اهداف صلح‌آمیز صنعت هسته‌ای ایران آشکار است

معاون رئیس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران، هنگام ورود به وین به‌منظور حضور در شصت و هشتمین نشست سالانه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد استقبال محسن نذیری اصل، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان‌های بین‌المللی در وین و عباس باقرپور اردکانی، سفیر کشورمان در اتریش قرار گرفت. «محمد اسلامی» در بدو ورود به وین با اشاره به برنامه‌های خود در این دوره از نشست سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اظهار کرد: امروز (دوشنبه ۲۶ شهریور) در اجلاس کنفرانس عمومی آژانس سخنرانی خواهم داشت که در آن ضمن اشاره به توانمندی‌ها و واقعیت اهداف صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، مواضع جمهوری اسلامی را بیان خواهم کرد. وی افزود: در این سفر دیدارهای چند جانبه‌ای خواهیم داشت که نشست، دیدار و گفت‌وگو با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جمعی از مقامات هسته‌ای و عالی‌رتبه کشورها در زمینه موضوعات هسته‌ای و همکاری‌های دوجانبه از اهداف مهم این سفر خواهد بود. رییس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: برپایی غرفه صنعت هسته‌ای در نمایشگاه جانبی کنفرانس و برگزاری نشستی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس سازمان در مسیر به اشتراک گذاشتن مهم‌ترین تجربیات و دستاوردهای علمی و فن‌آورانه کشورمان در این رویداد، یک اقدام مهم است.

 

مجلس در چارچوب قانونی به دولت کمک می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مجلس موفقیت دولت را موفقیت نظام و مردم می‌دانند و کمک به دولت برای حل مسائل مردم را در چارچوب‌های قانونی، وظیفۀ خود تعریف می‌‌کنند که این رویکرد در رأی اعتماد به کابینه خود را نشان داد. محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، گفت: فرا رسیدن ماه پر خیر و برکت ربیع الاول و آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) را به ملت عزیز ایران تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. همچنین پیشاپیش آغاز هفته وحدت را گرامی می‌دارم. وحدت امروز مسلمانان جهان، یکصدایی و همدلی پیرامون مسئله فلسطین است؛ امروز غزه، پایتخت قلب‌های تمام مسلمانان جهان و معیار تشخیص اسلام واقعی محمدی از اسلام نمایشی و منافقانه است. وی ادامه داد: همچنین تأکید می‌کنم، نمایندگان مجلس موفقیت دولت را موفقیت نظام و مردم می‌دانند و کمک به دولت برای حل مسائل مردم را در چارچوب های قانونی، وظیفۀ خود تعریف می­‌کنند که این رویکرد در رأی اعتماد به کابینه خود را نشان داد و حمایت رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر ارزنده دانستن اقدام مجلس حاکی از صحیح بودن تصمیم مجلس بود.

پزشکیان در نشست بریکس شرکت می‌کند
سفیر ایران در روسیه خبر داده رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در نشست بریکس در کازان روسیه شرکت خواهد کرد. «کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو دیروز یکشنبه خبر داد «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در نشست سران کشورهای عضو بریکس که قرار است روزهای یکم تا سوم آبان ماه در شهر کازان روسیه برگزار شود، حضور خواهد یافت. پیشتر سفیر ایران به خبرگزاری تاس گفته بود مسعود پزشکیان قرار است در ماه اکتبر برای شرکت در نشست اعضای بریکس به کازان سفر کند و در جریان این سفر با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه دیدار خواهد کرد. پیش از این «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در دیدار «علی اکبر احمدیان» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایارن، با اشاره به برگزاری نشست آتی سران گروه بریکس، گفت: روسیه منتظر رئیس‌جمهور جدید ایران در نشست بریکس در کازان خواهد بود. در جریان نشست بریکس در کازان با رئیس‌جمهور ایران دیدار جداگانه‌ای خواهم داشت. رئیس‌جمهور روسیه همچنین با اشاره به روند تدوین موافقت‌نامه همکاری‌های جامع بلندمدت ۲ کشور اظهار داشت: روسیه منتظر سفر جداگانه رئیس‌جمهور ایران برای امضای توافقنامه جدید مشارکت راهبردی است.

تحلیل اندیشکده آمریکایی از انقلاب هوش مصنوعی در ایران
کارشناس موسسه «امریکن اینترپرایز» گزارشی را در خصوص توجه و تلاش جمهوری اسلامی برای گسترش هوش مصنوعی در ایران و بهره گیری از فناوری‌های نوین منتشر کرده است. «مایکل روبین» کارشناس ارشد این اتاق فکر آمریکایی در تحلیل کارکرد و جایگاه فناوری هوش مصنوعی در ایران آورده است ظهور هوش مصنوعی (AI) حکایت از یک جهش تکنولوژیکی دارد. در حالی که بسیاری از کشورهای خاورمیانه به طور سنتی به دلیل ترس از بروز چالش یا آسیب پذیرشدن حکومت های خود در پذیرش فناوری جدید محتاطانه و کند رفتار می کنند، ایران که از قرن نوزدهم درجستجوی تکنولوژی حرکت کرده است، اکنون هم به دنبال پیشرو بودن در فناوری هوش مصنوعی است. برای نمونه ایران از جمله نخستین کشورهای جهان بود که تلگراف را پذیرفت و بعدها رادیو و تلویزیون را نیز قبل از همسایگانش ایجاد کرد. این روند در مورد اینترنت هم برای جمهوری اسلامی رخ داد و ایران دومین سرزمین در خاورمیانه بود که پس از اسرائیل از اینترنت استقبال کرد. در بخشی از این گزارش آمده است: دولت جمهوری اسلامی اکنون در حال تلاش برای ایجاد یک نهاد نظارتی و سیاست گذاری جهت مدیریت نفوذ هوش مصنوعی در ایران است. در حالی که این روند در زمان رئیس جمهوری فقید «ابراهیم رئیسی» آغاز شده بود، «محمد مخبر» جانشین موقت او درست قبل از انتخاب «مسعود پزشکیان»، یک «سازمان ملی هوش مصنوعی» جدیدی را افتتاح کرد.

انتقاد شدید ایران از ادعاهای دروغین حقوق‌بشری غرب
سخنگوی وزارت خارجه جنایات جنگی صهیونیست‌ها در فلسطین را وصله ننگ و عار بر پیشانی مدعیان دروغین ‎حقوق بشر در غرب عنوان کرد. ناصر کنعانی با انتشار ویدئویی از جنایات رژیم صهیونیستی در شبکه ایکس نوشت: ‏آدمکُش هایی که برای تفریح آدم می‌کُشند! شهادت ۲ غیرنظامی فلسطینی در رفح در حمله پهپادی وحشیانه رژیم جنایتکار اسرائیل. جنایات جنگی صهیونیست‌ها در فلسطین، وصله ننگ و عار بر پیشانی مدعیان دروغین ‎حقوق بشر در غرب است.

رسوایی مالی نخست وزیر انگلیس
روزنامه تایمز گزارش داد، نخست وزیر انگلیس به دلیل خریدهای اعلام نشده لباس برای همسرش ویکتوریا از یک اهداکننده مالی، با تحقیقات مواجه است. کر استارمر نخست وزیر انگلیس به دلیل افشا نکردن این موضوع که یک تاجر مولتی میلیونر و کمک کننده به حزبش لباس‌های گران قیمت برای همسرش خریده، قوانین پارلمان را زیر پا گذاشته است. به نوشته این این روزنامه، «وحید علی» یکی از اعضای مجلس اعیان، مخارج همسر استارمر از جمله مشاور خرید شخصی و لباس، قبل و بعد از نخست وزیر شدن استارمر را فراهم کرده است. به نوشته روزنامه تایمز، دفتر نخست وزیری انگلیس از اعلام کل هزینه هدایا به همسر استارمر و همچنین مدتی که ویکتوریا استارمر آنها را دریافت کرده، به روزنامه خودداری کرد. یک منبع مطلع هم به این روزنامه گفت که این اطلاعات بعدا منتشر خواهد شد.

استعفای حسین‌زاده اعلام وصول شد
استعفای عبدالکریم حسین‌زاده از نمایندگی مجلس اعلام وصول شد. محمدباقر قالیباف رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز (یکشنبه) مجلس گفت: درخواست استعفای آقای حسین‌زاده اعلام وصول شده و در دستور کار قرار می گیرد. وی گفت که طبق آیین‌نامه مجلس تقاضای استعفا یک هفته بعد از اعلام وصول در دستور قرارمی گیرد. رئیس‌جمهور در روز پنجم شهریورماه با صدور حکمی عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه در مجلس دوازدهم را به سمت معاون خود در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور منصوب کرد. طبق مواد ۹۰، ۹۱ و ۹۲ آیین‌نامه داخلی مجلس، هر نماینده که اعتبارنامه او به تصویب رسیده است می‌تواند از مقام نمایندگی استعفاء دهد. پذیرش استعفاء موکول به تصویب مجلس است. نماینده، تقاضای استعفای مدلّل خود را به عنوان رئیس‌مجلس می‏‌نویسد و رئیس‌مجلس آن را در اولین جلسه علنی و بدون قرائت متن، اعلام و در دستور کار هفته بعد می‌گذارد.

«تجارت» ابعاد اهمیت سفر احتمالی وزیر امور خارجه مصر به ایران را بررسی کرد

گروه سیاسی: بدر عبدالعاطی، وزیر خارجه مصر احتمالا به زودی میهمان ایران خواهد بود تا از یک سو، یکی از پیچیده‌ترین و غامض‌ترین بحران‌های منطقه خاورمیانه در دهه‌های اخیر را به ساحل صلح هدایت کند و از سوی دیگر، زمینه‌ لازم برای آغاز فاز تنش‌زدایی میان تهران و قاهره را کلید بزند.
به گزارش «تجارت»، سفر وزیر امور خارجه مصر به ایران در شرایطی صورت می‌گیرد که منطقه خاورمیانه با سطحی گسترده از بحران‌های ریز و درشت مواجه است. در صدر تمامی تنش‌ها شعله‌های جنگ غزه کل منطقه را فرا گرفته و تمام بازیگران منطقه‌ای را به تکاپو انداخته تا چاره‌ای برای این وضعیت بیاندیشند. در این میان کشور مصر یکی از قدرت‌های سنتی شمال آفریقا و خاورمیانه است که به طور مستقیم و غیرمستقیم منافعی در میانه بحران بزرگ کنونی خاورمیانه دارد. حالا به نظر می‌رسد قاهره به خوبی به نقش و جایگاه مهم تهران در حل و مدیریت مسائل منطقه‌ای پی برده و دست کمک را به سوی ایران دراز کرده است.

ناآرامی در دریای سرخ و تاثیرات نگران‌کننده آن بر حمل‌ونقل در کانال سوئز
ناآرامی در دریای سرخ در نتیجه تداوم نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه، در ۹ ماه اول سال 2024، درآمد مصر از کانال سوئز را به میزان یک‌چهارم کاهش داده است. این ناآرامی ها باعث شده است که حمل و نقل جهانی از طریق کانال سوئز دچار اختلال شود و شرکت‌ها کشتی‌رانی را مجبور کرده است که مسیرهای طولانی‌تر و گران‌تری را در اطراف جنوب آفریقا انتخاب کنند. رئیس اداره کانال سوئز در تیرماه سال جاری گفته بود درآمد مصر از آبراه سوئز در سال مالی ۲۰۲۳–۲۰۲۴ از ۹.۴ میلیارد دلار در یک سال قبل از آن به ۷.۲ میلیارد دلار کاهش یافت. با این حساب، مصر در این مدت از این بابت ۲.۲ میلیارد دلار زیان کرده است. اسامه ربیعی، مقام مصری مسئول آبراه سوئز، اعلام کرد شمار کشتی‌هایی که در یک سال اخیر از این کانال عبور کردند به ۲۰ هزار و ۱۴۸ کشتی کاهش یافت در حالی که در سال پیش از آن ۲۵ هزار و ۹۱۱ کشتی وارد این کانال شده بودند. آبراه سوئز که دریای سرخ را به دریای مدیترانه وصل می‌کند، منبع درآمد کلیدی در کسب ارز خارجی برای مصر، پس از درآمد از گردشگری است. با توجه به تداوم ناآرامی در این منطقه، قاهره در تلاش است تا راه حلی برای حل این بحران پیدا کند. در سطحی دیگر، رژیم صهیونیستی درصدد احیای کانال بن گورین است که در صورت احداث می تواند اهمیت کانال سوئز را کاهش دهد و مصر را در این زمینه به کشوری حاشیه ای تبدیل کند. لذا آینده غزه از این حیث نیز برای قاهره حائز اهمیت است.

مصر در اندیشه کنترل بحران در دریای سرخ
بنابر آن‌چه رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، مصر در تلاش است تا با اقدامات و تلاش‌های خود، تنش‌ها در منطقه دریای سرخ را کاهش دهد و به یک راه‌حل برای بحران سیاسی در یمن برسد. طبق این گزارش قاهره با تماس با دولت صنعاء و ایران، تلاش می‌کند حداقل منافع راهبُردی خود در منطقه را حفظ کند. العربی جدید به نقل از منابع مطلع نوشت که در حال حاضر قاهره در هماهنگی با مقامات عربستان سعودی، منتظر استقبال از هیئتی از «حوثی‌ها» در روزهای آینده است. این اقدام در چارچوب تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حلی برای حل بحران سیاسی در یمن و بررسی امکان برگزاری مذاکرات مستقیم بین مقامات شورای انتقالی یمن و دولت صنعاء است. طبق اطلاعات، این تحرکات مصر در این زمینه در چارچوب هماهنگی گسترده بین قاهره، ریاض و آنکارا صورت می‌گیرد. به نوشته این سایت قطری، همچنین قرار است «بدر عبد العاطی» وزیر امور خارجه مصر در روزهای آینده طی سفر به تهران در مورد اقدامات مشترک در این زمینه مذاکره کند.
قاهره در اندیشه تقویت جایگاه از طریق ایفای نقش میانجی‌گری
یکی از متغیرهای مهم و تعیین کننده برای افزایش قدرت و جایگاه منطقه‌ای بازیگران در نظام بین‌الملل نقش آن‌ها در حل مناقشات بزرگ است. به روایتی ساده‌تر موضوع میانجی‌گری یکی از ابعاد قدرت نرم است که به یک کشور در سطح نظام بین‌الملل جایگاه و وجهه می‌دهد. کشور مصر در دهه‌های گذشته همواره به عنوان قدرت نخست نظامی و سیاسی در جهان عرب شناخته شده است. این کشور همواره تلاش داشته در بُعد سیاسی و دیپلماتیک نقش برادر بزرگ‌تر را برای کشورهای عربی بازی کند. در مقطع کنونی نیز به نظر می‌رسد عبدالفتاح السیسی در سودای احیای جایگاه سنتی قاهره در خاورمیانه باشد. از دیدگاه رهبران سیاسی مصر در درون کشمکش‌های موجود در منطقه می‌توان فرصت مهم تقویت جایگاه و احیای پرستیژ قاهره در سطح جهانی را در پیش گرفت. لذا به نظر می‌رسد وزیر امور خارجه مصر قصد دارد با سفر به تهران نقش میانجی‌گری این کشور در بزرگ‌ترین بحران کنونی خاورمیانه را تقویت کند. به طور حتم موفقیت مصر می‌تواند جایگاه این کشور را نه تنها در خاورمیانه و شمال آفریقا، بلکه رد کل جهان تقویت کند.
علاوه بر مسائل منطقه‌ای و منافع مستقیم مصر از کنترل بحران در دریای سرخ، سفر وزیر امور خارجه مصر به ایران می‌تواند گامی مهم در مسیر عادی‌سازی مناسبات قاهره با تهران باشد. در یک بررسی تاریخی می‌توان اظهار داشت، روابط میان ایران و مصر پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ در پی اقدام قاهره برای امضای قرارداد کمپ دیوید با رژیم صهیونیستی رو به وخامت رفت. همچنین در سال ۵۷ درحالی‌که هیچ کشوری اجازه ورود به محمدرضاشاه را صادر نکرد، این انورسادات بود که از شاه دعوت کرده و به گرمی پذیرای او شد. شاید به همین دلیل بود که نه‌تن‌ها روابط دیپلماتیک ایران و مصر دوباره تیره و تار شد، بلکه خیابان وزرای تهران به نام خالداسلامبولی فردی که انورسادات را ترور کرده بود تغییر کرد و تلاش‌های احمدی‌نژاد در زمان حضور در شهرداری برای تغییر نام خالداسلامبولی هم به نتیجه نرسید. مصر یکی از حامیان عراق در جنگ ۸ ساله با ایران بود، اما پس از جنگ، سیدمحمد خاتمی با حسنی مبارک، رئیس‌جمهور وقت مصر در ژنو دیدار و گفتگو کرد.
تلاش‌های او هم برای تغییر نام خالد اسلامبولی نیز به سرانجام نرسید. سال ۸۶ احمدی‌نژاد هم سعی کرد روابط دیپلماتیک ایران و مصر را احیا کند و حتی از آمادگی ایران برای بازگشایی سفارت ایران در این کشور خبر داد، اما حسنی مبارک از این موضوع استقبال نکرد و حتی سال ۲۰۰۹ از حضور در نشست سالانه سران اتحادیه عرب در شهر دوحه قطر خودداری کرد؛ آن‌هم به دلیل دعوت از احمدی‌نژاد در این نشست اما حسنی مبارک در مسند قدرت عاقبت خوشی نداشت و در سال ۲۰۱۱ در هجدهمین اعتراضات سراسری در مصر از ریاست‌جمهوری استعفا داد و حکومت را به «شورای عالی نیرو‌های مسلح مصر» واگذار کرد و پس از این اعتراضات و محاکمه حسنی مبارک فضای دیگری در مصر حاکم شد. در این شرایط هم روابط ایران با مصر تفاوتی نکرد، اما به نظر می‌رسد توافق ایران با عربستان در اواخر سال 1401 روابط دو کشور را در مسیر جدیدی قرار داد. بر اساس شواهد و قراین موجود، ایران و مصر در تلاش برای عادی سازی روابط هستند و دیدارها و گفتگوهایی نیز با وساطت عراق و عمان انجام شده است. همچنین کمیته مشترک میان دو طرف تشکیل شده است و مسئولیت هماهنگی اقدامات مربوط به مسیر بازگشت روابط و مشخص کردن پرونده های مورد اختلاف را برعهده دارد. لذا سفر احتمالی وزیر امور خارجه مصر به ایران می‌تواند بر تنش‌زدایی دو کشور مهر تایید قطعی بزند.

گاردین: آمریکا و انگلیس نگران انتقال فناوری از روسیه به ایران هستند

گروه سیاسی: رسانه انگلیسی مدعی شده واشنگتن و لندن نگران‌ هستند که روسیه اطلاعات و فناوری‌های هسته‌ای محرمانه‌ای را با ایران به اشتراک بگذارد.
به گزارش «تجارت»، انگلیس و ایالات متحده با استناد به ادعای ارسال موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد ایران به روسیه، ابراز نگرانی کرده‌اند که مسکو اسرار هسته‌ای خود را در ازای دریافت این موشک‌ها در اختیار تهران قرار می‌دهد که به ادعای آن‌ها می‌تواند تهران را به «توانایی ساخت تسلیحات هسته‌ای» نزدیک‌تر کند. این درحالی‌است که ایران بارها اعلام کرده به‌دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست. روزنامه گاردین روز یکشنبه و به نقل از منابع آگاه ادعا کرده «کر استارمر» نخست‌وزیر انگلیس و «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در جریان نشست روز جمعه خود در واشنگتن گفته‌اند تهران و مسکو در حال تشدید همکاری‌های نظامی در زمانی هستند که ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم کافی تسلیحاتی است. به ادعای این منابع آگاه، مقامات انگلیس و آمریکا این همکاری میان ایران و روسیه را به‌عنوان بخشی از اتحاد عمیق‌تر این ۲ کشور، «نگران‌کننده» توصیف کردند. طبق گزارش گاردین، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا نیز در جریان سفر به لندن برای دیدار با «دیوید لمی» همتای بریتانیایی خود هشدار مشابهی را مطرح کرد اما در آن زمان، تمرکز واشنگتن بیشتر روی ادعای ارسال موشک‌های ایران به روسیه برای استفاده در اوکراین بود. بلینکن در سفر به لندن مدعی شد: روسیه در حال به‌اشتراک گذاشتن فناوری است که تهران به‌دنبال آن است؛ این یک خیابان دوطرفه است، شامل موضوعات هسته‌ای و اطلاعات فضایی. این ادعاها در حالی مطرح می شوند که مقامات جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به‌طور قوی ادعا انتقال این موشک‌ها را رد کرده‌اند. «عباس عراقچی»، وزیر امورخارجه ایران در واکنش به این ادعا طی پیامی در شبکه اجتماعی ایکس با بیان اینکه «یک‌ بار دیگر آمریکا و اروپا بر اساس اطلاعات غلط و منطق معیوب عمل کردند»، نوشت: ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است. تمام! معتادین تحریم باید از خود بپرسند چگونه ایران قادر است تسلیحات پیچیده بسازد و به ادعای شما بفروشد؟ او تاکید کرد که تحریم‌ها راه حل نیستند، بلکه بخشی از مشکل هستند. همچنین «دمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین در پی ادعاهای مطرح‌شده از سوی غرب مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه گفت: ما گمانه‌زنی‌های زیادی را درباره تحویل برخی تسلیحات به فدراسیون روسیه می‌شنویم؛ تمامی آن‌ها بی‌پایه و اساس است. او افزود: نیروهای مسلح روسیه زرادخانه‌ای پر از تجهیزات و تسلیحات لازم را برای ادامه دادن «عملیات ویژه نظامی» خود در اوکراین در اختیار دارند. با این حال، روزنامه گاردین به نقل از منابع انگلیسی آشنا با مذاکرات سطح بالا در هفته گذشته گزارش داد که انگلیس و آمریکا همچنین مدعی‌اند که ایران ممکن است با متخصصان با تجربه روسیه کار کند تا فرآیند تولید خود را در حالی‌که ذخایر اورانیوم غنی‌شده‌ خود را افزایش می‌دهد، ساده کند. همچنین ادعای همکاری تهران و مسکو در زمینه فناوری هسته‌ای با هدف دستیابی ایران به ظرفیت تولید بمب در حالی مطرح می‌شود که مقامات جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید دارند که سلاح
هسته‌ای هیچ جایی در دکترین دفاعی کشور ندارد و تهران هرگز به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نبوده و نیست. همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌رغم تکرار این ادعاهای واهی از سوی غرب و آمریکا گزارش می‌دهد که هیچ انحرافی در فعالیت‌ها و مواد هسته‌ای در ایران به‌گونه‌ای که نشان دهد این کشور برنامه‌ای برای تولید سلاح هسته‌ای دارد، وجود ندارد.

عارف تاکید کرد

گروه سیاسی: معاون اول رئیس‌جمهور گفت: رشد ۸ درصدی و هموار کردن مسیر اجرای برنامه هفتم توسعه یقینا نیاز به همفکری سه قوه و همه دستگاه‌ها دارد که دراین مسیر نقش معاونان اول بسیار پررنگ است. نخستین نشست مشورتی معاونان اول قوای سه گانه شامگاه شنبه به میزبانی «محمدرضا عارف» برگزار شد.
به گزارش «تجارت»، در این نشست، محمد رضا عارف با اشاره به تجربیات گذشته درباره تعامل بین قوا و نتیجه این همفکری ها در حل مسایل کلان کشور و دستاوردهای آن، بر برگزاری این جلسات همفکری و بهره گیری از تجربیات گذشته در جهت استمرارو توسعه هماهنگی ها و تعاملات پیوسته بین قوای سه گانه تاکیدکرد. وی خاطرنشان کرد: با تعامل مثبت میان معاونان اول قوا می‌توان بسیاری از مسیرهای طولانی انجام کار را کوتاه‌تر و تشریفات زائد و هزینه بر را از میان برداشت که این امر در مسیر خدمت به مردم و حل مشکلات آنها امری حیاتی است. معاون اول رئیس‌جمهور افزود: رشد ۸ درصدی و هموار کردن مسیر اجرای برنامه هفتم توسعه یقینا نیاز به همفکری سه قوه و همه دستگاه‌ها دارد که در این مسیر نقش معاونان اول بسیار پررنگ است. در این جلسه حمیدرضا حاجی بابایی، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی و حجت السلام خلیلی، معاون اول قوه قضائیه با استقبال از راهبرد مشورتی و توام با هفمکری دولت وفاق ملی ابراز امیدواری کردند آثار و نتایج مثبت اینگونه تعامل ها که مبتنی بر اصل وحدت و انقلاب اسلامی و مشی امام خمینی(ره) است،‌ مسیر افزایش مفاهمه بین دستگاهی و خدمت به ملت را هموار خواهد کرد. همچنین در این جلسه،‌ اعضا آخرین تحولات بازار و شرایط اقتصادی کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار داده و محورهای مهمی چون ناترازی انرژی، تحقق بودجه و شفاف سازی آن، خصوصی سازی، مولدسازی، نظام مالیاتی و نظام آموزش عالی را مورد ارزیابی قرار داده و راهکارهای اولیه را به شور گذاشتند.