرزندآوری به مبلغ بیش از ۸۶ هزار میلیارد ریال و بیش از ۳۲۰ هزار فقره وام قرض‌الحسنه ازدواج به مبلغ ۴۴۰ هزار میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شده است. بهادری جهرمی ادامه داد: بیش از ۲۳۰ هزار خودرو در طرح‌های فروش خودروسازان به طرح جوانی جمعیت تخصیص داده شده که نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر تکمیل وجه داشتند و ثبت نامشان نهایی شده است. سخنگوی دولت همچنین با اشاره به حضور میدانی مسئولان در رسیدگی به سیل‌زدگان، گفت: دولت اعتقاد دارد حضور مسئولانه دولتمردان در صحنه مشکلات یک تکلیف و وظیفه برای مدیران اجرایی است و این دولت هرگز تماشاگر مشکلات مردم نیست و اعتقاد دارد برای حل مسائل باید در میدان عمل باشد.

هشدارها در مورد وقوع سیل داده شده بود
وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا با وجود هشدارهای جدی درباره وقوع سیل اقدامات پیشگیرانه مورد توجه قرار نگرفته، تصریح کرد: تمام هشدارها داده شده بود و حتی اقدامات پیشگیرانه نیز صورت گرفته، اما حجم بارش‌ها بالا بوده و سیل به راه افتاده است؛ توجه به اقدامات پیشگیرانه در این گونه حوادث نیازمند مشارکت همگانی است.

مسوولان برای مدیریت سیل به موقع در صحنه حضور داشتند
وی با تاکید بر جدی‌تر گرفتن هشدارها در زمینه سیل و زلزله، اظهار کرد: حضور مسئولان در صحنه و تلاش برای مدیریت بحران و رسیدگی به سیل‌زدگان به موقع بوده که وجه تمایز این دولت با دولت‌های گذشته است و شاید این اقدام دولت مورد پسند کسانی که نگاه متفاوت برای حل مشکلات دارند، نباشد اما دولت بر آن تأکید دارد. سخنگوی دولت درباره برنامه‌ریزی برای تعیین تکلیف کالاهای انباشته شده در گمرک و تسریع در ترخیص آنها، گفت: از ابتدای فعالیت دولت کار جهادی و جهشی در وزارت اقتصاد برای ساماندهی این موضوع صورت گرفت و در هفته جاری سازوکارهای جدیدی در حوزه املاک تملیکی اتخاذ می‌شود. وی افزود: در ۱۱ ماهه نخست دولت سیزدهم حدود ۸۵۰۰ میلیارد تومان کالا در انبارها و بنادر تعیین تکلیف شده است که رشد ۱۳۷ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته داشته است.

«تجارت» از موانع اجرای صحیح قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار گزارش می‌دهد

گروه اقتصاد کلان: قانون بهبود محیط کسب‌وکار ناکام مانده است. ناهماهنگی بین دستگاه‌ها، نبودن سیستم پشتیبانی و اهتمام جدی دستگاه‌ها به‌عنوان مهم‌ترین عوامل اجرا نشدن یا ناقص اجرا شدن قانون بهبود فضای کسب‌وکار محسوب می‌شود. به گزارش «تجارت»، اگرچه پیش از این، تنها بخش خصوصی بود که نسبت به بی‌توجهی به قانون مذکور هشدار می‌داد، اما دولتی‌ها هم اذعان داشتند که این قانون بعد از گذشت نزدیک 10 سال از تصویب آن به‌طور کامل اجرایی نشده و عملا شرایط برای کار سخت‌تر شده است. عدم اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار هم از سوی بخش خصوصی و هم از سوی دولت مورد انتقاد است. اگرچه پیش از این، تنها بخش خصوصی بود که نسبت به بی‌توجهی به قانون مذکور، در جلسات مختلف هشدار می‌داد؛ اما اخیرا دولتی‌ها هم اذعان کردند که این قانون به‌طور کامل اجرایی نشده است. حدود 10 سال از تصویب قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار می‌گذرد. اما کارشناسان اعلام کرده‌اند که حدود ۸۰ درصد از این قانون اجرا نشده است.
به گفته کارشناسان، ناهماهنگی بین دستگاه‌ها، نبودن سیستم پشتیبانی و اهتمام جدی دستگاه‌ها مهم‌ترین عامل اجرانشدن یا ناقص اجرا شدن قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار است. اما مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با انتشار دومین گزارش پایش اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، از اجرای ۶۴,۱۵ درصدی احکام این قانون و دستیابی ۵۸.۱۵ درصدی به اهداف آن در سال ۱۴۰۰ خبر داده است. بر اساس یافته‌های پایش قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار در سال ۱۴۰۰، رقم شاخص کل اجرای احکام ۵۳ گانه قانون معادل ۶۴,۱۵ درصد به دست آمده است که نسبت به سال ۱۳۹۹ با رقم شاخص ۵۹.۳۲، حدود ۵ واحد افزایش نشان می‌دهد.
یافته‌های پایش قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار در سال ۱۴۰۰ حاکی از این است که رقم شاخص کل دستیابی به اهداف ۱۴ گانه قانون در این سال معادل ۵۸,۱۵ درصد به دست آمده که نسبت به سال ۱۳۹۹ با رقم شاخص ۵۲.۳۹، معادل ۶ واحد افزایش یافته است. همچنین یافته‌های پایش قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که رقم شاخص کل اجرای احکام ۵۳ گانه قانون در بخش حاکمیت (دستگاه‌های اجرایی) معادل ۵۴,۵۹ درصد، در بخش خصوصی و تعاونی (اتاق‌ها) معادل ۴۰.۸۲ درصد و در بخش مشترک (شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی) معادل ۹۰.۲۶ درصد بوده است. در گزارش سال ۱۴۰۰ میزان اجرای احکام شماره ۴، ۱۸، ۲۰، ۲۲، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۹، ۳۱، ۳۵، ۴۳ و ۴۸ با مقدار ۱۰۰ درصد، بیشترین و میزان اجرای احکام شماره ۳۴ (صفر درصد) و ۵ شماره پنج (۱۵ درصد) کمترین مقدار را نشان می‌دهند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان دستیابی به هدف ۱۱ «افزایش نقش شورای گفتگو در اصلاح، حذف یا وضع مقررات در جهت بهبود محیط کسب‌وکار» دارای بیشترین مقدار (۸۸,۰۴ درصد) و دستیابی به هدف ۱۴ «جبران خسارت فعالان اقتصادی ناشی از اتخاذ تصمیم‌های دولت در زمینه قطع خدمات برق، گاز و مخابرات» دارای کمترین مقدار (۹۸.۲۷ درصد) بوده است. فعالان اقتصادی و خبرگان حوزه کسب‌وکار شرکت‌کننده در نظرسنجی پایش قانون (۱۰۸ شخص حقیقی و حقوقی)، میزان اجرا و تحقق اهداف ۳۰ حکم از احکام ۵۳ گانه قانون را معادل ۴۵,۲۵ درصد اعلام کرده‌اند. از بین ۱۷ دستگاه اجرایی یا نهادی که به‌طور مستقیم در این قانون برای آنها وظایف و احکامی تعریف شده و با آنها مکاتبه به عمل آمده بود؛ فقط ۹ دستگاه و نهاد نسبت به ارسال پاسخ‌نامه و یا اطلاعات مورد نیاز در قالب جداول درخواستی و یا تهیه گزارش عملکرد، اقدام کردند. قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، یکی از مهم‌ترین قوانین مرتبط با محیط کسب‌وکار کشور است که به‌زعم طراحان و تصویب‌کنندگان آن، اجرای کامل و دستیابی به اهداف تعیین‌شده آن، تا حد بسیاری در بهبود شرایط کسب‌وکار در کشور و رفع موانع موجود مؤثر واقع خواهد شد. در همین راستا و از زمان تصویب این قانون در بهمن‌ماه ۱۳۹۰ تاکنون، گزارش‌های نظارتی مختلفی از عملکرد اجرای این قانون توسط نهادهای گوناگون به‌ویژه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تهیه و انتشار یافته‌اند که رویکرد عمده آنها، دریافت گزارش عملکرد ) عمدتاً فرایندی(از دستگاه‌های اجرایی مرتبط به‌صورت شفاهی یا کتبی و جمع‌بندی آن در قالب سه گروه احکام اجراشده، ناقص اجرا شده و اجرانشده به همراه ارائه تحلیل‌ها و مستندات فرایندهای اجرایی مربوط بوده است که در جای خود قابل‌تقدیر است. با توجه به اهمیت اجرای این قانون از منظر بخش خصوصی کشور، رویکرد جدید اتاق ایران در دوره نهم، پایش دورهای و مستمر شاخص‌های عملکردی مرتبط با اهداف قانون توسط مرکز پژوهش‌های اتاق ایران به‌منظور آگاهی از آخرین وضعیت اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و ارزیابی میزان تحقق اهداف و اثربخشی آن است. در این گزارش که دومین گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در زمینه پایش اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار در سال ۱۴۰۰ است؛ استفاده از روش جدیدی برای پایش مورد توجه قرار گرفته که در آن علاوه بر تعریف شاخص‌های عملکردی مرتبط با اهداف تدوین قانون و استعلام اطلاعات شاخص‌ها از دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، نسبت به دریافت نظرهای خبرگان حوزه کسب‌وکار از طریق نظرسنجی از فعالان اقتصادی در سه اتاق اصناف، تعاون و بازرگانی ایران نیز اقدام شده و محاسبه نهایی میزان (درصد) تحقق احکام و اثربخشی اجرای قانون بر اساس تلفیق نتایج این دو گروه از اطلاعات حاصل شده است. همچنین در فصل‌های مختلف این گزارش به‌صورت تفصیلی در مورد روش‌شناسی اجرای پایش، وضعیت اجرای هریک از ۵۳ حکم مندرج در قانون، دلایل ناکامی در تحقق اهداف، بررسی نقاط قوت و ضعف قانون و تعیین موارد نیاز به بازنگری و اصلاح و پیشنهاد راهکارهایی برای هرچه بهتر اجرا شدن و افزایش اثربخشی قانون ارائه شده است. طبق این گزارش، معدود دستگاه‌های اجرایی کشور، همکاری مناسبی در زمینه تأمین اطلاعات بهنگام مورد نیاز برای محاسبه شاخص‌های مربوط داشتند؛ ازاین‌رو در مورد آن دسته از اطلاعاتی که دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در اختیار اتاق ایران نگذاشتند، از داده‌های موجود در گزارش سال گذشته استفاده شده است.

سرمقاله

مجیدرضا حریری
رئیس اتاق مشترک ایران و چین

باید در نظر داشته باشیم که اقتصاد ما به شکل طبیعی شریک تجاری چین به شمار می‌رود. ما در حوزه‌های مانند نفت، پتروشیمی، محصولات معدنی و برخی لوازم مصرفی تولیده کننده و صادر کننده به حساب می‌آییم و این در حالی است که چین وارد کننده بزرگ بسیاری از این محصولات است به همین دلیل است که ایران برای سال‌های طولانی در منطقه شریک اصلی تجاری چین بوده هر چند در سال‌های گذشته متاسفانه این جایگاه از دست رفته است. با وجود آنکه مسئولان دولت چین از رئیس جمهوری گرفته تا وزیر خارجه و مقامات اقتصادی بارها اعلام کرده‌اند که با هرگونه تحریم ایران از سوی آمریکا مخالف هستند و با آن همراهی نمی‌کنند اما اقتصاد مختصات خاص خود را دارد. برای مثال یک شرکت چینی که اپراتور یکی از بنادر بزرگ چین به حساب می‌آید به شکل همزمان در ۱۸ بندر دیگر دنیا نیز فعالیت رسمی دارد. اگر در شرایط تحریم این شرکت حضور کشتی ایرانی را بپذیرد تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفته و فعالیت‌اش در تمام بنادر دنیا نیز با مشکل مواجه می‌شود. از این‌رو این طبیعی است که برخی شرکت‌های اقتصادی مزایا و سود خود را در اولویت قرار دهند و نمی‌توان از دولت چین نیز انتظار داشت که به چنین مسائلی ورود کند. با این وجود چین در این سال‌ها همراهی خود با اقتصاد ما را نشان داده است در سال ۲۰۱۴ میزان تبادل تجاری ما با چین حدود ۵۱ میلیارد دلار بود، اما این عدد امروز به ۳۰ میلیارد دلار رسیده که کاهشی حدودا ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که سهم چین از تجارت ایران در سال ۲۰۱۴ حدودا ۲۰ درصد بود اما امروز این سهم به مرز ۳۰ درصد رسیده است. به این ترتیب هر چند که ارزش تجارت کاهش یافته، اما سهم چین در اقتصاد ایران گسترش پیدا کرده است. هر چند در طول سال‌های گذشته کشورهای مختلفی در روند مذاکرات هسته‌ای ایران حضور داشته‌اند اما در واقعیت آنچه که به تصمیمات نهایی ختم می‌شود مذاکره میان ایران و آمریکاست و در واقع این دو کشور باید در این زمینه به جمع‌بندی نهایی برسند تا احیای مذاکرات ممکن شود. با این وجود چین بارها اعلام کرده که آماده افزایش تعاملات تجاری با ایران است و می‌توان انتظار داشت که با کنار رفتن محدودیت‌ها در مدتی کوتاه تجارت ایران با چین دو برابر شده و به مرز ۶۰ میلیارد دلار برسد. امروز کشورهایی مانند عربستان سعودی یا امارات متحده عربی توانسته‌اند جایگاه ایران در میان شرکای تجاری چین در منطقه را بگیرند، اما با بهبود شرایط قطعا ما افزایش تعامل با چین را خواهیم داشت. چیزی که در آن تردیدی وجود ندارد این است که مذاکره در بهترین حالت یک فرآیند ۵۰_۵۰ به حساب می‌آید یعنی ما حتی اگر تمام مقدمات لازم را نیز فراهم کنیم و آماده رسیدن به توافق باشیم باز هم ۵۰ درصد کار باید از سوی طرف مقابل نهایی شود. از این‌رو تردیدی وجود ندارد که باید اقدامات لازم برای به نتیجه رساندن مذاکرات در دستور کار باشد. اما درعین حال باید تلاش کرد در حوزه‌هایی فعالیت کنیم که تمام فرآیند آن از تصمیم‌گیری تا اجرا در اختیار خودمان باشد که سیاست‌هایی مانند خنثی‌سازی تحریم‌ها بخشی از آن است. ما باید از بن‌بستی که اقتصاد ایران در آن قرار گرفته خارج شویم و پیگیری سیاست‌های خنثی‌کننده تحریم قطعا یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های آن به شمار می‌رود. در واقع مذاکرات باید در سطح سیاسی دنبال شود، اما نهادهای اقتصادی باید برنامه‌های مربوط به بهبود وضعیت داخلی کشور را در دستور کار قرار دهد. در حال حاضر آن طور که دولت اعلام کرده تجارت ایران چند اولویت دارد که بخش نخست آن به هند، چین و ۱۵ کشور همسایه و منطقه مربوط می‌شود؛ اما ما باید برای خنثی‌سازی تحریم‌ها برنامه‌های خود را گسترده‌تر کنیم به این معنا که حتی اگر در یک بازاری یک میلیارد دلار ظرفیت فروش وجود دارد نیز نباید بی‌اعتنا باشیم. کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین می‌توانند بهترین فرصت برای رسیدن به این اهداف باشند. با قراردادهای کوچک و متعدد می‌توان میزان تجارت خارجی کشور را گسترش داد. واقعیت این است که با گذشت حدود یکسال نمی‌توان کارنامه اقتصادی یک دولت را بررسی کرد یا با قاطعیت در رابطه با آن نظر داد. در واقع در بسیاری از سطوح تفاوتی میان دولت‌ها وجود ندارد زیرا ما در تعریف سیاست‌های کلان و برنامه‌های مدون برای تجارت خارجی با مشکل مواجه هستیم. متاسفانه دولت قبل به اقتصاد اهمیت چندانی نمی‌داد و جزو اولویت‌هایش نبود دولت روحانی یک سناریو داشت و آن به نتیجه رساندن مذاکرات و کنار رفتن تحریم‌ها بود. خوشبختانه امروز دیگر کسی نمی‌تواند از نعمت بودن تحریم یا عدم نیاز به مذاکره صحبت کند. اما ما باید بدانیم که برای بهبود شرایط تنها یک سناریو کافی نیست و برای تامین شرایط باید یک سیاست مدون و همه‌جانبه در نظر داشت. این‌که سازمان توسعه تجارت یا دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه بهبود یافته تنها به دلیل حضور افرادی است که شرایط را می‌شناسند یا بسیار فعال هستند.

یادداشت

حسین درودیان
کارشناس اقتصادی

علت اساسی و بنیادین افت شاخص بورس بدبین بودن عموم مردم نسبت به بازار سهام است. علت اساسی و بنیادین افت شاخص بورس بدبین بودن عموم مردم نسبت به بازار سهام است. مردم این بازار را به عنوان یک آلترناتیو جدی به عنوان بهره دارایی نمی‌شناسند. فعالان بازار نسبت به نرخ‌های بهره بسیار حساسیت دارند و در ماه‌های اخیرنرخ بهره بین بانکی افزایش پیدا کردفعالان در حوزه بورس این ترس را دارند که افزایش نرخ بهره بین بانکی بر نرخ‌های اوراق خزانه یا نرخ‌های سپرده تاثیر گذارد. قیمت گذاری‌های دستوری نیز موضوع مهمی به حساب می‌آید و رسیدن چند خبر بد در این رابطه تاثیر منفی بر بازار خواهد گذاشت. یکی از همین خبر‌های مربوط به قیمت گذاری‌ها سبب شد بورس کالا به حاشیه برده شود و دیگری هم دستورالعمل جدید برای بوروکراتیک کردن اخذ مجوز افزایش قیمت توسط شرکت‌ها بود که بسیار موثر واقع شد. تورم علی القاعده باید بر بازار سهام تاثیر مثبت داشته باشد، زیرا در این وضعیت سود پولی شرکت‌ها افزایش می‌یابد. در گزارش سه ماهه اول شرکت‌ها دیده شد، بسیاری از این شرکت‌ها سودآوری گزارش کرده بودند، البته بحث تورم زدایی و ارقام واقعی را نداریم، زیرا سودآوری شرکت‌ها هم اسمی است و تورم زدایی شده به حساب نمی‌آید. تورم کشور قاعدتا بر قیمت دارایی‌ها اثر می‌گذارد و با رشد همراه می‌شود. سهام هم به همین شکل است با قیمت تورم ارتباط دارد، زیرا قیمت، سهم شرکت‌هایی است که فروش انجام می‌دهند و تورم در واقع با فروش آن‌ها به وجود می‌آید. تاثیرات جهانی هم در افت شاخص بورس نقش دارد و به طور مشخص کاهشی که در قیمت کامودیتی‌ها روی داد برهمین اساس است. اما زمانی که کامودیتی‌ها با نرخ‌های قابل توجهی افزایش پیدا کرد و قیمت آن بسیار بالا رفت، بازار تقریبا از آن تبعیت نکرد و پیدا بود که خوشبین نیست.

وزارت نفت صادرات بنزین خارج از سازوکار بورس انرژی را تکذیب کرد؛

گروه انرژی: موضوع بنزین و قیمت‌گذاری آن سال‌هاست یکی از مصیبت‌های بزرگ دولت‌ها بوده است تا به هر بهانه‌ای آن را دست‌کاری کرده تا درآمدهای خود را افزایش دهند. گرچه در سیاست‌های قیمت‌گذاری و موفقیت آن، مباحث بسیاری مطرح است اما تجربه نشان داده افزایش بهای این حامل انرژی، نتوانسته منجر به کاهش مصرف شود. قانون هدفمندی یارانه‌ها هم‌ چنین اجازه‌ای به دولت می‌دهد تا به سمت واقعی سازی بهای بنزین قدم بر دارد و بر اساس قیمت فوب خلیج‌فارس، آن را به مردم عرضه کند. در حال حاضر میانگین بهای هر لیتر بنزین هم در فوب خلیج‌فارس، حدود 50 سنت برآورد می‌شود که با این قیمت، هر ایرانی باید حداقل 15 هزار تومان برای هر لیتر بنزین پرداخت کند.
این ارقام در شرایطی مطرح است که گمرک جمهوری اسلامی ایران، گزارش تجارت سه‌ماهه کشور را در سال 1401 منتشر کرده که بر اساس آن، دولت هر لیتر بنزین را 27 سنت صادر کرده است؛ یعنی به‌اندازه نیمی از ارزش واقعی آن در فوب خلیج‌فارس و به قیمت 8 هزار تومان! آنطور که گزارش ها نشان می دهد دولت در این مدت، 388 میلیون و 700 هزار لیتر بنزین صادر کرده است که در گزارش گمرک، رقم ارزی آن 105 میلیون دلار ذکر شده است. 67 درصد این بنزین به امارات با قیمت 26 سنت، 20 درصد آن به افغانستان با قیمت 28 سنت، 11 درصد آن به عراق با قیمت 29 سنت و دو درصد دیگر به ارمنستان صادر شده است با قیمت 35 سنت به ازای هر لیتر. میانگین صادرات بنزین هم نشان می‌دهد هر لیتر از این فرآورده نفتی، 27 سنت صادر شده است درحالی‌که قیمت منطقه‌ای آن حداقل 50 سنت است. در همین حال وزارت نفت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که وزارت نفت بنزین ۲۷ سنتی صادر نکرده و اخبار مربوطه درخصوص بنزین غیراستانداردی است که در پالایشگاه‌های کوچک‌مقیاس خصوصی تولید و صادر شده‌اند. براساس اطلاعیه وزارت نفت وزارت نفت درباره انتشار اخباری درخصوص صادرات بنزین در سه‌ماهه بهار امسال اعلام کرد: متولی صادرات بنزین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران است و وزارت نفت خارج از رینگ صادراتی شرکت بورس انرژی هیچ‌ محموله‌ای صادر نمی‌کند. امسال تنها یک محموله در تاریخ 24 فروردین‌ماه و به مقدار 295 هزار بشکه با اکتان 87 درصد صادر شده است که پس از رقابت در رینگ صادراتی بورس انرژی ایران به بالاترین قیمت یعنی 70 سنت فروخته شد. در بخش دیگری از اطلاعیه وزارت نفت آمده است: اخبار منتشر شده درباره صادرات ارزان بنزین که در برخی رسانه‌ها منتشر شده است مربوط به بنزین غیراستانداردی است که در پالایشگاه‌های کوچک‌مقیاس (Mini Refineries) خصوصی تولید شده‌اند و از آنجا که این پالایشگاه‌ها میعانات گازی را به قیمت 95 درصد فوب منطقه خریداری و سوخت تولید می‌کنند، این سوخت غیراستاندارد و غیرقابل استفاده در کشور است، بنابراین این نوع سوخت را به کشورهایی که موضوع استاندارد سوخت برایشان اهمیتی ندارد، به قیمت ارزان‌تر از فوب منطقه صادر می‌کنند. این نوع سوخت به‌دلیل آنکه غیراستاندارد است به وزارت نفت تحویل داده نمی‌شود و در داخل نیز توزیع نمی‌شود. این سوخت در مبادی رسمی نیز غیرقابل توزیع است، بنابراین قیمت پایین‌تری دارند. در این باره باید اعلام کرد قیمت‌هایی که در بعضی از سایت‌ها همچون Global Petrol Prices درج شده، قیمت‌های عمده‌فروشی نبوده، بلکه قیمت خرده‌فروشی است، به همین دلیل نمی‌تواند منبع مناسب و صحیحی برای قیمت‌گذاری بنزین صادراتی کشور ما باشد. در پایان این اطلاعیه همچنین آمده است: شایان ذکر است که وزارت نفت، بنزین 27 سنتی صادر نکرده و از آنجا که مصرف بنزین در کشور افزایش داشته است در شرایط کنونی تنها دغدغه تأمین سوخت مورد نیاز کشور را دارد و تمرکزی بر صادرات بنزین ندارد، بلکه تنها یک محموله آن هم در فروردین‌ماه امسال و با قیمت 70 سنت صادر شده و پس از آن نیز صادرات بنزین تاکنون از طریق وزارت نفت متوقف شده است.

زمین،‌ منابع مالی و سازنده 3 چالش پیش روی نهضت ملی مسکن؛

گروه راه و مسکن: «در حال حاضر حدود یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت در کشور داریم و بنده به عنوان فردی که بیش از ۳۰ سال در حوزه عمرانی فعالیت داشتم عرض می‌کنم که با توجه به امکانات موجود در توانایی ساخت چهار میلیون واحد مسکونی هیچ تردیدی ندارم.» بیان این صحبت ها از سوی رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم در نشست مشترک با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کل بانک مرکزی همچنان نشان از اراده جدی دولتی ها برای خانه دار کردن مردم دارد. ابتدای هفته جاری بود که سید ابراهیم رییسی، رییس جمهوری در جلسه ای در وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد که تا شهریورماه باید موضوع سه میلیون زمین شهری نهضت ملی مسکن تمام شده باشد.
عملیاتی کردن این وعده ها از سوی دولتمردان اما همچنان با موانع متعددی مواجه است. رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی نیز پیرامون برخی مشکلات موجود و البته با اشاره به وضعیت تامین منابع مالی اجرای قانون جهش تولید مسکن، گفته است: منابع مالی مهمترین عامل تعیین کننده طرح نهضت ملی مسکن بوده که در صورت عدم تامین منابع مالی مورد نیاز، طرح اجرایی نخواهد شد. در قانون جهش تولید مسکن ذکر شده ۲۰ درصد از منابع تسهیلاتی بانک‌ها باید به حوزه مسکن پرداخت شود و براساس همین موارد تصویب شده خطوط اجرایی توسط وزارت راه و شهرسازی طراحی شده است. با این حال اگر قرار است این مبلغ تغییر کند، تعداد واحدهای مسکونی که قرار است در طول چهار سال ساخته شود نیز باید تغییر و سرعت ساخت مسکن که براساس قانون تنظیم شده را نیز کم کرد. تاکید وزیر راه و شهرسازی نیز بر این است که باید از هم اکنون مشخص شود تا چه حد امکان تامین منابع مالی است، تا طبق آن برای ساخت برنامه ریزی صورت گیرد، چراکه اگر در میانه راه ساخت واحدها با مشکل مواجه شویم، مساله بزرگی ایجاد می‌شود.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که طرح نهضت ملی مسکن برای ساخت ۴ میلیون مسکن طی چهار سال تا به امروز با پیشرفت‌هایی همراه بوده، ولی به نظر می‌رسد، ادامه روند کار با دو چالش مهم یعنی تأمین زمین و هزینه ساخت مواجه است که حصول نتیجه نهایی را کمی سخت‌تر می‌کند. قاسمی با اشاره به توان محدود مالی بخشی از متقاضیان مسکن، تاکید کرد: رئیس جمهور به دلیل دغدغه ای که در حوزه مسکن و اجرای قانون جهش تولید مسکن دارند برای جلسه روز گذشته در وزارتخانه راه و شهرسازی حاضر شده و تلاش‌های بسیار زیادی برای اجرای آن می‌کنند. اما با این وجود تا امروز حتی یک ریال هم بابت نهضت ملی مسکن مطابق با آنچه که در قانون آمده است، دریافت نکرده ایم. اولین‌بار خردادماه سال گذشته و در آستانه انتخابات 1400 بود که عضو سابق شورای عالی مسکن از برنامه ویژه آیت‌الله رئیسی برای بخش مسکن کشور رونمایی کرد. به گفته وی، این برنامه حاصل کار 7 ماهه یک تیم تخصصی و پژوهشی در حوزه اقتصاد و مسکن بود که بر این اساس آن 4 میلیون مسکن با آورده اولیه صفر، زمین رایگان و وام ارزان بدون یک ریال بودجه دولتی ساخته می‌شود.زمین،‌ منابع مالی و سازنده سه رکن اصلی ساخت و ساز مسکن در کشور هستند. بر همین اساس بود که در قانون جهش تولید مسکن پیش‌بینی‌های لازم برای تأمین زمین صورت گرفته است. از طرف دیگر براساس قانون جهش تولید مسکن دستگاه‌های دولتی باید زمین‌های در اختیار خود را برای طرح مسکن‌سازی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند.

گزارش تجارت از آسیب‌های تأمین نشدن مواد اولیه و قیمت‌گذاری دستوری؛

گروه صنعت و تجارت: عدم تأمین به موقع مواد اولیه و قیمت‌گذاری دستوری در زنجیره فولاد ایران سبب عقب ماندن این صنعت از هدف‌گذاری تولید ۵۵ تنی سند چشم‌انداز و همچنین عقب ماندن از کشورهای همسایه نظیر ترکیه شده است. کمیسیون صنایع اتاق ایران در گزارشی به موضوع قیمت‌گذاری در زنجیره فولاد ایران و مقایسه صنعت فولاد ایران و ترکیه پرداخته است. این گزارش با اشاره به اینکه براساس سند چشم‌انداز در افق ۱۴۰۴ ایران باید به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال برسد یادآوری کرده: وضعیت کنونی تولید فولاد در کشور، بالغ بر ۳۲ میلیون تن فولاد در سال است.
به گزارش تجارت؛ در این گزارش تحریم‌ها و انحصار فناوری نزد کشورهای پیشرفته، مداخله دولت در قالب قیمت‌گذاری دستوری و عدم ایفای نقش تنظیم گری، پایین بودن ظرفیت حمل و نقل، بحران بی آبی، کمبود برق و گاز و در نهایت تأمین به‌موقع مواد اولیه که به عنوان بزرگترین چالش از آن یاد شده، از جمله دلایل فاصله تولید فعلی فولاد با سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ است. آنطور که در این گزارش آمده برای دستیابی به برنامه افق ۱۴۰۴، به استخراج ۱۵۵ تا ۱۶۸ میلیون تن سنگ‌آهن نیاز است که در حال حاضر تأمین نمی‌شود.
کمیسیون صنایع اتاق ایران، شش دلیل عمده برای عدم تأمین به موقع مواد اولیه تولید فولاد برشمرده است: عدم تولید مواد اولیه (گندله) به میزان تولید و نیاز به واردات، کمبود در کنستانتره داخلی و نیاز به واردات، نیاز به سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف، وجود انحصار در تولید و فروش مواد اولیه، قیمت‌گذاری دستوری و میزان سود در مراحل زنجیره فولاد. براساس این گزارش مارجین زنجیره از قراضه به شمش معادل ۴۷ درصد و مارجین زنجیره از شمش به میلگرد معادل ۷,۸ درصد است. این در حالی است که براساس قیمت‌های مصوب در بورس کالا سود حاصل از تولید محصولاتی همچون میلگرد حدود شش درصد و سود حاصل از تولید پروفیل حدود ۱۳ درصد است. در گزارش تأکید شده است: این اعداد در شرایطی به تولیدکنندگان پایین زنجیره اجبار می‌شود که افزایش هزینه‌هایی همچون حمل‌ونقل، نیروی کار و غیره از میزان سود حاصل از سرمایه‌گذاری در این صنایع به‌صورت مضاعف می‌کاهد.
در بخش دیگری از این گزارش با مقایسه صنعت فولاد ایران و ترکیه آمده: میزان تولید فولاد ترکیه در سال ۲۰۲۰ برابر با ۳۵,۸ میلیون تن بوده است که در رتبه‌بندی جهانی تولیدکنندگان فولاد این کشور را در رده هشتم و دو رتبه بالاتر از ایران قرار می‌دهد. تولید ایران در همین سال ۲۹ میلیون تن گزارش شده است. این در حالی است که ترکیه برخلاف ایران، بدون داشتن معادن و سنگ آهن و با تکیه بر تأمین فولاد پایه با خرید قراضه آهن (بزرگ‌ترین وارد کننده قراضه آهن در جهان) تبدیل به یکی از قطب‌های تولید فولاد در جهان شده است؛ آن هم با وجود با وجود قیمت‌های جهانی انرژی (برق و گاز) که در حدود ۱۰ برابر قیمت حامل‌های انرژی در ایران است، محاسبه می‌شود.
این گزارش یکی از مهم‌ترین دلایل این میزان تفاوت تولید در ایران و ترکیه را تفاوت در مدل قیمت‌گذاری می‌داند: زمانی که میزان عرضه و تقاضا مشخص کننده قیمت در بازار خرید و فروش است، میزان حاشیه سود صنایع در هر قسمت از زنجیره فولاد براساس نیاز به محصولات مرتبط با آن مشخص می‌شود، در نتیجه میزان سرمایه‌گذاری در بخش‌های سودآور بیشتر شده و موتور صنعت فولاد حرکتی رو به رشد خواهد داشت. حرکتی که با مدل قیمت‌گذاری دستوری با کندی و یا توقف همراه است. جایی که سرمایه‌گذاران امنیت سرمایه‌گذاری را پایین دیده و سود خود را گره خورده با سیاست‌های انحصاری یک یا چند شرکت بزرگ می‌بینند، محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری نخواهد بود فلذا رشد این صنایع نیز در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد.
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار داشت: صحبت‌ها مبنی بر آن است که قطعی برق در دو ماه از تابستان حدود ۵۰ درصد و یک ماه آن نیز ۹۰ درصد باشد. این قطعی‌ها باعث می‌شود تا یک و نیم ماه تولید فولاد کشور متوقف شود. رضا شهرستانی درباره میزان قطعی برق صنایع اظهار کرد: بین ۵۰ تا ۹۰ درصد قطعی برق برای صنایع وجود دارد. صحبت‌ها مبنی بر آن است که قطعی برق در دو ماه از تابستان حدود ۵۰ درصد و یک ماه آن نیز ۹۰ درصد باشد. این قطعی‌ها باعث می‌شود تا یک ماه و نیم تولید فولاد کشور متوقف شود. وی افزود: تولید فولاد ماهانه دو و نیم میلیون تن برآورد شده است حال با وضعیت موجود سه و نیم تا چهار میلیون تن از تولید کم خواهد شد. نیاز داخلی کشور از صنعت فولاد ۱۵ میلیون تن است البته این مقدار جدا از پروژه‌های جانبی مانند تولید مسکن یک میلیونی است. برای تولید هر یک میلیون مسکن ۷ تا ۸ میلیون تن فولاد نیاز است.
شهرستانی در ادامه افزود: شرکت‌های فولادی تصمیمی مبنی بر تاسیس نیروگاه داشتند اما نیروگاه نیازمند سرمایه‌گذار است. همچنین گاز مورد نیاز نیز باید تامین شود و تاسیس آن به دو تا سه سال زمان نیاز دارد. عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره کسری تولید گفت: به طور کلی تولید داخلی کشور ۳۰ میلیون تن است در حال حاضر اتفاقی که رخ می‌دهد این است که اگر بحث تولید مسکن وارد مدار نشود که به نظر هم نمی‌رسد خیلی مورد توجه باشد کسری تولید در بخش صادرات نمایان می‌شود که این موضوع باعث کاهش ارز‌آوری می‌شود. این کاهش برابر با کاهش سه و نیم تا چهار میلیون تنی تولید خواهد بود. وی متذکر شد: کم شدن صادرات فولاد ایران به دلیل سیاست‌های نادرستی است که در پیش گرفته شد که می‌توان با گذاشتن تعرفه در زمان طلایی بازار یا کمبود برق برای صنایع اشاره کرد این سیاست‌ها باعث از بین رفتن بازارهای صادراتی کشور می‌شود.

واکنش روسیه به سفر احتمالی پلوسی:

گروه بین‌الملل: وزارت خارجه روسیه در واکنش به سفر احتمالی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان گفت ایالات متحده باعث بی‌ثباتی در جهان است. به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به جنجال‌ها بر سر سفر تحریک‌آمیز «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان گفت ایالات متحده بی‌ثباتی را برای جهان به ارمغان می‌آورد. به گزارش خبرگزاری رویترز، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که مسکو سفر مورد انتظار نانسی پلوسی به تایوان را اقدام تحریک‌آمیزی با هدف فشار بر پکن می‌داند. این دیپلمات روس افزود روسیه از اصل چین واحد حمایت می‌کند و با استقلال تایوان به هر شکل مخالف است. در روزهای اخیر احتمال سفر پلوسی به تایوان، هشدارهای جدی مقام‌های چین را در پی داشته و تنش‌ها بین واشنگتن و پکن که روابطشان در سطح پایینی قرار دارد را تشدید کرده است. با این حال، گفته شده که پلوسی قصد دارد عصر امروز وارد این جزیره شود.
سخنگوی وزارت خارجه چین هم امروز در ادامه واکنش‌ها به این سفر احتمالی، با بیان این که «مشخص شده که آمریکا به تنش در منطقه دامن می‌زند و باید مسئولیت آن را برعهده بگیرد»، افزود: اگر واشنگتن مسئولانه عمل نکند، عواقبی برای تایوان و نظم جهانی خواهد داشت. هوا چونینگ افزود: ایالات متحده باید از هرگونه تلاش برای بازی با کارت تایوان دست بردارد و صادقانه به اصل چین واحد پایبند باشد. وی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر پلوسی بر سفر به تایوان پافشاری کند، چین چه اقدامات متقابلی را انجام خواهد داد، ضمن «غیرمسئولانه و تحریک‌آمیز» خواندن این سفر، گفت: آنچه می‌توانم به شما بگویم این است که ایالات متحده مسئول خواهد بود و بهای آسیب رساندن به حاکمیت و منافع امنیتی چین را پرداخت خواهد کرد.
پیش‌تر، «هو شیجین» مفسر روزنامه چینی «گلوبال تایمز» در توییتی در خصوص واکنش چین به سفر احتمالی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان از احتمال اقدام نظامی پکن خبر داد. وی در این خصوص نوشت: بر اساس آنچه می‌دانم، در واکنش به سفر احتمالی پلوسی به تایوان، پکن مجموعه‌ای از اقدامات متقابل از جمله اقدامات نظامی را تنظیم کرده است.

هیأت دولت برای تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان، اختیارات خود را به وزرای عضو هیأت امنای سازمان بازنشستگی تأمین اجتماعی تفویض کرد. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پیرو دستور رئیس‌جمهور برای پیگیری بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان و پس از برگزاری نشست‌های مکرر معاون اول با نمایندگان بازنشستگان، هیأت دولت برای تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان، اختیارات خود را به وزرای عضو هیأت امنای سازمان بازنشستگی تأمین اجتماعی تفویض کرد. اعضای هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم عبارت‌اند از: «احمد خانی نوذری» (دبیر هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی)، «سید احسان خاندوزی»، «اولیاء علی‌بیگی»، «حمیدرضا سیفی»، «سیدمحمد یاراحمدیان»، «مجید دوستعلی»، «علی‌اصغر بیات» و «سید مسعود میرکاظمی». گفتنی است، طی روزهایی گذشته، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، مصوبه حق مسکن کارگران و افزایش حقوق بازنشستگان را مغایر قانون اعلام کرد. بنابراین طبق ابلاغ رئیس مجلس، مصوبه حق مسکن 550 هزار تومانی کارگران و مصوبه افزایش 10 درصدی مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی به دلیل مغایرت با قانون ابطال شد. گفتنی است، با ابطال این مصوبه، حق مسکن کارگران به همان رقم 650 هزار تومان بازگشت که در شورای عالی کار تصویب شده بود و در خصوص مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران نیز دولت یا باید مصوبه را تأیید کند یا اینکه مصوبه را به سازمان تأمین اجتماعی برای اصلاح برگرداند. با توجه به اعلام رسمی دولت، هیأت دولت راه دوم را انتخاب کرده و برای تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان، اختیارات خود را وزرای عضو در هیأت امنای سازمان بازنشستگی تأمین اجتماعی تفویض کرد. پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همزمان با ارسال نامه رئیس مجلس به رئیس جمهور گفته بود: دولت مکلف است مجدداً مصوبه هیأت امنای صندوق و شورای عالی کار را در دستور کار قرار بدهد و امیدواریم این اقدام مجلس در لغو مصوبه هیئت وزیران این فضا را فراهم کند که دولت با 38 درصد موافقت کند و هرچه سریع‌تر پرداخت بازنشستگان در کشور با عدد جدید اعلام شود.

شهره حقی - روزنامه تجارت؛ معاونت امور اجتماعی و فرهنگی منطقه ۲۱ در نظر دارد ویژه برنامه های متعددی را در ماه‌های محرم وصفر با عنوان "پویش آیینی زندگی حسینی" برگزار کند.
به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۱؛ میر محمد مطهری موید معاون امور اجتماعی و فرهنگی این منطقه ضمن تسلیت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) گفت: ادارات زیرمجموعه این معاونت با مشارکت نواحی و سرای محله‌ها در نظر دارند تا با اجرای برنامه های متعدد اجتماعی-فرهنگی در قالب اجرای "طرح پویش آیینی زندگی حسینی" و شعار نجات اهل عالم با حسین(ع) است به خیل عزاداران حسینی بپیوندد. وی افزود: اداره فرهنگی منطقه ۲۱ با مشارکت ادارات اجتماعی نواحی سه گانه اقدام به برگزاری برنامه هایی متعددی شامل برپایی خیمه های زندگی حسینی، زیر آسمان روضه ویژه بانوان در بوستان بانوان، احیای سنت اجرای اذن عزا و اجر عزا، تعویض ابرپرچم عزای حسینی، روضه های خانگی در بیوت معظم شهدا، خودرو آرایی، تعزیه خوانی، تولید محتوای زندگی حسینی، برپایی هیات های نوجوانی، عهدواره و شعرواره زندگی
حسینی، تجلیل از پیرغلامان و پویش تبلیغی رسانه ای زندگی حسینی خواهد کرد. مطهری موید در خاتمه یادآور شد: معاونت امور اجتماعی و فرهنگی منطقه ۲۱ نسبت به اجرای ویژه برنامه گردهمایی خانوادگی با عنوان منم دختر حسین به عشق نازدانه سه ساله
حضرت سیدالشهدا(ع) حضرت رقیه(س) همزمان با سوم محرم الحرام در بوستان نرگس اقدام کرد.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور تاکید کرد: همه افراد مکلف به اعلام آخرین نشانی خود به سازمان ثبت احوال هستند.
به گزارش ایسنا، هاشم کارگر، معاون وزیر کشور در خصوص اعلام تغییر نشانی ایرانیان به سازمان ثبت احوال، گفت: مطابق قانون الزام اختصاص شماره ملی و کد پستی مصوب ۱۳۷۶ و آیین نامه
اجرایی آن و نیز مصوبه سال ۱۳۹۷ کارگروه اجرایی فناوری اطلاعات دولت، همه افراد مکلفند
حداکثر ۲۰ روز بعد از جا به جایی، چه اقامتگاه جدید آنان ملکی باشد چه استیجاری، نشانی اقامتگاه
جدید خود و اعضای خانواده را به سازمان ثبت احوال اعلام کنند.
امکان تغییر نشانی به صورت مجازی و در کمتر از ۵ دقیقه
وی در ادامه در خصوص راه‌های ارتباطی برای اعلام نشانی، گفت: تمام افراد به صورت رایگان نشانی جدید خود را در درگاه اینترنتی NCR.IR ثبت می‌کنند. این درگاه از طریق مرورگر تلفن همراه نیز در دسترس افراد است. محدودیت زمانی ندارد و در هر ساعت شبانه روز قابل مراجعه است.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه تغییر نشانی از طریق درگاه مذکور به سادگی و با صرف چند دقیقه وقت، در کمتر از ۵ دقیقه، نشانی جدید ثبت می‌شود، افزود: تمامی خدمات دهندگان مکلف به استفاده از خدمت ( سرویس) نشانی ثبت احوال هستند، بنابراین آخرین نشانی افراد، یعنی نشانی حال حاضری که در آن سکونت دارند و در پایگاه ثبت احوال موجود می‌باشد به عنوان نشانی افراد به خدمات دهندگان اعلام می‌شود.

بیش از ۱۸۰ هزار نفر اقدام به ثبت نشانی جدید کردند
براساس گزارش روابط عمومی سازمان ثبت احوال کشور، کارگر با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۸۰ هزار نفر اقدام به ثبت نشانی جدید خود در این درگاه کرده‌اند، افزود: از تمام مردم دعوت می‌کنیم برای دریافت خدمات بهتر از دولت نسبت به ثبت تغییرات نشانی خود در زمان تعیین شده (‌بیست روز) اقدام کنند.

مدیرکل حراست سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از راه‌اندازی سامانه گزارش فساد و شکایات در حوزه معدنی و صنایع معدنی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدعلی صوفی درباره راه اندازی سامانه گزارش فساد و شکایات در حوزه معدنی و صنایع معدنی گفت: حسب فرمایش و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در خصوص مقابله با فساد و برخورد با مفسد و همچنین برنامه‌ها و راهبردهای دولت مردمی جمهوری اسلامی ایران، دفتر مرکزی حراست سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران سامانه گزارش فساد و شکایات را راه‌اندازی کرد. وی افزود: این سامانه به منظور گسترش زمینه مشارکت مردمی در امر نظارت همگانی، پیشگیری از بروز تخلف، ارتقای سلامت نظام اداری، مقابله با فساد و توسعه فرهنگ قانونمداری و بهره‌گیری از توان علمی، تخصصی و اطلاعاتی اشخاص راه اندازی شده است. صوفی تاکید کرد: هدف از راه اندازی سامانه گزارش فساد و شکایات، افزایش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی و صیانت از سلامت نظام اداری، ترویج فرهنگ شفافیت و جلب مشارکت عمومی در پذیرش مسئولیت اجتماعی است. مدیرکل دفتر مرکزی حراست سازمان ایمیدرو در ادامه اظهار داشت: لینک ارسال گزارش فساد و شکایات هم اکنون در سامانه ایمیدرو فعال بوده و همه عزیزانی که در حوزه اداری و اقتصادی، فسادی را مشاهده کردند می‌توانند گزارش آن را از طریق سامانه فوق به طور مستقیم به این دفتر مرکزی ارسال کنند.
وی ادامه داد: علاوه بر این، همه گزارشگران می‌توانند پس از ثبت گزارشات خود، در بازه‌های زمانی مختلف، روند طی شده گزارش خود را در سامانه مشاهده کنند و از اقدامات صورت گرفته باخبر شوند.

گروه اقتصاد: طبق اعلام وزارت صمت مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر صفر شدن سود بازرگانی واردات روغن خام و دانه روغنی ابلاغ و وعده داده شد که در پی این تصمیم قیمت روغن خوراکی کاهش می‌یابد.
علی رضا شه پرست، مدیر کل صنایع غذا و دارو وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابلاغ مصوبات ستاد تنظیم بازار مبنی بر صفر شدن سود بازرگانی واردات
روغن خام و دانه روغنی و نیز معافیت از محدودیت سقف و سابقه در واردات روغن خام خبر داد.
او همچنین وعده داده که قیمت روغن خوراکی در سراسر کشور کاهش می‌یابد و گفته که در همین راستا هماهنگی‌های لازم برای کاهش قیمت انواع روغن‌های خوراکی با تولید کنندگان این حوزه انجام شده و با هر واحدی که حقوق مصرف کنندگان را رعایت نکند و از دستورالعمل‌ها و ضوابط‌ قانونی پیروی نکند، برخورد خواهد شد.
پیش‌تر هم مهدی برادران -معاون وزیر صمت- در بازدید از یکی از کارخانه‌های تولید روغن از کاهش ۱۰ تا ۲۵ درصدی قیمت روغن خوراکی در سراسر کشور خبر داده و تاکید کرده بود که این کاهش قیمت به دنبال برنامه دولت برای کاهش تعرفه واردات مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های روغن اعمال می‌شود و هدف از این کار حمایت از مردم و مصرف کنندگان خواهد بود.
همچنین همه کارخانه‌ها ملزم به کاهش قیمت هستند و با هر واحدی که از این دستورالعمل پیروی نکند، برخورد خواهد شد. موضوعی که مخالفت انجمن صنایع روغن نباتی را به دنبال داشت. این انجمن در واکنش به اظهارات برادران، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که کاهش قیمت روغن نباتی با شرایط فعلی برای کارخانه‌ها مقدور نیست و منجر به زیان کارخانه‌ها می شود.
در بخش دیگری از این اطلاعیه پیشنهاد شده که با توجه به بروز تنش احتمالی در بازار روغن نباتی، کاهش قیمت بعد از تعیین تکلیف موضوعاتی از جمله قیمت‌های کالاهای ساخته شده موجود در انبارهای شرکت های پخش، عمده فروشی‌ها و
کارخانه‌های تولیدی، تعیین تکلیف موجودی روغن خام کارخانجات تولیدی با قیمت‌های قبلی اعم از وارداتی و خریدهای داخلی، منطقی‌سازی قیمت‌های پایه ارزی روغن خام وارداتی توسط وزارت جهاد کشاورزی، تعیین تکلیف حقوق ورودی انواع روغن خام و کاهش قیمت روغن خام شرکت بازرگانی دولتی ایران و به طور کلی بعد از رسیدن محموله‌های جدید خریداری شده (با قیمت های پایین) به کشور و کارشناسی قیمت توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به صورت یک مرحله‌ای انجام شود.
گفتنی است انجمن صنفی صنایع روغن نباتی در اطلاعیه‌ای لیست جدید قیمت انواع روغن نباتی (کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی) را برای اجرا از تاریخ ۱۱مردادماه ۱۴۰۱ اعلام کرد. در متن اطلاعیه انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران آمده است: با عنایت به پیگیری و جلسات برگزار شده با جناب آقای دکتر فرهیدزاده سرپرست محترم سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و جناب آقای دکتر شه پرست مدیرکل محترم دفتر صنایع غذا و دارو وزارت صنعت، معدن و تجارت، به پیوست قیمت مصرف کننده روغن نباتی اعلام می‌شود.