پزشکیان و اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای،موضع ایران برای تنش‌زدایی منطقه‌ای و جهانی را تشریح کردند

گروه سیاسی: مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور کشورمان و هیات همراه او در فضایی پیچیده و پر بحران عازم هفتادونهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد شده‌اند. علاوه بر تنش‌های انباشته شده میان تهران با کشورهای غربی، سفر هیات ایرانی به نیویورک در شرایطی صورت گرفت که صحنه خاورمیانه و جنگ با بحران‌های بزرگ همچون جنگ غزه، حملات رژیم صهیونیستی به لبنان و نیز تداوم جنگ اوکراین مواجه است.
به گزارش «تجارت»، پزشکیان در شرایطی به عنوان رئیس‌جمهور ایران عازم نیویورک شده است که نقش‌آفرینی تهران به فراتر از حوزه خاورمیانه گسترش پیدا کرده است. اکنون نقش ایران در مقیاسی جهانی در صجنه معادلات بین‌الملل مورد توجه واقع شده است که همین امر ماموریت دیپلماتیک پزشکیان و همراهانش در هفتادوهفتیمن نشست مجمع عمومی سازمان بیش از بیش دشوار کرده است.

ماموریت ویژه هیات ایرانی در نیویورک برای گره گشایی از مذاکرات با غرب
همانند تمامی سال‌‌های اخیر مهم‌ترین ماموریت تیم ایرانی در ارتباط با موضوع پرونده هسته‌ای و مذاکرات با کشورهای غربی است. بعد از روی کار آمدن دولت چهاردهم، سید عباس عراقچی، سکاندار دستگاه دیپلماسی در چندین نویت با صراحت از آمادگی ایران برای آغاز دور جدید مذاکرات با غرب سخن به میان آورد. همزمان در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رویکرد هر یک از دونالد ترامپ و کامالا هریس درباره احیای توافق هسته‌ای با تهران، بار سنگینی را بر دوش تیم دیپلماتیک کشورمان در نیویورک قرار داده است. اهمیت این موضوع به اندازه‌ای است که مقام‌های سیاسی کشورمان کانون تمرکز گفت‌وگوهای خود در سازمان ملل را در همین راستا تنظیم کرده‌اند. در مهم‌ترین نشست مرتبط با این مساله مهم، «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است با «شارل میشل» رئیس شورای اروپا دیدار و رایزنی کرد. پزشکیان دراین دیدار با بیان اینکه «دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران هم در داخل کشور و هم در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی به دنبال گسترش تفاهم، همدلی و همکاری است» تصریح کرد: البته عبور از حصار اندیشه‌ها و باورها کار ساده‌ای نیست و نیاز به زمان دارد اما ما به دنبال رسیدن به یک زبان و نگاه مشترک برای همکاری با دیگر کشورها در عرصه‌های مختلف در جهت پیشرفت متقابل هستیم و گفت‌وگو و تفاهم تنها راه رسیدن به این نگاه و زبان مشترک است. شارل میشل نیز در این دیدار خاطر نشان کرد: انتخاب جناب‌عالی به ریاست جمهوری را پنجره و فرصت جدیدی برای احیای گفت‌وگوها با اتحادیه اروپا می‌دانیم. ما دیدگاه‌های شما را به دقت بررسی کرده و معتقدیم که می‌توانیم روحیه و اصول مورد تاکید جناب‌عالی را به‌ویژه در مسئله احترام به تنوع افکار، تساهل و رواداری، مبنای تعاملاتی سازنده قرار دهیم. در سطحی دیگر، سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران دوشنبه شب به وقت محلی در ادامه دیدارهای خود در نیویورک با «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار و گفتگو کرد. عراقچی و گروسی درباره تقویت روابط و همکاری ها میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفتگو و تبادل نظر کردند. «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طی پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: دیدار و برقراری مجدد تماس با عباس عراقچی، وزیر امورخارجه ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل پیش از سفر آتی من به تهران مهم بود. همچنین، معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که به همراه رئیس جمهور و وزیر خارجه در نیویورک به سر می‌برد با «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و رایزنی کرد. مجید تخت روانچی در این باره در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفتگویی صریح و سازنده با انریکه مورا داشتم در این، گفتگو به طور خاص بر موضوعات مرتبط با رفع تحریم و هسته‌ای تمرکز داشتیم». وی ادامه داد: ایران آماده است تا سهم خود را با حسن نیت انجام داده و به نگرانی ها و منافع متقابل از طریق دیپلماسی عزتمندانه بپردازد.

پیام ویژه ایران به رژیم صهیونیستی درباره جنگ غزه و لبنان
در کنار موضوع پرونده هسته‌ای، تیم دیپلماسی کشورمان کانون تمرکز خود را بر موضوع جنایات و تحرکات رژیم صهیونیستی در غره و اخبرا در لبنان معطوف کرده است. پزشکیان و همراهانش در نیویورک در باب مساله جنایات رژیم اسرائیل بر سه محور اصلی متمرکز شده‌اند. نخست، موضوع ترور جنایتکارانه اسماعیل هنیه در تهران. دوم، جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ غزه و سوم، جنگ افروزی جدید تل‌آویو در جنوب لبنان. درباره این مساله مهم، «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است، در گفت‌وگویی درباره حملات متجاوزانه گسترده رژیم صهیونیستی به لبنان به بهانه مقابله با جنبش حزب‌الله گفت که این حملات «بحرانی انسانی» است که با خطرِ ورود منطقه به جنگی‌ گسترده‌تر مواجه است. شبکه سی‌ان‌ان نوشت که پزشکیان در بخشی از گفت‌وگویی اختصاصی با «فرید زکریا» خبرنگار این شبکه هشدار داد که «خطر دامن‌گیر ‌شدن آتش رخدادهای فعلی(در لبنان) در کل منطقه وجود دارد.» سی‌ان‌ان نوشت که رئیس‌جمهور ایران در پاسخ به این سوال که آیا ایران به حزب‌الله توصیه خواهد کرد در پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی خویشتن‌داری کند، گفت که حزب‌الله با رژیمی مواجه است که «تا دندان مسلح است و به تسلیحاتی دسترسی دارد که برتر از چیزهای دیگر است.» او هشدار داد: «ما نباید اجازه بدهیم که لبنان به غزه دیگری در دستان اسرائیل تبدیل شود. حزب‌الله نمی‌تواند این کار را به تنهایی انجام دهد. حزب‌الله نمی‌تواند به تنهایی در مقابل رژیمی بایستد که کشورهای غربی، کشورهای اروپایی و آمریکا از آن دفاع و حمایت می‌کنند و (تسلیحات آن را) تامین می‌کنند». همزمان با این اظهارات پزشکیان، «محمدجواد ظریف» معاون امور راهبردی رئیس‌جمهور ایران که در هیات همراه او برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است، در گفت‌وگویی بیان کرد که دولت ایران آماده همکاری با دیگر کشورها برای پایان دادن به جنگ غزه است. شبکه ان‌بی‌سی نیوز آمریکا نوشت که ظریف در گفت‌وگو با این شبکه بیان کرد: ما می‌خواهیم به سمت جهانی صلح‌آمیزتر و باثبات‌تر برای شهروندان خود و برای شهروندان دیگر کشورها برویم. ما به دنبال جنگ نیستیم، اما از خود دفاع خواهیم کرد. او ادامه داد، پس از ترور، جامعه جهانی از ما خواست که به منظور پایان دادن به جنگ غزه خویشتن‌داری کنیم، اما وعده یک توافق آتش‌بس هرگز محقق نشد. نکته قابل توجه این که هشدارهای رئیس جمهوری ایران به رژیم صهیونیستی در جریان یک نشست خبری با خبرنگاران در نیویورک، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جنوب آسیا داشته است. روزنامه ایندین اکسپرس روز سه شنبه گزارش داد: مسعود پزشکیان می‌گوید که اسرائیل در تلاش برای گسترش جنگ در خاورمیانه است و هشدار داد که تل آویو در حال پهن کردن دام برای کشاندن ایران به یک جنگ گسترده است. به نوشته این روزنامه هندی، رئیس جمهوری ایران خطاب به گروهی از خبرنگاران گفت که تهران به دنبال تشدید خشونت‌های جاری در غزه یا درگیری‌ها در مرز جنوب لبنان نیست. این رسانه همچنین از پزشکیان نقل کرد: «درحالیکه اسرائیل مدعی است که یک جنگ بزرگتر نمی‌خواهد، اقدام‌های آن چیز دیگری را می‌گوید.»

پیام همراهی مذاکره‌کنندگان ارشد برجام در سفر پزشکیان به نیویورک
خبرنگار آمریکایی نوشت حضور دیپلمات‌های «کارآزموده» ایرانی در هیات همراه رئیس‌جمهور ایران در سفر به نیویورک، نشان‌دهنده آماده شدن ایران برای مذاکره با غرب برای حل‌وفصل مسائل، از جمله پرونده هسته‌ای است.
به گزارش ایسنا، «لورا روزن» خبرنگار ارشد آمریکایی در یادداشتی درباره سفر هیات بلندپایه ایران به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، نوشت که حضور «محمد جواد ظریف» دیپلمات کارآزموده و مذاکره‌کنندگان هسته‌ای پیشین در کنار «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در این سفر به مقر سازمان ملل نشان می‌دهد که ایران در حال آماده شدن برای مذاکره است.
در این یادداشت که در پایگاه خبری دیپلماتیک منتشر شده، آمده است: شاید مهم‌ترین موضوع از سفر اول مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور جدید ایران به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در این هفته، هیاتی است که او به همراه خود آورده بود. این هیات، به‌ویژه، شامل «محمدجواد ظریف» دیپلمات کارآزموده و وزیر امور خارجه پیشین ایران است که مشاور پزشکیان است، همچنین معاونان پیشین ظریف نیز در این هیات حضور دارند که نقش مهمی در مذاکرات هسته‌ای ۲۰۱۶ داشتند، از جمله «عباس عراقچی» وزیر امور خارجه فعلی ایران و «مجید تخت‌روانچی» معاون سیاسی عراقچی. تمامی آن‌ها در جلسه پزشکیان با خبرنگاران در نیویورک حاضر بودند. روزن در این یادداشت مطرح کرد: پیامی که همراهان هیات ایرانی فرستاد این بود که ایران در حال به کار بستن نهایت تلاش خود به منظور آماده شدن برای ازسرگیری دیپلماسی با غرب، در صورت آماده بودن ۶ کشور دیگر (عضو توافق هسته‌ای) است. احتمال می‌رود همراهان فرصتی برای صحبت کردن با کارشناسان و شاید برخی مقامات رسمی پیشین برای ارائه توضیحات تازه درباره دیدگاه‌های خود و ایجاد زمینه‌ای برای مذاکرات آتی پس از روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا بیابند. در ادامه این یادداشت با اشاره به اظهارات پزشکیان در نشست با مدیران رسانه‌های آمریکایی آمده است: پزشکیان تاکید کرد که ایران امیدوار است به میز مذاکرات بازگردد و به دنبال بی‌ثباتی نیست. ما درباره برجام(توافق هسته‌ای) ۱۰۰ بار گفته‌ایم که آماده پایبندی به تعهدات و توافقات خودمان هستیم. امیدواریم پای میز برویم و مذاکره کنیم تا به ارتقای صلح و امنیت در جهان کمک کنیم.

حزب الله لبنان آغاز رسمی جنگ با رژیم صهیونیستی را اعلام کرد

گروه سیاسی: در شرایطی که جنایت رژیم صهیونیستی در منطقه با حملات ظالمانه و کوبنده به جنوب لبنان ابعادی جدیدتر به خود گرفته است؛ حزب الله علیه رسما علیه تل‌آویو اعلام جنگ کرد. حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای آغاز رسمی جنگ با رژیم صهیونیستی در حمایت از ملت پایدار فلسطین در نوار غزه و مقاومت شجاعانه و شریف آن و دفاع از لبنان و ملت آن را اعلام کرد. به گزارش «تجارت»، اعلام جنگ حزب‌الله علیه تل‌آویو در شرایطی است کع ارتش رژیم صهیونیستی از موج جدید حملات به لبنان خبر می‌دهد و همزمان سران این رژیم به تهدیدات لفظی خود ادامه می‌دهند. گستره جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد تل‌آویو در اندیشه تکرار جنایات چند وقت اخیر خود در غزه است. رژیم صهیونیستی مدعی حمله به نظامیان حزب الله است اما شواهد امر به وضوح از شهادت غیرنظامیان حکایت دارد. در واقع، رژیم صهیونیستی درحالی مدعی هدف قرار دادن مواضع نظامی حزب الله در این حملات است که در نتیجه تجاوزات به جنوب و شرق لبنان و نقاط دیگر لبنان تا بدین لحظه ۵۵۸ تن ازجمله ۵۴ کودک و ۹۴ زن شهید و هزار و ۸۳۵ نفر نیز زخمی شدند و موج عظیمی از آوارگی در شهرها و روستاهای جنوب به دلیل بمباران بی‌سابقه از هشتم اکتبر گذشته به ثبت رسید. حزب‌الله لبنان نیز در واکنش به این جنایات، حملات متعددی را به شمال فلسطین اشغالی انجام داد. این حملات منجر به ترس و وحشت صهیونیست‌ها شد و شهر اشغالی «حیفا» را به تعطیلی کشاند.
تاکید تل‌آویو بر انجام حملات کوبنده
«هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در این رجزخوانی گفت: ما به حزب‌الله آتش‌بس نخواهیم داد و باید با قدرت کامل ادامه دهیم. طبق گزارش شبکه المیادین، وی افزود: امروز ما سرعت عملیات تهاجمی خود را تسریع و تقویت خواهیم کرد؛ چراکه شرایط فعلی مستلزم ادامه روند فزاینده در همه جبهه‌ها است. در همین راستا، ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که طی امروز (دیروز سه‌شنبه) ۲ موج حمله را به لبنان انجام داده و موج جدید را آغاز کرده است. ارتش رژیم اشغالگر مدعی شد که در این حملات مواضع مرتبط با حزب‌الله را بمباران کرده است. رژیم صهیونیستی در دور جدید حملات به لبنان مناطق «برعشیت»، «صدیقین» و «المنصوری» را هدف قرار داد. همچنین نیروهای اشغالگر اسرائیل البازوریه، القلیله، بیت لیف و مرکبا در جنوب لبنان را هدف قرار دادند. حارث، شهابیه و دیبین در جنوب لبنان نیز از مناطقی بودند که در موج جدید حملات هدف قرار گرفتند. همچنین یک منزل در اطراف مرجعیون هدف بمباران قرار گرفت. ارتش رژیم صهیونیستی صبح دوشنبه نیز حملات تجاوزکارانه گسترده خود به مناطقی در جنوب و شرق لبنان را آغاز کرد و این حملات همچنان ادامه دارد.

سخنگوی دولت در نشست خبری اعلام کرد

گروه سیاسی: سخنگوی دولت درباره بررسی مجدد اف‌ای‌تی‌اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: موضوع با هماهنگی مجمع تشخیص مصلحت نظام و با رعایت منافع ملی در حال پیگیری است.
اولین نشست خبری فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، در ابتدای اولین نشست خبری فاطمه مهاجرانی با تاکید بر اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران با ابراز تأسف عمیق از حادثه دلخراش طبس این واقعه را به خانواده جانباختگان و ملت ایران تسلیت می‌گوید، یادآور شد: دولت با جدیت برای بهبود شرایط کاری و ضوابط ایمنی تلاش می‌کند تا از تکرار این فجایع جلوگیری شود. وی افزود: همچنین گزارشی از سوی هیئت دولت در این زمینه تهیه و به مردم ارائه خواهد شد. سخنگوی دولت تأکید کرد: این فاجعه نه تنها قلب خانواده‌های جان‌باختگان را جریحه‌دار کرد، بلکه بار دیگر ضرورت بازنگری و اصلاح قوانین و رویه‌های مرتبط با ایمنی محیط کار را نمایان ساخت. همچنین در پی دستور وزیر کار، مقرر شد که کمیته‌ای تخصصی به منظور بررسی استانداردهای ایمنی معادن در ایران و بازنگری موارد غیرکارآمد تشکیل شود.

رئیس جمهور حامل پیام صلح پایدار و منصفانه برای همه ملت‌هاست
مهاجرانی با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک تاکید کرد: دکتر پزشکیان و هیئت همراه در سفر به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دورانی که یک نسل‌کشی تمام‌عیار در غزه و توأم با رفتارهای منزجرکننده و دیوانه‌وار یک رژیم نژادپرست و تداوم این حملات در لبنان، ملت‌های منطقه را در آستانه تهدید و جنگ قرار داده، حامل پیام صلح پایدار و منصفانه برای همه ملت‌هاست.

قدردانی از رهبر انقلاب
سخنگوی دولت با اشاره به موافقت مقام معظم رهبری با عفو، تخفیف و تبدیل مجازات حدود سه هزار نفر از محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب، گفت: جا دارد از این اقدام در آغاز هفته وحدت که در راستای افزایش وفاق ملی است تشکر و قدردانی کنیم.
نظر دولت نسبت به تعطیلی پنجشنبه‌ها
سخنگوی دولت، همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نظر دولت نسبت به تعطیلی روز پنجشنبه، گفت: آنچه در دولت مطرح شد، بازگشت به لایحه ارسالی در دولت سیزدهم است.

دولت به دنبال اجرای برنامه هفتم توسعه است
مهاجرانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر برنامه دولت برای استفاده بیشتر از برق هسته‌ای، اظهار کرد: همانطور که از ابتدا تاکید کردیم دولت به دنبال اجرای برنامه هفتم توسعه است. اجرای احکام قانونی وظیفه دولت است و در همین راستا گام خواهد برداشت و با استفاده از تمام ظرفیت‌ها از جمله دانش‌بنیان‌ها تلاش می‌کند تا ظرفیت برق هسته‌ای را از هزار مگاوات به سه هزار مگاوات افزایش دهد.

برنامه سازمان بورس برای ارتقای حاکمیت شرکتی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار برنامه خود برای ارتقای حاکمیت شرکتی در بورس را اصلاح دستورالعمل شرکت‌ها، ارتقای منشور کمیته‌ها و تفکیک سیاست‌گذاری از اجرا اعلام کرد که در اولویت این سازمان برای کاهش ریسک در بازار است. حجت اله صیدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اولویت‌های جدید سازمان بورس برای بهبود بازار سرمایه و تبدیل حاکمیت شرکتی به یک نظام حاکمیتی کاملا حرفه‌ای گفت: در رابطه با موضوع حاکمیت شرکتی سه اقدام باید صورت بگیرد. وی افزود: در قدم اول باید دستورالعمل‌های مربوط به حاکمیت شرکتی در شرکت‌های بورسی به روزرسانی شود. در قدم بعد اصلاح و ارتقای منشور کمیته‌های شرکت‌ها در دستور کار است و در نهایت باید تمایز و تفکیک سیاست‌گذاری از اجرا در شرکت‌های بورسی، محقق شود تا شاهد ارتقا در بحث حاکمیت شرکتی در شرکت‌های بورسی باشیم. گفتنی است؛ صیدی، اخیرا در رابطه با برنامه‌ها و اولویت‌های خود در سازمان بورس به بحث اصلاح حاکمیت شرکتی در بورس اشاره کرده و گفته بود که موضوع حاکمیت شرکتی در بورس یک موضوع کاملا جدی است و ما باید حاکمیت شرکتی را به یک نظام حاکمیتی کاملا حرفه‌ای تبدیل کنیم و این موضوع از دیگر اهداف ما در سازمان بورس است که باعث کاهش و مدیریت ریسک در بازار می‌شود.

 

امیدواری سرمایه‌گذاران به آینده بورس افزایش پیدا کرده است

یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: باید امکان حضور سازمان بورس در جلسات دولت و کمیته‌های تخصصی مرتبط با تصمیمات بازار سرمایه فراهم شود.سازمان بورس نیز باید با تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌های کاری، مطالعات لازم را در زمینه لایحه بودجه انجام دهد و خوراک لازم را برای تصمیم‌گیری‌ دولت و مجلس فراهم کند محمد اقبال‌نیا در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، گفت: فصل بررسی لایحه بودجه در دولت و مجلس در سال‌های اخیر به دغدغه تولیدکنندگان و فعالان بازار سرمایه تبدیل شده است. رییس هیات مدیره شرکت سبدگردان آسمان، با اعلام اینکه سرمایه‌گذاری و تولید، نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت است، افزود: تغییر قوانین و مقررات مرتبط با تولید در قالب احکام بودجه، ضمن آسیب به فرآیند تشکیل سرمایه، سبب از بین رفتن انگیزه برای تولید می‌شود. اقبال‌نیا با تاکید بر تغییر سالانه فرمول و نحوه محاسبه قیمت گاز خوراک، بهره مالکانه معادن، عوارض صادراتی و احکام مالیاتی گفت: این تغییرات مداوم، همگی عاملی در جهت افزایش هزینه بنگاه‌ها و خروج تولید از صرفه اقتصادی است. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در بسیاری از موارد شاهد نبود تناسب مابین قیمت تعیین شده برای گاز خوراک و حق انتفاع معادن با سطح بین‌المللی و منطقه‌ای بوده‌ایم که این امر به تضعیف قدرت رقابت بنگاه‌ها، کاهش ارزآوری و کوچ سرمایه‌ها به بازارهای غیرمولد منجر شد.

«تجارت» از تعارضات در سیاست های اقتصاد کلان گزارش می دهد

گروه اقتصاد کلان: مسئله جزیره ای کار کردن بخش ها و دستگاه های مختلف اقتصادی در کشور یکی از افت های مهم اقتصاد ایران است که در سالیان گذشته به شکل جدی وجود داشته است. به نظر می رسد که عدم انسجام و اجماع در تصمیم سازی های اقتصادی ریشه اصلی این مشکل است. به عنوان نمونه میان سازمان برنامه و بانک مرکزی چشم انداز روشنی از همکاری در ادوار مختلف وجود نداشته است. همین مسئله سبب شده است که خیلی از مشکلات و چالش های اقتصادی طی سالیان طولانی حل و فصل نشود و در جای خود پابرجا بماند. از این منظر همان طور که اجماع در سطح سیاسی لازم است باید به سمت اجماع سازی میان ارکان تصمیم ساز اقتصاد کشور نیز حرکت کرد. به گفته کارشناسان تیم اقتصادی ناهماهنگ، کابوس همیشگی دولت‌های ایران است. ناهماهنگی‌ای که نه تنها به نفع کشور نیست، بلکه می‌تواند به اتخاذ تصمیمات غلط منجر شود. در واقع هماهنگی و تعامل وزیر اقتصاد و روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه می‌تواند چشم انداز اقتصادی روشنی را ترسیم کند. تجربه دولتهای گذشته نشان میدهد که یکی از اساسی ترین موضوعات در رفع مشکلات و ایجاد رونق اقتصادی موثر، هماهنگی تیم اقتصادی دولت است. چالش ها و بحران های دولت های گذشته بیانگر ناهماهنگی بین دستگاه های اقتصادی همچون سازمان مدیریت و برنامه ریزی، وزارت خانه های اقتصاد، صمت، جهاد کشاورزی، بانک مرکزی و دیگر بخش های اقتصادی دولت ها بوده است. به نوعی که اساسی ترین چالش ها را در تقابل بین این دستگاه ها شاهد بوده ایم. بین دستگاههای اقتصادی دولت در ادوار گذشته نه تنها تعامل نبوده، بلکه شاهد ناهماهنگی بوده ایم. در یکی از جدی ترین چالش ها، تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی تا واردات و ترخیص از گمرک است که در تمامی دولت ها چالشی جدی وجود داشته است. در واقع تصمیم ‌گیری‌های متناقض، تغییر مداوم سیاست‌ ها و عدم وجود انسجام در تصمیم ‌سازی‌های اقتصادی، از جمله پیامدهای این ناهماهنگی‌ها بوده است. نمونه بارز این مسئله، سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی در دولت دوازدهم و سیزدهم بود که با وجود انتقادات فراوان، به دلیل اختلاف نظرهای داخلی ادامه یافت و در زمان حذف هم اجماعی در خصوص آن وجود نداشت. از این رو اهمیت هماهنگی در تیم اقتصادی بر هیچکس پوشیده نیست. اما این هماهنگی نباید به قیمت اتخاذ تصمیمات غلط و زیان‌بار تمام شود. هماهنگی واقعی زمانی حاصل می‌شود که اعضای تیم اقتصادی بر سر اهداف مشترک و سیاست‌های درست به توافق برسند. در این خصوص سید علی حسینی، عضو اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر لزوم تداوم روند کاهشی تورم و نقدینگی و همچنین کنترل و مدیریت بازار ارز در دولت چهاردهم اظهار داشت: مهمترین نکته در تداوم کاهش تورم و روند مدیریت و کنترل بازار، وفاق و هماهنگی مدیران بخش اقتصادی دولت چهاردهم است. خوشبختانه عبدالناصر همتی به عنوان وزیر اقتصاد سابقه ریاست بانک مرکزی را دارد که می‌توانند در تعامل و همکاری با محمدرضا فرزین؛ رئیس کل بانک مرکزی و همچنین با رئیس سازمان برنامه و بودجه، برنامه‌های مطلوبی را تدوین و اجرایی کنند. وی ادامه داد: بی‌تردید این هماهنگی و وفاق در روند اجرای دقیق و جامع برنامه اقتصادی می‌تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی را حل و فصل کند و یا در نهایت، فشار آن را به حداقل برساند. تجربه نشان داده یکی از آثار ناترازی در اقتصاد ما عدم هماهنگی در روند سیاستگذاری و فعالیت مدیریت اقتصادی است که امیدوارم این موضوع در دولت چهاردهم مد نظر قرارگیرد. این فعال اقتصادی به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه نیز اشاره کرد و گفت: از صحبت‌های اخیر عراقچی اینطور برمی‌آید که وی و همکارانش در وزارت امور خارجه نگاه ویژه و جدی‌تری به دیپلماسی اقتصادی و ارزی دارند که مطمئنا این روند در صورت اجرایی شدن می‌تواند اثرات تحریم‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد. گواه این ادعا اینجاست که حتی همین اظهارات مثبت و امیدبخش وزیر امور خارجه، توانسته در روز‌های اخیر در بازار تاثیر مثبت بگذارد و بسیاری از فعالان اقتصادی و تجار را به آینده دلگرم کند. حسینی با تاکید بر لزوم همکاری بیشتر دولت با بخش خصوصی اظهار کرد: با توجه به اهداف و وعده‌های دولت پزشکیان، می‌توان به همکاری بیشتر دولت و بخش خصوصی امیدوار شد. مطمئنا دولت می‌تواند به کمک بخش خصوصی، ضمن به گردش در آوردن چرخ تولید، در بخش صادرات و ارزآوری نیز گام‌های موثری بردارد و اقتصاد ایران را به رشد و شکوفایی بیشتر برساند؛ البته در روز‌های اخیر، تغییرات مثبتی در سیاست دولت و برنامه‌های تیم اقتصادی دیده می‌شود که مطمئنا نویدبخش روز‌های روشن در اقتصاد ماست. در حال حاضر باید دید که دولت چهاردهم به چه سمتی می رود و آیا وزارتخانه ها و دستگاه های اقتصادی در این دوره با یکدیگر هماهنگ عمل خواهند کرد و یا آنکه تجربه دولت های اخیر و تعارضات در تصمیم سازی و سیاست ها تکرار می شود.

«تجارت» از آخرین وضعیت بازار سرمایه گزارش می دهد

شاخص بورس در جریان معاملات دیروز بازار سرمایه، با رشد ۳۶ هزار واحدی مواجه شد. در جریان دادوستدهای دیروز بازار سرمایه، بیش از 12میلیارد و 760میلیون سهم و حق تقدم به‌ارزشی بالغ بر 6هزار و 660میلیارد تومان در بیش از 284هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 36 هزار و 112واحدی در ارتفاع 2 میلیون و 152هزار و 650واحد قرار گرفت. بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز گذشته به نام نمادهای معاملاتی فولاد، فملی و فارس شد و در مقابل نمادهای معاملاتی شیران، وصندوق و فولاژ با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند. بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 5میلیارد و 625میلیون ورقه به‌ارزش 14هزار و 391میلیارد تومان در 165هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 219واحد رشد کرد و در ارتفاع 22هزار و 297واحد قرار گرفت. در این بازار هم دیروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای آریا، هرمز و خاور شد و در مقابل نمادهای معاملاتی کگهر، گلدیرا و ثپردیس بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند. بازار سهام از ابتدای هفته روند سبزی را طی کرد و این موضوع در بورس دیروز به بهترین شکل ممکن دنبال شد. چرا که ارتفاع شاخص کل بیشتر از 36 هزار واحد بالا رفت و حجم معاملات نیز رقم قابل توجهی را ثبت کرد.

تحلیل بازار سه شنبه
معاملات بورس دیروز به نحوی رقم خورد که شاخص کل در جهت کندل روز معاملاتی دوشنبه خود رفتار کرد. به طوری که در پایان بورس دیروز، شاخص کل با افزایش 36 هزار و 112 واحدی که معادل 1.71 درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات دیروز در سطح دو میلیون و 152 هزار واحدی ایستاد. در طرف دیگر قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز بالا رفته است؛ به طوری که شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس دیروز 10 هزار و 32 واحد که معادل 1.44 درصد این شاخص است افزایش ارتفاع داد و به سطح 705 هزار واحدی رسید.
گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران در روز گذشته ، حجم معاملات را 13.4 میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را پنج هزار و 554 میلیارد تومان نشان می‌دهد.
ورود و خروج پول حقیقی
مانند روند روز معاملاتی گذشته ورود و خروج پول حقیقی، این تراز مهم دیروز نیز مثبت بود. به طوری که در پایان بورس دیروز حدود 405 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار سهام شد. موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد، این است که تا لحظه تنظیم این گزارش حدود 36 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده است. بورس تهران در انتهای معاملات سهام روز دوشنبه شاهد جهش بیش از 40 درصدی ارزش معاملات خرد بود؛ در حالی که دامنه نوسان قیمتی همچنان 3 درصد است. بورس تهران معاملات سهامی روزهای ابتدایی مهر ماه را با صعود شاخص‌های سهامی آغاز کرده است. در انتهای معاملات دیروز، شاخص کل بورس تهران 17 هزار و 616 واحد نسبت به روز کاری دوشنبه بالاتر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 116 هزار و 537 واحد رسید. دیروز خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار چرخش داشت و مثبت شد. در انتهای معاملات دیروز بازار سهام 345 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد. دیروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 41 درصدی نسبت به روز یکشنبه به رقم 5 هزار و 325 میلیارد تومان رسید. این سطح از ارزش معاملات خرد در اواسط تیر ماه تجربه شده بود. در معاملات دوشنبه، 293 نماد صف خرید داشتند و 47 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. در معاملات امروز بازار سهام 19 درصد نماد‌ها قرمزپوش بودند و 81 درصد نقشه معاملات سبز رنگ بود. سرانه فروش هر کد حقیقی در سطح 41.6 میلیون تومان قرار گرفت و سرانه خرید در محدوده 27.5 میلیون تومانی ایستاد. معاملات روز سه‌شنبه پس از فتح سطح مقاومتی شاخص کل و با تغییر روند جریان پول حقیقی و ورود آن به موقعیت‌های سهامی آغاز شده است. بازار سهام معاملات امروز را با رشد تراز قابل توجه شاخص‌های سهامی پیش می‌برد و شاهد رنگ سبز یک دستی در نقشه معاملات هستیم. احتمالا بورس تهران امروز ارزش معاملاتی در سطح روز قبل داشته باشد ولی به نظر می‌رسد ورود جریان پول حقیقی تشدید شده باشد. به گفته کارشناسان بازار سهام با وجود اینکه تنش های منطقه ای همچنان ادامه دارد، اما سیگنال مثبت از نیویورک به بورس تهران باعث شد تا معاملات مثبت دنبال شود. رئیس جمهور در سفر خود به نیویورک در مصاحبه هایی که با مقامات و رسانه ها داشته اعلام کرد که ایران آمادگی دارد تا درباره مسائل مختلف پای میز مذاکره بیاید.

سرمقاله

محمد اقبال نیا
کارشناس بازار سرمایه

فصل بررسی لایحه بودجه در دولت و مجلس در سال‌های اخیر به دغدغه تولیدکنندگان و فعالان بازار سرمایه تبدیل شده است. باید امکان حضور سازمان بورس در جلسات دولت و کمیته‌های تخصصی مرتبط با تصمیمات بازار سرمایه فراهم شود.سازمان بورس نیز باید با تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌های کاری، مطالعات لازم را در زمینه لایحه بودجه انجام دهد و خوراک لازم را برای تصمیم‌گیری‌ دولت و مجلس فراهم کند. تغییر قوانین و مقررات مرتبط با تولید در قالب احکام بودجه، ضمن آسیب به فرآیند تشکیل سرمایه، سبب از بین رفتن انگیزه برای تولید می‌شود. این تغییرات مداوم، همگی عاملی در جهت افزایش هزینه بنگاه‌ها و خروج تولید از صرفه اقتصادی است. در بسیاری از موارد شاهد نبود تناسب مابین قیمت تعیین شده برای گاز خوراک و حق انتفاع معادن با سطح بین‌المللی و منطقه‌ای بوده‌ایم که این امر به تضعیف قدرت رقابت بنگاه‌ها، کاهش ارزآوری و کوچ سرمایه‌ها به بازارهای غیرمولد منجر شد. باید تدابیری برای توقف تامین کسری بودجه دولت از جیب تولیدکننده و سهامداران شرکت‌ها اندیشید وبرای تبدیل تولید و حضور در بازار سهام به عنوان سودآورترین فعالیت در کشور اقدام کرد. انتظار می‌رود در شرایط سخت اقتصادی که با تحریم و انواع ناترازی‌ها در داخل کشور مواجه هستیم، دولت و مجلس این موارد را از طریق ارایه مشوق‌ها و تعیین فرمول‌های بلندمدت از احکام بودجه سالانه خارج کنند تا دیگر با تغییر دولت‌ها و تحت تاثیر سلیقه‌ها و برداشت‌های متفاوت افراد، شاهد وضع قوانین خلق‌الساعه نباشیم. با رخ دادن چنین اتفاقاتی، علاوه بر رونق سرمایه‌گذاری در بازار سهام، زمینه تقویت انگیزه برای حضور سرمایه‌گذاران با نگاه‌ بلندمدت در این بازار فراهم می‌شود. جهت‌گیری اقدامات دولت و مجلس باید به گونه‌ای باشد که انگیزه فعالیت‌ کوتاه‌مدت و سفته‌بازانه در بازارهای غیرمولد مانند بازار طلا، ارز و رمز ارزها به حداقل برسد و سود فعالیت‌های تولیدی و به تبع آن بورس به میزان چشمگیری افزایش یابد. در این شرایط با حضور بلندمدت مردم در بازار سهام، امکان تامین مالی تولید و زیرساخت‌های کشور فراهم شده و می‌توان به تدریج با پشت سر گذاشتن مشکلات کشور در حوزه‌های مختلف، به رشد و ‌توسعه اقتصادی پایدار و افزایش سطح رفاه جامعه کمک کرد.سازمان بورس باید با تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌های کاری، مطالعات لازم را در زمینه لایحه بودجه انجام دهد و خوراک لازم را برای تصمیم‌گیری‌ دولت و مجلس فراهم کند. در بسیاری از موارد شاهد بوده‌ایم که به دلیل ارایه اطلاعات غلط یا نبود اطلاعات کافی، تصمیماتی اتخاذ شده که به تولید و بازار سهام آسیب زده است. اگر سازمان بورس بتواند از طریق تشکیل کمیته‌های تخصصی و بررسی‌های تطبیقی و مقایسه‌ای، تجارب مشابه در دنیا و منطقه را در اختیار دولت و مجلس قرار دهد می‌توان با ادله و مستندات کافی آنها را نسبت به اتخاذ تصمیمات بهتر متقاعد کرد. پس از گذشت ۳ سال بسیار سخت، اکنون امیدواری سرمایه‌گذاران به آینده بورس تحت تاثیر محورهای مورد تاکید تیم اقتصادی دولت و رییس سازمان بورس افزایش پیدا کرده است. همچنین بازار در چند وقت گذشته، نسبت به مسایل حاشیه‌ای و منطقه‌ای واکنش کمتری را از خود نشان می‌دهند و بیشتر تحت تاثیر مسایل داخلی و مؤلفه‌های اقتصادی روند خود را در پیش گرفته است.

یادداشت

محمود واعظی
دبیرکل حزب اعتدال و توسعه

با توجه به اینکه این سفر نخستین سفر آقای پزشکیان به مجمع عمومی سازمان ملل متحد است، ضروری است تا سیاست‌های کلان دولت خود را در جریان اجلاس مزبور اعلام کند. آقای پزشکیان در جریان رقابت‌های انتخاباتی گذشته و نخستین نشست خبری خود با ..اصحاب رسانه، ناظر به برنامه سیاست خارجی دولت خود، موضوعات مهمی از جمله تعامل سازنده با جهان، توسعه روابط نزدیک با همسایگان و اقدام به فروکش کردن تنش‌ها و بحران‌هایی که در منطقه وجود دارد را طرح کرده بودند. ایشان با ذکر مجدد اینکه وابسته به یک جناح، حزب یا گروهی خاص نیست و صدای همه مردم ایران است و برای پایان دادن به نزاع های داخلی آمده و این مهم را سرآغاز حل و فصل نزاع های خارجی می‌داند و بدان عمل خواهد کرد، یکبار دیگر در نشست با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی اولویت روابط بین‌الملل دولت چهاردهم را، توسعه همکاری با کشورهای همسایه مطرح کرد و صریحا عنوان کرد که به دنبال داشتن رابطه سالم و برابر با جهان هستیم و معتقدیم باید صلح و امنیت در دنیا جای جنگ و خونریزی را بگیرد و انسان‌ها یکدیگر را نکشند؛ این پیامی در جهت پی‌ریزی مقدمات عادی‌سازی روابط با کشورهایی است که تحت تاثیر تبلیغات مغرضانه، تصویر غیرواقعی از ایران را باور کرده‌اند. به نظر می‌رسد پزشکیان به درستی می‌تواند در نطق خود به تمدن چند هزارساله و فرهنگ صلح‌طلب و انسان دوست ایرانیان اشاره و نهایت بهره‌برداری را داشته باشد. محکوم کردن رژیم غاصب صهیونیستی به واسطه نسل‌کشی و کشتار وحشیانه مردم غزه و لبنان اعم از عده بیشماری کودک، زن و مرد غیرنظامی و اقدام بی‌سابقه اخیر در کشتارجمعی غیرنظامیان لبنانی از طریق انفجار دستگاه‌های ارتباطی عمومی به عنوان اقدام کشتارجمعی می‌تواند موضوعی قابل طرح از سوی رییس‌جمهور در جریان سخنرانی اجلاسیه عمومی سازمان ملل و ملاقات‌های دوجانبه و چندجانبه ایشان باشد. مضافا مطلوب است این نکته را هم عنوان کنند که منطقه، توان و ظرفیت ایجاد جنگ گسترده جدید میان لبنان و رژیم سرکش و جنایتکار صهیونیستی را ندارد و ضروری است تا صلح‌طلبان و جامعه جهانی سدی در مقابل توسعه‌طلبی مخرب رژیم منحوس صهیونیستی تشکیل دهند و این ماشین انسان‌کشی را متوقف سازند تا به سیاست بحران‌زایی در منطقه خاورمیانه ادامه ندهند. نکته مهم دیگر که برای آقای پزشکیان به عنوان نماینده ایران ضروری است، باید این باشد که مجموعه دولت جدید، با سیاستی تعاملی علاقه‌مند به استفاده از کلیه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها در حوزه روابط خارجی به جهت توسعه کشور باشد. دولت چهاردهم با عنوان این سیاست سازنده می‌تواند از ظرفیت سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و کشورهای ذیربط برای رسیدن به اهداف توسعه‌ای کشور نهایت استفاده را داشته باشد.

در مجتمع فولاد سبا حاصل شد؛

مدیر مجتمع فولاد سبا ضمن اعلام این خبر گفت: در راستای اهداف توسعه سبد محصولات گروه فولاد مبارکه، کارکنان با دانش و توانمند مجتمع فولاد سبا در آخرین هفته شهریورماه موفق به تولید چهار گِرید جدید فولادی شدند.قاسم خوشدل‌پور تصریح کرد: کلاف‌های ورق فولاد زنگ‌نزن مارتنزیتی ۴۲۰، فولاد HE490D، کلاف فولادی S500MC و SPFH590 در محدوده ضخامت‌های ۲ تا ۶ میلی‌متر تولید شد.وی افزود: نیازی دیگر از صنایع خودروسازی با تولید ورق گرم فولاد HE490D به‌ویژه در ضخامت‌های پایین ۲ و ۲.۵ با همت و تلاش همکارانمان در مجتمع فولاد سبای فولاد مبارکه برای اولین بار در کشور رفع شد. این کیفیت فولادی در ساخت شاسی خودروهای سبک و سنگین و قطعات تقویتی اتومبیل‌ها کاربرد دارد.در پی کسب این موفقیت، مدیر عملیات و جمعی از رؤسا و کارشناسان بخش‌های مختلف فولاد سبا پیرامون تولید این محصولات جدید چنین گفتند:بهمن خلیلی، مدیر عملیات مجتمع فولاد سبا:راهبرد مجتمع فولاد سبا، توسعه سبد محصولات در راستای پاسخ‌گویی به نیاز بازار داخل کشورکارکنان غیور و با درایت مجتمع فولاد سبا بار دیگر با افتخارآفرینی، یکی از نیازهای اصلی صنایع داخلی و به‌ویژه صنعت خودروسازی را پاسخ گفتند و توانستند چهار گرید جدید دیگر در این مجتمع تولید کنند.این برای نخستین بار است که کلاف فولادی گرید HE490D در این مجتمع بزرگ صنعتی تولید شده است. این نوع فولاد از خانواده فولادهای کم‌آلیاژ استحکام بالاست. ضخامت کلاف‌های تولیدی ۲ و ۲.۵ میلی‌متر بوده و در ساخت شاسی خودروهای سبک و سنگین و قطعات تقویتی اتومبیل‌ها کاربرد دارد. راهبرد مجتمع فولاد سبا توسعه سبد محصولات با تولید کمّی و کیفی حداکثری، خلق ارزش پایدار برای کلیه ذی‌نفعان و ایستادن در جایگاه ممتاز در صنعت فولاد کشور عزیزمان ایران است.از تلاش و زحمات شبانه‌روزی همکاران عزیز تولیدی و پشتیبانی و کلیه پیمانکاران تشکر می‌کنم و قدردان حمایت‌های مدیریت ارشد فولاد سبا و فولاد مبارکه هستم. همچنین این موفقیت ارزشمند را به همه ذی‌نفعان گروه فولاد مبارکه تبریک عرض می‌نمایم.آرش حاجی‌پور، رئیس برنامه‌ریزی و متالورژی:استراتژی مجتمع فولاد سبا در حوزه توسعه سبد محصولات، تولید گریدهایی است که در کشور تولید نشده با توجه به دانش و مهارت کارکنان مجتمع فولاد سبا و همچنین احاطه آن‌ها بر تکنولوژی خطوط CSP به‌عنوان یکی از جدیدترین تکنولوژی‌های فولادسازی روز دنیا، استراتژی این مجتمع در حوزه توسعه سبد محصولات، تولید گریدهایی است که در کشور تولید نشده و یا تولید آن‌ها با چالش‌های جدی همراه است. در این میان صنایع خودروسازی با توجه به اهمیتی که در اقتصاد کشور، رفاه مردم و مسائل زیست‌محیطی دارند همواره از پراهمیت‌ترین مشتریان صنعت فولاد بوده‌اند و نیاز آن‌ها استفاده از فولادهای پر استحکام جهت کاهش وزن خودرو و افزایش ایمنی سرنشینان است.گِرید HE490D که جزو گریدهای پراستحکام خودرویی است و در خودروهای روز دنیا کاربرد دارد، علی‌رغم اعلام نیاز صنایع خودروسازی، با توجه به پیچیدگی‌های تولید آن تا کنون در کشور تولید نشده بود؛ بنابراین در اولویت تولید مجتمع فولاد سبا قرار گرفت که طراحی، برنامه‌ریزی و تولید آن به همت کارکنان فرهیخته و زحمتکش مجتمع فولاد سبا و بدون هیچ‌گونه کمک خارجی انجام شد.

سیروس اسدی، رئیس فولادسازی:تشکیل جلسات کارشناسی؛ تمهیدات لازم برای ساخت این ذوب در متالورژی ثانویه
در واحد فولادسازی برای تولید ذوب گرید HE490D، پس از تشکیل جلسات کارشناسی در خصوص دما و آنالیز ارسالی به ریخته‌گری، تمهیدات لازم برای ساخت این ذوب در متالورژی ثانویه، عملیات تصفیه و کاهش ناخالصی‌ها و گوگرد و رسیدن به دما و آنالیز نهایی صورت گرفت.

مهدی ناظم الرعایا، رئیس نورد گرم:از پارامترهای مهم این محصول آنالیز شیمیایی و استحکام این ورق‌هاست
در راستای افزایش رضایت مشتریان و خلق ارزش‌افزوده بیشتر در مجتمع فولاد سبا و جلوگیری از واردات محصولات موردنیاز بازار، کارگروه‌های تخصصی از واحدهای تولیدی و پشتیبانی تشکیل می‌شود و نیازها و چالش‌های مربوطه مورد بررسی و آنالیزهای متعددی قرار می‌گیرد.پس از محاسبات دقیق و شبیه‌سازی‌ها و آماده‌سازی شرایط برای اولین بار این محصول مهم در مجتمع فولاد سبا در ضخامت‌های 2، 2.5 و 3 میلی‌متر با موفقیت انجام شد. از پارامترهای مهم این محصول آنالیز شیمیایی و استحکام این ورق‌هاست که به شکرانه خداوند تمامی استانداردهای آزمایشگاهی مورد تأیید قرار گرفتند. خلق این ارزش مهم و استراتژیک مرهون تخصص، تجربه و بهبودهای مستمر در این مجموعه عظیم است.

علیرضا فرجی، رئیس حمل مواد:انجام آماده‌سازی فروآلیاژها در مقادیر موردنیاز گرید در بازه زمانی مشخص
با توجه به میزان بالای مصرف فرو آلیاژ در گرید HE490D و نبود روتین کارگاه حمل مواد در خصوص مصارف بالای فروآلیاژ یک گرید خاص، آماده‌سازی فروآلیاژها در مقادیر موردنیاز گرید در بازه زمانی مشخص انجام شد. همچنین با انجام کالیبراسیون و افزایش دقت سیستم‌های توزین در کوره پاتیلی با کمترین انحراف در آنالیز در تولید این گرید، با کارکنان تولید، تعمیرات و پیمانکاران مقیم واحد مشارکت داشته‌ایم.

حامد صفاری، کارشناس متالورژی و روش‌های تولید:فولاد HE490D مطابق با استاندارد پژو فرانسه PSA B53 3316
امروزه خودروسازان به دنبال ارتقای کیفیت، افزایش ایمنی و کاهش آلایندگی‌ها هستند. این مهم جز با استفاده از فولادهای کم‌آلیاژ استحکام بالا که نسبت استحکام به وزن بیشتری دارند محقق نمی‌شود. پس از بررسی دقیق نیاز خودروسازان، طراحی و تولید فولاد HE490D در واحد متالورژی و روش‌های تولید سبا انجام شد. این فولاد مطابق با استاندارد پژو فرانسه PSA B53 3316 تولید و خواص مکانیکی و ریزساختاری آن در تطابق با استاندارد است.از این گرید فولادی در ساخت قطعات تقویتی شاسی خودروهای سبک و سنگین استفاده می‌گردد. از شاخص‌های طراحی این گرید می‌توان به استفاده بهینه از عناصر میکروآلیاژی و تنظیم دقیق پارامترهای ترمومکانیکالی اشاره کرد. این مهم با تلاش همدلانه با پشتوانه تجربه و تخصص همکارانم در مجتمع فولاد سبا محقق شد.

قباد جمال عشینی، کارشناس فرایند تولید:در فرایند تولید این گرید، نخستین نورد در ضخامت متوسط با موفقیت انجام شد
به دلیل پیوستگی خط تولید CSP و ورود مستقیم اسلب تولیدشده در ریخته‌گری با شرایط سرعت و دمای نامشخص به نورد فینیشینگ، تولید ورق با ضخامت ۲ میلی‌متر در نخستین آزمایش، نتیجه دانش، تجربه و تلاش همکاران فولاد سبا و شرکت ایریسا بوده است. این موفقیت با بهره‌گیری از دانش کسب‌شده، ترند کردن شرایط و پارامترها، تنظیم سیستم‌ها و تریم لحظه‌ای ماشین‌آلات نورد، پیش از شروع و در حین نورد گرید HE490D حاصل شده است. در فرایند تولید این گرید، با مشاهده شرایط نورد اسلب‌های میکس و اتخاذ اقدامات پیشگیرانه در تنظیم سیستم‌های اتوماسیون، نخستین نورد در ضخامت متوسط با موفقیت انجام شد و بلافاصله اصلاح پارامترها صورت گرفت. پس از این اقدامات، تولید ورق‌های با ضخامت‌های سفارش داده‌شده از 2 تا 5 میلی‌متر با کیفیت مطلوب امکان‌پذیر شد.

ناصر گنجی، کارشناس فرایند تولید:با به‌کارگیری این دانش و تجربه و مهارت ،به مجموعه توانمندی‌های تولیدی ناحیه افزوده شد
ریخته‌گری به‌عنوان قلب هر کارخانه فولادسازی اهمیت ویژه‌ای در تولید محصولات فولادی به‌عنوان پرمصرف‌ترین آلیاژ جهان دارد. در مجتمع فولاد سبای فولاد مبارکه با استفاده از دو ماشین ریخته‌گری تختال نازک (thin slab) و کارکنان توانمند، مجموعه متنوعی از گریدهای فولادی قابلیت تولید دارد. با به‌کارگیری این دانش و تجربه و مهارت به‌تازگی گرید خودرویی HE490D که در دسته میکروآلیاژی‌ها جای دارد با موفقیت ریخته‌گری گردید و به مجموعه توانمندی‌های تولیدی این ناحیه افزوده شد.

اکبر غلامعلیان، شیفت فورمن تولید و تعمیرات اضطراری ریخته‌گری:ویژگی‌های آنالیزی و دمای ریخته‌گری این گرید حساسیت پروسه را مضاعف ساخته بود
بار دیگر فعل خواستن توسط همکاران پرتلاش واحد ریخته‌گری صرف شد و توانستیم با بهره‌گیری از تجربیات و مهارت کسب‌شده در طول سالیان گذشته و هدایت مؤثر مدیریت واحد، گرید HE490D را با موفقیت کامل ریخته‌گری کنیم. ویژگی‌های آنالیزی و دمای ریخته‌گری این گرید حساسیت پروسه را مضاعف می‌کرد، ولی با همکاری فعال در مجموعه و با همفکری و همدلی همکاران در بازرسی و تعمیرات و آماده‌سازی ماشین و تهیه دستورالعمل‌ها و پارامترهای مؤثر و مرتبط با این گرید، فرایند به بهترین شکل ممکن طی گردید و گام دیگری برای تأمین اهداف سازمان و کشور برداشته شد.
اصغر شکراللهی، تکنسین تولید نورد گرم:برای تولید این گرید، دبِی خنک‌کننده واتروال دقت و حساسیت زیادی می‌طلبید که با محاسبات و دقت کافی انجام شدبرای تولید گرید جدید ریخته‌گری جلسات متعددی با کارگروه مربوطه برگزار شد و در یک جلسه سه‌دقیقه‌ای نیز پیش‌بینی‌ها و محاسبات لازم برای موارد اضطراری ایمنی نظیر فرایند تولید، پیچیدگی، برش‌کاری ورق و انتقال آن‌ها برای کارکنان تولید نورد تشریح شد.
از دیگر موارد مهم تولید این گرید دبِی خنک‌کننده واتروال بود که دقت و حساسیت زیادی می‌طلبید که از قبل، برای تولید این ورق با محاسبات و دقت کافی انجام شد.
شایان ذکر است توضیحات بیشتر پیرامون گریدهای تولیدی جدید در فولاد سبا در شماره‌های آتی خبرنامه فولاد به سمع و نظر شما خوانندگان محترم خبرنامه فولاد خواهد رسید.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با تجارت تشریح کرد

گروه مسکن و انرژی-زهرا سلیمانی:11شهریورماه بود که یکی از نمایندگان مجلس دوازدهم از بررسی طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در کمیسیون عمران خبر داد. ایده ای که در روزهای پایانی فعالیت های مجلس یازدهم در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت و در قالب یک طرح، تحویل هیات رییسه شد. موافقان تفکیک با اشاره به مشکلات عدیده در بخش مسکن و عریض و طویل بودن حوزه هایی چون، «توسعه راه ها»، «نظام شهرسازی» و مهمتر از همه «مسکن»، تجمیع این وظایف دشوار حاکمیتی را در بطن یک وزرتخانه، نوعی تعارض منافع دانسته و خواستار تفکیک این حوزه ها شدند. حتی در جریان بررسی صلاحیت فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی مسعود پزشکیان برای وزارت راه و شهرسازی ، برخی نمایندگان عنوان کردند صادق در زمان معاونت وزارت، طرفدار تفکیک وزارتخانه بوده، بنابراین برای تصدی پست وزارت راه و شهرسازی مناسب نیست! در نقطه مقابل اما منتقدان این طرح به اسناد بالادستی در خصوص ضرورت کوچک سازی دولت اشاره و افزایش ساختارهای اجرایی را باعث کسری بودجه افزونتر و اتلاف منافع بیشتر ارزیابی می کنند. مهرداد بائوج لاهوتی نماینده دوره های هشتم ، نهم، دهم و دوازدهم مجلس و یکی از چهره هایی که هم در زمان ادغام این وزارتخانه در سال 90به عنوان نماینده رای داده و هم امروز در شمایل نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه ابعاد گوناگون این طرح را بررسی می کند در گفتگو با تجارت به آسیب هایی که ممکن است در اثر این تفکیک متوجه اقتصاد ایران شود اشاره می کند. او معتقد است، در شرایطی که2300همت از بودجه 2500همتی کشور صرف هزینه های جاری و غیر ضروری دولت و تنها حدود 200همت صرف هزینه های عمرانی می شود، ایجاد ساختارهای جدید که باعث افزایش حجم دولت می شود ، کمکی به اقتصاد ایران نخواهد کرد.

طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه مسکن و راه و شهرسازی این روزها دوباره در مجلس مطرح شده است. دیدگاه شما درباره این طرح چیست؟ فکر می کنید با این تفکیک مشکل مسکن حل می شود؟
ج: نگاه همه باید معطوف کوچک شدن دولت باشد. همین امسال که ما درباره آن صحبت می کنیم، بودجه کل کشور به 2500هزار میلیارد تومان رسیده است. قرار است از این 2500هزار میلیارد تومان، رقم 380هزار میلیارد تومان، صرف پروژه های عمرانی شود. البته تجربه سالهای اخیر نشان داده که حداکثر 50درصد این رقم برای کارهای عمرانی محقق می شود. پس اگر فرض بگیریم که 200هزار میلیارد تومان از بودجه1403 سهم کارهای عمرانی شود، 2300هزار میلیارد تومان، صرف هزینه های جاری دولت می شود. کجای دنیا یک چنین وضعیتی وجود دارد؟ اینکه دولت مالیات بگیرد، نفت بفروشد و سر و ته کشور را به هم بیاورد و بعد این پول، صرف هزینه های غیر ضروری و جاری شود. پس دولت کوچک و البته بهره ور برای شرایط امروز ایران یک ضرورت است. اساسا در زمان ادغام نمایندگان به دنبال آن بودند که وزارت ارتباطات هم در بطن وزارت راه و شهرسازی گنجانده شود.

چه شد که ادغام وزارت راه و شهرسازی با وزارت ارتباطات محقق نشد؟
ج:حتما خاطرتان هست که در آن برهه بحث های امنیتی و بحث های دیگر مطرح شد که امکان ادغام وزارت ارتباطات با راه و شهرسازی را مقدور نکرد. حتی حکم سرپرستی آقای نیکزاد هم برای وزارت «ارتباطات و راه شهرسازی» صادر شده بود که بعد کن لم یکن شد. وزارت مسکن و شهرسازی به طور کلی دو وظیفه دارد و لاغیر. 1) سیاست گذاری در بخش شهرسازی با تهیه طرح های جامع است. این ساختار، مجری که نیست، سیاست گذار است. بلکه شوراها، شهرداری ها و مدیران شهری، مجری هستند. اعمال این سیاستها هم از طریق تهیه طرح های جامع و نظارت بر اجرای آن صورت می گیرد.2) سیاست گذاری در حوزه مسکن است. قرار نیست دولت همواره مسکن بسازد. در گذشته در برخی برهه ها شرایطی شکل گرفت که دولت ها وارد دایره تولید و ساخت مسکن شدند. اما قرار نیست این اشتباه ادامه پیدا کند. بخش های خصوصی و مردمی هستند که باید مسکن بسازند.

نگفتید اعمال سیاست گذاری های دولت در حوزه مسکن به چه شکل بروز می یابد؟
ج: مثلا دولت می گوید، دهک های دارا و برخوردار جامعه شرایط مالی مناسبی دارند، خودشان بروند، خانه بسازند، بنابراین وظیفه تهیه زمین، مصالح و ساخت خانه صفر تا صد به عهده این دهک است. برای اقشار متوسط جامعه هم باید شرایط تسهیلاتی مناسبی فراهم کند تا اقدام به ساخت مسکن کنند. برای راحتی کار این قشر 10درصد تفاوت سود تسهیلات را هم دولت پرداخت می کند. می ماند دهک های محروم جامعه، در مورد این دهک هم دولت زمین رایگان تخصیص می دهد و برای ساخت خانه هم تسهیلات مناسب می دهد. این موارد وظیفه وزارت راه و شهرسازی در مواجهه با دهک های مختلف در بحث مسکن است. نخست، سیاست گذاری در حوزه شهرسازی و دوم، سیاست گذاری در حوزه مسکن. دولت به هیچ عنوان نباید وارد حیطه ساخت مسکن شود. اخیرا در نشستی به خانم صادق گفتم، به جای ایجاد ساختارهای جدید نام سازمان بازآفرینی شهری در وزارتخانه را به سازمان مسکن و بازآفرینی شهری بدل کنید، معاون وزیری هم برای آن انتخاب کنید. با این سازمان، وظیفه سیاست گذاری شهری و مسکن را انجام دهید.

فکر می کنید با ایجاد یک چنین ساختاری ، مشکلات مردم در حوزه مسکن حل می شود؟
حرف من این است که ضرورتی برای وزارتخانه جدید در حوزه مسکن وجود ندارد. آقایانی که ادعا می کنند برای حل مشکل مسکن مردم، باید ساختار جدید و مستقلی شکل بگیرد و تشکیلات تازه ای ایجاد شود، از طریق این ساختار ( بازآفرینی شهری و مسکن) می توانند این استقلال و ساختار جدید را داشته باشند.

اما علی رغم این ساختارسازی های غیر کاربردی، مساله این است که طی سالهای اخیر مشکل مسکن مردم حل نشده است؟
باید دید وظیفه وزارت راه و شهرسازی در خصوص شهرسازی چیست که این همه حرف و حدیث درباره آن ایجاد شده. تنها یک مورد، طرح جامع شهرسازی ارائه می شود و لاغیر. وزارتخانه از اعتبارات دولت استفاده کرده و طرح های جامع را تهیه می کند. همین... آیا برای این موضوع نیاز است که وزارتخانه جدایی شکل دهیم؟ ما یه سیاست گذاری در بخش مسکن نیاز داریم. بزرگ کردن دولت به هیچ وجه هنر نیست. این همه نیرو در وزارتخانه ها وجود دارند که حقوق می گیرند و باری بر دوش دولت اضافه می کنند. ما از مردم مالیات می گیریم و نفت می فروشیم بعد صرف هزینه های غیر ضروری دولت می کنیم. وقتی مدام به مردم هزینه تحمیل کرده و مالیات را بالا ببریم، طبیعی است مشکل ایجاد می شود. آقای عارف اشاره کردند در کشور هزار میلیارد کسری بودجه وجود دارد. فارغ از اینکه هیچ دولتی 4ماه نخست را برای کسری بودجه ملاک عمل قرار نمی دهد. ولی حتی در صورت صحت، آیا تاسیس وزارتخانه های تازه جدید بر حجم کسری بودجه اضافه نمی کند؟

شما نکته جالبی درباره تهیه مسکن دهک های محروم، متوسط و برخوردار مطرح کردید. این ایده اما طی دهه ها هرگز اجرایی نشده. چطور می توان زمینه خانه دار شدن دهک های مختلف را فراهم کرد؟
بنیان وظیفه دولت، همین است. در ایران افرادی ثروتمندی هستند که دوست دارند در خانه های 200 و 300متری زندگی کنند. آنها نه نیازی به وام و زمین دولتی دارند و نه دنبال آن می روند. اینها تکلیفشان روشن است. و حمایت نیاز ندارند. گروه دیگر دهک های متوسط جامعه اند. دولت با ارائه وام با نرخ سود کمتر به آنها می تواند زمینه خانه دار شدن شان را فراهم کند. مثلا نرخ سود بانکی روتین در کشور 24درصد است، دولت به آنها تسهیلات 12درصدی میدهد. برخی دهک های هم تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و...هستند. این قشر هم متولی دارند و حمایت می شوند. اما دهک های محرومی هم هستند که به کمک بیشتری نیاز دارند. یعنی دولت هم باید به آنها وام با نرخ سود اندک بدهد و هم زمین رایگان.

اما این باید ها هرگز در دولت های مختلف تجمیع نشده است. یعنی هر دولتی به یکی از دهک ها توجه کرد. درست است؟
ج: دقیقا، مثلا در دولت سازندگی به این افراد زمین شهری داده شد. در دولت اصلاحات،ایده اجاره به شرط تملیک دنبال شد. در دولت احمدی نژاد بحث مسکن مهر و مسکن امید و...شکل گرفت که مباحث آن هنوز هم ادامه دارد. این روند در دولت آقای رییسی به وعده ساخت 1میلیون مسکن در هر سال و طرح جامع مسکن رسید. معتقدم برای حل مشکل مسکن در کشور باید مجموعه این ایده ها در هم ادغام شوند و برای همه دهک ها، شامل دهک های برخوردار، متوسط، محروم و اقشار تحت پوشش نهادهای حمایتی مسکن مناسب تخصیص داده شود.