افغانستانی‌ها برای بازار کار ایران تهدید نیستند

رئیس اتاق اصناف تهران موضوع تهدید افغانستانی‌ها برای بازار کار ایران را رد کرد و گفت: برخورد با این افراد نباید آمیخته با احساسات ناسیونالیستی باشد. حمیدرضا رستگار، رئیس اتاق اصناف تهران استفاده از عبارت تهدید برای اشتغال افغانستانی‌ها در ایران را رد کرد و به ایلنا گفت: به باور من موضوع اشتغال افغانستانی‌ها در صنوف گوناگون به جای اینکه در کل رد شود نیاز به اصلاحاتی دارد و مردم ما می‌توانند حضور پررنگ افغانستانی‌ها را که از آن به عنوان یک تهدید یاد می‌کنند به یک فرصت تبدیل کنند. وی افزود: اتاق اصناف هنوز به نتیجه قطعی درباره چگونگی مدیریت اشتغال اتباع افغانستانی در ایران نرسیده، اما در کمتر از یک ماه آینده نتیجه نهایی نشست‌هایی که برای تصمیم‌گیری در این زمینه برگزار کرده را به آگاهی عمومی می‌رساند با این حال رویکرد اتاق اصناف تهران این نیست که این افراد از صنوف اخراج شوند بلکه حضور آنها می‌تواند تداوم داشته باشد اما مدیریت شود. رستگار خاطرنشان کرد: صنف سراجان بیش‌تر از دیگر صنوف از اشتغال اتباع افغانستانی تاثیر پذیرفته‌اند و به جد پیگیر مدیریت حضور آنها هستند اما مساله قابل تامل این است که افغانستانی‌ها در بازار کار ایران دیگر به عنوان نیروی کار ساده حضور ندارند و به تدریج با کسب مهارت خود را به نیروی کار ماهر ارتقا داده‌اند بنابراین به باور من برخورد با این افراد نباید آمیخته با احساسات ناسیونالیستی باشد.

 

انحصار بازار تولید خودرو شکسته می‌شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در صورت واردات خودرو توسط خودروسازان قطعا کاهش قیمت خودرو محقق نمی‌شود، گفت: در راستای تامین ارز واردات، رئیس بانک مرکزی و وزیر صمت به کمسیون دعوت شده‌اند. علی حدادی افزود: در بخش خودروسازان و بخش‌های مهمی چون قطعه‌سازان و گمرک و وارادات خودرو ایرادهایی در بخش کیفیت خودروهای داخلی مصوباتی وجود داشت که به قانون مبدل شده و دولت موظف به اجرای آن است. بانک مرکزی نیز وظیفه تامین ارز را برای واردات دارد و گمرک نیز باید این امر را تسهیل کند زیرا واردات توازن و رقابت‌پذیری را در بخش کیفیت و واردات تامین می‌کند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: رئیس بانک مرکزی و وزیر صمت به کمسیون دعوت شده‌اند، زیرا تامین ارز در این زمینه بسیار مهم است. تامین بخشی از ارز توسط بانک مرکزی برای اجرای این طرح امر مصوب و تکلیف قانونی است. وی تصریح کرد: در قانون مصوب، دولت وظیفه اصلی را برای تامین ارز دارد. وزیر صمت نیز اعلام کرد که در 20 روز گذشته تمام تلاش خود را برای تسهیل واردات انجام داده است و در آینده نیز این امر پیگیری می‌شود. وی تصریح کرد: مطمن هستیم که با واردات خودرو تاثیرات خوبی روی قیمت خودرو را شاهد خواهیم بود و انحصار تولید داخلی نیز شکسته خواهد شد.

افزایش سرسام‌آور قیمت لپه در بازار
رئیس اتحادیه بنکداران موادغذایی از افزایش قیمت لپه خبر داد و گفت: اخیرا لپه در بازار کمیاب شده به طوریکه قیمت آن ظرف ۲۰ روز گذشته از ۵۵ به ۷۸ هزارتومان رسیده است و در خصوص مابقی حبوبات مشکلی نداریم. رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی به باشگاه خبرنگاران گفت: بازار برنج پاکستانی و هندی بدلیل کمبود با نوسان قیمت روبرو شده است. اخیرا لپه در بازار کمیاب شده به طوریکه قیمت آن ظرف ۲۰ روز گذشته از ۵۵ به ۷۸ هزارتومان رسیده است و نرخ شکر هم مشخص شد. رضا کنگری رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی، گفت: ورود اتحادیه بنکداران به بحث توزیع شکر برای صنف موجب شده تا بازار به آرامش برسد. به گفته او، هم اکنون هرکیلو شکر با نرخ ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان در اختیار بنکداران و ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان بدست مصرف کننده نهایی می‌رسد، براین اساس بصورت امتحانی چند واحد صنفی را به بازارگاه معرفی کردیم و این چالش به مرور بهبود می‌یابد. کنگری ادامه داد: با ورود اتحادیه بنکداران مشکل بازار شکر در حال مرتفع شدن است به طوریکه شکر با نرخ مصوب توزیع می‌شود.

لزوم خروج صنعت فرش
دستباف از ساختار سنتی
رئیس کمیسیون فرش اتاق تعاون، از پیگیری پیشنهاد تشکیل سازمان ملی فرش و صنایع دستی خبر داد و گفت: صنعت فرش نیاز دارد از ساختار سنتی در تولید، بازاریابی و شبکه‌سازی خارج شود. عبداله بهرامی، درباره آخرین خبرها از پیشنهاد تشکیل سازمان ملی فرش و صنایع دستی، اظهار کرد: کماکان از طریق اتحادیه تعاونی‌های فرش، کمیسیون فرش اتاق تعاون ایران، اتحادیه صادرکنندگان فرش و مرکز ملی فرش درحال رایزنی و پیگیری هستیم و امیدواریم که دولت نیز در این زمینه همراهی کند. وی گفت: این پیشنهاد به صورت مستقل از سوی اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش و کمیسیون‌های فرش اتاق تعاون و اتاق بازرگانی هم در بخش خصوصی و هم تعاونی مطرح و به دولت ارائه شده و امیدواریم از سوی رئیس جمهور مورد پذیرش واقع شود. مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف تاکید کرد: با ایجاد سازمان ملی فرش و صنایع دستی انتظار می‌رود فرش دستباف به جایگاه نخست خود به ویژه در حوزه صادرات برگردد. رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق تعاون ایران، درباره بهره‌مندی قالیبافان از دوره‌های آموزشی در سال ۱۴۰۳ توضیح داد: در سه پروسه درصدد هستیم تا این دوره‌های آموزشی را ارائه کنیم و از طریق کمیسیون فرش اتاق تعاون ایران، سه کارگروه تخصصی در حوزه فرش و صنایع دستی تشکیل دادیم.

«تجارت» از آثار مثبت خروج حاکمیت در واردات نهاده گزارش می‌دهد

گروه صنعت و تجارت: انحصار در واردات نهاده دامی و چالش‌های فراوان در عرصه تنظیم بازار، حالا با اقدامات جدید در حال برطرف شدن است و به نظر میرسد رویکرد دولت چهاردهم نیز انحصارزدایی در واردات نهاده خواهد بود تا از این ناحیه تولیدکنندگان دغدغه‌ای نداشته باشند.
به گزارش تجارت، کمیسیون کشاورزی مجلس سال گذشته اعلام کرده بود:در بحث نهاده های دامی یک ناهماهنگی برای واردات وجود دارد، علی رغم اینکه بارها مکاتبه کردیم که بحث نهاده های دامی نباید انحصاری شود، و باید رقابت ایجاد شود، چرا که بسیاری اعلام آمادگی کردند تا واردات را انجام دهند و حتی بیان کردند که حاضر هستیم دولت ۶ ماه پس از واردات پول را به حسابمان واریز کند.
در همین خصوص،سرپرست شرکت پشتیبانی امور دام از عدم تمایل بخش حاکمیتی این شرکت در ورود به موضوع نهاده‌های دامی خبر داد. محسن سلامی در دیدار اعضای هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی و نماینده انجمن غلات کشور ضمن تاکید بر سپردن امور اجرایی به بخش خصوصی گفت: شرکت پشتیبانی امور دام به دنبال انجام وظایف حاکمیتی و مدیریتی تمایلی برای ورود به بازار ندارد و توان خود را در تعادل‌بخشی و ایجاد ثبات بازار داخل به کار خواهد بست.
وی با تاکید بر ظرفیت بخش خصوصی در کم کردن مسوولیت‌های اجرایی دولت افزود: به دنبال کاستن از بار مالی اضافه بر شرکت پشتیبانی امور دام هستیم و بنابراین آمادگی داریم انجام برخی از امور را به بخش خصوصی بسپاریم.

گام مهم برای تسهیل واردات نهاده دامی
حمیدرضا کاشانی رئیس اتحادیه مرغداران میهن اخیرا در گفتگویی در خصوص اقدامات انحصارزدا در واردات نهاده گفت:در راستای اعتماد دولت به بخش خصوصی، مقامات عالی وزارت جهاد کشاورزی توانستند با بخش خصوصی ملاقات و سپس مشکلات خود را مطرح کنند. مداخله دقیق و اثرگذار شرکت‌های دولتی در بازار نیز جزو موارد دیگری است که موجب شد تا سوداگری و سوء استفاده‌های برخی از افرادی که مستعد ایجاد التهاب در بازار بودند کنترل و تامین نهاده به خوبی انجام شود. با آغاز دولت سیزدهم بخش بازرگانی جهادکشاورزی در زمینه تامین نهاده عملکرد بسیار مناسبی داشته است. ورودی نهاده‌ها در کشور با تنوع همراه است که تاکنون چنین تنوعی نداشتیم. با آغاز دولت سیزدهم، تلاش معاون اول رئیس جمهور، وزیر اسبق جهاد کشاورزی، وزیر کنونی و قسمت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، مسئله تامین منابع متنوع از کشورهای آسیایی بسیار مورد توجه واقع شد. حدود هفت سال بود که کشورهای روسیه و هندوستان ما را بایکوت کرده بودند و هیچ وارداتی از آن‌ها نداشتیم اما در حال حاضر وقتی یک مرغدار برای تامین نهاده‌های مورد نیاز به این کشورها می‌رود، تامین‌کننده‌های بسیار زیادی در بازار وجود دارند و این روش و مداخله در بازار به تنظیم بازار و تامین نهاده در بخش بازرگانی بسیار کمک کرده است.
وی بیان کرد:طی سالیان گذشته واردات نهاده غالبا توسط بخش خصوصی انجام می‌شد. دولت نیز در تنظیم بازار و واردات نهاده مداخله داشت اما طی دو سال گذشته تفاوت مداخله در بخش بازرگانی با سالیان گذشته، فهم دقیق بازار و بازرگانی است به این معنا که شما می‌دانید برای تامین نیازهای یک بازار باید چه اقداماتی انجام شود و درآینده چه چالش‌هایی ممکن است وجود داشته باشد و به نوعی می‌توانید شرایط را پیش‌بینی کنید.
نوع عملکرد؛ رویکرد تحکمی بر واردکننده نیست. باید رویکرد تنوع و ایجاد تسهیل‌گری برای باقی واردکنندگان داشته باشیم که بتوانند نهاده‌های مورد نیاز کشور را با فهم بازرگانی و حمایت درست وارد کشور کنند. این رویکرد امروزه در وزارت جهاد کشاورزی و دولت سیزدهم مشهود است و آثار آن در بخش تامین نهاده نیز چشمگیر است. کاشانی افزود:تاثیرات به گونه‌ای نیست که واردات و صادرات را وارد حاشیه کند. بهترین منبع تامین ذرت کشور، روسیه است و طی ۶ ماه گذشته، روسیه در تامین ذرت سهم بزرگی داشته است. ما منابع تامین بسیار گسترده‌ و متفاوتی داریم. طی سالیان گذشته تامین نهاده مورد نیاز کشور تنها از آمریکای جنوبی صورت می‌گرفت و توجه ما به کشورهایی همچون برزیل و آرژانتین بود. برای تامین سویا نیز از ترکیه و هندوستان وارد می‌کردیم که از جمله باکیفیت‌ترین سویاها متعلق به هندوستان بود و مورد تایید بخش تولید کنندگان ما است.نوع نگاه ما به حوزه تامین نهاده بسیار مهم است. در برخی مواقع، منابع تامین و منابع تخصیص ارز را به چند شرکت محدود می‌کنیم اما در برخی مواقع نیز به تنظیم بازار، به‌صورت وسیع‌تری توجه می‌شود و بازیگران بیشتری نیز به حوزه تجارت وارد می‌شوند که موجب تسریع واردات نهاده به کشور می‌شود همانطور که امروزه واردات از روسیه به کشور سرعت بالایی دارد و تحریم‌ها تقریبا بر آن تاثیری ندارند، به‌طور کلی واردات‌ها