برنامه سازمان بورس برای ارتقای حاکمیت شرکتی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار برنامه خود برای ارتقای حاکمیت شرکتی در بورس را اصلاح دستورالعمل شرکت‌ها، ارتقای منشور کمیته‌ها و تفکیک سیاست‌گذاری از اجرا اعلام کرد که در اولویت این سازمان برای کاهش ریسک در بازار است. حجت اله صیدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اولویت‌های جدید سازمان بورس برای بهبود بازار سرمایه و تبدیل حاکمیت شرکتی به یک نظام حاکمیتی کاملا حرفه‌ای گفت: در رابطه با موضوع حاکمیت شرکتی سه اقدام باید صورت بگیرد. وی افزود: در قدم اول باید دستورالعمل‌های مربوط به حاکمیت شرکتی در شرکت‌های بورسی به روزرسانی شود. در قدم بعد اصلاح و ارتقای منشور کمیته‌های شرکت‌ها در دستور کار است و در نهایت باید تمایز و تفکیک سیاست‌گذاری از اجرا در شرکت‌های بورسی، محقق شود تا شاهد ارتقا در بحث حاکمیت شرکتی در شرکت‌های بورسی باشیم. گفتنی است؛ صیدی، اخیرا در رابطه با برنامه‌ها و اولویت‌های خود در سازمان بورس به بحث اصلاح حاکمیت شرکتی در بورس اشاره کرده و گفته بود که موضوع حاکمیت شرکتی در بورس یک موضوع کاملا جدی است و ما باید حاکمیت شرکتی را به یک نظام حاکمیتی کاملا حرفه‌ای تبدیل کنیم و این موضوع از دیگر اهداف ما در سازمان بورس است که باعث کاهش و مدیریت ریسک در بازار می‌شود.

 

امیدواری سرمایه‌گذاران به آینده بورس افزایش پیدا کرده است

یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: باید امکان حضور سازمان بورس در جلسات دولت و کمیته‌های تخصصی مرتبط با تصمیمات بازار سرمایه فراهم شود.سازمان بورس نیز باید با تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌های کاری، مطالعات لازم را در زمینه لایحه بودجه انجام دهد و خوراک لازم را برای تصمیم‌گیری‌ دولت و مجلس فراهم کند محمد اقبال‌نیا در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، گفت: فصل بررسی لایحه بودجه در دولت و مجلس در سال‌های اخیر به دغدغه تولیدکنندگان و فعالان بازار سرمایه تبدیل شده است. رییس هیات مدیره شرکت سبدگردان آسمان، با اعلام اینکه سرمایه‌گذاری و تولید، نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت است، افزود: تغییر قوانین و مقررات مرتبط با تولید در قالب احکام بودجه، ضمن آسیب به فرآیند تشکیل سرمایه، سبب از بین رفتن انگیزه برای تولید می‌شود. اقبال‌نیا با تاکید بر تغییر سالانه فرمول و نحوه محاسبه قیمت گاز خوراک، بهره مالکانه معادن، عوارض صادراتی و احکام مالیاتی گفت: این تغییرات مداوم، همگی عاملی در جهت افزایش هزینه بنگاه‌ها و خروج تولید از صرفه اقتصادی است. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در بسیاری از موارد شاهد نبود تناسب مابین قیمت تعیین شده برای گاز خوراک و حق انتفاع معادن با سطح بین‌المللی و منطقه‌ای بوده‌ایم که این امر به تضعیف قدرت رقابت بنگاه‌ها، کاهش ارزآوری و کوچ سرمایه‌ها به بازارهای غیرمولد منجر شد.

«تجارت» از تعارضات در سیاست های اقتصاد کلان گزارش می دهد

گروه اقتصاد کلان: مسئله جزیره ای کار کردن بخش ها و دستگاه های مختلف اقتصادی در کشور یکی از افت های مهم اقتصاد ایران است که در سالیان گذشته به شکل جدی وجود داشته است. به نظر می رسد که عدم انسجام و اجماع در تصمیم سازی های اقتصادی ریشه اصلی این مشکل است. به عنوان نمونه میان سازمان برنامه و بانک مرکزی چشم انداز روشنی از همکاری در ادوار مختلف وجود نداشته است. همین مسئله سبب شده است که خیلی از مشکلات و چالش های اقتصادی طی سالیان طولانی حل و فصل نشود و در جای خود پابرجا بماند. از این منظر همان طور که اجماع در سطح سیاسی لازم است باید به سمت اجماع سازی میان ارکان تصمیم ساز اقتصاد کشور نیز حرکت کرد. به گفته کارشناسان تیم اقتصادی ناهماهنگ، کابوس همیشگی دولت‌های ایران است. ناهماهنگی‌ای که نه تنها به نفع کشور نیست، بلکه می‌تواند به اتخاذ تصمیمات غلط منجر شود. در واقع هماهنگی و تعامل وزیر اقتصاد و روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه می‌تواند چشم انداز اقتصادی روشنی را ترسیم کند. تجربه دولتهای گذشته نشان میدهد که یکی از اساسی ترین موضوعات در رفع مشکلات و ایجاد رونق اقتصادی موثر، هماهنگی تیم اقتصادی دولت است. چالش ها و بحران های دولت های گذشته بیانگر ناهماهنگی بین دستگاه های اقتصادی همچون سازمان مدیریت و برنامه ریزی، وزارت خانه های اقتصاد، صمت، جهاد کشاورزی، بانک مرکزی و دیگر بخش های اقتصادی دولت ها بوده است. به نوعی که اساسی ترین چالش ها را در تقابل بین این دستگاه ها شاهد بوده ایم. بین دستگاههای اقتصادی دولت در ادوار گذشته نه تنها تعامل نبوده، بلکه شاهد ناهماهنگی بوده ایم. در یکی از جدی ترین چالش ها، تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی تا واردات و ترخیص از گمرک است که در تمامی دولت ها چالشی جدی وجود داشته است. در واقع تصمیم ‌گیری‌های متناقض، تغییر مداوم سیاست‌ ها و عدم وجود انسجام در تصمیم ‌سازی‌های اقتصادی، از جمله پیامدهای این ناهماهنگی‌ها بوده است. نمونه بارز این مسئله، سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی در دولت دوازدهم و سیزدهم بود که با وجود انتقادات فراوان، به دلیل اختلاف نظرهای داخلی ادامه یافت و در زمان حذف هم اجماعی در خصوص آن وجود نداشت. از این رو اهمیت هماهنگی در تیم اقتصادی بر هیچکس پوشیده نیست. اما این هماهنگی نباید به قیمت اتخاذ تصمیمات غلط و زیان‌بار تمام شود. هماهنگی واقعی زمانی حاصل می‌شود که اعضای تیم اقتصادی بر سر اهداف مشترک و سیاست‌های درست به توافق برسند. در این خصوص سید علی حسینی، عضو اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر لزوم تداوم روند کاهشی تورم و نقدینگی و همچنین کنترل و مدیریت بازار ارز در دولت چهاردهم اظهار داشت: مهمترین نکته در تداوم کاهش تورم و روند مدیریت و کنترل بازار، وفاق و هماهنگی مدیران بخش اقتصادی دولت چهاردهم است. خوشبختانه عبدالناصر همتی به عنوان وزیر اقتصاد سابقه ریاست بانک مرکزی را دارد که می‌توانند در تعامل و همکاری با محمدرضا فرزین؛ رئیس کل بانک مرکزی و همچنین با رئیس سازمان برنامه و بودجه، برنامه‌های مطلوبی را تدوین و اجرایی کنند. وی ادامه داد: بی‌تردید این هماهنگی و وفاق در روند اجرای دقیق و جامع برنامه اقتصادی می‌تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی را حل و فصل کند و یا در نهایت، فشار آن را به حداقل برساند. تجربه نشان داده یکی از آثار ناترازی در اقتصاد ما عدم هماهنگی در روند سیاستگذاری و فعالیت مدیریت اقتصادی است که امیدوارم این موضوع در دولت چهاردهم مد نظر قرارگیرد. این فعال اقتصادی به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه نیز اشاره کرد و گفت: از صحبت‌های اخیر عراقچی اینطور برمی‌آید که وی و همکارانش در وزارت امور خارجه نگاه ویژه و جدی‌تری به دیپلماسی اقتصادی و ارزی دارند که مطمئنا این روند در صورت اجرایی شدن می‌تواند اثرات تحریم‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد. گواه این ادعا اینجاست که حتی همین اظهارات مثبت و امیدبخش وزیر امور خارجه، توانسته در روز‌های اخیر در بازار تاثیر مثبت بگذارد و بسیاری از فعالان اقتصادی و تجار را به آینده دلگرم کند. حسینی با تاکید بر لزوم همکاری بیشتر دولت با بخش خصوصی اظهار کرد: با توجه به اهداف و وعده‌های دولت پزشکیان، می‌توان به همکاری بیشتر دولت و بخش خصوصی امیدوار شد. مطمئنا دولت می‌تواند به کمک بخش خصوصی، ضمن به گردش در آوردن چرخ تولید، در بخش صادرات و ارزآوری نیز گام‌های موثری بردارد و اقتصاد ایران را به رشد و شکوفایی بیشتر برساند؛ البته در روز‌های اخیر، تغییرات مثبتی در سیاست دولت و برنامه‌های تیم اقتصادی دیده می‌شود که مطمئنا نویدبخش روز‌های روشن در اقتصاد ماست. در حال حاضر باید دید که دولت چهاردهم به چه سمتی می رود و آیا وزارتخانه ها و دستگاه های اقتصادی در این دوره با یکدیگر هماهنگ عمل خواهند کرد و یا آنکه تجربه دولت های اخیر و تعارضات در تصمیم سازی و سیاست ها تکرار می شود.

معاون نظارت بیمه مرکزی گفت: کارگران معدن طبس تحت پوشش بیمه‌نامه مسئولیت کارفرما در قبال کارگران و کارکنان هستند. به گزارش ایسنا، سه روز پیش، اواخر شب ۳۱ شهریورماه حادثه انفجار در معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو طبس به‌دلیل تصاعد گاز در یکی از تونل‌های این معدن رخ داد که در آن زمان ۶۹ کارگر در دو بلوک این معدن، مشغول به کار بودند. براساس آمار رسمی، متاسفانه تاکنون ۳۸ نفر از کارگران این معدن جان خود را از دست داده‌اند. عملیات جست‌وجو برای دیگر محبوس شدگان ادامه دارد و موضوع پرداخت خسارت و دیه فوت شدگان و حادثه دیدگان این واقعه در دستور کار مقامات قرار گرفته است. در این رابطه محمود حق وردیلو - معاون نظارت بیمه مرکزی – در گفت‌وگو با ایسنا با ارائه توضیحاتی درباره نوع بیمه حادثه دیدگان و فرایندهای فنی پرداخت خسارات حادثه دیدگان گفت: کارگران معدن طبس از بیمه مسئولیت (بیمه نامه مسئولیت کارفرما در مقابل کارگران و کارکنان) برخوردار بوده و بیمه‌گر آن شرکت بیمه آسیا است. بیمه مسئولیت تعداد مشخصی دارد؛ به عبارت دیگر نوع بیمه مسئولیت کارفرما به تعداد مشخصی در هر حادثه تعلق می‌گیرد و با توجه به آمار و اطلاعاتی که به دست ما رسیده، بیمه نامه مسئولیت کارفرما میان بیمه‌گر و بیمه‌گذار در قرارداد میان بیمه آسیا و شرکت معدنجو طبس، ۵۰ نفر بوده است. وی افزود: نکته‌ای که در رابطه با بیمه مسئولیت وجود دارد این است که مستلزم طی شدن یک فرایند است. به عبارتی از فرایند رسیدگی خاصی برخوردار است؛ چراکه دیه مربوط به فوت شدگان حادثه اخیر باید به وراث رسمی آنها پرداخت شود و فرایند انحصار وراثت ممکن است تا دو - سه هفته زمان لازم داشته باشد. همچنین باید توجه داشت که در این شرایط، خانواده‌های داغ دیده ممکن سریع برای این فرایند مراجعه نکنند.
معاون نظارت بیمه مرکزی گفت: از آنجاکه شرکت بیمه‌گر ملزم است دیه فوت شدگان را به وراث آنها پرداخت کند، نمی‌توان دیه را تنها به حساب یک نفر از بازماندگان پرداخت کرد؛ چراکه ممکن است تبعات حقوقی و دعاوی حقوقی به همراه داشته باشد. بنابراین مستلزم طی شدن یک فرایند رسمی است که تقریبا دو الی سه هفته زمان لازم دارد. حق وردیلو خاطر نشان کرد: نکته دیگر این است که در بیمه باید خطر تحت پوشش رخ دهد تا دیه و خسارت پرداخت شود. به عبارتی پس از بررسی و ارزیابی مدارک و مستندات و دریافت گزارش‌ها از نهادهای ذیربط و مربوطه، ارزیابی خسارت انجام می‌شود و متعاقب آن مرحله پرداخت خسارات انجام می‌شود.
مکاتبات لازم با شرکت بیمه‌گر انجام شد
وی در رابطه با اقدامات بیمه مرکزی برای رسیدگی بهتر به پرونده حادثه دیدگان گفت: معاونت نظارت در بیمه مرکزی در اولین گام، مکاتبات لازم را با شرکت بیمه‌گر انجام داده. ما از بیمه آسیا خواستیم که فرایند مربوط به پرداخت خسارات حادثه دیدگان را تسریع و در کوتاه ترین زمان ممکن، بررسی‌های مربوط به حادثه را انجام دهد و خسارات را پرداخت کنند. اگر تعداد فوت شدگان بیش از سقف بیمه‌نامه باشد، کارفرما مکلف به پرداخت دیگه باقی افراد است معاون نظارت بیمه مرکزی در رابطه با ظوابط بیمه مسئولیت کارفرمان تصریح کرد: نکته‌ای که در رابطه با نوع بیمه نامه مسئولیت وجود دارد این است که اگر تعداد افراد حادثه دیده بیش‌تر از تعداد تحت پوششی که در قرارداد بیمه نامه میان بیمه‌گذار (کارفرما) و بیمه‌گر (شرکت بیمه آسیا) منعقد شده است، باشد، بیمه‌گذار یا به عبارتی متولی معدن مکلف است که جبران خسارات باقی افراد را انجام دهد. حق وردیلو افزود: در قراردادهای بیمه مسئولیت، با توجه به نوع و شرایط کار و پیش بینی در تعداد افرادی که ممکن است متحمل خسارت شوند و همچنین با توجه به میزان و میانگین نیروهای مشغول به کار در لحظه، میان بیمه‌گر و بیمه‌گذار توافق می‌شود که شرکت بیمه‌گر، پرداخت خسارات را در سقف تعداد افرادی که در بیمه نامه آمده متقبل شود و اگر در حادثه‌ای افراد بیشتری متحمل خسارت شوند، کارفرما یا بیمه گذار مکلف است پرداخت خسارات آن را متقبل شود. وی ادامه داد: به عبارت دیگر، در بیمه نامه‌های مسئولیت کارفرما در مقابل کارگران و کارکنان، با توجه به مسئولیتی که کارفرما در قبال کارگران و کارکنان خود دارد، آنها را بیمه کرده است. اما در این نوع بیمه نامه به صورت احتمالی پیش بینی می‌شود که برای مثال در نهایت ممکن است در یک حادثه، احتمال آسیب منجر به فوت در بدبینانه‌ترین حالت به یک عدد مشخص برسد. متعاقب این موضوع کارفرا یا بیمه گذار در بیمه نامه از شرکت بیمه یا بیمه‌گر می‌خواهد در صورت وقوع حادثه، پرداخت خسارات تعداد افراد مشخص شده در بیمه نامه را متقبل شود و پرداخت خسارات باقی افراد را خود کارفرما متقبل می‌شود. معاون نظارت بیمه مرکزی در پایان یادآور شد: با توجه به مواردی که گفته شد و با توجه به آماری که از قرارداد بیمه مسئولیت کارفرما در معدن طبس موجود است، اگر تعداد فوت شدگان در این حادثه کمتر از ۵۰ نفر باشد، بیمه آسیا به عنوان شرکت بیمه‌گر ملزم است، پرداخت خسارت و دیه تمام افراد را پرداخت کند و اگر تعداد افراد از سقف ۵۰ نفر بیش‌تر شود، تا سقف ۵۰ نفر را بیمه آسیا مکلف به پرداخت دیه بوده و تعداد ما به ازای ۵۰ نفر را کارفرما یا بیمه‌گذار (متولی معدن) مکلف است، پرداخت کند.

«تجارت» از آخرین وضعیت بازار سرمایه گزارش می دهد

شاخص بورس در جریان معاملات دیروز بازار سرمایه، با رشد ۳۶ هزار واحدی مواجه شد. در جریان دادوستدهای دیروز بازار سرمایه، بیش از 12میلیارد و 760میلیون سهم و حق تقدم به‌ارزشی بالغ بر 6هزار و 660میلیارد تومان در بیش از 284هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 36 هزار و 112واحدی در ارتفاع 2 میلیون و 152هزار و 650واحد قرار گرفت. بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز گذشته به نام نمادهای معاملاتی فولاد، فملی و فارس شد و در مقابل نمادهای معاملاتی شیران، وصندوق و فولاژ با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند. بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 5میلیارد و 625میلیون ورقه به‌ارزش 14هزار و 391میلیارد تومان در 165هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 219واحد رشد کرد و در ارتفاع 22هزار و 297واحد قرار گرفت. در این بازار هم دیروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای آریا، هرمز و خاور شد و در مقابل نمادهای معاملاتی کگهر، گلدیرا و ثپردیس بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند. بازار سهام از ابتدای هفته روند سبزی را طی کرد و این موضوع در بورس دیروز به بهترین شکل ممکن دنبال شد. چرا که ارتفاع شاخص کل بیشتر از 36 هزار واحد بالا رفت و حجم معاملات نیز رقم قابل توجهی را ثبت کرد.

تحلیل بازار سه شنبه
معاملات بورس دیروز به نحوی رقم خورد که شاخص کل در جهت کندل روز معاملاتی دوشنبه خود رفتار کرد. به طوری که در پایان بورس دیروز، شاخص کل با افزایش 36 هزار و 112 واحدی که معادل 1.71 درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات دیروز در سطح دو میلیون و 152 هزار واحدی ایستاد. در طرف دیگر قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز بالا رفته است؛ به طوری که شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس دیروز 10 هزار و 32 واحد که معادل 1.44 درصد این شاخص است افزایش ارتفاع داد و به سطح 705 هزار واحدی رسید.
گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران در روز گذشته ، حجم معاملات را 13.4 میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را پنج هزار و 554 میلیارد تومان نشان می‌دهد.
ورود و خروج پول حقیقی
مانند روند روز معاملاتی گذشته ورود و خروج پول حقیقی، این تراز مهم دیروز نیز مثبت بود. به طوری که در پایان بورس دیروز حدود 405 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار سهام شد. موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد، این است که تا لحظه تنظیم این گزارش حدود 36 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده است. بورس تهران در انتهای معاملات سهام روز دوشنبه شاهد جهش بیش از 40 درصدی ارزش معاملات خرد بود؛ در حالی که دامنه نوسان قیمتی همچنان 3 درصد است. بورس تهران معاملات سهامی روزهای ابتدایی مهر ماه را با صعود شاخص‌های سهامی آغاز کرده است. در انتهای معاملات دیروز، شاخص کل بورس تهران 17 هزار و 616 واحد نسبت به روز کاری دوشنبه بالاتر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 116 هزار و 537 واحد رسید. دیروز خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار چرخش داشت و مثبت شد. در انتهای معاملات دیروز بازار سهام 345 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد. دیروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 41 درصدی نسبت به روز یکشنبه به رقم 5 هزار و 325 میلیارد تومان رسید. این سطح از ارزش معاملات خرد در اواسط تیر ماه تجربه شده بود. در معاملات دوشنبه، 293 نماد صف خرید داشتند و 47 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. در معاملات امروز بازار سهام 19 درصد نماد‌ها قرمزپوش بودند و 81 درصد نقشه معاملات سبز رنگ بود. سرانه فروش هر کد حقیقی در سطح 41.6 میلیون تومان قرار گرفت و سرانه خرید در محدوده 27.5 میلیون تومانی ایستاد. معاملات روز سه‌شنبه پس از فتح سطح مقاومتی شاخص کل و با تغییر روند جریان پول حقیقی و ورود آن به موقعیت‌های سهامی آغاز شده است. بازار سهام معاملات امروز را با رشد تراز قابل توجه شاخص‌های سهامی پیش می‌برد و شاهد رنگ سبز یک دستی در نقشه معاملات هستیم. احتمالا بورس تهران امروز ارزش معاملاتی در سطح روز قبل داشته باشد ولی به نظر می‌رسد ورود جریان پول حقیقی تشدید شده باشد. به گفته کارشناسان بازار سهام با وجود اینکه تنش های منطقه ای همچنان ادامه دارد، اما سیگنال مثبت از نیویورک به بورس تهران باعث شد تا معاملات مثبت دنبال شود. رئیس جمهور در سفر خود به نیویورک در مصاحبه هایی که با مقامات و رسانه ها داشته اعلام کرد که ایران آمادگی دارد تا درباره مسائل مختلف پای میز مذاکره بیاید.

سرمقاله

محمد اقبال نیا
کارشناس بازار سرمایه

فصل بررسی لایحه بودجه در دولت و مجلس در سال‌های اخیر به دغدغه تولیدکنندگان و فعالان بازار سرمایه تبدیل شده است. باید امکان حضور سازمان بورس در جلسات دولت و کمیته‌های تخصصی مرتبط با تصمیمات بازار سرمایه فراهم شود.سازمان بورس نیز باید با تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌های کاری، مطالعات لازم را در زمینه لایحه بودجه انجام دهد و خوراک لازم را برای تصمیم‌گیری‌ دولت و مجلس فراهم کند. تغییر قوانین و مقررات مرتبط با تولید در قالب احکام بودجه، ضمن آسیب به فرآیند تشکیل سرمایه، سبب از بین رفتن انگیزه برای تولید می‌شود. این تغییرات مداوم، همگی عاملی در جهت افزایش هزینه بنگاه‌ها و خروج تولید از صرفه اقتصادی است. در بسیاری از موارد شاهد نبود تناسب مابین قیمت تعیین شده برای گاز خوراک و حق انتفاع معادن با سطح بین‌المللی و منطقه‌ای بوده‌ایم که این امر به تضعیف قدرت رقابت بنگاه‌ها، کاهش ارزآوری و کوچ سرمایه‌ها به بازارهای غیرمولد منجر شد. باید تدابیری برای توقف تامین کسری بودجه دولت از جیب تولیدکننده و سهامداران شرکت‌ها اندیشید وبرای تبدیل تولید و حضور در بازار سهام به عنوان سودآورترین فعالیت در کشور اقدام کرد. انتظار می‌رود در شرایط سخت اقتصادی که با تحریم و انواع ناترازی‌ها در داخل کشور مواجه هستیم، دولت و مجلس این موارد را از طریق ارایه مشوق‌ها و تعیین فرمول‌های بلندمدت از احکام بودجه سالانه خارج کنند تا دیگر با تغییر دولت‌ها و تحت تاثیر سلیقه‌ها و برداشت‌های متفاوت افراد، شاهد وضع قوانین خلق‌الساعه نباشیم. با رخ دادن چنین اتفاقاتی، علاوه بر رونق سرمایه‌گذاری در بازار سهام، زمینه تقویت انگیزه برای حضور سرمایه‌گذاران با نگاه‌ بلندمدت در این بازار فراهم می‌شود. جهت‌گیری اقدامات دولت و مجلس باید به گونه‌ای باشد که انگیزه فعالیت‌ کوتاه‌مدت و سفته‌بازانه در بازارهای غیرمولد مانند بازار طلا، ارز و رمز ارزها به حداقل برسد و سود فعالیت‌های تولیدی و به تبع آن بورس به میزان چشمگیری افزایش یابد. در این شرایط با حضور بلندمدت مردم در بازار سهام، امکان تامین مالی تولید و زیرساخت‌های کشور فراهم شده و می‌توان به تدریج با پشت سر گذاشتن مشکلات کشور در حوزه‌های مختلف، به رشد و ‌توسعه اقتصادی پایدار و افزایش سطح رفاه جامعه کمک کرد.سازمان بورس باید با تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌های کاری، مطالعات لازم را در زمینه لایحه بودجه انجام دهد و خوراک لازم را برای تصمیم‌گیری‌ دولت و مجلس فراهم کند. در بسیاری از موارد شاهد بوده‌ایم که به دلیل ارایه اطلاعات غلط یا نبود اطلاعات کافی، تصمیماتی اتخاذ شده که به تولید و بازار سهام آسیب زده است. اگر سازمان بورس بتواند از طریق تشکیل کمیته‌های تخصصی و بررسی‌های تطبیقی و مقایسه‌ای، تجارب مشابه در دنیا و منطقه را در اختیار دولت و مجلس قرار دهد می‌توان با ادله و مستندات کافی آنها را نسبت به اتخاذ تصمیمات بهتر متقاعد کرد. پس از گذشت ۳ سال بسیار سخت، اکنون امیدواری سرمایه‌گذاران به آینده بورس تحت تاثیر محورهای مورد تاکید تیم اقتصادی دولت و رییس سازمان بورس افزایش پیدا کرده است. همچنین بازار در چند وقت گذشته، نسبت به مسایل حاشیه‌ای و منطقه‌ای واکنش کمتری را از خود نشان می‌دهند و بیشتر تحت تاثیر مسایل داخلی و مؤلفه‌های اقتصادی روند خود را در پیش گرفته است.

یادداشت

محمود واعظی
دبیرکل حزب اعتدال و توسعه

با توجه به اینکه این سفر نخستین سفر آقای پزشکیان به مجمع عمومی سازمان ملل متحد است، ضروری است تا سیاست‌های کلان دولت خود را در جریان اجلاس مزبور اعلام کند. آقای پزشکیان در جریان رقابت‌های انتخاباتی گذشته و نخستین نشست خبری خود با ..اصحاب رسانه، ناظر به برنامه سیاست خارجی دولت خود، موضوعات مهمی از جمله تعامل سازنده با جهان، توسعه روابط نزدیک با همسایگان و اقدام به فروکش کردن تنش‌ها و بحران‌هایی که در منطقه وجود دارد را طرح کرده بودند. ایشان با ذکر مجدد اینکه وابسته به یک جناح، حزب یا گروهی خاص نیست و صدای همه مردم ایران است و برای پایان دادن به نزاع های داخلی آمده و این مهم را سرآغاز حل و فصل نزاع های خارجی می‌داند و بدان عمل خواهد کرد، یکبار دیگر در نشست با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی اولویت روابط بین‌الملل دولت چهاردهم را، توسعه همکاری با کشورهای همسایه مطرح کرد و صریحا عنوان کرد که به دنبال داشتن رابطه سالم و برابر با جهان هستیم و معتقدیم باید صلح و امنیت در دنیا جای جنگ و خونریزی را بگیرد و انسان‌ها یکدیگر را نکشند؛ این پیامی در جهت پی‌ریزی مقدمات عادی‌سازی روابط با کشورهایی است که تحت تاثیر تبلیغات مغرضانه، تصویر غیرواقعی از ایران را باور کرده‌اند. به نظر می‌رسد پزشکیان به درستی می‌تواند در نطق خود به تمدن چند هزارساله و فرهنگ صلح‌طلب و انسان دوست ایرانیان اشاره و نهایت بهره‌برداری را داشته باشد. محکوم کردن رژیم غاصب صهیونیستی به واسطه نسل‌کشی و کشتار وحشیانه مردم غزه و لبنان اعم از عده بیشماری کودک، زن و مرد غیرنظامی و اقدام بی‌سابقه اخیر در کشتارجمعی غیرنظامیان لبنانی از طریق انفجار دستگاه‌های ارتباطی عمومی به عنوان اقدام کشتارجمعی می‌تواند موضوعی قابل طرح از سوی رییس‌جمهور در جریان سخنرانی اجلاسیه عمومی سازمان ملل و ملاقات‌های دوجانبه و چندجانبه ایشان باشد. مضافا مطلوب است این نکته را هم عنوان کنند که منطقه، توان و ظرفیت ایجاد جنگ گسترده جدید میان لبنان و رژیم سرکش و جنایتکار صهیونیستی را ندارد و ضروری است تا صلح‌طلبان و جامعه جهانی سدی در مقابل توسعه‌طلبی مخرب رژیم منحوس صهیونیستی تشکیل دهند و این ماشین انسان‌کشی را متوقف سازند تا به سیاست بحران‌زایی در منطقه خاورمیانه ادامه ندهند. نکته مهم دیگر که برای آقای پزشکیان به عنوان نماینده ایران ضروری است، باید این باشد که مجموعه دولت جدید، با سیاستی تعاملی علاقه‌مند به استفاده از کلیه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها در حوزه روابط خارجی به جهت توسعه کشور باشد. دولت چهاردهم با عنوان این سیاست سازنده می‌تواند از ظرفیت سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و کشورهای ذیربط برای رسیدن به اهداف توسعه‌ای کشور نهایت استفاده را داشته باشد.