اهداف صلح‌آمیز صنعت هسته‌ای ایران آشکار است

معاون رئیس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران، هنگام ورود به وین به‌منظور حضور در شصت و هشتمین نشست سالانه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد استقبال محسن نذیری اصل، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان‌های بین‌المللی در وین و عباس باقرپور اردکانی، سفیر کشورمان در اتریش قرار گرفت. «محمد اسلامی» در بدو ورود به وین با اشاره به برنامه‌های خود در این دوره از نشست سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اظهار کرد: امروز (دوشنبه ۲۶ شهریور) در اجلاس کنفرانس عمومی آژانس سخنرانی خواهم داشت که در آن ضمن اشاره به توانمندی‌ها و واقعیت اهداف صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، مواضع جمهوری اسلامی را بیان خواهم کرد. وی افزود: در این سفر دیدارهای چند جانبه‌ای خواهیم داشت که نشست، دیدار و گفت‌وگو با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جمعی از مقامات هسته‌ای و عالی‌رتبه کشورها در زمینه موضوعات هسته‌ای و همکاری‌های دوجانبه از اهداف مهم این سفر خواهد بود. رییس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: برپایی غرفه صنعت هسته‌ای در نمایشگاه جانبی کنفرانس و برگزاری نشستی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس سازمان در مسیر به اشتراک گذاشتن مهم‌ترین تجربیات و دستاوردهای علمی و فن‌آورانه کشورمان در این رویداد، یک اقدام مهم است.

 

مجلس در چارچوب قانونی به دولت کمک می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مجلس موفقیت دولت را موفقیت نظام و مردم می‌دانند و کمک به دولت برای حل مسائل مردم را در چارچوب‌های قانونی، وظیفۀ خود تعریف می‌‌کنند که این رویکرد در رأی اعتماد به کابینه خود را نشان داد. محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، گفت: فرا رسیدن ماه پر خیر و برکت ربیع الاول و آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) را به ملت عزیز ایران تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. همچنین پیشاپیش آغاز هفته وحدت را گرامی می‌دارم. وحدت امروز مسلمانان جهان، یکصدایی و همدلی پیرامون مسئله فلسطین است؛ امروز غزه، پایتخت قلب‌های تمام مسلمانان جهان و معیار تشخیص اسلام واقعی محمدی از اسلام نمایشی و منافقانه است. وی ادامه داد: همچنین تأکید می‌کنم، نمایندگان مجلس موفقیت دولت را موفقیت نظام و مردم می‌دانند و کمک به دولت برای حل مسائل مردم را در چارچوب های قانونی، وظیفۀ خود تعریف می­‌کنند که این رویکرد در رأی اعتماد به کابینه خود را نشان داد و حمایت رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر ارزنده دانستن اقدام مجلس حاکی از صحیح بودن تصمیم مجلس بود.

پزشکیان در نشست بریکس شرکت می‌کند
سفیر ایران در روسیه خبر داده رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در نشست بریکس در کازان روسیه شرکت خواهد کرد. «کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو دیروز یکشنبه خبر داد «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در نشست سران کشورهای عضو بریکس که قرار است روزهای یکم تا سوم آبان ماه در شهر کازان روسیه برگزار شود، حضور خواهد یافت. پیشتر سفیر ایران به خبرگزاری تاس گفته بود مسعود پزشکیان قرار است در ماه اکتبر برای شرکت در نشست اعضای بریکس به کازان سفر کند و در جریان این سفر با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه دیدار خواهد کرد. پیش از این «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در دیدار «علی اکبر احمدیان» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایارن، با اشاره به برگزاری نشست آتی سران گروه بریکس، گفت: روسیه منتظر رئیس‌جمهور جدید ایران در نشست بریکس در کازان خواهد بود. در جریان نشست بریکس در کازان با رئیس‌جمهور ایران دیدار جداگانه‌ای خواهم داشت. رئیس‌جمهور روسیه همچنین با اشاره به روند تدوین موافقت‌نامه همکاری‌های جامع بلندمدت ۲ کشور اظهار داشت: روسیه منتظر سفر جداگانه رئیس‌جمهور ایران برای امضای توافقنامه جدید مشارکت راهبردی است.

تحلیل اندیشکده آمریکایی از انقلاب هوش مصنوعی در ایران
کارشناس موسسه «امریکن اینترپرایز» گزارشی را در خصوص توجه و تلاش جمهوری اسلامی برای گسترش هوش مصنوعی در ایران و بهره گیری از فناوری‌های نوین منتشر کرده است. «مایکل روبین» کارشناس ارشد این اتاق فکر آمریکایی در تحلیل کارکرد و جایگاه فناوری هوش مصنوعی در ایران آورده است ظهور هوش مصنوعی (AI) حکایت از یک جهش تکنولوژیکی دارد. در حالی که بسیاری از کشورهای خاورمیانه به طور سنتی به دلیل ترس از بروز چالش یا آسیب پذیرشدن حکومت های خود در پذیرش فناوری جدید محتاطانه و کند رفتار می کنند، ایران که از قرن نوزدهم درجستجوی تکنولوژی حرکت کرده است، اکنون هم به دنبال پیشرو بودن در فناوری هوش مصنوعی است. برای نمونه ایران از جمله نخستین کشورهای جهان بود که تلگراف را پذیرفت و بعدها رادیو و تلویزیون را نیز قبل از همسایگانش ایجاد کرد. این روند در مورد اینترنت هم برای جمهوری اسلامی رخ داد و ایران دومین سرزمین در خاورمیانه بود که پس از اسرائیل از اینترنت استقبال کرد. در بخشی از این گزارش آمده است: دولت جمهوری اسلامی اکنون در حال تلاش برای ایجاد یک نهاد نظارتی و سیاست گذاری جهت مدیریت نفوذ هوش مصنوعی در ایران است. در حالی که این روند در زمان رئیس جمهوری فقید «ابراهیم رئیسی» آغاز شده بود، «محمد مخبر» جانشین موقت او درست قبل از انتخاب «مسعود پزشکیان»، یک «سازمان ملی هوش مصنوعی» جدیدی را افتتاح کرد.

انتقاد شدید ایران از ادعاهای دروغین حقوق‌بشری غرب
سخنگوی وزارت خارجه جنایات جنگی صهیونیست‌ها در فلسطین را وصله ننگ و عار بر پیشانی مدعیان دروغین ‎حقوق بشر در غرب عنوان کرد. ناصر کنعانی با انتشار ویدئویی از جنایات رژیم صهیونیستی در شبکه ایکس نوشت: ‏آدمکُش هایی که برای تفریح آدم می‌کُشند! شهادت ۲ غیرنظامی فلسطینی در رفح در حمله پهپادی وحشیانه رژیم جنایتکار اسرائیل. جنایات جنگی صهیونیست‌ها در فلسطین، وصله ننگ و عار بر پیشانی مدعیان دروغین ‎حقوق بشر در غرب است.

رسوایی مالی نخست وزیر انگلیس
روزنامه تایمز گزارش داد، نخست وزیر انگلیس به دلیل خریدهای اعلام نشده لباس برای همسرش ویکتوریا از یک اهداکننده مالی، با تحقیقات مواجه است. کر استارمر نخست وزیر انگلیس به دلیل افشا نکردن این موضوع که یک تاجر مولتی میلیونر و کمک کننده به حزبش لباس‌های گران قیمت برای همسرش خریده، قوانین پارلمان را زیر پا گذاشته است. به نوشته این این روزنامه، «وحید علی» یکی از اعضای مجلس اعیان، مخارج همسر استارمر از جمله مشاور خرید شخصی و لباس، قبل و بعد از نخست وزیر شدن استارمر را فراهم کرده است. به نوشته روزنامه تایمز، دفتر نخست وزیری انگلیس از اعلام کل هزینه هدایا به همسر استارمر و همچنین مدتی که ویکتوریا استارمر آنها را دریافت کرده، به روزنامه خودداری کرد. یک منبع مطلع هم به این روزنامه گفت که این اطلاعات بعدا منتشر خواهد شد.

استعفای حسین‌زاده اعلام وصول شد
استعفای عبدالکریم حسین‌زاده از نمایندگی مجلس اعلام وصول شد. محمدباقر قالیباف رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز (یکشنبه) مجلس گفت: درخواست استعفای آقای حسین‌زاده اعلام وصول شده و در دستور کار قرار می گیرد. وی گفت که طبق آیین‌نامه مجلس تقاضای استعفا یک هفته بعد از اعلام وصول در دستور قرارمی گیرد. رئیس‌جمهور در روز پنجم شهریورماه با صدور حکمی عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه در مجلس دوازدهم را به سمت معاون خود در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور منصوب کرد. طبق مواد ۹۰، ۹۱ و ۹۲ آیین‌نامه داخلی مجلس، هر نماینده که اعتبارنامه او به تصویب رسیده است می‌تواند از مقام نمایندگی استعفاء دهد. پذیرش استعفاء موکول به تصویب مجلس است. نماینده، تقاضای استعفای مدلّل خود را به عنوان رئیس‌مجلس می‏‌نویسد و رئیس‌مجلس آن را در اولین جلسه علنی و بدون قرائت متن، اعلام و در دستور کار هفته بعد می‌گذارد.

«تجارت» از چگونگی حل ابرچالش های اقتصاد ایران گزارش می دهد

گروه اقتصاد کلان: اقتصاد ایران طی بیش از یک دهه گذشته با ناترازی های بسیاری مواجه بوده است. این ناترازی ها عمدتا در بخش های کلان و زیربنایی خود را به شکل ابرچالش هایی بلند مدت به کلیت اقتصاد و صنایع کشور تحمیل کرده و آسیب هایی را به دنبال داشته است. به گزارش «تجارت»، دولت مسعود پزشکیان هم در شرایطی کار خود را آغاز کرده است که برخی از این ابرچالش ها و ناترازی ها در نقطه اوج خود قرار دارند. البته آنچه مسلم است این امر است که ناترازی هایی که در ایران به وجود آمده نتیجه فرایندها و سیاست های بلند مدتی است که در ادوار گذشته اتخاذ و اعمال شده و طبیعتا امکان حل و فصل آن ها در کوتاه مدت وجود ندارد. دولت چهاردهم در این وضعیت می تواند با برخی اهرم ها و ابزارها در کوتاه مدت شرایط معیشتی مردم را به طور نسبی بهبود ببخشد اما حل ناترازی هایی از جنس آب، محیط زیست، صندوق های بازنشستگی، ناترازی برق و گاز و ناترازی بودجه ای مسائی نیستند که ظرف مدت چند ماه و حتی عمر یک دولت قابل بر طرف شدن باشند. اگر دولت می خواهد به دنبال تعدیل ناترازی ها به خصوص در بخش انرژی و منابع زیست محیطی باشد، باید از طریق حل و فصل برخی مسائل در سیاست خارجی و بهبود تعاملات زمینه را برای ورود سرمایه خارجی و همین طور تسهیل در جذب سرمایه داخلی فراهم کند. به عنوان مثال در بخش نیروگاه ها و زیرساخت های انرژی در بخش نفت و گاز و برق به دلیل تحریم های دهه 90 جاماندگی های بسیاری در حوزه سرمایه گذاری به وجود آمده است که باید در دهه ای که در آن قرار داریم جبران بشود. این جاماندگی ها به گونه ای بوده است که صنایع و معادن و بنگاه های تولیدی و کارخانه ها همواره طی سالیان گذشته در تابستان ها با مشکل قطعی برق و در زمستان ها با مشکل کمبود گاز روبرو بوده اند. ضمن آنکه ناترازی آبی نیز بخشی از صنایع پیشران را تحت تاثیر قرار داده است. بر اساس آمارها صنایع کلیدی و پیشرانی مثل فولادسازی در ماه های ابتدایی سال 1403 به شدت با افت تولید و صادرات مواجه بوده اند و شرکت های بزرگ با کاهش در فروش داخلی و خارجی شان روبرو شدند. طبیعتا اگر این شرایط ادامه پیدا کند، مزیت های ایران در صنایعی مثل فولادسازی یا معادن و برخی صنایع روز به روز کمرنگ تر می شود و قدرت و توان رقابت پذیری نسبت به رقبا پایین می آید. در این وضعیت دولت برای دستیابی به رشد اقتصادی مطلوب - 8 درصد - چاره ای جز رفتن به سمت جذب سرمایه گذاری آن هم به واسطه رفع تحریم ها ندارد.
در شرایط تورمی دست زدن به اصلاحات اقتصادی بسیار پرهزینه است اما اگر رشد اقتصادی پایدار ایجاد شود به تدریج تولید ناخالص داخلی رشد کرده و ثروت آفرینی از ناحیه تولید در کشور محقق می شود. نتیجه چنین فرایندی بهبود درآمدها در میان مدت و بلند مدت است که سیاست تکمیلی این اقدام باید مهار تورم باشد. مهارم تورم البته نسبت به سیاست رشد اقتصادی در کوتاه مدت تا حدی قابل تحقق تر است. اتفاقی که در حد فاصل سال های 94 تا 96 هم افتاد و حتی در سال هایی تورم به کمتر از 10 درصد رسید و اقتصاد ایران بعد از سال ها تورم تک رقمی را تجربه کرد.
از این منظر دولت چهاردهم تجربه دولت های قبل را در دست دارد و می تواند با ابزارهای موجود تا حدودی اصلاحات اقتصادی را پیش ببرد و هم اینکه به گونه ای این کار را انجام دهد که قدم موثری در مسیر حل ناترازی های مهم مثل آب و برق و گاز بردارد. اگر قرار است ریل گذاری اقتصاد ایران به سمت اقتصاد صنعتی و فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی حرکت کند، باید نشانه های آن از هم اکنون دیده شود. اقتصادی که صنایع آن به مشکلات روزمره برق و گاز گره خورده باشد، طبیعی است که نمی تواند درآمدهای هدف گذاری شده را محقق کند و در نتیجه ارزی آوری و درآمد زایی از ناحیه بنگاه های بزرگ و متوسط روند نزولی پیدا می کند. در این وضعیت پیشنهاد کارشناسان استفاده از سرمایه های ایرانیان خارج از کشور است که می تواند در میان مدت به کمک اقتصاد ایران بیاید. اینکه هم جلوی خروج سرمایه گرفته شود و هم امکان بازگشت سرمایه های بیرون رفته مجددا به کشور مهیا شود. اگر الزامات این کار مانند پذیرش FATF و رفع تحریم ها هر چه سریع تر محقق شود طبیعی است که بستر های لازم برای رفع ناترازی های کوچک و بزرگ زودتر فراهم می شود. البته باید به ناترازی ها در حوزه های زیربنایی، ناترازی بودجه ای و مالی را هم اضافه کنیم. دولت چهاردهم میراث دار ناترازی بزرگ و کسری قابل توجهی در بودجه 1403 است. آن طور که مدتی پیش وزیر اقتصاد اعلام کرد قرار است تمرکز دولت بر رفع مشکل کسری بودجه و در نتیجه کنترل تورم باشد. چرا که امروز کمتر کارشناسی است که به این موضوع باور نداشته باشد که خلق نقدینگی از ناحیه کسری بودجه منجر به تورم فزاینده در بلند مدت می شود.
ناترازی های بودجه در سال های گذشته هم یکی از آفت هایی بوده است که اقتصاد کلان را بهم ریخته و زمینه افزایش قیمت ها را فراهم کرده است. حالا اگر دولت بتواند با یک سیاست منسجم و کارشناسی و علمی در سال های بعدی با بودجه نویسی کارشناسی شده از کسری بودجه بکاهد، به تدریج شرایط داخلی هم برای اصلاحات و رفع ناترازی های درونی بهتر ایجاد می شود.

سرمقاله

فردین آقا بزرگی
کارشناس ارشد بازار سرمایه

به طور قطع سه فاکتور اساسی برای رشد بورس نیاز است. نخست کاهش نرخ بهره بانکی است. وقتی نقدینگی در بازار سهام چندان زیاد نیست اگر نرخ بهره بانکی که ریسکی ندارد بالا باشد قطعا بخشی از نقدینگی به سمت سپرده گذاری می رود. اتفاقی که در چند ماه اخیر شاهد آن ان بودیم و بسیاری از نقدینگی بازار به سمت سپرده های بانکی و اوراق رفتند. همچنین یکی دیگر از فاکتورهایی که نیازمند اصلاح است قیمت گذاری دستوری کالاهاست. در شرایط کنونی برخی محصولات مانند شوینده ها، خودرو، لاستیک و ... درگیر قیمت گذاری دستوری هستند. آنهم در شرایطی که تورم در کشور همچنان بالاست اما دولت به دنبال کنترل تورم است. به همین دلیل همچنان بر قیمت گذاری دستوری اصرار می کند. در حالی که بسیاری از شرکت های بورسی به این دلیل در زیان هستند. این سیاست منجر شده حتی تولید شرکت ها نیز کاهش پیدا کند. بنابراین بر اینکه شرکت ها از زیان خارج شوند و بتوانند در راستای سیاست های دولت در زمینه تولید بیشتر فعالیت داشته باشند باید قیمت گذاری اصلاح شود. همچنین اصلاح نرخ ارز نیما که وزیر اقتصاد نیز بر این موضوع تاکید کرده باید اجرایی شود. این موضوع کمک می کند تا شرکت ها در زمینه صادرات بیشتر تشویق شوند. از طرف دیگر ارز بیشتری به سامانه نیما تحویل دهند. همین موضوع به نیاز ارزی دولت کمک خواهد کرد که اثرات آن کاهش نوسانات ارزی در بازار آزاد خواهد بود. برخی تصمیمات اشتباه بازار را با چالش‌هایی مواجه ساخته باشد و بورس فعلا درگیر جنبه روانی وعده های دولت است. ولی دلیل ریزش بی‌پولی بازار و مسائل کلان اقتصادی است. البته بر کسی پوشیده نیست که ریاست سازمان می‌تواند در برخی موارد تصمیمات موثر و اثرگذاری را داشته باشد اما آنچه مهم است تغییر ریل یک سلسله سیاستگذاری‌هاست که باید خود را در تصمیم‌گیری دولتمردان نشان دهد. تغییرات اندک نرخ بهره و رشد ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومانی نرخ نیما می‌توانست آثار قوی‌تر و محکم‌تر و خاص‌تری داشته باشد. فضای لاتاری به وجود آمده باعث شده جریان پول به هوس کسب سود کوتاه مدت که ناشی از سیاستگذاری بد در نرخ گذاری دستوریست بیفتد. به طوری که بعد از ورود پول به ثبت نام خودرو، وارد بورس شد تا سود موقتی از کف بگیرد. اما حالا بعد از یک نوسان از بازار خارج شده است اگر در وزن کشی تغییر و تحولات فعلی هر یک از عوامل سه‌گانه بتواند چراغ سبز محکمی به بازار و سهامداران نشان دهد توازن فعلی عرضه و تقاضا را به سرعت تغییر داده و می‌تواند آن را در مسیر بهتری پیش ببرد. فضای لاتاری به وجود آمده باعث شده جریان پول به هوس کسب سود کوتاه مدت که ناشی از سیاستگذاری بد در نرخ گذاری دستوری است؛ بیفتد. به طوری که بعد از ورود پول به ثبت نام خودرو، وارد بورس شد تا سود موقتی از کف بگیرد. اما حالا بعد از یک نوسان از بازار خارج شده است. درحالی که با ادامه رشد شاخص کل فرصتی فراهم می شود که از این جریان قوی نقدینگی در جهت بهبود وضعیت اقتصادی کشور استفاده شود. این نقدینگی بهتر است به سمت تولید برود حالا بورس بهترین بستر برای تامین نقدینگی تولید است. موضوعی که وزیر اقتصاد نیز بر آن تاکید داشته است.

یادداشت

محمودرضا سجادی
سفیر پیشین ایران در روسیه

با توجه به اینکه در مسئله منازعه اوکراین و روسیه طرفداری ایران از هر یک از طرفین می‌تواند تعیین کننده و کلیدی باشد، همین قدر که اروپایی‌ها حدس می‌زنند ایران از طرف روسی جانبداری می‌کند فشارهای خود را به بهانه‌های مختلف به ایران وارد می‌آورند تا تهران از ..موضع خودش عقب نشینی کند. نگرانی طرف غربی از نزدیکی بیشتر و همکاری راهبردی میان تهران و مسکو در زمینه‌های مختلف، موجب نگرانی غربی‌ها شده است. آن‌ها نگران این هستند که مبادا ایران و
روسیه بخواهند به صورت طولانی مدت با یکدیگر همکاری‌هایی را داشته باشند، در واقع آنها نگران همپیمانی این دو کشور هستند چرا که مشابه همکاری صورت گرفته میان این دو را در جنگ سوریه دیدند که منجر به شکست گروه تروریستی داعش شد.
در واقع از طرف غربی اینطور تحلیل می‌شود که تنها یک همکاری کوچک میان ایران و روسیه منجر به تامین امنیت و منافع این دو کشور در موضوع سوریه و البته شکست پروژه داعش شد، پس دیگر نباید اجازه داد که همکاری‌های تهران و مسکو گسترش بیشتری پیدا کند. هر مسئله‌ای که منجر به موفقیت ما شود نگرانی غربی‌ها را به دنبال دارد بنابراین آنها همه تلاش خود را به کار خواهند گرفت تا آن موفقیت حاصل نشود. غربی‌ها نگران این مسئله هستند که در موضوع جنگ غزه، روسیه از همپیمانی با اسرائیل خارج شود و به سمت همپیمانی با جمهوری اسلامی ایران حرکت کند. در واقع آنها نگران تکرار امری مشابه آنچه در سوریه اتفاق افتاد در مسئله غزه هستند.
خیلی روشن است که غرب با پیوندی که با اسرائیل و دشمنی که با جهان اسلام دارد دست از ستیز و توطئه علیه کشورهای اسلامی و ایران بر نخواهد داشت. در جنگ غزه شما شاهد هستید که طرف اسرائیلی همه اصول انسانی را زیر پا گذاشته و تمام دنیا علیه آنها شده، اما غربی‌ها کوچکترین عقب نشینی از مواضع خود در حمایت از اسرائیل ندارند. در واقع اصولاً غرب نمی‌تواند که دست از دشمنی با ما بردارد. طرف غربی با اساس اسلام و انقلاب اسلامی در ایران مشکل دارد و با تمام توان و ظرفیتی که دارد از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند. جمهوری اسلامی ایران هیچ راهی به جز مقاومت و ایستادگی در برابر غرب ندارد و ما باید آنها را مجبور کنیم که حقانیت و مظلومیت ما را بپذیرند.
دوستی با همسایگان و تداوم سیاست منطقه‌ای برای ما صرفه و نفع زیادی دارد و تقویت روابط و تعاملات ما با کشورهای همسایه و پیرامونی منجر به تضعیف غرب می‌شود.
آن زمانی که غرب ببیند ما از سطح بالایی از همکاری‌ها را با کشورهای اسلامی داریم مجبور خواهد شد تا روابط خود را با ما اصلاح کرده و تسلیم ما شود و آنها مجبور می‌شوند که قدرت جهان اسلام را پذیرفته و سر تعظیم در برابر ما فرود آورند.

«تجارت» از موانع ریز و درشت پیش روی تولید کنندگان گزارش می‌دهد

گروه صنعت و تجارت: در حال حاضر حدود ۱۳۵۰ تولیدکننده بزرگ و کوچک لوازم خانگی در سامانه آماری وزارت صمت ثبت شده است که با وجود رشد و توسعه صنعت لوازم خانگی در کشور، تولیدکنندگان این صنعت با مشکلات زیادی دست‌‌به‌‌گریبان هستند؛ این بخشی از گفته عباس هاشمی، دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی است. اما اخیرا امید فاضلی نیا، دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفتگویی که با خبرگزاری مهر داشته نسبت به این حجم از تعداد تولیدکنندگان انتقاد کرده و در توضیح این مسئله گفته است: عدم سیاست‌گذاری اصولی و رشد فزاینده تولیدکنندگان خرد و ضعیف به جای حمایت از برندهای ملی و تقویت زنجیره‌های ارزش، دیگر آسیبی است که دامن‌گیر این صنعت شده است. رشد بی‌ضابطه و قارچ‌گونه واحدهای تولیدی خرده‌پا هیچ کمکی به صنعت تولید لوازم خانگی در کشور نمی‌کند و با مصرف منابع و مواد اولیه حتی باعث می‌شوند تولیدکننده‌های معتبر نیز به مرور از مدار تولید خارج شوند. مشکل دیگر این است که این برندهای کوچک و خرد معمولاً جایی در بازارهای جهانی نیز ندارند و توفیقی برای صادرات به دست نمی‌آورند. این در حالی است که بعد از رفتن نشان‌های خارجی که هم‌نوایی با تحریم‌های ظالمانه غرب بود، حالا دوباره ایجاد نشان ملی در صنعت لوازم خانگی کشور بر سر زبان مسئولان وزارت صمت افتاده و هدف از آن توسعه صادرات عنوان می‌شود. موضوعی که می‌بایست خیلی پیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت. در این رابطه معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: باید برندهایی را با اجتماع واحدهای کوچک‌تر ایجاد کنیم تا بحث ادغام و همکاری صنایع کوچک‌تر با صنایع بزرگ‌تر شکل بگیرد. برخی از کارشناسان صنعت لوازم خانگی علت رشد قارچ‌گونه تولیدکنندگان لوازم خانگی را انحصار در بازار لوازم خانگی عنوان می‌کنند؛ اعمال ممنوعیت‌های وارداتی موجب شد تا برخی از تولیدکنندگان به واردات قطعات CKD و مونتاژ‌ها بدون تکنولوژی روی آورند و با این شرایط می‌توان گفت این تولیدکنندگان در سطحی نیستند که بتوانند صادرات داشته باشند. از سوی دیگر در نبود زیرساخت‌های صادراتی در این صنعت، تعدد شرکت‌های تولیدکننده نیز به مشکلی بزرگ در این بخش تبدیل شده است، به‌طوری‌که در حال حاضر ۶۰۰ برند با محصولات مختلف در حوزه صنایع کوچک و متوسط در حال فعالیت هستند که امکان رقابت در بین آنها وجود ندارد. از دیگر سوء، تعدد تولیدکنندگان لوازم خانگی که اغلب آن‌ها تنها مونتاژکار هستند، منجر به کاهش شدید تولید محصولات کیفی شده است به‌طوری‌که بازاری همچون کشور عراق نیز در حال از بین رفتن است این در حالی است که بازار لوازم خانگی عراق، بازاری مهم و گسترده است، اما ما برای حضور در آن کاری دشوار برای رقابت داریم؛ چرا که اولا خدمات پس از فروش تولیدکنندگان مناسب نبوده و از طرفی هزینه بالای تولید در کشور منجر به عدم رقابت در بازارهای صادراتی شده است به طوری که گفته می‌شود برای مثال قیمت یک یخچال فریزر ساخت کره‌جنوبی در بازار عراق با قیمت یک یخچال فریزر ایرانی برابر است، پس قطعا نمی‌توانیم در زمینه فروش کالاهای سفید در بازار عراق موفق عمل کنیم. در واقع می‌توان گفت که یکی از اصلی‌‌‌ترین چالش‌هایی که در تمام سال‌های گذشته اقتصاد ایران با آن مواجه بوده، بحث خام‌‌‌فروشی و صادرات کالا با ارزش افزوده پایین بوده است. برای صادرات پایدار، یکی از اصلی‌‌‌ترین موضوعات در اختیار داشتن یک برند مطرح و معروف در میان مقاصد صادراتی است.
در واقع در این عرصه‌‌‌ها صادرکنندگان ایرانی باید با رقبای مطرح و اقتصادهای بزرگی رقابت کنند و پیش‌نیاز این موضوع داشتن برندهای مطرح و شناخته شده است که متاسفانه در اقتصاد ما کمتر به آن توجه شده است.
اما با این وجود متولی دولتی این صنعت از رشد کمی و کیفی این صنعت رضایت دارد. محمدمهدی برادران، معاون وزیر صمت در این باره گفته است:صنعت لوازم‌خانگی ایران طی سال‌های گذشته از لحاظ کمی و کیفی رشد خوبی داشته و توانسته است علاوه بر نیاز داخل، نگاهی به بازار صادراتی کشورهای همسایه نیز داشته باشد. از طرفی با توجه به رقابتی شدن بازار از واحدهای تولیدکننده خواستیم، امسال با برنامه‌‌‌ریزی دقیق‌‌‌تر و به تفکیک، گروه‌‌‌های کالایی و محصولات خودشان را در قالب برنامه تولید اعلام کنند که از ابتدای سال تاکنون بیش از ۳۰۰واحد برنامه تولید سالانه خودشان را اعلام کرده و متعهد شدند بیش از ۱۸میلیون و ۵۰۰‌هزار دستگاه لوازم‌خانگی در برنامه، تولید کنند. بنا به گفته وی، در چهارماه ابتدای سال نسبت به مدت مشابه سال قبل، تولید در این حوزه، بیش از ۶‌ درصد رشد داشته و به عدد بیش از ۵ میلیون و ۳۵۰‌هزار دستگاه در چهارماه ابتدای سال رسیده است و این روند صعودی تا پایان سال ادامه خواهد داشت. با وجود این میزان تولیدکننده لوازم خانگی در کشور، اما در حال حاضر گفته می‌شود که بیش از 40 درصد تولید خانگی وابسته به واردات مواداولیه و قطعات است و تنها کمتر از 60 درصد عمق تولید داخل است.
گفته می‌شود که در حال حاضر مهم‌ترین چالش‌ها در صنعت لوازم خانگی نوسانات ارزی، صدور بخشنامه‌های متفاوت و خلق‌الساعه، افزایش قیمت مواد اولیه داخلی، وجود تولیدکننده‌نماها، عدم حمایت‌های دولتی از تولید داخلی، عدم ‌رقابت در بازار، عدم ‌ارائه کافی خدمات پس از فروش، معضل خرید لوازم خانگی بدون گارانتی است. آزادسازی ورود لوازم خانگی به کشور نیز بسیار مهم است و تا زمانی‌که رقابت در بازار ایجاد نشود، این صنعت پیشرفت نخواهد کرد. لازم به ذکر است معاونت بررسي‌های اقتصادي اتاق بازرگانی تهران، گزيده‌ای از وضعيت بخش‌های صنعت و معدن كشور منتشر كرد که بر اساس آن اواخر سال جاری در ۹ ماهه پارسال بيش از ۵.۳ ميليون دستگاه لوازم خانگی (شامل يخچال و فريزر، ماشين لباسشويی و كولر آبی) توليد شده كه حدود ۳۲.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ افزايش داشته است. توليد اين سه محصول در مدت مشابه سال ۱۴۰۱ بيش از چهار ميليون دستگاه بوده و بر اساس اين آمار توليد اين سه محصول لوازم خانگی در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ حدود ۳۲.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ افزايش داشته است.

موارد ابطال پروانه مشاوران املاک از تعداد صدور پروانه بیشتر شد

گروه راه و مسکن:معاملات آپارتمان در تهران به یک چهارم وضعیت نرمال رسیده است، همچنین نرخ رشد قیمت مسکن نصف تورم عمومی بوده و به دلیل رکود معاملات، تعداد مشاوران املاک در حال کاهش است؛ لذا شرایط فعلی نشان می‌دهد بازار مسکن فعلا برای سرمایه‌گذاری جذاب نیست.
به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، بازار ملک، فصل جابه‌جایی را با کسادی سپری کرد. دو ماه ابتدایی تابستان امسال معاملات مسکن شهر تهران در کانال ۳۰۰۰ فقره قرار داشت که رقم پایینی محسوب می‌شود.
به فاصله شش روز تا پایان شهریور هم خرید و فروش مسکن چنگی به دل نمی‌زند. تورم آپارتمان نیز به طور قابل توجهی کاهش یافته است. رشد سالیانه قیمت مسکن در تهران از ۷۷ درصد مرداد پارسال به ۱۷ درصد در مرداد امسال رسیده که در مقایسه با تورم عمومی ۳۵ درصد کاهش قابل توجهی نشان می‌دهد. نرخ تورم مسکن تقریبا به نصف دیگر کالاها رسیده اما به طور کامل متوقف نشده است.
مرداد امسال نیز قیمت مسکن در تهران ۱.۲ درصد نسبت به تیرماه افزایش داشت و به ۸۸.۵ میلیون تومان در هر متر مربع رسید. این عدد نسبت به اوایل امسال ۸.۴ درصد رشد داشت. در مقایسه با مرداد سال گذشته نیز ۱۶.۸ درصد افزایش نشان داد.
تعداد معاملات آپارتمان نیزدر ماه‌های تیر و مرداد امسال به ترتیب ۳۵۵۹ و ۳۶۶۵ فقره بود. در وضعیت نرمال تقریبا ۱۵ هزار واحد مسکونی در تهران خرید و فروش می‌شود. بنابراین آمار گویای آن است که تعداد معاملات به یک چهارم وضعیت عادی رسیده است. بیشترین میزان ماهیانه تعداد معاملات طی سه سال گذشته به میزان حدود ۱۴ هزار فقره در خرداد ۱۴۰۱ انجام شده که هم‌اکنون به حدود ۳۷۰۰ فقره کاهش یافته است. اعداد و ارقام حکایت از آن دارد که در مقطع فعلی بازار مسکن برای سرمایه‌گذاران جذاب نیست. در عین حال متقاضی مصرفی نیز مجالی برای خرید پیدا نمی‌کند. بررسی‌های میدانی از واسطه‌های ملکی نشان می‌دهد که عمده خرید و فروش‌ها از نوع تبدیل است. برخی متقاضیان مصرفی، مقطع فعلی را فرصت مناسبی برای خرید واحدهای مرغوب‌تر، بزرگ‌تر با سال ساخت کمتر یافته‌اند اما بازار از ظرفیت کافی برخوردار نیست که به خروج تدریجی مشاوران املاک از بازار ملک منجر شده است. آن‌طور که مسئولان اتحادیه املاک تهران می‌گویند به دلیل رکود مسکن و هزینه‌های واحدهای صنفی، تعداد موارد ابطال پروانه مشاوران املاک از تعداد موارد صدور پروانه بیشتر شده است. تورم سالیانه مسکن پایتخت در شرایطی به ۱۷ درصد رسیده که نرخ رشد اجاره بها در تهران از تورم عمومی سبقت گرفت و مرداد ۱۴۰۳ به ۴۵.۵ درصد رسید. این عدد برای مناطق شهری کل کشور ۴۹ درصد بود.
خرداد امسال و پس از ۷۸ ماه رشد سالیانه قیمت مسکن در پایتخت تک رقمی شد و به ۹.۸ درصد رسید. اما در دو ماه پس از آن شیب افزایشی داشت. بالاترین میزان رشد قیمت مسکن در سه سال گذشته مربوط به اردیبهشت ۱۴۰۲ بوده که عدد ۱۰۷ درصد به ثبت رسید. تعمیق رکود مسکن در تهران به شهرهای اقماری سرایت کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ‌های پیشنهادی آپارتمان در شهر جدید پردیس تا یک میلیارد تومان نسبت به سال گذشته کاهش یافته و در شهر پرند قیمت واحدهای مسکن مهر تا ۶۰۰ میلیون تومان کاهش را تجربه کرده است. برخی کارشناسان معتقدند بازار ملک احتمالا تا پایان سال جاری به روند کژدار و مریز ادامه می‌دهد.
کیانوش گودرزی ـ رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران - می‌گوید با توجه به قیمتهای بالا معاملات به رکود رسیده و مردم نمی‌توانند خرید و فروش یا پیش خرید کنند. مسکن برای اینکه بتواند بازاری برای خود ایجاد کند مقداری طول می‌کشد. فکر می کنم حدود یک سال دیگر طول بکشد تا مسکن از رکود دربیاید. البته مشروط به آنکه بازاری برای مسکن به وجود بیاید.

وزیر راه و شهرسازی: سیاستگذاری‌های چندسال اخیر در تهران قابل دفاع نیست

گروه اقتصادی: وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آنچه در چند سال اخیر در سیاست‌گذاری شهر تهران رخ داده است قابل دفاع نیست، گفت: موقعیت ویژه و چالش‌های شهر تهران ایجاب می‌کند که تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در آن، در سطح کلان‌تری همچون هیئت محترم وزیران انجام شود. ابر مشکلات پایتخت؛ صرفاً در شهرداری تهران و کمیسیون‌های آن قابل حل نیست و نیازمند تصمیم‌های هیئت وزیران و البته اجرای آنهاست.
به گزارش ایلنا، فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، در دیدار دو ساعت و نیمه با نمایندگان جامعه شهرسازان، معماران و فعالان محیط زیست و سایر نهادهای مدنی خواستار اولویت‌بندی ابر چالش‌های ذکر شده از سوی این نهادها و تشکل‌ها شد و ابراز امیدواری کرد تا در مدت وزارتش «اسیر نظامات قدرت نشده و در صراطی مستقیم به سوی حل مشکلات مردم پیش برود».
عضو کابینه دولت چهاردهم ادامه داد: شاید در این مدت محدود چهارساله به رؤیاها و اهداف غایی خود نرسیم اما باید در مسیر صحیح دستیابی به آنها حرکت کنیم.
وی در عین حال که از اهمیت رؤیاپردازی سخن گفت؛ خطاب به حضار تاکید کرد که کمک‌ها و مشورت‌های آنان باید واقعی و با توجه به نیازهای مردم و امکانات موجود باشد.
صادق در واکنش به برخی انتقادات مطرح شده نسبت به قانون جهش تولید و مفاد مربوط به مسکن در قانون برنامه هفتم توسعه؛ یادآور شد: این قوانین به دلیل عقب‌ماندگی در تولید مسکن و نیاز مردم برای خانه‌دار شدن تدوین شده است.

تاکید بر برقراری ارتباط مؤثر با مردم و تلاش برای رفع مشکلات آنان
صادق با تاکید بر اینکه تنها ترسیم مشکلات، راهگشا نیست، متذکر شد: باید ارتباط مؤثری با مردم برقرار کنیم تا آنها بدانند که ما برای رفع نیازهایشان دچار چه مشکلاتی هستیم. تأمین زمین و مسکن وظیفه ماست؛ اما باید مسکنی متناسب با شأن مردم برایشان تأمین کنیم، نه آنکه بدون زیرساخت‌های لازم، صرفاً مسکن‌هایی را در محل‌هایی نامناسب به آنها تحویل بدهیم.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه باید نسخه‌های واقعی برای حل مشکلات مسکن و شهرسازی تجویز شود یادآور شد که حل همه مسائل موجود، متوجه وزارت راه و شهرسازی نیست.

ضرورت انتشار عمومی مشروح مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری
وی در واکنش به انتقادات برخی اعضای حاضر در جلسه به مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری خطاب به احمد نیکخواه نائینی سرپرست معاونت معماری و شهرسازی خود، تاکید کرد: مشروح صورت‌جلسات این شورا که نشان دهنده مواضع نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، نمایندگان مشاوران معمار و شهرساز و فعالان مدنی و محیط زیستی و سایر فعالان است؛ منتشر شود و در دسترس همگان قرار بگیرد چراکه این موارد محرمانه نیستند و مخاطبان باید در جریان مواضع طرفین موافق و مخالف قرار گیرند.

سیاست‌گذاری‌های چند سال اخیر تهران قابل دفاع نیست
صادق با بیان اینکه آنچه در چند سال اخیر در سیاست‌گذاری شهر تهران رخ داده است قابل دفاع نیست، ادامه داد: موقعیت ویژه و چالش‌های شهر تهران ایجاب می‌کند که تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در آن، در سطح کلان‌تری همچون هیئت محترم وزیران انجام شود. ابر مشکلات پایتخت؛ صرفاً در شهرداری تهران و کمیسیون‌های آن قابل حل نیست و نیازمند تصمیم‌های هیئت وزیران و البته اجرای آنهاست. من هم مثل شما متوجه هستم که سرزمینمان رنجور است. برای همین علاوه بر شهرسازی، برنامه ریزی محیط زیست، امور اجتماعی به‌ویژه در حوزه زنان برایم حائز اهمیت است.

مطالبه‌گری جامعه مهندسان معمار و شهرسازی تداوم یابد
عضو کابینه دولت چهاردهم با ابراز امیدواری نسبت به اینکه بتواند نقش «مادرانه» خود در وزارت راه و شهرسازی را به خوبی ایفا کند؛ خواستار استمرار مطالبه‌گری جامعه مهندسان معمار و شهرساز و سایر فعالان مدنی شد.
وزیر راه و شهرسازی خطاب به نمایندگان جامعه مهندسان مشاور معمار و شهرساز ادامه داد: بسترسازی برای تسهیل مطالبه‌گری شما با من؛ نقد عملکرد وزارت راه و مطالبه‌گری از وزیر، با شما.
وی در ادامه سخنان خود با قبول آنکه برخی طرح‌های جامع، مسئله محور نیستند متذکر شد: البته اول باید بدانیم که «چه می‌خواهیم بکنیم؟» و بعد برخی طرح‌ها را کنار گذاشته و یا اصلاح کنیم.
وزیر راه و شهرسازی از مذاکرات خود با سازمان برنامه و بودجه برای متناسب سازی حق مشاوران در تهیه و تدوین طرح‌های توسعه شهری یاد کرد و اطمینان داد که این مسیر ادامه خواهد یافت.

اعتماد دولت و مجلس به بدنه کارشناسی
وی که انتصابش به عنوان وزیر راه را به منزله اعتماد دولت و مجلس به یک کارشناس معماری و شهرسازی تعبیر می‌کرد؛ ادامه داد: تداوم این اعتماد نیازمند کمک شماست. باید با اولویت‌بندی مسائل مطرح شده در این جلسه به سمت حل آنها پیش برویم.

گروه اقتصاد کلان: بانک مرکزی در راستای افزایش تولید نفت خام به میزان ۲۵۰ هزار بشکه در روز به شرکت ملی نفت ۳ میلیارد دلار تسهیلات تخصیص می‌دهد. به گزارش ایسنا، شورای اقتصاد به استناد ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در جلسه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ و بر مبنای درخواست خرداد ماه وزارت نفت، طرح «ضربتی جهش تولید نفت خام به میزان ۲۵۰ هزار بشکه در روز» را تصویب کرد. براین اساس، سید حمید پورمحمدی - رییس سازمان برنامه و بودجه - در ابلاغیه‌ای خطاب به وزارت نفت اعلام کرد: بانک مرکزی تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۳، به منظور افزایش تولید نفت خام میادین به میزان ۲۵۰ هزار بشکه در روز از تولید پایه یک میلیون و ۹۳۹ هزار بشکه در روز به ۲ میلیون و ۱۸۹ هزار بشکه در روز، نسبت به پرداخت تسهیلات به شرکت ملی نفت ایران به مبلغ ۳ میلیارد دلار از طریق بانک‌های عامل اقدام می‌کند، بانک مرکزی مجاز است به تشخیص خود با استفاده از انواع راهکارها نسبت به تامین مالی طرح مزبور اقدام کند. در این نامه تاکید شده، پرداخت تسهیلات مزبور در چارچوب تفاهم نامه مابین بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و شرکت ملی نفت ایران در خصوص اجرای طرح ضربتی جهش تولید نفت خام به میزان ۲۵۰ هزار بشکه در روز صورت می‌پذیرد.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان برای دومین بار به آسیای مرکزی سفری می‌کند که یافتن بازارهای تجاری جدید، گسترش منابع تامین مواد اولیه و همکاری دیپلماتیک علیه روسیه، بخش‌های مهمی از آن را تشکیل می‌دهند. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، با تبدیل شدن به اولین صدراعظم این کشور در دهه‌های اخیر که از آسیای میانه بازدید می‌کند، دسترسی خود به آسیای مرکزی را به دنبال هم‌افزایی اقتصادی و هماهنگی ژئوپلیتیکی افزایش می‌دهد. شولتس دیروز (۱۵ سپتامبر، برابر با ۲۵ شهریور) سفر خود را از ازبکستان آغاز و امروز دوشنبه به قزاقستان سفر کند، او اولین صدراعظمی است که پس از ۲۲ سال از ازبکستان بازدید می کند. این دومین سفر او به آستانه است اما او، اولین رئیس دولت آلمان است که در ۱۱ سال گذشته از قزاقستان بازدید می‌کند.
انتظار می‌رود شولتس در طول سفر سه روزه خود در نشست شش جانبه با ۵ کشور آسیای مرکزی با سران قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ترکمنستان، شرکت کند.
این دومین دوره از نشستی است که سال گذشته در برلین آغاز شد.
آسیای مرکزی؛ بازار اقتصادی گسترده، منبع تامین مواد اولیه
ابراز علاقه آلمانی ها به آسیای مرکزی با تأکید شولتس بر ایجاد روابط نزدیکتر با کشورهای کوچکتر همسو است. در همین راستا، آلمان به طور قابل توجهی تماس‌های تجاری و دولتی خود را با آسیای مرکزی افزایش داده است تا شرکای جدیدی برای صادرات کالا و واردات مواد خام مورد نیاز اقتصاد آلمان پیدا کند. یک منبع دولتی آلمان به خبرگزاری اوراکتیو (واقع در برلین) گفت: در سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور ۱۴۰۲)، آسیای مرکزی اولین منطقه (نه یک کشور) شد که با آلمان یک مشارکت منطقه‌ای را آغاز کرد، در این مشارکت بخش‌های انرژی و اقتصاد بیش از هر موضوع دیگر مورد توجه آلمان هستند.
این منبع دولتی با اشاره به قزاقستان، گفت: برای ما، این مشارکت به معنای فرصتی برای جایگزینی نفت روسیه است. البته مشخص است که به ذخایر گاز در منطقه نیز توجه خواهد شد. این منبع درباره ازبکستان گفت: این کشور از نظر اقتصادی به طور مثبت توسعه یافته است. دولت آلمان همچنین قرار است این هفته قرارداد مهاجرتی را با تاشکند امضا کند که انتظار می‌رود این قرارداد برای استخدام نیروهای ماهر در آلمان اهمیت داشته باشد.
یکی دیگر از امتیازات منطقه آسیای مرکزی را می‌توان در حوزه ژئوپلیتیک جست‌وجو کرد؛ پنج کشور آسیای مرکزی از لحاظ تاریخی و جغرافیایی نزدیک به روسیه تاکنون از موضع گیری آشکار در مورد تهاجم روسیه به اوکراین خودداری کرده اند. این کشورها با باز نگه داشتن مرزهای زمینی به روی روسیه برخلاف کشورهای عضو اتحادیه اروپا که با روسیه همسایه هستند، مورد انتقاد قرار دارند. آنها همچنین متهم شده اند که به عنوان مسیرهای جایگزین مسکو برای دور زدن تحریم ها عمل می کنند. جنگ جاری در اوکراین به طور قابل توجهی بر روند تجارت جهانی تأثیر گذاشته و بسیاری از کسب‌وکارها از جمله شرکت‌های آلمانی، فعالیت‌های خود را از روسیه به آسیای مرکزی منتقل کرده‌اند. این تغییر به اهمیت فزاینده آسیای مرکزی به عنوان یک هاب لجستیکی، انرژی و نیروی کار ماهر اشاره دارد. با ادامه کاوش و سرمایه‌گذاری‌های هیات‌های تجاری آلمانی در این منطقه، به وضوح مشخص است که این تلاش‌ها در بازسازی روابط تجاری و همکاری‌های اقتصادی در یک چشم‌انداز پس از جنگ نقش اساسی دارند. یک منبع دولتی آلمان به رسانه تحلیلی دیپلمات گفت: آنچه برای صدراعظم بسیار جالب خواهد بود شنیدن نظر شرکای خود در گفت‌وگوهای محرمانه در مورد چگونگی ارزیابی آنها از وضعیت و تحولات روسیه است. در این نشست تحریم‌ها علیه روسیه «به‌درستی» مورد توجه قرار می‌گیرد. با این حال، هیچ‌یک از کشورهای آسیای مرکزی نمی‌توانند در سطح روسیه در شراکت تجاری با آلمان ظاهر شوند. در حال حاضر، روسیه هنوز در رتبه ۳۸ از بالاترین شرکای تجاری آلمان قرار دارد، در حالی که قزاقستان در رتبه ۴۵ و ازبکستان در رتبه ۸۷ هستند. قرقیزستان، ترکمنستان و تاجیکستان نیز تنها بازارهای صادراتی کوچک هستند؛ تاجیکستان در رتبه ۱۵۲ قرار دارد و هیات‌های تجاری آلمانی از سفر به تاجیکستان و ترکمنستان اجتناب کرده اند.