کشف بارنامه‌های صوری برای قاچاق ۳۰۰ میلیون لیتر سوخت یارانه‌ای 

 رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا از کشف ۵۴۰ هزار فقره بارنامه صوری حمل کالای عمومی و سوخت یارانه ای خبر داد و گفت: صدور این تعداد بارنامه صوری، منجر به خروج ۳۰۰ میلیون لیتر سوخت یارانه‌ای از شبکه توزیع شده است. به گزارش گروه اقتصادی از فراجا، سردار سرتیپ حسین رحیمی افزود: این کشفیات در راستای مبارزه هوشمند و کشف فنی قاچاق سوخت و مقابله با عرضه خارج از شبکه فراورده‌های نفتی با بهره‌گیری از سامانه‌های در اختیار همچنین سامانه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سامانه‌های تخصیص سوخت به ناوگان حمل کالا انجام شد. به گفته وی، با تلاش کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی فراجا ۵۴۰ هزار بارنامه صوری حمل کالاهای عمومی کشف و شناسایی شد که ۲۰ هزار فقره بارنامه صوری آن مرتبط با حمل فرآورده‌های سوختی دولتی بود. مطابق بررسی‌ها مشخص شد متهمان این پرونده از طریق بارنامه‌های صوری ۳۰۰ میلیون لیتر سوخت نفتگاز یارانه‌ای را در سال ۱۴۰1 و سال ۱۴۰2 از شبکه توزیع به صورت غیرقانونی خارج کرده‌اند. سردار رحیمی گفت: برای بررسی بیشتر و دقیق تر موضوع در این راستا ۱۳۰ نفر از مدیران عامل شرکت‌های حمل و نقل کالا و مواد سوختی استانی و بزرگ مقیاس به عنوان مطلع احضار شدند. تاکنون جرایم ۶۵ شرکت محرز و شرکت‌های متخلف به کمیسون تخلفات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور و مرجع قضایی ذیربط معرفی شدند.

 

ضوابط تامین پناهگاه‌ها و فضای امن در شرایط بحران تنظیم شد

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در جریان جنگ ۱۲ روزه، ضوابط تامین پناهگاه و اسکان به صورت اضطراری تجمیع و تنظیم شد و در اختیار شورای عالی شهرسازی و معماری و نظام فنی و اجرایی قرار گرفت، گفت: هدف این بود که نهادهای متولی بتوانند با داشتن دستورالعمل مشخص، فضایی را به عنوان پناهگاه یا فضای امن اختصاص دهند.
 به گزارش گروه اقتصادی از وزارت راه و شهرسازی، غزال راهب با اشاره به سوابق مطالعاتی مرکز، از همکاری‌های گسترده با سازمان پدافند غیرعامل برای تدوین این ضوابط خبر داد. راهب توضیح داد: در جریان جنگ ۱۲ روزه، این ضوابط به صورت اضطراری تجمیع و تنظیم شدند تا برای تأمین پناهگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرند و این مجموعه به شورای عالی شهرسازی و معماری و نظام فنی و اجرایی ارسال شد. هدف این بود که نهادهای متولی، سازمان‌ها و مدیریت شهری بتوانند با داشتن دستورالعمل مشخص، فضایی را به عنوان پناهگاه یا فضای امن اختصاص دهند. وی افزود: در گام اول باید ظرفیت‌های موجود پناهگاه‌ها شناسایی شوند که این دستورالعمل به نهادهای مسئول ارائه شد. گام دوم مربوط به چگونگی ساخت پناهگاه‌هاست تا در شرایط بحران بتوانند تاب‌آوری شهرها را افزایش دهند و به شکل یکپارچه با ساختار کالبدی شهرها درآیند. 

  سهمیه و قیمت بنزین تغییری نخواهد کرد
وزیر نفت با تاکید بر اینکه سهیمه و قیمت بنزین تغییری نخواهد کرد، گفت: شرایط کشور در تولید و صادرات نفت خام خوب است. محسن پاک نژاد در  حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد:هیچ تغییری در میزان ۶۰ و ۱۰۰ لیتر سهمیه و قیمت ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومان بنزین ایجاد نخواهد شد و توزیع سوخت طبق گذشته انجام می شود. وی ادامه داد: شرکت ملی پالایش و پخش خدمت جدیدی را طبق قانون و مصوبه هیئت وزیران می خواهد ارائه کند که تامین بنزین ویژه و با کیفیت مناسب تری است که در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.   بخش خصوصی متولی این بخش است، ولی تنظیم گری با شرکت ملی  پالایش و پخش انجام می شود. وزیر نفت همچنین درباره روند افزایش تولید نفت در کشور گفت: مردم بدانند که روند تولید  و صادرات نفت خام طبق گذشته ادامه دارد و وشرایط ما خوب است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

واردات بنزین سوپر در مرحله بررسی درخواست متقاضیان است
وزارت اقتصاد با اشاره به نهایی‌شدن فرایندهای بررسی کارشناسی واردات بنزین سوپر در دبیرخانه هیئت مقررات‌زدایی اعلام کرد: در مقطع کنونی، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در حال بررسی درخواست متقاضیان این مجوز است. وزارت اقتصاد اعلام کرد؛ به‌دستور سرپرست وقت وزارت امور اقتصادی و دارایی، تمام فرایندهای بررسی کارشناسی واردات بنزین سوپر به‌روی شرایط و ضوابط اعلامی ازسوی وزارت نفت، علی‌رغم وجود مشکلات عدیده و نکات اصلاحی، ظرف مدت 2هفته، در دبیرخانه هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار، صورت پذیرفت و به‌طور همزمان، جلسات کمیته تخصصی هیئت نیز برگزار شد، درنهایت، شرایط صدور مجوز مذکور، در هشتاد و هفتمین نشست هیئت مقررات‌زدایی به‌شماره 34352/80 مورخ 1404/02/31، به تصویب رسید و به‌روی درگاه ملی مجوزهای کشور بارگذاری شد و در این خصوص، چندین مصاحبه توسط ریاست مرکز ملی پایش و بهبود محیط کسب‌وکار با خبرنگاران صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران انجام و منتشر شد. در مقطع کنونی، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در حال بررسی درخواست متقاضیان این مجوز است. نظر به نکات فوق، ادعاها مبنی بر طولانی شدن روند بررسی شرایط صدور این مجوز و افزایش بورکراسی اداری در این وزارتخانه، قویاً تکذیب می‌شود.
 
تهدید جدید برای خریداران نفت روسیه
تهدید رئیس‌جمهور آمریکا، برای اعمال مجازات‌های مالی علیه روسیه، دو خریدار بزرگ نفت مسکو شامل هند و چین را در کانون توجه قرار داده است، اما بازارها فعلا نسبت به اختلال در عرضه نفت روسیه تردید دارند. هند از زمان آغاز جنگ در اوکراین در اوایل سال ۲۰۲۲، به واردکننده اصلی نفت روسیه تبدیل شده است. طبق داده‌های شرکت کپلر، بیش از یک سوم کل خرید نفت روسیه در سال جاری، از این تولیدکننده اوپک پلاس بوده، در حالی که قبل از جنگ، کمتر از یک درصد بوده است. واردات چین نیز در همین مدت افزایش یافته است. با این حال، واکنش اولیه بازار به اظهارات ترامپ بی‌تفاوتی بود. قیمت نفت برنت که شاخص بازار جهانی است، روز دوشنبه، تقریبا ۲ درصد کاهش یافت و به زیر ۷۰ دلار در هر بشکه رسید که نشان دهنده نگرانی کم در مورد تاثیر احتمالی آن بر جریان نفت خام است. ترامپ بدون ارائه جزئیات گفت که مجازات‌ها به شکل «تعرفه‌های ثانویه» اعمال خواهند شد و اگر روسیه به خصومت‌ها با اوکراین پایان ندهد، ظرف ۵۰ روز اجرا خواهند شد. مت ویتاکر، سفیر آمریکا در ناتو، گفت: این اقدام عملا نشان‌دهنده تحریم کشورهایی است که نفت روسیه را خریداری می‌کنند. ویتاکر به طور خاص به هند و چین اشاره کرد. داده‌های کپلر نشان می‌دهد که جریان نفت روسیه به هند در ژوئن، به ۲.۱ میلیون بشکه در روز رسید که بزرگترین میزان مصرف ماهانه در تقریبا یک سال گذشته است و نزدیک به رکورد ثبت شده در ماه مه ۲۰۲۳ است. خرید چین با همان سرعت افزایش نیافته است، اما از زمان جنگ به طور مداوم بالای یک میلیون بشکه در روز بوده است. موکش سهدف، رئیس بازارهای کالا در شرکت «ریستاد انرژی»، گفت: «اگر اوضاع بحرانی شود و هند نتواند هیچ نفت خامی از روسیه بخرد، هند می‌تواند از اعضای اوپک نفت دریافت کند، اما این کار با هزینه بالاتری انجام خواهد شد.
بر اساس گزارش بلومبرگ، بشکه‌های نفت از خاورمیانه و آفریقا می‌توانند به جبران کمبود عرضه روسیه کمک کنند، اما نفت خام گران‌تر خواهد بود. طبق داده‌های رسمی وزارت بازرگانی و صنعت هند، واردات از عربستان سعودی در ماه مه، پنج دلار در هر بشکه گران‌تر از واردات روسیه بود، در حالی که محموله‌های عراق حدود ۵۰ سنت گران‌تر بودند.

 از املاکی‌ها درخواست
 قرارداد ۳ برگی سابق نکنید
نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: از املاکی‌ها درخواست قرارداد ۳ برگی سابق نکنید؛ خودتان به مشکل مالیات می‌خورید. داود بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران  اظهار داشت: طبق قوانین قانون ساماندهی و قانون الزام، مشاوران املاک موظف به ثبت قراردادها در دو سامانه "کاتب" و "خودنویس" هستند. برخی از همکاران ما با درخواست شما مبنی بر نوشتن قراردادها در سه برگ‌های سابق مخالف هستند. وی ادامه داد: اگر مالکین مانع از انجام خدمات و ثبت قرارداد در این دو سامانه شوند، ممکن است سازمان امور مالیاتی برای آنها پیامدهایی نظیر مصداق خانه خالی در نظر بگیرد.  

پیش فروش بلیت‌های سفر اربعین آغاز شد

  گروه اقتصادی: برای حدود 4.5میلیون ایرانی که هر سال در راهپیمایی اربعین شرکت می کنند، نحوه حمل و نقل دارای اهمیت بسیاری است. حدود 550هزار نفر از این زائران با استفاده از سفر هوایی،  حدود 150 تا 200هزار نفر نیز با قطار و باقی مسافران که 85درصد آنها را شامل می شود با اتوبوس و خودروهای شخصی به صورت زمینی راهی این سفر معنوی می شوند. دیروز خبر رسید که برخی ایرانیان استارت سفر زمینی به عراق را زده اند.   به طور کلی هزینه های اربعین 1404 شامل بلیط اتوبوس ، قطار یا هواپیما، خرید ارز دولتی، بیمه خروج از کشور است، چرا که زوار اربعین مانند سالهای قبل برای خورد و خوراک و اسکان و ...میهمان مواکب و مردم عراق و عاشقان حسین خواهند بود. در شرایطی که اخبار ناخوش آیندی از گرانی بلیت سفر اربعین به گوش می رسید، دیروز نرخ های سفر به عراق در حوزه های هوایی، ریلی و زمینی  نهایی شد. هفته قبل بود که تجارت طی گزارشی در گفتگو با تحلیلگران نوشت که نرخ سفر هوایی از تهران به نجف احتمالا بین 13 تا 15میلیون تومان خواهد بود. دیروز وزیر راه و شهرسازی، اعداد و ارقام گزارش تجارت را تایید و از تعیین قیمت ۱۳ و ۱۵ میلیون تومانی برای پروازهای اربعین از مبدا تهران و فرودگاه‌های غرب و مشهد و فرودگاه‌های شرق کشور خبر داد.
حدود یک ماه مانده به آیین اربعین حسینی(ع)، نحوه فروش و نرخ بلیت وسایل حمل و نقل عمومی در مسیرهای ریلی، جاده ای و هوایی برای زائران مشخص شده است. بر اساس آخرین تصمیم وزارت راه و شهرسازی قیمت بلیت پروازهای تهران - نجف ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان (رفت و برگشت ۱۳ میلیون تومان)‌ و مشهد - نجف ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان (رفت و برگشت ۱۵ میلیون تومان) اعلام شده است. پیش فروش بلیت پروازهای اربعین از دیروز (۲۵ تیر) آغاز شد و فروش بلیت چارتری در این مسیر از تاریخ ۱۳ تا ۲۶ مرداد ممنوع است.

سایه روشن های سفر زمینی به عراق
بر اساس اعلام مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، پیش‌فروش بلیت سفرهای اربعین حسینی ناوگان حمل و نقل مسافری بین‌شهری از امروز (۲۵ تیر ماه) برای بازه زمانی ۴ مرداد تا ۲ شهریور آغاز شده است. به گفته داریوش باقرجوان، پیش‌فروش بلیت اتوبوس اربعین حسینی از طریق سایت‌ها، سکوهای اینترنتی فروش بلیت، وب‌سایت‌های اختصاصی و مشترک شرکت‌های حمل و نقلی انجام می‌شود و زائران اربعین حسینی می‌توانند با مراجعه حضوری به شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری در پایانه‌های سراسر کشور نسبت به تهیه بلیت سفر عتبات عالیات اقدام کنند. مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر از اجرای طرح آزمایشی پیش‌فروش بلیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی در مسیر بازگشت زائران اربعین حسینی از مرز خسروی خبر داده و گفته است: به منظور خدمات‌رسانی مطلوب و بهینه به زائران اربعین حسینی، شرکت‌های حمل و نقل مسافر موظف‌اند نسبت به بکارگیری حداکثری ظرفیت موجود در طرح پیش‌فروش بلیت سفرهای اربعینی اقدام کنند. از سوی دیگر، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسافربری کشور نیز نرخ بلیت اتوبوس از تهران به شهرهای مرزی با عراق را اعلام کرد که بر این اساس، نرخ بلیت تهران - مرز مهران به عنوان پر تقاضاترین مسیر در این ایام یک میلیون و ۴۶۲ هزار تومان تعیین شده است. احمدرضا عامری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه عرضه بلیت‌های اربعین از امروز آغاز می‌شود، اظهار کرد: از امروز (25 تیرماه) عرضه بلیت اتوبوس‌های ویژه ایام اربعین‌ آغاز می‌شود و مسافران می‌توانند با مراجعه به سایت‌های معتبر نسبت به خرید بلیت اقدام کنند. برای مسیرهایی که تقاضا زیاد باشد، برنامه‌ریزی های لازم صورت خواهد گرفت و سرویس‌های کمکی در نظر گرفته می‌شود. مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسافربری کشور تصریح کرد: بازار بلیت رصد می‌شود و عرضه براساس نرخ‌های مصوب خواهد بود. گفتنی است؛ نرخ بلیت اتوبوس بسته به نوع اتوبوس یعنی ۲۵ تا ۲۷ نفره، ۳۰ تا ۳۲ نفره و ۴۰ تا ۴۴ نفره متفاوت است. برای مثال قیمت اتوبوس ۲۵ تا ۲۷ نفره در مسیرهای تهران - مهران یک میلیون و ۴۶۲ هزار تومان، تهران - شلمچه یک میلیون و ۷۳۷ هزار تومان، تهران - چذابه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، تهران - خسروی یک میلیون و ۳۱۶ هزار تومان، تهران - باشماق یک میلیون و ۲۲۵ هزار تومان و تهران - تمرچین یک میلیون و ۴۲۶ هزار تومان تعیین شده است.

زائران بلیت رفت و برگشت را تهیه کنند
وزارت راه و شهرسازی از هموطنانی که به صورت زمینی قصد عزیمت به سفر اربعین را دارند، درخواست کرده است که بلیت برگشت خود را نیز همزمان با بلیت رفت تهیه کنند تا در بازگشت از سفر با مشکل روبرو نشوند. همچنین به گفته فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی، ۸۵ درصد سهم جابه‌جایی زائران اربعین بر دوش ناوگان زمینی است که برای عبور و مرور زائران هفت هزار دستگاه ناوگان عمومی نیاز است که با احتساب نیازمندی های درون شهری به ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس می رسد. در حوزه ریلی نیز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری از روز گذشته آغاز شده و به گفته قائم مقام شرکت راه‌آهن، ۴۵۰ هزار نفرصندلی برای این ایام پیش‌بینی شده است. میرحسن موسوی از راه اندازی قطارهای فوق‌العاده به مقاصد خرمشهر، کرمانشاه و همدان‌ خبر داده و گفته است: ظرفیت صندلی ایجادی قطارهای اربعین ۱۴۰۴ نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است. قائم‌مقام مدیرعامل شرکت راه‌آهن اظهار کرد: برای افزایش سرعت سیر قطارهای مسیر خرمشهر - شلمچه به ۱۲۰ کیلومتر، تیرک های راه بند نصب و ماشین آلات اعزام شده اند تا ریل باس ها در ایام اربعین به صورت شبانه روزی با سرعت بالا به زائران خدمات ارائه دهند. وی افزود: بین ایستگاه راه آهن اهواز تا خرمشهر قطار حومه‌ای پیش‌بینی شده و برای جابه‌جایی رایگان زائران بین ایستگاه خرمشهر و ایستگاه شلمچه، همچنین از ایستگاه‌های کرمانشاه و اندیمشک به تهران، ناوگان ریلی در نظر گرفته شده است.

تهران - نجف- تهران ۱۳ میلیون تومان
وزیر راه و شهرسازی از تعیین قیمت ۱۳ و ۱۵ میلیون تومانی برای پروازهای اربعین از مبدا تهران و فرودگاه‌های غرب و مشهد و فرودگاه‌های شرق کشور خبر داد. فرزانه صادق با اشاره به تعیین نرخ نهایی بلیت پروازهای اربعین، گفت: روز گذشته جلسه ای با حضور مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی با موضوع نرخ بلیت پروازهای اربعین برگزار شد. وی افزود: در این جلسه مصوب شد قیمت بلیت پروازهای رفت و برگشت اربعین از مبدا تهران و فرودگاه‌های غرب کشور ۱۳ میلیون تومان باشد، همچنین نرخ بلیت پروازهای رفت و برگشت در ایام اربعین ۱۴۰۴ از مشهد و فرودگاه‌های شرق کشور ۱۵ میلیون تومان تعیین شد.
در خصوص سفر ریلی نیز قائم مقام شرکت راه‌آهن از تخصیص حداقل 450هزار صندلی قطار برای اربعین خبر داد که 59هزار از این حجم را شرکت رجا تامین می کند.  مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا با اشاره به رشد چشمگیر ظرفیت‌ قطارهای رجا در ایام اربعین حسینی ۱۴۰۴، گفت: ۵۹ هزار صندلی قطار برای زائران اربعین تدارک دیده است. مرتضی ملانژاد مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا دیروز (چهارشنبه) در خصوص ظرفیت‌های ایجاد شده قطارهای رجا برای سفرهای اربعین امسال گفت: در بازه زمانی ۷ تا ۲۶ مردادماه سال جاری، شرکت رجا با به‌کارگیری ظرفیت قطارهای فوق‌العاده و برنامه‌ای، مجموعاً نزدیک به ۵۹ هزار صندلی برای زائران اربعین تدارک دیده است که این عدد نسبت به سال گذشته رشدی نزدیک به ۳۰ درصد در ظرفیت روزانه قطارهای فوق‌العاده است. وی با اشاره به توزیع گسترده قطارها در مسیرهای مختلف افزود: برای پوشش مناسب تقاضای زائران، قطارهایی در مسیرهای پرتردد از جمله تهران - خرمشهر، تهران - کرمانشاه، خرمشهر- مشهد، گرگان - کرمانشاه، رشت - کرمانشاه و همچنین کرمانشاه - تهران پیش‌بینی شده است. 

سهم 21 درصدی موتور سیکلت ها از آلودگی هوای تهران

   آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرهای گشور به مرز هشدار و نگرانی رسیده است. هرچند بر اساس اعلام مسئولان بخش قابل توجهی از ریشه های آلودگی به موضوعاتی چون خشکسالی، دگرگونی هوا و ...باز می گردد اما بدون تردید نمی توان سهم خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده را در این بحران نادیده گرفت.  برای مقابله با این معضل طرح جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده از دیروز رسماً آغاز شده که در فاز اول این طرح، ۲۰ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده از رده خارج شده و جای خود را به موتورسیکلت های نو می دهند. کلانشهری که نفسش زیر بار ترافیک، آلودگی و صدای موتورسیکلت‌های فرسوده به شماره افتاده، این روزها با چالشی جدی در حوزه حمل‌ونقل سبک روبه‌روست. براساس آخرین داده‌های آماری، بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار موتورسیکلت در پایتخت تردد می‌کنند که حدود ۹۰ درصد آن‌ها فرسوده هستند؛ وسایلی که نه‌تنها عامل مهمی در آلودگی هوای شهر محسوب می‌شوند، بلکه نقشی پررنگ در آمار بالای تصادفات و بی‌نظمی ترافیکی نیز دارند. البته باید در نظر داشت که در شرایطی که بخش بزرگی از این موتورسیکلت‌ها از رده خارج شده‌اند، اما همچنان نقش مهمی در اقتصاد خانوارهای کم‌درآمد ایفا می‌کنند. طبق اعلام پلیس راهور، حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار موتورسوار در تهران به‌عنوان پیک موتوری فعال‌اند و برخی دیگر نیز با مسافرکشی غیررسمی، هزینه‌های زندگی خود را تأمین می‌کنند. برای بسیاری از این افراد، موتور تنها سرمایه موجود و ابزار امرار معاش است؛ حتی اگر فرسوده و آلاینده باشد.
در خیابان‌های تهران، کمتر نقطه‌ای را می‌توان یافت که از صدای ناهنجار موتورسیکلت‌ها در امان باشد. سرعت بالا، تردد در پیاده‌روها، عبور خلاف جهت و بی‌توجهی به قوانین، چهره‌ای پرمخاطره از تردد این وسایل ترسیم کرده است. با این حال، واقعیت تلخ آن است که هزینه‌های بالای نوسازی و نبود حمایت‌های مؤثر، انتخابی جز استفاده از موتورهای فرسوده برای هزاران نفر باقی نگذاشته است. طبق آمار پلیس راهور تهران بزرگ، موتورسیکلت‌ها سهمی ۲۱ درصدی در آلودگی هوای تهران دارند و مصرف سوخت موتورسیکلت‌های پایتخت ۲ برابر میانگین جهانی است و در یک سال گذشته نیز ۲۰ درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر، بنا بر آمارهای رسمی، ۴۱ درصد از تصادفات شهری در پنج سال اخیر مربوط به موتورسواران بوده است؛ آماری که ضرورت نوسازی این وسایل و ارتقای ایمنی تردد در پایتخت را بیش از گذشته نمایان می‌سازد. همچنین آنطور که حسن عباس‌نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفته «هر موتورسیکلت فرسوده چهار برابر یک خودروی معمولی آلایندگی دارد؛ این موتورها در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷ لیتر بنزین مصرف می‌کنند و همین موضوع به شکل مستقیم بر آلودگی هوای تهران تأثیرگذار است.»
 موتور سیکلت های فرسوده و پمپاژ آلودگی
بر این اساس پس از سال‌ها انتظار، طرح جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده از روز گذشته رسماً آغاز شده است. محمود مشهدی‌شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور در این رابطه به مهر می‌گوید: در فاز اول این طرح، ۲۰ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده از رده خارج خواهند شد و ثبت‌نام متقاضیان از طریق سامانه اینترنتی NNHK.ir انجام می‌شود. بر اساس این طرح، در صورت جایگزینی با موتورسیکلت‌های برقی، تا ۲۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان یارانه یا تسهیلات به مالکان اختصاص می‌یابد. همچنین برای متقاضیان، وام ۴ درصدی نیز در نظر گرفته شده است. مشهدی شریف همچنین اعلام کرده که سن فرسودگی برای موتورسیکلت‌های کاربراتوری ۶ سال، انژکتوری ۱۲ سال و برقی ۱۵ سال در نظر گرفته شده است. برای موتورسیکلت‌های ۶ تا ۱۰ ساله، نیم‌گواهی اسقاط معادل ۱۷.۵ میلیون تومان تعلق می‌گیرد. موتورسیکلت‌های با عمر بالای ۱۰ سال، ۸.۷۵ میلیون تومان دریافت خواهند کرد.
 اگر سراسر کشور را در نظر بگیریم، ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در سطح کشور تردد می‌کند که از این تعداد ۹۰ درصد و به عبارتی ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده است. بنابراین کارشناسان معتقدند که اجرای این طرح باید در کنار قوانین بازدارنده برای جلوگیری از تردد وسایل آلاینده و همچنین مشوق‌های مالی مؤثر برای شهروندان دنبال شود. از سوی دیگر، شهروندان نیز باید نقش خود را در کاهش آلودگی ایفا کنند؛ چراکه اگر اقدامی جدی در این زمینه صورت نگیرد، آلودگی هوا در آینده‌ای نه‌چندان دور سلامت جمعیت پایتخت را تهدید خواهد کرد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان  گفت: ما می‌توانیم از فضا‌هایی که در ساختمان‌های جدید در طبقات پایین وجود دارد، به عنوان پناهگاه استفاده کنیم. به گزارش گروه اقتصادی حامدمانی فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان  در برنامه تلویزیونی با بیان اینکه  در تهران ما باید سطح انتظارمان از ساختمان‌ها را مشخص کنیم گفت: به ویژه امروز در فضا‌های رسانه‌ای، خیلی درباره‌ی پناهگاه‌ها و فضا‌های امن صحبت می‌شود. اما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که برای هر ساختمان به‌طور جداگانه پناهگاه بسازیم، حتی اگر آن ساختمان دارای مساحت یا تعداد واحد‌های زیادی باشد.  وی با بیان اینکه  باید بر روی فضا‌های امن در ساختمان‌ها تمرکز کنیم و آنها را شناسایی کنیم گفت: این فضا‌های امن واقعاً اهمیت ویژه‌ای دارند. نمی‌توان در یک ساختمان گفت که من فقط یک پناهگاه دارم؛ چرا که این مسئله هزینه‌بر است و برای کشوری که در امنیت است، این موضوع متفاوت می‌شود. او بیان کرد: کشور‌هایی که دائم در جنگ و ستیز هستند، ممکن است این هزینه‌ها را بپذیرند، ولی برای کشوری مثل ما که در وضعیت امنیت خوبی به سر می‌بریم، طبعاً باید به فکر راه‌حل‌های بهینه‌تری باشیم. مانی فر افزود: ما می‌توانیم از فضا‌هایی که در ساختمان‌های جدید در طبقات پایین وجود دارد، به عنوان پناهگاه استفاده کنیم. برای مثال، اگر ساختمان شما دارای پارکینگ‌های منفی باشد (مثل طبقه منفی یک و منفی دو)؛ اینها مکان‌های مناسبی برای پناه گرفتن هستند.