مهر گزارش می‌دهد؛

با نزدیک شدن به بازگشایی مدارس و افزایش خریدهای اینترنتی، پلیس فتا با هشدار درباره کلاهبرداری‌های ناشی از پرداخت بیعانه در سایت‌های درج آگهی، از آغاز پویش سراسری «خرید امن» خبر داد.
با نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس، بسیاری از خانواده‌ها به خریدهای اینترنتی روی آورده‌اند تا بدون نیاز به حضور در بازار، لوازم تحصیلی فرزندان خود را تهیه کنند. اما در این میان، پرداخت بیعانه در معاملات غیرحضوری به یکی از پرتکرارترین موضوعات کلاهبرداری‌های اینترنتی تبدیل شده است. پلیس فتا هشدار داده که پرداخت بیعانه در معاملات مجازی گامی خطرناک در جهت آغاز فرآیند کلاهبرداری است.
موضوع پرداخت بیعانه برای کالاهایی که هنوز خریدار آنها را ندیده و بررسی نکرده، یکی از رایج‌ترین شیوه‌های کلاهبرداری در فضای مجازی است. بر اساس آمار پلیس فتا، یکی از پر تکرار ترین شکایات مربوط به کلاهبرداری‌های بیعانه‌ای است و متأسفانه، بسیاری از افراد در حین انجام خریدهای اینترنتی بدون دقت و هوشیاری کافی، دچار این نوع از کلاهبرداری می‌شوند.
مجرمان سایبری با درج آگهی‌های جعلی و ارائه قیمت‌های وسوسه‌انگیز، خریداران را به دام می‌اندازند. به هیچ عنوان نباید به این‌گونه آگهی‌ها اعتماد کرد. کاربران باید تنها از فروشندگانی خرید کنند که امکان حضوری با آن‌ها وجود داشته باشد. برخی خریداران تصور می‌کنند درج شماره حساب، تلفن و نشانی در آگهی به معنی اعتمادپذیری فروشنده است، در حالی که این اطلاعات ممکن است متعلق به شخص دیگری باشد که قربانی سوء‌استفاده شده است. پلیس فتا به کاربران فضای مجازی به خصوص والدینی که قصد خرید لوازم تحصیلی برای فرزندان خود دارند، توصیه کرده است که در هیچ شرایطی پیش از تحویل کالا، اقدام به پرداخت بیعانه نکنند. خریداران باید مطمئن شوند که کالای سفارش داده شده با آنچه که در آگهی درج شده تطابق دارد و از سلامت و صحت کالا اطمینان حاصل کنند. پلیس همچنین تأکید می‌کند که استفاده از گزینه‌های پرداخت امن که توسط برخی از سایت‌های معتبر ارائه می‌شود، می‌تواند از بسیاری از کلاهبرداری‌ها جلوگیری کند.

مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران با اشاره به آمادگی مترو برای آغاز سال تحصیلی از استقرار تیم‌های تعمیراتی اضطراری برای رفع نواقص احتمالی در ایستگاه‌های پرتردد مترو خبر داد.
رضا محمدنژاد در گفت‌وگو با ایسنا،‌ در مورد تمهیدات مهرماهی مترو با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید گفت: متروی تهران هم‌زمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، شاهد افزایش قابل توجه مسافران خواهد بود که بر همین اساس از ابتدای شهریور ماه، طرح استقبال از مهر در شرکت بهره‌برداری مترو در دستور کار قرار گرفت.
وی با بیان اینکه ارتقای کیفی و رفع نواقص را در دستور کار قرار دادیم، اظهار کرد: در آستانه آغاز بهار تحصیلی سعی شد تا با بکارگیری توان حداکثری نیروی انسانی، بازسازی و اورهال حداکثری ناوگان متروی تهران و آماده‌سازی تأسیسات و تجهیزات ایستگاه‌ها از جمله پله‌برقی‌ها و آسانسورها انجام شود و در جهت تسهیل جابه‌جایی و تردد روان مسافران به خصوص در مبادی ورودی و خروجی، تمهیداتی در جهت رفع سد معبر، جمع‌آوری دستفروشان و متکدیان در داخل ایستگاه‌ها با حضور عوامل انتظامی اتخاذ شود. محمدنژاد در ادامه به نظافت و شستشوی واگن‌ها، پاکسازی نمای ایستگاه و ساختمان، فضاهای مسقف و نظافت کف و دیوار سالن‌ها، حریم ریلی، سرویس‌های بهداشتی و صندلی‌ها و شستشوی نمای ساختمان‌های اداری، پایانه‌ها و تعمیر و مرمت ساختمان‌ها و سوله‌ها اشاره کرد و افزود: تیم‌های تعمیراتی اضطراری برای رفع نواقص احتمالی در ایستگاه‌های پرتردد مترو مستقر هستند.
وی با بیان اینکه همچون سنوات گذشته موضوع استفاده رایگان دانشجویان و دانش‌آموزان از مترو در اوایل مهرماه در دستور کار قرار دارد که پس از تصویب؛ اطلاع رسانی خواهد شد، گفت: همچنین در راستای ایمن سازی فضای ایستگاه‌های مترو و جلوگیری از نزدیک شدن دانش‌آموزان به محدوده ریل قطار عوامل اجرایی در ایستگاه‌ها مستقر می‌شوند.

چهره شاخص و عنوان دار کشتی جهان و المپیک پس از دومین عمل جراحی بر روی کتف خود در فرانسه، عنوان کرد: به زودی به میادین کشتی بازمی‌گردم. به گزارش ایسنا، حسن یزدانی دارنده ۴ طلای جهان و المپیک روز گذشته سه‌شنبه دومین عمل جراحی خود را در شهر نیس فرانسه انجام داد و فدراسیون کشتی نیز آن را موفقیت آمیز دانست.
یزدانی پس از انجام عمل جراحی با انتشار یک پست در صفحه شخصی خود، نوشت:
با سلام خدمت مردم عزیز و شریف کشورم ایران
همانطور که می‌دانید عمل کتف بنده دیروز انجام شد و به لطف پروردگار و دعای شما مردم عزیز کشورم که همیشه و همه جا پشتوانه‌ی بزرگ این سرباز وطن بودید بسیار موفقیت آمیز انجام شد. در وهله اول از جناب آقای دکتر دبیر رییس محترم فدراسیون و جناب آقای دکتر کیهانی پزشک محترم فدراسیون نهایت تشکر را دارم که در این مدت کوتاه از هیچ تلاشی برای من دریغ نکردند و تمام شرایط را در بهترین حالت ممکن برای این مهم فراهم و مهیا نمودند تا به امید خدای متعال و دعای خیرتان در آینده ای نه چندان دور، بعد از گذراندن مراحل درمان کامل خود بزودی باز هم به میادین برگردم و تمام تلاش خود را برای سربلندی مردم عزیز و لایق کشورم بکار بگیرم. به امید دیدار شما عزیزان در میادین بزرگ.

معاون پرستاری وزارت بهداشت از تعیین مبلغ اصلاح ضریب ریالی اضافه‌کار پرستاران در وزارت بهداشت خبر داد و گفت: فرمول مدنظر را به «سازمان اداری و استخدامی کشور» ارسال کرده‌ایم و در انتظار مصوبه این سازمان هستیم. دکتر عباس عبادی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اعلام این خبر، درباره آخرین وضعیت اصلاح ضریب ریالی اضافه‌کار پرستاران اظهار کرد: وزارت بهداشت، اصلاح ضریب ریالی اضافه‌کار پرستاران را نهایی کرده و فرمول مدنظر را به «سازمان اداری و استخدامی کشور» ارسال کرده‌ایم. وزارت بهداشت، مبلغ ۱۰۰هزار تومان را برای اضافه‌کاری پرستاران در نظر گرفته اما مبلغ اضافه‌کاری پرستاران با توجه به سابقه کار آنها متغیر است. وی ادامه داد: در انتظار مصوبه سازمان اداری و استخدامی کشور به منظور تعیین اصلاح ضریب ریالی اضافه‌کار پرستاران هستیم. اگر مصوبه سازمان اداری و استخدامی درباره اصلاح ضریب ریالی اضافه‌کار پرستاران صادر شود، بخش عمده‌ای از مشکلات این گروه شغلی برطرف می‌شود. معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات پرستاران خاطرنشان کرد: مطالبات اضافه‌کار پرستاران تا پایان خرداد ماه سال جاری پرداخت شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست:

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: رمضان رستگار - محیط بان پارک ملی دنا - در حال حاضر ترخیص شده و قرار است سه هفته آینده برای دومین بار تحت عمل جراحی قرار بگیرد.
به گزارش ایسنا، سه‌شنبه (۶ شهریور ماه) «رمضان رستگار» - محیط بان پارک ملی دنا - در محدوده دره خشک واقع در منطقه حفاظت شده دنا مورد اصابت گلوله مستقیم شکارچیان قرار گرفت و از ناحیه ران به شدت زخمی شد. پس از اعزام تیم درمانی و اقدامات اولیه، این محیط بان به شیراز منتقل شد و در حال حاضر در شرایط مساعدی قرار دارد.
سرهنگ جمشید محبت خانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره محیط بان آسیب‌دیده در منطقه دنا و آخرین وضعیت او اظهار کرد: این محیط بانان سختکوش چهار سال پیش به عنوان محیط بان نمونه کشور مورد تقدیر قرار گرفته بود، با شکارچیان مسلح غیرمجاز در منطقه دنا مواجه و درگیر شد. شکارچی غیرمجاز پیش دستی کرد و با اسلحه کلاشینکوف او را مورد اصابت گلوله قرار داد. باتوجه به این‌که محیط بان دوم مسلح نبود، شکارچیان غیرمجاز بلافاصله متواری شدند.
او ادامه داد: برای شناسایی شکارچیان پرونده‌ای زیر نظر مقام قضایی در فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شده است. حوزه تخصصی پلیس آگاهی در حال پیگیری است. متاسفانه در محلی صعب العبور این اتفاق رخ داده بود و حدود ساعت ۱۷ این موضوع را به من اطلاع داده شد. وقت کمی به دلیل نزدیک شدن به غروب آفتاب داشتیم و با وجود تلاش‌های بسیار امکان اعزام سریع بالگرد فراهم نشد چون اعزام بالگرد ممنوع در آن بازه زمانی بود. با این حال نمی‌توانستیم دست روی دست بگذاریم. فرمانده یگان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: محیط بان دوم به ما اعلام کرد که محیط بان مصدوم خونریزی دارد و هوا بسیار سرد است و به‌تنهایی نمی‌تواند محیط بان مصدوم را از آن منطقه خارج کند. به او توصیه‌های لازم را کردیم تا بتوانیم نیروهای کمکی را به محل حادثه اعزام کنیم. فرمانده یگان حفاظت کهگیلویه و بویراحمد، نیروهای فراجا و هلال احمر همکاری کردند و بالاخره تیمی تشکیل و بدون فوت وقت از مسیر زمینی به محل اعزام شدند و حدود ۴ ساعت بعد از دریافت خبر اولیه توانستند بر بالین این محیط بان زخمی حضور پیدا کنند و پس از انجام اقدامات اولیه در محل، محیط بان را از این مسیر صعب‌العبور حرکت دهند.
او ادامه داد: این محیط بان یک روز در کهگیلویه و بویراحمد بستری بود و به درخواست خانواده‌اش، با اخذ نظر مشورتی و باتوجه به امکانات شهر شیراز، محیط بان مصدوم را به این شهر منتقل کردیم. من به شیراز رفتم و بیمارستانش را مشخص و با پزشکش صحبت کردم. این محیط بان ساعت ۳ بامداد به شیراز رسید و در ساعات ابتدایی صبح روز بعد تحت عمل جراحی قرار گرفت. در حال حاضر ترخیص شده و قرار است سه هفته آینده برای دومین بار تحت عمل جراحی قرار بگیرد.
محبت‌خانی درباره آخرین وضعیت جسمی این محیط بان اظهار کرد: تمام تلاش‌ها بر این است که نقصی در بدن مصدوم نماند اما نظر پزشک بر این است که برخی از عارضه‌ها تا آخر عمر با این محیط بان خواهد ماند. بهترین پزشک و پیشرفته ترین امکانات در اختیارشان گذاشته شد. اولین وظیفه و بیشترین توجه ما این بود که محیط بان‌مان زنده بماند. حالا بحث شناسایی و دستگیری متهمان را در دستور کار داریم. مظنونان اصلی هم شناسایی هم شده‌اند و ان‌شاءالله به‌زودی پلیس آگاهی خبر دستگیری مرتکبان این جنایت را به ما اعلام خواهد کرد.

سهم ۱۰ درصدی مزاحم‌ها از تماس با اورژانس

سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه ۱۰ درصد از تماس‌های برقرار شده با سامانه اورژانس ۱۱۵، مزاحمت هستند، گفت: برای حل این مساله لازم است که دستگاه قضائی با مزاحمان برخورد جدی داشته باشد.
بابک یکتاپرست در گفت‌وگو با ایسنا در این‌باره گفت: متاسفانه یکی از مسائلی که سال‌هاست سازمان اورژانس کشور را درگیر خود کرده، مسئله مزاحمان تلفنی شماره ۱۱۵ هستند. در بررسی‌هایی که ما انجام دادیم، مشخص شد که اورژانس تهران، به تنهایی و به‌طور میانگین هفته‌ای بیش از دو هزار تماس مزاحمت آمیز دارد. در سراسر کشور نیز حدود ۱۰ درصد از کل تماس‌ها با سامانه ۱۱۵، مزاحمت آمیز است.

۱۰۰۰ مزاحم همیشگی اورژانس!
وی افزود: شما تصور کنید یک خانواده در یک تصادف در خودروی خود گیر کرده و نیاز دارند که با اورژانس تماس بگیرند و کمک بخواهند اما با وجود این مزاحمان، خطوط ما اشغال می‌شود و در واقع اقدامات این مزاحمان باعث ایجاد اخلال در کار امدادرسانی ما می‌شود. در بررسی‌های ما مشخص شد حدود هزار نفر در کشور، سال هاست که مزاحم ۱۱۵ هستند و انگار تنها شغل و سرگرمی‌شان همین کار است.
یکتاپرست گفت: ما خواستار برخورد قانونی با این افراد هستیم اما در کل سازمان اورژانس کشور، ما تنها یک مشاور حقوقی داریم که این یک نفر قطعا نمی‌تواند از همه این هزار نفر شکایت کند و روند قضائی آنها را پیگیری کند. بنابراین ما از دادستان تقاضا داریم به عنوان مدعی العموم، این مسائل را رسیدگی کند. پرونده‌های ما، تنها پرونده سازمان اورژانس نیست و این مسائل تماما با سلامت جامعه و مردم ارتباط مستقیم دارد. کسی که به عمد خط اورژانس را اشغال می‌کند، ممکن است باعث مرگ افراد زیادی شود که آن لحظه نیاز به امداد دارند اما پشت خط مانده‌اند.
سخنگوی سازمان اورژانس کشور ادامه داد: مثلا شاید کسی سکته کرده باشد و با اقدامات اولیه از پشت تلفن بشود جان او را حفظ کرد یا با سریع‌تر رسیدن آمبولانس بتوان فرد را به بیمارستان انتقال داد و عوارض ناشی از سکته را کاهش داد. تمام این ها مسائلی است که باعث می‌شود با اشغال بودن خط ۱۱۵، روند آن دچار اشکال شود.
یکتاپرست گفت: ما پرونده شکایت از چند مزاحم را پیگیری کردیم و متاسفانه تنها خط آنها مسدود شد. این افراد می‌توانند به راحتی سیم کارت دیگری تهیه کنند. همچنین روند قضائی انقدر طولانی بود که برای سازمان شرایط بررسی تک به تک این پرونده ها امکان پذیر نیست.

۴۰ هزار تماس مزاحمت‌آمیز با اورژانس از سوی یک نفر
وی افزود: متاسفانه بیشتر این افراد، افراد دارای مشکلات روانی هستند.به عنوان مثال ما فردی را داریم که در چهارشنبه سوری گذشته، ۴۰۰ بار با ۱۱۵ تماس گرفته بود یا فردی را شناسایی کردیم که در طول شش ماه دوم سال گذشته، بیش از ۴۰ هزار بار مزاحم اورژانس شده بود و این یعنی هر ۹ دقیقه یک بار با اورژانس تماس گرفته بود. سخنگوی سازمان اورژانس کشور ادامه داد: متاسفانه اقدامات این افراد، بسیار ناشایست است و برای همه همکاران ما در مرکز ارتباطات ایجاد ناراحتی می‌کند. بسیاری از این افراد به جز فوت کردن و مسخره کردن، از الفاظ رکیک هم استفاده می‌کنند.

ویدیوی پیشنهادی: پارازیت مزاحمان تلفنی روی خط اورژانس
یکتاپرست گفت: درصدی از مزاحمان اورژانس نیز کودکان هستند. در این خصوص نیاز است که والدین فرزندان خود را کنترل کرده و آموزش‌هایی در این باره به آنها ارائه کنند.
وی با اشاره به اینکه نیاز است با بزرگسالانی که مزاحم اورژانس می‌شوند؛ برخورد جدی انجام شود، افزود: من از دستگاه قضائی می‌خواهم مجازات بازدارنده برای این جرائم در نظر گیرد تا دیگر شاهد وقوع این اتفاقات نباشیم.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت که در جلسه این کمیسیون مقرر شد که سامانه تسهیلات ‌ازدواج و فرزندآوری تا یک هفته‌ آینده باز ‌شود.
به گزارش ایسنا، علی کشوری در توضیح جلسه کمیسیون اصل نود گفت: روز گذشته کمیسیون اصل نود مجلس جلسه‌ای با رئیس بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها داشت.
وی توضیح داد: در این جلسه ما مباحثی را مطرح کردیم و خروجی جلسه این بود که حداکثر تا یک هفته آینده سامانه ثبت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری باز شود. بیشترین دغدغه مردم این بود که امکانی برای ثبت در سامانه فراهم نیست لذا قرار شد تا یک هفته آینده این مشکل حل شود.
کشوری ادامه داد: همچنین مقرر شد بانک مرکزی گزارشی شفاف از منابع و مصارف تسهیلات قرض‌الحسنه به کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ارائه دهد.
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: همچنین مقرر شد سهم هر بانک از میزان تسهیلات قرض‌الحسنه در جهت اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری مشخص شده و گزارش آن به کمیسیون اصل نود ارائه شود.

توسط هلال احمر انجام شد؛

تعدادی از مصدومان حادثه تروریستی لبنان طی عصر دیروز جهت انجام درمان به ایران منتقل می‌شوند. به گزارش مهر، تعدادی از مصدومان حادثه تروریستی لبنان توسط هلال احمر طی عصر دیروز جهت انجام درمان به ایران منتقل شدند. همچنین صبح دیروز با هماهنگی صلیب سرخ و وزارت بهداشت لبنان و در راستای کمک‌های بشردوستانه، تیم‌های امدادی و جراحان چشم هلال احمر با حضور پیرحسین کولیوند رئیس سازمان هلال احمر به لبنان سفر کردند. در این راستا جمعی از پزشکان داوطلب هلال احمر اعزامی از ایران مصدومان حادثه روز گذشته لبنان را در بیمارستان ویزیت کردند.
رئیس جمعیت هلال‌احمر با همراهی تیم درمانی و امدادی در بیمارستان‌های شهر بیروت در لبنان، از روند درمان مجروحان و مصدومان حادثه تروریستی انفجار دستگاه‌های ارتباطی در این شهر بازدید کرد.