تاکید مجلس بر تداوم مقابله با سوداگری

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه دیروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ مجلس در نطق پیش از دستور خود با تاکید بر اینکه مجلس یازدهم سرانجام اخذ مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی را به مراحل پایانی تصویب رسانده و گام بلندی برای هزینه‌دار کردن فعالیت‌های سوداگرانه و دلالی برداشته است، گفت: آنچه که مجلس مصوب کرده و این روزها در حال رفع مشکلات شورای نگهبان بر آن است، اخذ مالیات از سوداگران و دلالان است که در بازارهای چهارگانه دست به احتکار می‌زنند و از عرضه آنها به بازار خودداری می‌کنند تا سودهای بیشتری نصیبشان شود؛ جمعیتی کوچک که منافع شخصی خود را علی رغم ضرر اکثریت ۹۹ درصدی مردم، بدون هیچ هزینه و محدودیتی دنبال می‌کنند و هیچ قانونی تا امروز جلودار آنها نبوده است. قالیباف تاکید کرد: این قانون فقط یک درصد از افراد جامعه را شامل می‌شود آنها هم کسانی هستند که به قصد دلالی و سوداگری اقدام به خرید و احتمال حجم وسیعی از طلا، ارز، سکه، منزل مسکونی یا خودرو می‌کنند و خود عامل وارد آوردن فشار به زندگی عموم مردم هستند. وقتی یک مجموعه بانکی ۳ هزار واحد مسکونی را ساخته و خالی نگه داشته تا با تورم گران شود یا یک سوداگر اقدام به خرید میلیون‌ها دلار ارز می‌کند.

 

اگر لغو توافق صلح با اسرائیل به نفع فلسطین باشد، در این کار تردید نمی‌کنیم

وزیر امور خارجه اردن روز شنبه گفت که اگر لغو توافقنامه صلح امضا شده با صهیونیست‌ها در سال ۱۹۹۴ به نفع فلسطین باشد، پادشاهی اردن در لغو آن تردیدی نخواهد داشت. این اظهارات «ایمن صفدی»، وزیر امور خارجه اردن روز شنبه در یک جلسه گفت‌وگو در امان، پایتخت این کشور مطرح شد. در ۲۶ اکتبر ۱۹۹۴، رژیم صهیونیستی و اردن معاهده صلحی را تحت نظارت آمریکا امضا کردند، اما روابط دو طرف به دنبال تشدید تجاوزات مکرر این رژیم در سرزمین‌های فلسطینی به طور کلی و شهر قدس و مسجد الاقصی به طور خاص، شاهد چندین بحران بوده است. به گزارش شبکه تلویزیونی رسمی المملکه، الصفدی گفت: اردن برای دستیابی به صلحی عادلانه و فراگیر، توافقنامه صلح را در چارچوب جمعی عربی امضا کرد. وزیر خارجه اردن افزود: اردن پس از امضای توافقنامه اسلو (۱۹۹۳) توسط برادران‌مان در تشکیلات خودگردان فلسطین، این توافق را امضا کرد. وی ادامه داد: اردن از آن زمان از این توافق برای خدمت به ملت برادر فلسطین و همچنین برای حفظ منافع‌مان استفاده می‌کند. الصفدی با اشاره به «شنیدن درخواست‌های بسیاری برای لغو توافقنامه صلح»، پرسید: «از این توافق چه کسی سود می‌برد؟ چه فایده‌ای دارد؟»

صدای خُرد شدن استخوان‌های صهیونیسم به گوش می‌رسد
سخنگوی وزارت خارجه نه به اشغالگری در فلسطین و نه به نسل‌کشی در نوارغزه و فریاد برای آزادی فلسطین را یک‌ مطالبه جهانی عنوان کرد. ناصر کنعانی در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: نه به اشغالگری در فلسطین و نه به نسل‌کشی در نوارغزه و فریاد برای آزادی فلسطین، امروز یک‌ مطالبه جهانی است. صدای خُرد شدن استخوان‌های صهیونیسم جهانی بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد. با سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات اعتراضی دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا، نمی‌توان از فروریختن ستون‌های تَرَک خورده اشغالگری در فلسطین جلوگیری کرد. هر کس در مقابل آن بماند، زیر آوار فروپاشی صهیونیسم خواهد ماند.

احتمال الکترونیکی شدن انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴
دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: با روند موفق انتخابات الکترونیک می‌توان این انتظار را داشت که انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نیز به صورت الکترونیکی در کشور برگزار شود. محسن اسلامی یکشنبه نهم اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام کرد: فعالیت ستاد انتخابات وزارت کشور برای برگزاری مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز ۲۱ اردیبهشت ماه به صورت منسجم و هماهنگ با ۱۵ استان کشور شدت گرفته است. وی برگزاری انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ را مطلوب دانست و عنوان کرد: عطف به ماده ۱۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی هر داوطلبی باید یک پنجم آرای صحیح را کسب کند تا در مرحله اول منتخب آرای ملت برای حضور در مجلس شورای اسلامی باشد و براین اساس و بر پایه شمارش آرای ماخوذه در انتخابات ۱۱ اسفند پارسال نظر به اینکه در ۲۲ حوزه انتخابی نامزدان نتوانستند حد نصاب آرای مأخوذه را کسب کنند، ۹۰ نفر از آنان برای ۴۵ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی و بنا بر قانون در مرحله دوم به رقابت خواهند پرداخت.

بازداشت نامزد انتخابات آمریکا در تظاهرات ضد صهیونیستی
یک نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در تظاهرات دانشجویان علیه هم‌دستی غرب با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه بازداشت شد. «جیل استاین» نامزد حزب «سبزها» در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در تظاهرات حامیان فلسطین در دانشگاه واشنگتن بازداشت شد. حساب کاربری این نامزد انتخابات آمریکا در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) اعلام کرد: «جیل استاین و مدیر و معاون ستاد انتخاباتی وی به دلیل حمایت از تظاهرات علیه ارتباطات دانشگاه واشنگتن با جنگ علیه غزه، بازداشت شدند.» اعتراضات دانشجویی در حمایت از فلسطین و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در دانشگاه‌های سراسر دنیا در جریان است و در بسیاری از کشورهای غربی دانشجویان با برخورد نیروهای امنیتی مواجه شده‌اند. این اعتراضات از دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک آغاز شد و با وجود سرکوب نهادهای امنیتی، به دیگر دانشگاه‌های آمریکا از جمله «ییل»، «نیویورک»، «هاروارد»، «تگزاس» و «کالیفرنیای جنوبی» سرایت یافت.

هشدار روسیه به غرب نسبت به پیامدهای مصادره دارایی‌های مسکو
چند تن از مقام‌های روس دیروز (یکشنبه) غرب را تهدید کردند که در صورت مصادره دارایی‌های مسدود شده این کشور، ضمن پاسخ «شدید»، چالش‌های حقوقی «بی‌پایان» و اقدام‌های تلافی‌جویانه را اتخاذ خواهند کرد. خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، نوشت که مسکو هرگز بخش های تصرف شده اوکراین را در ازای عودت دارایی های مسدود شده خود واگذار نخواهد کرد. ماریا زاخارووا در پیام‌رسان تلگرام نوشت: «میهن ما فروشی نیست». دارایی های روسیه باید دست نخورده باقی بماند، زیرا در غیر این صورت واکنش شدیدی به سرقت غرب داده خواهد شد.
بسیاری از غربی ها این را درک کرده اند. افسوس که نه همه آنها. رویترز نوشت که در واکنش به تهاجم روسیه به اوکراین، آمریکا و متحدانش مراودات با بانک مرکزی و وزارت دارایی روسیه را ممنوع کرده و حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی های مسکو را در غرب مسدود کردند.
بیشتر این دارایی ها در موسسات مالی اروپایی و نه آمریکایی نگهداری می شود.

طرح قانونگذار آمریکایی برای تحریم مقام‌های جمهوری آذربایجان
مجلس نمایندگان آمریکا در حال بررسی طرحی برای تحریم ۴۴ مقام جمهوری آذربایجان است، تحریمی که در پی اتهام پاک‌سازی قومیتی ارمنی‌ها در قره‌باغ مطرح شده است. «دینا تیتوس» عضو مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد کنگره این کشور در تدارک تحریم ۴۴ مقام جمهوری آذربایجان به اتهام نقش‌ داشتن در پاک‌سازی قومیتی مردم قره‌باغ است. این قانون‌گذار آمریکایی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) از طرحی برای تحریم ۴۴ مقام جمهوری آذربایجان خبر داد. به گفته تیتوس، این تحریم‌ها در پی «پاک‌سازی قومیتی» ارمنی‌ها در قره‌باغ و «سرکوب خشونت‌آمیز اپوزیسیون سیاسی» مطرح شده‌اند. در پیام توییتری این قانون‌گذار آمریکایی آمده است: «ایالات متحده باید موضع محکمی در برابر نسل‌کشی ارمنی‌ها اتخاذ کند.» منطقه قره‌باغ که ارامنه آن را «جمهوری آرتساخ» می‌نامیدند، منطقه‌ای در خاک جمهوری آذربایجان است که تا چندی پیش اکثر ساکنان آن ارمنی‌تبار بودند.

«تجارت» از برنامه تل‌آویو برای گسترش جنگ در رفح گزارش می‌دهد:

گروه سیاسی: گزارش‌های رسانه‌ای و قراین میدانی از نزدیک بودن حمله رژیم اسرائیل به رفح حکایت دارد. در شرایطی که تبادل پیام‌ها میان تل‌آویو و حماس برای توافق صلح در جریان است اما به نظر می‌رسد نتانیاهو و کابینه تندرو او هیچ برنامه‌ای برای توقف کامل جنایات و بازگشت شرایط نوار غزه به وضعیت عادی ندارند. نتانیاهو بازی‌ای خطرناک را آغاز کرده که نتیجه آن می‌تواند گرفتن جان هزاران و شاید دهها هزار انسان باشد.
به گزارش «تجارت»، افزایش نگرانی‌ها نسبت به گسترش جنگ و شکست مذاکرات صلح در شرایطی است که فتر اطلاع‌رسانی دولتی در غزه اعلام کرده که در جنگ غزه از هفتم اکتبر تاکنون که ۲۰۵ روز از آن می‌گذرد، ۳۰۵۲ کشتار توسط ارتش رژیم اشغالگر رخ داده است. ۴۱ هزار و ۴۵۴ نفر شهید و مفقود شده‌اند. ۳۴ هزار و ۴۵۴ شهید به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند. ۱۴ هزار و ۸۷۳ تن از شهدا کودک هستند. ۳۰ کودک نیز بر اثر گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند.

خیز نتانیاهو برای حمله بزرگ بهر فح
شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد تلاش‌هایی در پشت صحنه برای دستیابی به توافقی که شامل توقف درگیری و به دنبال آن آزادی اسرا و عادی‌سازی روابط با عربستان است، وجود دارد. نیر دفوری، تحلیلگر امور نظامی شبکه ۱۲ عبری‌زبان اعلام کرد کسانی که در روزهای اخیر با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم صهیونیستی صحبت کرده‌اند متوجه شدند که او در حال حاضر نمی‌خواهد پایان جنگ را مهار کند و این مسأله‌ای است که در مذاکرات گنجانده شده است و می‌تواند تأثیر اساسی داشته باشد. «اسرائیل هیوم» نیز دیروز –یک‌شنبه- نوشت: اسرائیل آماده پاسخگویی به تمام خواسته‌های حماس به جز اعلام پایان جنگ پس از دوره تبادل اسرا است. این رسانه گزارش داد: اسرائیل قصد دارد ۱۰ روز تا ۲ هفته را برای دستیابی به توافق با حماس به منظور آزادی شماری از اسرا اختصاص دهد. در سوی مقابل، کمیسر کل آنروا در مصاحبه‌ای گفت، رژیم صهیونیستی در حال آماده‌سازی برای یک عملیات نظامی بزرگ در شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه است. «فیلیپ لازارینی» کمیسر کل آنروا در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تاس گفت: «نگرانی من در حال حاضر این است که ارتش اسرائیل قصد انجام چه کاری را دارد، چه کمک نظامی از سوی ایالات متحده به اسرائیل وجود داشته باشد یا خیر. به نظر می‌رسد آمادگی برای مداخله نظامی احتمالی در مقیاس بزرگ در رفح وجود دارد.» وی همچنین ادامه داد: «همه ما به شدت نگران احتمال حمله در رفح هستیم. بیش از ۱.۴۵ میلیون آواره در حال حاضر در جنوب متمرکز شده‌اند. چنین عملیاتی در میان تجمع بزرگ انسانی انجام می‌شود. نه تنها ما، جامعه بین‌المللی و همه کشورهای عضو اعلام کرده‌اند که این تهاجم نباید رخ دهد.»

افزایش هشدارها نسبت به وثوع فاجعه بزرگ در صورت حمله به رفح
همزمان با افزایش گمانه‌زنی‌های نسبت به احتمال گسترش دایره جنگ به رفح، هشدارها نسبت به وقوع فاجعه انسانی و سیاسی در این این منطقه افزایش پیدا کرده است. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با تاکید بر اینکه جنگ غزه باید پایان یابد گفت که حمله به رفح بزرگ‌ترین فاجعه تاریخ فلسطین خواهد بود. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنرانی خود در مجمع جهانی اقتصاد که در ریاض پایتخت عربستان درحال برگزاری است، گفت: از جامعه‌ بین‌المللی می‌خواهیم که فلسطین را به عنوان عضو کامل سازمان ملل به رسمیت بشناسد. اسرائیل اکنون سه چهارم نوار غزه را ویران کرده و اوضاع این باریکه بسیار اسف‌بار است. اگر اسرائیل به رفح حمله کند بزرگ‌ترین فاجعه تاریخ ملت فلسطین رخ خواهد داد. باید یک راه‌حل سیاسی ایجاد شود و بر اساس آن غزه، کرانه‌باختری و قدس به عنوان یک دولت فلسطینی به رسمیت شناخته شوند. محمود عباس خاطرنشان کرد: من نگران این هستم که اسرائیل بعد از غزه به سمت کرانه‌باختری بیاید و مردم آن را مجبور به کوچ کردن به سمت اردن کند. ما خواستار پایان جنگ و کمک به مردم غزه هستیم و به طور قاطع کوچاندن فلسطینی‌ها از نوار غزه و کرانه‌باختری را نمی‌پذیریم. از آمریکا می‌خواهیم که از اسرائیل بخواهد عملیات نظامی در رفح انجام ندهد. از کشورهای اروپایی می‌خواهیم که کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند همانگونه که اسرائیل را به رسمیت می‌شناسند. در سطحی دیگر، مشاور نخست‌وزیر قطر با اظهارنظر درباره مذاکرات متوقف‌شده میان حماس و تل‌آویو، تأکید کرد عملیات رژیم صهیونیستی در رفح به اسرای صهیونیست آسیب می‌زند و منجر به کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان در غزه می‌شود. ماجد الانصاری، مشاور نخست‌وزیر قطر در مصاحبه با روزنامه «هاآرتص» که نخستین مصاحبه وی با رسانه‌های صهیونیستی است، گفت: ما نگران این هستیم که عملیات اسرائیل در رفح به اسرای اسرائیلی آسیب بزند و همچنین منجر به کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان شود. هرگونه تنش، زندگی اسرای اسرائیلی را در معرض خطر قرار می‌دهد و به معنای مرگ تعداد بیشتری از غیرنظامیان در غزه است. الانصاری که سخنگوی وزارت خارجه قطر هم هست،‌ گفت: ما اکنون در نقطه‌ای هستیم که عملا در آن مذاکرات متوقف شده است و دو طرف بر مواضع خود پافشاری می‌کنند برای همین رسیدن به یک نتیجه بسیار دشوار است. در توافق نخستی که بعد از یک هفته از هم فروپاشید، ما امیدوار بودیم که شاهد انعطاف، جدیت و پایبندی بیشتری از سوی دو طرف باشیم. به نظر من ما برخورد مثبتی با تیم‌های مذاکره‌کننده در دوحه داشتیم اما متاسفانه این تلاش‌ها به نتیجه‌ای نرسید و همین مسئله باعث شد تا ما در میانجیگری خود ارزیابی کنیم و همچنین یک ارزیابی مجدد در جدیت دو طرف داشته باشیم. اگر ما ببینیم که مذاکرات به یک مرحله ناامیدکننده رسیده است، باید در موضع خود بازنگری کنیم و ببینیم که چگونه می‌توانیم در این روند مفید باشیم چرا که نمی‌خواهیم از ما به عنوان بخشی از روند طولانی کردن دوره جنگ استفاده شود.

افزایش انتقادات داخلی از جنگ طلبی نتانیاهو
همزمان با تلاش‌های نتانیاهو برای گسترش جنگ در غزه، موج انتقادات از او و کابینه‌اش به شکل بی‎سابقه‌ای افزایش پیدا کرده است. برای نمونه، «شیمون شفر» تحلیلگر سیاسی روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» امروز گفت: پس از گذشت بیش از ۲۰۰ روز از جنگ، نتانیاهو و گانتس به ما قول دادند که جنگ در رفح حماس را نابود خواهد کرد اما امکان آن وجود ندارد. شفر در ادامه اظهار کرد: ما الآن باید بهای خواسته شده را بپردازیم و عزیزانمان را به هر قیمتی از غزه برگردانیم تا این جنگ که مانندی برای آن نمی‌شناسیم، متوقف شود، البته ما چیزی درباره ۱۰۰ هزار اسرائیلی که آواره شدند، نمی‌گوییم. این تحلیلگر افزود: پیدا کردن کلمات برایم سخت است به همین دلیل تنها می‌گویم، کافی است وقت آن رسیده که ما مردم، این کابینه شرور به ریاست بنیامین نتانیاهو را که از پذیرش مسؤولیت نقش خود در فاجعه هفتم اکتبر امتناع کرده و همچنان ما را به سمت پرتگاه می‌برد، جایگزین کنیم.
همچنین، رونین برگمن، تحلیلگر صهیونیست گفت: به‌زودی حجم توهماتی که کابینه و ارتش درباره جنگ غزه و نزدیک بودن اهداف آن به خورد اسرائیلی‌ها داده‌اند، آشکار خواهد شد. ارتش اسرائیل موضع خود را درباره جدا کردن شمال غزه از جنوب آن تغییر داده است. این در حالی است که قبلا به شدت با این اقدام موافق بود و اکنون خواهان لغو آن است. وی افزود: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در طول ماه‌های گذشته این توهم را به اسرائیلی‌ها داد که فشار نظامی به آزادی اسرا کمک خواهد کرد و این اتفاق نیفتاد. حماس از زمان ارائه پیشنهاد خود در حدود پنج ماه پیش مواضعش را تغییر نداده است و این اسرائیل است که دارد از درخت پایین می‌آید. به گزارش خبرگزاری سما، این تحلیلگر گفت: اگر ارتش به رفح حمله کند احتمالا دیگر اسرای زنده‌ای را نخواهیم یافت و در آن صورت دیگر نتانیاهو چیزی ندارد که به خورد اسرائیلی‌ها بدهد.

دولت بایدن تاوان حمایت از جنایت‌‌های رژیم صهیونیستی را خواهد داد؟

گروه سیاسی: دامنه حمایت از فلسطین و مردم غزه و اعتراضات دانشجویی در پی ادامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی و درخواست برای پایان دادن به جنگ اسرائیل در غزه که از دانشگاه‌های آمریکا آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد و امروز محدود به یک کشور و منطقه نیست؛ تقریبا علاوه بر آمریکا،‌ در بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله انگلیس و فرانسه نیز این اعتراضات شکل گرفته است.
به گزارش «تجارت»، به نقل از ایسنا، در جریان دخالت پلیس در دانشگاه ها تعداد زیادی از دانشجویان و اساتید دستگیر و مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفتند که این مساله خشم افکار عمومی در آمریکا و کشورهای دیگر را در بر داشت. بیش از ۱۰۰ دانشگاه‌ در دنیا در حمایت از مردم غزه و مخالفت با نسل‌کشی اسرائیل در غزه دست به اعتراض و تحصن زدند و این تحصن‌ها با وجود هشدار و دخالت پلیس همچنان ادامه دارد. دانشجویان از مقامات و روسای دانشگاه‌های خود می‌خواهند تا روابط خود را با شرکت‌ها و موسساتی که به جنگ رژیم صهیونیستی در غزه کمک می‌کنند، قطع کنند.
«مجید تفرشی» در گفت‌وگو با ایسنا در این رابطه گفت: حمایت راهبردی دولت‌های غربی و آمریکا از اسرائیل جای هیچ اما و اگری نداشته و ندارد. طی ۷۵ سال اخیر که از تاسیس رژیم صهیونیستی می‌گذرد همواره آمریکا ادعا کرده که میانجی صلح میان اعراب و اسرائیل است، در عین حال با یک طرف قضیه یعنی اسرائیل مناسبات ابدی و راهبردی غیرقابل خدشه داشته و دارد. این همراهی میان اسرائیل و آمریکا فقط بحث مذاکرات میانجی‌گری در موضوع صلح نبود و در بحث های سیاسی، دفاعی و امنیتی دیگر هم صادق بوده است و به ویژه در تبلیغات برای اسرائیل در رسانه‌ها و دیپلماسی عمومی که همیشه حمایت ذاتی آمریکا از اسرائیل برقرار بوده است. از طرفی اسرائیل با نفوذ و لابی که در آمریکا دارد توانسته در میان دانشگاه‌ها و مراکز مهم اقتصادی و سیاسی و آموزشی با صرف هزینه زیاد برای خود محبوبیت بخرد. وی با بیان اینکه آنچه امروز در دانشگاه‌های آمریکا در اعتراض به نسل‌کشی در غزه شاهد هستیم، امر تازه‌ای نیست؛ چرا که اعتراض به سیاست‌های دولت آمریکا قبلا هم بوده است، گفت: ۶۰ سال پیش جنبش دانشجویی در اعتراض به جنگ آمریکا در ویتنام به راه‌ افتاد، که تاثیرات بسیار قابل توجهی در توقف این جنگ داشت، اما با مقایسه این دو رویداد باید بگویم که اینها قابل مقایسه به لحاظ عمق، دامنه و شدت تاثیرگذاری نیستند. اعتراض‌های فعلی دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های مختلف آمریکا به حمایت آمریکا از اسرائیل در ماجرای غزه خیلی وسیع‌تر از جنبش دانشجویی در اعتراض به جنگ ویتنام است؛ چرا که بیش از ۱۰۰ دانشگاه‌ معتبر و مهم آمریکا را در برگرفته است و در ۳۸ دانشگاه شاهد دستگیری‌های زیاد و تحصن گسترده دانشجویان هستیم و آزار و اذیت پلیس و دولت برای جلوگیری از ادامه این اعتراض‌ها به روسای دانشگاه‌ها هم کشیده شده است.

افزایش اختلافات میان مجلس و دولت:

گروه سیاسی: پس از کاهش تنش ارزی در کشور و اصلاح قیمت دلار در بازار ارز، حالا معامله‌گران شاهد اختلاف تازه میان مجلس و دولت بر سر چگونگی کنترل بازار هستند. ماجرا از آنجا آغاز شد که در پی صعود نرخ دلار تا محدوده ۷۰ هزار تومان، مجلس شورای اسلامی سیاست‌های ارزی دولت را زیر سوال برد. پس از آن دو جلسه در این زمینه با حضور مقامات اقتصادی دولت و نمایندگان مجلس برگزار شد. در جلسه دوم اختلافات دولت و مجلس نمایان‌تر شد و محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس برای تغییر سیاست‌های ارزی به دولت اولتیماتوم داد.
به گزارش تجارت به نقل از سایت زی‌سان، جلسه دوم، با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه از کمیسیون اقتصادی مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد. قالیباف در این نشست گفت که نمایندگان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند. براساس اظهارات رئیس مجلس، جلسه سومی برای مسائل ارزی کشور برگزار نخواهد شد. به گفته قالیباف، در صورتی که مجلس و دولت به جمع‌بندی و اتفاق نظر درباره بازار ارز نرسند، مجلس به تنهایی نتیجه‌گیری می‌کند. رئیس مجلس اظهار کرد که ناترازی‌ها در قیمت ارز تاثیرگذار است و نمی‌توان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت که دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند. قالیباف تاکید کرد که مجلس در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاست‌های ارزی دولت همراهی کرده، همه اختیار‌های موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم، اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.