رهبر انقلاب در دیدار المپیکی‌ها و پارالمپیکی‌ها تاکید کردند

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای تاکید کردند استعدادیابی به‌موقع، رسیدگی به زندگی قهرمانان و توجه همزمان به ورزش قهرمانی و همگانی، مسیر رو به پیشرفت ورزش را استمرار و سرعت خواهد داد.
به گزارش ایسنا، حضرت آیت الله خامنه‌ای صبح امروز در دیدار مدال‌آوران و دیگر اعضای کاروان‌های اعزامی به المپیک و پاراالمپیک، درخشش توانایی‌ها و تجلی «هویت ملی، ‌سیاسی و دینی» ملت ایران را،‌ برجسته‌ترین نتیجه حضور ورزشکاران ایرانی در این مسابقات برشمردند و با اشاره به احساس شادمانی و عزت و سربلندی ملت از عملکرد ورزشکاران میهن گفتند: استعدادیابی به موقع، رسیدگی به زندگی قهرمانان و توجه همزمان به ورزش قهرمانی و همگانی، مسیر رو به پیشرفت ورزش را استمرار و سرعت خواهد داد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ابراز خرسندی فراوان از دیدار با مجموعه‌ای از عزیزترین فرزندان افتخارآفرین کشور، ‌گفتند: با مدال‌ها و رفتار خود دل ملت را شاد کردید. صمیمانه از شما، مربیان و همه دست‌اندرکاران تشکر می‌کنم.
ایشان، جدی گرفتن ورزش را کاری درست و ضروری خواندند و با اشاره به سخنان جامع وزیر ورزش در این دیدار درباره تاثیرات اجتماعی-روانی و امیدآفرینی ورزش افزودند: ورزش در دیپلماسی عمومی هم تاثیر اساسی دارد و در مجموع کشور را بالا می‌برد.
رهبر انقلاب در بیان چند نکته، مسابقات بین‌المللی را صحنه نمایش قدرت روحی و اعتماد به نفس ملت‌ها در کنار قدرت بدنی و مهارت ورزشی دانستند و گفتند: شما علاوه بر نمایش توانایی‌های حرفه‌ای و ورزشی،‌ با اقداماتی پرمعنا نظیر اهداء مدال به بچه‌های فلسطین و غزه،‌ حجاب و متانت،‌ نامگذاری کاروان اعزامی به اسم ائمه اطهار (ع) و به‌اصطلاح رایج سلفی گرفتن با پرچم فلسطین، ‌اعتماد به نفس ملت را به رخ بدخواهان کشیدید و توانایی‌های معنوی و هویت ملی-اعتقادی و اسلامی خود را ارائه کرده و ارج نهادید.
ایشان افزودند: برای تک‌تک این اقداماتِ بسیار باارزش، اهمیت قائل هستم و معنای عمیق آن‌ها را برای مردم تبیین می‌کنم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تلاش مستمر بدخواهان برای تحریفِ «هویت،‌ حقیقت و عقاید» ملت ایران افزودند: می‌گویند احساسات مذهبی در ایران تضعیف شده است، ‌اما هنگامی که قهرمان ما در مقابل چشم شاید صدها میلیون بیننده بر قرآن بوسه می‌زند و سجده شکر به‌جا می‌آورد،‌ حقیقت و هویت ملت ایران، پایبندی او به عقاید و تلاش برای عظمت ملی ایران، برجسته می‌شود و اینگونه نشانه‌های چشم‌نواز در عملکرد شما آشکار بود.
رهبر انقلاب با قدردانی از احساس مسئولیت ملی و فراملی ورزشکاران ایرانی در مسابقات بین‌المللی گفتند: رفتار متین، حرکات سنجیده و عقلانیت حاکم بر عملکرد شما، ‌نشان‌دهنده احساس بسیار با ارزش مسئولیت مضاعف در مقابل ملت و کشور است.
امیدآفرینی در جامعه از دیگر نتایج مدال‌آوری قهرمانان ورزشی بود که رهبر انقلاب با اشاره به آن گفتند: برخی با حادثه جسمی کوچک، دچار ناامیدی می‌شوند اما هنگامی که جوان ورزشکار ما در پاراالمپیک روی ویلچر قدرتنمایی می‌کند، دل‌های همه لبریز امید می‌شود.
ایشان، سیاست‌های دوگانه و مغرضانه کشورهای حاکم بر ورزش بین‌المللی را در این دوره از رقابت‌های المپیک و پارالمپیک محسوس دانستند و گفتند: در حالی‌که کشوری را به علت جنگ از حضور در رقابت‌ها محروم می‌کنند، رژیم صهیونیستی با وجودی که در طول حدود یک سال ۴۱ هزار انسان از جمله هزاران کودک را به قتل رسانده از مسابقات محروم نمی‌شود. رهبر انقلاب افزودند: این سیاست‌های دوگانه و مغرضانه همانگونه که ما بارها گفته‌ایم نشان می‌دهد بر خلاف ادعای سیاسی نبودن ورزش، بیشترین اعمال غرض سیاسی در ورزش انجام می‌شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ورزشکاران قهرمان را به حفظ افتخارات خود در خارج از میادین ورزشی فراخواندند و گفتند: رفتار شما برای بسیاری از افراد و جوانان الگو است؛ بنابراین همچنانکه در میادین بین‌المللی، احترام به دین، اخلاق و مسئولیت‌های دینی، سیاسی و اجتماعی خود را به رخ همه دنیا کشیدید، در محیط کار و زندگی هم این مسئولیت‌های مهم را رعایت کنید.
ایشان در ادامه با اشاره به مسئولیت‌های دولت در بخش ورزش چند توصیه خطاب به مسئولان بیان کردند.
رهبر انقلاب، مسئولان را به برنامه‌ریزی برای استعدادیابی و کشف به‌موقع استعدادهای ورزشی از دوران مدرسه توصیه کردند و گفتند: توصیه بعدی، توجه ویژه به رشته‌های پر مدال مانند کشتی و همچنین رشته‌ها و ورزش‌های سرآمد ایرانی مانند ورزش زورخانه‌ای و چوگان است.
ایشان ایجاد موقعیتی در میدان‌های بین‌المللی برای نمایش گود ایرانی و ورزش زورخانه‌ای را که دربردارنده نظم و معنا و مفهوم ویژه‌ای است، مورد تأکید قرار دادند و گفتند: توصیه بعدی، غفلت نکردن از ورزشکاری است که به خاطر آرمان ملی یا مذهبی خود، با طرف صهیونیستی مسابقه نمی‌دهد و عملاً متحمل هزینه می‌شود که توجه به این ورزشکاران از وظایف مهم مسئولان ورزش است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توجه دولت را به معیشت و اشتغال ورزشکاران و تأمین نیازهای ورزشی آنان در حد توان الزامی برشمردند و با ضروری خواندن توسعه ورزش همگانی، گفتند: بنده طرفدار توجه کامل به ورزش قهرمانی هستم اما از توجه به ورزش همگانی هم نباید غفلت شود چرا که ورزش، بسیاری از هزینه‌های کشور چه هزینه‌های جسمی و چه هزینه‌های اخلاقی را کاهش می‌دهد.
ایشان در آخرین توصیه، حمایت و استفاده مضاعف از ظرفیت مربیان ایرانی را مفید و ضروری دانستند و گفتند: خرسندم که ورزش کشور روی دور پیشرفت است و این مسیر باید ادامه پیدا کند.
در ابتدای این دیدار، آقای دنیامالی وزیر ورزش و جوانان با بیان گزارشی از افتخارآفرینی‌های ورزشکاران اعزامی کشورمان به رقابت‌های المپیک و پارالمپیک پاریس گفت: در مجموع این رقابت‌ها ۳۷ بار پرچم ایران عزیز در محل برگزاری رقابت‌ها به اهتزاز درآمد.
وزیر ورزش از برنامه‌ها و فعالیت‌های این وزارتخانه‌ها برای ارتقاء وضعیت ورزش کشور و توجه به ورزشکاران نیز گزارشی بیان کرد. در این دیدار همچنین خانم ساره جوانمردی دارنده چندین مدال طلا در رشته تیراندازی چند دوره پارالمپیک، و آقایان آرین سلیمی دارنده مدال طلای المپیک پاریس در رشته تکواندو و روح‌الله رستمی قهرمان طلایی ایران در وزنه‌برداری پارالمپیک به نمایندگی از ورزشکاران، با تشکر از دعاها و پیام‌های تبریک و حمایت‌های رهبر انقلاب و یادآوری افتخارات معنوی قهرمانان کشورمان در این رقابت‌ها، توجه مسئولان ورزش به معیشت و اشتغال قهرمانان برای استمرار موفقیت‌های ورزشی را خواستار شدند.

پزشکیان در صحن مجلس:

گروه سیاسی:مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور پس از نواخته شدن زنگ پایانی جلسه صحن علنی سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در صحن مجلس حضور یافت و مورد استقبال نمایندگان قرار گرفت.
رئیس جمهور با بیان اینکه ما صرفا شعار وفاق ندادیم، تاکید کرد که معتقدم اگر بخواهیم مشکل کشور را حل کنیم و در منطقه در مقابل تجاوز بیگانه بایستیم، وحدت هم در داخل کشور و هم با کشورهای اسلامی باید شکل بگیرد .
پزشکیان، طی سخنانی اظهار کرد: قصد سخنرانی ندارم و آمدم به مناسبت هفته وحدت در خدمت شما نمایندگان برای ایجاد وحدت باشم و اگر مشکلاتی وجود دارد، با هم همراهی کنیم. دغدغه‌ها و حرف های شما را گوش خواهیم داد و تا جایی که ممکن است آنها را عملی می‌کنیم.
وی تصریح کرد: اینگونه نیست که بگوییم از مجلس رای گرفتیم و هر کاری دلمان خواست انجام دهیم. ما به حرف‌هایی که به شما زدیم پایبندیم و به آن عمل می‌کنیم. حرف و نظر و پیشنهاد شما را گوش داده و سعی می کنیم تا جایی که ممکن است به آن عمل کنیم.
وی ادامه داد: طبق قانون برنامه هفتم توسعه جلو می‌رویم و هرجا نتوانستیم که آن را اجرا کنیم، به شما می گوییم این بند به این علت قابل اجرا نیست و شما راه‌حل بدهید. ان شاءالله وحدت و انسجام با هم دیگر داشته باشیم.
رییس جمهورتاکید کرد: ما صرفا شعار وفاق ندادیم، بلکه معتقدم اگر بخواهیم مشکل کشور را حل کنیم و در منطقه در مقابل تجاوز بیگانه بایستیم، وحدت هم در داخل کشور و هم با کشورهای اسلامی باید شکل بگیرد و دست از اختلاف بردایم.
وی تصریح کرد که سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری و قانو ن برنامه هفتم توسعه میثاق ماست.
رئیس جمهور در پایان افزود: تلاش خواهیم تا جایی که از دست ما برمی‌آید و توان داریم، برنامه هفتم توسعه را اجرا کنیم و جایی هم که نتوانستیم اجرا کنیم، به شما می‌گوییم. هرکسی که مدعی است جلو بیاید و کمک کند و حاضریم اختیار داده تا آنچه ما بلد نیسیتم را اجرا کند.
عضو هیات رئیسه مجلس گفت که رئیس‌جمهور در جلسه غیررسمی مجلس به برخی شائبه‌های نمایندگان درباره نشست خبری روز گذشته ایشان پاسخ داد.
احمد نادری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه غیررسمی مجلس با رئیس‌جمهور گفت: حضور آقای پزشکیان در مجلس به صورت سرزده بود. بعد از نواخته شدن زنگ مجلس یعنی ساعت ۱۱ ایشان در محل برگزاری جلسات علنی حضور پیدا کرد لذا این جلسه به صورت غیررسمی برگزار شد.
این عضو هیات رئیسه مجلس بیان کرد: در این جلسه ۱۴ نفر از نمایندگان صحبت کردند و رئیس‌جمهور هم به بیان اظهاراتی پرداخت که حول محور مسائل جاری و عمدتاً مشکلات اقتصادی بود و آقای پزشکیان به سوالات نمایندگان پاسخ داد.
نادری ادامه داد: تعدادی از نمایندگان شائبه‌هایی درباره صحبت‌های روز گذشته رئیس‌جمهور در نشست خبری مطرح کردند که ایشان پاسخ داد؛ در نهایت این یک نشست صمیمی و با حضور سرزده رئیس‌جمهور در مجلس بود.

در مراسم تکریم و معارفه رئیس جدید سازمان بورس مطرح شد

گروه اقتصادکلان: مراسم تکریم و معارفه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با حضور «عبدالناصر همتی»، وزیر امور اقتصادی و دارایی در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا) ،«عبدالناصر همتی»، وزیر امور اقتصادی و دارایی در ابتدای مراسم تکریم و معارفه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار که دیروز (سه‌شنبه) در محل این سازمان برگزار شد، با بیان این‌که امسال به عنوان جهش تولید و مردمی سازی نامگذاری شده است، گفت: گزارش بانک مرکزی نشان دهنده آن است که با ادامه روند فعلی، بعید است رقم رشد اقتصادی تا پایان سال حتی به ۴ درصد هم برسد. این موضوع دغدغه بسیار مهمی است. وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: در دنیای امروز بسیاری از پیشرفت‌ها در حوزه تولید به توسعه بازارهای مالی وابسته است، اگر بازار مالی خوب عمل نکند، تولید توسعه نمی‌یابد و رشد اقتصاد محقق نمی‌شود، پایین بودن رشد هم به از بین رفتن قدرت رقابتی اقتصاد کشور منجر خواهد شد.

حکمرانی غلط اقتصادی
همتی با اشاره به آثار حکمرانی غلط بر کاهش رشد اقتصادی توضیح داد:با این شیوه اداره سیستم اقتصادی و این نحوه حکمرانی اگر خروجی اقتصاد غیر از این چیزی بود که می‌بینیم، باید تعجب می کردیم. البته برای کاهش آسیب‌های ناشی از حکمرانی غلط به دنبال هماهنگی میان سازمان‌های مختلف مسئول در دولت هستیم. وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: برای توسعه اقتصاد به سرمایه نیاز داریم، یکی از مهم‌ترین مسیرهای تامین مالی بورس است، اما متاسفانه در شرایط فعلی اعتماد به بازار سرمایه از دست رفته است. همتی با اشاره به ظرفیت‌های قانون بهبود محیط کسب و کار بر لزوم استفاده از آن در جهت اصلاح ساختارهای بازار سرمایه تاکید کرد و در ادامه از مسوولان بازار سرمایه خواست برای پیگیری موضوعات مرتبط با بورس معطل وزارت اقتصاد نمانند. همتی اعلام کرد: من به عنوان وزیر اقتصاد برای حل مسائل بازار سرمایه کمک خواهم کرد اما خود مسوولان بازار هم باید آستین‌ها را بالا بزنند تا بورس به مرکز اعتماد و تامین مالی اقتصاد ایران تبدیل شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: آقای صیدی باید محکم بایستد تا مواردی که باعث ضربه به بازار سرمایه ایران می شود در بودجه گنجانده نشود. او گفت: رییس سازمان بورس برای توسعه بازار سرمایه باید ۳ اقدام انجام دهد. اول باید در ابتدا کت خود را برای پیگیری منافع بازار سرمایه در آورد! دومین اقدامی که رییس سازمان بورس باید انجام دهد این است که مرتبط با رسانه‌ها و مردم حرف بزند و پاسخگوی شایعات باشد. سومین کار رییس سازمان بورس برخورد با فساد در عملیات بازار سرمایه است. همتی در ادامه ضمن انتقاد از سیاست تخصیص ارز نیمایی، گفت: نمی‌توان از سهامدار پتروشیمی ارز حاصل از صادرات را بگیریم و به واردکنندگان کالاها یارانه بدهیم، در این صورت سر سهامدار بی کلاه می ماند. همتی در ادامه از بالا بودن نرخ بهره و آثار آن بر رشد نرخ تورم و رکود بورس انتقاد کرد و گفت: بازار سرمایه، تنها راه تامین مالی غیر تورمی است. به همین دلیل باید کمک کنیم تا دوباره سرمایه‌گذاران اعتماد کنند و به بورس بیایند تا بازار سرمایه دوباره نقش موثری در تامین مالی داشته باشد. همتی در ادامه صحبت های خود ضمن انتقاد از قطع گاز و برق صنایع گفت: ظاهرا کمتر کسی از لطمات و آثار این موضوع آگاه است.

لزوم رشد ارزش بازار سهام
وزیر اقتصاد گفت: مارکت‌کپ ۱۴۰ میلیارد دلاری به چه درد بورس می‌خورد! سازمان بورس باید همه تلاش خود را به کار بگیرد تا سبب رشد ارزش بازار شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ۵۰ میلیون سهامدار داریم اما فعالان بازار کم هستند، باید کاری کنیم تا همه فعال شوند و احساس کنند در بازار سهام شادابی وجود دارد. در ادامه این مراسم، دکتر «حجت‌اله صیدی»، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اگر بخواهم به یک ماه قبل بازگردم یک درصد نیز فکر نمی کردم که در جای امروز از جنس چنین صحبت‌هایی داشته باشم. صیدی تاکید کرد: ترجیح بنده این بود که به صورت مشورت و مشاوره در خدمت تیم اقتصادی دولت چهاردهم باشم اما دکتر همتی تکلیف کردند که به سازمان بورس بیایم، در نتیجه این وظیفه را پذیرفتم. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به این‌که به ۲ دلیل تصمیم گرفتم که این تکلیف را بپذیرم،توضیح داد: در ابتدا این‌که بنده در بازار سرمایه بزرگ شده‌ام و در این بازار شاگردی کرده‌ام، بنابراین نباید کفران نعمت کرد و این فرصت را از دست داد. دوم این‌که به اعتقاد بنده بازار سرمایه، دارای ظرفیت‌های عظیمی است و بنده به این ظرفیت ایمان دارم و فکر می‌کنم این بازار از امکان جهش بسیار بزرگی برخوردار است.

بازار سهام در آستانه جهش
صیدی گفت: با توجه به ثروت موجود در کشور، توانمندی بنگاه‌ها و وجود نیروهای توانمندی و سرمایه‌گذاران موجود در بورس، این بازار در آستانه جهش قرار دارد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: ظرفیت‌های رشد در بازار وجود دارد، مهم این است که اقدامات و قدم‌های لازم در این زمینه برداشته شود. او گفت: هیچ دلیلی ندارد که بازار سرمایه بزرگ نشود و ارزش آن به ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار نرسد، ظرفیت ها وجود دارد و فقط باید قدم های لازم برداشته شود تا به آن نقطه برسیم. صیدی گفت: بنده با افتخار و انگیزه بالا تصمیم گرفتم که در اختیار بازار سرمایه باشم تا شاید بتوانم نقش کوچکی را در توسعه کشور ایفا کنم.

اقدامات اصلاحی مدیریت جدید
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر وظایف نهاد ناظر بازار سرمایه اعلام کرد: همیشه چنین سوالی مطرح می شود که کدام یک از وظایف ۳ گانه بازار پیشران بورس هستند، به نظر بنده ارتقای کارایی بازار مهم‌ترین رکن برنامه‌های اصلاحی است.
او ادامه داد: در این زمینه بحث صیانت از حقوق سهامداران، ارتقای کارایی بازار و تسهیل تشکیل سرمایه جزو مقولات مهم هستند که این سه مولفه مانند سه ضلع مثلث به یکدیگر متصل بوده و از ارتباط دو سویه و سه سویه با یکدیگر برخوردارند. صیدی با بیان اینکه در این حوزه به نزدیک صفر رساندن عدم تقارن اطلاعات ضروری است، گفت: در بازار سرمایه به خصوص در بازار اوراق بهادار همه قیمت‌ها ناشی از اطلاعات هستند، بنابراین باید اطلاعات درست و قابل اتکا باشند. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: باید به دنبال انتشار وسیع، دقیق و به موقع اطلاعات باشیم که بر همین اساس ارتقای گزارشگری مالی در دستور کار اصلی هیات مدیره سازمان قرار خواهد گرفت تا زمینه افزایش استانداردهای گزارشگری مالی فراهم شود. او با تاکید بر کیفیت نازل برخی گزارش‌های مالی در بازار سرمایه اعلام کرد: تلاش ما ارتقای کیفیت گزارشگری مالی است تا ضمن ایجاد تصویر شفاف از سرمایه‌گذاری در بازار، زمینه انجام معاملات منصفانه فراهم شود.

آسیب تصمیمات ناگهانی و هیجانی به اقتصاد کشور
صیدی با بیان این‌که اعمال مقررات حاکمیت شرکتی و اجرای واقعی آن دیگر دستور کار مدیریت جدید بازار سرمایه است، گفت: این موضوع باعث کاهش ریسک بازار و افزایش شفافیت خواهد شد، روش برخورد ما با تصمیمات خلق الساعه و عدم قطعیت هاست. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تصمیمات ناگهانی و هیجانی به اقتصاد کشور آسیب زده است، ممکن است در کوتاه مدت به نفع یک بازار باشد اما در بلندمدت همه متضرر خواهند شد. او با تاکید بر اینکه اتفاق عجیب اردیبهشت ۱۴۰۲ دیگر نباید تکرار شود، گفت: اگر باز هم شاهد این اتفاقات بودیم باید برخورد صورت بگیرد و باید تعیین شود تا چگونه با این مسایل برخورد کنیم. صیدی ادامه داد: طبق هماهنگی انجام شده با دکتر همتی وزیر اقتصاد قرار است با تعامل بیشتر این نوع عدم قطعیت‌ها در بازار سرمایه کاهش یابد تا امکان پیش‌بینی پذیری بازار فراهم شود و کمتر شاهد کاهش ریسک این بازار باشیم. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: یکی از اتفاقات تلخ سال های اخیر این است که استهلاک بیشتر از افزایش سرمایه بوده است، بنابراین باید تلاش کنیم تا تشکیل سرمایه با روند خوبی شکل بگیرد که این امر نیازمند توسعه بازار است، در این زمینه باید ابزارها و بورس ها توسعه پیدا کنند. او گفت: ارزش بورس اوراق بهادار قابل مقایسه با استانداردها نیست و بورس انرژی و بورس کالا هم بسیار کوچک مانده اند، در صورتی که ۲ بورس کالایی می‌توانند نقش موثری در اقتصاد داشته باشند و ناترازی ها را از بین ببرند. صیدی گفت: این بورس ها هستند که باعث می شوند تا برق به کالایی اقتصادی تبدیل شود. فعالیت جدی در جهت توسعه بورس انرژی و بورس کالا باعث سامان بخشیدن به وضعیت اقتصادی کشور می شود. در ادامه، مجید عشقی رییس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن ارائه عملکرد خود در ۳ سال گذشته، به چالش‌ها و موانع موجود در بازار سرمایه نیز اشاره کرد. او، مشکلات اقتصاد کلان و تامین کسری بودجه دولت و اتفاقات سیاسی را موثر بر روند بازار سرمایه برشمرد و افزود: تمامی این موارد در ۳ سال گذشته موجب شد حاشیه سود شرکت‌ها از ۲۸ درصد به ۱۲.۴ درصد کاهش یابد. عشقی، اهداف تعیین شده برای بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ را متمرکز بر سه محور اصلی شامل تشکیل سرمایه، نظارت و توسعه بازار برای حمایت از حقوق سهامداران ذکر کرد و توضیح داد: با توجه به حضور مستقیم مردم به بازار سرمایه در سال ۹۹ که یکی از آفت‌های جدی بورس بود و چالش‌های زیادی را به دنبال داشت، توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در دستور کار قرار گرفت. او با تاکید براینکه معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله بادرآمد ثابت و سهام از ۲۵ درصد به بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته، گفت: در این دوره برای هر نوع سلیقه‌ای اعم از کم ریسک و پر ریسک ابزار سرمایه‌گذاری تعریف شد. رییس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار، ارائه خدمات مالی به سرمایه گذاران را اقدام دیگر این سازمان ذکر کرد و افزود: در این مدت، برای بالغ بر ۳۲۰ نهاد مالی با هدف انحصار شکنی و افزایش رقابت مجوز صادر شد و براین اساس، تعداد نهادهای مالی بورسی از ۷۱۷ نهاد به ۱۰۴۰ نهاد افزایش یافت.

سرمقاله

علی سنگینیان
کارشناس اقتصادی

تا حد ممکن نباید به دنبال اصلاح قانون برویم چون تجربه چند پیش نویس ارائه شده همواره حاکی از تلاش سازمان بورس برای افزایش قدرت خود در داخل بازار و کاهش اختیارات بورس‌ها و کانون‌ها و دیگر نهادهای اجرایی بوده است؛ از طرفی همچنین ممکن است برخی اختیارات فعلی سازمان بورس در مجلس حذف شود. نخستین و مهمترین اصلاح هم مربوط به ایجاد ثبات رویه‌ و روش‌مندکردن شیوه‌ محاسبه‌ پارامترهای‌ مؤثر بر بازار سرمایه و خارج‌کردن آن پارامترها از احکام بودجه سالانه است. هر سال چند ماه بازار سرمایه به دلیل احکام بودجه دچار مشکل و حتی شوک می‌شود. موضوعاتی چون قیمت خوراک، سوخت، احکام جدید مالیاتی، عوارض صادراتی یا وارداتی، جرایم، یارانه‌ها، نرخ بهره‌ مالکانه‌ معادن، قیمت ارز کالاهای اساسی... و نهایتاً کسری بودجه برای بازار اهمیت و بر آن اثر دارد. برای پیش‌بینی‌پذیری بازارها به‌ویژه بازار سرمایه، این موارد نباید در بودجه‌ سالانه تعیین و بازار دستخوش تغییر شود؛ بهتر است فرمول و رویه‌ مشخص داشته باشد که در حداقل ۵ تا ۱۰ سال آینده، برای فعالان کسب‌وکار قابل ‌برآورد باشد. پیش‌بینی پذیر کردن اقتصاد یکی از اصول پایه ای توسعه بازار سرمایه است و بر این اساس، علاوه بر موارد بالا، دولت و بانک مرکزی باید اطلاعات مالی و اقتصادی و سیاست‌های پولی را به صورت شفاف و به موقع(بر اساس جدول زمانبندی از پیش تعیین شده) منتشر کنند تا سهامداران بتوانند تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند. کلیات سیاست بانک مرکزی برای تغییر نرخ‌های بهره و ارز(ترجیحی) نبز باید قبل از اجرا به اطلاع بازار برسد. برخی کارشناسان به لزوم هماهنگی در تعیین نرخ سود بانکی میان بانک مرکزی، سازمان بورس، سازمان برنامه و وزارت اقتصاد (بالاخص خزانه‌داری) تاکید دارند. موضوع مهمی است و شاید ایجاد یک کمیته سیاست‌گذاری برای تعیین نرخ‌های پایه راهگشا باشد وگرنه با توجه به قدرت کمتر سازمان بورس و اثرپذیر بودن بازار سرمایه، دستگاه‌های دیگر، الزامی در این مورد نمی بینند و هر کدام راه خود را خواهند رفت. در این بین موضوع دعوت از رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به نشست‌های هیأت دولت و کمیسیون اقتصادی دولت هم مطرح است که هرچند این توصیه مفید است اما باید به ریسک‌های آن از جمله کاهش استقلال بازار سرمایه توجه شود. در حال حاضر سازمان بورس جایگزین بورس‌های اوراق بهاردار و سایر نهادهایی اجرایی بازار شده است و عملا نقش بورس‌ها تزیینی است. درحالی که به طور معمول، سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه با بورس‌های اوراق بهادار در تعامل هستند نه مقام ناظر. بنابراین هرگونه دخالت در امور اجرایی بازار از جمله معاملات، پذیرش اوراق بهادار، نظارت بر اعضا و ناشران باید متوقف و سیاست‌گذاری و اجرای معاملات(مقررات‌گذاری، قواعد معاملاتی، نظارت، انتشار اطلاعات پیش و پس از معامله به بورس‌ها) به طور کامل به بورس‌ها واگذار شود. به عبارت دیگر، ضروری است، همانند همه بازارهای توسعه یافته، سازمان بورس از جایگاه کنونی که عملا خط مقدم بازار است به یک خط عقب تر منتقل شود و بورس‌ها و کانون‌ها، نقطه تماس فعالان بازار سرمایه باشند. البته این موضوع باید به تدریج و با تقویت جایگاه فعلی بورس‌ها صورت پذیرد.

یادداشت

مصطفی پوردهقان
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

بازار خودرو بازار بسیار حساسی است و نمی‌شود که با انتشار توئیت و کارهای رسانه‌ای ادعای حل مشکل واردات را داشت؛ در این بازار باید اوضاع ارزی در نظر گرفته شود آن هم با توجه به شرایط خاصی که کشور در آن قرار دارد؛ اگر تکانه ارزی در کشور اتفاق بیفتد این تکانه به تورم ارزی و در ادامه به انتظارات ورمی می‌انجامد و سیاستی که بانک مرکزی در یک سال و نیم گذشته پیش گرفته و در پی آن در تثبیت نرخ ارز موفقیت نسبی حاصل و نقدینگی را کنترل کرده هدر می‌رود. ضرر این هدررفت را مردم متحمل می‌شوند و همه اینها به این دلیل اتفاق می‌افتد که ما بتوانیم با یک میلیارد دلار چند دستگاه خودرو وارد کنیم. اکنون که بانک مرکزی از اختصاص یک میلیارد دلار به واردات خودرو خبر داده سوال این است که این رقم به چه کسانی اختصاص داده شده است و با اختصاص این ارز که بازار انحصاری می‌شود، همچنین دولت پس از واردات مشکل تامین قطعات را چگونه می‌خواهد حل کند و اثر این واردات بر تولید داخل چه خواهد بود؟
اگر دولت می‌خواهد در صنعت خودرو اثرگذار باشد راهش تخصیص ارز برای واردات نیست و حرف ما در مجلس به آقایان وزرای اقتصاد و صمت و رئیس کل بانک مرکزی به عنوان مثلث تصمیم‌گیر حوزه اقتصادی این است که شما اگر می‌خواهید بازار خودرو را اصلاح کنید و مردم را راضی و دل رهبری را شاد کنید و اگر می‌خواهید انحصار را بشکنید و کیفیت را افزایش، قیمت را کاهش دهید، شان مردم را حفظ کنید و ایمنی خودروهای داخلی را با هدف حفظ جان و سلامت مردم بالا ببرید باید ارتباطات خود را با جهان گشایش دهید، چالش‌های برآمده از تحریم‌ها را رفع و فناوری را مانند دهه‌های ۷۰ و ۸۰ وارد کنید تا سرمایه‌گذاری‌های مشترک شکل بگیرد و هم مردم خودروی باکیفیت سوار شوند و هم این استفاده ابزاری که به واسطه تحریم‌ها از کشور ما می‌شود از بین برود. این یک سیاست پایدار و درست برای صنعت خودرو است که تکانه ارزی ندارد و حتی سبب ورود ارز به کشور می‌شود. آیا این یک میلیارد دلار که گفته شده به واردات خودرو اختصاص پیدا کرده قرار است به ایران خودرو و سایپا داده شود و آنها هم از کشورهای کلاس B و C منطقه خودرو وارد کنند و بعد از آن مردم را به انواع گرفتاری‌ها مبتلا کنند و پس از چند ماه بانک مرکزی دوباره بگوید ارز ندارم.
بنابراین، ما در مجلس مخالف تخصیص این میزان ارز به واردات خودرو هستیم و این راهکار را سیاستی مُسکن می‌دانیم نه راه حل مشکلات صنعت خودروی کشور.

وزیر صمت پیگیر رجیستری گوشی آیفون

وزیر صمت ضمن اشاره به آخرین وضعیت ریجستری گوشی‌های آیفون و اینکه در حال حاضر مستندی در این ارتباط نداریم، اما پیگیر این موضوع هستیم، درباره بخشنامه واردات خودروهای کارکرده و اینکه نیازمند اصلاحاتی است، توضیح داد: با بخشنامه موجود ممکن است پول مردم از بین برود، بنابراین به دنبال یک بخشنامه درست هستیم. محمد اتابک وزیر صنعت ، معدن و تجارت در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران که با حضور تولیدکنندگان و صنعتگران برگزار شد، با اشاره به وضعیت واردات خودرو اظهار کرد: وضعیت بازار برای واردات خودرو در سال جاری مناسب بود، ارز خوبی برای این بخش داشتیم، به‌گونه‌ای که در پنج‌ماهه سال جاری نسبت به سال قبل میزان واردات سه برابر افزایش یافت، در بحث خودروهای کارکرده نیز بانک مرکزی، سازمان استاندارد و گمرک مباحثی را مطرح کردند که باید آن‌ها را حل کنیم و بخشنامه موجود نیازمند اصلاحاتی است. وزیر صمت با اشاره با استانداردهای ۸۵ گانه خودروسازان که باید به آن‌ها توجه کنند، اظهار کرد: جلسه‌ای را در همین رابطه برگزار کردیم و قرار است که این موضوعات پیگیری شود و باید بپذیریم که خودروهای تولیدی نیازمند بازنگری و دقت بیشتری هستند، ضمن اینکه صحبت‌های آن‌ها نیز می‌بایست شنیده شود در همین راستا کمیته راهبری خودرو را تشکیل داده‌ایم و از اتاق بازرگانی نیز تقاضا داریم که در این کمیته حضور داشته باشند.

 

کسری تراز 2.5 میلیارد دلاری تجاری طی 5 ماه

محمد حسینی مستشار محاسبات کشور با اشاره به تغییرات حوزه تجارت خارجی گفت: یکی از مباحث مهم دیگر، تراز تجاری است. در این زمینه، روند وصولی‌های تجاری نسبت به گذشته بهبود یافته است. به عنوان مثال، ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی در پنج‌ماهه ابتدایی سال 1403 نسبت به مدت مشابه سال قبل، از نظر ارزش افزایش یافته است. در چهارماهه نخست امسال، 12592 هزار تن کالا به ارزش 19.949 میلیارد دلار دلار کالا وارد کردیم. در صورتی که در 4 ماهه سال گذشته 11907 هزار تن کالا وارد کردیم که ارزش آنها 19.649 میلیارد دلار بوده است. از نظر وزنی شاهد رشد 6 درصدی واردات و همچنین رشد 2 درصدی ارزش کالاهای وارداتی بودیم. اما در بخش صادرات، روند متفاوتی را شاهد هستیم. در سال 1403، 47978 هزار تن کالا به ارزش 17.463 میلیارد دلار صادر شده است، در حالی که در سال گذشته و در همین مدت مشابه، 46109 هزار تن کالا صادر شده بود. این نشان‌دهنده افزایش وزنی حدود 4 درصدی در صادرات امسال است. از نظر ارزشی نیز صادرات امسال به 16.148 میلیارد دلار رسیده که حدود 8 درصد افزایش نسبت به سال گذشته داشته است. وی افزود: بیشترین میزان صادرات ما به کشور چین بوده است، سپس عراق و پس از آن امارات در رده‌های بعدی قرار دارند. در رابطه با واردات، در چهارماهه نخست، بیشترین واردات ما از امارات بوده است.

«تجارت» از آسیب‌های مخالفت مجلس با تعطیلی شنبه گزارش می‌دهد

گروه صنعت و انرژی: بحث تعطیلی آخر هفته سال‌هاست که توسط فعالان اقتصادی، تجار و بازرگان مطرح در خصوص همسان‌سازی با تعطیلات جهانی مطرح می‌شود، اما دو روزه شدن تعطیلات پایان هفته و کاهش ساعت کاری پیشنهاد دولت قبلی با استدلال تحرک بیشتر گردشگری و افزایش توزیع منابع در کشور بود که ابتدا بخش خصوصی موافق افزوده شدن یک روز تعطیلی با توجه به افزایش هزینه‌های تولید نبود، اما در نهایت خواستار تعطیلی روز شنبه شد. آذرماه سال گذشته بود که لایحه‌ای به‌منظور «افزایش تعداد تعطیلات روزهای هفته و کاهش ساعت اداری» به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد. پس از تصویب کلیات این لایحه، تصمیم‌گیری درباره روز تعطیل جدید به کمیسیون اجتماعی ارجاع داده شد. پس از بررسی‌های لازم، نمایندگان مجلس تصمیم به تعطیلی روز شنبه گرفتند، اما به وجود موافقت بسیاری از فعالان اقتصادی و تجار اما همچنان مخالفان سرسختی داشت و مخالفان آن، از جمله برخی از اعضای شورای نگهبان، فشارهایی را بر مجلس وارد کردند. یکی از دلایل اصلی مخالفت‌ها، نگرانی‌های شرعی مربوط به تعطیلی روز شنبه بود. مخالفان تعطیلی شنبه عمدتاً دلایل غیراقتصادی برای مخالفت خود دارند؛ از جمله اینکه شنبه روز تعطیل در آیین یهودیت است و مسلمانان نباید به آن پایبند باشند؛ اما استدلال موافقان تعطیلی شنبه، جنبه اقتصادی دارد. پس از بازگشت مصوبه مجلس و تغییرات در ترکیب مجلس، کمیسیون اجتماعی مسئول بررسی مجدد این مصوبه شد، در نهایت، تصمیم بر این شد که روز پنجشنبه به‌عنوان روز تعطیل رسمی معرفی شود، این در حالی است که مصوبه تازه کمیسیون اجتماعی مجلس باید مجدداً در صحن علنی مجلس مطرح شود و تمام نمایندگان مجلس بر تعطیلی روز پنجشنبه نظر بدهند. ییس اتاق تهران از تصویب تعطیلی روز پنجشنبه در مجلس گلایه کرد و گفت: وقتی دولت از تعطیلی پنجشنبه صحبت می‌کند این امر در وضعیت کسب‌وکارها هم تاثیر می‌گذارد و این برای تولیدکنندگان بخش خصوصی ایجاد هزینه می‌کند. وی افزود: همه کشورهای دنیا غیر از جیبوتی که جمعه تعطیل است، شنبه و یکشنبه تعطیل هستند حتی افغانستان و عراق هم جمعه و شنبه تعطیل هستند و اتاق بازرگانی هم تعطیلی شنبه را پیشنهاد کرد، اما در نهایت در مجمع تشخیص مصلحت صراحتا به ما اعلام کردند که تعطیلی شنبه ممکن نیست و ما هم گفتیم پس پنجشنبه را تعطیل نکنید و مجمع هم نپذیرفت و شورای نگهبان هم دو دلیل برای رد تعطیلی شنبه آوردند؛ یکی تعارض با سیاست‌های ابلاغی و دیگری هم به دلیل تعارض با شرع مقدس. وی یادآور شد: تعطیلی دو روز در هفته باز هم به مجلس بازگشت و با وجود استدلال‌های اتاق بازرگانی در کمیسیون اجتماعی بر عدم تعطیلی پنج شنبه این امر تصویب شد و البته گمرکات و سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت از تعطیلی پنج شنبه استثنا شده‌اند. رییس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: دستگاه حاکمیت اصلا حرف بخش خصوصی را گوش نمی‌دهد، ده سال است که نفهمیدیم چرا رابطه بانکی ما با جهان قطع است با این حال ناامید نیستیم و باید این مملکت را بسازیم اما با این روند بعید به نظر می‌رسد به رشد 8 درصدی برسیم.

صدای تجار درآمد
موضوع تصویب تعطیلی پنجشنبه به جای شنبه صدای بسیاری از تجار و فعالان اقتصادی را درآورد چرا که اکنون هفت روز تعامل با کشورهای جهان به سه روز رسیده است؛ این در حالی است که با تعطیلی شنبه‌ها هماهنگی بیشتری با دیگر کشورها و همگام‌سازی بهتری با بازارهای جهانی خواهیم داشت و دسترسی بیشتری به بازارهای جهانی فراهم می‌شود. به نوعی بین‌المللی شدن بازارها و بهینه شدن روند مراودات تجاری در بحث‌های گمرکی و تجاری رخ می‌دهد. در ضمن موجبات رونق تبادلات تجاری و ترانزیتی می‌شود که توسعه رفاه اجتماعی را به دنبال دارد. اما با این اتفاق ما چهار روز از دنیا عقب خواهیم افتاد و ایران تنها کشوری خواهد بود که پنجشنبه‌ها هم تعطیل است. حسن فروزان‌فر، عضو اتاق بازرگانی درباره مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس این موضوع را به منزله نادیده گرفتن بخش خصوصی دانست و در این باره به خبرآنلاین گفت: پیام واضح این اقدام را من این طور می‌فهمم که آقایان خواستند نشان دهند و ثابت کنند که به هیچ‌وجه مطالبه‌گری بخش خصوصی را تحمل نمی‌کنند. دیگر بخش‌های مسئله از نظر من حاشیه است و اصل بی‌توجهی به درخواست‌های مکرر و پردامنه بخش‌های مختلف از جمله بخش خصوصی است. فروزان‌فر عنوان کرد: من فکر می‌کنم تصمیم‌گیران هنگامی که دیدند تمام لایه‌های بخش خصوصی، اتاق‌های بازرگانی، اصناف و... به یک خواست مشترک رسیده و حتی با یک زبان مشترک و برای بهبود روند تجاری با جهان خواهان تعطیل شدن شنبه‌ها شدند، تصمیمی مغایر خواست آنها گرفتند.از مذاکره تا خواهش و تمنا را بخش خصوصی در پیش گرفت ولی هیچ کدام افاقه نکرد.

چرا بخش خصوصی موافق تعطیلی پنجشنبه نیست؟
اتاق بازرگانی ایران در گزارشی در خصوص علت اینکه چرا بخش خصوصی موافق تعطیلی پنجشنبه‌ها نیست اینگونه عنوان می‌کند: با فرض تداوم وضع موجود و تعطیلی یک روز یعنی جمعه، ایران در مراودات تجاری خود از میان 32 کشور اولویت‌دار و هدف در تجارت، با 19 کشور 4 روز کاری، با 12 کشور پنج روز کاری و با یک کشور نیز 6 روز کاری خواهد داشت. همچنین اگر جمعه و شنبه به عنوان تعطیلات پایان هفته در ایران قطعی شود، ایران با 24 کشور از این 32 کشور، چهار روز کاری و با هشت کشور نیز پنج روز کاری خواهد داشت. اما در صورت تعطیلی پنجشنبه و جمعه، تعداد روزهای کاری ایران با این کشورها کاهش محسوسی خواهد داشت. در این صورت ایران با 12 کشور چهار روز کاری، با 19 کشور سه روز کاری و با یک کشور پنج روز کاری خواهد داشت. کاهش تعداد روزهای کاری با کشورهای دیگر همان موضوعی است که بخش خصوصی و فعالان اقتصادی را نگران کرده است. در صورت ادامه شرایط فعلی و تعطیلی تنها یک روز در هفته در ایران، به طور میانگین 4.44 روز کاری با این 32 کشور اولویت‌دار در تجارت خواهیم داشت. اگر جمعه و شنبه به عنوان روزهای تعطیل پایان هفته نهایی شوند هم با اندکی کاهش تعداد روزهای کاری ما با این کشورها به طور میانگین 4.25 روز خواهد بود. اما در صورت تعطیلی پنجشنبه و جمعه، تعداد روزهای کاری ما با این کشورها به 3.44 روز کاهش خواهد یافت. با فرض 5 روز کاری (تعطیلی شنبه و یکشنبه) در بیشتر کشورهای دنیا، ارزش هر روز، یک‌پنجم یـا معادل 20 درصد کل روزهای کاری است و در واقع هـر روز تعطیلی بـه 20 درصد از تجارت هفتگی می‌تواند آسیب وارد کند. با فرض مدیریت زمان و انجام 50 درصد از اموری کـه روز تعطیل انجام می‌شود در روزهای کاری، بـه ازای هر روز تعطیل 10 درصـد به تجارت هفتگی زیان وارد می‌شود. بنابراین با تعطیلی پنجشنبه و جمعه در ایران و کاهش روزهای کاری با دیگر کشورها (که شنبه و یکشنبه تعطیل هستند) به 3 روز، احتمال آسیب بـه 40 درصد حجم تجارت در هفته برای فعالان اقتصادی وجود دارد.

«تجارت» در گفت و گو با کارشناسان بررسی کرد

گروه مسکن و انرژی- زهرا سلیمانی: ایده ساخت مسکن اقتصادی 25متری که طی سالهای اخیر به عنوان یک راهبرد مشخص، برای حل ناترازی حوزه مسکن ارائه شده بود، پس از کش و قوس های فراوان و تایید و تکذیب های مستمر، ظاهرا از دستور کار وزارت راه و شهرسازی دولت چهاردهم خارج شده است. آغاز و پایانی که یکبار دیگر نشان داد، سیاست گذاران و تصمیم سازان اقتصادی در دولت های مختلف، فاقد راهبرد مشخص و نقشه راه روشن برای حل مشکلات اقشار گوناگون در حوزه مسکن هستند. طی دهه های اخیر با حضور هر دولتی ، برنامه متفاوتی نیز برای تامین مسکن ارائه شده اما علی رغم سرمایه گذاری های قابل توجه و برنامه ریزی های فراوان، هنوز گِرهی از هزار توی مشکلات اقشار مختلف برای بهره مندی از مسکن آبرومند باز نشده است. مسکن مهر در زمان دولت های نهم و دهم، مسکن اجتماعی در دولت تدبیر و امید و نهایتا مسکن اقتصادی 25متری در دولت سیزدهم، بخشی از ایده پردازی هایی است که در دولت های مختلف برای حل کمبود و ناترازی مسکن ارائه شده اما هنوز روند عرضه و تقاضا در بازار مسکن به توازن نرسیده است. با توجه به اهمیت موضوع مسکن در سبد معیشتی ایرانیان، «تجارت» سراغ بیت اله ستاریان استاد اقتصاد دانشگاه تهران و عباس اکبر پور دبیر انجمن علمی مهندسان راه و ساختمان ایران به عنوان 2تن از تحلیلگران این حوزه رفته و از آنها درباره دورنمای مسکن در وزارت راه و شهرسازی دولت چهاردهم و از دستور کار خارج شدن ایده مسکن اقتصادی( 25متری )طرح پرسش کرده است.

بیت اله ستاریان:تعیین متراژ خانه وظیفه دولت نیست
بیت اله ستاریان تحلیلگر بازار مسکن و استاد دانشگاه تهران با اشاره به از دستور کار خارج شده ایده مسکن 25متری در دولت جدید می گوید:«در هیچ نقطه ای از دنیا نمی بینید که دولت در حوزه ساخت و ساز مسکن اینگونه که در ایران رایج است، ورود کرده و مهمتر از آن حتی متراژ خانه را هم تعیین کند. اینکه دولت بخواهد مسکن 25متری، 30متری یا 100متری و 500متری بسازد، معنا ندارد. در همه جهان سازنده های مسکن تنوع مناسبی در سبد ساخت مسکن خود ایجد می کنند. یعنی در یک مجتمع خانه 25متری 50متری و 80متری و 200متری هم ساخته شده و به مشتری عرضه می شود. در یک پلان و در یک مجتمع مسکونی، تنوعی از متراژهای مختلف و طراحی های مختلف به چشم می خورد. »
او ادامه می دهد:« هیچ سازنده ای متراژ خانه ها را از هم تفکیک نمی کند که بگوید مثلا این بلوک 25متری مختص فقرا و دهک های محروم است و بلوک دیگر با واحدهای 500متری مخصوص طبقات ثروتمند است!چنین تفکیکی در معماری و ساخت و ساز مسکن وجود ندارد. خانواده ای که در مسکن 25متری زندگی می کند در همان مجتمعی است که مسکن 90 یا 100متری وجود دارد. اینگونه نیست که خانواده ها از طریق واحدهای مسکونی شان از هم تفکیک شوند.»
ستاریان در پاسخ به پرسش تجارت که چرا ایده ساخت مسکن اقتصادی 25متری که دولت قبل آنرا استارت زده بود به سرانجام نرسید؟یادآور شد:« اینکه دولت سیزدهم با آب و تاب از ساخت مسکن 25متری صحبت کرد و بعد این ایده در دولت چهاردهم ناگهان از دستور کار خارج شد، نشان دهنده نداشتن برنامه ریزی ساختاری در حوزه ساخت و ساز مسکن است. دولت تصور می کند می تواند به صورت انبوه خانه های 25متری بسازد که شدنی نیست. این نوعی طبقاتی کردن و تفکیک اقشار مختلف از هم است. اینکه حتما باید واحدهای 25متری در شهرها داشته باشیم، یک ضرورت است، اما این واحدها نباید به صورت انبوه و مجزا از هم ساخته شوند.» این استاد دانشگاه تهران می گوید« خانه های 25متری در اغلب کلانشهرهای جهان مانند پاریس، توکیو، لندن، نیویوک و...وجود دارند. اما در ایران این ضرورت ها به شکل اشتباه برنامه ریزی می شوند. مسئول و مدیر ایرانی تصور می کند باید به صورت انبوه خانه های 25متری بسازد. در حالیکه راهکار درست آن است که در مجتمع های مسکونی ساخته شده، تعدادی واحد 25متری در کنار سایر متراژها تدارک دیده شود.اما چون یک چنین نگاهی در برنامه ریزی ها وجود ندارد، یک روز مسئولان با آب و تاب از طرح ساخت مسکن 25متری صحبت می کنند و روز دیگر آنرا از دستور کار خارج می سازند.»
ستاریان با اشاره اینکه دولت چهاردهم برای حل معضل مسکن ابتدا باید زمینه ورود بخش های خصوصی و مردمی به حوزه ساخت و ساز را فراهم کند، خاطرنشان می کند:« در مرحله بعد، دولت در مرحله بعد باید سیستم بانکی را برای حمایت از ساخت و سازها تجهیز کند. در بسیاری از کشورها 90 درصد هزینه یک خانه توسط بانک ها تامین شده و خانواده های متقاضی ساخت یا خرید مسکن تنها 10درصد قیمت کلی ملک را به عنوان آورده تامین می کنند. بانکهای ایران هم باید یک چنین نقشی یا نقشی نزدیک به آن را ایفا کرده و ایرانیان را از مسکن مناسب بهره مند سازند.»

با حمله سایبری رژیم صهیونیستی رقم خورد

گروه سیاسی:رسانه‌های لبنانی عصر دیروز از انفجار دستگاه‌های ارتباطی در این کشور و مجروح‌شدن شماری از شهروندان خبر داده است. به گزارش تجارت، صدها لبنانی بر اثر انفجار دستگاه‌های ارتباطی «پیجر» که حامل آن‌ها بودند، زخمی شدند. این خبر را شبکه المیادین گزارش کرده است. خبرگزاری اسپوتنیک گزاش داد این انفجارها در پی حمله سایبری به وقوع پیوسته و این حمله بیشتر مناطق لبنان را در بر گرفته است. خبرگزاری ملی لبنان نیز گزارش کرد رژیم صهیونیستی به دستگاه‌های ارتباطی بی‌سیم در تعدادی از مناطق این کشور نفوذ کرده است. در پی این انفجارها که به طور همزمان، متوالی و در مناطق مختلف لبنان صورت گرفت، تاکنون بیش از ۴۵ لبنانی زخمی شده‌اند اما هنوز گزارشی از جان‌باختن شهروندان این کشور منتشر نشده است. وزارت بهداشت لبنان از همه بیمارستان‌ها خواست در حالت آماده‌باش حداکثری قرار گیرند و سطح آمادگی خود را افزایش دهند. این وزارت‌خانه از شهروندانی که دستگاه‌های پیجر دارند، خواست فورا آن‌ها را دور بیندازند. «نجیب میقاتی» نخست وزیر دولت موقت لبنان که در جریان جلسه کابینه از این حادثه مطلع شد، از «فراس الابیض» وزیر بهداشت خواست فورا جلسه را ترک و سرویس‌های وزارتخانه را برای پیگیری و درمان زخمی‌ها در آماده‌باش قرار دهد. صلیب سرخ لبنان اعلام کرد بیش از ۳۰ آمبولانس به محل انفجارها در جنوب لبنان، منطقه البقاع و ضاحیه جنوبی بیروت منتقل شدند و تمام مراکز در جبل لبنان و بیروت در حالت آماده‌باش هستند. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش کرد که مشاور نتانیاهو در توییتی به صورت تلویحی به دشت داشتن این رژیم در این حادثه امنیتی اشاره کرد اما دقایقی بعد آن را حذف کرد. شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هم از اغصای کابینه رژیم خواسته در مورد این حادثه امنیتی در لبنان، مصاحبه یا اظهارنظر نکنند. صابرین نیوز گزارش کرد دستگاه‌های پیجر در لبنان و سوریه به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند اما به دلیل اینکه سیستم آن‌ها ابتدایی است و به راحتی هک می‌شوند، در نهادهای خاص مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام لبنانی گزارش کرد گمان می‌رود هدف قرار دادن وسایل ارتباطی نتیجه حمله رژیم صهیونیستی باشد. رویترز به نقل از منابع امنیتی مدعی شد بیش از ۱۰۰۰ نفر در لبنان در انفجار دستگاه‌های ارتباطی زخمی شدند. برخی منابع خبری نیز از مجروحیت مجتبی امانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان طی حمله گسترده سایبری رژیم صهیونیستی در لبنان و سوریه خبر داده‌اند. گفتنی است که حملات تنها نیروهای حزب‌ الله را هدف قرار نداده است، شهروندان عادی که از پیجر استفاده می‌کردند نیز آسیب دیده‌اند
یک رسانه رژیم صهیونیستی به دست داشتن این رژیم در انفجارهای دستگاه های ارتباطاتی در سوریه و لبنان اعتراف کرده، در همین ارتباط شورای امنیت داخلی رژیم اشغالگر از وزیران کابینه نتانیاهو خواسته است در این زمینه اظهارنظر و موضعگیری نکنند.