تاکید مجلس بر تداوم مقابله با سوداگری

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه دیروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ مجلس در نطق پیش از دستور خود با تاکید بر اینکه مجلس یازدهم سرانجام اخذ مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی را به مراحل پایانی تصویب رسانده و گام بلندی برای هزینه‌دار کردن فعالیت‌های سوداگرانه و دلالی برداشته است، گفت: آنچه که مجلس مصوب کرده و این روزها در حال رفع مشکلات شورای نگهبان بر آن است، اخذ مالیات از سوداگران و دلالان است که در بازارهای چهارگانه دست به احتکار می‌زنند و از عرضه آنها به بازار خودداری می‌کنند تا سودهای بیشتری نصیبشان شود؛ جمعیتی کوچک که منافع شخصی خود را علی رغم ضرر اکثریت ۹۹ درصدی مردم، بدون هیچ هزینه و محدودیتی دنبال می‌کنند و هیچ قانونی تا امروز جلودار آنها نبوده است. قالیباف تاکید کرد: این قانون فقط یک درصد از افراد جامعه را شامل می‌شود آنها هم کسانی هستند که به قصد دلالی و سوداگری اقدام به خرید و احتمال حجم وسیعی از طلا، ارز، سکه، منزل مسکونی یا خودرو می‌کنند و خود عامل وارد آوردن فشار به زندگی عموم مردم هستند. وقتی یک مجموعه بانکی ۳ هزار واحد مسکونی را ساخته و خالی نگه داشته تا با تورم گران شود یا یک سوداگر اقدام به خرید میلیون‌ها دلار ارز می‌کند.

 

اگر لغو توافق صلح با اسرائیل به نفع فلسطین باشد، در این کار تردید نمی‌کنیم

وزیر امور خارجه اردن روز شنبه گفت که اگر لغو توافقنامه صلح امضا شده با صهیونیست‌ها در سال ۱۹۹۴ به نفع فلسطین باشد، پادشاهی اردن در لغو آن تردیدی نخواهد داشت. این اظهارات «ایمن صفدی»، وزیر امور خارجه اردن روز شنبه در یک جلسه گفت‌وگو در امان، پایتخت این کشور مطرح شد. در ۲۶ اکتبر ۱۹۹۴، رژیم صهیونیستی و اردن معاهده صلحی را تحت نظارت آمریکا امضا کردند، اما روابط دو طرف به دنبال تشدید تجاوزات مکرر این رژیم در سرزمین‌های فلسطینی به طور کلی و شهر قدس و مسجد الاقصی به طور خاص، شاهد چندین بحران بوده است. به گزارش شبکه تلویزیونی رسمی المملکه، الصفدی گفت: اردن برای دستیابی به صلحی عادلانه و فراگیر، توافقنامه صلح را در چارچوب جمعی عربی امضا کرد. وزیر خارجه اردن افزود: اردن پس از امضای توافقنامه اسلو (۱۹۹۳) توسط برادران‌مان در تشکیلات خودگردان فلسطین، این توافق را امضا کرد. وی ادامه داد: اردن از آن زمان از این توافق برای خدمت به ملت برادر فلسطین و همچنین برای حفظ منافع‌مان استفاده می‌کند. الصفدی با اشاره به «شنیدن درخواست‌های بسیاری برای لغو توافقنامه صلح»، پرسید: «از این توافق چه کسی سود می‌برد؟ چه فایده‌ای دارد؟»

«تجارت» از برنامه تل‌آویو برای گسترش جنگ در رفح گزارش می‌دهد:

گروه سیاسی: گزارش‌های رسانه‌ای و قراین میدانی از نزدیک بودن حمله رژیم اسرائیل به رفح حکایت دارد. در شرایطی که تبادل پیام‌ها میان تل‌آویو و حماس برای توافق صلح در جریان است اما به نظر می‌رسد نتانیاهو و کابینه تندرو او هیچ برنامه‌ای برای توقف کامل جنایات و بازگشت شرایط نوار غزه به وضعیت عادی ندارند. نتانیاهو بازی‌ای خطرناک را آغاز کرده که نتیجه آن می‌تواند گرفتن جان هزاران و شاید دهها هزار انسان باشد.
به گزارش «تجارت»، افزایش نگرانی‌ها نسبت به گسترش جنگ و شکست مذاکرات صلح در شرایطی است که فتر اطلاع‌رسانی دولتی در غزه اعلام کرده که در جنگ غزه از هفتم اکتبر تاکنون که ۲۰۵ روز از آن می‌گذرد، ۳۰۵۲ کشتار توسط ارتش رژیم اشغالگر رخ داده است. ۴۱ هزار و ۴۵۴ نفر شهید و مفقود شده‌اند. ۳۴ هزار و ۴۵۴ شهید به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند. ۱۴ هزار و ۸۷۳ تن از شهدا کودک هستند. ۳۰ کودک نیز بر اثر گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند.

خیز نتانیاهو برای حمله بزرگ بهر فح
شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد تلاش‌هایی در پشت صحنه برای دستیابی به توافقی که شامل توقف درگیری و به دنبال آن آزادی اسرا و عادی‌سازی روابط با عربستان است، وجود دارد. نیر دفوری، تحلیلگر امور نظامی شبکه ۱۲ عبری‌زبان اعلام کرد کسانی که در روزهای اخیر با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم صهیونیستی صحبت کرده‌اند متوجه شدند که او در حال حاضر نمی‌خواهد پایان جنگ را مهار کند و این مسأله‌ای است که در مذاکرات گنجانده شده است و می‌تواند تأثیر اساسی داشته باشد. «اسرائیل هیوم» نیز دیروز –یک‌شنبه- نوشت: اسرائیل آماده پاسخگویی به تمام خواسته‌های حماس به جز اعلام پایان جنگ پس از دوره تبادل اسرا است. این رسانه گزارش داد: اسرائیل قصد دارد ۱۰ روز تا ۲ هفته را برای دستیابی به توافق با حماس به منظور آزادی شماری از اسرا اختصاص دهد. در سوی مقابل، کمیسر کل آنروا در مصاحبه‌ای گفت، رژیم صهیونیستی در حال آماده‌سازی برای یک عملیات نظامی بزرگ در شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه است. «فیلیپ لازارینی» کمیسر کل آنروا در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تاس گفت: «نگرانی من در حال حاضر این است که ارتش اسرائیل قصد انجام چه کاری را دارد، چه کمک نظامی از سوی ایالات متحده به اسرائیل وجود داشته باشد یا خیر. به نظر می‌رسد آمادگی برای مداخله نظامی احتمالی در مقیاس بزرگ در رفح وجود دارد.» وی همچنین ادامه داد: «همه ما به شدت نگران احتمال حمله در رفح هستیم. بیش از ۱.۴۵ میلیون آواره در حال حاضر در جنوب متمرکز شده‌اند. چنین عملیاتی در میان تجمع بزرگ انسانی انجام می‌شود. نه تنها ما، جامعه بین‌المللی و همه کشورهای عضو اعلام کرده‌اند که این تهاجم نباید رخ دهد.»

افزایش هشدارها نسبت به وثوع فاجعه بزرگ در صورت حمله به رفح
همزمان با افزایش گمانه‌زنی‌های نسبت به احتمال گسترش دایره جنگ به رفح، هشدارها نسبت به وقوع فاجعه انسانی و سیاسی در این این منطقه افزایش پیدا کرده است. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با تاکید بر اینکه جنگ غزه باید پایان یابد گفت که حمله به رفح بزرگ‌ترین فاجعه تاریخ فلسطین خواهد بود. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنرانی خود در مجمع جهانی اقتصاد که در ریاض پایتخت عربستان درحال برگزاری است، گفت: از جامعه‌ بین‌المللی می‌خواهیم که فلسطین را به عنوان عضو کامل سازمان ملل به رسمیت بشناسد. اسرائیل اکنون سه چهارم نوار غزه را ویران کرده و اوضاع این باریکه بسیار اسف‌بار است. اگر اسرائیل به رفح حمله کند بزرگ‌ترین فاجعه تاریخ ملت فلسطین رخ خواهد داد. باید یک راه‌حل سیاسی ایجاد شود و بر اساس آن غزه، کرانه‌باختری و قدس به عنوان یک دولت فلسطینی به رسمیت شناخته شوند. محمود عباس خاطرنشان کرد: من نگران این هستم که اسرائیل بعد از غزه به سمت کرانه‌باختری بیاید و مردم آن را مجبور به کوچ کردن به سمت اردن کند. ما خواستار پایان جنگ و کمک به مردم غزه هستیم و به طور قاطع کوچاندن فلسطینی‌ها از نوار غزه و کرانه‌باختری را نمی‌پذیریم. از آمریکا می‌خواهیم که از اسرائیل بخواهد عملیات نظامی در رفح انجام ندهد. از کشورهای اروپایی می‌خواهیم که کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند همانگونه که اسرائیل را به رسمیت می‌شناسند. در سطحی دیگر، مشاور نخست‌وزیر قطر با اظهارنظر درباره مذاکرات متوقف‌شده میان حماس و تل‌آویو، تأکید کرد عملیات رژیم صهیونیستی در رفح به اسرای صهیونیست آسیب می‌زند و منجر به کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان در غزه می‌شود. ماجد الانصاری، مشاور نخست‌وزیر قطر در مصاحبه با روزنامه «هاآرتص» که نخستین مصاحبه وی با رسانه‌های صهیونیستی است، گفت: ما نگران این هستیم که عملیات اسرائیل در رفح به اسرای اسرائیلی آسیب بزند و همچنین منجر به کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان شود. هرگونه تنش، زندگی اسرای اسرائیلی را در معرض خطر قرار می‌دهد و به معنای مرگ تعداد بیشتری از غیرنظامیان در غزه است. الانصاری که سخنگوی وزارت خارجه قطر هم هست،‌ گفت: ما اکنون در نقطه‌ای هستیم که عملا در آن مذاکرات متوقف شده است و دو طرف بر مواضع خود پافشاری می‌کنند برای همین رسیدن به یک نتیجه بسیار دشوار است. در توافق نخستی که بعد از یک هفته از هم فروپاشید، ما امیدوار بودیم که شاهد انعطاف، جدیت و پایبندی بیشتری از سوی دو طرف باشیم. به نظر من ما برخورد مثبتی با تیم‌های مذاکره‌کننده در دوحه داشتیم اما متاسفانه این تلاش‌ها به نتیجه‌ای نرسید و همین مسئله باعث شد تا ما در میانجیگری خود ارزیابی کنیم و همچنین یک ارزیابی مجدد در جدیت دو طرف داشته باشیم. اگر ما ببینیم که مذاکرات به یک مرحله ناامیدکننده رسیده است، باید در موضع خود بازنگری کنیم و ببینیم که چگونه می‌توانیم در این روند مفید باشیم چرا که نمی‌خواهیم از ما به عنوان بخشی از روند طولانی کردن دوره جنگ استفاده شود.

افزایش انتقادات داخلی از جنگ طلبی نتانیاهو
همزمان با تلاش‌های نتانیاهو برای گسترش جنگ در غزه، موج انتقادات از او و کابینه‌اش به شکل بی‎سابقه‌ای افزایش پیدا کرده است. برای نمونه، «شیمون شفر» تحلیلگر سیاسی روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» امروز گفت: پس از گذشت بیش از ۲۰۰ روز از جنگ، نتانیاهو و گانتس به ما قول دادند که جنگ در رفح حماس را نابود خواهد کرد اما امکان آن وجود ندارد. شفر در ادامه اظهار کرد: ما الآن باید بهای خواسته شده را بپردازیم و عزیزانمان را به هر قیمتی از غزه برگردانیم تا این جنگ که مانندی برای آن نمی‌شناسیم، متوقف شود، البته ما چیزی درباره ۱۰۰ هزار اسرائیلی که آواره شدند، نمی‌گوییم. این تحلیلگر افزود: پیدا کردن کلمات برایم سخت است به همین دلیل تنها می‌گویم، کافی است وقت آن رسیده که ما مردم، این کابینه شرور به ریاست بنیامین نتانیاهو را که از پذیرش مسؤولیت نقش خود در فاجعه هفتم اکتبر امتناع کرده و همچنان ما را به سمت پرتگاه می‌برد، جایگزین کنیم.
همچنین، رونین برگمن، تحلیلگر صهیونیست گفت: به‌زودی حجم توهماتی که کابینه و ارتش درباره جنگ غزه و نزدیک بودن اهداف آن به خورد اسرائیلی‌ها داده‌اند، آشکار خواهد شد. ارتش اسرائیل موضع خود را درباره جدا کردن شمال غزه از جنوب آن تغییر داده است. این در حالی است که قبلا به شدت با این اقدام موافق بود و اکنون خواهان لغو آن است. وی افزود: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در طول ماه‌های گذشته این توهم را به اسرائیلی‌ها داد که فشار نظامی به آزادی اسرا کمک خواهد کرد و این اتفاق نیفتاد. حماس از زمان ارائه پیشنهاد خود در حدود پنج ماه پیش مواضعش را تغییر نداده است و این اسرائیل است که دارد از درخت پایین می‌آید. به گزارش خبرگزاری سما، این تحلیلگر گفت: اگر ارتش به رفح حمله کند احتمالا دیگر اسرای زنده‌ای را نخواهیم یافت و در آن صورت دیگر نتانیاهو چیزی ندارد که به خورد اسرائیلی‌ها بدهد.

دولت بایدن تاوان حمایت از جنایت‌‌های رژیم صهیونیستی را خواهد داد؟

گروه سیاسی: دامنه حمایت از فلسطین و مردم غزه و اعتراضات دانشجویی در پی ادامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی و درخواست برای پایان دادن به جنگ اسرائیل در غزه که از دانشگاه‌های آمریکا آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد و امروز محدود به یک کشور و منطقه نیست؛ تقریبا علاوه بر آمریکا،‌ در بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله انگلیس و فرانسه نیز این اعتراضات شکل گرفته است.
به گزارش «تجارت»، به نقل از ایسنا، در جریان دخالت پلیس در دانشگاه ها تعداد زیادی از دانشجویان و اساتید دستگیر و مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفتند که این مساله خشم افکار عمومی در آمریکا و کشورهای دیگر را در بر داشت. بیش از ۱۰۰ دانشگاه‌ در دنیا در حمایت از مردم غزه و مخالفت با نسل‌کشی اسرائیل در غزه دست به اعتراض و تحصن زدند و این تحصن‌ها با وجود هشدار و دخالت پلیس همچنان ادامه دارد. دانشجویان از مقامات و روسای دانشگاه‌های خود می‌خواهند تا روابط خود را با شرکت‌ها و موسساتی که به جنگ رژیم صهیونیستی در غزه کمک می‌کنند، قطع کنند.
«مجید تفرشی» در گفت‌وگو با ایسنا در این رابطه گفت: حمایت راهبردی دولت‌های غربی و آمریکا از اسرائیل جای هیچ اما و اگری نداشته و ندارد. طی ۷۵ سال اخیر که از تاسیس رژیم صهیونیستی می‌گذرد همواره آمریکا ادعا کرده که میانجی صلح میان اعراب و اسرائیل است، در عین حال با یک طرف قضیه یعنی اسرائیل مناسبات ابدی و راهبردی غیرقابل خدشه داشته و دارد. این همراهی میان اسرائیل و آمریکا فقط بحث مذاکرات میانجی‌گری در موضوع صلح نبود و در بحث های سیاسی، دفاعی و امنیتی دیگر هم صادق بوده است و به ویژه در تبلیغات برای اسرائیل در رسانه‌ها و دیپلماسی عمومی که همیشه حمایت ذاتی آمریکا از اسرائیل برقرار بوده است. از طرفی اسرائیل با نفوذ و لابی که در آمریکا دارد توانسته در میان دانشگاه‌ها و مراکز مهم اقتصادی و سیاسی و آموزشی با صرف هزینه زیاد برای خود محبوبیت بخرد. وی با بیان اینکه آنچه امروز در دانشگاه‌های آمریکا در اعتراض به نسل‌کشی در غزه شاهد هستیم، امر تازه‌ای نیست؛ چرا که اعتراض به سیاست‌های دولت آمریکا قبلا هم بوده است، گفت: ۶۰ سال پیش جنبش دانشجویی در اعتراض به جنگ آمریکا در ویتنام به راه‌ افتاد، که تاثیرات بسیار قابل توجهی در توقف این جنگ داشت، اما با مقایسه این دو رویداد باید بگویم که اینها قابل مقایسه به لحاظ عمق، دامنه و شدت تاثیرگذاری نیستند. اعتراض‌های فعلی دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های مختلف آمریکا به حمایت آمریکا از اسرائیل در ماجرای غزه خیلی وسیع‌تر از جنبش دانشجویی در اعتراض به جنگ ویتنام است؛ چرا که بیش از ۱۰۰ دانشگاه‌ معتبر و مهم آمریکا را در برگرفته است و در ۳۸ دانشگاه شاهد دستگیری‌های زیاد و تحصن گسترده دانشجویان هستیم و آزار و اذیت پلیس و دولت برای جلوگیری از ادامه این اعتراض‌ها به روسای دانشگاه‌ها هم کشیده شده است.

«تجارت» از ضرورت حذف رانت در اقتصاد ایران گزارش می‌دهد؛

گروه اقتصاد کلان: پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اخیراً طی اظهاراتی انتقادی علیه بانک مرکزی، از گرانی کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری در بازار انتقاد کرد و گفت؛ اگر می بینیم وضعیت ما در حوزه قاچاق کالا تشدید شده اما همچنین ارز ترجیحی می‌دهیم با این هدف که مردم با قیمت پایین گوشت و مرغ بخرند ولی این اقلام ضروری با چند برابر قیمت ارز ترجیحی به دست مردم می رسد؛ منطقا باید به این جمع بندی برسیم که ادامه این مسیر به صلاح کشور نیست. کارشناسان معتقدند ارز ترجیحی بابی برای رانت خواری در کشور گشوده است که طبقات آسیب پذیرو مصرف کننده از آن منتفع نمی شوند و فقط گروهی دلال دولتی و غیردولتی بر خوان گسترده سفره رانت خواری نشسته اند و همچنان دلخوش از توزیع ارز ترجیحی در صدد کسب سهم خود از این مجمع گسترده هستند.

پارادوکس فروش سکه با نرخ ارز آزاد و انکار بانک مرکزی
به گزارش «تجارت»، فرشید شکرخدایی رییس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران در این باره به «تجارت»، گفت: منافع واردات کالاهای اساسی باوجود برخورداری از ارز ترجیحی در واقعیت عاید مصرف کننده نهایی نمی شود و در واقع این رویکرد صادرات و واردات را با چالش های بسیاری مواجه کرده است واز سوی دیگر ارزی که پرداخت شده به هنگام عرضه کالا برای مصرف کننده با دلار نرخ آزاد محاسبه می شود و این واقعیت تلخی است با وجود عینی بودن آن مسئولان در بانک مرکزی نسبت به آن بی توجه هستند و واقعیت را انکار می کنند، این در حالی است که بانک مرکزی، خود اقدام به فروش سکه های خود بر اساس دلار آزاد و حدود 95 تا 100 هزار تومان به فروش می رساند اما از سوی دیگراظهار می کند نرخ ارز غیررسمی را قبول ندارد، اما با یک محاسبه ساده باید گفت می توان قیمت اونس طلای جهانی را در قیمت ارز نیمایی با حدود 40 هزار تومان، قیمت اصلی است که بانک مرکزی باید سکه به مردم بفروشد نه به نرخ ارز آزاد که خود بانک مرکزی بارهای اعلام کرده به رسمیت نمی شناسد، این تناقضی است که بارها در حوزه های مختلف در گفتار و رفتار بانک مرکزی مشاهده شده است و این پارادوکس شامل تمام تصمیمات بانک مرکزی می شود، یعنی زمانی که بانک مرکزی قصد فروش طلای خود را دارد با دلار 95 هزارتومانی اقدام می کند، اما دلار صادرکننده را بر اساس نرخ 40 هزار تومان محاسبه می کند که در همان زمان حدود 60 هزار تومان معامله می شود.

دلالان برنده اصلی توزیع ارز ترجیحی
او با بیان اینکه این سیاستی شکست خورده است که هنوز از سوی افراد و گروه هایی دنبال می شود، افزود: مطمئناً فساد و رانتی که در این زمینه پنهان است، به قدری گسترده است که تصور آن هم غیرممکن است. ما هر ماه میلیاردها تومان رانت بین کسانی توزیع می کنیم که ارزهای با نرخ کم دریافت و کالا وارد کشور می کنند ولی در نهایت با سود گزاف در بازار عرضه می کنند و مصرف کننده هم سودی از این محل عایدش نمی شود و قطعاً دلالان کسانی هستند که در این میان سود اصلی نصیبشان می شود. شکرخدایی درباره راهکار ضروری در این زمینه گفت: بازار آزاد و عرضه و تقاضا گزینه ای است که همواره از سوی کارشناسان اعلام شده است و بیش از 50 سال است که همواره از آن به عنوان راه حل اصلی در این زمینه یادشده است، اما دولت فربه شده و ناکارآمد اجازه انجام آن را نمی دهد و به جای آن با طرح های مالیاتی مختلف قصد جبران وضعیت موجود از این طریق را دارد و با ناکارآمدی شرایط را صدچندان دشوار کرده است و علاوه بر این باوجود به کارگیری چنین روش ها و فشارهای بر دوش مردم، هنوز هم خروجی توسعه ای مطلوبی ندارد و دستاوردهای مناسبی ندارد. در نتیجه آنچه که در این میان باید به طور جدی به آن پرداخت شامل؛ کوچک کردن دولت، جداسازی دولت در امور اجرایی، جداکردن اجزای زائد از بدنه حاکمیت با هدف کم کردن هزینه ها و... می تواند ما را از مسیری که قطعاً به قعر چاه می برد منفک سازد.

لِه شدن طبقات کارگر در سایه شعارزدگی و آمارها
رییس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران عدالت محوری را شرط تحقق توسعه واقعی عنوان و بیان کرد: تاکنون دولتی به یاد ندارد که وزیری حقوق خود را در موعد مقرر دریافت نکرده باشد، اما در حال حاضر حتی برای پرداخت حقوق و مزایای برخی از کارمندان و ... با دشواری های بسیاری روبرو هستیم و در بخش خصوصی هم کارفرمایان با وجود کسادی بازار در سطح خُرد و کلان با مشکلات بسیاری برای پرداخت حقوق و دستمزدها مواجه هستند و کارگران نیز با مشکلات بسیاری برای گذران زندگی در حال لِه شدن هستند، و در این میان ذینفعان با شعارزدگی از خوب بودن اوضاع سخن می گویند و برخی از مسئولان در سطوح گوناگون به همراه برخی از بستگان نسبی و سببی خود از این اوضاع کاسبی می کنند.او اضافه کرد: بدنه بزرگ رانت خوار در بخش دولتی و خصوصی بدون توجه به رفاه و معیشت مردم مشغول اجرای طرح هایی هستند که به راستی برای گروهی از مردم غیرقابل تحمل است و قطعاً برخی از طرحهای مالیاتی، فروش نفت متعلق به نسل آینده با تخفیفات گزاف و... باعث سنگین تر شدن فشارهای اقتصادی در نهایت برای مردمی شده که دستشان به هیچ جا وصل نیست و ناخواسته در حال کمک به دولتی هستند که هر روز بیش از پیش در حال فربه شدن است و متاسفانه با برخی از مدیران ناکارآمد در حال هدردادن سرمایه های مالی، انسانی و ... هستند.

ضرورت انجام اصلاحات به دست مدیران کارآمد
شکرخدایی انجام اصلاحات را برای تغییر شرایط کنونی مناسب دانست و گفت: قطعاً اصلاحات برای رشد اقتصادی مفید است، اما چه کسی مسئولیت درمان این اقتصاد بیمار را انجام دهد مهم است، به عبارتی آیا یک پزشک بیمار می تواند خود به درمان بیماری خود با استفاده از چاقوی جراحی اقدام کند در حالی که علم کافی نسبت به آن بیماری را ندارد؟
حتماً این امر امکان ندارد چرا که احتمالاً به مرگ او هم منتهی شود. این در باره شرایط کنونی اقتصاد کشور صادق است و به نظر نمی رسد دولت بتواند کاری برای بدن رنجور خود با تیم ناکارآمد انجام دهد و بهتر است مجلس نیز برای کوچک کردن بدنه دولت و کاستن هزینه ها ورود کند که البته در شرایط کنونی و یکدستی حاکمیت، به نظر نمی رسد مجلس نیز اراده ای برای انجام کار داشته باشد و در نهایت این چرخه خروجی خوشایندی در سطح کلان اقتصادی و غیراقتصادی نخواهد داشت.

سرمقاله

هادی حق شناس
کارشناس اقتصادی

بانک مرکزی به عنوان یک سیاستگذار اگر تصمیمات این مجموعه را در سه تا چهار دهه گذشته مطالعه عمیق و دقیق کند، از رفتار بانک مرکزی طی این مدت درس می‌گیرد و دیگر شاید چنین اظهارنظری نداشته باشد که ما کاری به قیمت بازار آزاد نداریم؛ بلکه برای نزدیک شدن نرخ بازار آزاد با نرخ رسمی، تلاش بیشتری می کند.ممکن است بانک مرکزی به بازار آزاد کاری نداشته باشد؛ اما بازار آزاد با بانک مرکزی کار دارد؛ چراکه تورم بر اساس قیمت دلار بازار آزاد و نه قیمت دلار بانک مرکزی شکل می‌گیرد و بنابراین، اگر مبنا قیمت دلار بانک مرکزی بود، امروز شاهد تورم بیش از ۴۰ درصد در اقتصاد ایران نبودیم.
نمی‌شود، دهها میلیارد دلار ارز ۲۸۵۰۰ تومانی توسط بانک مرکزی تامین شود؛ اما قیمت کالاها در اقتصاد تا این حد بالا برود؛ لذا تورم بر اساس قیمت بازار آزاد دلار شکل می‌گیرد و این یک واقعیتی است که در همه سال‌های گذشته، مردم با تمام وجود آن را چشیده‌ و لمس کرده اند. نکته دوم این است که سیاست ارزی نمی‌تواند مستقل از سیاست‌های پولی و مالی باشد؛ به این معنا که در سال گذشته رشد نقدینگی اقتصاد ایران ۲۵ درصد بوده است و دولت این رشد را برای خود دستاورد تلقی می‌کند، خود بانک مرکزی هم پیش‌بینی می‌کند که تورم در کانال ۲۰ است یعنی مثلا تا ۲۹ درصد هم جزو پیش‌بینی بانک مرکزی است، بنابراین چنین اقتصادی نمی‌تواند بازار ارز باثباتی داشته باشد. اگر از این نکته بگذریم، نکته مهم دیگری وجود دارد و آن این است که باز بانک مرکزی گفته است که در سال جاری حجم نقدینگی ۲۳ درصد به اضافه و منهای دو درصد اضافه خواهد شد. پس امسال هم رشد نقدینگی مثل سال گذشته است. این هم یک علامتی برای بازار پول و ارز است. پس در سال جاری هم با رشد نقدینگی قابل توجهی مواجه خواهیم بود و حجم نقدینگی که در سال جاری به اقتصاد ایران اضافه می‌شود، بیش از سال گذشته است؛ ضمن اینکه تنش‌های سیاسی عرضه ارز را مختل می‌کند. اگر مبنای رشد اقتصادی گزارش صندوق بین‌المللی بانک جهانی باشد، آنچه اکنون از اقتصاد ایران پیداست، این است که طی دو تا سه سال گذشته در بخش صنعت و بخش کشاورزی رشد منفی داریم و در بخش نفت با این تحریم‌هایی که وجود دارد و تنش‌های سیاسی که اخیرا ایجاد شده است، اگر ادامه پیدا کند، حتما در سمت عرضه ارز و در سمت فروش نفت اخلال ایجاد خواهد کرد.رشد نقدینگی از ابتدای سال گذشته تا انتهای آن تفاوت داشته است. اگرچه رشد نقدینگی و پایه پولی کاهشی بوده است که نشانه علمکرد مثبت بانک مرکزی است اما همین پنج درصد رشد نقدینگی و ۳۰ درصد رشد پایه پولی موتور تورم است و در سال جاری تورم ادامه خواهد داشت. بانک مرکزی باید از استقلال خود استفاده کرده و رشد نقدینگی را کنترل کند تا منجر به کاهش تورم شود. تا زمانی که تورم کم نشود؛ انتظار آرامش در بازار ارز را نمی‌توان داشت.تضعیف بنیان اقتصاداین کارشناس اقتصادی درباره دلیل تلاطم بازار ارز با انتشار یک خبر گفت: این به خاطر آن است که بنیان اقتصاد ایران تضعیف شده است. سال گذشئه حجم تجارت خارجی ما ۱۵۳ میلیارد دلار شده است؛ یعنی حجم تجارت خارجی ایران یک ششم ترکیه بوده است. در سال‌های گذشته فاصله این عدد واقعا کم بود. در سال ۱۳۷۰ فاصله ما با ترکیه برابر و کمتر از یک به دو بود. امروز این نسبت، یک به ۶ شده است. ترکیه ظرفیت گردشگری دارد و بحث صادرات کالاهای تولیدی خود را دارد. ما هم منابع طبیعی شامل نفت، گاز و پتروشیمی داریم. ما از ظرفیت‌های خود به درستی استفاده نکرده‌ایم اما ترکیه استفاده کرده است. لذا بنیان اقتصاد ایران تضعیف شده است. در تاریخ ۵۰ سال گذشته سابقه ندارد که ما چهار تا پنج سال تورم بالای ۴۰ درصد داشته باشیم. این تورم بنیان اقتصاد را تضعیف کرده است. جمعیت کثیری که زیر خط فقر زندگی می‌کنند که ناشی از ضعف بنیان اقتصاد است. ما در سمت عرضه اقتصاد و تولید دچار مشکل هستیم. نمادش همین خودرو است. خودروی ایرانی به این دلیل گران‌تر از خودروی خارجی است که در سمت عرضه دچار مشکل هستیم.

یادداشت

عبدالرضا فرجی‌راد
کارشناس مسائل بین‌الملل

جنگ روسیه و اوکراین از نظر بین‌المللی بسیار پیچیده شده و از یک سو آمریکا و اروپا نمی‌خواهند روسیه بیش از این در خاک اوکراین پیشروی کند و در مقابل به دنبال آن هستند که اوکراین یک پیشروی محسوس را رقم بزند. در این میان هنوز هم بحث مذاکره روسیه و اوکراین مطرح است و در این راستا ولودیمیر زلنسکی چندی پیش ..برای اولین بار مساله مذاکره را مطرح کرد. این در حالیست که ایالات متحده هم نمی‌خواهد به هر ترتیب تسلیحات سنگین و پیچیده‌ای را به اوکراین اعطا کند که در نتیجه آن روس‌ها تحریک شوند؛ به گونه‌ای که مسکو در مورد استقرار تسلیحات نظامی هسته‌ای در لهستان هم هشدار جدی به غرب داده و اعلام کرده که اگر این تسلیحات در خاک لهستان مستقر شود آنها را هدف قرار خواهد داد. غرب اعم از آمریکا و اروپا در عمل ممکن است یک اقدام مشخص را انجام دهند اما در پشت صحنه و در گفتار مسائل دیگری را بیان می‌کنند که احتمال دارد با عمل خود متفاوت باشد. آنها به دنبال این هستند که به صورت مستقیم در جنگ دخالت نکنند و روسیه هم به صورت کلی تمامی این رفتار را زیر نظر دارد و سعی می‌کند که حد وسط را در رفتار خود اتخاذ کند. اینکه ایالات متحده از تحویل سامانه پدافند هوایی پاتریوت به اوکراین خودداری می‌کند یا به نوعی آنرا به گردن اروپا می‌اندازد نشان از عدم حمایت واشنگتن نیست، بلکه ایالات متحده این موضوع را به نوعی به اروپا ارجاع می‌دهد که آنها هم بازیگری خود را انجام دهند. در عین حال غرب باب گفت‌وگو را باز می‌گذارد و به نوعی باید نشست سوئیس را یکی از مجرای اساسی گفت‌وگو دانست. آمریکا و اروپا در قبال اوکراین سعی می‌کنند که چندان افراطی عمل نکنند و دست به اقدامی نخواهند زد که اوضاع به هم بریزد و روسیه تحریک شود. در عین حال مسکو با متحدان خود مانند چین و کره شمالی ارتباط تنگاتنگ دارد و غرب به دنبال آن است که این ارتباط را کنترل کند. اوکراین در شرایط فعلی زمستان را از سر گذرانده است و در این بین به نظر می‌رسد که ۶۱ میلیارد دلاری که آمریکا به اوکراین اعطا کرده در راستای درگیری جدید و با محوریت آن است که کی‌یف با تجربه‌ای که از سال گذشته در ضد حمله بهاری کسب کرده مجدداً دست به اقدام نسنجیده نزند و بتواند روسیه را به عقب براند.

شرکت‌های ارزآور در اولویت تامین مالی

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه شرکت‌هایی در اولویت تامین ارز و تامین مالی هستند که ارزآوری بیشتر و ارزبری کمتر داشته و بر عمق ساخت داخل تمرکز بیشتری دارند، گفت: کشورهای آفریقایی برخی شرکت‌های اروپایی طالب خودروی ایرانی هستند و در بین همسایه‌های شمالی هم مشتری خودرو داریم که در حال مذاکره هستیم. عباس علی آبادی در نشست خبری ششمین نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) اظهار کرد: تاکنون بیش از ۲۰۰۰ نفر از ۱۰۰ کشور دنیا در نمایشگاه ایران اکسپو حضور پیدا کردند. وی با بیان اینکه برای حل مشکلات مردم باید بر تولید تاکید کنیم، گفت: اگر بخواهیم مشکل تامین ارز را برطرف کنیم، باید صادرات را توسعه دهیم. با توجه به اینکه طبق قانون ارز حاصل از صادرات به کشور برگردد، شرکت‌هایی در اولویت تامین ارز هستند که ارزآوری بیشتر و ارزبری کمتر دارند که یعنی بر عمق ساخت داخل تمرکز بیشتری دارند. همچنین تامین مالی این شرکت‌ها و همچنین شرکت‌هایی که صادرات دانش بنیان، یعنی بیشترین خلق ارزش دارند در اولویت است. وزیر صمت در ادامه به قاچاق کالاهای مشابه داخل اشاره کرد و گفت: امروز کالاهایی که داخل کشور تولید می‌شود، با کیفیت بسیار پایین‌تر و بدون پرداخت حقوق و عوارض و البته با قیمت بالاتر به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و با بهانه‌های مختلفی همچون حمایت از مرزنشینان به این موضوع دامن زده شده است.

 

احتمال ریزش قیمت دلار در روزهای آینده

عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است با توجه به شرایط کنونی و اقدامات بانک مرکزی می‌توان همچنان امید زیادی به کاهش بیشتر قیمت دلار و آرامش بازار ارز داشت. محسن احتشام، عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با ایسنا با توجه به فروکش کردن التهاب بازار ارز و کاهش قیمت دلار اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی و آرامش نسبی منطقه، قیمت دلار همچنان پتانسیل ریزش بیشتری دارد و در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت ارز خواهیم بود. البته این مساله ارتباط مستقیمی به آرامش و ثبات منطقه دارد و قطعا اگر اتفاقات و تنش‌های جدید داخلی و بین المللی رخ ندهد، روند پایین آمدن قیمت ارز ادامه خواهد داشت. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بیرجند به انتظارات تورمی و هیجانات کاذب بازار ارز اشاره کرد و گفت: متاسفانه شرایط به گونه‌ای شده که مردم و فعالان اقتصادی در هر لحظه بدون هیچ دلیل خاصی پیگیر قیمت دلار هستند، در حالی که این موضوع در خیلی از مواقع یک موج روانی و هیجانی متاثر از فضاسازی دلالان و سوداگران بازار است. در واقع نباید اجازه دهیم که این مساله به مبنای اصلی بازار تبدیل شود و هیجانات کاذب، باز هم بر قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.

«تجارت» بررسی کرد

گروه صنعت و تجارت:‌ تجارت ایران و مالزی در یک دهه اخیر دچار نوسان‌هایی بوده است. با این وجود فرصت های این کشور برای تجار ایرانی بسیار متنوع و گسترده است. به طور کلی فرصت شرق آسیا جزو امکان هایی برای تجارت خارجی ایران است که سیاستگذاران تجاری و تجار می توانند در میان مدت و بلند مدت روی آن حساب ویژه باز کنند. به گزارش «تجارت»، نایب‌رئیس اتاق ایران در دیدار با هیات تجاری مالزی، مهم‌ترین راه توسعه و افزایش همکاری بلندمدت را سرمایه‌گذاری مشترک و مشارکت شرکت‌های ایران و مالزیایی در حوزه تولید عنوان کرد. نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اتاق‌های بازرگانی برای تبادل ایده، افکار و برنامه‌های تجاری و اقتصادی کشورها، جایگاه ویژه‌ای دارند؛ دو کشور ایران و مالزی برای توسعه روابط تجاری خود می‌توانند از این بستر استفاده کنند. کشور مالزی در جنوب شرقی آسیا، در حوزه تجارت، صنعت و فناوری توسعه‌یافته است؛ رابطه اقتصادی با این کشور مسلمان، برای ایران اهمیت بالایی دارد. باید بتوانیم برای توسعه روابط تجاری با این کشور برنامه‌ریزی کنیم. قدیر قیافه، در دیدار با مدیر سازمان توسعه صادرات توسعه مالزی و خزانه‌دار اتاق بازرگانی ملی مالزی، با اشاره به زمینه‌های همکاری بین ایران و مالزی، افزود: اقتصاد مالزی بر فناوری نوین، صنایع و اقتصاد دانش‌بنیان استوار است. مبادلات تجاری دو کشور در سال 2023، حدود 900 میلیون یورو بوده، که با توجه به توانایی اقتصادی ایران و مالزی درشان دو کشور نیست. تراز تجاری مالزی در سال 2023، حدود 700 میلیارد دلار است و این حجم تجارت بین ایران و مالزی برای اقتصاد دو کشور، کافی نیست نایب‌رئیس اتاق ایران ادامه داد: اتاق‌های بازرگانی دو کشور، می‌توانند با برگزاری جلسات مشورتی، نشست B2B، نمایشگاه‌های تخصصی و همایش تجاری، معرفی کالا، خدمات و شرکت‌های توانمند به توسعه روابط اقتصادی و افزایش حجم تجارت کمک کنند. او ادامه داد: مالزی عضو موافقت‌نامه آ.سه. آن است که اقتصاد این کشورها، رشد قابل‌توجهی دارد و ایران علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه در حوزه توسعه تجارت متوقف نشده و هر روز شاهد پیشرفت‌هایی در صنایع برق، گاز، پتروشیمی، انرژی‌های تجدیدپذیر، معدن و صنایع معدنی و غیره هستیم. با توجه به این ظرفیت‌ها، حجم تجارت 350 میلیارد دلاری ایران با مالزی بسیار کم است. تلاش دو اتاق بازرگانی ایران و مالزی، سازمان توسعه تجارت ایران و توسعه صادرات مالزی می‌توانند برای توسعه بازارها کمک کنند. به‌گفته قیافه بیشترین اقلام صادراتی ایران به مالزی قیر، خرما و خشکبار است. اما می‌توان به صادرات فولاد و فلزات اساسی هم برنامه‌ریزی کرد. نایب‌رئیس اتاق ایران یکی از راهکارهای توسعه و افزایش همکاری بلندمدت را سرمایه‌گذاری مشترک و مشارکت شرکت‌های ایران و مالزیایی در حوزه تولید عنوان کرد. ایران با 17 کشور و بازار همسایه مستقیم و غیرمستقیم است و این بازارهای حدود سه تا چهار تریلیون دلاری ظرفیت دارد. مالزی می‌تواند از مسیر ایران به بازار کشورهای افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، آذربایجان، ارمنستان، عراق و حتی روسیه دسترسی داشته باشد. او تأکید کرد: ایران با توجه مشکلات اقلیمی به انرژی جدید و تجدیدپذیر توجه ویژه دارد و در این زمینه شرکت‌های فناور ایرانی به‌جایگاه خوبی دست‌یافته‌اند. این حوزه می‌تواند زمینه سرمایه‌گذاری مشترک ایران و مالزی باشد. در ادامه قیافه به برند حلال و بازار حلال اشاره کرد: بازار حلال یکی از فرصت‌های خوب تجاری برای دو کشور مسلمان است که تراز تجاری ایران و مالزی را در بخش سلامت، غذا و محصولات حلال افزایش دهد. در ادامه نایب‌رئیس اتاق ایران به موانع صادرات اشاره کرد: مقررات تعرفه‌ای از مهم‌ترین موانع در مسیر تجارت است؛ گفت‌وگو درباره کاهش تعرفه تجارت ترجیحی از مهر سال 1399 بین دو کشور شروع‌شده است؛ قرار بود فهرست کالای تجاری مشخص و موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین دو کشور نهایی شود. با امضای توافق تجارت ترجیحی یکی از موانع جدی تجارت از پیش پای فعالان اقتصادی برداشته می‌شود. قیافه تأکید کرد: توسعه روابط تجاری بدون تعریف سازوکار مالی و بانکی با توجه به ویژگی‌های جهان امروز دور از دسترس است و امیدواریم در مسیر حل مشکلات بانکی گام‌هایی برداشته شود.

علاقه‌مند هستیم با ایران تجارت سنتی هم داشته باشیم
در ادامه این نشست امیر حمزه بن کریم، خزانه‌دار اتاق بازرگانی ملی مالزی از اهداف سفر خود به ایران گفت: مهم‌ترین مأموریت سفر من و هیات مالزیایی به ایران امضای یادداشت تفاهمی است که آقای قیافه به لزوم آن اشاره کرد. موانعی برای ملاقات B2B، تبادل هیات تجاری و توسعه روابط تجاری وجود دارد که امیدواریم برای حل این موانع به راه‌حل‌هایی برسیم. حجم تجارت دو کشور ایران و مالزی خوب نیست و باید شاهد افزایش آن باشیم. ما می‌توانیم این روابط را در چارچوب دو کشور مسلمان افزایش دهیم. خزانه‌دار اتاق بازرگانی ملی مالزی گفت: باید تجار دو کشور در حوزه‌های مختلف با هم آشنا شوند؛ به‌عنوان‌مثال در زمینه تولید لاستیک، لاتکس، نانو تکنولوژی و ... اگر دو کشور بتوانند در این زمینه تبادل کارشناس جوان هم داشته باشند، مفیدتر خواهد بود. از طرفی با توجه به توسعه صنعت سنگین در مالزی، می‌توان برای واردات استیل و ورق نورد سرد از ایران به ویتنام برنامه‌ریزی کرد. اگر دو کشور با هم همکاری کنند می‌توان با تعرفه مقرون‌به‌صرفه این تجارت را ادامه داد. او ادامه داد: ما علاقه‌مند هستیم با ایران تجارت سنتی هم داشته باشیم و در این زمینه تجار را به ملاقات B2B دعوت می‌کنیم. از طرفی علاقه‌مند هستیم درباره تجارت ترجیحی و تعرفه‌ها گفت‌وگو کنیم. بعد از کووید 19 مالزی برای توسعه و جهش تجاری برنامه‌ریزی می‌کند و در این مسیر به عملیاتی کردن برنامه‌ها تلاش می‌کند. اتاق‌های بازرگانی می‌توانند در چارچوب غیررسمی تجار را تشویق کنند که با هم همکاری کنند. در ادامه این نشست تجاری، جای شانگای، مدیر سازمان توسعه صادرات توسعه مالزی به تجارت حلال اشاره کرد: مالزی در حوزه تجارت حلال جز سرآمد کشورهای مسلمان است. در این زمینه رویدادی هرساله با عنوان نمایشگاه محصولات حلال برگزار می‌شود و درخواست ما این است که ایران هم در این نمایشگاه حضورداشته باشند. مدیر سازمان توسعه صادرات توسعه مالزی تصریح کرد: ایران با داشتن 17 همسایه می‌تواند هابی برای منطقه باشد و مالزی هم‌چنین شرایطی برای دسترسی به بازار کشورهای هم‌جوار دارد. او به تبادل اطلاعات اقتصادی، شناخت بازار و ظرفیت‌ها و مزایای اقتصاد هر دو کشور اشاره کرد: با داشتن اطلاعات کافی ایران و مالزی می‌توانند برای توسعه اقتصادی با هم همکاری کنند. برخورداری از اطلاعات دقیق و ایجاد فرصتی برای گفت‌وگو حائز اهمیت است. در ادامه یکی از تاجر ایرانی فعال در مالزی از ظرفیت‌های بازار آن کشور گفت: ما هنوز ظرفیت‌هایمان را نشناخته‌ایم. باید به‌جای اصلاح سیاست‌گذاری‌ها به سمت راهکارهای جدید برویم. باید روی بنگاه‌های کوچک و متوسط که غیرقابل تحریم هستند، کار کنیم. همچنین باید روی توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل دریایی سرمایه‌گذاری شود. حمیدرضا انوشه کارشناس اقتصادی بخش مالزی وزارت خارجه هم در این نشست از لزوم تسهیل گرایی دولت‌ها گفت. بعد از آن نیلوفر اسدی، مدیر اداره آسیا و اقیانوسیه معاونت بین‌الملل اتاق ایران از لزوم تبادل اطلاعات، شناخت ظرفیت‌های اقتصادی، شرکت‌ها، تشکل‌های اقتصادی و زیرمجموعه آن گفت. باید اتاق‌های بازرگانی پتانسیل اقتصادی و تجار فعال در هر حوزه را به هم دیگر معرفی کنند و زمینه همکاری بیشتر در آینده فراهم شود. در پایان این نشست تفاهم نامه همکاری میان اتاق ایران و اتاق بازرگانی ملی مالزی امضا شد.

«تجارت» بررسی می‌کند؛

گروه راه و مسکن: تحقق وعده ساخت مسکن برای اقشار آسیب پذیرجامعه هر بار با یک ایده و طرح جدید همراه است که البته هر بار به دلایلی عملیاتی نمی شود.قرار بود از ابتدای اردیبهشت ماه جاری چینی ها وارد بازار مسکن و بافت فرسوده تهران شوند، اما سکوت شهرداری تهران در این خصوص این ابهام را به وجود آورده است که آیا آنها از ورود به بازار مسکن منصرف شده اند یا اینکه اختلافات وزارت راه و شهرداری تهران منجر به تاخیر در ورود شرکت های چینی به ایران شده است؟ به گزارش «تجارت»؛ پاییز سال گذشته بود که خبری به نقل از معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران تا حدودی فعالان بازار مسکن را شوکه کرد. صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اعلام کرد که قرار است چینی ها در بازار مسکن به خصوص بافت فرسوده اقدام به ساخت مسکن به صورت کلید به کلید کنند و فرآیند مذاکره با شرکت‌های ساختمانی چینی، ‌صرفا با سازندگان بخش خصوصی این کشور بوده و هنوز توافق یا قرارداد نهایی صورت نگرفته است. این اظهارات اگر چه تا مدتها با سکوت وزارت راه و شهرسازی همراه بود اما بعد از اینکه آرام آرام موضوع جدی شد و واکنش ها به این خبر تا حدودی خنثی شد وزارت راه و شهرسازی و در راس آنها مهرداد بذرپاش اعلام کرد که چینی‌ها پیشنهادات متعددی در وزارتخانه به ما دادند و در چندین مورد با هم توافق کردیم. هدفگذاری وزارت راه و شهرسازی آوردن سرمایه خارجی در بخش ساختمان و مسکن است و به دنبال جذب سرمایه خارجی هستیم. اگر چه وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که در برخی تکنولوژی ها چینی ها دستاوردهایی داشته اند و ما در حوزه ساختمان و مسکن در تکنولوژی رشد خوبی داشتیم و نیازمندی کشور در وضعیت حداقلی است معتقد است که بیشتر از آنکه به تکنولوژی نیاز داشته باشیم به منابع مالی نیاز داریم تا بتوانیم پروژه ها را سرعت بیشتری بدهیم.

کلیدِ طرح «کلید به کلید» باز نشد!
برای اجرای طرح «کلید به کلید» در مناطق پایین شهر با ورود شرکت های چینی از اردیبهشت ۱۴۰۳ استارت خواهد خورد. این نرمش از سوی وزارت راه و شهرسازی بعد از مدتها نشان داد که ورود چینی ها به بازار مسکن و نوسازی بافت فرسوده تهران جدی است بنابراین «واگذاری زمین‌های ذخیره» به چینی‌ها برای اجرای طرح «کلید به کلید» در مناطق پایین شهر با ورود شرکت های چینی از سال ۱۴۰۳ استارت خواهد خورد. بر اساس این طرح که شهرداری تهران به شدت آنرا دنبال می کند قرار است اراضی قهوه‌ای یا همان زمین‌های ذخیره (قطعات بزرگ‌راه بالای یک هکتار) در بافت تهران، برای «محله‌سازی» به روش کلیدبه‌کلید به چینی‌ها واگذار شود. این واگذاری زمین نیز در چارچوب یوزانس خواهد بود به این معنی که هم‌ زمان با تامین منابع مالی ساخت، انتقال فناوری نیز به تهران و بخش مسکن صورت خواهد گرفت. موضوعی که وزارت راه و شهرسازی به آن تاکید ویژه ای داشته و دارد. حال با گذشت کمتر از دو ماه از سال جدید هنوز به طور مشخص شهرداری تهران در خصوص ورود چینی ها به نوسازی بافت فرسوده و اینکه این طرح در چه مراحلی قرار دارد اطلاع رسانی نکرده است.

اردیبهشت آمد؛ چینی ها به بازار مسکن نیامدند
این سکوت در حالی از سوی شهرداری تهران تا حدودی مشکوک است که محمد رضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس پیشتر اعلام کرده بود که چینی‌ها از اردیبهشت ماه وارد بازار مسکن ایران خواهند شد. مذاکرات شهرداری و وزارت راه با چینی‌ها برای همکاری در ساخت مسکن در یک مسیر برقرار بوده و مدل همکاری‌ها مشارکتی است. او با اشاره به اینکه چینی ها فقط پول و تجهیزات چینی وارد بازار مسکن ایران خواهند کرد و نه نیروی کار و پیمانکار گفته است که مذاکرات شهرداری و وزارت راه و شهرسازی با چینی‌ها برای همکاری در ساخت مسکن در یک مسیر برقرار بوده و مدل همکاری‌ها هم مشارکتی است. اما این همکاری و مشارکت به نظر می رسد ظاهرسازی باشد چرا که هنوز هم برخی از معاونان وزیر راه و شهرسازی به خصوص مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران که ارتباط مستقیمی میان ورود چینی ها با حیطه مدیریت و وظایف او دارد جای سوال است. آنطور که مشخص است این است که مدل همکاری شرکت چینی در ساخت و ساز مسکن در ایران فقط سرمایه‌گذاری است و قرار است پول چینی‌ها وارد بازار مسکن شود و قرار نیست از نیروی کار چینی در صنعت ساختمان ایران استفاده شود چراکه هم مصالح ساختمانی و هم نیروی کار در حوزه مسکن وجود دارد و در این حوزه‌ها وابستگی خارجی نداریم.

نتایج نظرسنجی جدید نشان داد؛

نتایج نظرسنجی جدید نشان داد، جو بایدن رئیس جمهوری کنونی آمریکا، پایین‌ترین محبوبیت را در بین همتایان خود در ۷۰ سال گذشته در این مقطع از ریاست جمهوری‌شان داشته است. روزنامه نیویورک پست نوشت: بایدن نامحبوب‌ترین فرمانده کل قوا در این مقطع از ریاست جمهوری اش در بین روسای جمهوری ۷۰ سال گذشته در آمریکا است و حتی میزان محبوبیت او پایین‌تر از ریچارد نیکسون و جیمی کارتر روسای جمهوری اسبق آمریکا است؛ موضوعی که احتمال این که او بار دیگر در انتخابات پیروز شود را به خطر می اندازد. نتایج نظرسنجی موسسه گالوپ نشان داد: بایدن که ۸۱ سال دارد، در سه ماه نخست سال ۲۰۲۴ از نظر مقبولیت شغلی فقط مورد تایید ۳۸.۷ درصد از رای دهندگان قرار گرفت که سه درصد پایین تر از ریاست جمهوری جورج اچ دبلیو بوش (رئیس جمهوری یک دوره ای پیشین آمریکا) در همین مقطع از دوران ریاست جمهوری اش است. نظرسنجی‌ها نتیجه گرفتند که در حالی که تنها ۶ ماه تا روز انتخابات در آمریکا باقی مانده، بایدن در جایگاه ضعیف تری در میان روسای جمهوری قبل از خود قرار دارد. این نتایج نشان داد: دونالد ترامپ رئیس جمهوری سلف بایدن که برای دومین دوره تصدی کاخ سفید با رئیس جمهوری کنونی آمریکا رقابت می کند در این مقطع از دوران تصدی اش در کاخ سفید ۴۶.۸ درصد محبوبیت داشت. بر اساس این نتایج، نیکسون و کارتر نیز رتبه بالاتری نسبت به بایدن داشتند. بر اساس این نتایج، نیکسون با ۵۳.۷ درصد و کارتر ۴۷.۷ درصد و حتی دوایت آیزنهاور (سی وچهارمین رئیس جمهوری آمریکا) با ۷۳.۲ درصد، محبوبیت بالاتری نسبت به بایدن در مقطع مشابهی از دوران ریاست جمهوری شان داشتند. نیویورک پست نوشت: نتایج نظرسنجی های گالوپ درباره محبوبیت رئیسان جمهوری آمریکا که سازمان دهندگان آن از دوران ریاست جمهوری آیزنهاور در سال ۱۹۵۲ گردآوری کرده اند، قویا میزان موفقیت آنها در انتخاب دوباره را پیش بینی می کند.
به لحاظ تاریخی، هر رئیس جمهوری در آمریکا در ۷ دهه گذشته با میزان محبوبیت بالای ۵۰ درصد در انتخابات برای دوره دوم ریاست جمهوری اش پیروز شده است. فقط باراک اوباما رئیس جمهوری دموکرات پیشین آمریکا بر خلاف این روند حرکت کرد. پیروزی اوباما در سال ۲۰۱۲ در حالی بود که او در ۶ ماه باقی مانده تا ریاست جمهوری در آن سال تنها ۴۶ درصد محبوبیت شغلی داشت. نیویورک پست نوشت محبوبیت بایدن از سال نخست ریاست جمهوری اش و همزمان با تورم بالا، وخامت بحران مرزی و و خروج فاجعه بار آمریکا از افغانستان زیر ۴۵ درصد بوده است. پایین‌ترین محبوبیت بایدن در میان روسای جمهور گذشته/ ترامپ پیشتاز در ایالت‌های سرنوشت‌ساز

ترامپ جلوتر از بایدن در ایالت‌های تاثیرگذار
هفته نامه نیوزویک نیز نوشت: میانگین نظرسنجی‌ها نشان می دهد، اگر انتخابات ۲۰۲۴ همین امروز برگزار شود، ترامپ در آرای عمومی و کالج انتخاباتی می‌تواند بایدن را شکست دهد.

بیست وهشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی، ژئوماتیک 1403 امروز با حضور مقامات مختلف در محل سازمان نقشه برداری کشور آغاز بکار کرد.به گزارش خبرنگار ما؛ در این رویداد،مقامات و کارشناسان در نخستین روش همایش به سخنرانی پرداخته و موضوعات مرتبط با این حوزه را ارائه کردند.جاویدانه، رییس سازمان نقشه برداری کشور در این همایش گفت:بیست وهشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی در هشت محور اصلی برگزار می‌شود.رئیس سازمان نقشه برداری کشور در ادامه گفت: باتوجه به تغییرات گسترده تکنولوژی در بخش‌های جمع آوری، پردازش و نمایش اطلاعات در سال‌های اخیر تغییرات و پیشرفت‌های زیادی را تجربه نموده است که عدم آگاهی و استفاده از آن میتواند صدمات جبران ناپذیری را بر بدنه برنامه ریزی، تصمیم سازی و مهندسی کشور وارد نماید. این اهمیت وقتی صدچندان میشود که بدانیم بسیاری از داده‌های دنیای امروز دارای مولفه مکانی بوده و بدون آن کارآیی ندارند.جاویدانه افزود:به طور کلی لازمست تا داده‌های مکانی با کیفیت مطلوب و با رعایت استاندارد‌های موجود جمع آوری، پردازش و در اختیار کاربران قرار گیرند. چنین اطلاعاتی در یک بستر مشترک میتوانند ضمن کمک به طرح‌های کلان کشور مانند آمایش سرزمین، ثبت و دیگر موارد نیاز‌های موجود در زمینه‌های محیط زیست، تغییرات اقلیم، حمل و نقل، مصرف بهینه منابع را نیز تامین کرده و رشد اقتصادی کشور را به ارمغان آورد.محمد سعادت سرشت رئیس دانشکده مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی گفت: دیجیتال توئین کار ساده ای نیست ،مدل سه بعدی از اجسام و محیط برای شبیه سازی و تحلیل مکانی ثابت در طول زمان و بدون بهنگام رسانی مدل سه بعدی دارای محدودیت در جزئیات هندسی ،بافتی و توصیفی است.به گفته او،در کشور هنوز نقشه دیجیتال معمولی است و باید به سمت دیجیتال توئین پیش برویم.سعادت سرشت افزود: فتوگرامتری در بسیاری از مطالعات کاربردهای فراوانی دارد، از جمله: پروژه ها و مطالعاتی که به نحوی با نقشه در وسعت بالا سر و کار دارند، عکس برداری با پهباد که بخش اعظم فعالیت های بسیاری از شرکت های مهندسی به آن وابسته است و همچنین بازار کار اصلی رشته نقشه برداری همین فتوگرامتری است که برای ورود به این حرفه، یادگیری مفاهیم پایه آن امری ضروری است.حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران نیز در همایش گفت:سازمان فضایی کشور از دهه ۸۰ با توسعه سنجش از دور و موارد دیگر فعالیت خود را آغاز کرد که خوشبختانه در ساخت ماهواره و پرتاب گر در مسیر درستی قرار گرفته است.او افزود:همچنين اقدامات خوبی در حوزه قضایی برداشته شده است به طوری که حوزه فضایی امکان دسترسی به بازده نقشه های زمینی را در مدت کوتاه تر در اختیار قرار می دهد،ماهواره خیام در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفته اطلاعات نقشه ای را به صورت کامل در اختیار قرار داد.سالاریه افزود: تصاویر ماهواره‌ای قابل ارائه شامل تصاویر ماهواره خیام با قدرت تفکیک مکانی یک متر به منظور تولید و به‌روزرسانی نقشه‌های پوششی کشور و نیز سایر داده‌های ماهواره‌ای مورد نیاز سازمان نقشه‌برداری کشور است که در ایستگاه‌های زمینی سازمان فضایی ایران دریافت می‌شود.او گفت: سال گذشته با برخی از مجموعه های کشور تفاهم نامه ای منعقد شد به طوری که از تصاویر نقشه های فضایی می توان به راحتی استفاده کردسالاریه افزود:ماهواره‌ای دیگر در سازمان فضایی در حال تکمیل و آماده پرتاب است،در کنار ماهواره خیام ماهواره‌ای دیگر اعم از پارس یک است و همچنین امسال دو پرتاب ماهواره دیگر را داریم.به گفته او،محموله‌های تصویربردار ماهواره پارس ۱ می‌تواند در کمتر از ۱۰۰ روز ۹۵ درصد اراضی کشور را تصویربرداری کند.همایش این رویداد دهم اردیبهشت ماه نیز ادامه خواهد داشت، نمایشگاه ژئوماتیک هم تا 12 همین ماه دایر و هر روز از ساعت 9 تا 15 آماده بازدید علاقمندان است.

رویترز: مقامات آمریکایی به نقض قوانین بین‌المللی از سوی اسرائیل در غزه اذعان دارند

براساس یک سند داخلی وزارت خارجه آمریکا که توسط رویترز بررسی شده است، مقامات ارشد ایالات متحده به «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه این کشور اطلاع داده‌اند که تضمین‌های ادعایی رژیم صهیونیستی در مورد استفاده از تسلیحات ارائه شده توسط ایالات متحده مطابق با قوانین بشردوستانه بین‌المللی را «موثق یا قابل اعتماد» نمی‌دانند. براساس یک سند امنیت ملی آمریکا (NSM)) که توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در فوریه صادر شد، بلینکن باید تا ۸ مه به کنگره گزارش دهد که آیا تضمین‌های رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه استفاده از تسلیحات آمریکایی ناقض قوانین ایالات متحده یا بین‌المللی نیست، «معتبر» قلمداد می‌شود یا خیر. در شرایطی که هشدارهایی درباره نقض حقوق بشردوستانه بین‌المللی توسط صهیونیست‌ها از سوی برخی مقامات ارشد وزارت امور خارجه مطرح می‌شود، دولت بایدن همچنان از این رژیم حمایت تسلیحاتی و مالی می‌کند و تل‌آویو هم برای حمله زمینی به جنوبی‌ترین نقطه غزه – رفح – که میزبان‌ بزرگ‌ترین گروه از آوارگان فلسطینی است، آماده می‌شود. عملکرد نظامی رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر از بابت به شهادت رساندن ۳۴۰۰۰ فلسطینی در غزه که بیشتر آنها زن و کودک بودند، تحت نظارت فزاینده‌ای قرار گرفته است. همچنین بمباران و تهاجم ارتش رژیم صهیونیستی به غزه، سیستم مراقبت‌های بهداشتی این منطقه تحت محاصره را به گونه‌ای نابود کرده است که گروه‌های امدادی و نهادهای بین‌المللی به طور فزاینده‌ای آن را «سیستماتیک» می‌نامند.

رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی؛

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی از شکسته شدن رکورد وصول مطالبات این صندوق در سال ۱۴۰۲ خبر داد. مهدی غضنفری در گفت‌وگو با روابط عمومی صندوق توسعه ملی، با بیان اینکه رکورد وصول مطالبات صندوق توسعه ملی در طول یک سال با حمایت‌های هیات امنای صندوق مخصوصا شخص رئیس جمهور شکسته شد، توضیح داد: طی سال ۱۴۰۲، بیش از دو میلیارد و دویست میلیون دلار از مطالبات صندوق توسعه ملی وصول شد. در سال گذشته و با پیگیری رئیس جمهور محترم، علاوه بر تامین مالی چندین طرح، درمورد وصول مطالبات نیز پیگیری‌‌های جدی‌تری صورت گرفت و در سال ۱۴۰۲، بیش از یک میلیارد دلار تامین مالی توسط صندوق توسعه ملی انجام شد. رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، با تاکید بر اینکه بررسی بیش از دو میلیارد دلار پروژه در سال قبل به پایان رسید گفت: پروژه‌های مذکور در نیمه نخست سال جاری تامین مالی و سرمایه‌گذاری خواهند شد؛ ضمن آنکه سال 1403 سال تأمین مالی طرح‌های جدید خواهد بود. همچنین در راستای اهداف دولت محترم سیزدهم، مبلغ بیش از 660 میلیون دلار بابت تکمیل پروژه‌‌های نیمه تمام پرداخت شده است.