فعالیت‌های سوداگرانه عامل تقاضای غیر واقعی در بازار ارز

نایب رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه نرخ‌های غیر واقعی در بازار ارز با توجه به فعالیت‌های سوداگرایانه و تورم روانی به وجود آمده تاکید کرد که نهادهای نظارتی باید با فضاسازهای کاذب در بازار ارز برخورد کنند. امین شاکری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه نرخ ارزی که نوسان لحظه‌ای دارد، نرخ رسمی و مورد تایید بانک مرکزی نیست، تصریح کرد: قیمت‌های موجود در بازار آزاد بر اساس نرخ کانال‌های تلگرامی و شبکه‌های اجتماعی تعیین می‌شود که موجب ایجاد فضای کاذب در بازار و تورم روانی شده است و وظیفه نهادها و دستگاه‌های نظارتی است که با این فضاسازی‌های کاذب و فعالیت‌های سوداگرایانه که موجب تورم و تقاضای غیر واقعی شده، برخورد قانونی لازم را داشته باشند. به گفته وی بانک مرکزی به عنوان سیاست‌گذار پولی کشور، باید مقتدرانه در بازار ارز ورود کند و نسبت به این نرخ‌های غیرواقعی بازار واکنش نشان بدهد و همچنین ضمن مقابله با این نرخ‌های کاذب، به تقاضاهای واقعی بازار نظیر نیاز تجار و واردکنندگان، نیاز درمانی، دانشجویی و غیره پاسخ مناسب و به موقع دهد. نایب رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بخش عمده‌ای از رشد اخیر نرخ ارز در بازار آزاد به دلیل هجوم سرمایه‌های خرد و نقدی مردم برای تبدیل دارایی خود به ارز برای حفظ ارزش پول در مقابل نرخ تورم است، تصریح کرد: تقاضاهای کاذب فعلی در پی انتظارات تورمی ایجاد شده است.

 

رشد ۳۹ درصدی صادرات ایران به پاکستان

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت از رشد ۳۹ درصدی صادرات ایران به پاکستان خبر داد. به گزارش ایرنا از خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، «سید روح اله لطیفی» درباره تجارت ایران با پاکستان اظهار داشت: با وجود برخی فراز و نشیب ها، با اراده دو کشور ایران و پاکستان مبنی بر توسعه روابط سیاسی و اقتصادی، تجارت غیر نفتی کشورمان با این کشور همسایه جنوب شرقی در سالی که گذشت به چهار میلیون و ۹۳۳ هزار و ۳۸۵ تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۷۵۲ میلیون و ۱۵۶ هزار و ۳۹۱ دلار رسید که این میزان نسبت به سال ۱۴۰۱ با رشد ۱۴.۷ درصدی در وزن و ۱۰ درصدی در ارزش همراه بوده است. وی افزود: از این میزان بیش از چهار میلیون و ۳۷۹ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۷۸ میلیون و ۲۲۴ هزار و ۲۶۱ دلار، سهم صادرات کشورمان به پاکستان بود که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۲۳ درصدی در وزن و ۳۹ درصدی در ارزش داشته است. لطیفی درباره میزان واردات کشورمان از پاکستان، گفت: واردات ایران از پاکستان در سال ۱۴۰۲ به ۵۵۴ هزار و ۲۵۰ تن کالا به ارزش ۶۷۳ میلیون و ۹۳۲ هزار و ۱۳۰ دلار رسید که این میزان نسبت به سال ماقبل کاهش ۲۶ درصدی در وزن و ۳۳ درصدی در ارزش داشته است که عمده ترین دلیل این کاهش، افزایش تولید برنج در کشور و عدم نیاز به واردات این محصول مانند سال‌های قبل از کشورهایی نظیر پاکستان و هند بوده است.

۵۷ تولیدکننده انرژی، مقصر
بیشترین آلودگی در جهان
نتایج گزارشی جدید نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۶ تاکنون گروهی متشکل از ۵۷ تولیدکننده سوخت فسیلی و سیمان مقصر انتشار بیشترین میزان از دی‌اکسید کربن و درنتیجه افزایش گرمای جهانی بوده‌اند. گزارش جدید Carbon Majors که توسط اندیشنده اینفلوئنس مپ InfluenceMap) ) منتشر می‌شود نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲، ۵۷ نهاد و شرکت که در اختیار دولت‌ها، شرکت‌های دولتی و سرمایه‌گذاران هستند، به‌واسطه تولید سوخت‌های فسیلی و سیمان در انتشار ۸۰ درصد از دی‌اکسید کربن جهانی نقش دارند. در این گزارش آمده است که ۳ شرکت بزرگ تولیدکننده دی‌اکسید کربن جهان در این دوره زمانی، شرکت نفت دولتی آرامکو عربستان، شرکت انرژی دولتی روسیه گاز پروم و تولیدکننده دولتی زغال‌سنگ هند بوده‌اند. این گزارش نشان می‌دهد که بیشتر شرکت‌ها تولید سوخت فسیلی خود را از سال ۲۰۱۵ گسترش داده‌اند، یعنی دقیقاً همان سالی که تقریباً همه کشورها توافقنامه اقلیمی پاریس سازمان ملل را امضا کردند و متعهد شدند که برای مهار تغییرات آب و هوایی اقدام کنند. از آن زمان، درحالی‌که بسیاری از دولت‌ها و شرکت‌ها اهداف سخت‌تری برای انتشار گازهای گلخانه‌ای تعیین کرده‌اند و به‌سرعت انرژی‌های تجدید پذیر را گسترش داده‌اند، این ۵۷ شرکت و نهاد همچنان سوخت‌های فسیلی بیشتری تولید کرده و سوزانده‌اند که باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای شده است. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده است که انتشار دی‌اکسید کربن مرتبط با بخش انرژی جهانی در سال گذشته به بالاترین حد خود رسیده است. گزارش جدید نشان می‌دهد که گروه نسبتاً کوچکی از انتشاردهنده‌ها مسئول بیشترین بخش انتشار دی‌اکسید کربن در جهان هستند.

قطر مهیای تسخیر بازار
صادرات ال‌ان‌جی می‌شود
قطر با دادن سفارش جدید برای چارتر ده‌ها کشتی جدید، به حمایت از برنامه‌های توسعه تولید گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) برخاسته تا نفوذ خود در بازار جهانی صادرات ال‌ان‌جی را تقویت کند. به گزارش ایسنا، سال گذشته، آمریکا از قطر به عنوان بزرگترین صادرکننده ال‌ان‌جی در جهان پیشی گرفت، اما قطر برنامه توسعه عظیمی را در دست اجرا دارد تا ظرفیت صادرات خود را تا سال ۲۰۳۰، به میزان ۸۵ درصد نسبت به سطح فعلی افزایش دهد. در حالی که آمریکا در اوایل سال میلادی جاری، تصویب مجوزهای پروژه‌های جدید صادرات ال‌ان‌جی را متوقف کرد و ابهاماتی را درباره چشم انداز عرضه آمریکا از اواخر دهه ۲۰۲۰ به بعد ایجاد کرد، قطر در حال پیشبرد برنامه‌های توسعه ظرفیت تولید خود بوده و اکنون قراردادهای اجاره کشتی‌های جدید را امضا کرده که می‌تواند قطر را بار دیگر در اواخر دهه جاری، به بزرگترین کشور صادرکننده ال‌ان‌جی تبدیل کند. شرکت «قطر انرژی» یکشنبه هفته جاری اعلام کرد که قراردادهای چارتر طولانی مدت با چهار مالک کشتی بین‌المللی برای بهره برداری از ۱۹ کشتی جدیدحمل ال‌ان‌جی در اندازه متعارف، امضا کرده است. بر اساس این قراردادها، این شرکت دولتی، شش کشتی شرکت‌های CMES LNG Carrier Investment و «شاندونگ مارین انرژی» چین و سه کشتی شرکت MISC Berhad مالزی را کرایه خواهد کرد. تمام کشتی‌های حمل ال‌ان‌جی، در شرکت «صنایع سنگین سامسونگ» در کره جنوبی ساخته می‌شوند. چهار کشتی دیگر تحت اداره شرکت مشترک کاواساکی کایسن کایشا و هیوندای گلوویس در کره جنوبی ساخته شده اند. یک هفته قبل، شرکت «قطر انرژی»، در راستای برنامه توسعه ناوگان ال‌ان‌جی، توافقنامه هایی با شرکت حمل گاز قطر (نکیلات) برای اداره ۲۵ کشتی ال‌ان‌جی در اندازه مرسوم، امضا کرده بود. قرارداد اخیر، تعداد کشتی‌هایی که تحت توافق‌های چارت بلندمدت را به ۱۰۴ کشتی می‌رساند که قطر برای صادرات ذخایر عظیم گاز خود، از آنها استفاده خواهد کرد. قطر برنامه چارتر و فعالیت بلندمدت را در سال ۲۰۲۲ راه انداخت که از ظرفیت تولید در حال توسعه ال‌ان‌جی این کشور، پشتیبانی خواهد کرد و در زمینه توسعه ظرفیت ال‌ان‌جی، قطر وقت را تلف نکرده است. این کشور اوایل امسال اعلام کرد یک پروژه توسعه ال‌ان‌جی دیگر را به دو پروژه فعلی خود اضافه می‌کند و قصد دارد مجموع ظرفیت صادرات ال‌ان‌جی را از سطوح فعلی، به میزان ۸۵ درصد تا سال ۲۰۳۰ افزایش دهد. شرکت «قطر انرژی» اکنون پروژه «نورت فیلد وست» را پیش می‌برد. پروژه «نورت فیلد وست»، به پروژه‌های فعلی «نورت فیلد ایست» و «نورت فیلد ساوت» اضافه می‌شود و این سه پروژه توسعه، ظرفیت تولید سالانه ال‌ان‌جی قطر را از ۷۷ میلیون تن فعلی، به ۱۴۲ میلیون تن پایان دهه جاری خواهند رساند.

۵ پروژه جدید برق رسانی
روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام‌کرد: پنج پروژه راهسازی و برق رسانی توسط این سازمان در دست مطالعه است که طول آنها به ۱۱۵ کیلومتر می‌رسد. به گزارش ایرنا از ایمیدرو، در حوزه راه‌سازی پروژه های مطالعات احداث راه دسترسی به معادن آهن پالسری «بزمان» و احداث راه دسترسی به معادن منیزیت دشت «سمسور» در استان سیستان و بلوچستان، احداث راه دسترسی به معادن تاکستان در استان قزوین و احداث راه دسترسی به معادن سیمان ساروج «تنگ زندان» در استان بوشهر نام برد. خدمات مهندسی طراحی برج های ۲۰ کیلوولت و مطالعات برق رسانی به معادن خضراء (ماخونیک) شمال دورح در استان خراسان جنوبی نیز از دیگر پروژه های در دست مطالعه است. میانگین پیشرفت مطالعات این پروژه ها بیش از ۸۳ درصد است. طرح ایجاد زیربناهای لازم در معادن بزرگ و مناطق معدنی کشور (تحت پوشش ایمیدرو) راهبری این برنامه‌ریزی را بر عهده دارد.

«تجارت» از نشست مشترک رئیس اتاق ایران با سفرای وزارت خارجه گزارش می دهد

گروه صنعت و تجارت: اهمیت دیپلماسی اقتصادی در شرایط فعلی که اقتصاد کشور با تحریم مواجه است چیست؟ به گزارش «تجارت»، کارشناسان معتقدند تجربه موفق سال‌‌های اخیر برخی ازکشورهای درحال توسعه ثابت کرد، هیچ یک از بحران‌ها و موضوعات بین‌المللی اخیر را نمی‌توان بدون همراهی و پیوست دیپلماسی چندجانبه، به‌ویژه در حوزه مناسبات اقتصادی بررسی و به‌دنبال راه‌حل جامع بود. ازسازمان همکاری شانگهای گرفته تا سازمان کشورهای صادر کننده نفت و از سازمان نوبنیاد بریکس گرفته تا سازمان همکاری کشورهای اسلامی و ازغیرمتعهدها گرفته تا همکاری‌های پارلمانی بین کشورهای اسلامی، کشورهای آسیایی و کشورهای عضو اکو، که عمدتا متشکل ازکشورهای جهان سوم نامیده می‌شود، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیرندگان در سطوح ملی، توجه خاصی به دیپلماسی چندجانبه را به نمایش می‌گذارند. بنابراین برای سیاست خارجی کشورمان نیز، مخصوصا در دولت سیزدهم، این مقوله بنابر شرایط ناشی از زیست اجتماعی بین‌المللی ناشی از تحولات اخیر بسیارحائزاهمیت بوده و خواهد بود.
در این ارتباط رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: اتاق ایران با تمرکز بر تقویت دیپلماسی اقتصادی و همکار ی‌های عملیاتی با دولت مصمم است در مسیر شکوفایی اقتصادی کشور و افزایش تجارت خارجی، فعالیت‌های جدی‌تری داشته باشد. صمد حسن‌زاده، در ضیافت نوروزی اتاق ایران که با همکاری وزارت امور خارجه و با حضور سفرای کشورهای مختلف، روسای اتاق‌های مشترک و جمعی از فعالان اقتصادی برگزار شد، بیان کرد: حضور ارزشمند شما فرصت مغتنمی برای اشاعه دوستی‌ها، صمیمیت‌ها و تجدید عهد جهت توسعه و تقویت همکاری‌ها را در سال جدید فراهم کرده است. او با تاکید بر اهمیت تقویت و گسترش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی بین ایران و دیگر کشورهای جهان، ادامه داد: در دوره جدید اتاق ایران، ما با عزمی جدی برای همکاری نزدیک و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود در این حوزه، آمادگی خود را برای توسعه روابط بازرگانی و همکاری‌های اقتصادی با کشورهای جهان اعلام می‌کنیم. حسن‌زاده، با بیان اینکه موقعیت استراتژیک ایران در منطقه خاورمیانه و تلاقی شرق و غرب، موجب شده تا ظرفیت‌های بیشمار اقتصادی داشته باشد، گفت: ایران می‌تواند نقش بسیار مهم‌تری در صحنه تجارت و همکاری‌های خارجی و خدمات مربوطه و تامین زنجیره ارزش کشورها ایفا کند و شاخص‌های کنونی مطلوب ما نیست و از این ظرفیت‌ها فاصله دارد. او تاکید کرد: اتاق ایران آماده است با همکاری شما و بکارگیری ابتکارات و تلاش بیش از پیش جهت معرفی ظرفیت‌های اقتصادی برای همکاری و جلب سرمایه‌گذاری ها و ارائه راه‌کارهای توسعه تجارت، رسالت خود را به خوبی ایفا کند. رئیس اتاق ایران با اشاره به اهمیت رفت و آمدهای تجاری میان کشورها، گفت: یکی از خواسته‌های اصلی بخش خصوصی تسهیل رفت‌وآمد هیات‌های تجاری کشورهاست. ایران بر اساس حسن نیت خود روادید تعدادی از کشورها را به صورت یک طرفه برداشته است و ما امیدواریم با اقدام متقابل از سوی کشورها شاهد توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری باشیم. حسن‌زاده با ابراز امیدواری برای انتقال پیام آمادگی بخش خصوصی ایران برای توسعه روابط تجاری با کشورهای مختلف، افزود: ما به عنوان فعالان اقتصادی می‌توانیم بستر مناسبی برای تفاهم بیشتر بین کشورها فراهم کرده و با همکاری‌های بیشتر، توسعه پایدار کشورهایمان را رقم بزنیم. در ادامه این نشست، مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تعمیق و گسترش همکاری‌های اقتصادی با همسایگان، کشورهای منطقه، کشورهای آسیایی و کشورهای «جنوب جهانی» یکی از اولویت‌های اصلی دیپلماسی اقتصادی دولت است، افزود: سازمان‌ها و ترتیبات چندجانبه و منطقه‌ای مانند سازمان همکاری شانگهای، گروه بریکس، سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سایرین، جایگاه مهمی در دیپلماسی اقتصادی ما دارند و به آن‌ها به‌ عنوان پتانسیل بزرگ برای شکل‌گیری الگوهای همکاری جدید جنوب-جنوب نگاه می‌کنیم.
صفری با اشاره به اینکه هدف این گردهمایی، نشان دادن حمایت متقابل بین دیپلماسی دوجانبه و چندجانبه است، گفت: ما بر این باوریم که تقویت و ارتقای همکاری‌ها در چارچوب این سازمان‌ها باعث تقویت بیشتر روابط دوجانبه
ما خواهد شد. او افرود: ایران به عنوان عضو جدید در سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس، مصمم به ایفای نقش مهم و حمایت کامل از فعالیت‌های آن‌ها است. در ژانویه امسال، با امضای توافقنامه تجارت آزاد با پنج عضو این اتحادیه که تقریباً ۹۰ درصد از کل تجارت بین خود را پوشش می‌دهد، روابط خود را با اتحادیه اقتصادی اوراسیا ارتقا دادیم. ما به عنوان شریک گفت‌وگوی بخش در سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه، آمادگی و تمایل خود را برای ارتقاء وضعیت خود به عضویت کامل اعلام کرده‌ایم. او تاکید کرد: در تمام این تلاش‌ها، دولت جمهوری اسلامی ایران تنها نیست. بخش خصوصی ایران همیشه برای پیشرفت در روابط دو و چندجانبه ما کمک کننده بوده است. معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه، ادامه داد: اتاق ایران با ۱۳۸ سال قدمت، مجلس بخش خصوصی کشور است. این سیاست‌گذار استراتژیک و هماهنگ کننده در داخل و در میان بخش خصوصی است. خانواده اتاق ایران شامل ۳۴ اتاق استانی، ۴۰ اتاق بازرگانی مشترک، بیش از ۲۰۰ انجمن تخصصی اقتصاد ملی، حدود ۲۰ کمیسیون اقتصادی در زیرمجموعه‌های مختلف و ... است که ظرفیت عظیمی برای ارائه خدمات اقتصادی، تجاری، بازرگانی و خدمات مشاوره ای به جامعه تجاری، دولت، مجلس و قوه قضاییه در ایران، است. صفری گفت: با وجود برخی محدودیت‌های سیاسی در روابط دوجانبه و یا چندجانبه ایران با بعضی از کشورها، اتاق ایران همیشه در حوزه اقتصادی آمادگی توسعه روابط و گره‌گشایی از مسائل را داشته و خواهد داشت. ما در وزارت امور خارجه، بخش خصوصی را ابزار قوی در دست دیپلماسی اقتصادی کشور می‌دانیم. ما همچنان آماده تسهیل بیشتر تعاملات بین بخش خصوصی ایران با بخش خصوصی در کشورهای شریک هستیم. او ادامه داد: در چارچوب سازمان‌های چندجانبه، اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو باید در فعالیت‌های چندجانبه مشارکت بیشتری داشته باشند. به عنوان نمونه، اتاق شهر اصفهان در تاریخ ۲۹ تا ۳۰ آوریل امسال میزبان اتاق‌های کشورهای عضو ACD خواهد بود و در آنجا سهم بخش خصوصی در دستور کار همکاری ACD مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه، در پایان با تقدیر از اتاق ایران برای میزبانی این ضیافت، تاکید کرد: به همه شرکت کنندگان اطمینان می‌دهم که از حمایت کامل وزارت امور خارجه و حمایت خود برای ارتقای مشارکت‌های دولتی - خصوصی و همچنین تعاملات تجاری، به دوجانبه و چندجانبه برخوردارند. همکاران تجاری من در وزارت خارجه نیز برای حمایت و کمک همیشه در دسترس هستند.

گروه انرژی: وزارت نیرو در گزارشی اعلام‌کرد: زمستان ۱۴۰۲ میزان تولید فولاد ایران ۲۶.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرد، اتفاقی که بررسی‌ها نشان می‌دهد تامین ۱۱ درصد برق بیشتر برای این صنایع نسبت به سال ۱۴۰۱ در تحقق آن نقش بسزایی داشته است. به گزارش ایرنا، سال گذشته و در سایه افزایش ظرفیت تولید برق کشور، میزان انرژی برق تحویلی به صنایع انرژی‌بر نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۵.۵ درصد افزایش داشت که در این‌ بین سهم صنایع فولادی پنج‌ درصد بود. بر اساس داده و اطلاعات شرکت مادرتخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق (توانیر)، همچنین در چهار ماهه گرم سال گذشته نیز نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ میزان برق تحویلی به صنایع انرژی‌بر ۴.۷ درصد افزایش داشت که سهم صنایع فولادی از این افزایش ۲.۲ درصد بوده است. همچنین در فصل سرد سال گذشته که صنایع با محدودیت در تامین انرژی گاز روبه‌رو بودند، میزان برق تحویلی به صنایع انرژی‌بر به میزان ۸.۲ درصد افزایش داشت که در این‌ بین میزان افزایش برق تحویلی به صنایع فولادی به ۱۱ درصد و به عدد سه‌هزار و ۸۲۲ مگاوات بر ساعت رسید. اتفاق مهمی که بررسی‌ها نشان می‌دهد به افزایش ظرفیت تولید صنعت فولاد کشور در فصل زمستان کمک شایانی کرده و ایران در کنار ترکیه به کشور پیشتاز افزایش ظرفیت تولید فولاد در جهان تبدیل شد. این مهم از آنجایی مورد تاکید است که در فصل زمستان، صنایع انرژی‌بر به‌ویژه صنایع فولادی با محدودیت جدی در تامین انرژی گاز روبه‌رو هستند و در نتیجه هر گونه افزایش قابل‌توجه در تولید آن‌ها در این فصل وابستگی معناداری با افزایش تامین برق آن‌ها دارد. بر اساس گزارش اخیر انجمن جهانی فولاد که در ارتباط با میزان تولید فولاد قاره‌ها و کشورهای مختلف جهان در ۲ ماه فوریه و ژانویه سال ۲۰۲۴ میلادی (۱۱ دی‌ماه تا ۱۱ اسفند ۱۴۰۲) منتشر شد، ایران در کنار ترکیه پیشتاز افزایش ظرفیت تولید فولاد در جهان بود. با اینکه در سال‌های گذشته میلادی اکثر کشورهای جهان با چالش جدی در حوزه تأمین انرژی روبه‌رو بوده‌اند و به‌تبع آن ظرفیت تولید فولاد آن‌ها نزولی بوده و یا در نهایت افزایش قابل‌توجهی نداشته است، بررسی تازه‌ترین گزارش انجمن جهانی فولاد نشان می‌دهد دو کشور ایران و ترکیه در فصل زمستان گذشته توانسته‌اند با تامین انرژی کافی ظرفیت تولید فولاد خود را به شکل چشمگیری افزایش دهند. بر اساس این گزارش، در ۲ ماه فوریه و ژانویه سال جاری میلادی کشورهای آسیا و اقیانوسیه در مجموع ۲۲۷ میلیون تن تولید فولاد داشتند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد. کشورهای عضو اتحادیه اروپا اما در ۲ ماه فوریه و ژانویه سال ۲۰۲۴ فقط ۲۱.۱ میلیون تن تولید فولاد داشتند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش یک‌درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در آمریکای شمالی نیز در ۲ ماه مورد اشاره سال ۲۰۲۴ میلادی ۱۷.۷ میلیون تن فولاد تولید شد که در مقایسه با فوریه و ژانویه سال ۲۰۲۳ میلادی ۲.۲ درصد کاهش داشته است. مستند به این گزارش، در ماه فوریه سال جاری میلادی بیشترین میزان افزایش تولید فولاد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ میلادی به ترکیه اختصاص داشت که صنعت فولاد این کشور شاهد رشد ۴۶.۶ درصدی بود و پس از ترکیه نیز ایران با ۱۴.۳ درصد افزایش تولید در جایگاه دوم قرار داشت. همچنین با در نظر گرفتن ۲ ماه فوریه و ژانویه سال جاری میلادی که منطبق با ۲ ماه دی و بهمن سال ۱۴۰۲ بود، ظرفیت تولید فولاد ترکیه و ایران به ترتیب ۳۴.۵ و ۲۶.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت که حکایت از تامین انرژی کافی برای این صنعت انرژی‌بر و پیش‌گرفتن ظرفیت تولید از مصرف در ایران است. رشد صعودی و قابل‌توجه ظرفیت تولید فولاد در ایران در فصل زمستان گذشته در حالی رقم خورد که بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد کشورهایی، چون آمریکا و روسیه در همین بازه زمانی به ترتیب کاهش ۲.۶ و ۳.۲ درصدی را در حوزه تولید فولاد تجربه کردند و میزان تولید کشورهایی همچون ژاپن و کره جنوبی نیز تقریباً ثابت بود.

گروه صنعت و تجارت: فروش فورد در ایالات‌متحده با جهش بزرگ در تحویل مدل‌های هیبریدی افزایش یافت. به گزارش ایسنا، فروش خودروی فوردموتور در ایالات‌متحده در سه ماهه اول به دلیل تقاضای زیاد برای خودروهای هیبریدی گازی الکتریکی، با وجود عرضه دشوار وانت فورد F۱۵۰ بازطراحی شده، هفت درصد افزایش یافت. این شرکت خودروسازی در بیانیه‌ای اظهار کرد که این خودروساز در سه ماه اول سال ۵۰۴ هزار و ۸۱۵ خودروی سبک را به خریداران خودروی آمریکایی تحویل داده است، زیرا مدل‌های هیبریدی ۴۲ درصد افزایش یافته است. فروش کامیون‌های سری F که پرفروش‌ترین آن است، ۱۰ درصد کاهش یافت و به ۱۵۲ هزار و ۹۴۳ دستگاه رسید زیرا این خودروساز تحویل بیش از ۶۰ هزار مدل را برای بررسی کیفیت بیشتر به تاخیر انداخت. از ۹ فوریه، این خودروساز F۱۵۰ لایتینینگ برقی را به دلیل مشکل فنی نامشخص ارسال نکرده است.
فورد، بیشترین فراخوان در سه سال گذشته
جیم فارلی، مدیر اجرایی، پس از اینکه فورد بیشترین فراخوان را در بین خودروسازان آمریکایی در سه سال گذشته داشته است، تمرکز جدیدی بر روی کیفیت می‌گذارد که باعث افزایش هزینه‌های گارانتی شده است.
او در ماه فوریه گفت که F-۱۵۰ بازطراحی شده باید با کیفیت پیشرو در بخش پیکاپ تویوتا توندرا برابری کند.
فورد در حال دوبرابر کردن تولید نسخه هیبریدی F۱۵۰ است و انتظار دارد که آن یک پنجم فروش کامیون را به خود اختصاص دهد. بر اساس گزارش بلومبرگ، فروش خودروهای برقی فورد نسبت به سال گذشته ۸۶ درصد افزایش یافت. فروش F۱۵۰ باتری‌دار ۸۰ درصد افزایش یافت و به ۷۷۴۳ دستگاه رسید.