برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عربستان

وزیر نفت ایران دیروز ابعاد تازه ای از دورنمای همکاری های مشترک میان دو کشور را ترسیم و از دستور کار نشست مشترک همکاری های اقتصادی میان دو کشورخبر داد .محسن پاک نژاد رسما اعلام کرد: براساس توافق‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده امیدواریم در آینده نزدیک شاهد برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عربستان سعودی باشیم.
به گزارش گروه مسکن و انرژی از وزارت نفت، محسن پاک نژاد در آیین روز ملی کشور عربستان سعودی بیان کرد: بسیار خرسندم که اینجانب به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران و به‌عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور روز ملی، پادشاهی عربستان سعودی را به سفیر این کشور و به دولت و مردم عزیز عربستان تبریک بگویم. او ادامه داد: دولت چهاردهم به ریاست مسعود پزشکیان در چارچوب سیاست توسعه روابط با همسایگان توجه ویژه‌ای به توسعه مناسبات با دولت و کشور عربستان دارد و بر این باور است که همکاری ایران و عربستان سعودی به‌عنوان‌ دو کشور مهم در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه، افزون بر تأمین منافع ملی و متقابل دو کشور، می‌تواند آثار و برکات بسیاری برای ثبات و امنیت کشورهای منطقه، همچنین توسعه و ارتقاء رفاه مردم این کشورها به ارمغان آورد.

 

بخش اعظم ایثارگران مسکن و زمین دریافت نکرده اند

وزیر راه و شهرسازی گفت: بخش اعظم ایثارگران مسکن و زمین دریافت نکرده اند، به همین دلیل اولین موضوعی که در حوزه مسکن ورود کرده‌ام مربوط به امور ایثارگران است.

به گزارش گروه مسکن و انرژی به نقل از ایلنا ، فرزانه صادق در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه تامین مسکن ایثارگران اظهار کرد: در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران کاملا شفاف است و این بدهکاری چندین و چند ساله ای است که به خانواده ایثارگران وجود دارد. به همین خاطر در این تفاهم‌نامه سعی شد که به صورت اجرایی نسبت به تامین مسکن ایثارگران ورود پیدا کنیم. صادق گفت: به رغم اینکه در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به موضوع تامین مسکن ایثارگران اشاره شده است، بخش اعظم ایثارگران نه مسکن و نه زمین دریافت کرده اند و باید این قانون اجرایی شود. به همین دلیل اولین موضوعی که در حوزه مسکن پیگیری می‌کنم مربوط به تامین مسکن ایثارگران است. وی در ادامه گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران می تواند زمین های خود را برای تامین مسکن ایثارگران معرفی کند تا ارزش افزایی بر روی آنها انجام شود و در اختیار مشمولان قرار گیرد.

۶ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید آماده بهره‌برداری است
سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید از آمادگی این شرکت برای بهره‌برداری از ۶ هزار واحد مسکونی تکمیل شده خبر داد و گفت: فهرست پروژه‌های مسکونی اولویت‌دار شهرهای جدید به بانک‌ها ارسال شده تا تسهیلات لازم پرداخت شود. به گزارش گروه مسکن و انرژی از وزارت راه و شهرسازی، «شهرام ملکی» در نشست شورای مسکن شرکت بازآفرینی شهری ایران، برخی برنامه‌های آتی آن شرکت را بیان کرد و افزود: ۶ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید آماده بهره‌برداری است. سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید ادامه‌داد: چنانچه منابع مورد نیاز تامین شود می‌توانیم طی دو ماه آینده واحدهای نیمه تمام مسکن مهر را تکمیل کنیم. ملکی توضیح داد: در پروژه‌ نهضت ملی مسکن نیز فهرست پروژه‌های اولویت دار بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی را برای بانک‌ها ارسال کرده‌ایم و انتظار داریم با تامین منابع این پروژه‌ها را به اتمام برسانیم.

ساخت فرودگاه جدید در دستور کار نیست
مشاور مدیرعامل در امور اجرایی شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه ساخت فرودگاه نیازمند اعتبار زیاد است گفت: اکنون برنامه ای برای ایجاد فرودگاه در سطح کشور وجود ندارد و گسترش، توسعه و تجهیز فرودگاه‌های موجود در دستور کار قرار دارد. به گزارش گروه مسکن و انرژی به نقل از ایرنا، محمدحسین آجیلیان دیروز در آیین تودیع و معارفه مدیر فرودگاه شهدای بجنورد اظهار کرد: برنامه هفتم توسعه ساخت و ساز فرودگاه جدید در سطح کشور را متوقف کرده است. هشت فرودگاه بین المللی ۲۴ ساعته پروازهای خارجی و داخلی دارند و ۲۴ فرودگاه بین المللی دیگر نیز دارای ناوگان زیاد و شرایط توسعه را دارند و مابقی فرودگاه ها درجه سه هستند. مشاور مدیرعامل در امور اجرایی شرکت فرودگاه های کشور با بیان اینکه ۲۰ ایرلاین در کشور برقراری پروازها را در ۵۶ فرودگاه کشور بر عهده دارند افزود: تنها ایرلاین های ایران ایر و آسمان دولتی و مابقی توسط بخش خصوص اداره می شود که برقراری پرواز باید برای آنان توجیه اقتصادی داشته باشد. زیرساخت های فرودگاه بجنورد آمادگی پذیرش پروازهای بیشتر را دارد و حتی بیشتر از یک پرواز در روز می تواند در این فرودگاه انجام شود. این فرودگاه آمادگی برقراری پرواز های داخلی بیشتر و حتی خارجی را دارد که نیازمند توجه بیشتر از سوی ایر لاین ها است. بیشتر ایرلاین های سطح کشور توسط بخش خصوصی اداره می شوند و بخش اقتصادی را مد نظر دارند این استان باید شرایط را برای پذیرش از سوی ایرلاین ها را نیز فراهم کند. وی بر خرید هواپیما برای این فرودگاه نیز تاکید کرد و گفت: این امر نیز می تواند موجب برقراری پرواز های منظم باشد. مشاور مدیرعامل در امور اجرایی شرکت فرودگاه های کشور با بیان اینکه فرودگاه شهدای بجنورد در تراز فرودگاه های منطقه ای است گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه هواپیماهای متوسط قادر به برقراری پرواز در این فرودگاه هستند که عملیات پرواز باید توسط خلبان نیز مورد تایید قرار گیرد.

ابراز تمایل تاجیکستان برای استفاده از تجربیات موفق برقی ایران
وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان گفت: این کشور علاقه‌مند است از تجربیات موفق ایران در حوزه توسعه ظرفیت‌های نیروگاهی و مدیریت بازار برق استفاده کند. به گزارش گروه مسکن و انرژی از وزارت نیرو، «دلیر جمعه» در جلسه مشترک مدیران ارشد صنعت آب و برق ایران و تاجیکستان با موضوع اقتصاد برق و با هدف انتقال تجربیات موفق ایران در حوزه اصلاحات اقتصادی صنعت برق در محل وزارت نیرو، ضمن استقبال از واردات تجهیزات برقی ایرانی، اصلاحات اقتصادی صنعت برق ایران را مثبت ارزیابی کرد. وی با اشاره به جلسه مشترک خود با وزیر نیروی ایران، افزود: ایران و تاجیکستان در حوزه ساخت و توسعه نیروگاه‌های برقابی تجربه مشترک و ارزشمندی دارند و تاجیکستان تمایل دارد از دیگر تجربه‌های موفق ایران در حوزه اقتصاد و مدیریت بازار برق نیز بهره ببرد. در ادامه این جلسه، معاون بازار برق ایران درباره بازار برق کشورمان و سازوکار فروش انرژی برق گفت: بازار برق ایران به‌صورت متمرکز اداره می‌شود و در سال‌های اخیر با هدف حل مشکلات مالی، افزایش زمینه‌های سرمایه‌گذاری، افزایش شفافیت و ایجاد امکان خرید آگاهانه توسط مشترکان، اصلاحات اساسی در ساختار بازار برق ایران ایجاد شده است. «بهروز احمدی» با بیان اینکه در حال حاضر امکان عرضه مستقیم برق توسط نیروگاه‌ها به مصرف‌کنندگان بزرگ از طریق بورس انرژی فراهم شده است، افزود: همه مشترکان بالای یک مگاوات و شرکت‌های توزیع به نمایندگی از مشترکان کوچک و شرکت‌های برق منطقه‌ای امکان خرید برق از طریق بورس و به‌صورت مستقیم از نیروگاه‌های بخش خصوصی و دولتی را دارند.

خاموشی های گسترده در تهران و البرز
در شرایطی که مدیرعامل توانیر روز دوشنبه با آغاز پاییز از پایان پیک ناترازی برق در کشور خبر داده بود، دیروز بسیار از مناطق در استان های البرز و تهران با مشکل قطعی برق مواجه بودند. پایش گروه مسکن و انرژی روزنامه تجارت از مناطق مختلف تهران نشان می دهد، مردم در مناطقی چون ستارخان، توحید، طرشت، خیابان آزادی، جمالزاده و...همچنین مناطقی از استان البرز ساعتها با خاموشی های گسترده مواجه بودند. تلاش خبرنگار ما برای گفتگو با مسئولان روابط عمومی توانیز منتج به نتیجه نشد و نهایتا دلیل بروز این خاموشی های گسترده مشخص نشد. رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران گفت: اکنون مجلس و دولت راه نجات را در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر دیده‌اند و امیدواریم این همکاری‌ها صورت بگیرد و بتوانیم میزانی که طی ۲۰ سال اتفاق افتاده است را در طول یکسال آینده تامین کنیم و با اطمینان می‌توانیم بگوییم که ۱۲۰۰ مگاوات را قطعا تامین خواهیم کرد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با تجارت تشریح کرد

گروه مسکن و انرژی-زهرا سلیمانی:11شهریورماه بود که یکی از نمایندگان مجلس دوازدهم از بررسی طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در کمیسیون عمران خبر داد. ایده ای که در روزهای پایانی فعالیت های مجلس یازدهم در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت و در قالب یک طرح، تحویل هیات رییسه شد. موافقان تفکیک با اشاره به مشکلات عدیده در بخش مسکن و عریض و طویل بودن حوزه هایی چون، «توسعه راه ها»، «نظام شهرسازی» و مهمتر از همه «مسکن»، تجمیع این وظایف دشوار حاکمیتی را در بطن یک وزرتخانه، نوعی تعارض منافع دانسته و خواستار تفکیک این حوزه ها شدند. حتی در جریان بررسی صلاحیت فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی مسعود پزشکیان برای وزارت راه و شهرسازی ، برخی نمایندگان عنوان کردند صادق در زمان معاونت وزارت، طرفدار تفکیک وزارتخانه بوده، بنابراین برای تصدی پست وزارت راه و شهرسازی مناسب نیست! در نقطه مقابل اما منتقدان این طرح به اسناد بالادستی در خصوص ضرورت کوچک سازی دولت اشاره و افزایش ساختارهای اجرایی را باعث کسری بودجه افزونتر و اتلاف منافع بیشتر ارزیابی می کنند. مهرداد بائوج لاهوتی نماینده دوره های هشتم ، نهم، دهم و دوازدهم مجلس و یکی از چهره هایی که هم در زمان ادغام این وزارتخانه در سال 90به عنوان نماینده رای داده و هم امروز در شمایل نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه ابعاد گوناگون این طرح را بررسی می کند در گفتگو با تجارت به آسیب هایی که ممکن است در اثر این تفکیک متوجه اقتصاد ایران شود اشاره می کند. او معتقد است، در شرایطی که2300همت از بودجه 2500همتی کشور صرف هزینه های جاری و غیر ضروری دولت و تنها حدود 200همت صرف هزینه های عمرانی می شود، ایجاد ساختارهای جدید که باعث افزایش حجم دولت می شود ، کمکی به اقتصاد ایران نخواهد کرد.

طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه مسکن و راه و شهرسازی این روزها دوباره در مجلس مطرح شده است. دیدگاه شما درباره این طرح چیست؟ فکر می کنید با این تفکیک مشکل مسکن حل می شود؟
ج: نگاه همه باید معطوف کوچک شدن دولت باشد. همین امسال که ما درباره آن صحبت می کنیم، بودجه کل کشور به 2500هزار میلیارد تومان رسیده است. قرار است از این 2500هزار میلیارد تومان، رقم 380هزار میلیارد تومان، صرف پروژه های عمرانی شود. البته تجربه سالهای اخیر نشان داده که حداکثر 50درصد این رقم برای کارهای عمرانی محقق می شود. پس اگر فرض بگیریم که 200هزار میلیارد تومان از بودجه1403 سهم کارهای عمرانی شود، 2300هزار میلیارد تومان، صرف هزینه های جاری دولت می شود. کجای دنیا یک چنین وضعیتی وجود دارد؟ اینکه دولت مالیات بگیرد، نفت بفروشد و سر و ته کشور را به هم بیاورد و بعد این پول، صرف هزینه های غیر ضروری و جاری شود. پس دولت کوچک و البته بهره ور برای شرایط امروز ایران یک ضرورت است. اساسا در زمان ادغام نمایندگان به دنبال آن بودند که وزارت ارتباطات هم در بطن وزارت راه و شهرسازی گنجانده شود.

چه شد که ادغام وزارت راه و شهرسازی با وزارت ارتباطات محقق نشد؟
ج:حتما خاطرتان هست که در آن برهه بحث های امنیتی و بحث های دیگر مطرح شد که امکان ادغام وزارت ارتباطات با راه و شهرسازی را مقدور نکرد. حتی حکم سرپرستی آقای نیکزاد هم برای وزارت «ارتباطات و راه شهرسازی» صادر شده بود که بعد کن لم یکن شد. وزارت مسکن و شهرسازی به طور کلی دو وظیفه دارد و لاغیر. 1) سیاست گذاری در بخش شهرسازی با تهیه طرح های جامع است. این ساختار، مجری که نیست، سیاست گذار است. بلکه شوراها، شهرداری ها و مدیران شهری، مجری هستند. اعمال این سیاستها هم از طریق تهیه طرح های جامع و نظارت بر اجرای آن صورت می گیرد.2) سیاست گذاری در حوزه مسکن است. قرار نیست دولت همواره مسکن بسازد. در گذشته در برخی برهه ها شرایطی شکل گرفت که دولت ها وارد دایره تولید و ساخت مسکن شدند. اما قرار نیست این اشتباه ادامه پیدا کند. بخش های خصوصی و مردمی هستند که باید مسکن بسازند.

نگفتید اعمال سیاست گذاری های دولت در حوزه مسکن به چه شکل بروز می یابد؟
ج: مثلا دولت می گوید، دهک های دارا و برخوردار جامعه شرایط مالی مناسبی دارند، خودشان بروند، خانه بسازند، بنابراین وظیفه تهیه زمین، مصالح و ساخت خانه صفر تا صد به عهده این دهک است. برای اقشار متوسط جامعه هم باید شرایط تسهیلاتی مناسبی فراهم کند تا اقدام به ساخت مسکن کنند. برای راحتی کار این قشر 10درصد تفاوت سود تسهیلات را هم دولت پرداخت می کند. می ماند دهک های محروم جامعه، در مورد این دهک هم دولت زمین رایگان تخصیص می دهد و برای ساخت خانه هم تسهیلات مناسب می دهد. این موارد وظیفه وزارت راه و شهرسازی در مواجهه با دهک های مختلف در بحث مسکن است. نخست، سیاست گذاری در حوزه شهرسازی و دوم، سیاست گذاری در حوزه مسکن. دولت به هیچ عنوان نباید وارد حیطه ساخت مسکن شود. اخیرا در نشستی به خانم صادق گفتم، به جای ایجاد ساختارهای جدید نام سازمان بازآفرینی شهری در وزارتخانه را به سازمان مسکن و بازآفرینی شهری بدل کنید، معاون وزیری هم برای آن انتخاب کنید. با این سازمان، وظیفه سیاست گذاری شهری و مسکن را انجام دهید.

فکر می کنید با ایجاد یک چنین ساختاری ، مشکلات مردم در حوزه مسکن حل می شود؟
حرف من این است که ضرورتی برای وزارتخانه جدید در حوزه مسکن وجود ندارد. آقایانی که ادعا می کنند برای حل مشکل مسکن مردم، باید ساختار جدید و مستقلی شکل بگیرد و تشکیلات تازه ای ایجاد شود، از طریق این ساختار ( بازآفرینی شهری و مسکن) می توانند این استقلال و ساختار جدید را داشته باشند.

اما علی رغم این ساختارسازی های غیر کاربردی، مساله این است که طی سالهای اخیر مشکل مسکن مردم حل نشده است؟
باید دید وظیفه وزارت راه و شهرسازی در خصوص شهرسازی چیست که این همه حرف و حدیث درباره آن ایجاد شده. تنها یک مورد، طرح جامع شهرسازی ارائه می شود و لاغیر. وزارتخانه از اعتبارات دولت استفاده کرده و طرح های جامع را تهیه می کند. همین... آیا برای این موضوع نیاز است که وزارتخانه جدایی شکل دهیم؟ ما یه سیاست گذاری در بخش مسکن نیاز داریم. بزرگ کردن دولت به هیچ وجه هنر نیست. این همه نیرو در وزارتخانه ها وجود دارند که حقوق می گیرند و باری بر دوش دولت اضافه می کنند. ما از مردم مالیات می گیریم و نفت می فروشیم بعد صرف هزینه های غیر ضروری دولت می کنیم. وقتی مدام به مردم هزینه تحمیل کرده و مالیات را بالا ببریم، طبیعی است مشکل ایجاد می شود. آقای عارف اشاره کردند در کشور هزار میلیارد کسری بودجه وجود دارد. فارغ از اینکه هیچ دولتی 4ماه نخست را برای کسری بودجه ملاک عمل قرار نمی دهد. ولی حتی در صورت صحت، آیا تاسیس وزارتخانه های تازه جدید بر حجم کسری بودجه اضافه نمی کند؟

شما نکته جالبی درباره تهیه مسکن دهک های محروم، متوسط و برخوردار مطرح کردید. این ایده اما طی دهه ها هرگز اجرایی نشده. چطور می توان زمینه خانه دار شدن دهک های مختلف را فراهم کرد؟
بنیان وظیفه دولت، همین است. در ایران افرادی ثروتمندی هستند که دوست دارند در خانه های 200 و 300متری زندگی کنند. آنها نه نیازی به وام و زمین دولتی دارند و نه دنبال آن می روند. اینها تکلیفشان روشن است. و حمایت نیاز ندارند. گروه دیگر دهک های متوسط جامعه اند. دولت با ارائه وام با نرخ سود کمتر به آنها می تواند زمینه خانه دار شدن شان را فراهم کند. مثلا نرخ سود بانکی روتین در کشور 24درصد است، دولت به آنها تسهیلات 12درصدی میدهد. برخی دهک های هم تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و...هستند. این قشر هم متولی دارند و حمایت می شوند. اما دهک های محرومی هم هستند که به کمک بیشتری نیاز دارند. یعنی دولت هم باید به آنها وام با نرخ سود اندک بدهد و هم زمین رایگان.

اما این باید ها هرگز در دولت های مختلف تجمیع نشده است. یعنی هر دولتی به یکی از دهک ها توجه کرد. درست است؟
ج: دقیقا، مثلا در دولت سازندگی به این افراد زمین شهری داده شد. در دولت اصلاحات،ایده اجاره به شرط تملیک دنبال شد. در دولت احمدی نژاد بحث مسکن مهر و مسکن امید و...شکل گرفت که مباحث آن هنوز هم ادامه دارد. این روند در دولت آقای رییسی به وعده ساخت 1میلیون مسکن در هر سال و طرح جامع مسکن رسید. معتقدم برای حل مشکل مسکن در کشور باید مجموعه این ایده ها در هم ادغام شوند و برای همه دهک ها، شامل دهک های برخوردار، متوسط، محروم و اقشار تحت پوشش نهادهای حمایتی مسکن مناسب تخصیص داده شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی

«ناترازی بنزین در کشور روزانه به 10میلیون لیتر رسیده است.» این هشداری است که رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی آنرا خطاب به متولیان و سیاست گذاران مطرح کرده و از مسئولان می خواهد هرچه سریعتر برای رفع این ناترازی برنامه ریزی کنند.
احمد معروف‌خانی ضمن بیان مطلب بالا می گوید: تا پایان سال آینده روزانه ۱۰ میلیون لیتر ناترازی بنزین و در فصل زمستان ناترازی گازوئیل خواهیم داشت و اولین پروژه‌ای که امیدواریم به ناترازی کمک کند پروژه مهر خلیج‌فارس است که در بهترین حالت در بهمن ماه ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد و به حل ناترازی کمک می‌کند. به گزارش گروه مسکن و انرژی به نقل از ایلنا معروف‌خانی درباره اوضاع ناترازی سوخت در کشور و راهکارهای عبور از این شرایط اظهار داشت: اکنون کشور ما درگیر پکیجی از ناترازی‌ها از جمله ارز اقتصاد، آمار زاد و ولد ازدواج و البته بنزین، گازوئیل برق و گاز است که تاکنون راه‌حل بلندمدتی برای رفع آنها اندیشیده نشده است. ریشه مسئله ناترازی بنزین به این برمی‌گردد که مدیریت درستی روی مصرف نداریم و مصرف به صورت افسارگسیخته‌ای مرتبا در حال افزایش است و هیچ برنامه‌ای هم برای مدیریت و کنترل آن نداریم، از طرف دیگر توجه و سرمایه‌گذاری لازم در حوزه پالایشگاهی نیز نداشته‌ایم و این منجر به این شده که امروز با این حجم از ناترازی روبرو هستیم.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه به صورت کوتاه‌مدت با تنظیم‌گری درست و مدیریت متمرکز می‌توان بخشی از ناترازی را جبران کرد، گفت: اکنون بسیاری از پتروشیمی‌های داخل کشور افزودنی‌های تولید بنزین را صادر می‌کنند، مثلا هفته گذشته شاهد صادرات ریفرمیت به بازار امارات بوده‌ایم در صورتی که همین محصول می‌تواند در داخل کشور با فرایند ترکیب با نفتا تبدیل به بنزین مطلوب و باکیفیت شود. وزارت نفت باید رگولاتوری و تنظیم‌گری داشته باشد که ادتیو و فرآورده‌های مربوطه صادر نشود زیرا اکنون محصولات و افزودنی‌های بنزین به کشوری مثل امارات ارسال می‌شود و مجددا تبدیل به بنزین شده و به کشور خودمان بازمی‌گردد بنابراین چاره اساسی این است که در کوتاه‌مدت از صادرات این محصولات جلوگیری کنیم تا کمک حال تامین سوخت کشور باشیم.

پروژه مهر خلیج فارس به رفع ناترازی ها کمک می کند
معروف‌خانی خاطرنشان کرد: با جلوگیری از صادرات این دسته از مواد آروماتیکی که توسط پتروشیمی‌ها و همچنین برخی پالایشگاه‌ها تولید می‌شوند، می‌توان بخشی از ناترازی را در کوتاه‌مدت جبران کرد، در بلندمدت هم افزایش ظرفیت تولید پالایشگاهی و همچنین توجه و تمرکز لازم جهت تدوین سیاست‌های تشویقی برای ورود سرمایه‌های مردمی و بخش خصوصی به این بخش و مدیریت مصرف می‌تواند ناترازی را رفع کند.
وی با بیان اینکه تا پایان سال آینده روزانه ۱۰ میلیون لیتر ناترازی بنزین و در فصل زمستان ناترازی گازوئیل خواهیم داشت، تصریح کرد: اولین پروژه‌ای که امیدواریم به ناترازی کمک کند پروژه مهر خلیج‌فارس است که در بهترین حالت در بهمن ماه ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد و به حل ناترازی کمک می‌کند اما باید در نظر داشت که اگر برای مدیریت مصرف برنامه‌ای نداشته باشیم دوباره در چند سال بعد دچار ناترازی خواهیم شد.

کشور درگیر واردات بنزین است
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: متاسفانه اکنون کشور درگیر واردات بنزین است حال آنکه با تنظیم‌گری درست در داخل کشور می‌توانیم از واردات بخش زیادی از بنزین جلوگیری کنیم، در هر حال فعلا ناگزیر هستیم چون کالا؛ کالای استراتژیک است و باید مرتب تامین شود، هرچند دغدغه‌ای بابت واردات نداریم اما مسئله هزینه و سرمایه ملی است که صرف واردات می‌شود.
وی درباره راهکار قیمتی برای کنترل مصرف و ساماندهی اوضاع بنزین توضیح داد: افزایش قیمت بنزین یک راهکار اساسی است اما همت جمعی و مدیریت صحیح نیاز دارد باید همه قوا با هم همکاری کنند، باید اجرا درست باشد، این اقدام پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی نیاز دارد، باید مردم متوجه شوند که بخشی از ناترازی اقتصادی و کمبود بودجه است که منجر به تورم، افزایش قیمت‌ها و بهم‌ریختگی اقتصادی می‌شود و از طریق واقعی‌سازی قیمت حامل‌های انرژی قابل جبران است اما این موضوع باید برای مردم ملموس باشد تا از تبعات منفی افزایش قیمت جلوگیری شود، باید پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی این حرکت و جراحی بزرگ اقتصادی بدرستی تفهیمم شود.
معروف‌خانی تاکید کرد: مردم باید بدانند اگر قیمت بنزین افزایش پیدا کند چه تبعاتی برایشان در پی خواهد داشت و واقعی شدن نرخ بنزین منجر به کنترل تراز اقتصادی و کنترل تورم و در گام بعد به رشد اقتصادی و بهبود اوضاع زندگی کمک می‌کند؛ در این صورت حتما کمک خواهند کرد. اما بدون هیچگونه پیوست فرهنگی و اجتماعی و یک شبه منجر به اتفاقات خوشایندی نمی‌شود، اگر مردم با کار کارشناسی درست متوجه این موضوع و آثار مثبت آن باشند به
مدیریت دولت برای کنترل ناترازی سوخت و اقتصادی کمک می‌کنند.