تهدید ایران جدی است، آمریکا و اسرائیل آماده باشند

وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد تهدید ایران برای پاسخ به رژیم صهیونیستی را باید جدی گرفت و «لازم است که ما و اسرائیل همچنان آماده باشیم». «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا درباره خروج ناو هواپیمابر «یو.اس.اس تئودور روزولت» از غرب آسیا و اینکه آیا این موضوع به این معنی است که دیگر تهدید از ناحیه ایران وجود ندارد؟ گفت: این اقدام به آن معنا نیست که تهدیدی از سوی ایران وجود ندارد و ما دیگر نباید نگران باشیم. من فکر می‌کنم وقتی آن‌ها قصد خود را برای انجام کاری بیان می‌کنند، چه امروز و چه در آینده، باید حرف آن‌ها را قبول کنید. بنابراین فکر می‌کنم آماده ماندن مهم است، به‌ویژه برای اسرائیل که در حالت آماده بماند. او افزود: همان‌طور که گفته‌ایم، ما آنچه را که لازم است برای ادامه کمک به اسرائیل برای محافظت از خود انجام خواهیم داد. اما شما باید به خاطر داشته باشید که هنوز یک ناو هواپیمابر در منطقه داریم و همچنان توانایی‌های زیادی در منطقه داریم. من می‌دانم که شما هر روز آنچه را که آنجاست، دنبال می‌کنید. روز پنجشنبه رسانه آمریکایی آسوشیتدپرس از خروج ناو هواپیمابر روزولت از غرب آسیا خبر داد.

 

مشکلات آمریکا با ایران و کره شمالی را حل می‌کنم

نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت اغلب مشکلات با ایران و کره شمالی را از طریق تلفن حل خواهد کرد. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در واکنش به انتشار اولین تصاویر از تاسیسات هسته‌ای پیونگ‌یانگ و همچنین ادعای ارسال موشک‌های ایران به روسیه گفت قادر خواهد بود بیشتر مشکلات مربوط به کره شمالی و ایران را از طریق تماس‌های تلفنی و احتمالاً گفت‌وگوهای حضوری حل‌وفصل کند. او که در رقابتی نزدیک با «کامالا هریس» رقیب دموکراتش برای پیروزی در انتخابات ۱۵ آبان (۵ نوامبر) قرار دارد در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره محورهای سیاست خارجی خود در پاسخ به سوالاتی درباره ایران و کره شمالی تاکید کرد: من می‌توانم تماس تلفنی برقرار کنم و بیشتر مشکلات را حل کنم. ممکن است مجبور شوم چند بار ملاقات کنم. ترامپ همان‌طور که در مناظره ریاست جمهوری خود با هریس در روز سه‌شنبه مطرح کرد به حرف‌های «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان استناد کرد که به او گفته بود «همه از ترامپ می‌ترسند.» وی اظهار داشت: او گفت چین می‌ترسد، روسیه می‌ترسد، کره شمالی می‌ترسد.

تسلیت رهبر انقلاب
در پی درگذشت آیت‌الله محفوظی
رهبر انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت عالم بزرگوار آیت‌الله آقای حاج شیخ عباس محفوظی را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
درگذشت عالم بزرگوار آیت‌الله آقای حاج شیخ عباس محفوظی رحمةالله‌علیه را به خاندان محترم و همه‌ی دوستان و ارادتمندان و شاگردان ایشان تسلیت عرض میکنم. این عالم جلیل از شاگردان و یاران دیرین امام راحل رضوان‌الله‌علیه و از وفاداران به آن بزرگمرد تا آخر عمر با برکت خود بودند. رحمت الهی و علو درجات ایشان را از خداوند مسألت میکنم.
سیدعلی خامنه‌ای
۲۴ شهریور ۱۴۰۳

باقری دبیر شورای راهبردی روابط خارجی شد
«علی باقری» به عنوان عضو جدید و دبیر شورای راهبردی روابط خارجی معرفی شد. صبح دیروز (شنبه) در مراسم تودیع «سید عباس عراقچی»، دبیر سابق شورا، «علی باقری کنی» به عنوان عضو جدید و دبیر شورای راهبردی روابط خارجی معرفی شد و از تلاش‌های عراقچی در دوران تصدی دبیری شورا تقدیر به عمل آمد. در حکم صادره توسط «سید کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی برای علی باقری آمده است: با توجه به نظر مقام معظم رهبری مبنی بر عضویت جناب‌عالی در شورای راهبردی روابط خارجی، بدینوسیله مسئولیت دبیرخانه شورا نیز به جنابعالی سپرده می‌شود. در این حکم همچنین آمده است: طبعأ حکم مشاورت جناب دکتر عراقچی وزیر امور خارجه به جناب‌عالی نیز به انجام وظایف دبیرخانه شورا کمک خواهد کرد. توفیق جنابعالی را از درگاه خداوند متعال مسئلت دارد. پیش از باقری، «سید عباس عراقچی» دبیر شورای راهبردی روابط خارجی بود.

راه حل محوری باید
جایگزین مسئله محور ی شود
معاون راهبردی رئیس‌جمهوری گفت: باتوجه به تجربیاتم در حوزه سیاست خارجی، همچنان به صورت غیررسمی به وزارت امور خارجه کمک می‌کنم، اما تمرکز اصلی‌ام بر مسائل راهبردی و توسعه انسانی خواهد بود. محمدجواد ظریف در جریان بازدید از خانه اندیشه‌ورزان و برگزاری مرحله نهایی جایزه ملی سیاست‌گذاری، اظهار کرد: من از همان ابتدا انتخاب کردم که در معاونت راهبردی فعالیت کنم و از معاونت سیاسی فاصله بگیرم تا نقش وزیر خارجه تحت الشعاع قرار نگیرد؛ اکنون نیز با توجه به تجربیاتم در حوزه سیاست خارجی، همچنان به صورت غیررسمی به وزارت امور خارجه کمک می‌کنم، اما تمرکز اصلی‌ام بر مسائل راهبردی و توسعه انسانی خواهد بود. وی افزود: سیاست خارجی یکی از مسائل اصلی کشور است که باید به آن توجه جدی شود. ما در روابط با همسایگان با مشکلاتی مواجه هستیم که وزارت خارجه به‌تنهایی نمی‌تواند آنها را حل کند. نیاز به همکاری و هماهنگی بین‌بخشی داریم تا بتوانیم این مسائل را مدیریت کنیم. همچنین، وزارتخانه‌های ما باید بجای راه‌حل‌محوری، مسئله‌محور باشند و از تحلیل دقیق مشکلات به راه‌حل برسند.

به وجد آمدن اربیل
و سلیمانیه از سفر پزشکیان
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور درباره سفر رئیس جمهور به اقلیم کردستان نوشت که اربیل و سلیمانیه به وجد آمده بودند و این خوشحالی را با استقبال از پزشکیان با سخن گفتن به فارسی نشان دادند. مهدی سنایی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «‏سفر ‎پزشکیان به ‎اقلیم کردستان ‌تاریخچه‌ بی سابقه‌ای از حضور رئیس جمهور ایران را به ثبت رساند. اربیل و سلیمانیه به وجد آمده بودند و این خوشحالی را با استقبال از پزشکیان با سخن گفتن به فارسی نشان دادند. رئیس اقلیم کردستان شخصیتی ممتاز دارد و جز از دوستی سخن نگفت.»

نشست مشترک سخنگویان سه‌قوه برگزار شد
نشست مشترک سخنگویان قوای سه‌گانه به میزبانی دولت برگزار شد. در این دیدار که دیروز - شنبه ۲۴ شهریور - برگزار شد، فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت چهاردهم، اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضائیه و علیرضا سلیمی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، درباره مسائل مختلف، گفت‌وگو و رایزنی کردند.
این نشست به میزبانی سخنگوی دولت برگزار شد. در این نشست سخنگویان سه قوه بر ضرورت هماهنگی و ارتباط سخنگویان با یکدیگر و تلاش برای احیا و انعکاس مفهوم «وفاق ملی» تأکید کردند.

آمریکا تحریم‌هایی را علیه
شبکه «راشا تودی» اعمال کرد
«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز جمعه (۲۳ شهریور) از اعمال تحریم علیه ۳ شخص و ۲ نهاد در ارتبابط با شبکه روسی «راشا تودی» خبر داد.
بلینکن به خبرنگاران گفت: «با توجه به اطلاعات جدید، که بیشتر آن‌ها از کارمندان «آر تی» (راشا تودی) به دست آمده است، ما اکنون می‌دانیم که «آر تی» دارای قابلیت‌های سایبری است و در عملیات‌های اطلاعاتی و نفوذ مخفیانه و تهیه تجهیزات نظامی مشارکت داشته است.» وی ادامه داد: «در نتیجه‌ی این یافته‌ها، امروز تحریم‌هایی علیه سه نهاد و دو فرد به دلیل عملیات‌های نفوذ جهانی مخفیانه روسیه از جمله دخالت در دموکراسی مولداوی و انتخابات آینده آن اعمال می‌کنیم.»

«تجارت» بررسی کرد

گروه سیاسی: موضع دولت روسیه در ارتباط با ایجاد کریدور زنگزور – لاچین توسط جمهوری آذربایجان، گمانه‌زنی‌هایی را در رابطه با وجود تضاد منافع و حتی تنش میان تهران و مسکو مطرح کرده بود. در سطح داخلی ایران نیز رسانه‌ها و افکار عمومی انتقاداتی جدی و گسترده را نسبت به موضع‌گیری سران کرملین ابراز کرده بودند.
به گزارش «تجارت»، گمانه‌زنی پیرامون اختلاف‌نظر مسکو و تهران در شرایطی مطرح شد که از یک سو، دولت چهاردهم به ریاست مسعود پزشکیان به تازگی اداره امور را در پاستور عهده‌دار شده است و از سوی دیگر، موضوع احتمال تنش‌زدایی و آغاز مذاکرات میان ایران و غرب بعد از انتخابات آمریکا بیش از هر زمان دیگری مطرح شده است. در چنین فضایی به میان کشیده شدن بحث تنش در روابط میان ایران و روسیه یک مساله جدی را در پیش‌روی دولت جدید قرار داد. این‌که آیا تهران در 4 سال آینده به سمت گرم شدن روابط با روسیه گام بر می‌دارد یا این‌که سطحی از سردی را در مناسبات دو طرف شاهد خواهیم بود؟
در چنین فضایی بود که سفر علی‌اکبر احمدیان، نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی به روسیه برای حضور در اجلاس بریکس تا حدود زیادی از موضوع تنش تهران و مسکو رفع صورت مساله کرد. اساسا ایران و روسیه طی قریب به یک دهه گذشته، سطحی قابل توجه از همکاری و هماهنگی (نه اتحاد) را در حوزه مسائل سیاسی و امنیتی با یکدیگر داشته‌اند. در سال‌های اخیر نیز حتی دو طرف به سمت ایجاد انعقاد قرارداد همکاری‌های استراتژیک گام برداشته‌اند. در دولت پزشکیان نیز به نظر نمی‌رسد اراده‌ای برای کاهش سطح همکاری‌ها با روسیه وجود داشته باشد.

تاکید پوتین بر اتحاد راهبردی ایران و مسکو
«علی‌اکبر احمدیان»، نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی روز سه‌شنبه هفته گذشته در چهارمین اجلاس مقام‌های عالی امنیتی بریکس در سن‌پترزبورگ روسیه شرکت و در اجلاس بریکس‌ حضور پیدا کرد. احمدیان در حاشیه این نشست با برخی از همتایان و مقام‌های سیاسی و امنیتی بریکس و نیز مقامات عالی رتبه روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد. در مهم‌ترین دیدار او با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه دیدار داشت. نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در دیدار با ولادیمیر پوتین که در اقامتگاه تابستانی پوتین در سن‌پترزبورگ انجام شد، ضمن ابلاغ سلام مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به آغاز به کار دولت جدید در ایران، تاکید کرد که رویکرد توسعه مناسبات دوجانبه ایران و روسیه در دولت «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز ادامه خواهد داشت. همچنین رئیس‌جمهور روسیه در این دیدار، روابط دوجانبه این کشور با جمهوری اسلامی ایران را «راهبردی» توصیف کرد. پوتین گفت: باید توجه داشته باشیم که در سال‌های اخیر روابط دوستانه روسیه و ایران پویایی بیشتری پیدا کرده است. همه این پیشرفت‌ها، عمدتاً با حمایت رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله آقای «سید علی خامنه‌ای» اتفاق می افتد. از شما می‌خواهم بهترین و مهربان ترین آرزوهای من را به ایشان برسانید.
رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به برگزاری نشست آتی سران گروه بریکس (اول تا سوم آبان ۱۴۰۳) افزود: روسیه منتظر رئیس‌جمهور جدید ایران در نشست بریکس در کازان خواهد بود. او گفت که در جریان نشست آتی بریکس در کازان با رئیس‌جمهور ایران دیدار جداگانه‌ای خواهم داشت. رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به روند تدوین موافقت‌نامه همکاری‌های جامع بلندمدت ۲ کشور اظهار کرد: روسیه منتظر سفر جداگانه رئیس‌جمهور ایران برای امضای توافقنامه جدید مشارکت راهبردی است. پوتین با بیان اینکه روسیه مصمم به همکاری با ایران در حوزه‌های مختلف است، یادآور شد: حجم مبادلات تجاری ۲ کشور در ۶ ماهه نخست سال جاری میلادی، حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است. رئیس‌جمهور روسیه با ابراز خرسندی از اینکه همکاری با روسیه برای رئیس‌جمهور جدید ایران نیز یک اولویت است، توسعه کریدور شمال-جنوب را از پروژه‌های دارای اولویت ۲ کشور خواند و گفت: از مسیر مواصلاتی ایران حمایت می‌کنیم.

درخواست روسیه برای عدم دخالت غرب در مناسبات تهران با مسکو
علاوه بر موضع اخیر پوتین، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه دیروز شنبه به خبرنگاران گفت: «همکاری بین روسیه و ایران در گذر زمان در بوته آزمون قرار گرفته است. این همکاری شامل عناصری در نقض الزامات بین‌الملل نیست یا تاثیر منفی بر امنیت یا توازن منطقه‌ای نمی‌گذارد.» طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دیپلمات ارشد روسیه گفت ۲ کشور در بسیاری از حوزه‌ها شامل اقتصاد، سیاست و حمل و نقل همکاری عمیقی دارند. معاون وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت: «همکاری فنی-نظامی نیز بین ایران و روسیه وجود دارد. هیچ‌کس این را انکار نمی‌کند. اما این کار ایالات متحده نیست که مداخله و در مسائل دیگران دخالت کند. آن‌ها باید به مشکلات خود رسیدگی کنند.»
این اظهارات در شرایطی است که ریابکوف روز پنجشنبه هفته گذشته نیز با اشاره به اتهام‌زنی غرب درباره ارسال موشک‌های ایرانی به این کشور گفت که «بارها شواهد معتبری ارائه شده که نشان می‌دهد چنین همکاری وجود ندارد». او همچنین گفته بود: اگر آمریکایی‌ها همچنان می‌خواهند به صادرات برخی کالاهای ایران به روسیه بپردازند، این مشکل آن‌هاست. بارها شواهد معتبری ارائه شده است که نشان می‌دهد چنین همکاری وجود ندارد. جعل‌های بدخواهانه اساساً تنها چیزی است که ما از واشنگتن در مورد سیاست و تعامل ما با سایر کشورها می‌بینیم.

چرا دیدار پوتین و احمدیان مهم بود؟
در شرایطی کنونی، وجود موضوعاتی از جمله امضای توافقنامه جامع استراتژیک بین ۲ کشور، جنگ اوکراین و رابطه روسیه با غرب، اتهامات غرب به ایران در مورد فروش و ارسال موشک‌های بالستیک دور برد به روسیه، قفقاز جنوبی و گشایش راه‌های مواصلاتی بین آذربایجان و ارمنستان و سایر موضوعات، دیدار این ۲ مقام را ضروری کرد. از طرفی در سطح بین‌المللی شاهد تشدید رقابت آمریکا و روسیه و آمریکا و چین هستیم و ایران به عنوان شریک نزدیک روسیه به طور مرتب و طبیعی در حال رایزنی با روسیه است.

عراقچی: براساس احترام متقابل آماده گفت‌وگو با غرب هستیم

گروه سیاسی: سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در خصوص اعمال تحریم‌های جدید توسط غرب علیه کشورمان اظهار داشت: تعجب است که هنوز کشورهای غربی نمی‌دانند که تحریم یک ابزار شکست خورده است و از طریق تحریم‌ها قادر نیستند که منویات خودشان را به ایران تحمیل کنند.
به گزارش «تجارت»، وی ادامه داد: هم در بحث هسته‌ای هم در بحث‌های دیگر این یک تجربه شکست خورده است. اینکه آنها هنوز به این تجربه شکست خورده امید دارند و بر این اساس اقدام می‌کنند به نظر من جای تعجب دارد. عراقچی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با قوت به مسیر خودش ادامه می‌دهد اگرچه ما همواره اهل گفت‌وگو بوده‌ایم و هیچ وقت گفت‌وگوهای سازنده برای رسیدن به درک مشترک نسبت به مسائل مورد اختلاف را ترک نکرده‌ایم اما گفت‌وگو باید بر اساس احترام متقابل باشد نه تهدید و فشار. رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: تحریم‌ها ابزار فشار و ابزار تقابل هستند نه ابزار همکاری و این ابزار شکست خورده است که در عمل نتوانسته کارایی داشته باشد. وی تصریح کرد: کشورهایی که یک روزی ما را برای سیم خاردار هم تحریم می‌کردند الان به جایی رسیده‌اند که خودشان ادعا می‌کنند که ایران سلاح‌های پیشرفته صادر می‌کند و می‌فروشد؛ این نتیجه تحریم‌ها بوده است. اینکه هنوز به دنبال این تجربه شکست خورده هستند واقعا جای تعجب دارد و من توصیه می‌کنم مسیر خودشان رو عوض کنند. وزارت خزانه داری آمریکا در تداوم سیاست تشدید تحریم های ضد ایرانی، ۲۰ فرد، نهاد و کشتی در ایران و روسیه شامل شرکت هواپیمایی «ایران ایر» را به بهانه ادعای ارسال موشک از سوی تهران به مسکو برای بکارگیری در جنگ علیه اوکراین تحریم کرد. در کنار اقدام اخیر آمریکا، آلمان، انگلیس و فرانسه نیز در بیانیه ای غیر سازنده و نامتعارف ضمن اتهام آفرینی علیه کشورمان با بهانه واهی ارسال موشک از سوی ایران به روسیه برای بکارگیری در جنگ اوکراین به لغو قراردادهای دوجانبه ارائه خدمات هوایی با جمهوری اسلامی ایران و تحریم ایران‌ایر به بهانه ادعای دخالت در مناقشه اوکراین اشاره کردند. جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اخیر گفته است اتحادیه اروپا انتقال اخیر موشک های بالستیک ساخت ایران به روسیه را به شدت محکوم می کند. وی با بیان این ادعا که همکاری نظامی ایران و روسیه در مناقشه اوکراین، به طور مستقیم امنیت اروپا را تهدید می‌کند مدعی شد که مسکو از پهپادها و مهمات ایرانی، «در جنگ تجاوزکارانه غیرقانونی خود علیه اوکراین استفاده کرده است.» این مقام اروپایی اضافه کرده است: اتحادیه اروپا به سرعت و با هماهنگی شرکای بین‌المللی، از طریق اقدامات محدودکننده جدید و قابل توجه علیه ایران، از جمله تعیین افراد و نهادهای مرتبط با برنامه‌های موشکی بالستیک و پهپادهای ایران، پاسخ خواهد داد و در این راستا در حال بررسی اقدامات محدودکننده در بخش هوانوردی ایران است. مقام‌های ایران و روسیه بارها ادعای همکاری‌ نظامی در ارتباط با جنگ اوکراین را رد و آن را بی‌اساس توصیف کرده‌اند. سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان پیشتر با انتشار پیامی تصریح کرد: ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است. تمام.

توقف غرب در ضدیت با ایران در شورای حکام

گروه سیاسی: نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درحالی به پایان رسید که تدابیر هوشمندانه ایران، تلاش‌های غرب را برای اجماع‌سازی و اقدام نسنجیده علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان ناکام گذاشت.
به گزارش «تجارت»، نشست این دور که دوشنبه هفته پیش (۱۹ شهریور) آغاز شد و روز جمعه ۲۳ شهریور به پایان رسید، با هیاهو و جنجال‌آفرینی متفاوتی از سوی سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه، آلمان و ایالات متحده آمریکا پیگیری شد. اگر چه قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نشد اما طرف‌های غربی به‌طور مصرانه‌ای بر ارائه «گزارش جامع» درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران پافشاری کردند. «گزارش جامع» کلیدواژه‌ای بود که در قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام در نشست دور قبل مطرح شد. در این قطعنامه ادعا شده است که در صورت عدم «همکاری لازم، کامل و بدون ابهام ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقیمانده» ممکن است از مدیرکل آژانس خواسته شود که یک «ارزیابی جامع و به روز شده در مورد احتمال حضور یا استفاده از مواد هسته ای اعلام نشده در ارتباط با مسائل باقی مانده گذشته و حال، در مورد برنامه هسته ای ایران، بر اساس اطلاعات موجود ارائه کند.» تروئیکای اروپا و آمریکا برهمین اساس در نشست اخیر طی یک بیانیه مشترک، این ادعا را تکرار کردند که اگر ایران برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی مانده، همکاری لازم را با آژانس صورت ندهد، درخواست ارائه «گزارش جامع» را به جریان می‌اندازند. آن‌ها سپس مدعی شدند که اگر ایران مسیر «همکاری فوری، کامل و بدون ابهام با آژانس را انتخاب کند» نیازی به انتشار گزارش نیست. علت پافشاری غرب در این زمینه را می‌توان در سلسله تحرکاتی دید که طی ماه‌های اخیر در پایتخت‌های اروپایی و آمریکا شتاب گرفته است. آمریکا و تروئیکا که با بدعهدی و بی‌عملی خود، توافق برجام را به نابودی کشاندند، در تلاش هستند تا پیش از انقضای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد (۱۸ اکتبر ۲۰۲۵ برابر با ۲۶ مهر ۱۴۰۴) و پایان مهلت استفاده از سازوکار احیای تحریم‌های تعلیق شده علیه ایران، فشارهای سیاسی علیه تهران را افزایش دهند. گفتنی است تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران به‌واسطه قطعنامه ۲۲۳۱ تعلیق شد؛ اما فرآیند موسوم به «اسنپ‌بک» این امکان را می‌دهد که در صورت بروز اختلاف بر سر نحوه اجرای برجام، تحریم‌ها طی فرآیندی احیا شود. از این رو، قطعنامه خردادماه شورای حکام که پیشنهاد انگلیس، فرانسه و المان ارائه شد، در کنار بیانیه اخیرا تروئیکا و آمریکا، شاهدی بر این مدعاست که غرب برای سوء استفاده از این سازوکار، پیش از انقضای قطعنامه ۲۲۳۱ درحال برنامه‌ریزی است. البته مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حاشیه نشست این دور به خبرنگاران در وین گفت که برنامه‌ای برای انتشار «گزارش جامع» درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ندارد. رافائل گروسی در پاسخ به این سووال که لازمه ارائه چنین گزارشی چیست بیان کرد: «صادقاه بگویم، من برنامه‌ای در این زمینه ندارم. ما در شرایط واقعی این گزارش را ارائه می‌کنیم و در یکی از گزارش‌های گذشته من، ارزیابی جامعی در مورد مکان‌های مختلف ارائه شد.» وی ادامه داد: «رویکرد من این است که سعی کنم مسائل را حل کنم و چشم اندازی از یک اقدام تنبیهی در مقطعی در آینده نداشته باشیم. ایده من این است که تلاش کنم تا همکاری (با ایران) را به نتیجه برسانم.» او همچنین در جلسه توجیهی با نمایندگان رسانه‌ها ابراز امیدواری کرد که برای ملاقات با دولت جدید ایران و از سرگیری مذاکرات درباره حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده، در آینده نزدیک راهی تهران شود.