مرزهای بین‌المللی تعرض‌ناپذیر است
معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: در گفت‌وگو با همتای ارمنستانی، موضع اصولی خود را در مورد تعرض‌ناپذیری مرزهای بین‌المللی بیان کردم. به گزارش مهر، مجید تخت روانچی در پیامی که در حساب شخصی خود در فضای مجازی به اشتراک گذاشت، یادآور شد: به تازگی یک تماس تلفنی با واحان کستانیان، معاون وزیر امور خارجه ارمنستان داشتم و تبریک وی را دریافت کردم. معاون سیاسی وزیر خارجه در این زمینه افزود: بار دیگر بر تمایل شدید خود برای تقویت روابط با همه همسایگان تاکید کردم. تخت روانچی خاطرنشان کرد: همچنین موضع اصولی خود را در مورد تعرض ناپذیری مرزهای بین المللی بیان کردم و با کمال میل دعوت او را برای بازدید از ایروان پذیرفتم.

تاکید معاون رئیس‌جمهور
بر مجازات عاملان جنایت میرجاوه
معاون اول رئیس‌جمهور ضمن تسلیت به ملت ایران و خانواده شهدای فراجا در حادثه تروریستی میرجاوه تاکید کرد که تدابیر تامینی برای عدم تکرار جنایات تروریستی اتخاذ شود. محمدرضا عارف صبح دیروز (جمعه) در گفت و گوهای تلفنی جداگانه با اسکندر مومنی وزیر کشور و محمد کرمی ‌استاندار سیستان و بلوچستان، ضمن تسلیت به خانواده شهدای شجاع و مخلص فراجا، وضعیت امنیت منطقه را جویا شد و بر بررسی همه جانبه ابعاد حادثه تروریستی میرجاوه تاکید کرد. عارف همچنین بر ضرورت پیشگیری از تکرار وقوع اینگونه حوادث تروریستی با تقویت مرزهای کشور و ایجاد آرامش روانی در میان مردم شریف استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد. معاون اول رئیس جمهور همچنین بر لزوم رسیدگی به خانواده شهدای مرزبان تاکید کرد و به وزیر کشور گفت: با بسیج همه امکانات انتظامی_تامینی عوامل این حادثه هرچه سریعتر دستگیر و مجازات شوند. اسکندر مومنی وزیر کشور و محمد کرمی ‌استاندار سیستان و بلوچستان در این گفت‌وگوهای تلفنی گزارشی از نحوه وقوع حادثه و چگونگی شهادت سه نیروی خدوم مرزبانی فراجا ارائه کردند.

آمادگی تهران برای گشایش
خط هوایی بین تونس و ایران
سفیر ایران در تونس در دیدار با رئیس مجلس نمایندگان این کشور با ابراز خرسندی از سطح همکاری‌های موجود بین ۲ کشور، بر آمادگی ایران برای پیشبرد بیشتر همکاری دوجانبه با تونس تاکید کرد. «میر مسعود حسینیان» سفیر جمهوری اسلامی ایران در تونس با «ابراهیم بودرباله» رئیس مجلس نمایندگان مردم این کشور عربی-اسلامی در کاخ باردو دیدار کرد. در این دیدار که «عزالدین التایب» معاون رئیس در امور خارجه، مهاجرت و تونسی‌های خارج از کشور نیز حضور داشت، بر سطح متمایز روابط بین ۲ کشور و عزم مشترک برای توسعه آن به ویژه در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی و دانشگاهی در جهت تقویت پیوندهای برادری و تحقق آرزوهای مردم ۲ کشور برادر تاکید شد. طرفین بر نقش روابط پارلمانی و سهم آن در غنی‌سازی همکاری‌های دوجانبه در سطوح مختلف و نیز اهمیت گشودن افق‌های جدید برای این روابط با افزایش دیدارها و تبادل تجربیات و تخصص‌ها به ویژه در قالب گروه‌های دوستی پارلمانی تاکید کردند.

پشت‌پرده خبرسازی‌های ضدایرانی صهیونیست‌ها و غربی‌ها
نمایندگی ایران اعلام کرد خبرسازی‌ها علیه ایران مبنی بر برنامه‌ریزی برای ترور مخالفین در خارج از کشور، ساخته و پرداخته تل‌آویو، منافقین و برخی سرویس‌های اطلاعاتی غربی است تا جنایات رژیم صهیونیستی را تحت‌الشعاع قرار دهند. نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک در پاسخ به سوال رسانه‌های آمریکایی پیرامون اتهامات علیه ایران مبنی بر برنامه‌ریزی برای ترور مخالفین در خارج از کشور اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران هیچ هدف و برنامه‌ای برای عملیات ترور یا ربایش در غرب یا هر کشور دیگری ندارد».

درخواست ایران برای مجازات
عاملان حمله ولایت «غور» افغانستان
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حمله تروریستی به استقبال کنندگان از زائران کربلا در ولایت غور افغانستان را محکوم کرد. «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز جمعه در یک موضع‌گیری رسانه‌ای‌، حمله جنایتکارانه تروریست‌های داعشی به استقبال کنندگان از زائران کربلا در ولایت غور افغانستان را به شدت محکوم کرد و به خانواده شهدا تسلیت گفت و از خداوند متعال برای مجروحین شفای عاجل مسئلت نمود. کنعانی ضمن حمایت از اقدامات ضدتروریستی مقامات مسؤول، خواستار اقدامات فوری برای مجازات عاملان این جنایت شد.

تاکید یک نماینده مجلس
بر حرکت به سمت رفع فیلترینگ
نایب رییس کمبسیون اصل نود مجلس گفت: اکنون که کشور ما در شرایط عادی است به رئیس جمهور، وزیر ارتباطات و اعضای شورای عالی فضای مجازی پیشنهاد می‌دهم به سمت رفع فیلترینگ قدم بردارند. حجت‌الاسلام سیدمحمد موحد در مطلبی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «پیشنهاد به دولت برای رفع فیلترینگ اعتقاد دارم برای رونق کسب‌وکارهای اینترنتی و آرامش خاطر مردم و جلوگیری از هزینه‌های سنگینی که بر هموطنان برای تهیه فیلترشکن‌ها تحمیل می‌شود، باید با درایت و نظارت مناسب به سمت رفع فیلتر برویم.

سفر تاریخی پزشکیان به اقلیم کردستان عراق به ارتقای امنیت ملی ایران کمک خواهد کرد

گروه سیاسی: سفر سه روزه مسعود پزشکیان و هیات همراه او به کشور عراق، دیروز جمعه و پس از سفر به 6 استان کشور همسایه غربی پایان یافت. این سفر که نخستین سفر خارجی رئیس دولت چهاردهم پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بود، دستاوردهای استراتژیک مهمی را به همراه داشت. پزشکیان به 6 استان بغداد، اربیل، نجف، کربلا، سلیمانیه و بصره سفر کرد تا عملا عصری جدید را در عرصه همکاری و همگرایی با مهم‌ترین متحد ایران در منطقه کلید بزند.
به گزارش «تجارت»، در گذشته سفرهای مقام‌های سیاسی کشورمان بیشتر محدود به بغداد و نهایتا نجف بود اما پزشکیان با سفرهای اخیر خود نشان داد که تیم سیاست خارجی او خواهان تحول در مناصبات با کشور عراق در هر دو سطح حکومت مرکزی و حکومت اقلیم کردستان هستند. رئیس دولت چهاردهم با سفر به اربیل، پایتخت اقلیم کردستان که برای نخستین بار صورت گرفت، نشان داد که ایران خواهان تعمیق هر چه بیشتر روابط با کردها است. همچنین، هیات ایرانی با سفر به بصره نشان دادند که قلب اقتصادی عراق برای تهران اهمیتی ویژه دارد و خواهان گسترش نقش‌آفرینی در این استان استراتژیک هستند. شایان ذکر است، سفر دکتر «مسعود پزشکیان» رییس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه به طور گسترده ای در رسانه‌های دیداری، شنیداری، نوشتاری و اینترنتی عراق بازتاب داشته است. علاوه بر خبرگزاری‌ها، تیتر اول اغلب این روزنامه‌ها متعلق به روز اول رایزنی های دکتر پزشکیان با دولتمردان عراق بود که منجر به امضای 14 سند همکاری در حوزه های مختلف اقتصادی، تجاری، فرهنگی و اجتماعی شد. برخی از این روزنامه ها نیز مواضع اتخاذ شده رییس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر عراق را در قبال قضایای منطقه و جهان به ویژه ضرورت توقف نسل کشی جاری علیه مردم مظلوم غزه اهتمام ورزیده و آن را برجسته کردند.

دستاورد چشم‌گیر در بغداد با امضای 14 قرارداد همکاری
مسعود پزشکیان در نخستین روز سفر خود دیدارها و نشست هایی دوجانبه و چند جانبه با « محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق، «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور عراق، « فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق، « عمار حکیم» رهبر جریان حکمت عراق داشت. امضای ۱۴ سند همکاری در حوزه های اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، هنری، رسانه ای، بازرگانی،سیاسی، ورزشی و کشاورزی از جمله دستاوردهای نخستین روز سفر رئیس جمهور به عراق بود. رئیس جمهور کشورمان نخستین روز سفر خود را با زیارت حرم مطهر امام موسی کاظم (ع) و امام جواد (ع) در کاظمین به پایان رساند.

نخستین حضور رئیس‌جمهور ایران در اربیل و توافقات مهمی که حاصل شد
مسعود پزشکیان که در نخستین روز سفر خود به عراق با مقام‌های ارشد سیاسی این کشور در بغداد دیدار کرده بود، در دومین روز سفر خود با استقبال رسمی نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق روز پنج‌شنبه (22 شهریور) وارد اربیل شد. این نخستین سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اقلیم کردستان عراق به شمار می رود. پزشکیان پس از این دیدار در جمع خبرنگاران گفت که ایران و اقلیم کردستان عراق باید به هم کمک کرده و بستر همکاری با یکدیگر را فراهم کنند. رئیس اقلیم کردستان عراق نیز در جمع خبرنگاران تاکید کرد: در نشست با رئیس جمهور اسلامی ایران تاکید داشتیم که به هیچ عنوان از خاک اقلیم کردستان عراق علیه جمهوری اسلامی ایران نباید استفاده شود.
همچنین، پزشکیان مسعود بارزانی به دیدار و گفت وگو پرداخت. بارزانی در این دیدار نسخه‌ای از رمان تاریخی کردی «مم و زین» را به پزشکیان اهدا کرد. در ادامه نشست هیات ایرانی با مقامات ارشد منطقه اقلیم کردستان عراق برگزار شد. رئیس جمهور همچنین در جمع ایرانیان مقیم عراق حاضر شد و گفت: هر عیبی است از مسلمانی ماست وگرنه در غزه اسرائیل جرئت نمی‌کرد این بلا را بر سر مردم بیاورد. همچنین سران مذهبی و مسئولین اقلیم کردستان با رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار کردند. پزشکیان همچنین در دیدار جمعی از سران احزاب اقلیم کردستان عراق با تاکید بر اینکه همه انسان‌ها در برابر خداوند یکسان هستند و ملاک برتری فقط تقواست، تصریح کرد: اگر همه انسان‌ها در کنار یکدیگر بنا به دستورات الهی و توصیه پیامبران راه تقوا را طی کنیم، قطعا به رستگاری دست خواهیم یافت. پزشکیان در ادامه سفر دو روزه خود به سلیمانیه سفر کرد. وی در سلیمانیه به مزار جلال طالبانی، رئیس جمهور فقید عراق ادای احترام کرد. مسعود پزشکیان در ادامه سفر خود به عراق به منظور زیارت بارگاه ملکوتی علی ابن ابی‌طالب (ع) وارد نجف شد.

سفر ویژه پزشکیان به قلب اقتصادی عراق
در سومین و آخرین روز سفر رئیس جمهور به عراق دیروز جمعه هیات ایرانی عازم شهر استراتژیک بصره در جنوب عراق شد. رئیس جمهور به منظور دیدار با نخبگان فرهنگی، مذهبی، دانشگاهی و جمعی از عشایر بصره، با استقبال استاندار، وارد این استان شد. مسعود پزشکیان در نشست با نخبگان، دانشگاهیان و عشایر عراق در بصره، با ابراز خوشحالی بابت حضور در این نشست، اظهار کرد: شعار روشنم در دوره انتخابات در ایران براساس اعتقاد و باورم این بود که باید در کشور خود دست از اختلاف برداریم و دست به دست هم دهیم و همچنین با همسایگان با دوستی و برادری رفتار کنیم. وی ادامه داد: اگر ما مسلمان ها با هر باوری با هم برادری کنیم، آیا اسرائیل می تواند مسلمانان را هر روز قتل عام بکند؟ تفرقه، لبه آتش است. وقتی اختلاف می کنیم داخل آتش هستیم. ما هر روز نماز می‌خوانیم. هر روز می‌گوییم اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ‌. هدایت یعنی وحدت و انسجام و چنگ زدن به ریسمان خدا. عشایر و نخبگان بصره در این مراسم به عنوان هدیه، عبای عربی بر تن رئیس‌جمهور کشورمان کردند. استاندار بصره نیز دیروز جمعه تاکید کرد که سفر مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران به این استان تاریخی است. اسعد العیدانی استاندار بصره هم در گفت و گویی به «بغداد الیوم» گفته است که سفر رئیس جمهور ایران به بصره تاریخی است و برای مردم بصره مفاهیم بزرگی دارد. در باب اهمیت سفر به استان بصره توجه به این موضوع ضروری است که سفر به بصره یکی از هوشمندانه‌ترین سفرهای است که تا کنون در سطح سیاست منطقه‌ای ایران اجرایی شده است. در تشریح این موضوع باید توجه داشت که بصره از نظر ژئواستراتژیک مهم‌ترین استان و نقطه جغرافیایی عراق است. تنها تنفسگاه عراق به آب‌های آزاد و خلیج فارس همین شهر بندری است. بصره با حدود 93 میلیارد بشکه ذخایر نفتی، بزرگ‌ترین منطقه نفتی کل جهان است. همچنین باید توجه داشت که 90 درصد نفت کشور عراق بالغ بر روزانه 3 میلیون بشکه از استان بصره تولید و صادر می‌شود.

تجارت از پیامدهای ناگوار قطعی برق برای تولیدکنندگان مواد غذایی گزارش می‌‌دهد

گروه اقتصاد کلان: قطعی مکرر برق و تعطیلی خطوط تولید کارخانه‌ها، حالا گذشته از صنایع سنگین مانند فولاد و سیمان،حتی تولید مواد غذایی را هم دچار مشکل جدی کرده است. به گزارش تجارت، جدیدترین اخبار منتشر شده، حاکی از آن است که صنایع غذایی به دلیل قطعی برق، در فرآیند تولید دچار چالش جدی شده‌اند.

اختلال در تولید مواد غذایی به دلیل قطعی مکرر برق
نائب رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران گفت: کمبود گاز، برق و آب صنعت غذا را هم مانند صنایع دیگر کشور متضرر می‌کند، در روزهای گرمی که پشت سر گذاشتیم کارخانه‌های تولید مواد غذایی با سه روز تعطیلی در هفته تولید را پیش می‌بردند، این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که مواد اولیه تولید در صنعت غذا فسادپذیر است و اختلال در فرآیند تولید، نگهداری و توزیع را هم مختل می‌کند.رشید عزیززاده، نائب رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با ایلنا از پتانسیل‌های صنعت غذا در توسعه صادرات و جذب سرمایه خارجی به کشور گفت و توضیح داد: صنعت غذا خصوصی‌ترین صنعت ایران است و بیش‌تر از ۹۵درصد این صنعت به صورت واقعی در اختیار بخش خصوصی است و شرکت‌های دولتی و خصولتی سهم بسیار کمی از آن دارند، در نتیجه تصمیم‌ها در این صنعت با سرعت بیشتری گرفته می‌شود. وی افزود: در صنعت غذا ۲.۵ تا ۳ برابر بیشتر از نیاز داخل تولید صورت می‌گیرد و محصولات آن هم کیفیت مطلوبی دارد، بنابراین از پتانسیل خوبی برای صادرات برخوردار است البته این صنعت نتوانسته همه پتانسیل صادراتی خود را بالفعل کند.وی در تشریح مقاصد صادراتی مواد غذایی ایران گفت: عراق یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خارجی مواد غذایی ایران است، البته بازارهای خارجی تنها به این کشور محدود نمی‌شود و جمعیتی ۴۰۰ میلیون نفری در همسایگی ایران زندگی می‌کنند که می‌توانند مقصد صادرات مواد غذایی تولیدشده در ایران باشند و علاوه بر کشورهای همسایه کشورهایی افریقایی و حتی اروپایی در فهرست مقاصد صادرات مواد غذایی ایران قرار دارند. نائب رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: برای توسعه این صنعت و نوسازی و بهسازی تجهیزات آن نیاز به جذب سرمایه‌ است زیرا در بسیاری از کارخانجات تولیدکننده مواد غذایی نرخ استهلاک تجهیزات از نرخ سرمایه‌گذاری آنها فراتر رفته است و علاوه بر تجهیزات صنعت غذا در تامین مواد اولیه نیز به جذب سرمایه داخلی و خارجی نیاز دارد. عزیززاده یادآور شد: با این حال خصوصی بودن بخش زیادی از صنعت غذا به این معنا نیست که تحریم‌ها بر این صنعت هیچ تاثیری ندارد و این صنعت هم مانند صنایع دیگر در تبادلات مالی خارجی مشکل دارد با این حال شماری از کشورها و شرکت‌های خارجی توانسته‌اند با اتخاذ راهکارهایی مشکل تبادلات مالی در سرمایه‌گذاری بر صنعت غذا در ایران را حل و فصل می‌کنند. وی درباره پیامدهای کمبود حامل‌های انرژی بر صنعت گفت: کمبود گاز، برق و آب صنعت غذا را هم مانند صنایع دیگر کشور متضرر می‌کند، در روزهای گرمی که پشت سر گذاشتیم کارخانه‌های تولید مواد غذایی با سه روز تعطیلی در هفته تولید را پیش می‌بردند، این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که مواد اولیه تولید در صنعت غذا فسادپذیر است و اختلال در فرآیند تولید، نگهداری و توزیع را هم مختل می‌کند.

صنعت کشور زمین‌گیر شده است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه می‌گوید: در چشم انداز ۵ ساله کشور ضروری است ۳۰ هزار مگاوات برق، به رقم موجود اضافه شود تا شاهد وخیم‌تر شدن صنایع کشور نباشیم.
او با بیان اینکه قطع برق، صنعت کشور را
زمین‌گیر کرده است، افزود: قطعی برق باعث شده صنایع سالانه حدود ۵ میلیارد دلار خسارت ببینند. بر همین اساس آسیب‌های ناشی از خاموشی‌های مکرر برق برای صنایع، تبدیل به یکی از موضوعات اساسی صاحبان واحدهای صنعتی
شده است.
لاهوتی با تاکید بر زیان‌های ناشی از قطعی برق بر صنایع گفت: برخی مشکلات زیرساختی چون انجام نشدن سرمایه‌گذاری در بخش ساخت نیروگاه‌ها، نوسازی نشدن به موقع آنها و همچنین موضوع تحریم، بخش تولید و صنعت را با چالش‌های مختلف مواجه کرده است.
او با اعلام اینکه خساراتی که قطعی برق به تولید وارد می‌کند قابل جبران نیست، توضیح داد: کشور باید به سمت افزایش ظرفیت تولید نیروگاه‌های کشور پیش برود. در حال حاضر ظرفیت تولیدی برق نیروگاه‌ها ۹۳ هزار مگاوات است که این رقم باید به ۱۳۰ هزار مگاوات می‌رسید.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه اگر این شرایط خاموشی برای صنایع تداوم داشته باشد، صنعت کشور دچار خسارت‌های فراوان می‌شود، اعلام کرد: موضوعی که ضمن ورود زیان‌های جدی به واحدهای تولیدی و صنعتی ضربه‌ای جبران‌ناپذیر به توسعه کشور نیز خواهد زد.
بنابراین در چشم انداز ۵ ساله کشور باید ۳۰ هزار مگاوات برق به وضع موجود اضافه شود تا شاهد وخیم‌تر شدن وضع موجود برای صنایع مهمی چون فولاد و پتروشیمی و غیره نباشیم.
نماینده مردم لنگرود در پایان با بیان اینکه باید اقتصاد برق را از تصدی‌گری دولت خارج و به بخش خصوصی واگذار کرد، تاکید کرد: میزان حضور بخش خصوصی در این بخش کمرنگ شده که باید شرایط لازم برای حضور این بخش در اقتصاد برق فراهم شود.

سرمقاله

امین دلیری
کارشناس اقتصادی

حذف یا عدم حذف ارز ترجیحی 28500 تومانی تکرار تراتژی حذف ارز 4200 تومانیبا مفهوم مشابه دردوره زمانی دیگراست. ولی تفاوت ارز 4200 تومانی در ابتدای سال 97 که درستاد تدابیر اقتصادی دولت به نام ارز تک نرخی رسمی توسط معاون اول وقت رییس جمهوردر دولت دوازدهم اعلام شد، به ارز رسمی که غیر از این نرخ دیگری وجود ندارد و خرید و فروش ارز غیر از نرخ رسمی غیر قانونی است و با با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد، هنوز هم طنین این صدا درگوش آگاهان و ناظران بر تحولات بازار ارز بجا مانده است. پس از چند ماهی با بالا رفتن قیمت ارزتک نرخی ، عنوان جدید " ارز ترجیحی " را به خود گرفت. چون به علت افرایش شدید نرخ ارز قرارشد با تثبیت قیمت کالاهای اساسی و ضروری مورد مصرف مردم ، واردات کالاهای مورد اشاره با نرخ تثبیت شده 4200 تومانی انجام شود. توسط رییس سازمان برمانه و بودجه کشور اعلام شد 25 قلم از اقلام کالاهای اساسی و ضروری با ارز ترجیحی 4200 تومانی وارد کشور خواهد شد . تاریخ مصرف ارز ترجیحی 4200 تومانی با اعلام طرح جراحی اقتصادی درابتدای دوره تصدی دولت سیزدهم تمام شد. این بار عزم دولت برای برچیدن رانت و زدوبند در تخصیص ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، برای حذف آن جدی و قطعی شد. زیرا در هنگام ارایه بودجه سال 1401 درنیمه دوم سال 1400 پیشنهاد حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی به صورت رسمی به مجلس شورای اسلامی ارایه گردید. در هنگام تصویب بودجه 1401 در مجلس ، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که مخالف حذف ارز ترجیحی ولی با اصرار دولت چاره ای جز پذیرفتن نظر دولت نداشتند ، شروطی را در قانون بودجه سال 1401 گذاشتند ، درصورت حذف ارز ترجیحی از واردات کالاهای اساسی : اولاً ، کالابرگ الکترونیکی برای توزیع کالاهای اساسی باید توسط دولت انجام شود. ثانیاً ، قیمت کالاهای اساسی که با کالا برگ الکترونیکی توزیع می شود باید براساس پایه فیمت شهریور 1400 باشد . ثالثاً ، قیمت دارو و نان نباید تغییر کند. دارو با نظام دارو یار با قیمت مصوب در اختیار مردم قرار گیرد. دولت درسال 1401 با وجود حذف ارزترجیحی 4200 تومانی و افزایش 7 برابری آن به فیمت 28500 تومان درهمان سال اول از اجرای قانون بودجه عدول کرد و شروط قانونی بودجه به دلایل مختلف غیر مستدل اجرا نکرد.
درسال 1402 نیز با کارهای نصف و نیمه توزیع کالا برگ الکترونیکی را با قیمت افزایش یافته چند برابری قیمت کالاهای اساسی با قیمت پایه شهریور 1401 بین دهک های 1 الی 4 و سپس با تأخیر چند ماهه تا دهک های 7 درآمدی تعمیم داده شد . طرح دارو یار و تثبیت قیمت نان که بزرگترین دغدغه مردم است ، به طورناقص اجرا شد . نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اغماض از کم کاری دولت درعدم اجرای قانون بودجه سال 1401 درخصوص شروط مجلس درقبال حذف ارز ترجیحی ، اقدام جدی در راستای وظایف نظارتی خود انجام ندادند و دستگاه های نظارتی نیز نظیر دیوان محاسبات ، سازمان بازرسی کل کشور ، هیج پرونده ای دراین خصوص در رابطه با عدم اجرای قانون بودجه ، چون حذف ارزترجیحی که با شروط مهمی همراه بود ، شنیده نشد و اگرهم تشکیل شده باشد ، رسانه ای نشد و هیچ اهرم بازدارنده ای برای قانون مهمی که اجرای نصف و نیمه آن باعث تحولات منفی عمیقی دراقتصاد ایجاد نمود ، به کار گرفته نشد. باز همان ارز به رغم افزایش 700 درصدی، قصه تکراری مشابه ای را با وجود تغییر دولت بازگومی نماید، این بار باز از ایجاد رانت ، زدو بند و عدم اصابت ارز ترجیحی به مصرف کننده نهایی صحبت می شود . همان طیف که باعث حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی از واردات کالاهای اساسی شدند، حالا همان ادبیات را برای ارز ترجیحی 7 برابر شده فعلی را آغاز کرده اند. در صورتی دولت موظف در شرایط تورمی قدرت خرید کالاهای اساسی و ضروری مورد مصرف مردم را ثابت نگهدارد. اصل میزان ارز تخصیص داده شده برای واردات کالاهای اساسی است که تعلق می گیرد. این ارز با توجه به شرایط تحریمی کشور بیش از چهاردهه است برای واردات کالاهای اساسی اختصاص داده شده است . حال براثر کاهش شدید ریال در مقابل ارزهای معتبر خارجی ، ریال بیشتری برای ارز اختصاص داده شده ، تسعیر می شود . گناه مردم دراین کار زار چه است ؟ که باید تاوان سیاست های تورم زایی دولت ها را تحمل کنند ؟ همانطور که اشاره شد ، مشابهت بسیار زیادی بین ارز ترجیحی 4200 و ارزترجیحی 28500 وجود دارد . این دو نرخ ارز ، هردو تحت عنوان ارز به اصطلاح ترجیحی نام گرفتند و هردو نرخِ ارز در دو زمان متفاوت برای واردات کالاهای اساسی و ضروری کشور اختصاص یافت ، هر دونرخ با منتقدان و موافقانی مواجه بود با این استدلال که استمرار اختصاص ارز ترجیحی را مفسده آمیز و مضر و حتی تورم زا می دانستند و طرف مقابل ، حذف ارز ترجیحی از واردات کالاهای اساسی و ضروری را باعث شوک ارزی و قیمتی و افزایش سطح عمومی قیمت ها و کاهش قدرت خرید قشر ضعیف جامعه و کاهش مجدد ارزش پول ملی و بی ثباتی قیمت ها خواهد شد را مطرح می کردند. به طوری که موافقان حذف ترجیحی از این منظر که این ارز زمینه را برای رانت عده ای در بازار تهیه و توزیع کالا و ایجاد فضای مساعد برای زد و بند فاسدان و دلالان را فراهم می کند و برای دریافت ارز ارزان قیمت و بردن سود فراوان از شکاف نرخ ارز ترجیحی و آزاد ، منفعت فراوان می برند و باعث حضور پر رنگ آنها درصحنه تجارت پرسود ارز می شود ، مورد نقد آنان قرار دارد . با این تفاوت ، ارز 4هزار و دویست تومانی درزمان و دوره خودش یعنی از فروردین 1397 به عنوان ارز تک نرخی معرفی شد و اعلام شد خرید و فروش خارج از این نرخ ، معامله غیرقانونی محسوب می شود و با فروشندگان وخریداران غیرقانونی برخورد شده ، و خاطیان مورد پیگرد قانونی قرارخواهند گرفت. ضمن اینکه طیف وسیعی از متقاضیان ارز می توانند از مجاری قانونی با نرخ ارز 4200 تومانی حوایج و نیازهای ارزی خود را برطرف نمایند . ولی ارزترجیحی 28500 تومانی که براساس اجرای طرح تحول اقتصادی یا جراحی اقتصادی که از ابتدای سال 1401 با حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی به عنوان عامل ومقصر اصلی تمام اتفاقات ناهنجار و مادر همه فساد ها و زد و بند های سالهای 97 ، 98 مفسده آمیز قلمداد شد ، با افزایش نرخ ارز حدود 700 درصد نسبت به ارز ترجیحی قبلی ، جایگزین ارز ترجیحی قبلی شد و بعد ها همان اطلاق ارزترجیحی نام گرفت و گفته شد صرفاً به واردات کالاهای اساسی اختصاص یافته و این کالا ها با تخصیص ارزترجیحی جدید وارد خواهند شد.

یادداشت

قاسم مومنی
کارشناس مسائل قفقاز

در خصوص توافق آذربایجان و ارمنستان باید توجه داشت که نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان اخیراً در در مجمع بین‌المللی گفت‌وگوی ایروان اعلام کرده که مقدمه و ۱۳ ماده از این توافق برای امضا میان دو طرف آماده شده و این در حالیست که ایروان در مورد پرونده بازگشایی دالان زنگزور با جمهوری آذربایجان دچار چالش و تقابل شده است. جمهوری آذربایجان اعلام کرده که باید این کریدور توسط نهادهای بین‌المللی کنترل و نظارت شود و از منظر دیگر ایالات متحده و ترکیه به انضمام اروپا به دنبال افتتاح سریع خط لوله گاز با محوریت باکو هستند. این در حالیست که پاشینیان اخیراً در جلسه پرسش و پاسخ پارلمان کشور خود به این موضوع اشاره کرده که ارمنستان، ایمنی ارتباطات حمل‌ونقل بین مناطق غربی آذربایجان و نخجوان را تضمین می‌کند تا از حرکت بدون مانع شهروندان، وسایل نقلیه و بار در هر دو جهت اطمینان حاصل شود و به نوعی اصرار دارد که تامین امنیت باید از سوی ایروان در این مسیر انجام شود. در این میان باید توجه شود که این توافق و موضوع زنگزور، در حالی به میان آمده که بحث ارسال تسلیحات از سوی ایران به روسیه مطرح شده و ایالات متحده به انضمام تروئیکای اروپا علیه تهران موضع گرفتند و این روند می‌تواند به ضرر تهران تمام شود؛ چراکه با بازگشایی کوریدور زنگزور، ایران متضرر خواهد شد. در این بین باید توجه شود که آذربایجان در شرایط فعلی در وضعیت خوبی قرار دارد و از منظر اقتصادی، سیاسی و نظامی دست برتر را دارد و به همین جهت پاشینیان به دنبال آن است که هرچه زودتر توافق با جمهوری آذربایجان را امضا کند. نکته مهم این است که نخست‌وزیر ارمنستان صراحتاً نگران آن است که مبادا ترکیه و آذربایجان بخواهند مجدداً ایروان را تحت فشار قرار دهند و حتی از حملات نظامی احتمالی آنکارا و باکو هراس دارد و به همین دلیل است که پاشینیان اصرار دارد تا هرچه زودتر این توافق بر سر ۱۳ بند از ۱۷ بند آن، امضا شود. در مقابل باکو اعتقاد دارد که هر ۱۷ ماده باید مورد توافق نهایی قرار بگیرد و سپس به امضای دو طرف برسد. به نظرم دو طرف در مورد این توافق به نحوی با هم کنار می‌آیند تا بتوانند در نهایت اوضاع و احوال را به سمت دستیابی به صلح هدایت کنند. از منظر دیگر باید توجه شود که ایروان نگران رفتار مسکو این راستا است و نمی‌خواهد این توافق توسط روس‌ها با مشکل مواجه شود. بر همین اساس اختلاف دو طرف هم بر سر زنگزور و مدل نظارت بر آن هم یک مساله جدی به شمار می‌رود اما در نهایت ممکن است که دو طرف بر سر اداره و نظارت بر این کوریدور توسط یک طرف سوم مانند اتحادیه اروپا به توافق برسند و در نهایت قرارداد صلح میان باکو و ایروان امضا شود.  

گروه اقتصادی: صنعت لوازم خانگی با مشکلاتی از جمله عدم تأمین مالی و تخصیص ارز، تورم، کاهش قدرت خرید مصرف کننده، محدودیت تأمین مواد اولیه و سرمایه در گردش مواجه شده است.
به گزارش تجارت به نقل از مهر، بازار لوازم خانگی در کشور از جمله بازارهایی است که در سال‌های اخیر با رشد قابل توجهی هم به لحاظ تولید و هم از نقطه نظر صادرات مواجه بوده به طوری که تولید لوازم خانگی با رشد ۳ میلیون دستگاه از ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۱ به ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در سال گذشته رسیده است و برای سال جاری نیز دستیابی به رشدی همانند سال گذشته و رسیدن تولید آن به ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه هدف گذاری شده است.
در حوزه صادرات نیز طی سه سال اخیر میزان صادرات لوازم خانگی از ۳۸۰ میلیون دلار تا ۴۴۰ میلیون دلار متغیر بوده است. اما این تنها یک روی واقعیت است و چندی است با وجود برخورداری این صنعت از این میزان رشد، زنگ خطر برای آن به دلیل وجود موانعی بر سر راه تولید به صدا درآمده و باعث شده دنیای تجارت آن روی دیگرش را هم به اهالی این صنعت نشان دهد.
یکی از موانع مهم و اساسی تولید لوازم خانگی، کمبود نقدینگی و عدم تأمین ارز موردنیاز در این صنعت است. در حال حاضر ارزش بازار لوازم خانگی کشورمان بیش از ۶ میلیارد دلار (یک درصد بازار جهانی) است و این بازار سالانه به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارز نیاز دارد. به گفته دست‌اندرکاران شرکت‌های تولیدی لوازم خانگی در کشور عدم تخصیص به موقع ارز به این صنعت باعث شده است تا مواد اولیه موردنیاز این بخش در گمرک در انتظار ترخیص باقی مانده و تولید این صنایع با کمبود شدید مواد اولیه مواجه شود. در شرایط کمبود نقدینگی و عدم تأمین ارز، واحدهای تولیدی ناچارند مواد اولیه خود را از بازار آزاد تهیه کنند که همین امر موجب افزایش قیمت تمام شده محصول نهایی شده و منجر به کاهش رقابت‌پذیری محصول در بازارهای داخلی و حوزه صادرات می‌شود. همچنین عدم تأمین مالی و تخصیص ارز برای واحدهای تولیدی مشکلاتی را نیز برای ثبت سفارش جهت واردات ماشین‌آلات به همراه داشته است.
مسئله اساسی دیگر که بازار تولید لوازم خانگی در کشور را با چالش جدی مواجه کرده است تورم در قیمت مواد اولیه لوازم خانگی است که میزان آن بیش از تورم عمومی در کشور برآورد می‌شود. در حالی که تورم عمومی در کشور سالانه بین ۴۰ تا ۵۰ درصد گزارش می‌شود، تورم در بخش مواد اولیه تولید لوازم خانگی بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ درصد ارزیابی شده است. کارشناسان دلایل عمده این تورم سرسام‌آور را ناشی از رشد قیمت ارز و همچنین وجود انحصار در عرضه مواد اولیه و اجبار تولیدکنندگان به تأمین آن از بازار آزاد می‌دانند. امید فاضلی نیا، دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی درباره محدودیت تأمین مواد اولیه و تورم آن به مهر گفت: علاوه بر اینکه قیمت ارز در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته، قیمت مواد اولیه مورد نیاز صنعت لوازم خانگی هم در بورس کالا با قیمت‌های جهانی تعیین می‌شود که عملاً با نرخ ارز رشد قابل توجهی پیدا کرده است. از طرف دیگر باید در نظر داشت که تولیدکنندگان لوازم خانگی نمی‌توانند تمام مواد اولیه موردنیاز خود را از بورس تهیه کنند، زیرا عرضه مواد اولیه بسیار کمتر از تقاضاست. به همین دلیل تولیدکنندگان مجبور هستند بخشی از مواد اولیه خود را از بازار آزاد دریافت کنند که با نرخ‌های بالایی عرضه می‌شود.
محصولات پلیمری یکی از مواد اولیه اصلی مورد نیاز تولید لوازم خانگی در کشور به حساب می‌آید. اما از آنجا که انحصار تولید این محصولات در دست دو شرکت است و از آنجا که این دو شرکت نیز عمدتاً روی صادرات محصولات خود تمرکز کرده و بازارهای داخلی را تا حدودی نادیده گرفته‌اند در حال حاضر عرضه محصولات پلیمری در بورس کالا به شدت کاهش یافته و تولیدکنندگان را وادار کرده است تا مواد اولیه موردنیاز را از بازار آزاد تهیه کنند.
اما موضوع فقط به تورم و محدودیت در تأمین مواد و قطعات ختم نمی‌شود. کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده نهایی چالش عمده دیگری است که بازار لوازم خانگی را به رکود عمیقی فرو برده است. این رکود که در سال‌های اخیر بر بازار حاکم شده و همچنان ادامه دارد هم حاصل عدم کشش بازار و توان پایین خرید توسط مردم است و هم ردپای تورم در آن به چشم می‌خورد. افزایش نرخ ارز به‌ویژه دلار در سال‌های اخیر موجب شده تولیدکننده نیز به صورت محدود و قطره‌چکانی محصولاتش را روانه بازار کند ضمن اینکه ارائه قیمت‌های دستوری و مداخله در بازار از جانب نهادهایی همچون سازمان حمایت از مصرف کنندگان نیز بر این آشفتگی دامن زده و اصطلاحاً برای تولیدکننده شرایط قوز بالاقوز ایجاد کرده است.
سرمایه در گردش نیز این روزها حلقه مفقوده زنجیره تولید محسوب می‌شود. تأمین سرمایه در گردش یکی از اساسی‌ترین نیازهای تولید در کشور است. سرمایه در گردش، دارایی جاری یک کسب‌وکار است که قابلیت نقدشوندگی را در کوتاه مدت داشته و هزینه‌ها و نیازهای روزمره یک شرکت را تأمین می‌کند. با وجود نام‌گذاری سال‌های اخیر مبنی بر حمایت همه جانبه از تولید اما به نظر می‌رسد بانک‌ها به زعم خود چندان متعهد به تحقق این شعار نبوده و بر اساس اعلام بانک مرکزی، تسهیلات کافی از سوی این نهادها به بخش‌های تولیدی تعلق نگرفته است. هر چند به باور بسیاری از کارشناسان اقتصادی بانک‌ها وظیفه کنترل نقدینگی و جلوگیری از رشد تورم را بر عهده دارند اما طمع کسب سود بیشتر برای آنها باعث شده تا نه تنها نقدینگی کافی به بخش تولید تزریق نکنند بلکه بیشتر سرمایه‌شان را متوجه کسب‌وکارهای غیر مولد، سفته‌بازی و سوداگری نمایند.
در این راستا بانک مرکزی نیز طی اقدامی انتشار گواهی سپرده با نرخ سود ۳۰ درصدی با هدف تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد که این اقدام نیز عملاً امتیازی برای تولیدکننده به شمار نرفته چرا که بسیاری از آنها اصولاً توان بازپرداخت چنین سودهایی را به شبکه بانکی کشور ندارند.
به همه موارد فوق ناترازی انرژی را نیز باید اضافه کرد که این روزها سایه اش بر سر واحدهای تولیدی بیش از هر زمان دیگری سنگینی می‌کند. در سال‌های اخیر تقاضای برق در مقایسه با ظرفیت تولید آن رشد بی سابقه‌ای را تجربه کرده و به همین دلیل قطعی‌های مکرر برق بسیاری از صنایع را با چالش تعطیلی‌های گسترده و ضرر و زیان ناشی از آن مواجه ساخته است. کارشناسان بر این باورند کاهش میزان تولید و عرضه محصولات لوازم خانگی در کنار دیگر عوامل همچون مشکلات ناشی از تأمین مواد اولیه و قطعات، ثبت سفارش، تورم و نقدینگی می‌تواند به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها منجر شده و این صنعت را گرفتار در دور باطل افزایش قیمت و رکود ناشی از آن نماید. در پایان باید یادآور شد عدم سیاست‌گذاری اصولی و رشد فزاینده تولیدکنندگان خرد و ضعیف به جای حمایت از برندهای ملی و تقویت زنجیره‌های ارزش، دیگر آسیبی است که دامن‌گیر این صنعت شده است. رشد بی‌ضابطه و قارچ‌گونه واحدهای تولیدی خرده‌پا هیچ کمکی به صنعت تولید لوازم خانگی در کشور نمی‌کند و با مصرف منابع و مواد اولیه حتی باعث می‌شوند تولیدکننده‌های معتبر نیز به مرور از مدار تولید خارج شوند. مشکل دیگر این است که این برندهای کوچک و خرد معمولاً جایی در بازارهای جهانی نیز ندارند و توفیقی برای صادرات به دست نمی‌آورند. بعد از رفتن نشان‌های خارجی که هم‌نوایی با تحریم‌های ظالمانه غرب بود، حالا دوباره ایجاد نشان ملی در صنعت لوازم خانگی کشور بر سر زبان مسئولان وزارت صمت افتاده و هدف از آن توسعه صادرات عنوان می‌شود. موضوعی که می‌بایست خیلی پیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت. در این رابطه معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: باید برندهایی را با اجتماع واحدهای کوچک‌تر ایجاد کنیم تا بحث ادغام و همکاری صنایع کوچک‌تر با صنایع بزرگ‌تر شکل بگیرد.
مجموع مسائلی که پیش‌تر به آن اشاره شد حال ناخوش این روزهای صنعت لوازم خانگی کشور را رقم زده است و انتظار می‌رود مسئولان و متولیان حمایت از صنایع لوازم خانگی در کشور به عنوان و در صدر آن وزارت صمت چشم خود را به روی پیشرفت این صنعت که در حال جان گرفتن بود و حمایت از آن نبندند و با اخذ تمهیدات لازم به منظور کاهش موانع پیش روی این صنعت رو به رشد که یکی از بازارهای پایین‌دستی صنعت فولاد محسوب می‌شود مانع از خاموشی چراغ پرفروغ آن در کشور شوند.

پوتین در دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی:

گروه سیاسی: دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار رئیس‌جمهور روسیه گفت که رویکرد توسعه مناسبات دوجانبه در دولت جدید ایران ادامه خواهد داشت. پوتین نیز روابط دوجانبه را راهبردی توصیف کرد.
به گزارش «تجارت»، «علی‌اکبر احمدیان» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی که به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در نشست مقامات بلندپایه امنیتی کشورهای عضو گروه بریکس به سن‌پترزبورگ سفر کرده است، روز پنجشنبه در فضایی صمیمی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه دیدار کرد. در این ملاقات که در اقامتگاه تابستانی پوتین در سن‌پترزبورگ انجام شد، طرفین درباره همه مسائل مرتبط با روابط دوجانبه گفت‌وگو و مسائل مرتبط را بررسی کردند. در این دیدار که با حضور «سرگئی شویگو» دبیر شورای امنیت ملی روسیه برگزار شد، احمدیان در آغاز سخنان خود در این دیدار، سلام مقام معظم رهبری را به رئیس‌جمهور روسیه ابلاغ کرد.
احمدیان در ادامه با اشاره به آغاز به کار دولت جدید در ایران، تاکید کرد که رویکرد توسعه مناسبات دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در دولت «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز ادامه خواهد داشت. نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی همچنین آخرین روند توسعه مناسبات تهران-مسکو در ابعاد دوجانبه و همچنین همکاری‌های ۲ کشور در مجامع بین‌المللی را برشمرد. رئیس‌جمهور روسیه نیز در این دیدار، روابط دوجانبه این کشور با جمهوری اسلامی ایران را راهبردی توصیف کرد. او گفت: باید توجه داشته باشیم که در سال‌های اخیر روابط دوستانه روسیه و ایران پویایی بیشتری پیدا کرده است. پوتین افزود: همه این پیشرفت‌ها در مناسبات، عمدتاً با حمایت رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله آقای «سید علی خامنه‌ای» اتفاق می افتد. از شما می‌خواهم بهترین و مهربان ترین آرزوهای من را به ایشان برسانید. رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به برگزاری نشست آتی سران گروه بریکس طی روزهای اول تا سوم آبان ۱۴۰۳ افزود: روسیه منتظر رئیس‌جمهور جدید ایران در نشست بریکس در کازان خواهد بود. او ادامه‌ داد: در جریان نشست بریکس در کازان با رئیس‌جمهور ایران دیدار جداگانه‌ای خواهم داشت. رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به روند تدوین موافقت‌نامه همکاری‌های جامع بلندمدت ۲ کشور اظهار داشت: روسیه منتظر سفر جداگانه رئیس‌جمهور ایران برای امضای توافقنامه جدید مشارکت راهبردی است. پوتین با بیان اینکه روسیه مصمم به همکاری با ایران در حوزه‌های مختلف است، یادآور شد: حجم مبادلات تجاری ۲ کشور در ۶ ماهه نخست سال جاری میلادی، حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است. رئیس‌جمهور روسیه با ابراز خرسندی از اینکه همکاری با روسیه برای رئیس‌جمهور جدید ایران نیز یک اولویت است، توسعه کریدور شمال-جنوب را از پروژه‌های دارای اولویت ۲ کشور خواند و گفت: از مسیر مواصلاتی ایران حمایت می‌کنیم.

گروه اقتصادی:‌اخیرا رئیس‌جمهور اعلام کرد که به دلیل مشکلات جدی کم‌آبی، ممکن است کشور مجبور به انتقال پایتخت شویم این اظهارنظر، توجه بسیاری را به خود جلب کرد؛ چرا که تهران، به عنوان پایتخت فعلی، با بحران‌های زیست‌محیطی متعددی از جمله کمبود منابع آبی مواجه است اما تغیییر پایتخت نیز کار چندان ساده‌ای نیست.
به‌گزارش ایسنا، بر اساس گزارش‌های رسمی و داده‌های ارائه‌شده توسط وزارت نیرو و کارشناسان حوزه منابع آب، وضعیت منابع آبی تهران در سال‌های اخیر به شدت بحرانی شده است. میانگین بارش سالانه در تهران طی چند دهه گذشته حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است. این کاهش بارندگی به طور مستقیم بر حجم ذخایر سدهای اطراف تهران تاثیر منفی گذاشته است. همچنین میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی در تهران به مرز بحرانی رسیده است. سطح این منابع طی ۲۰ سال گذشته به‌طور میانگین حدود ۱۲ متر افت داشته و این مسئله باعث افزایش فرونشست زمین در برخی مناطق شهری شده است. از طرف دیگر حدود ۷۰ درصد از آب شرب تهران از سدهای اطراف شامل سدهای کرج، لار، طالقان، ماملو و لتیان تامین می‌شود. کاهش بارندگی‌ها باعث کاهش ذخیره این سدها تا حدود ۴۰ درصد ظرفیت شده است. مصرف سرانه آب در تهران به‌طور میانگین حدود ۲۵۰ لیتر در روز است که از استانداردهای جهانی بالاتر است. این میزان مصرف بالاتر از حد پایدار بوده و فشار مضاعفی بر منابع آبی وارد می‌کند. همچنین به دلیل برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، برخی مناطق جنوب تهران با نرخ فرونشست حدود ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر در سال مواجه هستند که یکی از پیامدهای جدی بحران آب محسوب می‌شود. این آمارها نشان‌دهنده وضعیت بحرانی منابع آبی تهران و ضرورت اتخاذ راهکارهای فوری و پایدار برای مدیریت منابع آب و مصرف بهینه آن است. همین موضوع موجب شده تا رئیس جمهوری به‌طور مشخص به مشکلات ناشی از مصرف بی‌رویه آب و کاهش ذخایر آبی اشاره کرد و گفت " توسعه تهران با بی آبی که وجود دارد، هر کاری کنیم بیخود داریم وقت تلف می کنیم. تهران به عنوان پایتخت کشور با مشکلاتی دست به گریبان است که هیچ راه‌حلی جز انتقال مرکزیت نداریم؛ کمبود آب، نشست زمین، آلودگی هوا و امثال آن با تداوم سیاست‌ها و اقداماتی که تا به حال اتخاذ و اجرا شده‌اند، فقط تشدید شده و راه‌حل اساسی جابجایی مرکزیت سیاسی و اقتصادی کشور است. "

وضعیت بحرانی منابع آبی در تهران
تهران به دلیل جمعیت بالا و تمرکز بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی، اداری و سیاسی، فشار زیادی بر منابع طبیعی خود وارد می‌کند. این شرایط باعث شده تا برخی از کارشناسان و مسئولان، به فکر جابجایی پایتخت به منطقه‌ای با شرایط بهتر و منابع طبیعی پایدارتر بیفتند. داریوش مختاری کارشناس حوزه مدیریت منابع ابی در این رابطه با اشاره به وضعیت بحرانی منابع آبی تهران به ایسنا گفت: تهران به دلیل موقعیت جغرافیایی و افزایش سریع جمعیت، با چالش‌های جدی در زمینه تامین آب مواجه است. بیش از ۷۰ درصد منابع آبی این شهر از منابع سطحی مثل سدهای اطراف تامین می‌شود، اما تغییرات اقلیمی، کاهش بارش‌ها و افزایش دما باعث کاهش شدید این ذخایر شده است. وی افزود: از سوی دیگر، برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی برای جبران کمبود آب، منجر به افت سطح آب‌های زیرزمینی شده است. این مسئله نه تنها پایداری منابع آبی را به خطر انداخته، بلکه باعث فرونشست زمین در برخی مناطق تهران شده است.

راه‌حل چیست؟
این کارشناس تاکید کرد: برای مقابله با بحران آب، تنها جابجایی پایتخت کافی نیست؛ ما نیازمند مدیریت بهینه منابع موجود، کاهش مصرف در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و خانگی و توسعه فناوری‌های نوین در تصفیه و بازچرخانی آب هستیم. در غیر این صورت، هر شهر دیگری هم که به عنوان پایتخت انتخاب شود، در آینده با مشکلات مشابهی مواجه خواهد شد. مختاری با بیان اینکه جابجایی پایتخت، فرآیندی پیچیده و پرهزینه است. این تصمیم نه تنها شامل انتقال دستگاه‌های دولتی و اداری می‌شود، بلکه نیاز به ایجاد زیرساخت‌های جدید، انتقال جمعیت و حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی ناشی از این جابه‌جایی دارد، افزود: همچنین، تعیین مکان جدیدی که بتواند نیازهای زیست‌محیطی و اقتصادی کشور را تامین کند، از جمله چالش‌های بزرگ این طرح است. وی با اشاره به راهکارهای جایگزین، اظهار کرد: به جای جابه‌جایی پایتخت، می‌توان با بهینه‌سازی مصرف آب، مدیریت بهتر منابع و استفاده از فناوری‌های نوین، بحران کم‌آبی در تهران را کنترل کرد. برنامه‌های مختلفی نظیر استفاده از آب‌های بازچرخانی، توسعه سیستم‌های تصفیه و ذخیره‌سازی آب، و مدیریت بهتر کشاورزی و صنعتی می‌تواند تا حد زیادی به کاهش فشار بر منابع آبی کمک کند. به گفته این کارشناس در حالی که اظهارات رئیس‌جمهور نشان‌دهنده عمق بحران آب در پایتخت است، تصمیم به جابجایی پایتخت نیازمند بررسی‌های بیشتری است. این اقدام می‌تواند به حل بخشی از مشکلات کمک کند، اما در عین حال مشکلات جدیدی نیز به همراه خواهد داشت.

تبعات انتقال پایتخت چیست؟
مختاری با بیان اینکه به طور معمول بسیاری از تصمیم ها با محدودیت هایی روبروست که می توان با گذر از آن محدودیت ها و پیامدهای نگران کننده، آن‌ها را اجرایی کرد، گفت: پیشنهاد انتقال پایتخت، نیز چنین است. یکی از ابعاد بسیار نگران کننده چنین تصمیمی در صورتی که اجرا شود، جنبه های زیست محیطی و تاریخی آن است. تجربه نشان داده است که کلانشهرهای تهران و مشهد، سکونتگاه‌هایی بوده اند که به سبب تمرکز جمعیتی بالا، جزو بحرانی ترین شهرهای کشور از بابت پیامدهای منفی زیست محیطی همانند کم آبی، بی آبی، فرونشست زمین، آلودگی هوا و نابودی کامل ۱۵ هزار هکتار باغات پیرامون تهران و هضم شدن عرصه ها در شهرنشینی بی رویه هستند. وی افزود: نگران کننده تر از این پیامدها، تحلیل رفتن تدریجی بافت های تاریخی مشهد و تهران از دهه ۴۰ تا کنون بوده است. می توان از تجارب کشورهای دیگر کمک گرفت. به طور معمول، کشورهایی که پایتخت را از شهرهای بزرگ جابجا کرده اند، به اراضی آزاد و گسترده و خالی از سکنه انتقال داده اند و عملا یک شهر پایتختی جدید را پایه گذاری کردند. انتقال پایتخت، پیامدهایی که دامنگیر شهرهای بزرگ تهران و مشهد شده است را با ضریب فزاینده ای، دامنگیر شهرهای هدف خواهد کرد. این کارشناس با بیان اینکه این انتقال به مثابه، توسعه بی رویه یک شهر است، گفت: برای نمونه شهر شیراز، برای تامین آب مشترکان آب شهری خود، ناچار شده است ۷۰ میلیون متر مکعب، انتقال آب بین حوضه ای از سد درودزن انجام دهد و در همان حال از همین منابع آب نیز نمی تواند کسری آب مورد نیاز حدود ۵۰۰ هکتار از ۸۰۰ هکتار باغ های قصرالدشت را که آخرین ریه تنفسی شیراز است، تامین کند. در همان حال، برای توسعه یک شهر در قامت یک پایتخت ناچار است به شیرین سازی و انتقال آب از دریا رو بیاورد، گزینه ای که ناپایدار و بسیار پر هزینه و ناممکن است.

چالش جدید بازار مسکن؛

گروه اقتصادی:نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران گفت: آن چیزی که بابت معامله با ملک تهاتر می‌شود باید سند داشته باشد و برای مواردی مانند طلا و ارز و موارد دیگر که مستندی نداشته باشند، امکان دارد در روند انتقال مالکیت طرفین معامله دچار مشکل شوند و قرارداد باید مبنای ریالی داشته باشد.
داود بیگی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره معاملات تهاتری با ملک اظهار داشت: معاملات تهاتری مشکل قانونی ندارند تهاتر یکی از روش‌های پرداخت است اما باید مبنای قرارداد ریال باشد و عوض ریالی آن به صورت کتبی ثبت و لحاظ شود. وی ادامه داد: آن چیزی که بابت معامله با ملک تهاتر می‌شود باید سند داشته باشد و برای مواردی مانند طلا و ارز و موارد دیگر که مستندی نداشته باشند، امکان دارد در روند انتقال مالکیت طرفین معامله دچار مشکل شوند. برای مثال وقتی تهاتر با خودرو انجام می‌شود، سند خودرو و مشخصات و ارزش آن معلوم و مشخص و قابل رهگیری است و مشکلی در این قراردادهای تهاتری وجود ندارد.
نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با اشاره به سهم قراردادهای پیش‌فروش در معاملات مسکن گفت: پیش‌فروش در معاملات مسکن سهمی نزدیک به صفر دارد و امروز شاهد از بین رفتن پیش فروش در ساخت و سازها هستیم در حالی که پیش از این بسیاری از سازندگان با سرمایه خرد می‌توانستند ساخت و ساز کنند امروز وارد بازارهای موازی غیر مولد طلا، ارز و خودرو شده‌اند.
بیگی‌نژاد افزود: در تغییر قوانین مشاوران املاک از معاملات پیش فروش خارج شدند اما امروز شاهد این نوع از معاملات در مناطقی مانند چیتگر هستیم که توسط تعاونی‌ها انجام می‌شود. تعاونی‌ها به این حوزه ورود کرده‌اند و از طریق ساز و کار دیگری به در این بخش فعالیت می‌کنند و امروز هر تعاونی با تعریف اساسنامه‌ای می‌تواند سرمایه مردم را جذب کند.
نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به شرط ورود مشاوران املاک به پیش‌فروش‌ها اظهار داشت: تنها افرادی از مشاوران املاک به این حوزه می‌توانند ورود کنند که از طریق دفاتر اسناد رسمی اقدام کنند و شناسنامه فنی ساختمان وجود داشته باشد و روند پیچیده شده است. اما نتیجه این است که بازاری که توانسته بود بسیاری از خانوار را خانه‌دار کند امروز از بین رفته‌است.

هریس در مناظره با ترامپ امیدوارکننده عمل کرد

گروه جهان: نخستین مناظره و شاید تنها مناظره میان دونالد ترامپ و کامالا هریس در سطحی گسترده با واکنش‌های مختلف همراه بوده است. پس لرزه‌های این مناظره از تضعیف پایگاه ترامپ و افزایش شانس دموکرات‌ها برای فتح مجدد کاخ سفید حکایت دارد.
به گزارش «تجارت» بعد از مناظره اول میان دو کاندیدای حزب دموکرات و جمهوری‌خواع، ترامپ در رسانه اجتماعی تروث سوشال و پس از شرکت در مناظره با هریس نوشت: «مناظره دیگری در کار نخواهد بود.» اگرچه ترامپ عملکرد خود را در مناظره روز سه شنبه در مقابل هریس خوب توصیف کرد، اما ۶ اهداکننده مالی جمهوری خواه و سه مشاور ترامپ گفتند فکر می‌کنند هریس در مناظره برده چون ترامپ نتوانست به خوبی پاسخ بدهد. بر اساس آمار موسسه «نیلسن»، این مناظره ۶۷.۱ میلیون ببینده تلویزیونی داشت. درحالیکه ترامپ گفته نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد او پیروز این مناظره بوده، چند نظرسنجی نشان دادند که شرکت کنندگان می‌گویند هریس عملکرد بهتری داشته است.

برتری محسوس هریس در نظرسنجی‌ها
در آخرین نظرسنجی مشترک خبرگزاری رویترز و موسسه ایپسوس که نتایج آن روز پنجشنبه / به وقت محلی منتشر شد، کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا و نامزد حزب دموکرات در مناظره انتخاباتی با دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده پیروز شده است. شرکت‌کنندگان در آخرین نظرسنجی که به طور مشترک توسط رویترز / ایپسوس در روز گذشته انجام و نتایج آن هم در همان روز منتشر شده است، به پرسش‌های مطرح شده پاسخ دادند و اکثریت آنها اعلام کردند که از نظر آنها هریس در نخستین مناظره انتخاباتی با ترامپ پیروز شده است. نتایج نظرسنجی رویترز / ایپسوس نشان داد که پس از برگزاری نخستین مناظره انتخاباتی بین هریس و ترامپ، معاون رئیس جمهور آمریکا با ۴۷ درصد در مقابل ۴۲ درصد یعنی با ۵ درصد اختلاف از رئیس جمهور سابق ایالات متحده پیشی گرفته است. نتایج این نظرسنجی همچنین مشخص کرد که برتری هریس نسبت به ترامپ پس از این مناظره انتخاباتی افزایش یافته است چرا که به عقیده ۵۳ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی هریس در این مناظره بر رقیب‌ خود پیروز شد در حالی که فقط ۲۴ درصد از آنها همین عقیده را در مورد ترامپ داشتند. بر اساس نتایج این نظرسنجی، ۵۲ درصد از رأی‌دهندگان آمریکایی شرکت‌کننده در آن، ترامپ را خیلی پیرتر از آن می‌دانند که ریاست دولت آمریکا را به عهده بگیرد در حالی که فقط هفت درصد از آنها همین عقیده را در مورد هریس داشتند.
علاوه بر این، نتایج این نظرسنجی نشان داد که شرکت‌کنندگان در آن به هریس امتیازهای بهتری نسبت به ترامپ در خصوص نحوه رفتار آنها در طول این مناظره انتخاباتی دادند، به طوری که ۵۶ درصد از آنها گفتند که معاون رئیس جمهور آمریکا در طول این مناظره باوقارتر از رقیب خود رفتار کرد در صورتی که فقط ۲۴ درصد از آنها همین عقیده را در مورد رئیس جمهور سابق آمریکا داشتند. نتایج این نظرسنجی همچنین مشخص کرد که به عقیده ۴۹ درصد از رأی‌دهندگان آمریکایی که به پرسش‌های این نظرسنجی پاسخ دادند، به نظر می‌رسد که هریس فردی است که به نگرانی‌های آنها گوش می‌دهد ولی تنها ۱۸ درصد از آنها همین نظر را در مورد ترامپ داشتند. این نظرسنجی در سطح ملی انجام شد و یک هزار و ۶۹۰ نفر از بزرگسالان آمریکایی واجد شرایط رأی دادن در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده از سراسر این کشور در آن شرکت کردند.

تثبیت پیشتازی هریس
در سطحی دیگر، «کامالا هریس» معاون رئیس جمهور و نامزد حزب دموکرات با کسب ۴۷ درصد آرا و اختلافی ۵ درصدی، بر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه غلبه کرده است. طبق تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده توسط «رویترز و موسسه ایپسوس که شامگاه امروز توسط خبرگزاری رویترز منتشر شده معاون رئیس‌جمهور آمریکا، ۴۷ درصد به ۴۲ درصد از دونالد ترامپ پیشی گرفته و برتری خود را پس از مناظره علیه رئیس‌جمهور سابق که رأی‌دهندگان عمدتا فکر می‌کنند او برنده شده است، افزایش داده است. این نظرسنجی دو روزه که پس از مناظره اخیر ترامپ علیه هریس برگزار شده، حاکی از افزایش پیشتازی هریس در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. هریس در نظرسنجی رویترز و موسسه ایپسوس در ۲۱ الی ۲۸ اوت، فقط یک درصد با رقیب خود اختلاف داشت.