وکیلی: رئیس‌جمهور دنبال درمان دردهای کشور است

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس‌جمهور عملکرد درخشانی در نشست خبری داشت، گفت: رئیس‌جمهور نمی‌خواهد فقط درد را بیان کند، بلکه او به دنبال مقدمه‌چینی است تا جامعه متوجه مشکل کشور شده و همه به این باور برسند که باید دنبال راه‌حل باشیم. محمدعلی وکیلی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ارزیابی خود از نخستین نشست خبری رئیس‌جمهور اظهارکرد: این نشست به لحاظ ترکیب خبرنگاران، شکل اداره جلسه و نوع جواب‌های رئیس‌جمهور به پرسش‌ها، بدیع بود و در آن ابتکاراتی وجود داشت، مخصوصا که پاسخ‌های مسعود پزشکیان خیلی کمک می‌کرد که فضای گفت وگو صمیمی شده و از خشکی و رسمیت مرسوم در نشست‌های رئیس‌جمهور کاسته شود. وی ادامه داد: رئیس‌جمهور هم خیلی مسلط ظاهر شد و به نظرم عملکرد درخشانی داشت. او در پاسخ به پرسش‌های راهبردی خیلی خوب عمل کرد. البته ادبیات رئیس‌جمهور هم چاشنی مصاحبه بود و موجب صمیمیت در جلسه شد. در مجموع او توانست تصویرسازی درستی از رویکرد دولت چهاردهم ارائه دهد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: برخی انتظار داشتند که رئیس‌جمهور مطابق سنت روسای ‌جمهور پیشین، در اولین نشست خبری خود سیاه‌های از وعده‌ها ارائه دهد، ولی پزشکیان همانطور که قبلا گفته بود، نشان داد که اهل وعده دادن نیست.

 

پاسخ انصاری به منتقدان انتصابات در دولت چهاردهم

معاون حقوقی رییس‌جمهور تاکید کرد: «انتصابات» تشکیل شرکت سهامی در دولت نیست، بلکه استفاده از خرد جمعی و توان صاحبان دانش و تجربه و شایسته‌سالاری بدون توجه به گرایش‌های سیاسی افراد است.
حجت‌الاسلام و المسلمین مجید انصاری در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به اظهارات برخی شخصیت‌ها و اهالی رسانه در خصوص انتصاب مدیران در دولت چهاردهم، اظهار کرد: وفاق ملی راهبرد جدی برای نظام و دولت است. شعار وفاق ملی به هیچ وجه تاکتیکی نیست، بلکه مسئله‌ای کاملا جدی برای دولت و نظام است. معاون حقوقی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: تعبیر به نفاق یا انشقاق از شعار وفاق ملی توسط برخی افراد و روزنامه‌ها و دامن زدن به آن، اقدامی غیرقابل دفاع است و در جهان بینی دولت اصلا چنین نگاهی وجود ندارد. «وفاق ملی» حرف و شعار توخالی و صرف نیست بلکه راهبردی جدی از سوی آقای رئیس‌جمهور برای ایجاد وحدت و انسجام جهت خروج کشور از ابرچالش‌های فعلی و بازگرداندن اعتماد از دست رفته بیش از نیمی از جمعیت کشور به نظام است. انصاری ادامه داد: وفاق ملی تازه شروع شده و ادامه خواهد داشت. ارزیابی و نمره دادن به «وفاق ملی» صرفا نباید با نگاه به انتصابات و به صورت جزیره‌ای انجام شود، بلکه باید کلیت کابینه مورد توجه قرار بگیرد.

خالد مشعل: حماس رفتنی نیست؛ فردای غزه را ما می‌سازیم
مقام سیاسی ارشد حماس گفت جنبش مقاومت فلسطین در مسیر پیروزی است و تلاش صهیونیست‌ها و حامیان غربی آن‌ها برای جایگزین کردن حماس در غزه، توهمی است که به واقعیت بدل نخواهد شد. به گزارش ایسنا، «خالد مشعل» رئیس جنبش حماس در خارج از فلسطین با بیان اینکه حماس در حال پیروزی بوده و نقشی سازنده در فردای غزه خواهد داشت، گفت: «حماس (در جنگ) دست بالا را دارد. آن‌ها ثابت‌قدم مانده و ارتش اسرائیل را به وضعیت فرسایشی دچار کرده‌اند.»
طبق گزارش نیویورک‌تایمز، خالد مشعل یکی از رهبران سیاسی ارشد این جنبش بوده و در تصمیم‌گیری‌های آن نقشی تأثیرگذار دارد. او که در سال ۱۹۹۷ از یک ترور نافرجام جان سالم به در برد، بیش از ۲ دهه است که در صحنه سیاسی حماس نقش پررنگی ایفا می‌کند. خالد مشعل در مصاحبه با روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گفت مقامات حماس عجله‌ای برای آتش‌بس ندارند و حاضر نیستند برای برقراری آتش‌بس، از خواسته‌ها و حقوق اساسی مردم غزه دست بکشند. حماس خواستار پایان قطعی جنگ و خروج دائمی نظامیان صهیونیست از نوار غزه است. «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در اوایل جنگ غزه با رژیم صهیونیستی هم‌نظر بود و تاکید داشت که حماس باید از بین برود، اما واشنگتن اکنون این مسئله را به عنوان یک هدف معرفی نمی‌کند و آمریکا و رژیم اشغالگر با حماس وارد مذاکره شده‌اند. به گفته خالد مشعل، این بدین معناست که ایالات متحده می‌داند حماس رفتنی نیست و نمی‌توان آن را از بین برد.

وال‌استریت‌ژورنال: جنگ اوکراین یک میلیون کشته و مجروح برجای گذاشته است
روزنامه آمریکایی با استناد به آمارهای محرمانه برآورد کرد جنگ اوکراین و روسیه تاکنون مجموعا بیش از یک میلیون کشته و مجروح را در میان هر ۲ طرف جنگ در پی داشته است. به گزارش ایسنا، رسانه آمریکایی ارزیابی کرد تعداد اوکراینی‌ها و روس‌هایی که در مدت حدودا ۲ سال و نیم سپری شده از جنگ اوکراین کشته یا زخمی شده‌اند به حدود یک میلیون نفر رسیده و این تلفات هزینه‌هایی را برای ۲ کشور در آینده به وجود خواهد آورد. وال‌استریت‌ژورنال در این گزارش نوشته است: «تعیین تعداد دقیق کشته‌ها و زخمی‌های جنگ دشوار بوده و هم اوکراین هم روسیه از منتشر ساختن برآوردهای رسمی خود یا امتناع کرده یا گاها آمار و ارقامی عمدتا غیرقابل اعتماد را ارائه کرده‌اند.» به نوشته وال استریت ژورنال چند منبع مطلع اظهار کردند یک برآورد اطلاعاتی محرمانه اوکراین در اوایل سال جاری میلادی نشان داده ۸۰ هزار سرباز اوکراینی کشته و ۴۰۰ هزار نیروی اوکراینی دیگر زخمی شده‌اند. «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین در ماه فوریه گفت حدود ۳۱۰۰۰ سرباز اوکراینی تا آن زمان در جنگ کشته شده‌اند اما چند مقام اسبق سیاسی و امنیتی گفتند که این رقم کمتر از میزان واقعی تخمین زده شده تا آرامش را در جامعه اوکراین و برنامه فراخوانی سربازان جدید را حفظ کند.
از سوی دیگر، برآوردهای اطلاعاتی غربی نیز ارقام مختلفی را برای کشته‌ها و زخمی‌های روسیه در جنگ ارائه کرده و طبق ادعای برخی از این برآوردها تعداد نیروهای کشته‌شده روسیه در جنگ حدود ۲۰۰ هزار نفر و تعداد زخمی‌ها نیز حدود ۴۰۰ هزار نفر بوده است. این روزنامه آمریکایی تحلیل کرد تلفات جنگی برای اوکراین با توجه به اینکه جمعیت آن کمتر از یک چهارم اندازه جمعیت روسیه است آسیب‌های بیشتری را در پی خواهد داشت. وال استریت ژورنال تحلیل می‌کند تلفات جنگ اوکراین تاثیر بلند مدت ویرانگری را برای جمعیت‌های رو به کاهش در روسیه و اوکراین در پی خواهد داشت.
این نشریه آمریکایی بدون اشاره به نقش مواضع و توسعه‌طلبی‌های تحریک آمیز ناتو و غرب و تهدیدات امنیتی آن‌ها علیه روسیه در شروع جنگ اوکراین مدعی شده که یکی از انگیزه‌های روسیه در اجرای عملیات نظامی کنونی خود در سال ۲۰۲۲ در اوکراین تقویت جمعیت روسیه با جذب جمعیت اوکراین بوده است. سرشماری اوکراین که در سال ۲۰۰۱ انجام شد، نشان داد که این کشور ۴۸ میلیون نفر جمعیت دارد اما برآوردهای مقام‌های مسئول اوکراینی حاکی از آن بوده‌اند که در ابتدای سال ۲۰۲۲ و قبل از جنگ، جمعیت این کشور به ۴۰ میلیون نفر تقلیل پیدا کرد.

ابراهیم کالین: صلح باکو-ایروان برای ثبات قفقاز حیاتی است
رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه بر ضرورت یک توافق صلح نهایی بین جمهوری‌ آذربایجان و ارمنستان با هدف تضمین ثبات و توسعه منطقه قفقاز تاکید کرد. به گزارش ایسنا، «ابراهیم کالین» رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه در جریان حضور در کنفرانس امنیتی باکو و جریان در گفت‌وگوهای دوجانبه با همتایان بین‌المللی مختلف، به نگرانی‌های منطقه‌ای و جهانی پرداخت. وی همچنین تلاش‌های باکو را در عادی‌سازی شرایط در قره‌باغ مورد استقبال قرار داده و به یک توافق صلح جامع بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان اشاره کرده و گفت: «این توافق برای ثبات طولانی‌مدت قفقاز و تقویت ارتباط در مسیر جمهوری آذربایجان-ارمنستان-نخجوان-ترکیه-اروپا از جمله کریدور زنگزور مهم و حیاتی است.»
به ادعای این مقام ترکیه، «بازگشایی این کریدور برای تقویت ارتباط منطقه‌ای مهم است.» براساس گزارش خبرگزاری آناتولی، رئیس سازمان امنیت ملی ترکیه همچنین به زمینه گسترده‌تر بی‌ثباتی جهانی پرداخت و به ۲ بحران مهم جنگ‌های جاری در اوکراین و غزه اشاره کرد. وی خواستار حل مناقشه روسیه و اوکراین از طریق چارچوب امنیتی جدید مبتنی بر قوانین بین‌المللی و آتش‌بس فوری در غزه شد که در آن بیش از ۴۱۰۰۰ فلسطینی کشته شده‌اند.

رهبر انقلاب در دیدار المپیکی‌ها و پارالمپیکی‌ها تاکید کردند

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای تاکید کردند استعدادیابی به‌موقع، رسیدگی به زندگی قهرمانان و توجه همزمان به ورزش قهرمانی و همگانی، مسیر رو به پیشرفت ورزش را استمرار و سرعت خواهد داد.
به گزارش ایسنا، حضرت آیت الله خامنه‌ای صبح امروز در دیدار مدال‌آوران و دیگر اعضای کاروان‌های اعزامی به المپیک و پاراالمپیک، درخشش توانایی‌ها و تجلی «هویت ملی، ‌سیاسی و دینی» ملت ایران را،‌ برجسته‌ترین نتیجه حضور ورزشکاران ایرانی در این مسابقات برشمردند و با اشاره به احساس شادمانی و عزت و سربلندی ملت از عملکرد ورزشکاران میهن گفتند: استعدادیابی به موقع، رسیدگی به زندگی قهرمانان و توجه همزمان به ورزش قهرمانی و همگانی، مسیر رو به پیشرفت ورزش را استمرار و سرعت خواهد داد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ابراز خرسندی فراوان از دیدار با مجموعه‌ای از عزیزترین فرزندان افتخارآفرین کشور، ‌گفتند: با مدال‌ها و رفتار خود دل ملت را شاد کردید. صمیمانه از شما، مربیان و همه دست‌اندرکاران تشکر می‌کنم.
ایشان، جدی گرفتن ورزش را کاری درست و ضروری خواندند و با اشاره به سخنان جامع وزیر ورزش در این دیدار درباره تاثیرات اجتماعی-روانی و امیدآفرینی ورزش افزودند: ورزش در دیپلماسی عمومی هم تاثیر اساسی دارد و در مجموع کشور را بالا می‌برد.
رهبر انقلاب در بیان چند نکته، مسابقات بین‌المللی را صحنه نمایش قدرت روحی و اعتماد به نفس ملت‌ها در کنار قدرت بدنی و مهارت ورزشی دانستند و گفتند: شما علاوه بر نمایش توانایی‌های حرفه‌ای و ورزشی،‌ با اقداماتی پرمعنا نظیر اهداء مدال به بچه‌های فلسطین و غزه،‌ حجاب و متانت،‌ نامگذاری کاروان اعزامی به اسم ائمه اطهار (ع) و به‌اصطلاح رایج سلفی گرفتن با پرچم فلسطین، ‌اعتماد به نفس ملت را به رخ بدخواهان کشیدید و توانایی‌های معنوی و هویت ملی-اعتقادی و اسلامی خود را ارائه کرده و ارج نهادید.
ایشان افزودند: برای تک‌تک این اقداماتِ بسیار باارزش، اهمیت قائل هستم و معنای عمیق آن‌ها را برای مردم تبیین می‌کنم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تلاش مستمر بدخواهان برای تحریفِ «هویت،‌ حقیقت و عقاید» ملت ایران افزودند: می‌گویند احساسات مذهبی در ایران تضعیف شده است، ‌اما هنگامی که قهرمان ما در مقابل چشم شاید صدها میلیون بیننده بر قرآن بوسه می‌زند و سجده شکر به‌جا می‌آورد،‌ حقیقت و هویت ملت ایران، پایبندی او به عقاید و تلاش برای عظمت ملی ایران، برجسته می‌شود و اینگونه نشانه‌های چشم‌نواز در عملکرد شما آشکار بود.
رهبر انقلاب با قدردانی از احساس مسئولیت ملی و فراملی ورزشکاران ایرانی در مسابقات بین‌المللی گفتند: رفتار متین، حرکات سنجیده و عقلانیت حاکم بر عملکرد شما، ‌نشان‌دهنده احساس بسیار با ارزش مسئولیت مضاعف در مقابل ملت و کشور است.
امیدآفرینی در جامعه از دیگر نتایج مدال‌آوری قهرمانان ورزشی بود که رهبر انقلاب با اشاره به آن گفتند: برخی با حادثه جسمی کوچک، دچار ناامیدی می‌شوند اما هنگامی که جوان ورزشکار ما در پاراالمپیک روی ویلچر قدرتنمایی می‌کند، دل‌های همه لبریز امید می‌شود.
ایشان، سیاست‌های دوگانه و مغرضانه کشورهای حاکم بر ورزش بین‌المللی را در این دوره از رقابت‌های المپیک و پارالمپیک محسوس دانستند و گفتند: در حالی‌که کشوری را به علت جنگ از حضور در رقابت‌ها محروم می‌کنند، رژیم صهیونیستی با وجودی که در طول حدود یک سال ۴۱ هزار انسان از جمله هزاران کودک را به قتل رسانده از مسابقات محروم نمی‌شود. رهبر انقلاب افزودند: این سیاست‌های دوگانه و مغرضانه همانگونه که ما بارها گفته‌ایم نشان می‌دهد بر خلاف ادعای سیاسی نبودن ورزش، بیشترین اعمال غرض سیاسی در ورزش انجام می‌شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ورزشکاران قهرمان را به حفظ افتخارات خود در خارج از میادین ورزشی فراخواندند و گفتند: رفتار شما برای بسیاری از افراد و جوانان الگو است؛ بنابراین همچنانکه در میادین بین‌المللی، احترام به دین، اخلاق و مسئولیت‌های دینی، سیاسی و اجتماعی خود را به رخ همه دنیا کشیدید، در محیط کار و زندگی هم این مسئولیت‌های مهم را رعایت کنید.
ایشان در ادامه با اشاره به مسئولیت‌های دولت در بخش ورزش چند توصیه خطاب به مسئولان بیان کردند.
رهبر انقلاب، مسئولان را به برنامه‌ریزی برای استعدادیابی و کشف به‌موقع استعدادهای ورزشی از دوران مدرسه توصیه کردند و گفتند: توصیه بعدی، توجه ویژه به رشته‌های پر مدال مانند کشتی و همچنین رشته‌ها و ورزش‌های سرآمد ایرانی مانند ورزش زورخانه‌ای و چوگان است.
ایشان ایجاد موقعیتی در میدان‌های بین‌المللی برای نمایش گود ایرانی و ورزش زورخانه‌ای را که دربردارنده نظم و معنا و مفهوم ویژه‌ای است، مورد تأکید قرار دادند و گفتند: توصیه بعدی، غفلت نکردن از ورزشکاری است که به خاطر آرمان ملی یا مذهبی خود، با طرف صهیونیستی مسابقه نمی‌دهد و عملاً متحمل هزینه می‌شود که توجه به این ورزشکاران از وظایف مهم مسئولان ورزش است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توجه دولت را به معیشت و اشتغال ورزشکاران و تأمین نیازهای ورزشی آنان در حد توان الزامی برشمردند و با ضروری خواندن توسعه ورزش همگانی، گفتند: بنده طرفدار توجه کامل به ورزش قهرمانی هستم اما از توجه به ورزش همگانی هم نباید غفلت شود چرا که ورزش، بسیاری از هزینه‌های کشور چه هزینه‌های جسمی و چه هزینه‌های اخلاقی را کاهش می‌دهد.
ایشان در آخرین توصیه، حمایت و استفاده مضاعف از ظرفیت مربیان ایرانی را مفید و ضروری دانستند و گفتند: خرسندم که ورزش کشور روی دور پیشرفت است و این مسیر باید ادامه پیدا کند.
در ابتدای این دیدار، آقای دنیامالی وزیر ورزش و جوانان با بیان گزارشی از افتخارآفرینی‌های ورزشکاران اعزامی کشورمان به رقابت‌های المپیک و پارالمپیک پاریس گفت: در مجموع این رقابت‌ها ۳۷ بار پرچم ایران عزیز در محل برگزاری رقابت‌ها به اهتزاز درآمد.
وزیر ورزش از برنامه‌ها و فعالیت‌های این وزارتخانه‌ها برای ارتقاء وضعیت ورزش کشور و توجه به ورزشکاران نیز گزارشی بیان کرد. در این دیدار همچنین خانم ساره جوانمردی دارنده چندین مدال طلا در رشته تیراندازی چند دوره پارالمپیک، و آقایان آرین سلیمی دارنده مدال طلای المپیک پاریس در رشته تکواندو و روح‌الله رستمی قهرمان طلایی ایران در وزنه‌برداری پارالمپیک به نمایندگی از ورزشکاران، با تشکر از دعاها و پیام‌های تبریک و حمایت‌های رهبر انقلاب و یادآوری افتخارات معنوی قهرمانان کشورمان در این رقابت‌ها، توجه مسئولان ورزش به معیشت و اشتغال قهرمانان برای استمرار موفقیت‌های ورزشی را خواستار شدند.

پزشکیان در صحن مجلس:

گروه سیاسی:مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور پس از نواخته شدن زنگ پایانی جلسه صحن علنی سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در صحن مجلس حضور یافت و مورد استقبال نمایندگان قرار گرفت.
رئیس جمهور با بیان اینکه ما صرفا شعار وفاق ندادیم، تاکید کرد که معتقدم اگر بخواهیم مشکل کشور را حل کنیم و در منطقه در مقابل تجاوز بیگانه بایستیم، وحدت هم در داخل کشور و هم با کشورهای اسلامی باید شکل بگیرد .
پزشکیان، طی سخنانی اظهار کرد: قصد سخنرانی ندارم و آمدم به مناسبت هفته وحدت در خدمت شما نمایندگان برای ایجاد وحدت باشم و اگر مشکلاتی وجود دارد، با هم همراهی کنیم. دغدغه‌ها و حرف های شما را گوش خواهیم داد و تا جایی که ممکن است آنها را عملی می‌کنیم.
وی تصریح کرد: اینگونه نیست که بگوییم از مجلس رای گرفتیم و هر کاری دلمان خواست انجام دهیم. ما به حرف‌هایی که به شما زدیم پایبندیم و به آن عمل می‌کنیم. حرف و نظر و پیشنهاد شما را گوش داده و سعی می کنیم تا جایی که ممکن است به آن عمل کنیم.
وی ادامه داد: طبق قانون برنامه هفتم توسعه جلو می‌رویم و هرجا نتوانستیم که آن را اجرا کنیم، به شما می گوییم این بند به این علت قابل اجرا نیست و شما راه‌حل بدهید. ان شاءالله وحدت و انسجام با هم دیگر داشته باشیم.
رییس جمهورتاکید کرد: ما صرفا شعار وفاق ندادیم، بلکه معتقدم اگر بخواهیم مشکل کشور را حل کنیم و در منطقه در مقابل تجاوز بیگانه بایستیم، وحدت هم در داخل کشور و هم با کشورهای اسلامی باید شکل بگیرد و دست از اختلاف بردایم.
وی تصریح کرد که سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری و قانو ن برنامه هفتم توسعه میثاق ماست.
رئیس جمهور در پایان افزود: تلاش خواهیم تا جایی که از دست ما برمی‌آید و توان داریم، برنامه هفتم توسعه را اجرا کنیم و جایی هم که نتوانستیم اجرا کنیم، به شما می‌گوییم. هرکسی که مدعی است جلو بیاید و کمک کند و حاضریم اختیار داده تا آنچه ما بلد نیسیتم را اجرا کند.
عضو هیات رئیسه مجلس گفت که رئیس‌جمهور در جلسه غیررسمی مجلس به برخی شائبه‌های نمایندگان درباره نشست خبری روز گذشته ایشان پاسخ داد.
احمد نادری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه غیررسمی مجلس با رئیس‌جمهور گفت: حضور آقای پزشکیان در مجلس به صورت سرزده بود. بعد از نواخته شدن زنگ مجلس یعنی ساعت ۱۱ ایشان در محل برگزاری جلسات علنی حضور پیدا کرد لذا این جلسه به صورت غیررسمی برگزار شد.
این عضو هیات رئیسه مجلس بیان کرد: در این جلسه ۱۴ نفر از نمایندگان صحبت کردند و رئیس‌جمهور هم به بیان اظهاراتی پرداخت که حول محور مسائل جاری و عمدتاً مشکلات اقتصادی بود و آقای پزشکیان به سوالات نمایندگان پاسخ داد.
نادری ادامه داد: تعدادی از نمایندگان شائبه‌هایی درباره صحبت‌های روز گذشته رئیس‌جمهور در نشست خبری مطرح کردند که ایشان پاسخ داد؛ در نهایت این یک نشست صمیمی و با حضور سرزده رئیس‌جمهور در مجلس بود.

تنش‌ها در جبهه شمال؛

گروه سیاسی:‌کارشناس مسائل اسرائیل با بیان این‌که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای اقناع افکار عمومی اعلام می‌کند قصد حمله لبنان و حزب‌الله را دارد، گفت: حتی آمریکا که خود مهم‌ترین مدافع جنگ است، تمایلی به این کار ندارد و بر این نظر است جنگ در این منطقه موجب افزایش تنش خواهد شد، به همین دلیل به اسرائیل هشدار داده است.
به گزارش ایسنا، در آستانه یک‌سالگی جنگ غزه و با توجه به تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی، ناتوانی و شکست‌های پی‌درپی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، نارضایتی‌ها را تشدید کرده و اختلافات درون کابینه را نیز افزایش داده است. در حال حاضر نتانیاهو از چند جبهه تحت فشار قرار دارد و در میان اعضای کابینه نیز اختلاف نظرهای بسیاری برای ادامه دادن به جنگ و یا برقراری آتش‌بس وجود دارد.
طی یک سال اخیر نتانیاهو از جبهه شمالی نیز مورد اهداف حزب‌الله لبنان در حمایت از فلسطینیان و غزه قرار دارد، به همین دلیل ساکنان این مناطق فشارهای مضاعفی را به کابینه می‌آورند تا هر چه زودتر تصمیم نهایی برای آتش‌بس را اتخاذ کند، اما نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای این‌که بتواند افکار عمومی خود را اقناع کند بارها از احتمال حمله به لبنان و حزب‌الله صحبت کرده است.
در پی تشدید اختلافات درون کابینه، رسانه‌های عبری گزارش دادند که میان نتانیاهو و «گدعون ساعر» رئیس حزب «امید نو» توافقی انجام شده و انتظار می‌رود که نتانیاهو برکناری «یوآو گالانت» وزیر جنگ را اعلام کند.
برخی اعضای کابینه از جمله «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی نیز از این اقدام حمایت می‌کنند، اما شخصیت‌هایی مثل «تالی گوتلیف» با این اقدام مخالف هستند و آن را تنش سیاسی توجیه نشدنی در سایه بحران کنونی می‌دانند. این در حالی است که اختلافات نتانیاهو و گالانت بر سر آتش‌بس در غزه علنی و به به رسانه‌ها کشیده شده است. «سید هادی برهانی» در گفت‌وگو با ایسنا درباره تنش در جبهه شمالی و احتمال حمله رژیم صهیونیستی به لبنان و حزب‌الله اظهار داشت: واقعیت این است که اکنون رژیم صهیونیستی از ناحیه جبهه شمالی تحت فشار حزب‌الله قرار دارد، حزب‌الله نیز به طور مرتب دامنه حملات خود را گسترش می‌دهد و مناطق بیش‌تری از سرزمین‌های اشغالی ناامن می‌شود به همین دلیل شهرک‌نشین‌ها مجبور به ترک این مناطق شده‌اند. وی افزود: این مساله برای رژیم صهیونیستی سنگین است زیرا در تاریخ اسرائیل بی‌سابقه است. در گذشته چنین بوده که اسرائیل به کشورهای همسایه و مردمی که در مناطق مرزی زندگی می‌کردند، فشار می‌آورد، اما اکنون عکس این قضیه اتفاق می‌افتد و این اسرائیلی‌ها هستند که مجبور به ترک مرزها هستند و به مناطق داخلی در اسرائیل مهاجرت می‌کنند.
این کارشناس مسائل اسرائیل همچنین بیان کرد: همین مساله موجب شده بسیاری درون رژیم صهیونیستی نگران و معترض شوند که چرا دولت کاری نمی‌کند، از این جهت دولت نتانیاهو تحت فشار قرار دارد و مرتب برای مرتفع کردن مساله اعلام می‌کند که به حزب‌الله لبنان و لبنان حمله می‌کند.
برهانی خاطرنشان کرد: ارتش اسرائیل یک‌سال در جبهه غزه می‌جنگد و خسته است، از نظر تعداد نفرات نیز کمبود و مشکل دارد به همین دلیل متخصصین و افرادی چون وزیر جنگ تاکید دارند که مجال و فرصت خوبی برای حمله به لبنان نیست.
وی در ادامه اظهار کرد: آمریکا مهم‌ترین مدافع جنگ رژیم صهیونیستی است. این در حالی است که آمریکا و اسرائیل با یکدیگر در زمینه‌های مختلف اختلاف‌نظر دارند و یکی از این موضوعات نیز بحث حمله اسرائیل به جنوب لبنان است. آمریکا تمایلی به این کار ندارد و بر این نظر است جنگ در این منطقه موجب افزایش تنش خواهد شد به همین دلیل هشدار می‌دهد.
رسانه‌های آمریکایی می‌گویند «آموس هوکشتاین» فرستاده «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه در دیدار مقامات صهیونیست هشدار داده تشدید درگیری با لبنان جوامع شمال را امن‌تر نمی‌کند، اما می‌تواند منجر به درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر و طولانی‌تر شود.
این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به حمله موشکی انصارالله یمن به تل‌آویو گفت: موشک‌هایی که از سوی انصارالله یمن به سمت اهداف مورد نظر در سرزمین‌های اشغالی شلیک شد مشکلات را برای اسرائیل پیچیده کرده و انفجار موشک هایپرسونیک در کنار تل‌آویو نشان داد جبهه مقاومت به چنین موشک‌هایی دسترسی دارد و می‌تواند به راحتی وارد فضای اسرائیل شود.