ذخیره‌سازی ۱.۵ میلیون مترمکعبی آب باران در تهران

معاون خدمات شهری شهردار تهران با تاکید بر اینکه شهرداری در تلاش است برای توسعه ظرفیت بهره گیری بهینه از روان آب‌ها در تهران اقدام کند از ذخیره ۱.۵ میلیون مترمکعبی آب باران در تهران خبر داد. جلال بهرامی در گفتگو با ایسنا، در تشریح تلاش شهرداری تهران برای مهار روان آب‌ها و استفاده بهینه از این آب‌ها گفت: شبکه و زیرساخت لازم برای استفاده بهینه از این آب‌ها در تهران فراهم شده است و در حال حاضر تقریبا نزدیک به ۱.۵ میلیون متر مکعب آب بارانی که می‌آید در مخازن احداث شده جمع آوری و نگهداری می‌شود و در حال توسعه و افزایش ظرفیت این مخازن برای نگهداری بیشتر این روان آب‌ها هستیم. وی افزود: آب ذخیره شده در این مخازن از محل آب باران و روان آب‌ها برای زمان هایی که در فصل تابستان استفاده از چاه ها و آب های خام به مشکل برخورد می‌کند مورد بهره برداری قرار می گیرد.
این ذخیره را به شکل شبکه احداث کردیم که به راحتی قابل استفاده باشد. معاون خدمات شهری شهرداری تهران درباره لایروبی مسیل‌ها و رودخانه‌های تهران برای مقابله با وقوع سیل در تهران هنگام بارش گفت: در سیل های اخیر که اکثر شهرستانهای اطراف تهران و استان البرز را درگیر کرد ما هم به امداد و کمک آنها رفتیم و هم مدیریت شهر تهران را توانستیم انجام دهیم.

 

50 درصد بنزین مصرفی به نرخ آزاد به فروش می‌رسد

رئیس صنف جایگاه‌داران کشور گفت: مصرف بنزین آزاد طی سه سال اخیر رشد صعودی داشته و هم اکنون حداقل ۵۰ درصد بنزین مصرفی کشور به نرخ آزاد است که کلان‌شهر تهران رتبه اول تقاضای مصرف بنزین آزاد در کشور است. اسدالله قلی‌زاده در گفتگو با فارس با اشاره به افزایش تقاضای مردم برای مصرف بنزین آزاد گفت: مصر بنزین آزاد طی سه سال اخیر رشد صعودی داشته و هم اکنون حداقل ۵۰ درصد بنزین مصرفی کشور به نرخ آزاد است. وی گفت: اواخر سال ۹۸ تقاضای مردم برای بنزین آزاد به ۱۵ درصد کل مصرف هم نمی‌رسید، ولی اکنون با رشد تقاضا مواجه هستیم و در ماه‌های اخیر برخی روزها مصرف بنزین آزاد در کشور تا ۶۰ درصد کل فروش بنزین را شامل شده است که کلانشهر تهران صدرنشین استفاده از بنزین آزاد و مشهد و اصفهان و شیراز در رتبه‌های بعدی قرار دارند. رئیس صنف جایگاه‌داران کشور ادامه داد: بعد از افول کرونا، شیب رشد مصرف بنزین قابل ملاحظه است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال حداقل ۶۰ درصد بنزین مصرفی کشور به نرخ آزاد باشد و این موضوع مصرف کل کشور را هم رشد ۱۵ درصدی داده است. آمارهای میدانی نشان می‌دهد، اکثریت مردم در کشور ماهانه از بنزین به نرخ آزاد استفاده می‌کنند. رئیس صنف جایگاهداران کشور گفت: مصرف بالای خودروها عامل مهمی در افزایش مصرف است.

اجرای ۹۵ پروژه آب‌ شیرین‌کن در کشور
مدیر دفتر تجهیز منابع مالی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: ۹۵ پروژه آب‌ شیرین‌کن کشور با ظرفیت ۶۳۴ هزار مترمکعب در شبانه‌روز با حجم سرمایه‌گذاری بیش از ۳۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال (به قیمت زمان عقد قرارداد) در حال ساخت و بهره‌برداری است. به گزارش وزارت نیرو، فریبا گلریزان افزود: ۴ استان جنوبی کشور، تولیدکنندگان عمده آب شرب از آب‌شیرین‌کن‌ها هستند. وی ادامه داد: حدود ۳ درصد از آب شرب کشور از طریق آب‌شیرین‌کن‌ها تامین می‌شود و ۹۲ درصد از قراردادهای تأمین آب از محل نمک‌زدایی، متعلق به استان‌های هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و خوزستان است. مدیر دفتر تجهیز منابع مالی شرکت آبفای کشوری خاطرنشان کرد: بیشتر قراردادهای ارتقای کیفی نیز مربوط به تأسیسات آب‌شیرین‌کن استان‌های مرکزی و کم آب کشور است. وی با اشاره به ظرفیت بالای چهار استان خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر در تولید آب شرب با این روش ادامه داد: در این چهار استان ۸۰ درصد آب مورد نیاز از طریق دریا و ۲۰ درصد نیز از طریق منابع آب سطحی و یا چاه‌ها تامین می‌شود.

حمایت از دانش‌بنیان‌های حوزه بومی‌سازی صنعت آب و برق
مدیرعامل ساتکاب گفت: از شرکت‌های دانش بنیان تولید کننده کالا یا ارائه کننده خدمات حوزه صنعت آب و برق که در حوزه بومی‌سازی صاحب ایده یا نوآوری هستند حمایت می کنیم. به گزارش مهر، مجتبی اکبری با اشاره به توسعه‌ای شدن این شرکت گفت: در نظر داریم تا با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تولید کننده کالا یا ارائه کننده خدمات حوزه صنعت آب و برق هستند و در حوزه بومی‌سازی نیز صاحب ایده یا نوآوری هستند، به سمت نوآوری‌های بیشتر حرکت کنیم. اکبری در ادامه افزود: در آینده نزدیک و در فاز اول این حرکت مهم قصد داریم از شرکت‌هایی که با روش‌های دانش‌بنیان به تولید اول خود رسیده‌اند و حداقل یک محصول یا خدمت جدید را تولید یا ارائه نموده‌اند دعوت به عمل آوریم تا ضمن ارائه کالای تولیدی یا خدمت خود، در فرایند جذب سرمایه برای توسعه کار و خدمت خود تحت حمایت ساتکاب قرار گیرند. مدیرعامل ساتکاب اظهار کرد: شرکت‌های دانش بنیان و فن آور که در سه حوزه هوشمندسازی، الگوی مصرف و IOT فعال هستند، در اولویت سرمایه گذاری تولید و توسعه قرار خواهند گرفت.

وزارت نفت صادرات بنزین خارج از سازوکار بورس انرژی را تکذیب کرد؛

گروه انرژی: موضوع بنزین و قیمت‌گذاری آن سال‌هاست یکی از مصیبت‌های بزرگ دولت‌ها بوده است تا به هر بهانه‌ای آن را دست‌کاری کرده تا درآمدهای خود را افزایش دهند. گرچه در سیاست‌های قیمت‌گذاری و موفقیت آن، مباحث بسیاری مطرح است اما تجربه نشان داده افزایش بهای این حامل انرژی، نتوانسته منجر به کاهش مصرف شود. قانون هدفمندی یارانه‌ها هم‌ چنین اجازه‌ای به دولت می‌دهد تا به سمت واقعی سازی بهای بنزین قدم بر دارد و بر اساس قیمت فوب خلیج‌فارس، آن را به مردم عرضه کند. در حال حاضر میانگین بهای هر لیتر بنزین هم در فوب خلیج‌فارس، حدود 50 سنت برآورد می‌شود که با این قیمت، هر ایرانی باید حداقل 15 هزار تومان برای هر لیتر بنزین پرداخت کند.
این ارقام در شرایطی مطرح است که گمرک جمهوری اسلامی ایران، گزارش تجارت سه‌ماهه کشور را در سال 1401 منتشر کرده که بر اساس آن، دولت هر لیتر بنزین را 27 سنت صادر کرده است؛ یعنی به‌اندازه نیمی از ارزش واقعی آن در فوب خلیج‌فارس و به قیمت 8 هزار تومان! آنطور که گزارش ها نشان می دهد دولت در این مدت، 388 میلیون و 700 هزار لیتر بنزین صادر کرده است که در گزارش گمرک، رقم ارزی آن 105 میلیون دلار ذکر شده است. 67 درصد این بنزین به امارات با قیمت 26 سنت، 20 درصد آن به افغانستان با قیمت 28 سنت، 11 درصد آن به عراق با قیمت 29 سنت و دو درصد دیگر به ارمنستان صادر شده است با قیمت 35 سنت به ازای هر لیتر. میانگین صادرات بنزین هم نشان می‌دهد هر لیتر از این فرآورده نفتی، 27 سنت صادر شده است درحالی‌که قیمت منطقه‌ای آن حداقل 50 سنت است. در همین حال وزارت نفت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که وزارت نفت بنزین ۲۷ سنتی صادر نکرده و اخبار مربوطه درخصوص بنزین غیراستانداردی است که در پالایشگاه‌های کوچک‌مقیاس خصوصی تولید و صادر شده‌اند. براساس اطلاعیه وزارت نفت وزارت نفت درباره انتشار اخباری درخصوص صادرات بنزین در سه‌ماهه بهار امسال اعلام کرد: متولی صادرات بنزین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران است و وزارت نفت خارج از رینگ صادراتی شرکت بورس انرژی هیچ‌ محموله‌ای صادر نمی‌کند. امسال تنها یک محموله در تاریخ 24 فروردین‌ماه و به مقدار 295 هزار بشکه با اکتان 87 درصد صادر شده است که پس از رقابت در رینگ صادراتی بورس انرژی ایران به بالاترین قیمت یعنی 70 سنت فروخته شد. در بخش دیگری از اطلاعیه وزارت نفت آمده است: اخبار منتشر شده درباره صادرات ارزان بنزین که در برخی رسانه‌ها منتشر شده است مربوط به بنزین غیراستانداردی است که در پالایشگاه‌های کوچک‌مقیاس (Mini Refineries) خصوصی تولید شده‌اند و از آنجا که این پالایشگاه‌ها میعانات گازی را به قیمت 95 درصد فوب منطقه خریداری و سوخت تولید می‌کنند، این سوخت غیراستاندارد و غیرقابل استفاده در کشور است، بنابراین این نوع سوخت را به کشورهایی که موضوع استاندارد سوخت برایشان اهمیتی ندارد، به قیمت ارزان‌تر از فوب منطقه صادر می‌کنند. این نوع سوخت به‌دلیل آنکه غیراستاندارد است به وزارت نفت تحویل داده نمی‌شود و در داخل نیز توزیع نمی‌شود. این سوخت در مبادی رسمی نیز غیرقابل توزیع است، بنابراین قیمت پایین‌تری دارند. در این باره باید اعلام کرد قیمت‌هایی که در بعضی از سایت‌ها همچون Global Petrol Prices درج شده، قیمت‌های عمده‌فروشی نبوده، بلکه قیمت خرده‌فروشی است، به همین دلیل نمی‌تواند منبع مناسب و صحیحی برای قیمت‌گذاری بنزین صادراتی کشور ما باشد. در پایان این اطلاعیه همچنین آمده است: شایان ذکر است که وزارت نفت، بنزین 27 سنتی صادر نکرده و از آنجا که مصرف بنزین در کشور افزایش داشته است در شرایط کنونی تنها دغدغه تأمین سوخت مورد نیاز کشور را دارد و تمرکزی بر صادرات بنزین ندارد، بلکه تنها یک محموله آن هم در فروردین‌ماه امسال و با قیمت 70 سنت صادر شده و پس از آن نیز صادرات بنزین تاکنون از طریق وزارت نفت متوقف شده است.

گروه انرژی: وزیر نفت با بیان اینکه ارزش تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای امضا شده در وزارت نفت به ۸۰ میلیارد دلار رسیده، گفت: تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری با گازپروم به زودی تبدیل به قرارداد می‌شود. به گزارش تسنیم، جواد اوجی، وزیر نفت ضمن تشریح فعالیت‌های وزارت نفت در دولت سیزدهم، اظهار داشت: ظرفیت پالایشی کشور اکنون 2 میلیون و 200 هزار بشکه در روز است؛ ظرفیت تولید نفت و میعانات کشور نیز حدود 4 میلیون و 500 هزار بشکه در روز است. وی افزود: با توجه به روند مصرف بنزین و نفت و گاز در کشور پیش‌بینی می‌کنیم اگر این سرمایه‌گذاری‌ها اتفاق نیفتد در سال‌های آینده مشکل تأمین داشته باشیم. وی ادامه داد: وزارت نفت مصمم شد طرح پالایشگاهی 300 هزار بشکه‌ای را شروع کند؛ طرح آن از نظر مکان‌یابی و دانش‌فنی در دولت مصوب و در بودجه 1401 به وزارت نفت تکلیف شد و در کنار آن ساخت پالایشگاهی در مکران مطرح شده است.

وزیر راه و شهرسازی باردیگر با هشدار به شرکت‌های هواپیمایی گفت: فروش دلاری بلیت هواپیما به هر بهانه‌ای ممنوع است. به گزارش مهر، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با هشدار به شرکت‌های متخلف تاکید کرد: اگرچه قیمت بلیت هواپیما در مقایسه با پارسال تغییر نکرده، اما شرکت‌های هواپیمایی موظفند قیمت‌های درج شده در سامانه سازمان هواپیمایی کشوری را رعایت کنند. وی با تاکید بر اینکه ممنوعیت فروش دلاری بلیت هواپیما مدام رصد، و به شدت با آنها برخورد می‌شود، گفت: برخی شرکت‌های هواپیمایی متخلف به سازمان تعزیرات معرفی شدند. همزمان رئیس کمیسیون گردشگری ورود سازمان بازرسی به تخلفات برخی شرکت‌های هواپیمایی در فروش دلاری بلیت هواپیما را خواستار شد. دشتی اردکانی با بیان اینکه نافرمانی شرکت‌های هواپیمایی از این دستور تخلف است، افزود: در صورت ادامه تخلفات سازمان بازرسی و کمیسیون اصل ۹۰ به طور قطع به این موضوع ورود خواهند کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: براساس قانون جهش تولید مسکن یارانه تسهیلات حوزه مسکن تنها باید از محل صندوق ملی مسکن تامین شود. سید مسعود میرکاظمی در گفتگو با خانه ملت، درخصوص گره تامین مالی قانون جهش تولید مسکن، عنوان کرد: بخشی از مسائل به تسهیلات ارتباط دارد که شورای پول و اعتبار آن را تصویب و به بانک‌ها ابلاغ می‌کند. وی ادامه داد: یکی دیگر از بحث‌های مطرح شده در نشست امروز در خصوص یارانه تسهیلات حوزه مسکن بود که بر اساس قانون جهش تولید مسکن یارانه تسهیلات حوزه مسکن تنها باید از محل صندوق ملی مسکن تامین شود و از محل دیگر امکان تامین آن وجود ندارد. میرکاظمی با اشاره به اینکه قانون در سال جاری این امکان را نداده تا یارانه تسهیلات مسکن به بدهی دولت به بانک‌ها تبدیل شود، گفت: باید یارانه تسهیلات حوزه مسکن را تامین کنیم.

قنات، اصلی‌ترین
عامل فرونشست‌های تهران
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار داشت: از مهمترین دلایلی که باعث شده شاهد افزایش نشست در تهران باشیم وجود بیش از 500 کیلومتر قنات شناسایی شده و احتمالا به همین اندازه قنات مخفی، بی‌صاحب و مخفی وجود دارد. علی بیت‌الهی در گفتگو با ایلنا اظهار داشت: موضوع اصلی در پدیده فرونشست این است که زمان بازندگی‌ها، آب‌های سطحی به مجاری انتقال آب‌های زیرسطحی مانند قنات‌های رها شده و شکاف‌ها و حفراتی که صورت طبیعی زیر زمین وجود دارد، نفوذ می‌کنند و با توجه به نفوذ بیشتر آب در زمان بارندگی، سرعت بالای حرکت و قدرت تخریبی آن، عمل آب شستگی‌های زیر سطحی تسریع و حفراتی در زیر زمین ایجاد می‌شود. وی ادامه داد: این روند با گود‌برداری‌ها و انسداد رگ‌آب‌ها در مسیر قنوات در مواردی مانند ساختمان سازی تشدید پیدا می‌کند و آب پشت دیوارهای زیرزمینی و گودبرداری عمیق پشته می‌کند و با شست‌وشوی خاک و حمل و انتقال آن، حفرات زیر سطح زمین ایجاد می‌شود که این حفرات در اثر ارتشعات محیطی به ویژه در معابر و خبایان‌های پرتردد و میادین ریزش می‌کنند و شاهد نشست هستیم.

بررسی مناسبات ترانزیتی
ایران با کشورهای مشترک‌المنافع
در جریان ملاقات بوری کریم‌اف، رئیس شورای بین دولتی مدیریت راه کشورهای مشترک المنافع (CIS) با مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، طرفین پیرامون زمینه‌های مختلف همکاری‌های چندجانبه اقتصادی و حمل و نقلی گفت‌وگو کردند. کریم‌اف (از تاجیکستان) به عنوان رئیس شورای مذکور در کشورهای CIS در این ملاقات به فرصت‌های جذاب همکاری حمل و نقلی کشورهای مشترک‌المنافع با ایران در قالب کریدورهای حمل و نقلی مختلف از جمله کریدور شمال-جنوب اشاره کرد. وی هدف از سفر خود به ایران را توسعه مناسبات بین کشورهای CIS و جمهوری اسلامی ایران دانست و با اشاره به ظرفیت شورای بین دولتی مدیریت راه‌ها و عضویت برخی شرکت‌های خصوصی در آن، بر لزوم تبادل تجربیات بین شرکت‌های عضو آن شورا و همتایان ایرانی خود تأکید کرد.

زمین،‌ منابع مالی و سازنده 3 چالش پیش روی نهضت ملی مسکن؛

گروه راه و مسکن: «در حال حاضر حدود یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت در کشور داریم و بنده به عنوان فردی که بیش از ۳۰ سال در حوزه عمرانی فعالیت داشتم عرض می‌کنم که با توجه به امکانات موجود در توانایی ساخت چهار میلیون واحد مسکونی هیچ تردیدی ندارم.» بیان این صحبت ها از سوی رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم در نشست مشترک با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کل بانک مرکزی همچنان نشان از اراده جدی دولتی ها برای خانه دار کردن مردم دارد. ابتدای هفته جاری بود که سید ابراهیم رییسی، رییس جمهوری در جلسه ای در وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد که تا شهریورماه باید موضوع سه میلیون زمین شهری نهضت ملی مسکن تمام شده باشد.
عملیاتی کردن این وعده ها از سوی دولتمردان اما همچنان با موانع متعددی مواجه است. رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی نیز پیرامون برخی مشکلات موجود و البته با اشاره به وضعیت تامین منابع مالی اجرای قانون جهش تولید مسکن، گفته است: منابع مالی مهمترین عامل تعیین کننده طرح نهضت ملی مسکن بوده که در صورت عدم تامین منابع مالی مورد نیاز، طرح اجرایی نخواهد شد. در قانون جهش تولید مسکن ذکر شده ۲۰ درصد از منابع تسهیلاتی بانک‌ها باید به حوزه مسکن پرداخت شود و براساس همین موارد تصویب شده خطوط اجرایی توسط وزارت راه و شهرسازی طراحی شده است. با این حال اگر قرار است این مبلغ تغییر کند، تعداد واحدهای مسکونی که قرار است در طول چهار سال ساخته شود نیز باید تغییر و سرعت ساخت مسکن که براساس قانون تنظیم شده را نیز کم کرد. تاکید وزیر راه و شهرسازی نیز بر این است که باید از هم اکنون مشخص شود تا چه حد امکان تامین منابع مالی است، تا طبق آن برای ساخت برنامه ریزی صورت گیرد، چراکه اگر در میانه راه ساخت واحدها با مشکل مواجه شویم، مساله بزرگی ایجاد می‌شود.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که طرح نهضت ملی مسکن برای ساخت ۴ میلیون مسکن طی چهار سال تا به امروز با پیشرفت‌هایی همراه بوده، ولی به نظر می‌رسد، ادامه روند کار با دو چالش مهم یعنی تأمین زمین و هزینه ساخت مواجه است که حصول نتیجه نهایی را کمی سخت‌تر می‌کند. قاسمی با اشاره به توان محدود مالی بخشی از متقاضیان مسکن، تاکید کرد: رئیس جمهور به دلیل دغدغه ای که در حوزه مسکن و اجرای قانون جهش تولید مسکن دارند برای جلسه روز گذشته در وزارتخانه راه و شهرسازی حاضر شده و تلاش‌های بسیار زیادی برای اجرای آن می‌کنند. اما با این وجود تا امروز حتی یک ریال هم بابت نهضت ملی مسکن مطابق با آنچه که در قانون آمده است، دریافت نکرده ایم. اولین‌بار خردادماه سال گذشته و در آستانه انتخابات 1400 بود که عضو سابق شورای عالی مسکن از برنامه ویژه آیت‌الله رئیسی برای بخش مسکن کشور رونمایی کرد. به گفته وی، این برنامه حاصل کار 7 ماهه یک تیم تخصصی و پژوهشی در حوزه اقتصاد و مسکن بود که بر این اساس آن 4 میلیون مسکن با آورده اولیه صفر، زمین رایگان و وام ارزان بدون یک ریال بودجه دولتی ساخته می‌شود.زمین،‌ منابع مالی و سازنده سه رکن اصلی ساخت و ساز مسکن در کشور هستند. بر همین اساس بود که در قانون جهش تولید مسکن پیش‌بینی‌های لازم برای تأمین زمین صورت گرفته است. از طرف دیگر براساس قانون جهش تولید مسکن دستگاه‌های دولتی باید زمین‌های در اختیار خود را برای طرح مسکن‌سازی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند.

گروه راه و مسکن: برخی رسانه ها گزارش داده اند که مشاوران املاک با انجام معاملات مکرر و با هدف کسب سودهای غیرمتعارف، در افزایش قیمت مسکن تاثیر گذاری بسیاری دارند. پدیده دو قولنامه‌ای و سه قولنامه‌ای که این روزها بلای جان بازار مسکن شده، روشی است که در آن واحد مسکونی توسط مشاوران املاکی خریداری می‌شود و با معاملات مکرر صوری در بین اعضای همان دفتر، نهایتاً با قیمت‌های بالاتر به فروش قطعی می‌رسد. در این روش که به عنوان ترفند مشاوران املاک مطرح می‌شود، واحد مسکونی نهایتاً چند برابر ارزش آن به دست خریدار واقعی می‌رسد. بنگاه‌های املاکی با معاملات مکرر در ابتدا قیمت واحدها را افزایش می‌دهند و بعد به بازار عرضه می‌کنند.
فرشید ایلاتی، کارشناس حوزه مسکن در گفتگو با ایرنا، درباره اثرات معاملات مکرر بر قیمت مسکن، گفت: مشکلی که مشاوران املاکی برای باز مسکن ایجاد می‌کنند، در ظاهر بحث واسطه‌گری و دریافت کمسیون بیشتراست، اما این فقط ظاهراً ماجرا است، بلکه بلای اصلی معاملات مکرر با هدف کسب سودهای غیرمتعارف است. وی توضیح داد: مشاوران املاکی در پشت صحنه ملک‌های به قیمت، خوش قیمت و زیر قیمت را خریداری می‌کنند، طی چند مرحله معامله صوری در دور آخر به مصرف‌کننده واقعی می‌فروشند، اما تا زمانی که قیمت را چند برابر نکردند، اجازه فروش فایل به مصرف‌کننده واقعی را نمی‌دهند.
این کارشناس مسکن افزود: این پدیده در منطقه یک تهران و پایین شهر که قیمت ملک در شرایط خاصی قرار دارد، هم بیشتر است. در منطقه یک به دلیل سرمایه‌ای شدن مسکن این اتفاق زیاد می‌افتد.
در عین حال این روزها پدیده دو قولنامه‌ای و سه قولنامه‌ای در اطراف تهران هم که تقاضای خرید مسکن افزایش یافته است، بیشتر است. ایلاتی بیان کرد: اکنون تعداد مشاوران املاک روند افزایشی عجیبی دارند.
به ازای هر ۱۸۰ واحد مسکونی یک مشاور املاک داریم به طوری که تعداد دفاتر رسمی املاک که به ۱۵۰ هزار دفتر املاکی رسیده است. به گفته این کارشناس بخش مسکن، در ۴۰ سال گذشته دفاتر مشاور املاکی ۴۰ برابر متناسب با رشد قیمت مسکن رشد داشته‌اند.