آمریکا آماده مذاکره با روسیه درباره اوکراین نیست

سفیر روسیه در آمریکا گفت، واشنگتن آماده مذاکره با مسکو در مورد اوکراین نیست. آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن گفت: «آمریکایی‌ها مایل به گفت‌وگو نیستند. آنها از بحث کردن در مورد مساله اوکراین ناراحت هستند و می‌گویند که کنترل اوکراینی‌ها را ندارند. آنها برای یک مکالمه عادی آماده نیستند.» به نقل از خبرگزاری تاس، این اظهارات از سوی سفیر روسیه در واشنگتن پس از آن مطرح شد که روزنامه دیلی تلگراف پیشتر گزارش داده بود که کر استارمر، نخست وزیر انگلیس و جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در جریان دیدار روز جمعه در واشنگتن ممکن است موضوع اعطای مجوز به اوکراین برای استفاده از موشک‌های دوربرد «استورم شدو» انگلیسی را بررسی کنند. روزنامه گاردین نیز در ۱۱ سپتامبر گزارش داد که استارمر قصد نداشت در مورد اعطای چنین مجوزی به اوکراین پس از دیدار با بایدن به طور علنی صحبت کند. به گزارش دیلی تلگراف، اگر طرفین به اوکراین اجازه دهند موشک‌های دوربرد به عمق خاک روسیه شلیک کند، احتمالا این موضوع را در مجمع عمومی سازمان ملل در اواخر سپتامبر اعلام خواهند کرد.

 

کابینه تل‌آویو باید فورا تغییر یابد

رئیس یکی از احزاب در سرزمین‌های اشغالی، در اظهاراتی بر لزوم تغییر کابینه رژیم صهیونیستی تاکید کرد. «آویگدور لیبرمن» رئیس حزب «اسرائیل بیتنا» اعلام کرد باید کابینه رژیم صهیونیستی فورا تغییر یابد تا امنیت برای ساکنان شمالی اراضی اشغالی و شهرک‌نشینان صهیونیست برقرار شود. پیشتر آویگدور لیبرمن گفت کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مسیر گسترش کابینه است و حزب «امید نو» به رهبری «گدعون ساعر» را به ائتلاف کابینه خود ملحق خواهد کرد. لیبرمن در گفت‌وگو با روزنامه معاریو فاش کرد که این تغییر در چارچوب گامی گسترده‌تر برای برکناری «یوآو گالانت» وزیر جنگ و «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی توسط نتانیاهو، صورت خواهد گرفت. وی تاکید کرد: برکناری گالانت فقط موضوع زمان است. کابینه نتانیاهو ورشکست شده است و در زمانی که نخست‌وزیر و وزیر جنگ او با یکدیگر صحبت نمی‌کنند، امکان جنگیدن وجود ندارد. اختلافات میان نتانیاهو، یوآو گالانت و مقامات ارشد امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی به دلیل مذاکرات بر سر توافق تبادل اسرا با حماس، به ویژه با تشدید اعتراضات صهیونیست‌ها که از نتانیاهو می‌خواهند انعقاد توافق را تسریع کند، شدید شده است.

۴۱ هزار و ۱۸۲ شهید
نتیجه ۳۴۴ روز جنگ علیه غزه
در حالی‌ که جنگ نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه وارد سیصد و چهل و چهارمین روز خود شده، وزارت بهداشت غزه دیروز (شنبه) آمار جدید شهدا و مجروحان را اعلام کرد. وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد شمار قربانیان عملیات رژیم صهیونیستی در نوار غزه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ به ۴۱ هزار و ۱۸۲ شهید و ۹۵ هزار و ۲۸۰ زخمی رسیده است. براساس گزارش شبکه خبری الجزیره، این وزارتخانه همچنین اعلام کرد رژیم صهیونیستی در ۴۸ ساعت گذشته مرتکب چهار کشتار علیه خانواده‌های فلسطینی در نوار غزه شده و در نتیجه این حملات ۶۴ نفر شهید و ۱۵۵ نفر زخمی شدند. وزارت بهداشت فلسطین در غزه همچنین تاکید کرد تعدادی از قربانیان زیر آوار هستند و اورژانس و دفاع مدنی قادر به دستیابی به اجساد آن‌ها نیستند. از ابتدای جنگ، رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا جنگی ویرانگر را علیه مردم غزه به راه انداخته و بیش از ۱۳۲ هزار فلسطینی شهید و زخمی شده‌اند.

جمهوریخواهان نگران عملکرد ترامپ هستند
نتایج نظرسنجی جدید نشان داد که بعد از مناظره دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان و کامالا هریس رقیب دموکرات او، جمهوریخواهان نگران عملکرد ترامپ هستند. تارنمای هفته نامه نیوزویک نوشت: بعد از مناظره ترامپ و هریس درباره مسائل مختلفی از قبیل، اقتصاد، سقط جنین و مهاجرت ۸۶ درصد از رای دهندگان جمهوریخواه گفتند که قصد دارند به ترامپ رای دهند اما ۴۰ درصد از آنها تایید کردند که نگران عملکرد ترامپ هستند.

حملات ترکیبی حزب‌الله به مقرهای فرماندهی رژیم صهیونیستی
حزب‌الله لبنان در چند بیانیه از حملات پهپادی و موشکی به چند مقر فرماندهی و پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی خبر داد. حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: مجاهدان مقاومت اسلامی لبنان در حمایت از ملت ثابت قدم فلسطین در نوار غزه و مقاومت شجاعانه و شرافتمندانه آنها و در پاسخ به حملات دشمن اسرائیلی به روستاها و خانه‌های امن در جنوب لبنان به ویژه در شهرک «کفرمان» پایگاه و مقر تیپ ۲۸۲ توپخانه، موشک‌های نقطه‌زن و انبارهای تسلیحات دشمن صهیونیستی در پایگاه «یفتاح الیفلیط» در شمال غربی دریاچه طبریه را با ده‌ها موشک کاتیوشا هدف قرار دادند.

مسکو در برابر دور تازه فشارهای غرب چه می‌کند

گروه جهان: این روزها کشورهای غربی به شدت مشغول بحث پیرامون اجازه دادن به اوکراین برای استفاده از تسلحات موشکی دوربرد علیه روسیه هستند. البته این موضوع، با واکنش شدیدالحن روس‌ها همراه شده است. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه و در هشداری به غرب گفت که غربی‌ها در صورتی که اجازه استفاده اوکراین از تسلیحات دوربرد را بدهند، خودشان وارد جنگی مستقیم با روسیه می‌شوند. او همچنین وعده واکنشی متناسب را داد اما به جزئیاتش اشاره‌ای نکرد. رویترز روز شنبه نوشته پوتین در ماه ژوئن از گزینه مسلح‌کردن دشمنان غرب به سلاح‌های روسی برای حمله به اهداف غربی در خارج از کشور و استقرار موشک‌های متعارف در فاصله‌ای با ایالات متحده و متحدان اروپایی آن صحبت کرده بود.
به گزارش «تجارت»، درحالی‌که تنش میان غرب و شرق بر سر اوکراین وارد فازی خطرناک و جدید می شود، «کر استارمر» نخست‌وزیر انگلیس و «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن درباره این مساله گفت‌وگو کردند که آیا به کی‌یف اجازه استفاده از موشک‌های دوربرد «اتکمز» یا «سایه طوفان» را علیه اهدافی در داخل خاک روسیه بدهند یا خیر. در صورت دادن اجازه به اوکراین برای انجام حملات دوربُرد علیه روسیه، نه تنها اوکراینف بلکه کل جهان با تهدیداتی بی‌سابقه مواجه خواهد شد که شاید در تمامی سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم سابقه نداشته است.

هشدار ویژه مسکو به ناتو
در ادامه افزایش موج تنش‌ها میان روسیه و ناتو «دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت روسیه دیروز شنبه هشدار داد که مسکو تاکنون در برابر ناتو صبر نشان داده است، اما ممکن است این صبر تمام شود. این مقام ارشد روسیه این اظهارنظر را در واکنش به احتمال صدور مجوز حمله اوکراین به خاک روسیه با موشک‌های ساخت آمریکا و انگلیس بیان کرده است. مدودف در کانال تلگرام خود نوشت: سران غربی و تشکیلات سیاسی آن‌ها که بیش از حد درگیر جنگ شده‌اند، در مورد واکنش روسیه به حملات احتمالی موشکی «در عمق خاک» کشور چه فکر می‌کنند؟ نکته اینجاست؛ روس‌ها در مورد پاسخ دادن با سلاح‌های کشتار جمعی صحبت می‌کنند، اما این کار را انجام نمی‌دهند. به طور کلی، چه کسی به آخرالزمان نیاز دارد؟ وی افزود: هیچ کس واقعاً به یک درگیری هسته‌ای نیاز ندارد؛ این یک داستان بسیار بد با نتیجه بسیار دشوار است. به همین دلیل است که تاکنون تصمیم برای استفاده از سلاح های هسته‌ای (غیر استراتژیک یا حتی بیشتر از آن استراتژیک) گرفته نشده است، تصمیم دشوار با عواقب غیرقابل برگشت. مدودف نوشته است: اگرچه، صادقانه بگویم، پیش نیازهای رسمی برای این امر وجود دارد که برای کل جامعه جهانی قابل درک است و با دکترین بازدارندگی هسته‌ای ما سازگار است. همان کورسک مثلا. اما روسیه صبور است. به هر حال، بدیهی است که پاسخ هسته‌ای تصمیمی بسیار دشوار با عواقب غیرقابل برگشت است. این مقام روس تاکید کرد: با این حال، آنگلوساکسون‌های پر زرق و برق نمی‌خواهند یک چیز را بپذیرند؛ صبر و شکیبایی بالاخره به پایان می‌رسد.

گزینه‌های روسیه برای پاسخ به ناتو
در باب واکنش احتمالی روسیه به ناتو کارشناسان غربی سناریوهای متفاوتی را ترسیم می‌کنند. «اولریش کوئن» کارشناس تسلیحات در «موسسه تحقیقات صلح و سیاست امنیتی» در هامبورگ گفت که او انتخاب پوتین برای ارسال نوعی پیامی هسته‌ای را رد نمی‌کند؛ به عنوان مثال، آزمایش یک سلاح هسته‌ای به‌منظور ترساندن غرب. او افزود که روسیه از سال ۱۹۹۰ هیچ آزمایش سلاح هسته‌ای انجام نداده و یک انفجار اتمی می‌تواند به منزله «آغاز یک عصر بسیار خطرناک» باشد. این تحلیلگر ادامه داد: «آزمایش هسته‌ای، جدید خواهد بود. من آن را رد نمی‌کنم. این آزمایش در راستای این خواهد بود که روسیه تعدادی از توافق‌های امنیتی بین‌المللی را که طی چند سال گذشته امضا کرده، برهم می‌زند.» «گرهارد منگوت» متخصص امنیتی در دانشگاه «اینسبروک» در اتریش نیز گفت فکر می‌کند که امکان دارد که واکنش پوتین شامل ارسال برخی از سیگنال‌های هسته‌ای هم باشد. او ادامه داد: «روس‌ها می‌توانند یک آزمایش اتمی را انجام دهند. آن‌ها تمامی آمادگی‌های لازم را انجام دهند. آن‌ها می‌توانند یک سلاح هسته‌ای تاکتیکی را هر جایی در شرق روسیه آزمایش کنند تا نشان دهند هر زمان که سخن از آزمایش اتمی به زبان می‌آورند، آن را در نهایت انجام می‌دهند.» در این میان، «واسیلی نبنزیا» سفیر روسیه در سازمان ملل نیز در جلسه شورای امنیت گفت که در صورتی‌که ناتو به اوکراین اجازه دهد تا از تسلیحات دوربرد علیه روسیه استفاده کند، این ائتلاف نظامی طرف مستقیم مخاصمه خواهد بود.