امنیت منطقه در گرو توقف جنگ علیه غزه است

وزیر خارجه اردن تاکید کرد که امنیت منطقه مشروط به توقف جنگ علیه غزه است. «ایمن الصفدی»، وزیر خارجه اردن دیروز -یکشنبه- در دیدار با «ایلیا دارکیاشویلی»، همتای گرجستانی خود در امان تاکید کرد که حفاظت از منطقه در برابر سقوط به سمت جنگ منوط به توقف جنگ اسرائیل در نوار غزه است. طبق این گزارش، دو وزیر راهکارهای تقویت روابط دوجانبه و توسعه همکاری ها در زمینه های مختلف به ویژه اقتصادی، تجاری، فرهنگی و سرمایه گذاری را بررسی کردند. دو طرف همچنین بر لزوم تلاش برای استفاده از فرصت‌ها جهت افزایش تبادل در زمینه گردشگری تاکید کردند. وزریا خارجه اردن و گرجستان همچنین درباره وضعیت منطقه ای و بین المللی به ویژه تلاش برای توقف تجاوز اسرائیل به غزه و پایان دادن به فاجعه انسانی ناشی از آن گفت وگو کردند. الصفدی به همتای گرجستانی خود تاکید کرد: «توقف تجاوزهای اسرائیل به غزه و تشدید تنش علیه مردم فلسطین و مقدسات مذهبی در قدس اشغالی، اولین گام برای حفاظت از منطقه از سقوط به سمت یک جنگ منطقه ای است».

 

شکایت تشکیلات خودگردان از اسرائیل

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد درباره ترور فعال ترکیه‌ای- آمریکایی توسط ارتش رژیم صهیونیستی در کرانه باختری به دیوان کیفری بین‌المللی شکایت می‌کند. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد درباره ترور فعال ترکیه‌ای- آمریکایی توسط ارتش رژیم صهیونیستی در کرانه باختری به دیوان کیفری بین‌المللی شکایت می‌کند. «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در تماس تلفنی با «سواد ایگی» پدر «عائشه نور ازغی ایگی» فعال ترکیه‌ای- آمریکایی که توسط ارتش دشمن صهیونیستی در کرانه باختری ترور شد، گفت در حال آماده شدن برای شکایت علیه این اقدام رژیم صهیونیستی به دیوان کیفری بین‌المللی است.
عباس در گفت‌وگو با پدر عائشه نور ضمن ابراز خشم از رژیم صهیونیستی اشغالگر غاصب گفت: با مقامات آمریکایی و ترکیه‌ای برای تحقیقات عادلانه همکاری می‌کنیم و همچنین مقدمات طرح شکایت به دادگاه کیفری بین‌المللی در رابطه با جنایت ترور نور توسط نیروهای اشغالگر اسرائیل در حال انجام است.

مخالفت اکثر آمریکایی ها
با حمایت از اوکراین
نماینده حزب جمهوری خواه کنگره آمریکا در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: اکثر آمریکایی ها مخالف حمایت های مالی از اوکراین هستند.
مارجری تیلر گرین نماینده حزب جمهوری خواه کنگره آمریکا تصریح کرد که اکثر مردم آمریکا مخالف حمایت های مالی اوکراین و شعله ور کردن آتش جنگ و تحریک ارتش اوکراین هستند و در عوض به دنبال حل مشکلات داخلی و حفاظت مرزهای خود هستند.
گرین افزود: تصمیماتی که اکنون اتخاذ می شوند، می توانند منجر به جنگ جهانی سوم شود.
نماینده کنگره آمریکا تاکید کرد: از همه مردم آمریکا می خواهم نسبت به این موضوع بی تفاوت نباشد، چرا که هیچ یک از ما نمی توانیم از جنگ هسته ای جان سالم به در ببریم. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه این هفته گفت که کشورهای غربی فقط در مورد امکان استفاده کی یف از موشک های دوربرد بحث نمی کنند، بلکه آن ها در حال بررسی این که به طور مستقیم در این جنگ دخالت کنند، هستند.

خنثی‌سازی طرح سیا برای ترور مادورو؛ بازداشت ۶ تبعه غربی
ونزوئلا می‌گوید شش خارجی از جمله یک عضو از تفنگداران دریایی ویژه آمریکا را به اتهام توطئه برای «بی‌ثبات‌سازی» این کشور که از زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری با دسیسه‌های خارجی مواجه شده، بازداشت کرده است. «دیوسدادو کابیو» وزیر کشور ونزوئلا گزارش داد که این توطئه توسط سازمان سیا هدایت شده و هدف از آن ترور «نیکولاس مادورو» رئیس‌جمهور این کشور بوده است. شناسایی این توطئه غربی‌ها، در شرایطی رخ می‌دهد که اپوزیسیون ونزوئلا، چندین رهبر آمریکای لاتین و ایالات متحده از به رسمیت شناختن پیروزی تاییدشده مادورو در انتخابات خودداری می‌کنند و با تحرکات مداخله‌جویانه خود سعی در تنش‌آفرینی دارند.
وزیر کشور ونزوئلا شنبه در یک کنفرانس خبری خود، آن عضو از تفنگداران دریایی آمریکا را به نام «ویلیام جوزف کاستاندا گومز» معرفی کرد و او را رهبر عملیات توطئه دانست.
وزیر کشور ونزوئلا همچنین از ۲ آمریکایی دیگر بازداشت‌شده به نام‌های «دیوید استرلا» و «آرون بارت لوگان» نام برد.

حمله ارتش یمن به تل‌آویو با موشک فراصوت

گروه جهان: بنابر اعلام منابع خبری صبح دیروز یک‌شنبه یک فروند موشک به نزدیکی تل‌آویو برخورد کرده و موجب وقوع آتش‌سوزی در پایتخت رژیم صهیونیستی شده است. در اطلاعات تکمیلی مشخص شد که این حمله با یک موشک مافوق صوت و باطی کردن مسافت بی‌سابقه طی شده است. در واقع، برای نخستین‌ بار انصارالله یمن از یکسری موشک‌های بالستیک دوربرد، نقطه‌زن و رادارگریز استفاده کرد و این مساله باعث شگفتی ژنرال‌های ارتش رژیم صهیونیستی شد. چرا که این موشک‌ها توانستند از ۶ سامانه ضد موشکی عبور کرده و به تل‌آویو برسند و در اطراف فرودگاه بن گوریون اصابت کنند. همین امر موجب شده که اکنون ناظران سیاسی حمله ارتش یمن را هشدار نهایی محور مقاومت به تل‌آویو ارزیابی کنند.
به گزارش «تجارت»، در ارتباط با این حمله «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه ای اعلام کرد که عملیات امروز علیه تل آویو با موشک بالستیک فراصوتی جدید انجام شد، این موشک به هدف خود رسید و سامانه های دفاعی دشمن در رهگیری و مقابله با آن شکست خوردند. وی تاکید کرد: این موشک در مدت زمان ۱۱ دقیقه و ۳۰ ثانیه، مسافت ۲ هزار و ۴۰ کیلومتری را طی کرد که این امر منجر به ترس و وحشت صهیونیست ها شد، بیش از ۲ میلیون صهیونیست به سمت پناهگاه ها فرار کردند و این رویداد برای اولین بار در تاریخ دشمن صهیونیستی رخ می دهد. سخنگوی نیروهای مسلح یمن افزود: این عملیات در چارچوب مرحله پنجم و در نتیجه تلاش گسترده بخش موشکی نیروهای مسلح یمن در گسترش فناوری موشکی انجام شد تا بتوانیم با چالش های نبرد با دشمن صهیونیستی مقابله و از تمام موانع و سامانه های دفاعی آمریکا و اسرائیل در دریا و خشکی عبور کنیم و اهداف خود را هدف قرار دهیم. سریع ادامه داد: موانع جغرافیایی، تجاوزهای آمریکا و انگلیس و سامانه های جاسوسی باعث نخواهد شد که یمن وظیفه دینی، انسانی و اخلاقی خود در دفاع از ملت فلسطین را انجام ندهد. در آستانه اولین سالگرد عملیات «طوفان الاقصی»، دشمن صهیونیستی منتظر ضربه ها و عملیات منحصر بفرد بیشتر در آینده باشد.

شکست بزرگ تل‌آویو در رهگیری موشک یمنی
درباره شلیک موشک مافوق صوت یمنی، تل‌آویو تلاش کرد روایت جعلی موفقیت در رهگیری را مطرح کند. ارتش رژیم اشغالگر قدس دیروز یکشنبه مدعی رهگیری یک موشک زمین به زمین بر فراز منطقه فرودگاه «اللد» بین تل‌آویو و بیت‌المقدس شد. ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه خود گفته این موشک از یمن شلیک شده است. تل‌آویو با این حال مدعی است «هیچ تغییری در دستورات جبهه داخلی ایجاد نشده است». سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کرد: موشکی که از یمن پرتاب شد، در منطقه‌ای خالی از سکنه در مرکز اسرائیل در شرق تل‌آویو فرود آمد و سرنگون شد. نتایج رهگیری‌ها در دست بررسی است.
با این حال، رسانه‌های عبری اذعان کردند سامانه پدافند هوایی در رهگیری موشک پرتاب شده از یمن ناکام ماند. شبکه المیادین گزارش داد آتش‌سوزی در محلی که موشک در تل‌آویو هدف قرار داده بود، رخ داده است. الجزیره نیز خبر داده آژیر خطر در مرکز اراضی اشغالی و در حدود ۲۰ شهرک و شهر در شرق و جنوب تل‌آویو به صدا درآمد. خبرنگار الجزیره گفت: پس از شناسایی موشکی که از شرق پرتاب شد، آژیر خطر در اکثر مناطق مرکزی اسرائیل به صدا درآمد. همین طور کانال ۱۲ عبری گزارش داد: این موشک از شرق پرتاب شد و در منطقه‌ای غیرمسکونی در مرکز اسرائیل در شرق تل‌آویو فرود آمد. کانال ۱۲ عبری افزود: ارتش در حال بررسی علت عدم شناسایی این موشک قبل از رسیدن به مرکز اسرائیل با وجود مسافت زیادی است که از یمن طی کرده است. رسانه‌های عبری نیز گزارش دادند: برای رهگیری این موشک از سامانه «پیکان» استفاده شده و مشخص نیست چرا تلاش‌های رهگیری بر فراز مرکز اراضی اشغالی انجام شده است. این رسانه‌ها افزودند موشک یمنی پس از نفوذ به پدافند هوایی اسرائیل و حریم هوایی چند کشور عربی وارد تل‌آویو شد و تمامی تلاش‌ها برای رهگیری آن ناکام ماند.
رسانه رسمی این رژیم نیز خبر داد: بخش‌هایی از موشک رهگیر سامانه پیکان نیز در ایستگاه مترو «بتی مودیعین» در مرکز اراضی اشغالی سقوط کرد. وبگاه عبری «حدشوت بزمان» هم گزارش داد: تعداد زیادی موشک رهگیر مختلف به سمت موشکی که از یمن می‌آمد شلیک شد، اما آن رهگیری نشد. رسانه‌های عبری می‌گویند مسیر حرکت موشک حدود ۲۰۰۰ کیلومتر بود؛ زمان پرواز مورد نیاز برای یک موشک بالستیک برای چنین مسافتی حدود ۱۵ دقیقه است و شناسایی آن زمان بسیار زیادی طول کشید.