ترور شهید هنیه بی‌پاسخ نخواهد بود

«سید عباس عراقچی» که جمعه شب به وقت محلی در صدر هیئتی برای شرکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد وارد نیویورک شد، در جمع خبرنگاران گفت: نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل در شرایط ملتهب منطقه غرب آسیا برگزار می‌شود، شرایطی که منطقه با افزایش هر روزه تنش و اقدامات تروریستی و جنایتکارانه رژیم صهیونسیتی علیه مردم فلسطین در غزه، کرانه باختری و لبنان مواجه است و این شرایط بسیار خطرناکی را در منطقه ایجاد کرده است و احتمال گسترش جنگ رژیم صهیونسیتی را به شدت دنبال می‌کند. وی تاکید کرد : رژیم صهیونیستی سعی می‌کند منطقه را به وضعیت خطرناکی پیش ببرد و این واقعا برای کل جامعه بین‌الملل، یک خطر بزرگی است که تنش در منطقه امکان افزایش به سایر مناطق را هم دارد، این موضوع اصلی رایزنی‌ها خواهد بود در کنار دیگر مباحثی که در این سفر دنبال می‌کنیم. وزیر خارجه ایران تاکید کرد: کشورهای منطقه و جمهوری اسلامی ایران همواره با هوشیاری با این مسائل برخورد کردند. ما با دقت رصد می‌کنیم و با دقت سیاست‌های خودمان را تنظیم می‌کنیم. رژیم اسرائیل قطعا به اهداف خودش برای افزایش تنش و جنگ نخواهد رسید، ولی پاسخ جنایت‌های خود را خواهد گرفت.

 

هیچ تصمیمی نباید خارج از مدار برنامه هفتم توسعه اتخاذ شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس و دولت چهاردهم به طور مداوم بر اجرای برنامه هفتم توسعه تاکید دارند، گفت: به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم هیچ تصمیمی خارج از مدار برنامه هفتم توسعه گرفته شود، باید این برنامه را میثاق ملی بدانیم زیرا دولت و مجلس آن را با خرد جمعی تدوین و تصویب کرده‌اند و قابل تحقق و اجرا است. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامیدر نشست شورای اداری مشترک شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با تبریک هفته وحدت و ۱۷ ربیع‌الاول میلاد حضرت محمد (ص) با اشاره به پیش‌بینی موضوع مولدسازی در برنامه هفتم توسعه و با تأکید بر اینکه مولدسازی می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکلات شما را حل کند، گفت: توجه به این مهم کفایت می‌کند که استان اصفهان بتواند زیرساخت‌های خود را تکمیل کند به شرطی که دستگاه‌های مختلف همراهی لازم را داشته باشند و مدیران قوی و امین متولی این موضوع شوند. رئیس مجلس با بیان اینکه نظارت با ترساندن مدیر متفاوت است گفت: قانون برنامه هفتم به مردم و مدیران اختیار می‌دهد که در چارچوب قانون برای حل مشکلات تلاش کنند و از مسائل مختلف گره‌گشایی می‌کند.

رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی و مهمانان کنفرانس وحدت تبیین کردند

گروه سیاسی: همزمان با سالروز میلاد حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) و حضرت امام صادق(ع)، رهبر انقلاب اسلامی صبح دیروز –شنبه- در دیدار جمعی از مسئولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی و مهمانان شرکت‌کننده در کنفرانس وحدت و همچنین قشرهای مختلف مردم، درس بزرگ نبوی را امت‌سازی برشمردند و با تأکید بر نقش خواص در شکل‌گیری امت اسلامی و وحدت دنیای اسلام گفتند: با شکل‌گیری امت اسلامی، مسلمانان با قدرت درونی خود می‌توانند غده سرطانی و خبیث رژیم صهیونی را از فلسطین بردارند و نفوذ و تسلط و دخالت زورگویانه آمریکا در منطقه را نیز از بین ببرند.
به گزارش «تجارت»، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با تبریک سالروز ولادت نبی اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع)، میلاد پیغمبر اسلام(ص) را مقدمه ختم نبوت یعنی نسخه نهایی و کامل سعادت بشر خواندند و گفتند: انبیاء الهی کاروان‌سالاران حرکت بشر در طول تاریخ هستند که هم راه را نشان می‌دهند و هم با بیدار کردن فطرت و نیروی اندیشه و خرد، به آحاد انسان‌ها قدرت تشخیص راه می‌دهند. ایشان شیوه دعوت پیامبران در مقاطع مختلف را متفاوت برشمردند و با تأکید بر اینکه سرسلسله و قافله‌سالار اصلی و نهایی کاروان عظیم تاریخ بشر وجود مقدس پیامبر اسلام(ص) بودند، افزودند: پیغمبر اسلام برای زندگی، درس کامل و جامع و همه جانبه‌ای آورده است که از بزرگ‌ترین درس‌های نبوی برای ما، امت‌سازی و تشکیل امت اسلامی است.
رهبر انقلاب اسلامی مبارزات ۱۳ ساله پیامبر اعظم(ص) در مکه و سختی‌ها، دشواری‌ها، گرسنگی‌ها و فداکاری‌های آن دوران و پس از آن در دوره هجرت را زمینه‌ساز پایه‌گذاری امت اسلامی دانستند و خاطرنشان کردند: امروز کشورهای اسلامی پُر شمار هستند و حدود دو میلیارد مسلمان در دنیا زندگی می‌کنند اما نمی‌توان روی این مجموعه نام «امت» را نهاد زیرا امت مجموعه‌ای است که هماهنگ و با انگیزه به سمت یک هدف حرکت می‌کنند ولی ما مسلمانان امروز متفرّق هستیم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، نتیجه تفرّق مسلمانان را سلطه دشمنان اسلام و احساس نیاز بعضی از کشورهای اسلامی به حمایت‌های آمریکا خواندند و افزودند: اگر مسلمانان متفرّق نبودند، می‌توانستند با پشتوانه و استفاده از امکانات یکدیگر، مجموعه واحدی را تشکیل دهند که از همه قدرت‌های بزرگ، قدرتمندتر بود و دیگر نیازی به تکیه به آمریکا نداشتند. ایشان در برشمردن عوامل تأثیرگذار بر تشکیل امت اسلامی گفتند: دولت‌های اسلامی در این زمینه می‌توانند اثرگذار باشند اما انگیزه آنها قوی نیست و این وظیفه‌ی خواص جهان اسلام یعنی سیاستمداران، علما، دانشمندان، دانشگاهیان، طبقات با نفوذ و صاحب‌فکر، شعرا، نویسندگان و تحلیلگران سیاسی و اجتماعی است که این انگیزه را در دولتمردان ایجاد کنند. رهبر انقلاب اسلامی خاطر نشان کردند: اگر به مدت ۱۰ سال مطبوعات جهان اسلام درباره اتحاد اسلامی مقاله بنویسند، شاعران شعر بگویند، استادان دانشگاه تحلیل، و عالمان دینی حکم صادر کنند، بدون تردید وضع بکلی عوض می‌شود و با بیداری ملتها، دولتها نیز ناچار به حرکت در مسیر خواست آنها می‌شوند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ایجاد وحدت و تشکیل امت اسلامی را دارای دشمنانی سرسخت دانستند و از فعال کردن گسل‌های درونی امت اسلامی بخصوص گسل‌های دینی و مذهبی به‌عنوان یکی از مهمترین شگردهای خصمانه برای جلوگیری از تشکیل امت اسلامی یاد کردند و افزودند: علت اینکه امام بزرگوار ما از قبل از پیروزی انقلاب، این‌همه بر روی وحدت شیعه و سنی تأکید می‌کردند این است که قدرت جهان اسلام ناشی از اتحاد است. ایشان درخصوص پیام وحدت به جهان اسلام از ایران، به یک نکته مهم اشاره کردند و گفتند: اگر می‌خواهیم پیام وحدت ما در دنیا صادقانه تلقی شود باید در درون خود متحد عمل، و به سمت اهداف حقیقی حرکت کنیم و اختلاف نظر و سلیقه نباید در همدستی و هم‌بازویی ملت تأثیر بگذارد. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به جنایت‌های عیان و بی‌شرمانه صهیونیست‌ها در غزه، کرانه باختری، لبنان و سوریه گفتند: طرف جنایت آنها مردان جنگی نیستند بلکه آحاد مردمند و وقتی در فلسطین نتوانستند به مردان جنگی ضربه‌ای وارد کنند، خشم جاهلانه و خباثت‌آلود خود را بر سر نوزدان و کودکان و بیماران بیمارستان‌ها خالی کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای علت این وضعیت فاجعه‌بار را ناتوانی جامعه اسلامی در استفاده از قدرت درونی خود خواندند و با تأکید مجدد بر لزوم قطع کامل ارتباطات اقتصادی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی، افزودند: کشورهای اسلامی باید ارتباطات سیاسی با رژیم صهیونی را نیز به‌کلی تضعیف و حملات سیاسی و مطبوعاتی را تقویت کنند و صریحاً نشان دهند که در کنار ملت فلسطین قرار دارند.
در همین نشست مسعود پزشکیان تاکید کرد: ما اگر با هم وحدت داشته و گذشته از اختلاف نظرها در مقابل دشمنان ید واحد شویم هم جامعه و کشور خودمان را می توانیم آباد و آزاد کنیم و هم کشورهای مسلمان می‌توانند در سرزمینی که زندگی می‌کنیم با عزت با یکدیگر رابطه داشته باشند. اقتصاد و فرهنگ‌نشان را حفظ کنند و اجازه ندهند بیگانگان هر کاری که دلشان خواست انجام دهند. وی با اشاره به سیره نبوی در ایجاد اتحاد و اخوت بین مسلمانان، راه جلوگیری از تجاوزات و جنایت‌های رژیم صهیونیستی را برادری و ید واحده شدن مسلمانان دانست و گفت: اگر مسلمانان متحد و ید واحده بودند، رژیم صهیونیستی به خود جرأت جنایات کنونی و کشتار زنان و کودکان را نمی‌داد. رئیس‌جمهور دوران دفاع مقدس را نمونه‌ای بارز از تاثیرگذاری وحدت و انسجام دانست و خاطر نشان کرد: در دفاع مقدس، ملت ایران با وحدت درونی خود در مقابل دشمن متجاوز بعثی که همه قدرت‌های دنیا از آن حمایت می‌کردند، ایستاد و اجازه نداد یک وجب از خاک کشور تصرف شود.

گزارش «تجارت» از حملات نظامی به جنوب لبنان

گروه سیاسی: در شرایطی که تمامی نگاهها به سوی انفجار دستگاه‌های ارتباطی (پیجرها) در مناطق مختلف لبنان به ویژه بیروت، متمرکز بود، از روز پنج‌شنبه (29 شهریور) رژیم صهیونیستی حملات گسترده‌ای را به جنوب لبنان آغاز کرده است. به گزارش «تجارت»، روز سه‌شنبه چند هزار دستگاه پیجر در لبنان منفجر شد که به شهادت دست‌کم ۱۲ نفر منجر شد و بیش از ۲۸۰۰ نفر را مجروح کرد. همچنین روز چهارشنبه در موج دیگری از این انفجارها، بی‌سیم‌های مورد استفاده توسط اعضای حزب‌الله منفجر شد که این بار هم ۲۵ نفر به شهادت رسیدند و بیش از ۶۰۰ نفر مجروح شدند. در این انفجارها دست کم ۳۷ نفر شهید و حدود ۳۰۰۰ نفر زخمی شدند. با این وجود، رژیم صهیونیستی در ادامه موج حملات تروریستی خود روز جمعه (30 شهریور) به شهرک‌های عیترون، میس الجبل و کفرکلا در جنوب لبنان حمله کرد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در حمله به ضاحیه جنوبی بیروت، ۱۶ نفر را به شهادت رسیدند. مرحله جدیدیاز عملیات رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله بازتاب گسترده‌ای در سطح رسانه‌ها و ناظران سیاسی به همراه داشته است. بسیاری از سیاسیون و ناظران بر این باور هستند که اقدامات تروریستی رژیم اسرائیل، با هدف برافروختن جنگ فراگیر در منطقه بوده و خروج از باتلاق جنگ غزه در دستور کار سران این رژیم است.

شهادت مرد شماره 2 حزب‌الله
در پی حمله رژیم صهیونیستی به منطقه «الجاموس» در ضاحیه جنوب بیروت ابراهیم عقیل ملقب به «حاج تحسین» از فرماندهان نظامی بارز جنبش حزب‌الله به همراه شماری از رزمندگان این حزب به شهادت رسیدند. از ابراهیم عقیل به‌عنوان مرد شماره دو حزب‌الله یاد می‌شود. او فرمانده نیروی ویژه رضوان و آمریکا برای سرش ۷ میلیون دلار جایزه گذاشته بود. ابراهیم عقیل معاون اول فؤاد شکر، فرمانده جناح نظامی حزب‌الله و لقب وی پیش از شهادت حاج عبدالقادر» بود. از «طلال حمیه» به‌عنوان معاون دوم فؤاد شکر در جناح نظامی حزب‌الله یاد می‌شود. عقیل پیشینه‌ای طولانی در فعالیت‌های مبارزاتی و سازمانی داشت و از او به عنوان یکی از بنیان‌گذاران حزب‌الله یاد می‌شد که در بنای راهبرد‌های مبارزانی آن علیه اسرائیل مشارکت داشت.

واکنش نیروهای مقاومت به عملیات‌ رژیم صهیونیستی در ضاحیه جنوبی
عملیات‌های جدید و خرابکارانه رژیم صهیونیستی واکنش شدیداللحن نیروهای مقاومت را به همراه داشته است. در مهم‌ترین واکنش، نجیب میقاتی نخست‌وزیر پیشبرد امور (موقت) لبنان در واکنش به بمباران خانه‌ای در ضاحیه جنوبی بیروت توسط رژیم صهیونیستی تاکید کرد که این رژیم هیچ ملاحظه انسانی و قانونی را نمی‌شناسد. جنبش حماس در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت، این اقدام را یک جنایت جنگی ارزیابی کرد. همچنین این جنبش، شهادت فرمانده برجسته نظامی و رئیس سیستم عملیاتی حزب‌الله، «ابراهیم عقیل» که شامگاه جمعه در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت پایتخت لبنان به شهادت رسید، تسلیت گفت.
«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن نیز جنایت تازه رژیم صهیونیستی در ضاحیه جنوبی بیروت را که چندین شهید و زخمی بر جای گذاشته است، به شدت محکوم کرد. همچنین، گروه‌های مقاومت عراق تجاوز تروریستی رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت را محکوم کردند و متعهد به یک پاسخ جدی و قدرتمند شدند. در سطحی دیگر، جنبش النجباء در واکنش به ترور فرمانده گردان‌های حزب‌الله عراق در سوریه توسط رژیم صهیونیستی تاکید کرد که پاسخ به این جنایات و ترورها به زودی داده خواهد شد.

تولد گونه جدید تروریسم توسط رژیم صهیونیستی
موج جدید عملیات‌های رژیم صهیونیستی نگاهها را به سمت تولد گونه جدید تروریسم توسط رژیم صهیونیستی معطوف کرده است. «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه انفجار پیجرها و بی‌سیم‌ها در لبنان را نوع جدیدی از اقدامات تروریستی دانست و گفت مسکو از تحولات لبنان نگران است. همچنین، رجب طیب اردوغان دیروز شنبه افزود: تجاوزهای رژیم صهیونیستی به لبنان نشان می دهد که این رژیم به دنبال گسترش جنگ در منطقه است. وی اضافه کرد: استفاده از تجهیزات ارتباطی برای کشتار ملت لبنان نشان داد که این رژیم مانند یک سازمان تروریستی رفتار می کند.

برنامه‌ریزی تل‌آویو برای ایجاد جنگ فراگیر منطقه‌ای
عملیات‌های جدید رژیم صهیونیستی این پرسش جدی را مطرح کرده که تل‌آویو چه اهدافی را از این اقدامات در سر می‌پروراند؟ بسیاری از سیاسیون و ناظران سیاسی بر این باور هستند که سران این رژیم در پی ایجاد یک جنگ منطقه‌ای فراگیر و بزرگ در منطقه هستند. در همین راستا، اخیرا امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگو با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی هشدار داد که تل‌آویو منطقه را به سمت جنگ می‌برد. مجید تخت روانچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه نیز با اشاره به تحولات اخیر منطقه و اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی در لبنان در مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: « رژیم اسراییل پا را فراتر از حد و مرز گذاشته است. نه تنها به طور مکرر از آتش بس در غزه جلوگیری می‌کند، بلکه بازی خطرناکی را در لبنان نیز انجام می‌دهد.» در سطجی دیگر، ناظران سیاسی بر این باور هستند که هدف رژیم اسرائیل از انجام موج جدید اقدامات جنون‌آمیز، ایجاد جنگ فراگیر در منطقه است.

پزشکیان در مراسم رژه نیروهای مسلح تاکید کرد:

گروه سیاسی: مسعود پزشکیان صبح دیروز شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ در مراسم رژه نیروهای مسلح به مناسبت گرامیداشت چهل و چهارمین هفته دفاع مقدس، این مناسبت را یادآور خون شهدای بزرگی دانست که خون پاکشان را برای بقای انقلاب اسلامی و ملت عزیز ایران و سرافرازی کشور تقدیم کردند و با اشاره به هم‌زمانی هفته دفاع مقدس با هفته وحدت، اظهار داشت:‌ وحدت نیروهای نظامی، مردمی و همه مردم عزیز ایران اسلامی بود که توانست تجاوز ناجوانمردانه‌ای را که توسط کشورهای استعمارگر برای نابودی ایران و انقلاب اسلامی طراحی شده بود، خنثی کرده و به ناامیدی بکشاند.
به گزارش «تجارت»، وی با تجلیل از ۸ سال فداکاری نیروهای مسلح، نیروهای مردمی و همه مردم ایران در سرتاسر کشور که امید دشمن به نابودی انقلاب اسلامی را ناامید کرد، افزود: به فرموده مولای متقیان حضرت علی (ع) نیروهای مسلح باعث عزت و امنیت و نماد وحدت و انسجام کشور هستند؛ در دفاع مقدس همه نیروهای مسلح زمینی، دریایی و هوایی ما و همه کسانی که می‌توانستند از کشور و انقلاب دفاع کنند به میدان آمدند تا برای اولین بار در یک جنگ علیه این سرزمین، اجازه ندهیم حتی یک وجب خاک کشور به دست دشمن بیفتد. وی با بیان این‌که «تمام دنیای استکبار تلاش کرد تا نگذارند انقلاب اسلامی ملت ایران ادامه یابد، اما حضور مردم، رزمندگان، ارتش قهرمان و سپاه مقتدر ما باعث شد که با عزت از این آب و خاک دفاع شود»، تصریح کرد: امروز قدرت دفاعی ایران اسلامی در عرصه توان دفاعی و بازدارندگی به چنان رشد و سطحی رسیده که هیچ اهریمنی حتی جرأت و جسارت اینکه فکر تجاوز به ایران در ذهنش خطور کند را ندارد.
رئیس‌جمهور ادامه داد: این عزت و بزرگی حاصل از جان گذشتگی رزمندگان و تلاش نخبگان جوانی است که توانسته‌اند ما را به جایگاهی در عرصه دفاعی و قدرت بازدارندگی برسانند که برای تسلیح و تجهیز نیازی به دیگران و دشمنان نداریم. قدردان همه فرماندهان، رزمندگان و نیروهای مسلح کشور در اقصی نقاط میهن اسلامی هستیم که باعث امنیت، سربلندی و عزت کشور هستند. وی با بیان این‌که «اگر این نیروهای مسلح مقتدر و توانمند نبودند، امروز ایران امن نبود و کشور و مردم امنیت و آرامش نداشتند»، گفت: فرماندهان، نظامیان، ارتشیان، سپاهیان، دریاداران و نیروهای هوایی و زمینی که قدرت و اقتدار ما را در زمین و آسمان و دریا با عزت و سربلندی حفظ کرده و ارتقا می‌دهند، مایه افتخار، عزت و زینت ما و ایران اسلامی هستند.

«تجارت» بررسی می‌کند

گروه اقتصاد کلان: بازار ارز در ایران همواره به دلایل و ریسک های سیستماتیک و غیرسیتماتیک دچار نوسانات زیادی بوده است. درعین حال سیاستگذار از سال گذشته تلاش کرد که با اتخاذ یک سیاست انقباضی نرخ ارز را تثبیت کند، به طوری که مدت ها نرخ ارز - به غیر مقاطعی کوتاه – از کانال 60 هزار تومان فراتر نرفته است. به گزارش «تجارت»، البته در سال جاری و سال گذشته به دنبال ریسک های سیاسی و نظامی در منطقه و تنش های رخ داده، فضای روانی بر برخی بازارها از جمله بازار سرمایه و گاهی بازار طلا و ارز غالب می شد اما متولیان پولی گرانیگاه خود را بازار ارز قرار دادند و تلاش کردند که اگر قیمت ها در این بازار روند افزایشی می گیرد، به سرعت با سیاست دستوری و ورود به بازار، نرخ ها را معکوس کنند. البته این در شرایطی است که کارشناسان نسبت به ورود دولت و بانک مرکزی به شکل مستقیم به بازار آزاد هشدار می دهند و معتقدند این کار در بلند مدت تعادل در عرضه و تقاضا را بهم می ریزد و شرایط را به نفع دلالان در بازار عوض می کند. اگر به تجارب گذشته نگاهی بیاندازیم متوجه می شویم که عموما دخالت های دولت در بازارها از جمله بازار ارز به شکل تعزیراتی و دستوری تقریبا هیچ گاه به نفع کنشگران این بازار نبوده است. بنابراین کارشناسان توصیه می کنند که سیاستگذار در دوره جدید به دنبال راهکارهایی متفاوت از گذشته برای سامان دهی بازار ارز باشد.

تبعات دستکاری نرخ ارز
در این خصوص یک اقتصاددان گفت: کارشناسان باید به مردم توضیح دهند دستکاری قمیت ارز در تنش‌های منطقه ای، فقط منفعت دلالان را تامین می‌کند. محمد واعظ، اقتصاددان درباره عوامل اثرگذار واقعی و غیر واقعی بر بازار و نرخ ارز گفت: سوداگران و دلالان با توجه به اهداف شخصی خود مدام در اندیشه هدفگذاری برای افزایش نرخ ارز هستند و بهترین راه برای عدم موفقیت این دلالان، آگاهی‌بخشی مردم و به طور کلی فعالان بازار است. وی تصریح کرد: کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی باید به مردم توضیح دهند که بالا رفتن نرخ ارز و دستکاری آن در حال حاضر تامین کننده منفعت چه کسانی است؟ این استاد اقتصاد گفت: جامعه هدف یعنی مردم در همراهی با دلالان در ایجاد تقاضای کاذب و بالا بردن نرخ ارز سودی نمی‌برند، بلکه دستکاری نرخ ارز فقط به تامین منافع عده‌ای سودجو منتهی می‌شود که به هیچ‌ وجه پاسخگو و دلسوز مردم نیستند. واعظ ادامه داد : به عبارت بهتراگر به دنبال یک تکانه سیاسی و نظامی، جامعه هدف، نرخ‌سازان را برای دستکاری کردن قیمت همراهی کنند منفعت بسیاری نصیب سودجویان می‌شود و اما اگر جامعه از دستکاری‌های بازارساز غیرواقعی پیروی نکند، منفعت بالا رفتن نرخ ارز به جیب دلالان سرازیز نمی‌شود. کارشناس اقتصادی افزود: نکته مهم این است که منفعت دلالان دقیقا نقطه مقابل زیان مردم است، یعنی دستکاری نرخ ارز با این هدف صورت می‌گیرد. در این شرایط وقتی جامعه هدف با طرف دستکاری کننده قیمت همراهی کند، نرخ ارز افزایش می‌یابد. در حالی که دستکاری کننده نرخ ارز می‌داند افزایش قیمت، موقتی است و به سرعت از این بازار خارج می‌شود تا سود کند، اما جامعه هدف نسبت به ترفند دلالان آگاه نشده است. واعظ تاکید کرد: قطعا پس از بهره‌گیری نرخ‌سازان و خروج آنها از بازار ارز، جامعه زیان می‌کند. هرچقدر پیروی از بازارساز غیرواقعی که اقدام به دستکاری نرخ ارز به واسطه تنش‌های نظامی و سیاسی کرده بیشتر شود، نرخ ارز هم بالاتر می‌رود و به تبع آن زیان مردمی که نادانسته وارد این بازی شدند نیز بیشتر خواهد شد.

تحمیل تقاضای اضافی در بازار اشتباه است
همچنین یک دیگر کارشناس اقتصادی می گوید: تنش‌های نظامی و سیاسی اصولا دائمی نیست؛ ورود به بازار ارز و تحمیل تقاضای اضافی در این شرایط اشتباهی محرز است. هادی حق شناس؛ کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تنش‌های منطقه‌ای موقت، آثار منفی موقتی روی نرخ ارز دارند، اظهار کرد: قبل از عملیات وعده صادق در فروردین ماه امسال که جمهوری اسلامی ایران با موشک و پهپاد اسرائیل را مورد اصابت قرار داد شاهد روند صعودی نرخ ارز و به تبع آن بازگشت قیمت بعد از مدت زمان کوتاهی به نرخ قبلی بودیم. این روند باز هم تجربه شد تا به ما هشدار دهد نباید وارد بازی ارزی شویم که طراحان آن سوداگران هستند. وی در این باره افزود: تنش‌های نظامی و سیاسی اصولا کوتاه مدت است، بنابراین به دلیل اثرات مقطعی این تنش‌ها و همچنین با توجه به وضعیت شاخص‌های اقتصادی و عدم نگرانی بابت کمبود منابع ارزی کشور، ورود به بازار ارز و تحمیل تقاضای اضافی اشتباه محرزی است که مردم نباید مرتکب آن شوند. این کارشناس گفت: طبیعتا ایران به دنبال جنگ افروزی منطقه‌ای و طولانی شدن جنگ نیست، لذا هر پاسخی که ایران به دلیل شهادت آقای هنیه بدهد آثارکوتاه مدتی بر بازار به جا می‌گذارد، لذا بر حسب تجاربی که طی ماه‌های اخیر از روند فراز و فرود‌های بازار ارز داشته ایم نباید عامل نوسان بی دلیل در بازار ارز شویم. حق شناس یادآور شد: هنگامی که تنش‌ها بلند مدت و مستمر نیست درنتیجه انتظار می‌رود بازار‌ها بعد از شوک کوتاه مدت به روال عادی خود برگردند، بنابراین با تحمیل تقاضای کاذب نباید بازار ارز را تحت فشار قرار داد و به تبع آن انتظارات تورمی که دود آن به چشم یکایک مردم جامعه می‌رود را فعال کرد.

سرمقاله

مصطفی حسین سازده
کارشناس بازارهای مالی

زمانی که بازار سرمایه نیازمنــد حــمایت بانک‌ها می‌شود، به این معناست که مشکلات جدی در بازار سرمایه وجود دارد که ناشی از سیاست‌های کلان اقتصادی و غیراقتصادی است و بازگوکننده این است که خود بانک‌ها نیز با مشکلاتی مواجه بوده و هستند. بنابراین ورود بانک‌ها برای حمایت تنها ابعاد مشکلات اقتصادی را بزرگتر و نمایان‌تر می‌کند. یکی از عمده معضلاتی که در بازار سرمایه وجود دارد، پرداختن به موضوع سرمایه‌گذاری با نگاه کوتاه‌مدت و هیجانی است که میتوان آن را نشأت گرفته از عدم انتقال اطلاعات کافی و آگاه‌سازی‌های مؤثر و تبیین توسعه ابزارهای مالی مانند اوراق قرضه، مشتقه‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری که خود منجر به افزایش عمق بازار سرمایه می‌شوند، دانست. این امر می‌توانسته به واسطه بازاریابی فعال و به‌کارگیری استراتژی‌های مدون از جانب نهادهای مالی بازار شکل بهتری به خود گیرد که متأسفانه این اتفاق به‌خوبی محقق نشد و طی سال‌های اخیر آفت‌ها و چالش‌های آن را به وضوح شاهد بودیم. از دیگر مشکلات عمده بازار سرمایه نیز تأمین مالی صحیح برای بسیاری از شرکت‌ها و پروژه‌های بزرگ در صنایع مختلف و همین‌طور بازاریابی اوراق است که با بهبود عملکرد بازاریابی در بازار سرمایه این امر می‌تواند صحیح و پربازده صورت گیرد. چرا که بسیاری از مجموعه‌های صنعتی و وابسته به اتاق‌ها هنوز با مفاهیم بسیاری از انواع اوراق بازار بدهی آشنایی ندارند. بنابراین لزوم پرداختن به جهت‌دهی درست و برنامه‌ریزی شده از طریق ارکان، نهادها و شرکتهای بورسی در زمینه‌سازی تدوین استراتژی کلان و به دنبال آن بازاریابی که مسیر را در بسیاری از ابعاد هموار می‌سازد، می‌تواند نقطه عطف مؤثری بر ایجاد همافزایی صحیح و کارآمد و ایجاد راهبردی بلندمدت را به دنبال داشته باشد. از این رو ضروری است تا در بنگاه‌های کسب‌وکار به‌ویژه نهادهای مالی و هلدینگ‌ها و شرکت‌های خدماتی با برنامه‌ریزی مدون و اثرگذار، زمینه پیاده‌سازی اهداف تعیین‌شده در قالب برنامه‌ریزی‌های استراتژی و سیاست‌های قابل اجرا در دستور کار قرار گیرد. از طرفی با بهره‌مندی از فرصت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه داخلی و خارجی، تصمیمات اثرگذاری را می‌توان در روند طرح‌ریزی برنامه‌های سالانه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت اتخاذ کرد. برنامه‌ریزی استراتژیک بخشی حیاتی از هر کسب‌وکاری است که مستنداتی را برای پیگیری و استمرار مسیر رسیدن به اهداف فراهم می‌آورد. در واقع برنامه‌ریزی استراتژیک یک فرآیند است که هدف آن بهبود یا تغییر شرکت در زمانی طولانی است؛ در نتیجه، این برنامه باید به‌طور منظم اصلاح و بازبینی گردد.

یادداشت

مهدی ذاکریان
کارشنا مسائل حقوق بین‌الملل

به صورت سنتی هر ساله مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را در مورد بیت‌المقدس شرقی و کرانه باختری صادر می‌کند که حالا هم این دو نقطه به علاوه غزه در اشغال اسرائیل قرار دارد و مجددا در مورد این مناطق از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه صادر شده است.در این قطعنامه از کشورهای دیگر هم خواسته شده که این روند اشغال را به رسمیت نشناسند اما اینکه این قطعنامه اجرایی می‌شود یا خیر به نوعی به اسرائیل برمی‌گردد؛ چراکه تل آویو باید آن را اجرایی کند که البته در مورد دیوار حائل هم این اقدام را انجام نداد. بر همین اساس حضور اسرائیل و ساخت شهرک‌هایی که در این سرزمین‌ها قرار دارند محکوم هستند و باید قطعنامه را اجرایی کند. در مورد پرداخت غرامت به فلسطینی‌ها هم باید متوجه باشیم که در حقوق بین‌الملل و حقوق بین‌الملل بشردوستانه اساساً این موضوع مورد شناسایی قرار گرفته و دولت اشغالگر باید آن را پرداخت کرده و نمی‌تواند از آن تخطی کند. بر همین اساس اسرائیل نمی‌تواند از پرداخت غرامت به فلسطینی‌ها سر باز بزند و باید آن را اجرا کند. فلسطینی‌ها هم می‌توانند وصول این غرامت را در دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح کنند که البته در آنجا هم یک پرونده علیه اسرائیل مفتوح است. باید توجه شود که قطعنامه سازمان ملل صرفاً قطعنامه یک سازمان یا نهاد بین‌المللی نیست بلکه در کل باید آن را قطعنامه افکار عمومی جهانی علیه اسرائیل بدانیم. زمانی که قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد صادر می‌شود باید گفت که این قطعنامه متاثر از وجدان جهانی است و همین حالا هم فشارهای زیادی در این خصوص علیه اسرائیل انجام شده و حتی علیه ایالات متحده هم چنین فشارهایی را شاهد بودیم که در زمان دونالد ترامپ با محوریت ساخت و ساز شهرک‌ها و صادرات محصولات علیه آنها موضع گرفته شده است.  

«تجارت» از آثار مثبت خروج حاکمیت در واردات نهاده گزارش می‌دهد

گروه صنعت و تجارت: انحصار در واردات نهاده دامی و چالش‌های فراوان در عرصه تنظیم بازار، حالا با اقدامات جدید در حال برطرف شدن است و به نظر میرسد رویکرد دولت چهاردهم نیز انحصارزدایی در واردات نهاده خواهد بود تا از این ناحیه تولیدکنندگان دغدغه‌ای نداشته باشند.
به گزارش تجارت، کمیسیون کشاورزی مجلس سال گذشته اعلام کرده بود:در بحث نهاده های دامی یک ناهماهنگی برای واردات وجود دارد، علی رغم اینکه بارها مکاتبه کردیم که بحث نهاده های دامی نباید انحصاری شود، و باید رقابت ایجاد شود، چرا که بسیاری اعلام آمادگی کردند تا واردات را انجام دهند و حتی بیان کردند که حاضر هستیم دولت ۶ ماه پس از واردات پول را به حسابمان واریز کند.
در همین خصوص،سرپرست شرکت پشتیبانی امور دام از عدم تمایل بخش حاکمیتی این شرکت در ورود به موضوع نهاده‌های دامی خبر داد. محسن سلامی در دیدار اعضای هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی و نماینده انجمن غلات کشور ضمن تاکید بر سپردن امور اجرایی به بخش خصوصی گفت: شرکت پشتیبانی امور دام به دنبال انجام وظایف حاکمیتی و مدیریتی تمایلی برای ورود به بازار ندارد و توان خود را در تعادل‌بخشی و ایجاد ثبات بازار داخل به کار خواهد بست.
وی با تاکید بر ظرفیت بخش خصوصی در کم کردن مسوولیت‌های اجرایی دولت افزود: به دنبال کاستن از بار مالی اضافه بر شرکت پشتیبانی امور دام هستیم و بنابراین آمادگی داریم انجام برخی از امور را به بخش خصوصی بسپاریم.

گام مهم برای تسهیل واردات نهاده دامی
حمیدرضا کاشانی رئیس اتحادیه مرغداران میهن اخیرا در گفتگویی در خصوص اقدامات انحصارزدا در واردات نهاده گفت:در راستای اعتماد دولت به بخش خصوصی، مقامات عالی وزارت جهاد کشاورزی توانستند با بخش خصوصی ملاقات و سپس مشکلات خود را مطرح کنند. مداخله دقیق و اثرگذار شرکت‌های دولتی در بازار نیز جزو موارد دیگری است که موجب شد تا سوداگری و سوء استفاده‌های برخی از افرادی که مستعد ایجاد التهاب در بازار بودند کنترل و تامین نهاده به خوبی انجام شود. با آغاز دولت سیزدهم بخش بازرگانی جهادکشاورزی در زمینه تامین نهاده عملکرد بسیار مناسبی داشته است. ورودی نهاده‌ها در کشور با تنوع همراه است که تاکنون چنین تنوعی نداشتیم. با آغاز دولت سیزدهم، تلاش معاون اول رئیس جمهور، وزیر اسبق جهاد کشاورزی، وزیر کنونی و قسمت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، مسئله تامین منابع متنوع از کشورهای آسیایی بسیار مورد توجه واقع شد. حدود هفت سال بود که کشورهای روسیه و هندوستان ما را بایکوت کرده بودند و هیچ وارداتی از آن‌ها نداشتیم اما در حال حاضر وقتی یک مرغدار برای تامین نهاده‌های مورد نیاز به این کشورها می‌رود، تامین‌کننده‌های بسیار زیادی در بازار وجود دارند و این روش و مداخله در بازار به تنظیم بازار و تامین نهاده در بخش بازرگانی بسیار کمک کرده است.
وی بیان کرد:طی سالیان گذشته واردات نهاده غالبا توسط بخش خصوصی انجام می‌شد. دولت نیز در تنظیم بازار و واردات نهاده مداخله داشت اما طی دو سال گذشته تفاوت مداخله در بخش بازرگانی با سالیان گذشته، فهم دقیق بازار و بازرگانی است به این معنا که شما می‌دانید برای تامین نیازهای یک بازار باید چه اقداماتی انجام شود و درآینده چه چالش‌هایی ممکن است وجود داشته باشد و به نوعی می‌توانید شرایط را پیش‌بینی کنید.
نوع عملکرد؛ رویکرد تحکمی بر واردکننده نیست. باید رویکرد تنوع و ایجاد تسهیل‌گری برای باقی واردکنندگان داشته باشیم که بتوانند نهاده‌های مورد نیاز کشور را با فهم بازرگانی و حمایت درست وارد کشور کنند. این رویکرد امروزه در وزارت جهاد کشاورزی و دولت سیزدهم مشهود است و آثار آن در بخش تامین نهاده نیز چشمگیر است. کاشانی افزود:تاثیرات به گونه‌ای نیست که واردات و صادرات را وارد حاشیه کند. بهترین منبع تامین ذرت کشور، روسیه است و طی ۶ ماه گذشته، روسیه در تامین ذرت سهم بزرگی داشته است. ما منابع تامین بسیار گسترده‌ و متفاوتی داریم. طی سالیان گذشته تامین نهاده مورد نیاز کشور تنها از آمریکای جنوبی صورت می‌گرفت و توجه ما به کشورهایی همچون برزیل و آرژانتین بود. برای تامین سویا نیز از ترکیه و هندوستان وارد می‌کردیم که از جمله باکیفیت‌ترین سویاها متعلق به هندوستان بود و مورد تایید بخش تولید کنندگان ما است.نوع نگاه ما به حوزه تامین نهاده بسیار مهم است. در برخی مواقع، منابع تامین و منابع تخصیص ارز را به چند شرکت محدود می‌کنیم اما در برخی مواقع نیز به تنظیم بازار، به‌صورت وسیع‌تری توجه می‌شود و بازیگران بیشتری نیز به حوزه تجارت وارد می‌شوند که موجب تسریع واردات نهاده به کشور می‌شود همانطور که امروزه واردات از روسیه به کشور سرعت بالایی دارد و تحریم‌ها تقریبا بر آن تاثیری ندارند، به‌طور کلی واردات‌ها

«تجارت» گزارش می دهد

گروه مسکن و انرژی-زهرا سلیمانی: در شرایطی که معضل ناترازی برق و سایر حوزه های انرژی، طی سالهای اخیر به یک معضل جدی در اقتصاد و حوزه عمومی کشور بدل شده ؛ انرژی خورشیدی و سایر گونه های انرژی های تجدید پذیر راهکاری است که ایران بخش از طریق آن می تواند بخش قابل توجهی از ناترازی های برق را پوشش دهد. ضرورتی که بنا به دلایل گوناگون از جمله انحصارچند شرکت خاص، عدم بسترسازی برای ورود بخش های خصوصی و مردمی، فقدان برنامه ریزی های راهبردی، تداخل وظایف نهادهای مختلف و...محقق نشده است. ایران در حال حاضر حدود یک هزار و ۱۸۶ مگاوات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر در حال بهره‌برداری دارد که با توجه به ظرفیت های کشورمان و سهم کشورهای منطقه، عدد بسیار نازلی محسوب می شود. در روزهایی که در برخی از ساعات روز خاموشی های آزار دهنده ای هم فعالان حوزه صنعتی و کشاورزی و هم حوزه خانگی را درگیر ساخته، کارشناسان اعلام می کنند دولت با سرمایه گذاری مناسب در حوزه توسعه انرژی خورشیدی می تواند بخش قابل توجهی از نیازهای خانگی و صنعتی به برق را پوشش دهد. این در حالی است که بر اساس اعلام مرکز پژوهش های مجلس، بیش از ۸۰ درصد برق تولیدی کشور حرارتی و وابسته به سوخت گاز طبیعی است و این وابستگی باعث شده تا بروز ناترازی گاز طبیعی منجر به ایجاد چالش در زمینه تأمین سوخت نیروگاه‌ها همچنین ناترازی در تولید برق و البته مشکلات زیست محیطی شود.اما مطابق برنامه هفتم توسعه ایران باید 12هزار مگاوات تولید برق از طریق انرژی خورشیدی تولید کند.

سهم انرژی های تجدید پذیر در جهان و منطقه
آمریکا، ژاپن، انگلیس، اسپانیا و فرانسه کشورهای هستند که در سطح جهان بیشترین سهم استفاده از انرژی تجدید پذیر خورشیدی را به خود اختصاص داده اند. 83 درصد از برق جدید آمریکا از طریق انرژی های خورشیدی تامین می شود. با توجه به اینکه دامنه وسیعی از مناطق ایران در حوزه مناطق خشک و بیابانی قرار دارد، استفاده از ظرفیت انرژی خورشیدی قادر است، بخشی از نیازهای کشور به برق را پوشش دهد. علی رغم این ظرفیت بالا اما سهم تامین انرژی ایران از نیروگاه های خورشیدی در مقایسه با کشورهای منطقه بسیار اندک است. طی سالهای اخیر امارات متحده عربی رتبه نخست استفاده از انرژی های تجدید پذیر(خورشیدی و هسته ای)را به خود اختصاص داده است. این کشور توانسته، برای نخستین ‌بار در تاریخ خود بیش از ۶۰ درصد از کل نیاز انرژی را از طریق منابع تجدیدپذیر و پاک در سال ۲۰۲3-2024 تامین کند. به عبارتی در امارات از تولید حدود ۸.۶ گیگاوات از کل انرژی موردنیاز، ۵.۵ گیگاوات از طریق نیروگاه‌های انرژی خورشیدی و هسته‌ای حاصل شده است. پس از امارات، مصر،اردن و قطر جایگاه های بعدی در این زمینه را به خود اختصاص داداند. اما هرچند سهم ایران از انرژی خورشیدی در سطح منطقه اندک است(450مگاوات)، اما ظرفیت های کشورمان برای سرمایه گذاری و تولید برق در این حوزه بسیار بالاست. میزان تابش خورشیدی در ایران بین ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلووات ساعت بر مترمربع در سال تخمین زده شده‌است که البته بالاتر از میزان میانگین جهانی است. در ایران به‌طور میانگین سالیانه بیش از ۲۸۰ روز آفتابی گزارش شده‌است که بسیار قابل توجه است.
بر اساس اعلام مرکز پژوهشهای مجلس سهم نیروگاه‌های خورشیدی در ابتدای سال ۱۴۰2 به این سو، بیش از ۴۵۰ مگاوات بوده‌است که سهم 53درصدی از ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر را به خود اختصاص داده‌است.

برای افزایش سهم انرژی های خورشیدی چه باید کرد؟
حسین افضلی کارشناس حوزه برق در گفتگو با تجارت در خصوص راهکارهای افزایش سهم تولید برق کشور از انرژی خورشیدی می گوید:« برای حصول موفقیت در این بخش، دولت باید چند فاکتور مهم را مد نظر قرار دهد. نخستین مورد تامین مالی پروژه های مرتبط خورشیدی است. در برنامه هفتم تکالیفی برای افزایش سهم انرژی های خورشیدی در نظر گرفته شده است، اما هنوز ردیف های مالی این تکالیف به صورت شفاف اعلام نشده است. هرچند سرمایه گذارانی ممکن است وارد این حوزه شوند، اما تعداد سرمایه گذاران بخش خصوصی به اندازه ای نیست که بتواند همه نیازها و ظرفیت های کشور را پوشش دهد. دولت یا باید زمینه جذب سرمایه خارجی را فراهم کند، یا خود راسا به سرمایه گذاری در این بخش ورود کند یا زمینه و بسترهای تشویقی را فراهم کند تا مردم و بخش خصوصی در این زمینه سرمایه گذاری کنند.»
او در بیان راهکارهای ایجاد این بسترهای تشویقی برای بخش های مردمی و خصوصی می گوید:« یک بحث مهم، تخصیص زمین مناسب برای پنل ها و نیروگاه های خورشیدی است.زمین های مورد نیاز این حوزه هم زمین های بایر و غیر قابل کشاورزی است. در ایران که آب به اندازه کافی وجود ندارد و برای مقدار آبی هم که وجود دارد، نیروگاه های برق- آبی تخصیص داده است. اما در بخش خورشیدی ایران ظرفیت بالایی دارد و زمین های بایر بسیاری هم وجود دارد. نیروگاه های مناسب برای نیروگاه های خورشیدی زمین های استان های جنوبی، شرقی، غربی و اکثر مناطق کشورمان به جز مناطق شمالی است.این زمین ها بایدبا شرایط مطلوب به بخش خصوصی تخصیص داده شوند.»
افضلی همچنین با تاکید بر اینکه یکی از معضلات اصلی برای توسعه نیروگاه های خورشیدی، شکل گیری نوعی انحصار است می گوید:« توسعه نیروگاه های خورشیدی در ایران به 3الی 4شرکت بزرگ واگذار شده است. این شرکت ها هم مطابق ظرفیت های کشور نتوانسته اند، ظرفیت ایجاد کنند بنابراین ایران در این بخش از برنامه توسعه اش عقب افتاده است. برای پویایی و جهش در این بخش باید زمینه ورود بخش خصوصی و مردمی در احداث نیروگاه های خورشیدی فراهم شود. سیستم بانکی کشور هم باید به این بخش تسهیلات لازم را اعطا کند. 70الی 80 درصد منابع لازم باید از طریق بانکی و 20الی 30درصد توسط آورده بخش خصوصی تامین شود.»
این کارشناس صنعت برق در ادامه به دولت هشدار می دهد:« ایران در سالهای بعد با افزایش مصرف قابل توجه برق مواجه خواهد بود. انشعابات تازه فروخته می شود. اگر امسال حدود 18هزار مگاوات کمبود برق وجود دارد، سال آینده این ناترازی به 26هزار مگاوات می رسد. از همین امروز برای برای افزایش تولید برق از طریق پنل های خورشیدی برنامه ریزی و تمرکز شود. اگر دولت تسهیلات لازم را تخصیص دهد، مجوزهای لازم را اعطا کند و محدودیت ها و معذوریت های برخی دستگاه ها مانند منابع طبیعی و...را کاهش دهد، توفیق قابل توجهی شکل می گیرد.»
افضلی در پاسخ به پرسش تجارت درباره اینکه چرا حداقل در بخش تامین برق خانگی از ظرفیت انرژی خورشیدی استفاده نمی شود؟می گوید« امروز در بسیاری از کشورهای جهان بام های مجتمع های خانگی و حتی پارکینگ ها را به جای سقف شیروانی و حلب زدن و...از پنل های خورشیدی استفاده شود. در استانی مانند ماندران از این رویکرد استفاده می شود و انرژی قابل توجهی برای خانه ها تامین می شود. اگر این کار در تمام استان های کشور نهادینه شود و جزو پیوست های ساخت خانه و مجتمع های مسکونی در آید. بخش مناسبی از نیازهای انرژی خانگی تامین می شود.» او ادامه داد:« برای این منظور لازم است، دولت جدای از وادرات یا ساخت پنل های خورشیدی، تکنولوژی و دانش این تکنیک را هم وارد کند. اگر دانش فنی و تکنولوژی این پنل ها و مکانیسم آنها وارد شود با وجود مواد اولیه مورد نیاز در کشور، می توان پنل ها را در داخل کشور ساخت. مردم حتی می توانند مازاد تولید برق خورشیدی خود را به دولت فروخته و برای خود درآمدزایی کنند.»

۴۵ روز باقی‌مانده تا انتخابات آمریکا

طبق تازه‌ترین نظرسنجی‌های برگزار شده از سوی پایگاه‌های افکارسنجی غربی، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، پیشتازی بیشتری نسبت به رقیب جمهوری‌خواه خود کسب کرده است. تنها ۴۵ روز تا روز رأی‌گیری در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، یعنی پنجم نوامبر (۱۵ آبان) باقی‌مانده است. با توجه به میزان اهمیت نتیجه انتخابات آمریکا در بسیاری از مسائل جامعه‌جهانی، رقابت تنگاتنگ «کامالا هریس» نامزد حزب دموکرات و معاون رئیس جمهور کنونی آمریکا و «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه توجه بسیاری به خود جلب کرده است.
در همین راستا، عصر دیروز، نشریه انگلیسی «گاردین»، نتیجه نظرسنجی ۱۰ روزه اخیر خود را منتشر کرد. طبق این نظرسنجی که از ۱۰ الی ۱۹ سپتامبر برگزار شده است، هریس با اختلافی ۲.۶ درصدی و کسب ۴۸.۵ درصد کل آرای احتمالی، از ترامپ پیشی گرفته است. گاردین در تحلیل خود با اشاره به سوءقصد صورت گرفته علیه ترامپ، نوشت: «با وجود تلاش برای ترور رئیس جمهور پیشین آمریکا و تأثیر مثبت آن در اذهان عمومی آمریکا نسبت به ترامپ، رقیب دموکرات او همچنان در نظرسنجی‌ها پیشتاز است.» به‌طوری که، با وجود موفقیت ترامپ در جذب بیشتر اذهان عمومی آمریکا در پی جان سالم به‌در بردن از سوءقصد صورت گرفته اخیر علیه خود، هریس با شیب فزاینده ۰.۹ درصدی، پیشتازی خود بر رئیس جمهور پیشین آمریکا را افزایش داده است. طبق نظرسنجی‌ گاردین، همچون دیگر نظرسنجی‌های برگزار شده در هفته‌های اخیر، بسیاری هریس را پیروز مناظره اخیر خود علیه ترامپ می‌دانند و به باور آنها، ترامپ در مناظره خود به سیاست «خودتخریبی» و «ارائه ادعاهای دروغ» روی آورد که به مساله‌ای علیه او تبدیل شده است. از طرفی، طبق نظرسنجی «نیویورک‌تایمز»، «فیلادلفیا اینکوایرر» و «کالج سینا» که روز پنج‌شنبه منتشر شد، هر ۲ نامزد با کسب ۴۷ درصد آرا در شرایطی برابر قرار داشتند. اما در نظرسنجی برگزار شده پیشین این سه پایگاه افکارسنجی، هریس یک درصد از رقیب جمهوری‌خواه خود عقب‌تر بود. در نظرسنجی «مورنینگ کانسالت» نیز که اخیرا منتشر شده است، نامزد حزب دموکرات با کسب ۵۱ درصد آرا و اختلافی ۶ درصدی از رقیب جمهوری‌خواه خود پیشی گرفته است. این اختلاف، بزرگترین اختلاف شکل گرفته بین هریس و ترامپ پس از کناره‌گیری «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در ماه ژوئیه و ورود معاون او، به رقابت‌های ریاست جمهوری است. نشریه گاردین همچنین در گزارش خود، پیرامون دیدگاه کلی شهروندان آمریکا نسبت به کامالا هریس نوشت: «به باور بسیاری، هریس فردی شادتر، محتاط‌تر و خون‌گرم‌تری به نظر می‌رسد.» هریس در ایالت‌های کلیدی موسوم به ایالت‌های «میدان نبرد» که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تعیین می‌کنند نیز در مقایسه با ترامپ، عملکرد بهتری داشته است. به‌طوریکه طبق نظرسنجی نیویورک‌تایمز، هریس در ایالت‌ «پنسیلوانیا» که به اذعان تحلیلگران به یکی از مهم‌ترین ایالت‌های انتخابات جاری آمریکا تبدیل شده است، با اختلافی چهار درصدی و کسب ۵۰ درصد آرا از ترامپ پیشی گرفته است. در نظرسنجی «دانشگاه کوئینیپیاک» نیز هریس با اختلافی ۶ درصدی و کسب ۵۱ درصد آرا در ایالت پنسیلوانیا از ترامپ جلوتر است. البته، طبق نظرسنجی کوئینیپیاک، هریس در ایالت‌های کلیدی «میشیگان» و «ویسکانسین» نیز به ترتیب با اختلافی پنج و یک درصدی پیش است.

مهدی غضنفری تاکید کرد

مهدی غضنفری رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی، در توئیتی به اهمیت فناوری‌های نوین در حکمرانی آینده جهان اشاره کرد و از برنامه صندوق برای توسعه هوش مصنوعی و فناوری‌های نوپدید در سال ۱۴۰۳ خبر داد. به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، مهدی غضنفری رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی، در توئیتی به اهمیت فناوری‌های نوین در حکمرانی آینده جهان اشاره کرد و از برنامه صندوق برای توسعه هوش مصنوعی و فناوری‌های نوپدید در سال ۱۴۰۳ خبر داد. وی تأکید کرد که صندوق توسعه ملی منتظر طرح‌های بزرگ و ملی از سوی بخش خصوصی است و بازتعریف سازمان‌های توسعه‌ای را شرط اصلی دستیابی به اهداف توسعه‌ای عنوان کرد. در متن کامل توئیت مهدی عضنفری در شبکه ایکس آمده است: انفجار پیچرها و بیسمها، بارديگر و به شکلى متفاوت، بر نقش #فناوری‌های_نوین در حکمرانی جهان آتی تاکید کرد. ‏صندوق توسعه ملی، سال ۱۴۰۳ را سال توسعه #هوش_مصنوعی و فناوریهای نوپدید اعلام کرده و منتظر بخش خصوصی در پیشنهاد طرحهای بزرگ و ملی است. ‏تا #سازمان‌های_توسعه‌ای بازتعریف نشوند، دستیابی به اهداف توسعه‌ای با چالش مواجه است.