محمدهاشم اکبریانی معتقد است: در ادبیات معاصر، بحران در خود نویسنده‌هاست تا مخاطب؛ اگر بحران مخاطب داشتیم آثار اکثریت‌پسند و ترجمه هم خوانده نمی‌شد. این داستان‌نویس و منتقد ادبی در گفت‌وگو با ایسنا درباره «مسئله مخاطب در ادبیات داستانی» و اینکه آیا در این زمینه با بحران مواجه هستیم یا خیر، اظهار کرد: در حوزه ادبیات و هنر، و نه صرفا بخش ادبی، به دلیل مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، با ریزش مخاطب مواجه بوده‌ایم و در واقع تعداد مخاطبان کم شده اما این به معنای بحران نیست. او سپس گفت: زمانی که از «مخاطب» می‌گوییم باید توجه کنیم مخاطب کدام ادبیات مدنظر ماست: مخاطب ادبیات خاص که می‌توان آن‌را ادبیات اقلیت‌پسند نامید، یا ادبیات اکثریت‌پسند (کلمه عامه‌پسند را مناسب این نوع ادبی نمی‌دانم). فکر نمی‌کنم ادبیات اکثریت‌پسند ما دچار بحران باشد زیرا کتاب‌های ۸۰۰ صفحه‌ای با قیمت ۶۰۰ هزار تومان داریم که به چاپ بیستم یا سی‌ام رسیده است؛ این نشان می‌دهد اگر مخاطب کتاب خود را پیدا کند، مسئله مالی برایش اهمیت چندانی پیدا نمی‌کند. مخاطب ادبیات و داستان خاص یا همان اقلیت‌پسند، نیز اگر احساس کند یک اثر داستانی، چیزی به داشته‌هایش می‌افزاید و از خواندن آن لذت می‌برد، حتما آن را خریداری کرده و از آن بهره می‌برد. او با تاکید بر اینکه بحران ادبیات معاصر ما، خود نویسنده‌ها هستند، توضیح داد: بحران ادبیات ما مخاطب نیست بلکه نویسندگی، و به عبارتی خود نویسنده‌ها هستند. گرچه در ادبیات معاصر نویسنده‌هایی را داشتیم که به دلایل گوناگون، که جای بحث آن، این‌جا نیست، نوشته‌هایشان در ایران خوانده شده اما در بیرون از ایران، غالبا ناشناخته هستند، زیرا چیزی برای عرضه به ادبیات جهانی نداشته و ندارند. به عبارت دیگر در جوامعی که با بحران مخاطب هم روبه‌رو نیستند، این آثار خوانده نمی‌شوند. در اکثر موارد این آثار حتی در داخل کشورمان هم ممکن برای یک دوره‌ای مخاطب داشته باشند اما با سپری شدن آن دوره، دیگر مخاطب آن‌چنانی ندارند. نویسنده «اندوه من» که در یازدهمین دوره جایزه هفت اقلیم، به عنوان رمان شایسته تقدیر شناخته شد، با اشاره به رمان‌های مطرح جهان چون «جنایات و مکافات» و «صد سال تنهایی» بیان کرد: این کتاب‌ها بعد از گذشت زمانی طولانی، هنوز خوانده می‌شوند اما در ۶۰_ ۷۰ سال اخیر کدام نویسنده ایرانی را داریم که چنین باشد؟ شاید برخی به کتاب‌هایی چون «بوف کور» اشاره کنند اما فکر می‌کنم مخاطب این دست کتاب‌ها، در مقایسه با مخاطب آثار نویسندگان بزرگ خارجی، حرفی برای گفتن ندارند. او با اشاره به این‌که در ادبیات کلاسیک و قصه‌های مردمی کشورمان رگه‌های قدرتمندی از ادبیات سوررئال داریم، ادامه داد: «بوف کور» صادق هدایت بی‌شک اولین گام ادبیات سوررئال و مدرن در ایران بود اما در ادبیات مدرن جهان پیش از آن، کتاب‌های زیادی در این سبک داشتیم که «بوف کور» با آن‌ها قابل مقایسه نیست. مثلا رمان سوررئال «نادیا»ی آندره برتون، که سال‌ها قبل از «بوف کور» نوشته شده، در سبک خود آن‌قدر قوی و مستحکم است که به عنوان مانیفست ادبیات سوررئال شناخته می‌شود. بنابراین طبیعی است که خواننده جهانی وقتی داستان‌های بزرگی چون «نادیا» را در اختیار داشته باشد، سراغ «بوف کور» نرود. به هر حال منظورم این است که باید بحران را در نویسندگی و نویسندگان خودمان جست‌وجو کنیم چرا که نویسنده‌های ما نمی‌توانند خود را در حد نویسنده‌های جهانی بالا ببرند و نظر مخاطب را جذب کنند. اکبریانی با اشاره به ترجمه برخی از آثار ایرانی به زبان‌های دیگر، گفت: این ترجمه‌ها به این معنا نیست که ادبیات کشورمان در ادبیات جهانی جایگاهی پیدا کرده باشد؛ کافی است به تیراژ آثار ترجمه‌شده به زبان‌های دیگر توجه کنیم، تا بفهمیم جایگاه آن‌ها کجاست. نویسنده «غریبانه می‌میرند» و «عصب‌کشی» در ادامه اظهار کرد: بگذارید رک بگویم چون ما نویسنده قدرتمند نداشتیم، برخی از نویسندگان در جامعه مطرح شدند؛ اگر نویسنده قدرتمندی داشتیم، وضع به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد و شک ندارم مخاطبان زیادی سراغ آن می‌رفتند. او در ادامه با اشاره به ریشه‌دار بودن ادبیات در کشور ما گفت: گرچه ادبیات ما ریشه‌دار است اما در دنیای مدرن نتوانسته رشد کند، در مقابل ادبیات، سینما را داریم، گرچه سینما در کشورمان پیشینه تاریخی ندارد و پدیده مدرنی در ایران به‌شمار می‌رود اما رشد بسیار خوبی داشته و در عرصه جهانی نیز حرفی برای گفتن داشته و دارد. ما فیلمسازانی داشتیم که در عرصه جهانی مطرح شدند؛ سهراب شهید ثالث، عباس کیارستمی و اصغر فرهادی نمونه‌هایی از آن هستند ولی نویسنده‌ای با چنین جایگاهی نداشتیم و الان هم نداریم. بنابراین لازم است نویسنده‌ها بیش از آنکه به مخاطب توجه داشته باشند و با فرافکنی مشکل را در مخاطب ببینند، بیشتر به خودشان توجه کنند و ببینند دچار چه بحرانی هستند که نمی‌توانند مخاطب را جذب کنند. او با اشاره به خوانده شدن آثار ترجمه در ایران گفت: وقتی مترجمان برجسته‌ای چون عبدالله کوثری و مهدی غبرایی آثاری از نویسندگان بزرگ جهانی و حتی نویسندگان درجه دو، ترجمه می‌کنند، در اغلب موارد، مخاطب سراغشان می‌رود و در این زمینه دچار بحران نیستیم. اگر بحران مخاطب وجود داشت، این بحران باید در خصوص آثار خارجی هم نمود داشته باشد. او در پایان اظهار کرد: وقتی ادبیات کشورمان، قدرت و حرف برای گفتن داشته باشد شک نکنید چه در داخل و چه در خارج، مخاطبان فراوانی پیدا می‌کند. مثلا شعر شاعرانی چون حافظ، خیام و مولوی، با گذشت قرن‌ها، همچنان در ایران و کشورهای دیگر مخاطب زیادی دارند و ترجمه‌های گوناگونی از آن‌ها وجود دارد، اما کدام شاعر و نویسنده داستانی ما توانسته حتی بخشی از جایگاه جهانی آن‌ها را به‌دست آورد؟ چرا چنین است؟ پاسخش در مخاطب نیست، در قدرت و توانایی‌های بزرگ خیام و حافظ و مولوی و ضعف نویسنده امروزی است. به همین دلیل بهتر است بحران را در خودمان ببینیم نه مخاطبان.

کمیته انضباطی رای خود را در خصوص سید مجید حسینی، دروازه‌بان تیم استقلال تهران صادر کرد. به گزارش ایسنا، رای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در خصوص تخلف سیدحسین حسینی، دروازه‌بان تیم فوتبال استقلال به این شرح است: در خصوص گزارش واصله علیه سید حسین حسینی بازیکن باشگاه استقلال تهران مبنی بر نقض ماده ۷۱ مقررات انضباطی باتوجه به مجموع اوراق و محتویات پرونده و با عنایت به مصاحبه ایشان پس از بازی با تیم شمس آذرقزوین در تاریخ ۳۱ فروردین ماه بیان مطالبی در ارتباط با رأی صادره از سوی این کمیته در پرونده ک که در مورد تخلفات بازیکن موصوف بعد از مسابقه تیم‌های آلومینیوم اراک و استقلال تهران از جمله بدرفتاری نسبت به مقامات رسمی مسابقه (افسران امنیتی مسابقه) صادر گردیده هرچند در ظاهر این مطالب حکایت از تمکین از رأی صادره دارد، ولی چگونگی و نحوه بیان و عبارات به کار رفته در این مصاحبه موید قصد مشارالیه در خفیف و سبک جلوه دادن تصمیمات و اقدامات صورت گرفته از سوی رکن قضایی فدراسیون فوتبال پیرامون تخلفات رخ داده در مسابقه دو تیم آلومینیوم اراک و استقلال تهران می‌باشد در نتیجه فعل سید حسین حسینی از مصادیق رفتار توهین آمیز تشخیص و برهمین اساس مستند به مواد ۷۱ و ۱۱۳ مقررات انضباطی ضمن قطعی و قابل اجرا شدن یک جلسه محرومیت تعلیقی ایشان موضوع دادنامه شماره ۳۰۹۶ مورخ ۲۹ فروردین ماه نامبرده به پرداخت مبلغ سیصد میلیون ریال جریمه نقدی و نیز الزام به عذرخواهی در رسانه‌های رسمی بابت تخلفات ارتکابی خود با لحاظ ماده ۸۹ مقررات موصوف و همچنین باشگاه استقلال تهران نیز بلحاظ تحقق مسئولیت تضامنی در خصوص این تخلف و عدم نظارت بر مصاحبه صورت گرفته وفق ماده ۵۰ مقررات انضباطی به پرداخت مبلغ ۶۰۰ ریال جریمه نقدی محکوم می‌گردد.

جایگزینی تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و خودروهای شخصی بنزینی با خودروهای برقی ضرورتی است که با توجه به وضعیت آلودگی هوا کسی نسبت به اهمیت آن تردیدی ندارد؛ اما به نظر می‌رسد با توجه به لزوم انجام این مهم، باز هم حرکت به این سمت بسیار کند بوده و هنوز هم تهرانی‌ها مزه ورود وسایل حمل و نقل عمومی برقی در معابر تهران را نچشیده‌اند. به گزارش ایسنا،‌ برابر سیاهه انتشار سال ۱۳۹۶ که شهرداری تهران منتشر کرده، بابت سهم منابع مختلف در آلودگی هوا در کلانشهر تهران سهمی برای منابع متحرک اعلام شده که بر این اساس سهم تولید آلاینده‌های گازی نزدیک به ۸۰ درصد عنوان شده است که از بین این ۸۰ درصد، سهم خودروهای سبک ۳۷ درصد و سهم موتورسیکلت‌ها ۲۱ درصد است، در مجموع موتورسیکلت و خودروهای شخصی سهم ۵۸ درصدی درتولیدآلودگی هوای تهران دارند که تمرکز بر بهبود وضعیت آلایندگی آنها قطعا سبب رفع شدید آلودگی هوای تهران خواهد شد. در همین راستا نیز مدیران شهری چند سالی است که نسخه حل آلایندگی وسایل نقلیه بنزینی را روی آوردن به وسایل نقلیه برقی می‌دانند، راه‌حلی که در برخی از کشورها جواب داده و موجب بهبود وضعیت هوای آنها شده است، در دوره مدیریت شهری ششم نیز شهرداری تهران با پشتیبانی و حمایت دولت توانست گام‌های موثری در راستای برقی‌سازی وسایل نقلیه عمومی همچون اتوبوس،‌تاکسی و... بردارد؛ هرچند هنوز ثمره برقی سازی کام شهروندان تهرانی را شیرین نکرده اما امیدها برای افزایش هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف برای ورود وسایل نقلیه عمومی برقی وجود دارد. شهرداری تهران در سال گذشته در نیمه دوم پارسال سه مرتبه نسبت به رونمایی از خودروهای برقی اقدام کرد و نهایتا در دی ماه سال گذشته بود که از اولین تاکسی‌های مشکی رنگ برقی تهران رونمایی کرد و وعده ورود تاکسی‌های بیشتر با کمک بخش خصوصی را نیز به شهروندان داد اما با اینکه چندین مرحله از خودروهای برقی که قرار است تاکسی شوند رونمایی شده اما هنوز خبری از تردد این خودروها در سطح شهر نیست. به عنوان مثال در۱۹ آذرماه سال گذشته برای اولین بار از ۸۸ خودروی برقی رونمایی شد و علیرضا زاکانی شهردار تهران اعلام کرد: خوشبختانه در رونمایی از اولین خودروی تمام برقی که قرار است به ناوگان تاکسیرانی تحویل شود، دور هم جمع شده‌ایم تا آغاز یک مسیر را باهم جشن بگیریم. با اهتمام اساسی و جدی که وزیر صنعت، معدن و تجارت بر این داشتند، این امر از پیچیده‌ترین استان کشور، تهران آغاز شد و خوشحالیم که شاهد تحقق این امر هستیم. در نهایت هم سریال دنباله‌دار رونمایی از تاکسی های برقی به دی ماه سال گذشته رسید به‌گونه‌ای که با حضور وزیر صمت از ۱۹۸ خودروی برقی رونمایی شد و قرار بود این خودروهای مشکی رنگ در خطوط فرودگاهی و ... استفاده شوند که خبری از تردد آنها در شهر نیست. در ادامه رونمایی‌ها از خودروهای برقی که قرار است تاکسی شوند، در ۲۲ اسفندماه سال گذشته نیز از چندین دستگاه خودروی برقی وارداتی از چین در حیاط شورای شهر تهران رونمایی شد تا نمایندگان مردم در جریان ویژگی‌های این خودروها قرار گیرند و همان جا مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اعلام کرد که امروز تعدادی از این خودروها وارد تهران شدند و مابقی خودروها نیز ظرف شش ماهه آینده در سال ۱۴۰۳وارد کشور می‌شوند و خطوط فعالیت این تاکسی ها مشخص است و بعد از اخذ پلاک از سوی پلیس وارد خطوط فعالیت می شوند. با اینکه در سه مرحله از خودروهای برقی رونمایی شد اما هنوز از تردد این خودروهای برقی در تهران خبری نیست،‌اتفاقی که موجب گلایه عضو شورای شهر تهران شده است. علی‌اصغر قائمی عضو شورای شهر تهران در تذکری در صحن علنی شورای شهر با بیان اینکه در آذرماه سال گذشته از ۸۸ خودرو آریزو برقی که رنگ‌های مختلفی داشت در حضور شهردار تهران و وزیر صمت رونمایی شد، می افزاید: در دی‌ماه سال گذشته نیز در محل سازمان تاکسیرانی از ۱۹۸ خودروی جک برقی که رنگ سیاه داشتند، رونمایی شد و نکته قابل توجه این است که این خودروها یا پلاک نداشتند و یا پلاکشان شخصی بود و پلاک تاکسی نداشتند . عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه برخلاف مصوبه شورای عالی ترافیک که قرار بود رنگ خودروهای برقی آبی فیروزه‌ای باشد شاهد رونمایی از خودروهای رنگی هستیم، می‌گوید: در اسفندماه سال گذشته نیز از تعداد خودروهای برقی وارداتی چین رونمایی شد که رنگش با رنگ مصوب همخوانی نداشت و شهرداری هنوز در مورد نحوه خدمات پس از فروش اقدامی نکرده و شرکت خودروساز صاحب صلاحیت را نیز معرفی نکرده است و حتی یک خودروی برقی هم موفق به دریافت پلاک تاکسی نشده و نکته اینکه کماکان یارانه دولتی از محل ماده ۱۲ و شورای اقتصاد تعیین تکلیف نشده است و فقط وعده ورود خودرو برقی داده شده است و هنوز شواهد و گزارشی از عملکرد اجرایی این مصوبه مشخص نیست. قائمی می افزاید: با صحبت، سخنرانی و بازدید مشکل حمل و نقل درون شهری حل نمی‌شود. حتی به دلیل عدم پیگیری نوسازی تاکسی‌ها مدت‌هاست که سمند سورن به عنوان تنها خودروی مناسب تاکسی وارد چرخه حمل‌ونقل نشده و نوسازی متوقف شده است و هنوز وزارت کشور در مورد ون‌های اهدایی نیز اقدامی انجام نداده و شهرداری هم پیگیری‌هایش به نتیجه نرسیده و این در حالی است که قرار بود با بودجه اختصاص داده شده نوسازی ون‌ها انجام شود که نشده است که امیدواریم شهردار تهران پاسخگوی این موارد و مطالبات باشد. با اینکه عضو شورای شهر تهران در مورد ورود، خدمات رسانی و... تاکسی های برقی ابهاماتی مطرح کرد اما شادی مالکی، سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی درباره زمان پلاک گذاری تاکسی های برقی، می‌گوید: خودروهای برقی دو شرکت کرمان موتور و آرین، پلاک ملی را گرفتند و منتظر دریافت پلاک تاکسی هستند. به طوری که پلاک گذاری تاکسی های برقی در انتظار نامه شورای عالی ترافیک است که به پلیس راهور ارسال شود تا پلاک تاکسی این خودروها داده شود و طبق گفته شورای عالی ترافیک ظرف دو هفته آینده وضعیت پلاک گذاری تاکسی های برقی تعیین تکلیف می‌شود. وی با بیان اینکه رنگ تاکسی‌های برقی طبق مصوبه شورای عالی ترافیک آبی فیروزه‌ای است، گفته بود: باتوجه به اینکه پروژه برقی سازی جدید است و خودروهایی که در گام های اول وارد کشور شدند مشکی و سفید هستند؛ مقرر شد تا این خودروها از طریق نصب برچسب های آبی فیروزه ای اجازه تردد در شهر را بگیرند و ثبت سفارش های بعدی به رنگ آبی فیروزه‌ای خواهد بود. مالکی باتاکید بر اینکه فراخوان خودروهای برقی تا پایان هفته جاری منتشر می شود و وارد مرحله واگذاری به رانندگان خواهیم شد.گفت: در این فرایند تسهیلاتی را شهرداری تهران و تسهیلاتی را خودروساز ارائه می‌کند که امیدواریم که با استقبال رانندگان مواجه شود. تمام خودروسازهای داخلی که اقدام به واردات این خودروها کرده‌اند خدمات پس از فروش را ارائه می‌دهند. به طوری که کرمان موتور تعمیرگاه خدمات پس از فروشش را در هفته آینده راه اندازی و افتتاح خواهد کرد. باتوجه به اینکه این خودروها در گام های بعدی توسط این شرکت‌ها داخلی سازی می شوند، هر شرکت موظف به خدمات پس از فروش خواهد بود. وی در مورد ورود ون‌های تازه نفس به سیستم حمل و نقل عمومی نیز می‌گوید: وزارت کشور از محل ۶۴۰ ونی که قرار بود به ما تحویل بدهد، ۱۹۲ ون را تحویل داده که ۴۰ ون پلاک گذاری نشده است. علت تاخیر وزارت کشور این است که این نهاد در انتظار الحاقیه‌ای است که با ایران خودرو بسته شود و به دنبال آن به بقیه تعهدات خود عمل کند که شهرداری به طور مستمر پیگیر موضوع است.