آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم

. حجت‌الاسلام کاظم صدیقی ظهر دیروز جمعه در خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: همه را به رعایت حریم حق تعالی و توجه به حضور خداوند و قدم برداشتن برای جلب رضای خدا دعوت می‌کنم. خطیب نماز جمعه تهران افزود: امت وقتی امت است که مسیر و مقصد و امام و راهنما و وحدت واحد دارند؛ همه از اختلاف ضرر می کنند و نزاع کار عقل نیست و کار شیطان و نفس اماره است لذا اتحاد بسیار اهمیت دارد. صدیقی اضافه کرد: همگان باید حریم یکدیگر را حفظ کنند؛ شرف بنده خدا از خانه خدا پیش خدا بیشتر است پس آبروی هم را نبریم و پای هم را نگیریم و برای هم پرونده درست نکنیم. دل هم را نسبت به یکدیگر چرکین نکنیم و همدیگر را پایمال نکنیم و ایثار و محبت داشته باشیم. وی افزود: درباره آن‌هایی که گناه می کنند، روایات این است که خدا منتظر برگشت گناهکار است. خداوند اهل توبه را محبوب خودش معرفی کرده است. کسی که گناه کرده و اکنون گناه نمی کند، خداوند گناه او را به حساب نمی آورد و گناه تائب را محو می کند. خداوند یک نفر را با یک گناه طرد نمی کند و دعوت خصوصی می کند و نازش را می کشد.

 

انتخابات و مشارکت مهم‌ترین مولفه امنیت ملی است

وزیر کشور در مراسم معارفه معاون سیاسی جدید وزارت کشور، انتخابات و مشارکت را مهمترین مولفه امنیت ملی خواند و گفت: همه باید تلاش کنیم در کمال صحت، سلامت و امنیت انتخابات با مشارکت بالا برگزار شود. مراسم معارفه علی زینی وند معاون سیاسی جدید وزارت کشور و تکریم شاهچراغی معاون پیشین، عصر چهارشنبه با حضور وزیر کشور و معاونان وزارتخانه و مدیران کل این معاونت، برگزار شد. اسکندر مومنی در این مراسم، دوران مسوولیت اقای شاهچراغی را سخت توصیف کرد و گفت: در این دوره کوتاه چند مرحله انتخابات مجلس و ریاست جمهوری و مجلس خبرگان رهبری، همراه با آرامش و امنیت برگزار شد. وزیر کشور افزود: از بین چند گزینه برای این پست، اولویت اول برای انتخابم از همه جهات آقای زینی‌وند بود چون وی را از دوره خدمتی‌اش در استان سیستان و بلوچستان می‌شناختم و ضمن داشتن تحصیلات مرتبط، در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی مدیری پر کار و پرتلاش بوده و از بدنه وزارت کشور است. وزیر کشور برگزاری انتخابات های سالم و رقابتی در شرایط سخت را یک افتخار برای نظام جمهوری اسلامی ایران خواند و اظهار داشت: چند مرحله انتخابات در ایران با کمال امنیت و آرامش برگزار شد.

مرزهای بین‌المللی تعرض‌ناپذیر است
معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: در گفت‌وگو با همتای ارمنستانی، موضع اصولی خود را در مورد تعرض‌ناپذیری مرزهای بین‌المللی بیان کردم. به گزارش مهر، مجید تخت روانچی در پیامی که در حساب شخصی خود در فضای مجازی به اشتراک گذاشت، یادآور شد: به تازگی یک تماس تلفنی با واحان کستانیان، معاون وزیر امور خارجه ارمنستان داشتم و تبریک وی را دریافت کردم. معاون سیاسی وزیر خارجه در این زمینه افزود: بار دیگر بر تمایل شدید خود برای تقویت روابط با همه همسایگان تاکید کردم. تخت روانچی خاطرنشان کرد: همچنین موضع اصولی خود را در مورد تعرض ناپذیری مرزهای بین المللی بیان کردم و با کمال میل دعوت او را برای بازدید از ایروان پذیرفتم.

تاکید معاون رئیس‌جمهور
بر مجازات عاملان جنایت میرجاوه
معاون اول رئیس‌جمهور ضمن تسلیت به ملت ایران و خانواده شهدای فراجا در حادثه تروریستی میرجاوه تاکید کرد که تدابیر تامینی برای عدم تکرار جنایات تروریستی اتخاذ شود. محمدرضا عارف صبح دیروز (جمعه) در گفت و گوهای تلفنی جداگانه با اسکندر مومنی وزیر کشور و محمد کرمی ‌استاندار سیستان و بلوچستان، ضمن تسلیت به خانواده شهدای شجاع و مخلص فراجا، وضعیت امنیت منطقه را جویا شد و بر بررسی همه جانبه ابعاد حادثه تروریستی میرجاوه تاکید کرد. عارف همچنین بر ضرورت پیشگیری از تکرار وقوع اینگونه حوادث تروریستی با تقویت مرزهای کشور و ایجاد آرامش روانی در میان مردم شریف استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد. معاون اول رئیس جمهور همچنین بر لزوم رسیدگی به خانواده شهدای مرزبان تاکید کرد و به وزیر کشور گفت: با بسیج همه امکانات انتظامی_تامینی عوامل این حادثه هرچه سریعتر دستگیر و مجازات شوند. اسکندر مومنی وزیر کشور و محمد کرمی ‌استاندار سیستان و بلوچستان در این گفت‌وگوهای تلفنی گزارشی از نحوه وقوع حادثه و چگونگی شهادت سه نیروی خدوم مرزبانی فراجا ارائه کردند.

آمادگی تهران برای گشایش
خط هوایی بین تونس و ایران
سفیر ایران در تونس در دیدار با رئیس مجلس نمایندگان این کشور با ابراز خرسندی از سطح همکاری‌های موجود بین ۲ کشور، بر آمادگی ایران برای پیشبرد بیشتر همکاری دوجانبه با تونس تاکید کرد. «میر مسعود حسینیان» سفیر جمهوری اسلامی ایران در تونس با «ابراهیم بودرباله» رئیس مجلس نمایندگان مردم این کشور عربی-اسلامی در کاخ باردو دیدار کرد. در این دیدار که «عزالدین التایب» معاون رئیس در امور خارجه، مهاجرت و تونسی‌های خارج از کشور نیز حضور داشت، بر سطح متمایز روابط بین ۲ کشور و عزم مشترک برای توسعه آن به ویژه در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی و دانشگاهی در جهت تقویت پیوندهای برادری و تحقق آرزوهای مردم ۲ کشور برادر تاکید شد. طرفین بر نقش روابط پارلمانی و سهم آن در غنی‌سازی همکاری‌های دوجانبه در سطوح مختلف و نیز اهمیت گشودن افق‌های جدید برای این روابط با افزایش دیدارها و تبادل تجربیات و تخصص‌ها به ویژه در قالب گروه‌های دوستی پارلمانی تاکید کردند.

پشت‌پرده خبرسازی‌های ضدایرانی صهیونیست‌ها و غربی‌ها
نمایندگی ایران اعلام کرد خبرسازی‌ها علیه ایران مبنی بر برنامه‌ریزی برای ترور مخالفین در خارج از کشور، ساخته و پرداخته تل‌آویو، منافقین و برخی سرویس‌های اطلاعاتی غربی است تا جنایات رژیم صهیونیستی را تحت‌الشعاع قرار دهند. نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک در پاسخ به سوال رسانه‌های آمریکایی پیرامون اتهامات علیه ایران مبنی بر برنامه‌ریزی برای ترور مخالفین در خارج از کشور اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران هیچ هدف و برنامه‌ای برای عملیات ترور یا ربایش در غرب یا هر کشور دیگری ندارد».

درخواست ایران برای مجازات
عاملان حمله ولایت «غور» افغانستان
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حمله تروریستی به استقبال کنندگان از زائران کربلا در ولایت غور افغانستان را محکوم کرد. «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز جمعه در یک موضع‌گیری رسانه‌ای‌، حمله جنایتکارانه تروریست‌های داعشی به استقبال کنندگان از زائران کربلا در ولایت غور افغانستان را به شدت محکوم کرد و به خانواده شهدا تسلیت گفت و از خداوند متعال برای مجروحین شفای عاجل مسئلت نمود. کنعانی ضمن حمایت از اقدامات ضدتروریستی مقامات مسؤول، خواستار اقدامات فوری برای مجازات عاملان این جنایت شد.

تاکید یک نماینده مجلس
بر حرکت به سمت رفع فیلترینگ
نایب رییس کمبسیون اصل نود مجلس گفت: اکنون که کشور ما در شرایط عادی است به رئیس جمهور، وزیر ارتباطات و اعضای شورای عالی فضای مجازی پیشنهاد می‌دهم به سمت رفع فیلترینگ قدم بردارند. حجت‌الاسلام سیدمحمد موحد در مطلبی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «پیشنهاد به دولت برای رفع فیلترینگ اعتقاد دارم برای رونق کسب‌وکارهای اینترنتی و آرامش خاطر مردم و جلوگیری از هزینه‌های سنگینی که بر هموطنان برای تهیه فیلترشکن‌ها تحمیل می‌شود، باید با درایت و نظارت مناسب به سمت رفع فیلتر برویم.

سفر تاریخی پزشکیان به اقلیم کردستان عراق به ارتقای امنیت ملی ایران کمک خواهد کرد

گروه سیاسی: سفر سه روزه مسعود پزشکیان و هیات همراه او به کشور عراق، دیروز جمعه و پس از سفر به 6 استان کشور همسایه غربی پایان یافت. این سفر که نخستین سفر خارجی رئیس دولت چهاردهم پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بود، دستاوردهای استراتژیک مهمی را به همراه داشت. پزشکیان به 6 استان بغداد، اربیل، نجف، کربلا، سلیمانیه و بصره سفر کرد تا عملا عصری جدید را در عرصه همکاری و همگرایی با مهم‌ترین متحد ایران در منطقه کلید بزند.
به گزارش «تجارت»، در گذشته سفرهای مقام‌های سیاسی کشورمان بیشتر محدود به بغداد و نهایتا نجف بود اما پزشکیان با سفرهای اخیر خود نشان داد که تیم سیاست خارجی او خواهان تحول در مناصبات با کشور عراق در هر دو سطح حکومت مرکزی و حکومت اقلیم کردستان هستند. رئیس دولت چهاردهم با سفر به اربیل، پایتخت اقلیم کردستان که برای نخستین بار صورت گرفت، نشان داد که ایران خواهان تعمیق هر چه بیشتر روابط با کردها است. همچنین، هیات ایرانی با سفر به بصره نشان دادند که قلب اقتصادی عراق برای تهران اهمیتی ویژه دارد و خواهان گسترش نقش‌آفرینی در این استان استراتژیک هستند. شایان ذکر است، سفر دکتر «مسعود پزشکیان» رییس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه به طور گسترده ای در رسانه‌های دیداری، شنیداری، نوشتاری و اینترنتی عراق بازتاب داشته است. علاوه بر خبرگزاری‌ها، تیتر اول اغلب این روزنامه‌ها متعلق به روز اول رایزنی های دکتر پزشکیان با دولتمردان عراق بود که منجر به امضای 14 سند همکاری در حوزه های مختلف اقتصادی، تجاری، فرهنگی و اجتماعی شد. برخی از این روزنامه ها نیز مواضع اتخاذ شده رییس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر عراق را در قبال قضایای منطقه و جهان به ویژه ضرورت توقف نسل کشی جاری علیه مردم مظلوم غزه اهتمام ورزیده و آن را برجسته کردند.

دستاورد چشم‌گیر در بغداد با امضای 14 قرارداد همکاری
مسعود پزشکیان در نخستین روز سفر خود دیدارها و نشست هایی دوجانبه و چند جانبه با « محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق، «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور عراق، « فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق، « عمار حکیم» رهبر جریان حکمت عراق داشت. امضای ۱۴ سند همکاری در حوزه های اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، هنری، رسانه ای، بازرگانی،سیاسی، ورزشی و کشاورزی از جمله دستاوردهای نخستین روز سفر رئیس جمهور به عراق بود. رئیس جمهور کشورمان نخستین روز سفر خود را با زیارت حرم مطهر امام موسی کاظم (ع) و امام جواد (ع) در کاظمین به پایان رساند.

نخستین حضور رئیس‌جمهور ایران در اربیل و توافقات مهمی که حاصل شد
مسعود پزشکیان که در نخستین روز سفر خود به عراق با مقام‌های ارشد سیاسی این کشور در بغداد دیدار کرده بود، در دومین روز سفر خود با استقبال رسمی نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق روز پنج‌شنبه (22 شهریور) وارد اربیل شد. این نخستین سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اقلیم کردستان عراق به شمار می رود. پزشکیان پس از این دیدار در جمع خبرنگاران گفت که ایران و اقلیم کردستان عراق باید به هم کمک کرده و بستر همکاری با یکدیگر را فراهم کنند. رئیس اقلیم کردستان عراق نیز در جمع خبرنگاران تاکید کرد: در نشست با رئیس جمهور اسلامی ایران تاکید داشتیم که به هیچ عنوان از خاک اقلیم کردستان عراق علیه جمهوری اسلامی ایران نباید استفاده شود.
همچنین، پزشکیان مسعود بارزانی به دیدار و گفت وگو پرداخت. بارزانی در این دیدار نسخه‌ای از رمان تاریخی کردی «مم و زین» را به پزشکیان اهدا کرد. در ادامه نشست هیات ایرانی با مقامات ارشد منطقه اقلیم کردستان عراق برگزار شد. رئیس جمهور همچنین در جمع ایرانیان مقیم عراق حاضر شد و گفت: هر عیبی است از مسلمانی ماست وگرنه در غزه اسرائیل جرئت نمی‌کرد این بلا را بر سر مردم بیاورد. همچنین سران مذهبی و مسئولین اقلیم کردستان با رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار کردند. پزشکیان همچنین در دیدار جمعی از سران احزاب اقلیم کردستان عراق با تاکید بر اینکه همه انسان‌ها در برابر خداوند یکسان هستند و ملاک برتری فقط تقواست، تصریح کرد: اگر همه انسان‌ها در کنار یکدیگر بنا به دستورات الهی و توصیه پیامبران راه تقوا را طی کنیم، قطعا به رستگاری دست خواهیم یافت. پزشکیان در ادامه سفر دو روزه خود به سلیمانیه سفر کرد. وی در سلیمانیه به مزار جلال طالبانی، رئیس جمهور فقید عراق ادای احترام کرد. مسعود پزشکیان در ادامه سفر خود به عراق به منظور زیارت بارگاه ملکوتی علی ابن ابی‌طالب (ع) وارد نجف شد.

سفر ویژه پزشکیان به قلب اقتصادی عراق
در سومین و آخرین روز سفر رئیس جمهور به عراق دیروز جمعه هیات ایرانی عازم شهر استراتژیک بصره در جنوب عراق شد. رئیس جمهور به منظور دیدار با نخبگان فرهنگی، مذهبی، دانشگاهی و جمعی از عشایر بصره، با استقبال استاندار، وارد این استان شد. مسعود پزشکیان در نشست با نخبگان، دانشگاهیان و عشایر عراق در بصره، با ابراز خوشحالی بابت حضور در این نشست، اظهار کرد: شعار روشنم در دوره انتخابات در ایران براساس اعتقاد و باورم این بود که باید در کشور خود دست از اختلاف برداریم و دست به دست هم دهیم و همچنین با همسایگان با دوستی و برادری رفتار کنیم. وی ادامه داد: اگر ما مسلمان ها با هر باوری با هم برادری کنیم، آیا اسرائیل می تواند مسلمانان را هر روز قتل عام بکند؟ تفرقه، لبه آتش است. وقتی اختلاف می کنیم داخل آتش هستیم. ما هر روز نماز می‌خوانیم. هر روز می‌گوییم اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ‌. هدایت یعنی وحدت و انسجام و چنگ زدن به ریسمان خدا. عشایر و نخبگان بصره در این مراسم به عنوان هدیه، عبای عربی بر تن رئیس‌جمهور کشورمان کردند. استاندار بصره نیز دیروز جمعه تاکید کرد که سفر مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران به این استان تاریخی است. اسعد العیدانی استاندار بصره هم در گفت و گویی به «بغداد الیوم» گفته است که سفر رئیس جمهور ایران به بصره تاریخی است و برای مردم بصره مفاهیم بزرگی دارد. در باب اهمیت سفر به استان بصره توجه به این موضوع ضروری است که سفر به بصره یکی از هوشمندانه‌ترین سفرهای است که تا کنون در سطح سیاست منطقه‌ای ایران اجرایی شده است. در تشریح این موضوع باید توجه داشت که بصره از نظر ژئواستراتژیک مهم‌ترین استان و نقطه جغرافیایی عراق است. تنها تنفسگاه عراق به آب‌های آزاد و خلیج فارس همین شهر بندری است. بصره با حدود 93 میلیارد بشکه ذخایر نفتی، بزرگ‌ترین منطقه نفتی کل جهان است. همچنین باید توجه داشت که 90 درصد نفت کشور عراق بالغ بر روزانه 3 میلیون بشکه از استان بصره تولید و صادر می‌شود.

پوتین در دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی:

گروه سیاسی: دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار رئیس‌جمهور روسیه گفت که رویکرد توسعه مناسبات دوجانبه در دولت جدید ایران ادامه خواهد داشت. پوتین نیز روابط دوجانبه را راهبردی توصیف کرد.
به گزارش «تجارت»، «علی‌اکبر احمدیان» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی که به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در نشست مقامات بلندپایه امنیتی کشورهای عضو گروه بریکس به سن‌پترزبورگ سفر کرده است، روز پنجشنبه در فضایی صمیمی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه دیدار کرد. در این ملاقات که در اقامتگاه تابستانی پوتین در سن‌پترزبورگ انجام شد، طرفین درباره همه مسائل مرتبط با روابط دوجانبه گفت‌وگو و مسائل مرتبط را بررسی کردند. در این دیدار که با حضور «سرگئی شویگو» دبیر شورای امنیت ملی روسیه برگزار شد، احمدیان در آغاز سخنان خود در این دیدار، سلام مقام معظم رهبری را به رئیس‌جمهور روسیه ابلاغ کرد.
احمدیان در ادامه با اشاره به آغاز به کار دولت جدید در ایران، تاکید کرد که رویکرد توسعه مناسبات دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در دولت «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز ادامه خواهد داشت. نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی همچنین آخرین روند توسعه مناسبات تهران-مسکو در ابعاد دوجانبه و همچنین همکاری‌های ۲ کشور در مجامع بین‌المللی را برشمرد. رئیس‌جمهور روسیه نیز در این دیدار، روابط دوجانبه این کشور با جمهوری اسلامی ایران را راهبردی توصیف کرد. او گفت: باید توجه داشته باشیم که در سال‌های اخیر روابط دوستانه روسیه و ایران پویایی بیشتری پیدا کرده است. پوتین افزود: همه این پیشرفت‌ها در مناسبات، عمدتاً با حمایت رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله آقای «سید علی خامنه‌ای» اتفاق می افتد. از شما می‌خواهم بهترین و مهربان ترین آرزوهای من را به ایشان برسانید. رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به برگزاری نشست آتی سران گروه بریکس طی روزهای اول تا سوم آبان ۱۴۰۳ افزود: روسیه منتظر رئیس‌جمهور جدید ایران در نشست بریکس در کازان خواهد بود. او ادامه‌ داد: در جریان نشست بریکس در کازان با رئیس‌جمهور ایران دیدار جداگانه‌ای خواهم داشت. رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به روند تدوین موافقت‌نامه همکاری‌های جامع بلندمدت ۲ کشور اظهار داشت: روسیه منتظر سفر جداگانه رئیس‌جمهور ایران برای امضای توافقنامه جدید مشارکت راهبردی است. پوتین با بیان اینکه روسیه مصمم به همکاری با ایران در حوزه‌های مختلف است، یادآور شد: حجم مبادلات تجاری ۲ کشور در ۶ ماهه نخست سال جاری میلادی، حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است. رئیس‌جمهور روسیه با ابراز خرسندی از اینکه همکاری با روسیه برای رئیس‌جمهور جدید ایران نیز یک اولویت است، توسعه کریدور شمال-جنوب را از پروژه‌های دارای اولویت ۲ کشور خواند و گفت: از مسیر مواصلاتی ایران حمایت می‌کنیم.

بیانیه ضدایرانی اتحادیه اروپا با تکیه بر ادعاهای تکذیب‌شده

گروه سیاسی: با وجود اعلام موضع رسمی ایران در خصوص جنگ اوکراین و تاکید بر راهکارهای مسالمت‌آمیز برای حل مناقشه، شورای اتحادیه اروپا در اقدامی غیرسازنده آنچه را که انتقال موشک‌های بالستیک ساخت ایران به روسیه خواند، محکوم کرد. به گزارش «تجارت»، پافشاری بر ادعاهای مطرح شده از سوی رسانه‌های غربی علیه ایران پیرامون ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه، در حالی است که در روزهای اخیر، مقامات ایرانی و روس این ادعاها را بارها رد کرده‌اند. علاوه بر این، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین پس از طرح ادعاهایی از سوی مقامات و رسانه‌های آمریکایی، گفت هیچ شواهدی دال بر انتقال این موشک‌ها از سوی تهران ندارد. زلنسکی روز چهارشنبه و در پاسخ به این سوال که آیا انتقال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه را تایید کرده یا خیر، گفت: «یک بار دیگر می‌گویم، من هنوز نمی‌توانم استفاده از این موشک‌ها را تایید کنم. تنها زمانی می‌توانم آن را تایید کنم که شواهدی داشته باشیم.» «عباس عراقچی» وزیر امورخارجه ایران هم در واکنش به این ادعا در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «یک‌ بار دیگر آمریکا و اروپا بر اساس اطلاعات غلط و منطق معیوب عمل کردند؛ ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است. تمام!» دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل هم در واکنش به این ادعای اثبات‌نشده تاکید کرد موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال منازعه اوکراین هیچ تغییری نکرده است. با این وجود شورای اتحادیه اروپا دیروز (جمعه) با صدور بیانیه‌ای ضدایرانی با تکیه بر ادعاهای اثبات‌نشده اعلام کرد: «این انتقال یک تهدید مستقیم برای امنیت اروپاست و نشان‌دهنده تشدید مادی اساسی از تهیه پهپادها و مهمات ایرانی است که روسیه در جنگ تجاوزکارانه غیرقانونی خود علیه اوکراین از آنها استفاده کرده است.»
در این بیانیه همچنین ادعا شده است: «این در بحبوحه حملات اخیر روسیه علیه اوکراین، از جمله با موشک‌های بالستیک و پهپادها صورت می‌گیرد که عزم آشکار این کشور را برای ادامه جنگ تجاوزکارانه وحشیانه خود علیه اوکراین و مردمش، به‌ویژه هدف قرار دادن زیرساخت‌های انرژی حیاتی و تلاش برای ایجاد بالاترین حد ممکن از تلفات غیرنظامی و ایجاد ویرانی در مقیاس بزرگ را نشان می‌دهد. اکنون ممکن است از این موشک‌های بالستیک ایران، برای ایجاد رنج و ویرانی بیشتر در اوکراین استفاده شود.» در این بیانیه مملو از طرح اتهامات بی‌اساس و ساختگی که غیرسازنده است، آمده است: «موضع اتحادیه اروپا در مورد دخالت ایران در جنگ روسیه همیشه روشن بوده است. اتحادیه اروپا بارها به شدت به ایران نسبت به انتقال موشک‌های بالستیک به روسیه هشدار داده است. اتحادیه اروپا به سرعت و با هماهنگی شرکای بین‌المللی، از جمله با اقدامات محدودکننده جدید و قابل توجه علیه ایران، پاسخ خواهد داد. از جمله تعیین افراد و نهادهای مرتبط با برنامه موشکی بالستیک و پهپاد ایران و در این راستا در حال بررسی اقدامات محدودکننده در بخش هوانوردی ایران است.» این ادعاها و اتهام‌زنی‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در نشست هفتگی خود که دوشنبه گذشته برگزار شد، گفت: «ما موضع روشنی در ارتباط با تحولات اوکراین و بحران اوکراین داریم و جای تاسف است که برخی از طرف‌ها که خود بخشی از جنگ و نزاع در بحران اوکراین هستند، با انگیزه‌های سیاسی، اتهاماتی را علیه ایران مطرح می‌کنند.