رسیدگی به ۲ هزار شکایت از خودروسازان در شورای رقابت

سخنگوی شورای رقابت گفت تاکنون ۲ هزار شکایت از خودروسازان بررسی و نتایج آن اعلام شده که بخشی از آنها مربوط به گران فروشی است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، سپهر توکلی دادجوی گفت: شورای رقابت هیچ وقت قیمت گذار خودرو نبوده بلکه شورای رقابت صرفا دستورالعمل را طراحی و آن را ابلاغ می‌کند؛ نهاد‌هایی هم که تنظیم گر فنی هستند بر اساس دستورالعمل و فرمولی که شورای رقابت داده قیمت خودرو را محاسبه و ابلاغ می‌کنند. وی در ادامه افزود: اکنون طبق همین روالی که از انتهای سال 1401 وجود داشت، همچنان طبق دستورالعمل شورای رقابت، وزارت صمت قیمت خودرو را محاسبه می‌کند که قیمت تمام شده در سازمان حمایت به عنوان متولی متخصص انجام و ابلاغ می‌شود. سخنگوی شورای رقابت در خصوص گران فروشی خودروسازان گفت: 2 هزار شکایت از خودروسازان بررسی و نتایج آن اعلام شده که بخشی از آنها مربوط به گران فروشی است؛ شورای رقابت باید به عنوان ناظر بر دستورالعمل به این موضوع ورود کند، نهاد‌های دیگر مانند سازمان حمایت، سامانه 124 و تعزیرات هم به موضوع ورود و بررسی کرده اند.

 

مزایای تعطیلی شنبه ها برای بخش خصوصی

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، گفت: تعطیلی پنجشنبه به جای شنبه، با کاهش تطبیق ایام تعطیل ما و کشورهای دنیا، فرصت‌های تجارت بین‌الملل کشور را محدودتر خواهد کرد. فرزین فردیس در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین، با تشریح تبعات داخلی و خارجی تعطیلی پنجشنبه به جای شنبه، ادامه داد: با دو روزه شدن تعطیلات هفته، حدود 10 تا 15 درصد ساعت کار کاهش خواهد یافت. اگرچه بخش خصوصی به خوبی می‌داند بهره‌وری نیروی کار خیلی مهم‌تر از میزان و کمیت کار نیروی انسانی است، اما واقعیت این است که شرایط بنگاه‌های اقتصادی کشور به ویژه در بخش خصوصی آن‌قدر سخت است که آن‌ها فرصتی برای کارکردن بر روی بهره‌وری و ایجاد زمینه‌ها و فراهم کردن ابزارهای آن نداشته‌اند. عضو هیات رئیسه اتاق تهران، افزود: در این شرایط وقتی یک‌باره 10 تا 15 درصد ساعت کار کاهش پیدا می‌کند خیلی از بنگاه‌ها ممکن است با چالش‌ها و تنش‌هایی با نیروی کار خود مواجه شوند. از طرفی نیروی کار این را حق خود می‌داند و از سوی دیگر کارفرما در شرایطی که حتی در برخی از شهرک‌های صنعتی نمی‌تواند نیروی کار کارآمد را پیدا کنند دچار چالش‌هایی می‌شود. شاید بهتر بود قبل از چنین مصوبه‌ای، بررسی بیشتری شده و نظرات بخش خصوصی اعمال می‌شد.

تسلا بازارهای جهانی را تکان داد
تسلا پس از کاهش قیمت‌های ایالات‌متحده، قیمت‌ها را در چین، آلمان و سراسر جهان کاهش داد. به گزارش ایسنا، شرکت خودروسازی تسلا قیمت‌ها را در بازارهای اصلی خود از جمله چین و آلمان، پس از کاهش قیمت در ایالات‌متحده کاهش داده است زیرا با کاهش فروش و تشدید جنگ قیمت خودروهای الکتریکی به ویژه در برابر خودروهای برقی ارزان قیمت چین مقابله می‌کند. این کاهش قیمت پس از آن صورت گرفت که سازنده خودروهای برقی ایلان ماسک در این ماه گزارش داد که تحویل خودروهای جهانی آن در سه ماهه اول برای اولین‌بار در نزدیک به چهار سال کاهش یافته است. ماسک اظهار کرد که «قیمت‌های تسلا باید مرتباً تغییر کند تا تولید با تقاضا مطابقت داشته باشد». تسلا، رهبر بازار خودروهای برقی، بیش از یک سال پیش با کاهش شدید قیمت‌ها به بهای حاشیه سود، جنگ قیمت خودروهای برقی را برافروخت. وب سایت رسمی تسلا نشان داد که تسلا قیمت اولیه مدل ۳ در چین را ۱۴۰۰۰ یوان (۱۹۳۰ دلار) کاهش داد و به ۲۳۱ هزار و ۹۰۰ یوان (۳۲۰۰۰ دلار) رساند. این خودروساز در آلمان، قیمت دیفرانسیل عقب مدل ۳ خود را از ۴۲ هزار و ۹۹۰ یورو به ۴۰ هزار و ۹۹۰ یورو کاهش داد. سخنگوی تسلا اعلام کرد که در بسیاری از کشورهای دیگر اروپا، خاورمیانه و آفریقا نیز کاهش قیمت وجود دارد. این خودروساز قیمت خودروهای مدل Y، مدل X و مدل S خود را در آمریکا ۲۰۰۰ دلار کاهش داد. ماسک سفر برنامه ریزی شده خود به هند را به تعویق انداخت که قرار بود با نخست وزیر نارندرا مودی دیدار کند و به تعهداتش در تسلا اشاره کرد. رویترز روز شنبه گزارش داد که این سفر اعلام برنامه‌هایی برای ورود تسلا به بازار جنوب آسیا است. طبق گزارش رویترز، ماسک دوشنبه گذشته گفت که تسلا بیش از ۱۰ درصد از نیروی کار جهانی خود را اخراج خواهد کرد زیرا این خودروساز برای اولین کاهش سالانه تحویل خود آماده می‌شود. سهام تسلا در سال جاری تاکنون ۴۰.۸ درصد کاهش یافته است.

آماده‌سازی شبکه ‌برق‌ خوزستان برای عبور از پیک مصرف
در ادامه آماده‌سازی شبکه برای عبور از اوج مصرف تابستان، پست برق فوق توزیع فرعی شوشتر بهینه‌سازی و افزایش ظرفیت پیدا کرد. مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: پست ۱۳۲ به ۳۳ کیلوولت فرعی شوشتر که برق بخش‌های گسترده‌ای از شهرستان شوشتر و روستاهای اطراف آن را تامین می‌کند برای تامین برق پایدار، بهینه‌سازی و افزایش ظرفیت داده شد. علی اسدی با بیان اینکه این پروژه با ارزش سرمایه‌گذاری ۱۷۶۸ میلیارد ریال انجام شده است، افزود: دو دستگاه ترانس قدیمی موجود در پست هر کدام به ظرفیت ۲۷ مگاولت آمپر تعویض و ۲ دستگاه ترانس جدید به ظرفیت هر کدام ۳۰ مگاولت آمپر مونتاژ و جایگزین آن‌ها شد. مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان ادامه داد: یک ترانس ۳۰ مگاولت‌آمپری موجود در پست نیز با یک ترانس به ظرفیت ۵۰ مگاولت آمپر تعویض شد تا ظرفیت پست فرعی شوشتر از ۱۱۴ مگاولت آمپر به ۱۴۰ مگاولت آمپر افزایش پیدا کند. اسدی اضافه کرد: علاوه بر نوسازی ترانس‌ها و افزایش ظرفیتی که انجام شد، یک دستگاه ترانسفورماتور زمین، تعویض رله‌های مربوطه و تکمیل سیستم حفاظتی به همراه تعویض دو دستگاه بریکر ۱۳۲ کیلوولت قدیمی با بریکرهای جدید و تعویض شش عدد CT ۱۳۲ کیلوولت ورودی ترانس‌ها، در این پست انجام شده است. وی افزود: احداث فونداسیون برای ترانس‌های شماره یک و دو جدید و نیز ترانس زمین، احداث کانال کابل، احداث عملیات ساختمانی دو بی ۳۳ کیلوولت در خروجی ترانس شماره ۴، از دیگر اقدامات انجام شده در پست فرعی شوشتر در شهرستان شوشتر بوده است. مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان با بیان اینکه معاونت بهره‌برداری در تلاش است تا شبکه موجود را با بهینه‌سازی و افزایش ظرفیت آماده ورود به پیک بار کند، بیان کرد: پیش از این نیز پست برق فوق توزیع عبدالخان در شهرستان کرخه و پست برق فرعی ماهشهر افزایش ظرفیت و پست ذخیره گاز بهینه‌سازی شده است. شرکت برق منطقه‌ای خوزستان مسئولیت تامین و انتقال برق در ۲ استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد را بر عهده دارد.

رکوردزنی صادرات نفت طی ۶سال گذشته
یک کارشناس انرژی با اشاره به نقش ایران در بازار جهانی نفت، گفت: توانایی کشور در خنثی‌سازی تحریم‌ها و دستیابی به رکوردشکنی صادرات نفت طی ۶ سال گذشته نمونه قابل توجهی از دیپلماسی موفق و هوشمندانه انرژی دولت سیزدهم در جهت غلبه بر چالش‌ها و استفاده از فرصت‌ها در بازار جهانی انرژی است. فرشاد جامع در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به شکستن سقف صادرات نفت خام و جذب سرمایه گذاری خارجی در سال گذشته توسط صنعت نفت و گاز کشور، اظهار داشت: توانایی ایران در خنثی‌سازی تحریم‌ها و دستیابی به رکوردشکنی فروش نفت در ۶ سال گذشته نمونه قابل توجهی از دیپلماسی موفق انرژی ایران در جهت غلبه بر چالش‌ها و استفاده از فرصت‌ها در بازار جهانی انرژی است. وی افزود: علی‌رغم اینکه ایران با تحریم‌های اقتصادی قابل توجهی مواجه است، توانست صادرات نفت خود را افزایش دهد و درآمد ارزی قابل توجهی به دست آورد؛ طبق اعلام گمرک ایران به درآمد سالانه ۳۶ میلیارد دلاری در سال ۱۴۰۲ رسیده است. این کارشناس انرژی گفت: این موفقیت را می‌توان ناشی از اجرای سیاست‌های جدید و هوشمندانه دولت سیزدهم و وزارت نفت دانست که کشور را قادر ساخته تا نفت خود را به طور مؤثر بازاریابی کند و پتانسیل درآمدی خود را به حداکثر برساند.
جامع با اشاره به برنامه‌ریزی استراتژیک و هوشمندی دیپلماسی کشور در زمینه بازارسازی در حوزه بازارهای در دسترس کشور، ادامه داد: ایران با تنوع بخشیدن به استراتژی‌های تجاری خود و انطباق با پویایی بازار در حال تغییر، توانست جایگاه قوی خود را در بازار جهانی نفت حفظ کند و معاملات سودآوری را با خریداران بین‌المللی تضمین کند.

«تجارت» از نشست مشترک معاون اول با فعالان بخش خصوصی گزارش می دهد

گروه صنعت و تجارت: مهمترین مانع در حلقه تامین ارزی برای فعالان اقتصادی چیست؟ رسوب کالا در گمرکات تا چه میزان به سیاست های ارزی و مسپله عدم تامین بر می گردد؟ کارشناسان معتقدندد آگاهی از وضعیت فضای کسب‌وکار و تلاش برای بهبود آن به‌عنوان راهبرد اقتصادی برای دولت‌‌‌ها شناخته می‌شود؛ زیرا بین بهبود این فضا و رشد تولید ملی و جذب سرمایه‌گذار خارجی همواره رابطه مستقیمی وجود دارد. منظور از فضای کسب‌وکار، عوامل موثر بر عملکرد واحدهای اقتصادی مانند کیفیت دستگاه‌‌‌های دولتی، ثبات قوانین و مقررات، کیفیت زیرساخت‌‌‌ها و... است که تغییر دادن آنها فراتر از اختیارات و قدرت مدیران بنگاه‌‌‌های اقتصادی است. به گزارش تجارت، در ایران اما این حلقه ها دچار چالش اساسی است. یکی از این حلقه های واسط سیاست ارزی است که در دو بخش تخصیص و تامین برای واردات کالاهای اساسی و ملزومات خطوط تولید با چالش جدی مواجه است. موضوعی که در سال های اخیر سبب رسوب کالا در گمرکات شده است. اما فعالان اقتصادی در نشست با معاون اول رییس جمهور با انتقاد از طولانی‌بودن مهلت تخصیص ارز، تمدید آن و مسدودسازی سپرده نزد بانک‌ها، خواستار تسهیل شرایط و رفع این موانع شدند.
در دومین جلسه معاون اول رئیس‌جمهوری با هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران وفعالان اقتصادی، در خصوص رفع چالش‌های ارزی فعالان اقتصادی بحث و گفت‌وگو شد. محمد مخبر در این جلسه با تأکید بر اینکه نجات اقتصادی کشور با مدیریت، منابع و خلاقیت مردم امکان‌پذیر است، تصریح کرد: اتاق‌های بازرگانی و تعاون مهم‌ترین تشکل‌های بخش خصوصی هستند که با آگاهی از وضعیت بازار و اقتصادی جامعه می‌توانند به حضور و مدیریت مردم در بخش اقتصادی کشور کمک شایان توجهی کنند و دولت به دنبال آن است که با بهره‌گیری از توانایی‌های بخش خصوصی و اتاق‌ها در راستای تحقق شعار سال گام بردارد. معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: اتاق‌ها و همچنین سایر تشکل‌ها فرصتی مهم برای تحقق شعار سال هستند که از ابتدای سال جاری به‌صورت سازمان‌یافته جلساتی با بخش خصوصی برگزار شده است و در این جلسات پیشنهاد‌ها و موانع برای حضور پررنگ فعالان اقتصادی و مردم در اداره اقتصاد کشور بررسی می‌شود. وی با اشاره به مشارکت اتاق بازرگانی برای توسعه مهارت‌آموزی در دوره متوسطه دوم با کمک وزارت آموزش‌وپرورش افزود: طرح اتاق در این زمینه ازجمله سفیران مهارت و آموزش مربیان فنی و حرفه‌ای در کارگاه‌ها و کارخانه‌های مرتبط با بخش خصوصی می‌تواند به تربیت نسلی ماهر و با امنیت شغلی کمک نماید. مخبر اظهار کرد: در بسیاری از شهرها تناسبی بین فارغ‌التحصیلان و نیازهای شغلی در آن منطقه وجود ندارد و در کنار آن نیز بسیاری از فارغ‌التحصیلان به دلیل عدم یادگیری مهارت‌های لازم در محیط‌های آموزشی آمادگی حضور در بازار کار را ندارند که دولت با همکاری بخش خصوصی به دنبال حل این مشکلات است. معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه طرح ایجاد هنرستان‌ها در کنار کارگاه‌ها و کارخانه‌ها اقدامی بسیار مهم برای آموزش دانش آموزان و آشنایی با محیط کار واقعی است، تصریح کرد: برنامه مهارت افزایی اتاق بازرگانی در وزارت آموزش‌وپرورش و نیز در محیط‌های دانشگاهی با همکاری وزارت علوم توسعه یابد. وی با قدردانی از تلاش‌های اتاق بازرگانی برای پیشگیری از مهاجرت نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تأکید کرد: پیشنهاد‌ها و اقدامات اتاق برای بورسیه شدن نخبگان و فارغ‌التحصیلان و اطمینان از آینده شغلی آنان در کارخانه‌ها و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی نقطه امیدی برای نسل جوان و کاهش نرخ بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی خواهد بود.
مخبر در خصوص رفع چالش‌های ارزی فعالان اقتصادی و راهکارهای اتاق بازرگانی و دولت در این زمینه تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد تا با همکاری بانک مرکزی و اتاق برای مدیریت ارز، رفع تنگناها و پوشش ریسک ارز در سریع‌ترین زمان ممکن کارگروه و تیمی تشکیل تا پیشنهاد‌های عملیاتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیاده‌سازی شود. معاون اول رئیس‌جمهور رسوب کالا در مبادی گمرکی را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت عنوان کرد و افزود: رویه کنونی در ثبت سفارش و تخصیص ارز باید تغییر یابد که اتاق بازرگانی به دلیل تجربیات گوناگون در واردات و صادرات کالا و همچنین تشکیل کمیته‌های تخصصی رسوب کالا در این اتاق پیشنهاد‌های و راهکارهای عملیاتی خود را به دولت ارائه نماید تا از تجربیات آنان در راستای جلوگیری از انبار شدن کالاها در مبادی گمرکات کشور استفاده شود. در این جلسه گزارشی از چگونگی مشارکت اتاق بازرگانی برای توسعه مهارت‌آموزی در دوره متوسط دوم با همکاری بین اتاق و دولت ارائه و ضرورت‌های منافع ارتقای نظام مهارت‌آموزی در هنرستان‌ها برای بخش خصوصی، دولت و دانش آموزان و خانواده‌ها بررسی شد. طبق این گزارش پیشنهاد شد، کارگروه مشترکی با حضور سازمان مالیاتی،‌ وزارتخانه‌های اقتصاد و آموزش‌وپرورش و اتاق بازرگانی، ظرفیت‌های موجود در قانون برای گسترش مشارکت بخش خصوصی در توسعه آموزش‌های مهارتی در مقطع آموزش متوسطه دوم تشکیل شود. همچنین طرح ملی سفیران مهارت برای اطلاع‌رسانی عمومی و جلب مشارکت بخش خصوصی در توسعه هنرستان‌های کشور با پیشنهاد اتاق مبنی بر همایش ملی «سفیران مهارت» توسط وزارت آموزش‌وپرورش بررسی و برگزار شود و همچنین در صورت موافقت در کارگروه مشترکی آموزش‌های ضمن خدمت به مربیان فنی و حرفه‌ای به‌صورت عملی و حضور در کارخانه‌ها ارائه گردد. در ادامه نیز راهکارهای اتاق بارزگانی در خصوص حل مسئله مهاجرت نخبگان و فارغ‌التحصیلان ارائه شد که اتاق بازرگانی از همکاری و مشارکت با وزارت علوم و ایجاد برنامه‌ای مدون برای بورسیه کردن فارغ‌التحصیلان و نخبگان از زمان تحصیل برای اطمینان از آینده شغلی جوانان خبر داد که با همکاری و هماهنگی‌های انجام شده تا اواسط سال جاری پیاده و عملیاتی شود. رفع چالش‌های ارزی فعالان اقتصادی در راستای تحقق رشد صادرات ۳۳ درصدی نیز گزارش دیگر این جلسه بود که طبق آن برای تحقق اهداف رشد صادراتی و تولیدی کشور در چهار محور مدیریت بازار ارز، رفع چالش‌های ارزی صادرکنندگان، رفع تنگناهای ارزی واردکنندگان و پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز بحث،‌ بررسی و تصمیم‌گیری و مقرر شد تا این راهکارها در بانک مرکزی بررسی و اجرایی شود.

گروه انرژی: سخنگوی صنعت آب از افزایش ۱۲ سانتری‌متری تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: در سامانه بارشی اخیر از سمت افغانستان دوبار رهاسازی آب به سمت ایران صورت گرفت که در مجموع ۴۰ میلیون مترمکعب از حق‌آبه هیرمند را دریافت کردیم. به گزارش ایسنا، فیروز قاسم‌زاده امروز در نشستی خبری در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد: در حال حاضر تراز دریاچه آب ارومیه نسبت به سال قبل ۱۲ سانتری‌متر و نسبت به ابتدای سال آبی ۶۰ سانتی‌متر افزایش داشته است. وی اضافه کرد: وسعت دریاچه ارومیه ۱۷۰۰ کیلومتر مربع است و ۲.۲ میلیارد مترمکعب حجم آب موجود در این دریاچه تخمین زده می‌شود. قاسم‌زاده درباره آخرین وضعیت حق‌آبه هیرمند تصریح کرد: در سال آبی جاری ۴۰ میلیون مترمکعب ورودی به چاه‌ نیمه‌های سیستان و بلوچستان داشتیم اما مواضعی که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه پیش گرفته پایبندی به معاهده‌ای است که بین ایران و افغانستان وجود دارد.

وضعیت منابع آبی تهران بهبود یافت
سخنگوی صنعت آب با اشاره به آخرین وضعیت سدهای تهران و تامین آب پایتخت در فصل گرم سال گفت: در حال حاضر سدهای تهران ۲۱ درصد پرشدگی دارند اما همچنان حجم آب سدهای پنج‌گانه تهران نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد. وی با تاکید بر این‌که برنامه ریزی برای سدهای تهران در یک شرایط بدبینانه انجام شد اما بارش‌های اخیر وضعیت را بهتر کرد به گونه‌ای که نسبت به آنچه اواسط زمستان پیش‌بینی کرده‌ایم شرایط بهتری را پیش‌رو داریم، اظهار کرد: امیدواریم با مدیریت مصرفی که توسط مشترکان صورت می‌گیرد بتوانیم فصل گرم را پشت سر بگذاریم.
پیش‌بینی پنج میلیارد مترمکعب پوشش برفی
سخنگوی صنعت آب با بیان این‌که در فصل جاری شرایط به گونه‌ای است که پوشش برفی کاهش پیدا می‌کند، تصریح کرد: در حال حاضر یک درصد سد کشور پوشیده از برف است و براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته پنج میلیارد مترمکعب ذخیره برفی خواهیم داشت. قاسم‌زاده با اشاره به تدابیر در نظر گرفته شده برای سیلاب‌های اخیر اظهار کرد: پیش‌بینی‌های لازم برای مقابله با سیلاب صورت گرفته بود و در این زمینه اطلاع‌رسانی انجام شد به طوری که مدیریت مخازن به صورت ویژه اتفاق افتاد. ضمن این‌که باید نگران منابع آبی نیز می‌بودیم با این حال با وجود سدها و مدیریتی که انجام گرفت توانستیم شرایط را نرمال کنیم. وی با بیان این‌که حداکثر بارش‌ها حدود ۳۰۰ میلی‌متر در یک نقطه بود که دو الی سه برابر متوسط سال آبی آن ایستگاه برآورد شده است که این میزان بارش روان‌آب‌هایی را تولید کرد که از حجم مخازن بالاتر بود، اظهار کرد: در امارات ۳۳۰ میلی‌متر، در ایران ۳۰۹ میلی‌متر و در عمان ۳۰۰ میلی‌متر بارش اتفاق افتاد و علی‌رغم این‌که ایران بیشترین شدت بارش را داشت اما میزان خسارت در آن کمتر بود. سخنگوی صنعت آب اضافه کرد: ۶۱۵ روستا در سیستان و بلوچستان دچار قطع آب شدند که تا دیروز در ۵۱۷ روستا رفع قطع آب صورت گرفته و تا زمانی که مسیرهای دسترسی باز شود می‌توانیم آب روستاهای دیگر را نیز تامین کنیم. قاسم‌زاده با اشاره به آخرین وضعیت سدهای کشور تصریح کرد: میزان ورودی آب به سدها نسبت به سال گذشته ۹ درصد کاهش یافته و میزان خروجی سدها تقریبا مشابه سال گذشته است و اکنون ۶۳ درصد حجم مخازن پر هستند که چهار درصد با حداکثر متوسط پنج سال اخیر فاصله داریم. سخنگوی صنعت آب ادامه داد: حجم مخازن سدها معادل ۳۱ میلیارد مترمکعب بوده که این عدد تقریبا مشابه سال قبل است.

انرژی: استفاده از وسایل گرمایشی و سرمایشی متناسب با اقلیم و منطقه تحت سکونت می تواند منجر به کاهش ناترازی برق در فصول پیش رو شود. به گزارش مهر، با نزدیکی به تابستان مصرف برق یکباره اوج می‌گیرد؛ یکی از مهمترین دلایل افزایش مصرف برق استفاده از کولر نامتناسب با اقلیم است به طوری که ۸۰ درصد مشترکان کشور در اقلیم عادی و معتدل زندگی می‌کنند اما همچنان از کولرهای گازی استفاده می‌کنند که این امر علاوه بر هزینه بالایی که برایشان دارد موجب به ناترازی برق هم می‌شود. مدیر عامل توانیر چندی در رابطه با این موضوع به خبرنگار مهر گفت: کسانی که در مناطق معتدل هستند و از کولر گازی استفاده می‌کنند در صورتی که مراعات نکنند میزان مصرف برق آنها بیش از الگوی مصرف می‌شود و در صورت استفاده بی رویه کولرهای گازی در این مناطق منجر به افزایش قبوض و سنگین شدن قبوضشان می‌شود. سخنگوی صنعت برق خاطر نشان کرد: کسانی که هنوز نسبت به تغییر کولر آبی به گازی اقدام نکرده‌اند، بدانند که هزینه برق این افراد افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا خواهد کرد و در این مناطق توصیه ما استفاده از کولرهای آبی و یا استفاده از کولرهای پر بازدهی است که اخیراً از موتورهای BLDC استفاده می‌کنند در این صورت مصرف برق به شدت کاهش پیدا می‌کند و تعرفه برق مناسب‌تری پرداخت خواهند کرد. به گزارش خبرنگار مهر استفاده از کولرهای گازی در سالهای اخیر در کلانشهرها به خصوص تهران رواج پیدا کرده است و اخیراً نیز در رسانه‌ها تبلیغات گسترده‌ای برای خرید این کولرها صورت می‌گیرد تا جایی که وزارت نیرو دستور داده است تا تبلیغ این کولرها ممنوع شود. رجبی مشهدی در همین راستا با تاکید بر اینکه اگر مشترکان هنگام خرید وسایل برقی به برچسب انرژی آن توجه کنند، هزینه برق مصرفی‌شان به مراتب کمتر خواهد شد، خاطر نشان کرد: بخشی از پرمصرفی برق به انتخاب تجهیزات برقی باز می‌گردد به طوری که اگر برچسب انرژی هرچه رده بالاتری نظیر A و A+ و A++ و A+++ داشته باشد، مصرف آن وسیله برقی به مراتب کمتر بوده و سهم هزینه برق در سبد خانوار نیز به طور محسوسی کاهش می‌یابد اما مساله اصلی مصرف کنندگان وسایل برقی همچون کولر گازی محل زندگی آنها است. اگر مصرف کنندگان برق به پشت قبوض خود مراجعه کنند میزان برق نرمال مصرفی در منطقه تحت سکونت خود را ملاحظه خواهند کرد و براین اساس می‌توانند اقدام به خرید وسایل سرمایشی و گرمایشی برقی متناسب با محل سکونت خود کنند تا به افزایش ناترازی برق دامن نزنند و با قبوض نجومی برق نیز مواجه نشوند.