زمستان با ناترازی گاز روبه‌رو خواهیم شد

محمدرضا عارف صبح دیروزدوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ در مراسمی به مناسبت سی و ششمین سالگرد تأسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، با تبریک هفته وحدت گفت: از اندیشمندان می‌خواهم چگونگی حفظ وفاق را مورد پژوهش و بررسی قرار دهند و نتایج آن را به جامعه و دولتمردان ارائه دهند. اگر بتوانیم با فضای خوبی که در کشور ایجاد شده به شناسایی چالش‌ها و مشکلات و ناترازی‌ها بپردازیم، اقدام خوبی انجام داده‌ایم. حل چالش‌ها و ناترازی‌ها تنها به وسیله دولت انجام نمی‌شود بلکه با مشارکت نخبگان و بزرگان کشور دست یافتنی است. ۱۸ تا ۲۰ هزار مگاوات کسری برق داریم. باید چاره اندیشی کرد. راه‌های میانبر برای کاهش این کسری‌ها چیست؟ مدیریت تولید و مصرف و کاهش افت فشار در تولید و توزیع باید انجام شود. همین وضعیت را در حوزه گاز نیز داریم. وی گفت: مشکل سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها داریم اما راهکار اندیشمندان و نخبگان جامعه چیست به ما اعلام کنند. درست است که در شرایط تحریم قرار داریم اما طبق تفکر و اندیشه امام به هیچ وجه نباید تسلیم شرایط شد. باید بتوانیم بر مشکلات و دشمنی‌ها و ناترازی‌ها پیروز شویم.

 

فساد مُسری است، اگر غفلت کنیم کشور آسیب می‌بیند

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه به هیچ وجه نباید از مبارزه با فساد در عرصه‌ها و ساحت‌های گوناگون اعم از اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی غافل شویم، گفت: فساد، مُسری است و از درون تهی می‌سازد و چنانچه از امر خطیر مبارزه با فساد غفلت ورزیم آنگاه کشور و مردم و قوای نظام آسیب می‌بینند. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای دیروز دوشنبه (۲۶ شهریور) طی سخنانی در نشست شورای‌عالی قوه قضاییه، ضمن تبریک ایام ولادت باسعادت نبی‌مکرم اسلام (صلّی‌اللَّه‌علیه‌واله) و امام جعفرصادق (ع) و گرامیداشت هفته وحدت، اظهار کرد: همه ما در مقابل برخی ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی که وجود دارد مسئول هستیم و نمی‌توانیم در قبال این ناهنجاری‌ها بی‌تفاوت باشیم؛ در این عرصه، بیش از پیش باید به مقوله‌ی آموزش و تربیت اهتمام ورزیم و اقدامات و تدابیر پیشگیرانه را با قوت و وسع بیشتری بکار ببندیم. این موضوع در حوزه مسائل اقتصادی نیز صدق می‌کند؛ فساد اقتصادی با خود ناامیدی و تقلیل سرمایه اجتماعی را به همراه می‌آورد و اختلافات طبقاتی را زیاد می‌سازد؛ در این قضیه نیز اتخاذ تدابیر و تمهیدات پیشگیرانه بسیار ضروری است.

رهبر انقلاب در دیدار جمعی از علما و بزرگان
اهل سنت تاکید کردند؛
موضوع «امت اسلامی» نباید فراموش شود
گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب، حفاظت از هویت گران‌سنگ «امت اسلامی» را ضروری خواندند و با تأکید بر اهمیت وحدت اسلامی و تلاش‌های بدخواهان برای مخدوش کردن آن، گفتند: موضوع «امت اسلامی» به هیچ وجه نباید فراموش شود. به گزارش «تجارت»، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر دیروز (دوشنبه) در دیدار جمعی از علما، امامان جمعه و مدیران مدارس علمیه اهل سنت سراسر کشور، که به مناسبت آغاز هفته وحدت و ایام سالروز ولادت با سعادت نبی اکرم(ص) برگزار شد، گفتند: مسئله هویت امت اسلامی، مسئله‌ای اساسی و فراتر از ملیت است و مرزهای جغرافیایی، حقیقت و هویت امت اسلامی را تغییر نمی‌دهد. ایشان با اشاره به تلاش‌های خصمانه برای بی‌تفاوت کردن مسلمانان به هویت اسلامی خود، افزودند: این خلاف تعالیم اسلامی است که یک مسلمان از رنج مسلمانی دیگر در غزه یا دیگر نقاط جهان غافل باشد.
رهبر انقلاب اسلامی، علمای اهل سنت را به تکیه بر هویت اسلامی و امت اسلامی فراخواندند و با اشاره به طراحی‌ها و فعالیت‌های سابقه‌دار بدخواهان برای دامن زدن به اختلاف‌های مذهبی در جهان اسلام بویژه در ایران، خاطرنشان کردند: آنها با استفاده از ابزارهای فکری، تبلیغی و اقتصادی به دنبال جداسازی شیعه و سنی در کشور ما و هر منطقه دیگر اسلامی هستند و با اقداماتی همچون وادار کردن افرادی از طرفین به بدگویی به لجاجت و اختلاف دامن می‌زنند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، علاج و راه مقابله با این توطئه‌ها را تکیه بر وحدت خواندند و تاکید کردند: موضوع وحدت نه یک تاکتیک بلکه یک اصل قرانی است. ایشان حفاظت از هویت گران‌سنگ «امت اسلامی» را ضروری خواندند و با تأکید بر اهمیت وحدت اسلامی و تلاش‌های بدخواهان برای مخدوش کردن آن، گفتند: موضوع «امت اسلامی» به هیچ وجه نباید فراموش شود. رهبر انقلاب اسلامی با ابراز تأسف از برخی اقدامات دانسته یا نادانسته برای مخدوش کردن وحدت شیعه و سنّی گفتند: البته با وجود انبوه توطئه‌ها، جامعه اهل سنت ما مجدانه با این انگیزه‌های خصمانه مقابله کرده است که گواه آن ۱۵ هزار شهید اهل سنت در دفاع مقدس و مقاطع دیگر و شهادت جمع زیادی از علمای اهل سنت در راه حق و انقلاب است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دستیابی به هدف مهم عزت امت اسلامی را جز از راه اتحاد میسّر ندانستند و گفتند: امروز یکی از واجبات قطعی حمایت از مظلومان غزه و فلسطین است و اگر کسی از این تکلیف سرپیچی کند، قطعاً نزد پروردگار مورد سؤال قرار خواهد گرفت. در این دیدار، مولوی عبدالرحمن چابهاری از علمای اهل سنت استان سیستان و بلوچستان و امام جمعه چاربهار، مولوی عبدالرحیم خطیبی از علمای اهل سنت استان هرمزگان و امام جمعه قشم، و ماموستا عبدالسلام امامی از علمای اهل سنت آذربایجان غربی و امام جمعه مهاباد، با تقدیر از رویکردهای وحدت‌آفرین جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب و حمایت‌های ایشان از جامعه اهل سنت، بر تقویت زمینه های وحدت‌زا و استفاده از ظرفیت‌های بومی بخصوص در مناطق سنی‌نشین برای پیشرفت کشور تأکید کردند و موضوع مقابله با جریان‌های تکفیری و افراط‌گرا را نیز یک ضرورت دانستند.

مانورهای مشترک ناوگان
روسیه و چین در دریای ژاپن
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، کشتی‌های جنگی ناوگان اقیانوس آرام روسیه و نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین به‌عنوان بخشی از رزمایش «اقیانوس ۲۰۲۴» اقدام به شلیک موشکی و توپخانه‌ای در دریای ژاپن کردند. براساس اعلام وزارت دفاع روسیه، در دریای ژاپن، کشتی‌های جنگی ناوگان اقیانوس آرام نیروی دریایی روسیه و ارتش آزادی‌بخش خلق چین که به‌عنوان بخشی از یک یگان مشترک عمل می‌کنند، وظایف پیچیده‌ای را با شلیک مستقیم سلاح‌های موشکی و توپخانه‌ای، به‌عنوان بخشی از رزمایش فرماندهی و ستاد راهبردی اقیانوس ۲۰۲۴ (Ocean ۲۰۲۴) انجام دادند.

دیدار فرمانده نیروی زمینی
سپاه پاسداران با وزیر کشور
فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دیدار با وزیر کشور آمادگی این نیرو را برای همکاری در حوزه های تامین امنیت مرزها اعلام کرد. فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران و جمعی از فرماندهان این نیرو با حضور در وزارت کشور با مومنی وزیر کشور دیدار و گفت‌وگو کردند. مومنی در این دیدار با اشاره به فعالیت‌های ارزنده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرصه های نظامی و سازندگی، نقش نیروی زمینی سپاه در برقراری امنیت مرزها را بسیار مهم ارزیابی کرد. سردار پاکپور نیز در این دیدار با تبریک آغاز بکار مومنی در وزارت کشور، آمادگی این نیرو را برای همکاری با وزارت کشور در حوزه های تامین امنیت مرزها اعلام کرد.

چین یک زندانی آمریکایی
محکوم به حبس ابد را آزاد کرد
دولت چین «دیوید لین» یک شهروند ۶۸‌ ساله آمریکایی را که از سال ۲۰۰۶ زندانی و به حبس ابد محکوم شده بود، آزاد کرد. آمریکا حبس او را با اتهامات ساختگی کلاهبرداری توصیف می‌کرد. پالتیکو با انتشار این مطلب نوشت: «آلیس لین» دختر این شهروند اهل اورنج کانتی آمریکا به پالتیکو گفت وزارت امور خارج، شنبه گذشته، به او اطلاع داد که مقامات چین پدر او را از زندان آزاد کرده و او قرار است یکشنبه وارد سن آنتونیو ایالت تگزاس شود. یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به شرط فاش نشدن نامش در این باره گفت که دولت جو بایدن از آزادی لین استقبال کرده است.

رئیس‌جمهور:آمریکایی‌ها اگر حقوق ایران را رعایت کنند با آن‌ها دعوایی نداریم

گروه سیاسی: نخستین نشست خبری مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان دیروز –دوشنبه- برگزار شد. در این نشست رئیس دولت چهاردهم پیرامون موضوعات مختلف داخلی و خارجی توضیحاتی را ارائه داد. گفتنی است نخستین نشست خبری رئیس‌جمهور، در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با مجری‌گری هادی حیدری و بیان نکاتی از سوی سیدمهدی طباطبایی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهور آغاز شد.
به گزارش «تجارت»، بیش از ۳۰۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار داخلی و خارجی این نشست خبری را پوشش دادند. مسعود پزشکیان اهم گفته‌های خود را به موضوعات اقتصادی و مدیریتی در داخل کشور و نیز ضرورت گسترش روابط با همسایگان در سطح سیاست خارجی و پرهیز از تنش تاکید کرد. رئیس‌جمهور در حوزه‌های مختلف بر ضرورت ایجاد وفاق و ممانعت از درگیری با یکدیگر تاکید کرد.

تاکید پزشکیان بر برابر بودن همه
مسعود پزشکیان در ابتدای نخستین نشست خبری خود در جایگاه رئیس جمهور نهم، طی سخنانی اظهار کرد: سوال می شد که چرا جلسه نمی گذارید من می گفتم بگذارید یکسری کارها را انجام دهیم، بعد جلسه می گذاریم. وی با بیان اینکه روزی که برای نشست خبری انتخاب شده خود به خود با نگاه ما همخوانی دارد، گفت: هفته وحدت با آنچه که ما دنبال آن هستیم همخوانی دارد. باور و اعتقاد بنده این است همه کسانی که در کشور زندگی می کنند بر اساس توانمندی حق دارند و باید در جایگاهی قرار بگیرند که که حق شان است، مستقل از قومیت و نژادی که دارند. رئیس جمهور تصریح کرد: هیچ عربی بر عجمی، هیچ سیاهی بر سفیدی برتری ندارد، مگر بر تقوا. تقوا در ادبیات اعتقادی و نگاه من مدیر یعنی حرکت بدون خطا. حرکت بدون خطا در اقتصاد، مدیریت و پزشکی هر کدام معنای خود را دارد. مومن و مسلمان حرف مستند می زند که به سادگی تغییر نمی کند.

باید FATF و برجام را حل کنیم
در ادامه نشست خبری، پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه موانع طرح وی در زمینه راه‌اندازی اتحادیه کشورهای اسلامی، اظهار کرد: واقعیت این است که در جوانی وقتی دانشگاه بودم این موضوع در ذهنم بود که چرا نباید ما مسلمانان با هم به شکلی در ارتباط و همکاری و همراهی باشیم که دیگر کشورها حسرت آن را بخورند؟ چرا کسی که در کشورهای اسلامی است نتواند به راحتی میان دیگر کشورهای اسلامی تردد داشته باشد؟ وی همچنین افزود: در گام اول باید اختلافات داخلی را حل کنیم و اعتماد و اطمینان برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران فراهم کنیم و به نوآوران و نخبگان فضا دهیم. مسائل خود با دنیا از جمله در زمینه FATF و برجام را حل کنیم تا کشور را به آن چشم‌اندازی که رهبری معظم انقلاب بیان کردند برسانیم. ما در این زمینه باید به یک نگاه مشترک، داشتن یک برنامه که همان سیاست‌های کلی است و عملیاتی کردن آن برنامه توجه کنیم که این برنامه عملیاتی هم در هر وزارتخانه‌ای بر اساس وظایفش در حال تدوین است.

رفع ناترازی‌ها در دستور کار دولت چهاردهم است
پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه دولت چهاردهم چطور می‌تواند با رفع ناترازی‌ها به رفع فقر و بهبود اقتصاد کمک کند، پاسخ داد: چاره‌ای جز حل بحث اف ای تی اف نداریم. حتما در این باره نامه‌ای به مجمع تشخیص می‌نویسم تا این مسئله دوباره در دستور کار این مجمع قرار بگیرد تا بتوانیم حلش کنیم و باید حلش کنیم. رئیس‌جمهور تاکید کرد: لازمه رشد اقتصادی ایجاد بازار آزاد برای انتقال سرمایه‌های خارجی به داخلی است، حتما بر مبنای حکمت و مصلحت اقدام می‌کنیم. همچنین، رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسش خبرگزاری ایرنا مبنی بر اینکه برنامه دولت برای دستیابی به اهداف برنامه هفتم و حل مشکل ناترازی‌ها چیست، گفت: در زمینه رونق تولید قدم اول آزاد کردن و ایجاد بستر مناسب برای تولیدکنندگان داخلی است‌. اکثر آنان گلایه دارند که چون اف ‌ای تی اف نیست مشکل دارند و در نظر داریم که این مشکلات را حل کنیم تا ارتباطات با دنیا هم تسهیل شود. بدون برنامه‌ریزی حل مشکلات کشور امکان‌ناپذیر است‌. وی تاکید کرد: ادامه روند امروز که ناترازی در برق و گاز و بنزین است وضعیت را روز به روز بدتر می‌کند. باید به حل ناترازی‌ها عمل کنیم و نباید بگوییم که اگر در اینجا به ناترازی دست بزنیم صدا بلند می‌شود. در این زمینه رسانه‌ها باید به ما کمک کنند و ایده دهند تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

تاکید بر استفاده از جوانان، بانوان و مذاهب در مناصب دولتی
پزشکیان ادامه داد: کاری که از این پس ادامه می‌دهیم این است که حتما از نخبگان و جوانان در کنار خودشان داشته باشند تا طی این مدت در کنار معاونان دستگاه‌ها تجربه کسب کنند. در عین حال با نصب جوانان سعی در آموزش مهارت اجرا و سلسله مراتب اداری داریم. دادن پست سازمانی و حقوق کفایت نمی‌کند چون مسوول سازمان باید تربیت و ارتقاء نیروی سازمانی را انجام دهد نه اینکه در صورت اشتباه کردن یک نیرو، آن نیرو را کنار بگذارند و نفر دیگر را انتخاب و منصوب کند.

روند فعلی غیرقابل ادامه است
رئیس‌جمهوری افزود: ما امروز امکان بزرگی در کنار خلیج فارس داریم که بسیاری از کشورها حسرت داشتن بخشی از این خط آبی را می‌خورند. از این ظرفیت چرا استفاده نکنیم. باید تعادلی بین زیست محیط و تداوم زندگی ایجاد کنیم. روند فعلی غیرقابل ادامه است و اگر به آن توجه نکنیم قطعاً به مشکل می‌خوریم و نباید بگذاریم آن روز دیر شود. حرفی که زدم این نیست که امروز این اتفاق رخ دهد و پایتخت را منتقل کنیم اما باید به آن موضوع هم توجه کنیم. پزشکیان در بخشی دیگر از اظهارات خود تاکید کرد: حالا طرف مقابل شما که توانمند است نباید از توانمندیش استفاده کنیم. پس معنای وفاق چیست و چطور می‌توانیم با هم وحدت کنیم. یک ضرب‌المثل انگلیسی می‌گوید انسانی که ۴۰۰ سال کار کند و اشتباه نکند یک «مجسمه» است. نمی‌شود که انسان کار کند و اشکال نداشته باشد. ما در چارچوب سیاست‌های مقام معظم رهبری و برنامه عمل می‌کنیم.

تاکیدبر ضرورت تقویت روابط با عربستان، مصر و اردن
پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار المیادین مبنی بر اینکه دوره اخیر شاهد اقداماتی در خصوص توسعه روابط با کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی بودیم، آیا به زودی سفری به عربستان سعودی داشته یا به زودی شاهد سفر بن سلمان ولیعهد عربستان به تهران خواهیم بود، در خصوص روابط ایران و اردن چطور و همچنین این روابط چه تاثیری می تواند بر اوضاع فلسطین و پایان تجاوز اسرائیل علیه مردم غزه داشته باشد، بیان کرد: باور و اعتقاد من این است ما باهم برادر هستیم. چرا باید باهم رفت و آمد نداشته باشیم. هر حرکتی بتواند ما را به هم نزدیک کند شخصا استقبال می کنم. تلاش می کنیم اخوت و برادری را همان طوری که پیامبر اسلام فرمودند بیشتر کنیم. حضرت علی در وصیتنامه خود می فرماید که هر اختلافی را بتوانیم بین مسلمانان حل کنیم از سال ها نماز و روزه ارزش آن بالاتر است، چه با عربستان، چه با مصر و چه با اردن تلاش می کنیم روابط خود را تقویت کنیم.

تقویت قدرت خرید مردم در دستور کار است
وی یادآور شد: باید ناترازی و بی‌عدالتی را رفع کنیم. اگر این اتفاق رخ ندهد همان اقشار ضعیف، روز به روز فقیرتر خواهند شد و برای اینکه این اتفاق رخ ندهد در دولت به‌ویژه در کمیسیون اقتصادی برنامه‌ریزی‌ها می‌کنیم و تلاش می‌کنیم که قوت زندگی مردم به مشکلی نخورد.

تاکید بر مقابله با فساد
پزشکیان درباره رانت، فساد، رشوه، زمین خواری و قاچاق گفت: عده ای را مسئول بررسی آنها کرده‌ایم وشنبه در این خصوص جلسه داریم. البته وقتی نایب رئیس مجلس بودم، این مباحث را پیگری می‌کردم. وی یادآور شد: اگر بتوانیم کد ملی، کد پستی و کد زمین و ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم را به هم وصل کنیم، هیچ کس نمی‌تواند به راحتی جنسی را قاچاق کند یا نمی‌تواند به راحتی رشوه بگیرد یا در حساب خویشاوندانش واریز کند. چون سیستم کاملا یکپارچه است و امکان تخلف وجود ندارد. پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار فرانس ۲۴ مبنی براینکه درباره رفع تحریم‌ها چگونه می‌خواهید از سد تحریم‌های بین‌المللی ناشی از تحریم‌های مستقیم آمریکا علیه ایران و اقتصاد کشور عبور کنید؟ گفت: ما باید با هم تعامل داشته باشیم. کسی که نمی‌خواهد ما با هم تعامل کنیم قدرت های جهانی هستند. ما به دنبال سلاح اتمی نیستیم، آنها هستند که ما را تهدید می‌کنند. وی افزود: در مقابل قدرت باید قدرت داشته باشیم تا بتوانیم بمانیم.

اسلامی: برجام نباید به هزینه تنها یک عضو اجرا شود

گروه سیاسی: شصت و هشتمین نشست سالانه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با سخنرانی «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز به کار کرد. این نشست پیش از ظهر دیروز (دوشنبه) به وقت محلی آغاز شد. به گزارش «تجارت»، «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران عصر روز شنبه در راس هیاتی به منظور شرکت و سخنرانی در شصت و هشتمین نشست عمومی سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راهی وین شد. اسلامی در این نشست سخنرانی کرد. همچنین در حاشیه این نشست‌ها رئیس سازمان انرژی اتمی با همتایان و مقامات انرژی اتمی کشورهای مختلف و احتمالا «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار می‌کند.

تاکید گروسی بر اشتیاق برای دیدار با پزشکیان
«رافائل گروسی» در سخنرانی آغاز نشست سالانه آژانس گفت: من به امکان تعامل رئیس جمهور جدید ایران ادای احترام می‌کنم و در ادامه تلاش‌های ضروری برای ارائه تضمین‌های معتبر به جامعه بین المللی مبنی بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، مشتاق دیدار با دولت جدید این کشور هستم. وی با اشاره به ادعاهای پادمانی در فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان که در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی ریشه دارد، افزود: البته چالش‌هایی وجود دارد اما موضع من این است که به تلاش‌ها ادامه دهم. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه پیش طی نامه‌ای پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت و برای ملاقات با وی ابراز آمادگی کرد. وی سپس اعلام کرد که از طرف رئیس جمهوری کشورمان نامه‌ای را درباره تداوم مذاکرات پیرامون آنچه «رسیدن به ضمانت‌های معتبر درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران » نامید، دریافت کرده است. وی با اشاره به اینکه رئیس جمهوری ایران پذیرفت که در فرصتی مناسب با او ملاقات کند، ابراز امیدواری کرد که این دیدار در آینده‌ای زود و پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انجام شود.

تاکید ایران بر حقوق مشروع خود در برجام
«محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در شصت و هشتمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با صراحت از حقوق ایران در باب موضوع پرونده هسته‌ای دفاع کرد. اسلامی تاکید کرد: در زمان حاضر، دنیا با چالش‌های جدی و نگران کننده از جمله جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین مواجه است. این رژیم در جنگ غزه، بیش از ۴۱ هزار نفر را به خاک و خون کشیده است که غالب آن‌ها زنان و کودکان بی‌گناه هستند و بیش از یکصد هزار نفر را مجروح و معلول نموده است و همچنان تحت حمایت آمریکا و برخی کشورها، وقیحانه به جنایات و نسل کشی خود ادامه می‌دهد. ما نمی‌توانیم نسل‌کشی مداوم مردم بی‌گناهی را که سرزمین‌های آنان، با نقص فاحش قطعنامه‌های متعدد سازمان ملل متحد و حمایت کامل برخی کشورها، غصب شده است را نادیده بگیریم. کل نظام سازمان ملل متحد به‌واسطه بی عملی نهادهای متولی حفظ صلح و امنیت بین‌المللی به‌طور مستمر به چالش کشیده شده است. در این راستا ما باید مدعیان نمایندگی جامعه بین‌المللی را پاسخگو نماییم. این رژیم با ترور دانشمندان ایرانی و انواع خرابکاری و عملیات تروریستی، سردمدار تبلیغات منفی گسترده‌ای علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران است. این رژیم با دروغ پردازی علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، برای انحراف افکار عمومی از جنایات خود، تلاش می‌نماید.
اسلامی در ادامه تاکید کرد: خلع سلاح هسته‌ای اولویت اصلی جامعه بین‌المللی است، ضروری است که کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای به تعهدات‌شان ذیل ماده ۶ ان.پی.تی پایبند باشند. امروز بیش از هر زمان دیگری ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در منطقه خاورمیانه حائز اهمیت است. تنها در طول یک سال گذشته، مقامات رژیم کودک‌کش صهیونیستی، در چندین نوبت ملت بزرگ ایران و همچنین مردم مظلوم غزه را با سلاح‌های هسته‌ای خود تهدید کرده‌اند. امتناع این رژیم از الحاق به معاهده NPT و خودداری از قراردادن تاسیسات هسته‌ای خود تحت پادمان آژانس، تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی است.»
وی افزود: « آژانس باید بدون تبعیض، تسهیلگر و حامی دسترسی همه کشورهای عضو به فناوری و تجهیزات مورد نیاز باشد. همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با آژانس به‌صورت صادقانه و گسترده ادامه دارد؛ تعداد بازرسان منتصب آژانس در ایران، با هیچ کشور دیگری قابل مقایسه نیست. در حالی که تاسیسات ایران تنها سه درصد از تعداد تاسیسات هسته‌ای در کل جهان است، بیش از یک پنجم از کل بازرسی‌های انجام شده توسط آژانس در سال ۲۰۲۳، در ایران انجام شده است. اعمال حقوق ذاتی و حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران در خصوص لغو انتصاب بازرسان آژانس، ذیل موافقتنامه پادمان جامع انجام گرفته است. اصرار و اعمال فشار به ایران در این رابطه، به معنای نادیده گرفتن حقوق حاکمیتی کشورها بوده و می‌تواند موجب بدعتی غیرموجه شود، لذا غیرقابل قبول است.»
اسلامی در ادامه تصریح کرد: علاوه بر این، مایلم تاکید کنم که اقدامات داوطلبانه برجامی ایران، در ازای لغو تحریم‌های ظالمانه بوده است. آنچه امروز با فشار سیاسی و روانی دنبال می‌شود، وادار کردن ایران به اجرای اقدامات برجامی، بدون در نظر گرفتن تعهدات مربوط به لغو تحریم‌ها است. برجام نباید به هزینه تنها یک عضو اجرا شود. فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت آژانس روی ساخت و تولید اقلام غیر هسته‌ای، فقط در چارچوب برجام پیش‌بینی شده است. متعاقب خروج غیرقانونی یک جانبه آمریکا و عدم پایبندی به تعهدات توسط سه دولت اروپایی و اتحادیه اروپا، جمهوری اسلامی ایران براساس حقوق خود ذیل بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی، اجرای اقدامات فراتر از موافقت‌نامه پادمان جامع را متوقف کرده است.