وزیر صمت پیگیر رجیستری گوشی آیفون
وزیر صمت ضمن اشاره به آخرین وضعیت ریجستری گوشیهای آیفون و اینکه در حال حاضر مستندی در این ارتباط نداریم، اما پیگیر این موضوع هستیم، درباره بخشنامه واردات خودروهای کارکرده و اینکه نیازمند اصلاحاتی است، توضیح داد: با بخشنامه موجود ممکن است پول مردم از بین برود، بنابراین به دنبال یک بخشنامه درست هستیم. محمد اتابک وزیر صنعت ، معدن و تجارت در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران که با حضور تولیدکنندگان و صنعتگران برگزار شد، با اشاره به وضعیت واردات خودرو اظهار کرد: وضعیت بازار برای واردات خودرو در سال جاری مناسب بود، ارز خوبی برای این بخش داشتیم، بهگونهای که در پنجماهه سال جاری نسبت به سال قبل میزان واردات سه برابر افزایش یافت، در بحث خودروهای کارکرده نیز بانک مرکزی، سازمان استاندارد و گمرک مباحثی را مطرح کردند که باید آنها را حل کنیم و بخشنامه موجود نیازمند اصلاحاتی است. وزیر صمت با اشاره با استانداردهای ۸۵ گانه خودروسازان که باید به آنها توجه کنند، اظهار کرد: جلسهای را در همین رابطه برگزار کردیم و قرار است که این موضوعات پیگیری شود و باید بپذیریم که خودروهای تولیدی نیازمند بازنگری و دقت بیشتری هستند، ضمن اینکه صحبتهای آنها نیز میبایست شنیده شود در همین راستا کمیته راهبری خودرو را تشکیل دادهایم و از اتاق بازرگانی نیز تقاضا داریم که در این کمیته حضور داشته باشند.
کسری تراز 2.5 میلیارد دلاری تجاری طی 5 ماه
محمد حسینی مستشار محاسبات کشور با اشاره به تغییرات حوزه تجارت خارجی گفت: یکی از مباحث مهم دیگر، تراز تجاری است. در این زمینه، روند وصولیهای تجاری نسبت به گذشته بهبود یافته است. به عنوان مثال، ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی در پنجماهه ابتدایی سال 1403 نسبت به مدت مشابه سال قبل، از نظر ارزش افزایش یافته است. در چهارماهه نخست امسال، 12592 هزار تن کالا به ارزش 19.949 میلیارد دلار دلار کالا وارد کردیم. در صورتی که در 4 ماهه سال گذشته 11907 هزار تن کالا وارد کردیم که ارزش آنها 19.649 میلیارد دلار بوده است. از نظر وزنی شاهد رشد 6 درصدی واردات و همچنین رشد 2 درصدی ارزش کالاهای وارداتی بودیم. اما در بخش صادرات، روند متفاوتی را شاهد هستیم. در سال 1403، 47978 هزار تن کالا به ارزش 17.463 میلیارد دلار صادر شده است، در حالی که در سال گذشته و در همین مدت مشابه، 46109 هزار تن کالا صادر شده بود. این نشاندهنده افزایش وزنی حدود 4 درصدی در صادرات امسال است. از نظر ارزشی نیز صادرات امسال به 16.148 میلیارد دلار رسیده که حدود 8 درصد افزایش نسبت به سال گذشته داشته است. وی افزود: بیشترین میزان صادرات ما به کشور چین بوده است، سپس عراق و پس از آن امارات در ردههای بعدی قرار دارند. در رابطه با واردات، در چهارماهه نخست، بیشترین واردات ما از امارات بوده است.
رکورد تولید کاتد شکسته شد
رکورد تولید کاتد مس در شرکت ملی صنایع مس ایران شکسته شد و میزان تولید این محصول استراتژیک به بالاترین سطح خود رسید. به گزارش تجارت به نقل از مسپرس، بر اساس اعلام معاونت توسعه صنعتی و کنترل تولید شرکت ملی صنایع مس ایران، تولید کاتد مس در دوره منتهی به 15 شهریور ماه سال 1403 نسبت به مدت مشابه سال 1400 که رکورد قبلی بالاترین میزان تولید کاتد در این دوره شکسته شده بود، رشدی نزدیک به 3 هزار تن را تجربه کرده است. میزان تولید کاتد در شرکت ملی صنایع مس ایران در رکورد پیشین خود طی دوره ابتدای فروردین تا 15 شهریور سال 1400، 128 هزار و 629 تن بوده که این رکورد طی همین دوره در سال 1403 شکسته شده و به رقم 131 هزار و 543 تن رسیده است. گفتنی است، تولید کاتد مس در مجموعه شرکت ملی صنایع مس ایران در دوره منتهی به 15 شهریور سال 1403 نسبت به همین دوره زمانی در سال 1402 نیز با رشد 11 درصدی مواجه شده است. رکورد تولید کاتد در شرکت ملی صنایع مس ایران در شرایطی شکسته شده است که طی ماههای اخیر صنایع مختلف کشور و خصوصا مجتمعهای تولیدی مس با قطعیهای مکرر برق مواجه بودهاند.
ضرر اپل از زمان تحویل کوتاهتر آیفون ۱۶!
سهام اپل پس از اینکه تحلیلگران گفتند زمان تحویل مدلهای جدید آیفون ۱۶ پرو، تقاضای ضعیفتر از حد انتظار برای آنها را نشان میدهد، روز دوشنبه حدود سه درصد سقوط کرد.
به گزارش ایسنا، اپل هفته گذشته، سری جدید آیفون ۱۶ را معرفی کرد که پیرامون نرم افزار هوش مصنوعی این دستگاه، طراحی شده است. دادههای اولیه شرکت BofA Global Research در روز دوشنبه و سه روز پس از این که اپل دریافت پیش سفارش برای مدلهای آیفون ۱۶ را آغاز کرد، نشان میدهد زمان تحویل مدلهای آیفون ۱۶ پرو در مقایسه با مدلهای آیفون ۱۵ پرو در سال گذشته، کوتاهتر شده است.
زمان تحویل آیفون ۱۶ پرو در حال حاضر، ۱۴ روز است که کمتر از ۲۴ روز برای آیفون ۱۵ پرو در سال گذشته است. همچنین زمان انتظار برای تحویل آیفون ۱۶پرو مکس، ۱۹ روز، در مقایسه با ۳۲ روز برای آیفون ۱۵ پرو مکس در سال گذشته است. مینگ چی کوئو، تحلیلگر تایوانی شرکت «تی اف اینترنشنال سکیوریتیز» در این باره گفت: عامل کلیدی، تقاضای کمتر از حد انتظار برای سری آیفون ۱۶ پرو است. «اپل اینتلیجنس» که مزیت فروش مهمی است، در زمان معرفی آیفون ۱۶، آماده نبود. نسخه آمریکایی زبان انگلیسی «اپل اینتلیجنس» که نسخه آزمایشی بتاست، ماه آینده عرضه میشود و نسخههای دیگر تا سال آینده آماده خواهند شد و احتمالا بعضی از مشتریان را برای ارتقای گوشی خود به آیفون ۱۶، مردد نگه میدارند. به گفته این تحلیلگر تایوانی، فروش پیش سفارش نخستین آخر هفته برای مدلهای آیفون ۱۶ پرو و پرو مکس، به ترتیب، ۲۷ درصد و ۱۶ درصد بود.
بر اساس گزارش رویترز، البته بعضی از تحلیلگران اظهار کردند بهبود عرضه مدلهای پرو، ممکن است زمان تحویل را کوتاهتر کرده باشد. سال گذشته، مشکلات لنزهای دوربین، زمان تحویل آیفون ۱۵ پرو مکس را طولانیتر کرده بود.
ممنوعیت فصلی واردات ۳ محصول کشاورزی از سوی گمرک عراق
گمرک عراق واردات سه محصول کشاورزی شامل هندوانه، گوجهفرنگی و خربزه را ممنوع کرد.
به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام گمرک عراق، واردات سه محصول کشاورزی شامل هندوانه، گوجهفرنگی و خربزه را ممنوع شد. این ممنوعیت به صورت فصلی و طبق روال هر ساله صورت میگیرد.
با ممنوعیت واردات سه محصول کشاورزی، کامیونهای حامل این محصولات در برخی از مرزهای مشترک با عراق متوقف شدهاند و مسئولان مربوطه در حال پیگیریهای لازم برای رفع این مشکل هستند.
ساعت آغاز به کار کارکنان
در کلانشهرها شناور شد
سازمان اداری و استخدامی کشور طی بخشنامهای به تمامی دستگاههای اجرایی کشور موضوع شناورسازی ساعت آغاز فعالیت دستگاههای اجرایی مستقر در کلانشهرها در دو هفته اول مهرماه ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد.
به گزارش ایسنا، این بخشنامه ۲۷ شهریورماه در راستای حمایت از خانواده، کاهش دغدغه والدین و تسهیل شدآمد(ترافیک) در آغاز سال تحصیلی جدید صادر و ابلاغ شده است.
بر اساس این بخشنامه ساعت آغاز به کار دستگاههای اجرایی مستقر در کلانشهرها در دو هفته اول مهرماه ۱۴۰۳ به صورت شناور از ساعت ۷ تا ۹ تعیین شده است.
این بخشنامه تاکید دارد که روسای دستگاههای یاد شده به گونهای برنامهریزی کنند که با رعایت ساعت کاری روزانه کارکنان، ساعت کار شناور، هیچ خللی در نحوه پاسخگویی و ارائه خدمات ایجاد نکند.
بخشنامه سازمان اداری و استخدامی کشور مستند به ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، تصویبنامه شماره ۲۴۳۱۸۷/ت۶۱۰۱۱هـ مورخ ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۱ هیئت وزیران و مقرره شماره ۹۴۶۷۰/۶۳۱۱۰ مورخ ۲۶ شهریور هیئت وزیران صادر شده است.
گروه صنعت و انرژی: بحث تعطیلی آخر هفته سالهاست که توسط فعالان اقتصادی، تجار و بازرگان مطرح در خصوص همسانسازی با تعطیلات جهانی مطرح میشود، اما دو روزه شدن تعطیلات پایان هفته و کاهش ساعت کاری پیشنهاد دولت قبلی با استدلال تحرک بیشتر گردشگری و افزایش توزیع منابع در کشور بود که ابتدا بخش خصوصی موافق افزوده شدن یک روز تعطیلی با توجه به افزایش هزینههای تولید نبود، اما در نهایت خواستار تعطیلی روز شنبه شد. آذرماه سال گذشته بود که لایحهای بهمنظور «افزایش تعداد تعطیلات روزهای هفته و کاهش ساعت اداری» به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد. پس از تصویب کلیات این لایحه، تصمیمگیری درباره روز تعطیل جدید به کمیسیون اجتماعی ارجاع داده شد. پس از بررسیهای لازم، نمایندگان مجلس تصمیم به تعطیلی روز شنبه گرفتند، اما به وجود موافقت بسیاری از فعالان اقتصادی و تجار اما همچنان مخالفان سرسختی داشت و مخالفان آن، از جمله برخی از اعضای شورای نگهبان، فشارهایی را بر مجلس وارد کردند. یکی از دلایل اصلی مخالفتها، نگرانیهای شرعی مربوط به تعطیلی روز شنبه بود. مخالفان تعطیلی شنبه عمدتاً دلایل غیراقتصادی برای مخالفت خود دارند؛ از جمله اینکه شنبه روز تعطیل در آیین یهودیت است و مسلمانان نباید به آن پایبند باشند؛ اما استدلال موافقان تعطیلی شنبه، جنبه اقتصادی دارد. پس از بازگشت مصوبه مجلس و تغییرات در ترکیب مجلس، کمیسیون اجتماعی مسئول بررسی مجدد این مصوبه شد، در نهایت، تصمیم بر این شد که روز پنجشنبه بهعنوان روز تعطیل رسمی معرفی شود، این در حالی است که مصوبه تازه کمیسیون اجتماعی مجلس باید مجدداً در صحن علنی مجلس مطرح شود و تمام نمایندگان مجلس بر تعطیلی روز پنجشنبه نظر بدهند. ییس اتاق تهران از تصویب تعطیلی روز پنجشنبه در مجلس گلایه کرد و گفت: وقتی دولت از تعطیلی پنجشنبه صحبت میکند این امر در وضعیت کسبوکارها هم تاثیر میگذارد و این برای تولیدکنندگان بخش خصوصی ایجاد هزینه میکند. وی افزود: همه کشورهای دنیا غیر از جیبوتی که جمعه تعطیل است، شنبه و یکشنبه تعطیل هستند حتی افغانستان و عراق هم جمعه و شنبه تعطیل هستند و اتاق بازرگانی هم تعطیلی شنبه را پیشنهاد کرد، اما در نهایت در مجمع تشخیص مصلحت صراحتا به ما اعلام کردند که تعطیلی شنبه ممکن نیست و ما هم گفتیم پس پنجشنبه را تعطیل نکنید و مجمع هم نپذیرفت و شورای نگهبان هم دو دلیل برای رد تعطیلی شنبه آوردند؛ یکی تعارض با سیاستهای ابلاغی و دیگری هم به دلیل تعارض با شرع مقدس. وی یادآور شد: تعطیلی دو روز در هفته باز هم به مجلس بازگشت و با وجود استدلالهای اتاق بازرگانی در کمیسیون اجتماعی بر عدم تعطیلی پنج شنبه این امر تصویب شد و البته گمرکات و سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت از تعطیلی پنج شنبه استثنا شدهاند. رییس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: دستگاه حاکمیت اصلا حرف بخش خصوصی را گوش نمیدهد، ده سال است که نفهمیدیم چرا رابطه بانکی ما با جهان قطع است با این حال ناامید نیستیم و باید این مملکت را بسازیم اما با این روند بعید به نظر میرسد به رشد 8 درصدی برسیم.
صدای تجار درآمد
موضوع تصویب تعطیلی پنجشنبه به جای شنبه صدای بسیاری از تجار و فعالان اقتصادی را درآورد چرا که اکنون هفت روز تعامل با کشورهای جهان به سه روز رسیده است؛ این در حالی است که با تعطیلی شنبهها هماهنگی بیشتری با دیگر کشورها و همگامسازی بهتری با بازارهای جهانی خواهیم داشت و دسترسی بیشتری به بازارهای جهانی فراهم میشود. به نوعی بینالمللی شدن بازارها و بهینه شدن روند مراودات تجاری در بحثهای گمرکی و تجاری رخ میدهد. در ضمن موجبات رونق تبادلات تجاری و ترانزیتی میشود که توسعه رفاه اجتماعی را به دنبال دارد. اما با این اتفاق ما چهار روز از دنیا عقب خواهیم افتاد و ایران تنها کشوری خواهد بود که پنجشنبهها هم تعطیل است. حسن فروزانفر، عضو اتاق بازرگانی درباره مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس این موضوع را به منزله نادیده گرفتن بخش خصوصی دانست و در این باره به خبرآنلاین گفت: پیام واضح این اقدام را من این طور میفهمم که آقایان خواستند نشان دهند و ثابت کنند که به هیچوجه مطالبهگری بخش خصوصی را تحمل نمیکنند. دیگر بخشهای مسئله از نظر من حاشیه است و اصل بیتوجهی به درخواستهای مکرر و پردامنه بخشهای مختلف از جمله بخش خصوصی است. فروزانفر عنوان کرد: من فکر میکنم تصمیمگیران هنگامی که دیدند تمام لایههای بخش خصوصی، اتاقهای بازرگانی، اصناف و... به یک خواست مشترک رسیده و حتی با یک زبان مشترک و برای بهبود روند تجاری با جهان خواهان تعطیل شدن شنبهها شدند، تصمیمی مغایر خواست آنها گرفتند.از مذاکره تا خواهش و تمنا را بخش خصوصی در پیش گرفت ولی هیچ کدام افاقه نکرد.
چرا بخش خصوصی موافق تعطیلی پنجشنبه نیست؟
اتاق بازرگانی ایران در گزارشی در خصوص علت اینکه چرا بخش خصوصی موافق تعطیلی پنجشنبهها نیست اینگونه عنوان میکند: با فرض تداوم وضع موجود و تعطیلی یک روز یعنی جمعه، ایران در مراودات تجاری خود از میان 32 کشور اولویتدار و هدف در تجارت، با 19 کشور 4 روز کاری، با 12 کشور پنج روز کاری و با یک کشور نیز 6 روز کاری خواهد داشت. همچنین اگر جمعه و شنبه به عنوان تعطیلات پایان هفته در ایران قطعی شود، ایران با 24 کشور از این 32 کشور، چهار روز کاری و با هشت کشور نیز پنج روز کاری خواهد داشت. اما در صورت تعطیلی پنجشنبه و جمعه، تعداد روزهای کاری ایران با این کشورها کاهش محسوسی خواهد داشت. در این صورت ایران با 12 کشور چهار روز کاری، با 19 کشور سه روز کاری و با یک کشور پنج روز کاری خواهد داشت. کاهش تعداد روزهای کاری با کشورهای دیگر همان موضوعی است که بخش خصوصی و فعالان اقتصادی را نگران کرده است. در صورت ادامه شرایط فعلی و تعطیلی تنها یک روز در هفته در ایران، به طور میانگین 4.44 روز کاری با این 32 کشور اولویتدار در تجارت خواهیم داشت. اگر جمعه و شنبه به عنوان روزهای تعطیل پایان هفته نهایی شوند هم با اندکی کاهش تعداد روزهای کاری ما با این کشورها به طور میانگین 4.25 روز خواهد بود. اما در صورت تعطیلی پنجشنبه و جمعه، تعداد روزهای کاری ما با این کشورها به 3.44 روز کاهش خواهد یافت. با فرض 5 روز کاری (تعطیلی شنبه و یکشنبه) در بیشتر کشورهای دنیا، ارزش هر روز، یکپنجم یـا معادل 20 درصد کل روزهای کاری است و در واقع هـر روز تعطیلی بـه 20 درصد از تجارت هفتگی میتواند آسیب وارد کند. با فرض مدیریت زمان و انجام 50 درصد از اموری کـه روز تعطیل انجام میشود در روزهای کاری، بـه ازای هر روز تعطیل 10 درصـد به تجارت هفتگی زیان وارد میشود. بنابراین با تعطیلی پنجشنبه و جمعه در ایران و کاهش روزهای کاری با دیگر کشورها (که شنبه و یکشنبه تعطیل هستند) به 3 روز، احتمال آسیب بـه 40 درصد حجم تجارت در هفته برای فعالان اقتصادی وجود دارد.
گروه صنعت و انرژی: اگرچه وزیر صمت امروز اعلام کرد که برای افزایش تولید به خودروسازان ارز موردنیازشان را میدهد، اما نکته اصلی این است که با توجه به وضعیت منابع ارزی، باید سیاست اصلی کاهش ارزبری باشد. مهر نوشت: محمد اتابک امروز در جمع فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که «ما باید با خودروسازها در مورد افزایش تولید صحبت کنیم که برنامهریزی در حال انجام است. خودروسازان مقداری ارزبری دارند و باید ارز بدهیم که بتوانند افزایش تولید دهند. این اظهارات اتابک در حالیست که طی سالهای گذشته همواره بر لزوم کاهش ارزبری خودروسازان تاکید میشد اما به نظر میرسد امروز موضوع کاهش ارزبری چندان مورد تاکید نیست و خودروسازان هر میزان ارز که نیاز داشته باشند دریافت خواهند کرد.
تأثیر مستقیم تعرفه گذاری بر ارزبری خودروسازان
از سویی دیگر به دلیل وضعیت تعرفهگذاریها، خودروساز عملاً انگیزهای برای کاهش ارزبری ندارد و تلاش دارد قطعاتی که برای تولید خودرو استفاده میکند وارداتی باشند تا داخلی؛ در واقع میزان داخلیسازی خودروها و حجم ارزبری تولید، به طور مستقیم از شیوه تعرفه گذاری واردات قطعات، تأثیر جدی میپذیرند. آنطور که مرکز پژوهشهای مجلس گزارش داده تعرفه واردات قطعات منفصله به ازای ساخت داخل بین ۲۰ تا ۳۰ درصد تعرفه واردات قطعات خودرو یکسان است؛ از این رو برای تولیدکننده هیچ گونه انگیزهای را ایجاد نمیکند که عمق داخلیسازی خود را افزایش دهد. علاوه بر این یکی از نقاط ضعف بزرگ این سیاست تعرفهای این است که شیب نسبت کاهش نرخ تعرفه به افزایش عمق داخلیسازی منفی است؛ به عبارت دیگر با بررسی حقوق ورودی واردات قطعات منفصله در سالهای قبل از ۱۴۰۱، اگر عمق داخلیسازی از ۲۰ به ۳۰ درصد (افزایش ۱۰ درصد) برسد تعرفه به میزان ۸ درصد (۳۲- ۸-۴۰) کاهش مییابد ولی اگر از عمق داخلی سازی ۳۰ به ۴۰ درصد برسد افزایش (۱۰ درصد) تعرفه تنها ۶ درصد کاهش مییابد. این در حالی است که هر چه عمق داخلیسازی بیشتر باشد اضافه کردن داخلیسازی آن پرهزینهتر خواهد بود؛ چراکه فناوری قطعات تولیدی نیز بالاتر خواهد رفت این شیوه تعرفهگذاری نه تنها تولیدکننده را به افزایش ساخت داخل ترغیب نمیکند بلکه این سیگنال را به تولیدکننده میدهد که پرسودترین حالت تولید خودرو در ایران تولید با حداقل میزان داخلیسازی است. بر این اساس ساختار تعرفه واردات قطعات منفصله در سالهای قبل از ۱۴۰۱ به عنوان مبنایی برای تحلیل وضعیت سیاستگذاریهای دولت در حوزه داخلیسازی موردبررسی قرار گرفته است البته سال ۱۴۰۱ تغییری در میزان تعرفه اعمال شده اما ساختار آن تغییری نکرده است؛ نتیجه کاهش میزان تعرفه واردات قطعات منفصله در افزایش تیراژ و ارزبری خودروهای مونتاژی در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به خوبی قابل مشاهده است. یکیدیگر از ایرادات بزرگ سیاست تعرفه واردات قطعات و شیوه اندازهگیری ساخت داخل برای خودروهای با ساخت داخل بیش از ۶۰ درصد اتکای محاسبات بر خوداظهاری تولیدکنندگان است؛ به نحوی که در عمل منجر به عدم اندازهگیری دقیق میزان ساخت داخل برای خودروهای پرتیراژ و با ساخت داخل بالاست. این نحوه مواجه با خودروساز، عملاً این امکان را به خودروساز میدهد که بدون آنکه با زبان و محدودیتی مواجه باشد به سمت تغییر منابع تأمین خود از شرکتهای داخلی به شرکتهای خارجی حرکت کند. از جمله زیرساختهای مهم برای سیاستگذاری رشد صنایع خودروسازی در ایران اندازهگیری عمق داخلی سازی خودروهای تولیدی است چراکه بسیاری از سیاستهای صنعتی بخش خودرو میتواند به میزان داخلیسازی خودروها وابسته باشد. بر این اساس به منظور تعیین عمق داخلیسازی خودروهای تولید داخل به دو شیوه عمل میشود: در مورد خودروهای با داخلی سازی پایین اندازهگیری عمق داخلی سازی این خودروها پس از اظهار میزان داخلیسازی، توسط دو شرکت خصوصی صورت گرفته و نتایج به وزارت صنعت اعلام میشود. گفتنی است که شرکت سایپا سهام دار یکی از این دو شرکت است. اما در مورد خودروهای با داخلیسازی بالای ۷۰ درصد میزان ساخت داخل این خودروها اندازهگیری نمیشود. وزارت صمت به دلیل اینکه تعداد قطعات داخلی شده در این خودروها بسیار زیاد است و امکان صحتسنجی برای این تعداد قطعات وجود ندارد اقدام به تعیین عمق داخلیسازی خودروها نمیکند و میزان ساخت داخل این خودروها صرفاً بر اساس اظهار خودروساز مشخص میشود.
نایب رئیس اتاق اصناف تهران ضمن اشاره به اینکه در تولید نوشتافزارها باید تغییراتی در طراحیها صورت گیرد، درباره وضعیت این روزهای بازار لوازم التحریر در آستانه بازگشایی مدارس گفت که بازار راکد است و اگر این وضعیت تا روزهای آینده ادامه داشته باشد، فروشنده مجبور است کالا را با قیمت مناسب بفروشد. محمدرضا فرجی تهرانی، نایب رئیس اتاق اصناف تهران، در آستانه بازگشایی مدارس درباره وضعیت تولیدات نوشتافزار و کیفیت آنها نسبت به کالاهای خارجی توضیح داد: بیشک به دلیل کیفیت بیشتر، کالای لوازمالتحریر خارجی قیمت بالاتری دارد و اقشار با توجه به میزان بودجه خود به سمت خرید نوشتافزار ایرانی یا خارجی میروند. وی ادامه داد: در رابطه با نوشتافزار ایرانی به عنوان یکی از والدین دانشآموزان، معتقدم باید تغییراتی در طراحیها صورت گیرد، چرا که تولید نوشتافزار با برخی از شخصیتهای محبوب در انیمیشنهایی که حتی در رسانه ملی نیز پخش میشود برای دانشآموزان بسیار جذاب خواهد بود. این در حالی است که برخی از این انیمیشنهای محبوب مربوط به دوران بچگی والدین آنها نیز میشود. فرجی تهرانی با اشاره به تاثیر رنگبندی نوشتافزارها در انتخاب دانشآموزان تاکید کرد: بچهها عاشق رنگها هستند و باید در تولید نوشتافزار حتما به این موضوع توجه کرد، این در حالیست که سایر کشورها به درستی با شناخت رنگها اقدام به تولید لوازم التحریری میکنند که حتی برای افراد بزرگسال نیز جذاب است. نایب رئیس اتاق اصناف تهران با توجه به کیفیت بالای برخی از تولیدات داخلی این حوزه گفت: برخی از لوازمالتحریرهای داخلی با کیفیت بالا، قیمتهای بالایی نیز دارند، اما باز هم از لحاظ کیفیت با نوشتافزار خارجی برابری نمیکنند. وی درباره قیمت لوازمالتحریر اظهار کرد: بازار راکد است و چنانچه این وضعیت تا روزهای آینده ادامه داشته باشد، فروشنده مجبور است کالا را با قیمت مناسب بفروشد.