گيدئون راکمن
فايننشال تايمز
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان مفهوم " رهبر جهان غرب" بودن خود را موضوعي مضحک خوانده بود. نگراني صدراعظم آلمان قابل درک است. آلمان مدرن هيچ علاقه اي به رهبري غرب ندارد و به حدکافي قدرت تحمل اين فشار را ندارد. اما انتظارات غيرواقعي تنها دليل براي نگراني آلمان نيستند اگر خانم مرکل به بيرون از دفتر خود نگاه کند دردسر در افق هر روز قابل مشاهده است. در شرق اروپا دولت‌هاي مستبد آلمان ستيز لهستان و مجارستان قراردارند . در غرب دونالد ترامپ در آمريکا و در شمال انگليس و برگزيت و در جنوب ايتاليا و يونان دوکشور با مشکلات بالاي اقتصادي هستند که آلمان را مقصر اين مشکلات مي‌دانند. اين موقعيت تهديدي براي کابوس کهنه آلمان است :ترس از بزرگ بودن، قدرت منزوي در مرکز اروپا. اين موقعيت به اين دليل مضحک است که برخلاف قرن بيستم ، انزواي کنوني آلمان با رفتارهاي بدخيم کشور رابطه اي ندارد. برعکس اين جهان اطراف آلمان است که به سرعت درحال تغييراست و پوپوليسم و ناسيوناليسم دراروپا و آمريکا روبه رشد است.البته انتقادهايي به رويکرد دولت مرکل در مديريت بحران پناهجويان و يورو وارد است. اين انتقادات با دشمني خاص از سوي ورشو، آتن و ديگر پايتخت‌هاي اتحاديه اروپا رخ داد. اما هيچکس به طور جدي به تعهد آلمان مدرن به ارزش‌هاي ليبرال داخل و بين الملل شک نکرد. مشکل اين بود که تعهد ناگسستني آلمان به اين ارزشها حس استثنا بودن اين کشور در غرب را ايجاد مي‌کرد.اما نرمال بودن در آلمان اکنون غيرنورمال جديد محسوب مي‌شود. اگرموقعيت آلمان را با اواسط سال 2008 پيش از بحران مالي مقايسه کنيم اين خطر قابل مشاهده است. در آن زمان باراک اوباما تازه رئيس جمهور آمريکا شده بود و در مسکو ديميتري مدودف قدرت را از ولاديمير پوتين گرفت و بخش زيادي از شرق اروپا به اتحاديه اروپا پيوسته بودند و آلمان با دموکراسي‌هاي دوست احاطه شده بود. واحد پولي يورو به خوبي عمل مي‌کرد وکشورهاي جنوب اروپا نيز شکوفا شده بودند. فرانسه و انگليس با دولتهاي طرفدار اتحاديه اروپا اداره مي‌شدند. اما کمتر از يک دهه همه اينها کاملا تغيير کرد.براي آلمان بيشتر مشکلات رويدادهاي نزديک به اين کشور است. اتحاديه اروپا خواستار اطمينان نسبت به انزواي آلمان در قاره اروپاست. اما بريتانيا راي به خروج داده و برگزيت به معني از دست دادن يک کشور از اتحاديه و برهم زدن توازن در قدرت اروپايي است. در ماههاي آينده احزاب پوپوليست افراطي در انتخابات فرانسه و هلند حضور خواهند داشت. اگر مارين لوپن در انتخابات فرانسه پيروز شود بسياري در برلين نگران سقوط اتحاديه اروپا خواهند بود. دراين ميان در ايتاليا طرفداري از اتحاديه اروپا با بحران يورو کاهش يافته و جنبش پنج ستاره درحال قدرت گرفتن است که مخالف اتحاديه است. تقويت روابط مسکو واشنگتن نيز به طور قابل توجهي باعث نگراني آلمان است و هزينه آن دشمني ميان آلمان و روسيه است . از نظر تاريخي اين دشمني در جنگ سرد به تقسيم آلمان منجر شد درآن زمان آمريکا از آلمان غربي حمايت کرد اما در دوران ترامپ نمي‌توان به حمايت آمريکا تکيه داشت. دراين ميان نتيجه انتخابات فرانسه و پيروزي امانوئل ماکرون مي‌تواند باعث خوشحالي برلين باشد زيرا انزواي آلمان را خواهد شکست و اميد تقويت روابط آلمان و فرانسه ، احياي اتحاديه اروپا را به دنبال دارد اما درصورت پيروزي مارين لوپن ، کابوس آلمان کامل خواهد شد. ترجمه: فاطمه مهتدي
سعيد قليچي
روزنامه‌نگار
Saeedg6@gmail.com

تكميل هرچه سريع‌تر چرخه توليد و جلوگيري از خام‌فروشي يكي از مهمترين برنامه‌هاي دولت يازدهم طي سه سال گذشته از عمر دولت تدبير و اميد بوده است. سال‌هاي گذشته و در دوران تشديد تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران، همزمان با اعمال محدوديت‌هايي براي فروش نفت ايران به ‌عنوان بزرگترين منبع اقتصادي دولت، شاهد رواج پيدا كردن صادرات محصولات خام با ارزش افزوده پايين در كشور بوديم. اين خام‌فروشي محصولات در زمينه مواد معدني طي دوره دولت‌هاي نهم و دهم تا اندازه‌اي پيش رفت كه در مقطعي از زمان صادرات سنگ خام تبديل به مهمترين صادرات غيرنفتي كشور شد. در چنين شرايطي بود كه دولت يازدهم روي كار آمد و جلوگيري از خام‌فروشي محصولات معدني و تكميل هرچه سريع‌تر زنجيره توليد مواد معدني را در دستور كار خود قرار داد. نياز به طرح‌هاي توسعه‌اي براي تکميل زنجيره توليد مواد معدني، امروزه يکي از دغدغه‌هاي دولت است. از اين رو در سال‌هاي گذشته برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري گسترده‌اي در اين زمينه انجام شده که کم‌کم در حال به ثمر رسيدن است. افتتاح پروژه‌هايي همچون کارخانه شماره۲ گندله‌سازي گل‌گهر با ظرفيت ۵ ميليون تن که نياز صنايع داخلي کشور به اين ماده معدني را تامين خواهد کرد و اجرايي شدن عمليات ساخت کارخانه فرآوري تيتانيوم کهنوج بعد از ۲ دهه که باعث ايجاد ارزش‌افزوده و تامين خوراک براي صنايع داخلي کشور مي‌شود، از حرکت کشور به سمت خودکفايي و تکميل چرخه توليد در حوزه صنايع معدني خبر مي‌دهد. آنچه باعث تسهيل فعاليت‌هاي اجرايي در حوزه معدن و صنايع‌معدني شده، برداشته شدن تحريم‌ها و فروريختن ديوار حائل بين ايران و کشورهاي توسعه يافته و پيشرو در صنعت معدنکاري است چراکه در فضاي تحريم، امکان برقراري ارتباط با اين کشورها و مذاکره براي انتقال آخرين دانش فني و فناوري‌هاي روز براي فعالان حوزه معدن و صنايع معدني وجود نداشت و همين موضوع تبعات فراواني براي کشور داشت. اما در کنار تمام اين محدوديت‌ها، متخصصان و دانشمندان ايراني دست از کار نکشيدند و موفق به بومي‌سازي بخش قابل توجهي از دانش و فناوري در حوزه‌هاي مورد نياز کشور شدند. به عنوان مثال ۶۰درصد از تجهيزات به کاررفته در کارخانه گندله‌سازي شماره۲ گل‌گهر کرمان، ساخت داخل است و ۴۰درصد باقيمانده از سوي شرکت‌هاي معتبر اروپاي غربي تامين شده است.  يکي ديگر از نکاتي که‌امروزه سبب شده روند کار در بخش معدن و صنايع معدني سرعت بيشتري به خود بگيرد، افزايش تعامل دولت و فعالان بخش خصوصي است. به گونه‌اي‌که هر دوي آنها با هدف مشترک يعني رسيدن به جايگاه واقعي ايران در بخش معدن و صنايع معدني در حال حرکت هستند. در اين ميان براي پررنگ‌تر شدن فعاليت‌هاي بخش خصوصي، دولت نقش قابل‌توجهي دارد و مي‌تواند با حمايت از آنها و تامين نيازهاي اوليه، ميزان بهره‌وري فعالان اين بخش را افزايش دهد.
انتقاد از بي‌برنامگي در هدايت تجارت خارجي بالا گرفت
گروه صنعت، معدن و تجارت - سعيد قليچي: حاشيه‌هاي بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره واردات خودرو به كشور همچنان ادامه دارد. هرچند طي هفته‌هاي گذشته پاسخ برخي انتقادات به اين مساله بيان شد، اما حالا به نظر مي‌رسد كه انتقادها به سياست‌هاي وارداتي در وزارت صنعت، معدن و تجارت رنگ و بوي ديگري به خود گرفته است.
به گزارش تجارت، حالا ديگر مساله واردات خودرو به تنهايي مطرح نيست. برخي منتقدان سياست‌هاي وارداتي وزارت صنعت، معدن و تجارت از فراگير شدن واردات بي‌قاعده در كشور صحبت مي‌كنند. هرچند تا پيش از اين مهمترين انتقادها مربوط به واردات خودرو و امكان ايجاد انحصار در بازارهاي آخرسال بود، اما حالا رئيس انجمن صنفي كارفرمايي واردكنندگان خودرو به كشور از سرايت واردات بي‌قاعده و گسترش آن به ساير كالاها در كنار بازار خودرو اشاره مي‌كند.
بررسي کارنامه تجارت خارجي کشور در ۱۱ ماه منتهي به بهمن سال ۹۵ از دو تغيير عمده در روند واردات و صادرات خبر مي‌دهد. از يک‌سو، مجموع عملکرد تجاري کشور نشان از رقابت نزديک واردات با صادرات دارد؛ به‌گونه‌اي که فاصله ارزش دلاري واردات و صادرات در مقايسه با گزارش ماه پيش گمرک، کاهش يافته است. از سوي ديگر، بررسي‌ها نشان مي‌دهد اگرچه از نظر وزني واردات کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته، اما از نظر ارزشي رشد بيش از ۳ درصد را تجربه کرده است. اين آمارها حاکي از اين است که واردات کالاها براي کشور گران‌تر تمام شده و اين موضوع را مي‌توان ناشي از افزايش تورم جهاني يا نوسانات اخير قيمت ارز در بازار داخلي تعبير کرد. مطابق آمارها، ارزش دلاري تجارت خارجي ايران در 11 ماه منتهي به بهمن، 76 ميليارد و 907 ميليون دلار ثبت شده که در مقايسه با سال گذشته، نشان از رشد بيش از 1.8 درصدي دارد.
سرايت واردات بي‌قاعده از خودرو به ساير كالاها
رئيس انجمن صنفي کارفرمايي واردکنندگان خودرو با تاکيد بر اينکه واردات سياه از بازار خودرو به ساير کالاها هم سرايت کرده، گفت: وزارت صنعت به فساد سيستماتيک در واردات کمک کرده است. به گزارش مهر ميثم رضايي با اشاره به بي‌برنامگي وزارت صنعت در راستاي هدايت تجارت خارجي کشور، گفت: پس از فشار خودروسازان چيني در چند سال اخير، دولت جلوي ورود اين خودروهاي بي‌کيفيت به کشور را نگرفت و فضا را به قدري بازگذاشت که چيني‌ها با پياده‌سازي دامپينگ سهم بازار بالايي از صنعت خودروي ايران را در اختيار گرفتند. وي در ادامه افزود: اکنون همين موضوع موجب شده تا واردات بي‌قاعده و غيرقانوني در بازارهاي ديگري نيز رخ دهد، اتفاقي که به سبب جدي نگرفتن هشدارهاي متعدد کارشناسان در بازار خودرو به بازارهاي ديگر نيز اشاعه پيدا کرده و در نهايت هم به زيان توليد ملي و مصرف کنندگان خواهد شد.
رئيس انجمن صنفي کارفرمايي واردکنندگان خودرو با اشاره به عملکرد مثبت سازمان گمرک در پياده‌سازي سامانه جامع گمرک يادآور شد: اگرچه که پنجره واحد گمرک با اينترنتي کردن ضوابط واردات کالا راه را براي ورود غير قانوني کالاها بسته، اما شاهديم فشارهاي فراواني از جانب وزارت صنعت براي برچيده شدن اين اتفاق به کاربسته شده و مسئولان اين وزارتخانه اخيرا دست به دامان معاون اول رئيس‌جمهور نيز شده‌اند. رضايي همچنين خاطرنشان کرد: بايد متذکر شوم در قوانين گمرکي به‌صراحت ذکر شده که اگر جنسي تعرفه مشخص دارد ولي قطعات آن تعرفه پائين‌تري دارند  اگر کل جنس به صورت منفصل وارد شود و در داخل مونتاژ شود و به صورت جنس واحد فروخته شود بايد تعرفه کالاي نهايي براي آن اعمال شود؛ قانوني که اکنون در بازار لوازم خانگي با همراهي وزارت صنعت نقض شده و فساد بي‌سابقه‌اي را در فضاي بازرگاني ايران رقم زده است.
رضايي ادامه داد: انتقادات بيشمار از سياست‌هاي وزارت صنعت که در ماه‌هاي اخير از سوي بسياري از کارشناسان و فعالان اقتصادي ابراز شده و کار به جايي رسيده که روساي بانک مرکزي وزارت اقتصاد و ديگر مسئولان نيز به رويکردهاي اين وزارتخانه نقد دارند  رفتارهايي که موجب شده اقتصاد ملي در معرضه مخاطرات جدي قرارگرفته و از سوي ديگر منافع عده‌اي در پشت پرده تامين شود. وي تصريح کرد: متاسفانه جانب‌داري وزير صنعت از برخي شرکت‌هاي واردکننده بزرگ، اينک در بازارهاي ديگر نيز در حال شکل‌گيري است و به نوعي فساد سيستماتيک را در جريان ورود کالاها به کشور اپيدمي‌کرده است.
اجراي اقتصاد مقاومتي با كنترل بيشتر واردات
در همين ارتباط امرالله‌اميني، كارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار «تجارت» اظهار كرد: با اجرايي شدن اصل 44 قانون اساسي، بايد زمينه رقابت در صنعت خودرو ايران فراهم شود. همچنين با توجه به اشتغالزايي بالاي خودروسازي در کشور، بايد زمينه همکاري مشترک و توسعه سرمايه‌گذاري خارجي در صنعت خودرو ايران فراهم شود تا با توليد برندهاي جهاني در کشورمان، خودروسازي ايران به سمتي حرکت كند تا کاهش تعرفه واردات، نگراني توليدکنندگان داخلي را به همراه نداشته باشد. وي گفت: افزايش توليد و ارتقاء کيفيت به منظور جذب بازارهاي صادراتي بايد به‌عنوان هدف اصلي و دستورالعمل کلي در دستور کار خودروسازان داخلي قرار گيرد تا زمينه رقابت محصولات داخلي به لحاظ کيفيت و قيمت فراهم شود. اين مدرس دانشگاه علم و صنعت تصريح کرد: اما در شرايط فعلي اقتصاد کشور و رويکرد اقتصاد مقاومتي، به هيچ عنوان واردات خودرو به صلاح کشور نيست.
اميني در ادامه گفت: در شرايط اجراي سياست اقتصاد مقاومتي بايد کنترل و نظارت بيشتري نسبت به واردات خودرو صورت گيرد و در اين راستا حمايت بيشتري از توليد داخل تا به توليدکننده داخلي ضربه‌اي وارد نشود. وي خاطرنشان كرد: البته کاهش تعرفه و اجازه واردات در مقطعي منافاتي با شرايط کنوني ندارد اما در در اين شرايط بايد حمايت جدي‌تري را از صنعت خودرو داخل صورت گيرد. اين كارشناس صنعت خودرو به شرايط لازم جهت کاهش تعرفه واردات خودرو پرداخت و گفت: کاهش تعرفه واردات خودرو زماني منطقي است که ثبات اقتصادي در کشور ايجاد و امکان رقابت خودروسازان داخلي با صنعت خودرو دنيا فراهم شود. وي گفت: البته نبايد در شرايط نابرابر توليد داخل با توليدکنندگان خارجي، تعرفه واردات کاهش يابد.

رهبر معظم انقلاب تأکید کردند؛
رهبر معظم انقلاب اسلامي، اظهار ضعف را موجب تشويق دشمن به حمله دانستند و با تاکيد بر اين که در برابر دشمن اظهار ضعف نکنيد، گفتند: جنگ تحميلي به‌خاطر اين اتفاق افتاد که دشمن در ما احساس ضعف کرد.
حضرت آيت الله خامنه‌اي در ديدار مسئولان، دست‌اندرکاران، راويان، مبلغان و خادمان راهيان نور و جمعي از فرماندهان دوران دفاع مقدس در حسينيه‌امام خميني(ره)، دوران هشت‌ساله دفاع مقدس را يکي از ثروتهاي فرهنگي ناب و ارزشمند کشور دانستند و با تأکيد بر اينکه راهيان نور، ابتکاري بسيار بزرگ و مهم و يک فناوري نوين براي استفاده از ثروت و معدن طلاي دفاع مقدس است، گفتند: تنها راه مقابله با طراحي‌هاي فرهنگي بدخواهان، توليد فرهنگي و استفاده از ثروت غني و سرچشمه قوي دوران دفاع مقدس در همه عرصه‌ها است.
رهبر انقلاب اسلامي‌با تشکر از دست اندرکاران راهيان نور، با اشاره به تأکيد خداوند در قرآن کريم مبني بر يادآوري ايام الله و روزهاي بزرگ و تأثيرگذار، دوران دفاع مقدس را از جمله ايام الله و روزهاي تاريخ ساز ملت ايران خواندند و افزودند: به هيچ وجه نبايد گذاشت که دفاع مقدس و درس‌هاي آن به فراموشي سپرده شود. حضرت آيت الله خامنه اي، راهيان نور را عاملي براي جلوگيري از فراموش شدن ارزشها و درس‌هاي دوران دفاع مقدس خواندند و خاطرنشان کردند: براي پيشرفت و اعتلاي هر کاري بايد بطور مستمر از آن مراقبت کرد تا آن اقدام از مسير اصلي منحرف نشود و البته پيشرفت و اعتلا نيز با گفتن و آمار دادن محقق نمي‌شود بلکه بايد محصول و نتيجه کار را بر روي زمين مشاهده کرد. ايشان با اشاره به ثروتهاي طبيعي و انساني ملتها و کشورهاي مختلف گفتند: ملت و کشور ايران داراي ثروتها و نقاط قوت فراوان طبيعي و انساني است اما يکي از مهمترين ثروتها و ارزشهاي فرهنگي، «وجود روحيه اعتقاد به مجاهدت و انگيزه حرکت در راه دين» در ميان اکثريت مردم است. رهبر انقلاب اسلامي‌افزودند: «اعتقاد به ايستادگي در مقابل زورگو» و همچنين اعتقاد به اينکه «اگر ايستادگي کنيم بدون ترديد بر دشمن غلبه خواهيم کرد»، از ديگر ثروتها و ارزشهاي فرهنگي ملت ايران است که اگر زنده نگه داشته و به ميدان آورده شوند، منشأ کارهاي بزرگي خواهند بود همانند آنچه که در پيروزي انقلاب اسلامي‌و در دوران دفاع مقدس، اتفاق افتاد. حضرت آيت الله خامنه اي درخصوص جنگ تحميلي به يک نکته کليدي و مهم اشاره کردند و گفتند: علت شروع جنگ تحميلي اين بود که دشمن بعثي و حاميانش در ما احساس ضعف کردند و اگر از تصرف چند روزه تهران مطمئن نبودند، قطعاً جنگ را آغاز نمي‌کردند. ايشان تأکيد کردند: اين، يک قاعده کلي است که «احساس ضعف موجب تشويق دشمن به حمله خواهد شد»، بنابراين اگر مي‌خواهيد دشمن را از تهاجم منصرف کنيد، بايد از نشان دادن احساس ضعف بپرهيزيم و نقاط قوت فراواني را که در اختيار داريم، آشکار کنيم. رهبر انقلاب اسلامي‌با تأکيد بر اينکه اين قاعده کلي در عرصه‌هاي فرهنگي و اقتصادي نيز صادق است، افزودند: اشتباه برخي در چالش بزرگ اقتصادي که کشور اکنون دچار آن است، اين بود که در زمينه اقتصادي اظهار ضعف شد و دشمن ديد که اينجا مي‌توان فشار آورد و فشار را زياد کردند.
ايشان بعد از بيان اين نکته بار ديگر به موضوع دوران دفاع مقدس بازگشتند و با طرح اين سوال که «آيا ايران واقعاً در زمان آغاز جنگ ضعيف بود»، به تبيين شرايط آن روزها پرداختند و خاطرنشان کردند: ايران در روزهاي آغاز جنگ به صورت بالفعل ضعيف بود زيرا نيروي نظامي‌منسجم و منظم و تجهيزات کافي وجود نداشت و برخي ازتجهيزات هم هنوز ناشناخته بودند و مهمتر اينکه، ملت ايران تا آن زمان تجربه جنگ نداشت. رهبر انقلاب اسلامي‌گفتند: نتيجه شرايط آن روز، اين شد که دشمن تا حدود ۱۲ کيلومتري اهواز پيشروي کرد اما با نهيب امام بزرگوار که يکي از معجزات دهر و از آيات بزرگ الهي بود، نيروهاي مسلمان و انقلابي اعم از ارتش، سپاه، و بسيج به ميدان آمدند و ضمن استفاده از امکانات موجود، از نقاط قوت خود از جمله مديريت و سازماندهي و ابتکار عمل، به خوبي بهره گرفتند و با ايمان و شجاعت توانستند صحنه جنگ را دگرگون کنند. ايشان با اشاره به فاصله زماني اندکِ يک‌سال و نيم از شهريور سال ۱۳۵۹ تا فروردين سال ۱۳۶۱، خاطرنشان کردند: نيروهاي مؤمن و انقلابي در اين مدت توانستند پيشروي دشمن تا نزديکي اهواز را به عمليات فتح المبين و اسارت حدود دوازده هزار نفر از نيروهاي دشمن تبديل کنند و اين، يک ثروت بزرگ و ارزشمند براي همه دورانها است. رهبر انقلاب اسلامي‌با انتقاد از افراد و جريانهايي که تلاش دارند دوران دفاع مقدس را در جامعه کمرنگ کنند و يا بر ضد آن سخن مي‌گويند، افزودند: اين افراد همانند کساني هستند که کتابهاي خطي نفيس يک ملت را آتش بزنند و يا ثروت نفت يک ملت را به دريا بريزند. حضرت آيت الله خامنه اي، بي توجهي به دوران دفاع مقدس يا حرکت در جهت مخالف آن را، از بين بردن ثروت ملي تاريخ ساز ملت خواندند و تأکيد کردند: مسئولين بايد در اين خصوص مراقب باشند و نگذارند فيلم يا کتاب يا مطالب ديگر بر ضد ارزشها و گنج عظيم دفاع مقدس، توليد شود. ايشان با اشاره به اينکه برخي‌ها دو مقوله را با يکديگر اشتباه مي‌گيرند، گفتند: در اينکه جنگ خشن و خسارت بار است، شکي نيست اما سؤال مهم اين است که اگر ملتي مورد تهاجم قرار گيرد ولي نيرو و قدرت خود را به ميدان نياورد، چه اتفاقي خواهد افتاد؟ رهبر انقلاب اسلامي‌افزودند: دوران دفاع مقدس در واقع مقوله اي حياتي و همچون نَفَس کشيدن براي ملت ايران بود و اگر اين نَفَس کشيده نمي‌شد، ملت مي‌مُرد. حضرت آيت الله خامنه اي، خاطرات فراوان، پرمغز و گوياي دوران دفاع مقدس را ثروتي عظيم و ملي دانستند و تأکيد کردند: آن رزمنده همداني که در دوران دفاع مقدس بيست سال بيشتر نداشت، در خاطرات خود به ما مي‌آموزد که «اگر مي‌خواهي از سيم خاردار رد شوي ابتدا بايد از سيم خاردار نَفس خود عبور کني» يعني تا هنگامي‌که گرفتار خود هستيم نمي‌توانيم کاري انجام دهيم. ايشان با تأکيد بر اينکه استفاده از هر ثروت و گنجي نيازمند فناوري است، خاطرنشان کردند: راهيان نور در واقع فناوري استفاده از ثروت عظيم و معدن طلاي دوران دفاع مقدس است. حضرت آيت الله خامنه اي با تأکيد بر لزوم استفاده از محتواي غني دفاع مقدس در کتابهاي درسي و دانشگاهها و همچنين کارهاي هنري، گفتند: مسئولان به‌ويژه مسئولان دولتي و دانشگاهها بايد خود را موظف به اين کار بدانند.
رهبر انقلاب اسلامي‌دست اندرکاران راهيان نور را نيز توصيه کردند به گونه اي برنامه ريزي کنيد که بازديد کنندگان از مناطق عملياتي دفاع مقدس، بعد از بازگشت، پيوندي ناگسستني با اين حادثه مهم و ارزشهاي آن پيدا کنند.
حضرت آيت الله خامنه اي با تأکيد بر ترويج کتابها و فرهنگ دفاع مقدس در قالب‌هاي مختلف هنري و همچنين قدرشناسي از يادگاران و سرداران دفاع مقدس گفتند: اگر در زمينه دفاع مقدس، کار فرهنگي و توليد فرهنگي مستمر وجود داشته باشد، کشور در مقابل طراحي‌ها و توطئه‌هاي فرهنگي، قوي خواهد شد.
ايشان لازمه دستيابي به بنيه قوي در اقتصاد و سياست را هم، بنيه قوي فرهنگي دانستند و با تأکيد بر اينکه سرچشمه قوت فرهنگي کشور، دوران دفاع مقدس است، افزودند: فرهنگ نيز همانند اقتصاد است و اگر در عرصه فرهنگي توليد نداشته باشيم، نيازمند واردات خواهيم شد و نتيجه واردات هم «کمر راست نکردن توليد داخلي» خواهد شد. رهبر انقلاب اسلامي‌در همين خصوص به برخي مسائل اقتصادي کشور اشاره کردند و گفتند: امروز يکي از مشکلات کشور، واردات فراوان و تا حدي بي‌حساب و کتاب در مقابل توليد ناقص داخلي است. حضرت آيت الله خامنه اي نتيجه پايين بودن توليدات فرهنگي را، واردات رسمي‌و قاچاق در بخش فرهنگ خواندند و خاطرنشان کردند: اکنون واردات فرهنگي زياد است و همه اين موارد در چارچوب طراحي دشمنان براي تغيير دادن نسل جوان از نسلي عاشق انقلاب و امام و ارزشها به يک عنصر وابسته به فرهنگ غرب و بي‌خاصيت براي کشور است. ايشان طراحي‌هاي فرهنگي را خطرناک‌تر از توطئه‌هاي امنيتي و حتي تهديد نظامي‌دانستند و افزودند: حرکت نظامي‌دشمن، ملت را مستحکم‌تر و منسجم‌تر مي‌کند اما حمله فرهنگي اراده‌ها را تضعيف مي‌کند و نسل جوان را از کشور مي‌گيرد. رهبر انقلاب اسلامي‌در پايان يک توصيه هم به گزارشگران و راويان راهيان نور داشتند. حضرت آيت الله خامنه‌اي گفتند: گزارشگري براي راهيان نور با گزارشگري براي گردشگران معمولي بسيار متفاوت است زيرا در راهيان نور، محتوا بايد مملو از تبيين و بيان حقايق، معرفت و نقاط برجسته دوران دفاع مقدس باشد. ايشان خاطرنشان کردند: البته اين موضوع به معناي اغراق گويي در مورد دفاع مقدس نيست بلکه بايد دشواري‌ها و برخي ناکامي‌ها در کنار موفقيت‌ها و نقاط قوت فراوان دوران دفاع مقدس بيان شود. رهبر انقلاب اسلامي‌افزودند: بيان حقايق دفاع مقدس موجب مي‌شود که تلألؤ انسانهاي ناب و شهداي دفاع مقدس نمايان شود. حضرت آيت الله خامنه‌اي همچنين با اشاره به استانهاي خوزستان، ايلام، کرمانشاه، کردستان و آذربايجان غربي به عنوان پنج استان مقصد کاروانهاي راهيان نور، خاطرنشان کردند: هريک از اين استانها ارزش و جايگاه خود را دارند که بايد براي بازديد کنندگان بيان شوند ضمن آنکه مردم اين استانها نيز بايد مورد توجه و پشتيباني قرار گيرند زيرا اگر حمايتهاي مردم اين استانها نبود، کار جنگ پيش نمي‌رفت.

تالار تخصصي معاملات پسته رونمايي شد
تالار معاملات تخصصي پسته با حضور وزير اقتصاد در بورس کالا آغاز به کار کرد. تجارت - تالار تخصصي معاملات و ايستگاه‌هاي معاملاتي پسته در بورس کالا با حضور وزير اقتصاد و رييس سازمان بورس و اوراق بهادار آغاز به کار کرد.
حامد سلطاني نژاد، مديرعامل بورس کالا در اين مراسم گفت: رقابت خوبي بر سر محصولات کشاورزي با کيفيت در بورس کالا شکل گرفته و البته تنظيم بازار محصولات کشاورزي نيز از اين طريق رخ داده است؛ اين در حالي است که بازار منسجم بايد وجود داشته باشد تا توليدکننده و کشاورز مطمئن از فروش محصول خود باشند، بنابراين اگر قراردادهاي سلف براي محصولات را داشته باشيم، مي‌توان با استفاده از آن بازار را تنظيم کرد.
 بايد در کشف قيمت پسته در دنيا موثر باشيم
وي افزود: بخش کشاورزي رونق قابل ملاحظه اي يافته به طوري که در سال ٩٥ رشد ٢١٣ درصدي از نظر وزن را تجربه کرد؛ اين در حالي است که در سال جاري کل معاملات بورس کالا ٣٨ درصد رشد داشته و بخش عمده آن در قراردادهاي مشتقه بوده است.
سلطاني‌نژاد با اشاره به پيشي گرفتن ارزش بازار مشتقه از ارزش بازار نقدي گفت: رشد ۲۰درصدي در معاملات بازار مشتقه نسبت به بازار نقدي رخ داده است؛ پسته هم اين پتانسيل را دارد که براي آينده بازار ٥ هزار ميلياردي تومان آن برنامه ريزي کنيم. وي افزود: وقتي محصولي بخواهد بورسي شود بايد انبارهاي خوب داشته و صادراتي باشد و ايران نيز بايد در کشف قيمت پسته در دنيا نقش داشته باشد.
طيب‌نيا: منابع افزايش سرمايه بانک‌ها در بودجه۹۶ حذف شده است
همچنين علي طيب نيا در مراسم افتتاح معاملات پسته در بورس کالا گفت: در قانون بودجه سال ۱۳۹۶ حکمي‌گذاشته بوديم که بخشي از منابع پيش بيني شده در بودجه براي افزايش سرمايه بانک‌ها اختصاص يابد چرا که وقتي پول صرف افزايش سرمايه شود قدرت تسهيلات‌دهي بانک‌ها افزايش مي‌يابد.
وي افزود: متاسفانه اين احکام در بودجه سال ۱۳۹۶ حذف شده است. مقدار آن يک ۱۰ هزار ميليارد تومان و يک ۵ هزار ميليارد تومان بود که از نمايندگان مجلس مي‌خواهيم در اين مورد با ما همکاري کنند.
طيب‌نيا ادامه داد: مشکل عمده ما در حال حاضر مربوط به تامين مالي است که تاکنون نظام مالي پولي ما بانک‌محور بوده، در حالي که وظيفه نظام بانکي تامين مالي کوتاه‌مدت و وظيفه بازار سرمايه تامين مالي بلندمدت براي بنگاه‌هاي اقتصادي است.
وزير اقتصاد گفت: ما بايد در جهت تسويه بدهي‌هاي دولت به نظام بانکي قدم‌هايي را برداريم. اگر انتظار داريم بانک‌ها وظايف خود را به نحو شايسته‌اي انجام دهند بايد اقدامات موثري در اين زمينه انجام شود. نماينده‌هاي مجلس نيز بايد در اين مورد کمک کنند. ما بايد اصلاح نظام بانکي و افزايش سرمايه در نظام بانکي کشور را به عنوان يک اصل مدنظر قرار دهيم. ما بايد کاري کنيم که بازار سرمايه محلي براي نگهداري دارايي‌هاي مردم باشد و از طرفي محل مناسبي براي تامين مالي باشد.
وي افزود: مردم حق دارند دارايي‌هاي خود را در يک بازار شفاف نگهداري کنند آن بازار بايد جايي باشد که بتوان روي بازدهي آن حساب کرد و بتوان ريسک را ارزيابي کرد.
جايي که دارايي‌ها از قدرت نقدشوندگي مناسب برخوردار باشند که بهترين مکان در اين مورد بازار سرمايه است. در صورتي که مردم عادت کرده‌اند سرمايه خود را در املاک، طلا و عتيقه‌جات نگهداري کنند.
وزير اقتصاد با اشاره به انتشار اوراق بدهي اظهار کرد: تا پايان سال گذشته در بازار سرمايه کشور بازار بدهي که بتواند اوراق منتشر کند، نداشتيم و تنها اوراق مشارکتي در بازار پول منتشر مي‌شد، اما از سال گذشته اقدامات مناسبي در بازار سرمايه از اين نظر انجام شده است. هدف اول اوراق بدهي تامين مالي بنگاه‌هاي توليدي با اولويت بنگاه‌هاي بخش خصوصي است. توليدکنندگان به اتکاي اعتبار خود و دارايي‌هايشان اوراقي منتشر کنند که نيازهاي مالي‌شان برطرف شود. علاوه بر اين هدف ما ساماندهي بدهي موجود دولت بود نه افزايش آن بدهي‌ها.
او درباره افتتاح معاملات پسته در بورس کالا نيز گفت: پسته يکي از مزيت‌هاي توليدي بخش کشاورزي است و هميشه به عنوان محصول برتر در بازارهاي جهاني مطرح بوده است. امروز شاهد پيوند بازار سرمايه کشور در بخش کشاورزي هستيم. هر دوي اينها در اقتصاد نقش مهمي‌دارند.
طيب‌نيا ادامه داد: اين دو فرهنگ ايجاد اشتغال در کشور و فرآيند ارتقاي فناوري و مبارزه با فقر حرکت مي‌کنند. در نتيجه ما مجبور هستيم که تمرکز خود را در بخش کشاورزي قرار دهيم. اين بخش داراي ويژگي‌هايي است که در همه کشورهاي جهان شناخته شده است.
وزير اقتصاد تاکيد کرد: راه‌اندازي معاملات پسته در بورس کالاي ايران يکي از مسيرهاي مهم در بخش جهاني شدن ما بخش کشاورزي به خصوص پسته است که در گذشته نيز در بازارهاي جهاني عرضه شده است.
شکل‌گيري يک بازار منسجم براي پسته در بورس کالا کمک مي‌کند تا فرآيند کشف قيمت آن در بازار شفاف و رقابتي و بر اساس استانداردهاي بين‌المللي صورت گيرد.
وي ادامه داد: اگر مي‌خواهيم از ظرفيت‌هاي داخلي به نحو مناسبي استفاده کنيم و قيمت تمام شده را در محصولات کاهش دهيم چاره‌اي جز ورود به بازارهاي جهاني نداريم.
وقتي يک محصول در بازارهاي خارجي ورود پيدا مي‌کند با رقباي بزرگ بين‌المللي رقابت مي‌کند. در نتيجه چاره‌اي جز تلاش مستمر براي بهبود کيفيت و کاهش قيمت تمام شده براي آنها وجود ندارد.

قائم مقام بانک مرکزي تشریح کرد؛
نتيجه اصلي برجام اين بود که همه تحريم‌هاي سازمان ملل در عرصه نفتي و بانکي لغو شد. تحريم‌هاي سازمان ملل شرايط سختي را براي اقتصاد ايران فراهم کرده بود که يکي از آنها هزينه بالاي نقل و انتقال وجوه بانکي بود.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک مرکزي، اکبر کميجاني که در نشست تخصصي اقتصاد مقاومتي و برجام با محوريت بازار پول در «کنفرانس ملي برجام، آثار و پيامدها در فضاي پس از تحريم و اقتصاد مقاومتي» سخن مي‌گفت به سابقه وضع تحريم‌ها عليه کشورمان پرداخت و گفت: جمهوري اسلامي‌ايران، از همان سال‌هاي ابتدايي پيروزي انقلاب اسلامي،‌ در معرض تحريم‌ها و محدوديت‌هاي وضع شده توسط ايالات متحده‌امريکا قرار گرفت. با اين حال، اين تحريم‌ها و محدوديت‌ها در اغلب موارد با مخالفت ساير کشورها روبرو مي‌شد و ايالات متحده‌امريکا به سختي مي‌توانست همکاري ساير بازيگران بين‌المللي را براي اجراي تحريم‌هاي وضع شده عليه ايران جلب کند.
قائم مقام بانک مرکزي با بيان اينکه پس از ارجاع پرونده هسته‌اي ايران از سوي شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي به شوراي امنيت سازمان ملل متحد، روند تصويب تحريم‌ها و اقدامات محدود کننده‌امريکا عليه ايران شدت گرفت، افزود: علاوه بر اين اقدامات، سازمان ملل متحد و اتحاديه اروپا نيز تحريم‌هاي متعددي را عليه جمهوري اسلامي‌ايران وضع کردند. اگرچه تحريم‌هاي وضع شده عليه کشور، هيچگاه نتوانست ملت ايران را از عزم خود در دستيابي به اهداف تعيين شده در سطح ملي بازدارند،‌ اما اين واقعيت نيز قابل چشم پوشي نبود که هزينه‌هاي متعددي در اثر تحريم‌ها بر نظام مالي و اقتصادي کشور و بالاخص نظام بانکي تحميل شد.
 کميجاني تحريم‌هاي ايالات متحده‌امريکا در سال‌هاي اخير عليه جمهوري اسلامي‌ايران را در دو حوزه «نفت و گاز و صنايع آنها» و «بانکداري بين‌المللي» عنوان کرد و گفت: طراحان تحريم‌هاي ياد شده،‌ با علم به اتکاي بخش قابل توجهي از درآمدهاي دولت به صنعت نفت و گاز، در پي آن بودند که منابع درآمدي دولت را با کاهش مواجه کنند و از سوي ديگر، با تلاش در جهت قطع روابط بانکي و مالي کشور، در پي آن برآمدند که اعمال فشار بر دولت و ملت ايران را به حداکثر ممکن برسانند.
اين مقام مسئول بانک مرکزي، فرايند اعمال تحريم‌ها را مورد اشاره قرارداد و در توصيف مکانيزم آن تاکيد کرد: تحريم‌ها به اين صورت تعريف شده بود که اولاً: خريداران نفت ايران مکلف شده بودند هر 6 ماه مقدار قابل توجهي يعني حدود 20 درصد از خريد نفت خود از ايران را کاهش دهند و ثانياً: انتقال عوايد حاصل از فروش نفت ايران از کشور خريدار به کشورهاي ثالث منع شده بود و به اين ترتيب، منابع مالي ايران در کشورهاي ياد شده، عملاً به صورت بلوکه شده در آمده بود.با اين حال، در سايه تدابير رهبري و دولت و در پرتو صبر و استقامت ملت ايران، در رسيدن به اين هدف ناکام ماندند.
 کميجاني تحريم‌هاي ايالات متحده‌امريکا عليه ايران را يک حرکت تدريجي خواند و تصريح کرد: در وضع تحريم‌ها مي‌توان حرکت و سير تدريجي را مشاهده کرد،‌ بر اين مبنا رفع تحريم‌ها نيز به يکباره و يک شبه ممکن نخواهد بود و لازم است اولاً: گام‌هاي متعددي از سوي طرف مقابل در جهت رفع تحريم‌ها برداشته شود؛ ثانياً: بازگشت اعتماد به بانک‌هاي خارجي،‌ فرايندي است که مستلزم گذشت زمان است.
قائم مقام بانک مرکزي با اشاره به اينکه همانطور که مقام معظم رهبري بارها در بيانات خويش تذکر داده‌اند،‌ ايالات متحده‌امريکا سابقه مناسبي در پايبندي به تعهدات بين‌المللي خود ندارد، تاکيد کرد: از اين رو، ضروري است که از هر گونه اعتماد به آن دولت پرهيز شده و به نحو دقيق، اجراي تعهدات توسط آمريکا رصد شود و در صورت هر گونه کوتاهي در پايبندي به تعهدات، واکنش مناسب در مقابل آن نشان داده شود.
کميجاني در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع اقتصاد مقاومتي پرداخت و عنوان کرد: در حالي روزهاي پاياني سال جاري را سپري مي‌کنيم که اين سال از سوي مقام معظم رهبري با عنوان «اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل» نام نهاده شده است. همانطور که در فرمايشات مقام معظم رهبري بارها تاکيد شده، هدف از «اقتصاد مقاوتي» افزايش توان اقتصاد ملي در مقابل تحولات بيروني، همراه با حفظ رشد اقتصادي است. به عبارت ديگر، اجراي اقتصاد مقاوتي از دو مسير «رشد اقتصادي» و «کاهش نوسانات اقتصادي» موجب افزايش رفاه آحاد جامعه خواهد شد؛ هدفي که همه اقتصادهاي دنيا اعم از صنعتي و در حال توسعه براي دستيابي به آن تلاش مي‌کنند.
با پرداخت نشدن بدهی دولت صورت گرفته است؛
گروه اجتماعي: در روزي كه سخنگوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در نشست خبري خود از خبرهاي خوبي كه در حوزه پرداخت بدهي‌هاي اين وزارتخانه خبر داد و قاضي‌زاده‌هاشمي، وزير بهداشت در گفتگو با ايرنا از تلاش دولت براي رشد تعرفه‌هاي پزشکي زير نرخ تورم صحبت كرد، رييس دانشگاه علوم پزشکي تهران از روي ديگر سكه بدهي‌هاي بيمه‌ها به بيمارستان‌ها و مراكز درماني رونمايي كرد و گفت: شرکت‌گروه اجتماعي: در روزي كه سخنگوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در نشست خبري خود از خبرهاي خوبي كه در حوزه پرداخت بدهي‌هاي اين وزارتخانه خبر داد و قاضي‌زاده‌هاشمي، وزير بهداشت در گفتگو با ايرنا از تلاش دولت براي رشد تعرفه‌هاي پزشکي زير نرخ تورم صحبت كرد، رييس دانشگاه علوم پزشکي تهران از روي ديگر سكه بدهي‌هاي بيمه‌ها به بيمارستان‌ها و مراكز درماني رونمايي كرد و گفت: شرکت‌ها به بيمارستان‌ها تجهيزات نمي‌دهند و به همين دليل اعلام کرديم که بيمارستان‌ها براي انجام جراحي‌هاي "غيراورژانس" که نيازمند تجهيزات هستند، دست نگه دارند تا بعد از عيد اقدامات لازم براي آنها انجام شود.
 تمام اين اتفاقات در پي عدم پرداخت مطالبات بيمارستان‌هاي وزارت بهداشت از سوي سازمان‌هاي بيمه‌گر روي مي‌دهد. حالا مي‌توان گفت كه شرايط اضطراري در بيمارستان‌ها ايجاد شده است.
آخرين روزهاي بهمن ماه سال‌جاري بود كه محمدعلي همتي، معاون درمان سازمان تامين اجتماعي با بيان اينکه دوکار مهم در سازمان تامين اجتماعي در راستاي پرداخت مطالبات انجام شده، اظهار کرد: اقدام نخست توزيع بخشي از معوقات با همکاري بانک ملت بود. وي افزود: بر اين اساس بدهي اغلب مراکز درماني طرف قرارداد تا مهرماه تسويه شد. معاون درمان سازمان تامين اجتماعي با اشاره به تفاهم نامه چهارجانبه ميان بانک رفاه، وزارت بهداشت، سازمان تامين اجتماعي و وزارت رفاه براي پرداخت باقي مطالبات از مهر ماه اظهار کرد: با توجه به اين تفاهم‌نامه،‌ بيمارستان‌هاي دانشگاهي طي دوهفته پس از تحويل اسناد 60 درصد مبلغ را دريافت مي‌کنند و مابقي را تا سه ماه پس از رسيدگي به اسناد دريافت کنند.
از هفته‌ها پيش زمزمه‌هايي مبني بر عدم ارائه خدمات درماني در برخي بيمارستان‌هاي دولتي به دليل عدم پرداخت مطالبات بيمارستان‌ها از سوي بيمه‌ها گزارش مي‌شد، صحبت‌هايي كه حريرچي در واكنش به آن گفته بود كه بايد توجه کرد که ستاد و شخص وزير بهداشت در اين موضوع دخالتي نداشتند، اما برخي بيمارستان‌ها به دليل اينکه در تامين دارو، تجهيزات و ملزومات پزشکي به خاطر تاخير پرداخت بيمه‌ها دچار مشکل شدند، اقداماتي را انجام دادند.
 البته نه اينکه بيمار تامين اجتماعي را نپذيرفتند، بلکه به بيماران گفته بودند در موارد غير اورژانس يا به بيمارستان‌هاي ملکي تامين اجتماعي مراجعه کنند و يا پرداخت‌شان را به‌طور کامل در بيمارستان انجام داده و سپس پولش را از بيمه بگيرند.
در همين حال روز گذشته دکتر علي جعفريان در گفت‌وگو با ايسنا، درباره ميزان مطالبات بيمارستان‌هاي تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکي تهران از سازمان‌هاي بيمه‌گر، گفت: در حال حاضر مجموع مطالبات ما از سازمان‌هاي بيمه‌گر پايه بيش از 860 ميليارد تومان است و هنوز هيچ اقدام جديدي از سوي بيمه‌ها براي پرداخت اين مطالبات انجام نشده است. وي با بيان اينکه هفته گذشته بيمه‌ها مطالبات شهريور ماه سال 94 را تسويه کردند، افزود: اما هنوز در سال جاري اتفاقي براي مطالبات سال 95 نيفتاده است.
عقب‌ماندگي 7 ماهه در پرداخت‌هاي پرسنلي
جعفريان درباره ميزان پرداخت‌هاي دانشگاه به پرسنل بيمارستان‌ها هم گفت: تاکنون کارانه پرسنل را تا مرداد و کارانه پزشکان را تا تير ماه سال 95 پرداخت کرده‌ايم، اما نزديک به هفت ماه عقب‌ماندگي در حوزه پرداخت‌هاي پرسنلي داريم. در عين حال در پرداخت‌هاي پيمانکاران نيز با عقب‌ماندگي مواجهيم و بخش عمده‌اي از مطالبات‌مان هم در حوزه دارو
 است.
رييس دانشگاه علوم پزشکي تهران از بدهي 300 ميلياردي دارويي اين دانشگاه خبر داد و گفت: مجموعا بدهي‌هاي دارويي و مربوط به تجهيزات پزشکي به حدود 420 ميليارد تومان مي‌رسد و اين موضوع باعث شده که بسياري از شرکت‌ها ديگر به ما دارو و تجهيزات پزشکي ندهند. به گفته جعفريان، در حال حاضر مشکل اصلي بيمارستان‌ها، بدهي‌هاي دارويي و تجهيزاتي است و حتي اين شرکت‌ها رسما به دانشگاه نامه ‌مي‌زنند که ما ديگر فلان وسيله را به شما نمي‌دهيم و اين موضوع منجر به بروز مشکل در بيمارستان‌ها شده است.
دغدغه تجهيزاتي و جراحي‌هايي که انجام نمي‌شوند
جعفريان ادامه داد: به طوريکه به برخي بيمارستان‌ها گفته‌ايم که انجام اعمال جراحي غير اورژانس را متوقف کنند و آنها را براي بعد از عيد انجام دهند. البته اعمال جراحي اورژانسي در بيمارستان‌ها انجام مي‌شود، اما اعلام کرديم که بيمارستان‌ها براي انجام جراحي‌هايي که فرصت دارند و نيازمند تجهيزات هستند، دست نگه دارند تا بعد از عيد آنها را انجام دهند. چرا که در حال حاضر شرکت‌ها به بيمارستان‌ها تجهيزات نمي‌دهند. رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران تاکيد کرد: در اين وضعيت يک راه اين است که بيمار خودش اين تجهيزات را تهيه کند. اما ما نمي‌خواهيم که اين اتفاق بيفتد، زيرا هزينه‌هاي زيادي به بيمار تحميل مي‌شود و اين اقدام خلاف روند طرح تحول نظام سلامت است. راه دوم نيز اين است که صبر کنيم و ما راه دوم را انتخاب کرده‌ايم. بنابراين فعلا اعلام کرده‌ايم که بيماراني که نيازمند جراحي‌هاي غيراورژانسي که نيازمند تجهيزات پزشکي هستند، صبر کنند تا بعد از عيد اقدامات لازم را براي آنها انجام دهيم.
در همين حال سخنگوي کميسيون بهداشت و درمان مجلس، از تفاهم اوليه وزارتخانه‌هاي بهداشت و کار براي پرداخت مطالبات معوقه دانشگاه‌هاي علوم پزشکي خبر داد. محمدنعيم اميني فرد در گفتگو با خانه ملت درباره آخرين وضعيت بررسي اعتراض دانشگاه‌هاي علوم پزشکي جهت عدم پرداخت مطالبات‌شان در کميسيون بهداشت و درمان مجلس، افزود: در پي نامه سه دانشگاه علوم پزشکي تهران و تذکرات نمايندگان مجلس نسبت به وقوع چنين معضلي، هيات رئيسه مجلس به کميسيون بهداشت و درمان ماموريتي داد تا اين موضوع را مورد بررسي قرار دهد. سخنگوي کميسيون بهداشت و درمان مجلس، گفت: بر اساس آخرين اخبار به دست آمده گويا تفاهم اوليه اي بين وزارتخانه‌هاي بهداشت و کار انجام شده است تا مطالبات معوقه دانشگاه‌هاي علوم پزشکي پرداخت شود.

تنها راه نجات فوتبال ما جلوگیری از فعالیت دلال‌هاست
رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران به تشریح اتفاقات رخ داده در ورزش کشور پرداخت و ناگفته‌هایی را بیان کرد.
در سال 95 ورزش ایران به ویژه فوتبال کشورمان فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرد. محمد دادکان با وجود فعالیتش در حوزه ورزش دانشگاهی، همچنان در عرصه ورزش کشورمان از یک جایگاه ملی برخوردار است و همواره مورد توجه رسانه‌ها است. وی در سال 95 بنا بر اخبار پنهانی که در ورزش ایران منتشر می‌شد، تا مرز وزیر ورزش شدن نیز پیش رفت، اگر چه زبان صریح و شاید سرخ دادکان کاری کرد تا از بین گزینه ها کنار برود. در آستانه آغاز سال جدید فارس به سراغ دادکان رفته تا ناگفته‌هایی را از زبان وی در خصوص مسایل مختلف ورزش کشور داشته باشد.
* آیا دادکان همچنان به جمله "برای سالم شدن فوتبال، باید دو سال آن را تعطیل کرد"، اعتقاد دارد؟
بله، اعتقاد راسخ دارم. البته من تعطیلی دو ساله فوتبال را بیان نکردم، بلکه گفتم اگر می‌خواهیم این فوتبال درست شود، یک سال باید این فوتبال را تعطیل کنیم. وقتی ما مشاهده می‌کنیم که 69 پرونده در کمیته انضباطی فیفا داریم، راهی جز این نداریم.
*و البته بدهی های کلان مالیاتی
بله، اکثر باشگاه‌های فوتبال ما بدهکارند و تنها راه نجات فوتبال‌ ما این است که اول جلوی دلالان گرفته شود. این دلال‌ها هستند که فوتبال ما را اداره می‌کنند.
* واقعا فوتبال ایران توسط دلال‌ها مدیریت می‌شود؟
مگر می‌شود مسئول یا مدیر یا رئیس فدراسیون و یا یک مدیر باشگاه وقتی می‌بیند که 69 پرونده در کمیته انضباطی فیفا وجود دارد و بدهکار هستند، بیاید و بی‌خیال فوتبال را ادامه دهد. فدراسیون فوتبال وقتی مشاهده می‌کند یک باشگاه بدهکار است نباید اجازه ورود به لیگ برتر و یا لیگ دسته اول را بدهد. همین پرونده‌‌ها عامل ضعیف و نحیف شدن فوتبال کشورمان شده‌اند.
*خبر دارید که جنگ کی‌روش و برانکو هم خیلی بالا گرفته. آیا این جنگ به ضرر تیم‌ملی و فوتبال ما نیست؟
من فکر نمی‌کنم که کی‌روش به خاطر مشکلات به وجود آمده بخواهد حیثیت ملی و حیثیت فوتبال خود را زیر سوال ببرد. مطمئن باشید که این جنگ هم تمام می‌شود و کی‌روش بازیکنان خوب؛ چه استقلالی و چه پرسپولیسی، سپاهانی و باشگاه‌های دیگر را به تیم‌ملی دعوت می‌کند.
* به عنوان رئیس سابق فدراسیون فوتبال، شایعه جدایی کی‌روش از تیم ملی را چقدر جدی می دانید؟
کی‌روش کارش را خوب بلد است. من 4 سال قبل هم گفتم که کی‌روش کاربلد است و از نظر فنی هیچ مشکلی ندارد. همچنین درخصوص مشکلات اخیر بین فدراسیون فوتبال با کی‌روش باید بگویم که این فدراسیون فوتبال ماست که در زمان ورود کی‌روش به ایران، اختیارات گسترده‌ای به وی داده‌اند و الان فدراسیون می‌خواهد این اختیارات را از کی‌روش بگیرد و او هم قبول و زیر بار نمی‌رود نمی‌کند. شما باید بروید با آنهایی که این قرارداد و اختیارات را به او داده‌اند سوال کنید که چرا اینگونه قرارداد را تنظیم کرده‌اید! واقعیت این است که کی‌روش از لحاظ فنی به درد فوتبال ما می‌خورد و توانسته تاکنون افتخارات خوبی برای ما کسب کند.
* علی‌آبادی در زمانی که شما رئیس فدراسیون بودید، گفت که بازیکنان فوتبال ما بیشتر از 50 میلیون نمی‌ارزند. آیا با این حرف موافقید؟
من خودم هم همان زمان گفتم که بازیکنان ما بیشتر از 100میلیون ارزش ندارند ولی این موضوع را هم خوب می‌دانم که این بنده خدا هم چیزی از ورزش نمی‌دانست.
* برگردیم به مسابقات داخلی؛ پرسپولیس بعد از 10سال در آستانه قهرمانی قرار گرفته است. آیا برانکو با نیمکت خالی می‌تواند در آخر جام را بگیرد؟
قبل از اینکه بخواهم در مورد پرسپولیس حرف بزنم باید بگویم که پرسپولیس با برانکو جان تازه‌ای گرفته است. این همان برانکویی است که 9 سال قبل اجازه ندادند که او وارد ایران شود. در مدیریت ورزش در دوره احمدی‌نژاد افرادی با مصاحبه‌ها و ترفندهای زیادی که ایجاد کرده بودند نگذاشتند تا برانکو وارد ایران شود و دیدید که آن سرخوردگی ملی برایمان پیش آمد و در آخر هم دیدید که به سراغ برانکو رفتیم. برانکو هم به لحاظ فنی مانند کی‌روش کاربلد است. اکنون آن کسانی که یک روز مخالف برانکو بودند، امروز حامی برانکو شدند و می‌گویند که برانکو اخلاق‌مدار و از لحاظ فنی، کاربلد است. مگر می‌شود که آدم یک‌شبه اینقدر تغییر موضع یا شخصیتی دهد؟! هم برانکو و هم کی‌روش، هر دو برای فوتبال ما زحمت کشیده‌اند و قابل احترام هستند.
 در سال 95 از شما به عنوان یکی از گزینه‌های وزیر ورزش نام برده شد
اوایل دولت یازدهم، مشاور روحانی در رسانه ملی و حتی در رسانه‌های مدعی شد که رئیس جمهور به دنبال نظرسنجی است تا از بین این افراد با نظر مردم وزیر ورزش را انتخاب کند. اکثریت مردم به من رای دادند و طبق یک نظرسنجی یک درصد هم به رقیب من رای ندادند، اما این اتفاق رخ نداد. حتی در سایت پویش که متعلق به طیف اصلاحات است، من 81 درصد رای آوردم. من در اینجا به صراحت می‌گویم که 2 تن از وزرای رئیس جمهور به نام آقای ربیعی، وزیر رفاه و صالحی‌امیری وزیر ارشاد به من مراجعه کرده و 4 خصیصه که آقای رئیس جمهور برای وزارت ورزش موردنظرشان بود که عبارتند بودند از:
1- خوشنامی، 2- ورزشی متخصص، 3- با فساد مبارزه کند 4- خصوصی‌سازی کند.
آیا وزرای پیشنهادی که برای وزارت ورزش انتخاب شدند این 4 خصیصه را واقعا دارند؟
*قبول دارید که برخی با لابی و روابط پُست می‌گیرند؟
بله، آقایان می‌آیند و دوستان نزدیک خود که اکثراً هم بیکارند را می‌آورند و در رأس کارها و سمت‌ها قرار می‌دهند و کاری هم ندارند که کاربلد هستند یا نه و کاری هم به این ندارند که آیا مردم چنین مدیرانی را قبول دارند یا نه! دوستان به برخی پست مهم می‌دهند و متأسفانه این موضوع در کشور ما باب شده و دولت‌ها هم دوست دارند بگویند کار دولت قبل بوده و در آخر هم می‌توان فهمید که این 4 خصیصه اصلا مهم نبوده و مهم ارتباط و دوستی می‌باشد.
* مجلس در سال 95، 2 وزیر ورزش را تجربه کرده؛ گودرزی و سلطانی‌فر. چرا گودرزی رفت و سلطانی‌فر آمد؟
گودرزی نرفت. از اول هم قرار نبود گودرزی وزیر باشد و رئیس جمهور از اول هم به دنبال سلطانی‌فر بود اما به دلیل عدم رأی اعتماد مجلس، رئیس جمهور به جای سلطانی‌فر و سجادی، گودرزی را معرفی کرد و در طول تمام این مدت به دنبال این بودند که مجلس جدید بیاید و دوباره سلطانی‌فر را معرفی کنند، سرانجام هم دیدید با روی کار آمدن مجلس جدید، سلطانی‌فر وزیر شد.

هفته منابع طبیعی در ایران از 15 تا 22 اسفند ماه می باشد و نخستین روز هفته منابع طبیعی، روز درختکاری نامگذری شده است. اینفوگرافی زیر اثراتی را که یک میلیون درخت می توانند روی محیط زیست داشته باشند، توضیح داده است.
یک میلیون درخت چه کارهایی می توانند انجام دهند؟
یوپی‌اس( UPS)- شرکت پست آمریکایی، با همکاری سازمان های دیگر همچون سازمان حفاظت از طبیعت، شبکه روز زمین، بنیاد روز درختکاری و بنیاد پارک ملی، به دنبال برنامه ایجاد جنگل، قصد دارند در 5 قاره جهان، یک میلیون درخت بکارند. حفاظت از آب، خنثی کردن اثر انتشار کربن و کاهش آلودگی هوا از برخی از کارهایی است که درختان می توانند انجام دهند.
تبعات سياست بازار بدهي دولت
پروژه دولت در جهت گسترش بازار بدهي با هماهنگي مجلس امروز به يک گفتمان پذيرفته شده تبديل شده در حالي که به هشدارها در خصوص تبعات اين تصميم توجه نمي‌شود.
يکي از ابر پروژه‌هاي دولت يازدهم ايجاد بازار بدهي براي جبران کسري بودجه‌هاي سنواتي بوده است. آمريکاييها با سابقه اي 100 ساله در اين حوزه‌امروز تمام برنامه‌هاي اقتصادي خود را بر اين پايه شکل داده‌اند هرچند بحران مالي سال 2008 نيز از بطن همين سياست خارج شد که البته ايالات متحده را تا مرز ورشکستگي نيز کشاند.
گفتمان سازي براي بازار بدهي
بر اساس گزارش تسنيم، امروز دولت ايران نيز سياست سايه خود در اقتصاد را بر بازار بدهي متمرکز کرده است. در نظام مالي ايران، حجم کل بازار مالي تا پايان سال 1393 حدود 10 ميليون ميليارد ريال بوده است که از اين حجم 64 درصد آن مربوط به شبکه بانکي، 34 درصد مربوط به بازار اوراق سرمايه‌اي و تنها 2 درصد باقيمانده آن به بازار اوراق بدهي دولتي اختصاص دارد. با توجه به اينکه‌امار ذکر شده مربوط به سال 1393 است، کل اوراق بدهي تا آن زمان از نوع اوراق بدهي بلندمدت (اوراق مشارکت، اجاره و مرابحه) بوده و اوراق بدهي کوتاه‌مدت ( اسناد خزانه) تا آن زمان منتشر نشده بود. اين درحالي است تاکيد روي انتشار اوراق بدهي روز به روز بيشتر مي‌شود، به عنوان مثال در سال 93 سهم واگذاري داراييهاي سرمايه اي 40درصد و سهم واگذاري داراييهاي مالي 14درصد بوده که در سال 94سهم دارايي سرمايه اي به 26درصدکاهش و سهم دارايي مالي به 24درصد افزايش ميابد. از سوي ديگر متاسفانه اين موضوع به يک گفتمان غالب تبديل شده و بعضا کارشناسان و برخي نمايندگان مجلس نيز عينا همين ادبيات توجيهي را تکرار مي‌کنند.
انتشار 100هزار ميليارد اوراق در سال 96
بدهي‌هاي دولت به پيمانکاران و شبکه بانکي، يکي از مهم‌ترين موانع براي خيز اقتصادي ايران محسوب مي‌شود. وزارت اقتصاد مجموع بدهي دولت تا دي ماه را 700 هزار ميليارد تومان مطرح کرده، آمار و ارقام غير‌رسمي‌گاه رقمي‌تا 150 هزار ميليارد تومان بدهي به پيمانکاران، 200 هزار ميليارد تومان به شبکه بانکي و 120 هزار ميليارد تومان به سازمان تامين اجتماعي را عنوان مي‌کند. همين موضوع به مهمترين دستاويز نيروهاي نزديک به دولت براي گرفتن انواع مجوزهاي انتشار اوراق از مجلس تبديل شده است. به گفته رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌بر اساس بودجه، دولت مجاز شده است در سال 96 حدود 100 هزار ميليارد تومان انواع اوراق منتشر نمايد. قسمت عمده‌اي از مجوزها مربوط به بودجه 96 و قسمت ديگر نيز مربوط به مجوزهاي سالهاي گذشته است که هنوز امکان انتشار اوراق فراهم نشده است.
انباشت بدهي نتيجه قطعي تمرکز بر بازار بدهي
گفتني است دولت در بودجه 96 و همچنين اصلاحيه بودجه 95 تصميم به انتشار سه نوع ارواق بدهي مختلف با اهداف متفاوت دارد. اوراق مشارکت(درآمد علي الحساب) با حجم حدود 60 هزار ميليارد تومان و در کنار آن اوراق خزانه اسلامي‌و همچنين صکوک(درآمد ثابت) که به عقيده بسياري از کارشناسان اين موضوع تنها بدهي‌هاي دولت را به تعويق مي‌اندازد و بار مالي انباشته براي دولتهاي بعدي ايجاد مي‌کند. اين اوارق در مواردي مختلفي از پرداخت بدهي گندم کاران تا (پرداخت بدهي) حمايت از شهرداريها مورد استفاده قرار مي‌گيرد هرچند دولت صراحتا اعتقاد دارد کاربرد اين اوراق در جهت توليد است.
در همين خصوص پژويان عضو هيات علمي‌دانشگاه علامه طباطبايي با بيان اينکه پرداخت پول گندمکاران جز هزينه‌هاي جاري دولت است و ربطي به سرمايه گذاري ندارد، گفته: بنابراين دولت اين چند ده هزار ميليارد تومان در بودجه 96 را به عنوان اوراق قرضه گرفته نه اوراق مشارکت، زيرا در اوراق قرضه دولت پول را براي پرداخت بدهيها و هزينه‌هاي جاريش قرض مي‌گيرد. در اين حالت دولت الزامي‌ندارد که اين پول را صرف سرمايه گذاري در پروژه‌ها کند.
مجادله چندي قبل نماينده مشهد و رئيس سازمان برنامه بودجه در خصوص اعتبارات عمراني خراسان به مجادله‌اي مهم تبديل شد،چراکه با وجود تاکيد نوبخت بر واگذاري 20 هزار ميليارد تومان اوارق براي طرحهاي عمراني اين استان، نماينده مذکور که نمي‌توانست استدلالش را به درستي مطرح کند اين گونه بيان مي‌کرد که اوراق نمي‌تواند جاي پول نقد را در اعتبارات عمراني بگيرد و از اين مسير کاري پيش نمي‌رود.
وقتي تک صداهاي مخالف گُم مي‌شود
به نظر مي‌رسد پروژه دولت در جهت گسترش بازار بدهي با هماهنگي مجلس امروز به يک گفتمان پذيرفته شده تبديل شده هرچند به هشدارها درخصوص تبعات اين تصميم به ظاهر بزرگ توجه نمي‌شود. گفتني است در راستاي اين مگا پروژه در وزارت اقتصاد از دو سال پيش دفتر مديريت بدهي‌هاي وزارت خانه را راه‌اندازي کرد. ميرشجاعيان معاونت اقتصادي طيب نيا به طور جدي روي اين موضوع متمرکز شد و در نهايت در هفته‌هاي گذشته مديريت بديهي‌هاي دولتي به عنوان يکي از دستاوردهاي اقتصادي اين وزارت خانه مطرح شد.
نکته جالب در اين خصوص اينکه چندي قبل اسحاق جهانگيري در جلسه بررسي عملکرد وزارت اقتصاد در حوزه اقتصاد مقاومتي به موضوعي اشاره کرد که به نوعي مي‌توانست اختلافات در تصميم سازيهاي کلان اقتصادي دولت را مشخص کند. معاون اول رئيس جمهور با اشاره به نامشخص بودن وضعيت اموال دولت از نامعلوم بودن ارزش داراييهاي منقول و غير منقول دولت در سراسر کشور انتقاد کرد. بر اساس آمارهاي وزارت اقتصاد تا کنون 270هزار راکورد مربوط به ارزش اموال دولتي از ميان يک ميليون راکورد قابل دستيابي ثبت شده است. در واقع تمرکز اصلي بر مديريت بدهيهاي دولت واقع شده بود و از اين مسير گسترش بازار بدهي در ذهن تئورسينهاي اقتصادي دولت دنبال مي‌شد، اين درحالي بود که سياست تعيين و تثبيت شده نظام استفاده خصوصي سازي و سياستهاي اصل 44 بوده است.
تناقض چرخش آشکار مجلس به دوران احمدي نژاد
البته در اين ميان شاهد برخي تصميمات متناقض در اين سناريو طرح ريزي شده هستيم که به گفته کاوه تقوي کارشناس ارشد مسائل مالي کپي کاري محض از روي دست آمريکاييهاست. به عنوان مثال مجلس شوراي اسلامي‌با وجود تاکيد بخش تصميم گير دولت روي گسترش بازار بدهي با بازگشتي آشکار به دوران احمدي نژاد عملا سياست واگذاريهاي مندرج در اصل44 قانون اساسي را براي رد ديون دولت در نظر گرفته است. بر اين اساس در آخرين روز بررسي لايحه بودجه 96نمايندگان مجلس به دولت اجازه دادند، بدهي خود به بخش خصوصي، تعاوني و نهادهاي عمومي‌غيردولتي را از طريق واگذاري سهام و سهم الشرکه پرداخت کند.
در همين رابطه در روزهاي گذشته رئيس مجلس از انتشار اوراق مشارکت در لايحه بودجه 96 انتقاد کرد و گفته بود: با انتشار 60 هزار ميليارد اوراق مشارکت در لايحه بودجه سال آينده دولت بعد را بدهکار مي‌کنيم. اوراق مشارکت به چه معناست؟ يعني منابع نداريم، اوراق مي‌فروشيم و بنابراين دولت آينده بدهکار خواهد شد. دولت مي‌گويد من منابع ندارم، بودجه جاري‌ام افزايش پيدا کرده است، بنابراين بايد اوراق بفروشم. سوال اينجاست که سرنوشت اين کار کجاست؟
افزايش نقدينگي نتيجه قطعي تمرکز بر بازار بدهي
بر مبناي آنچه گفته شد سياست تمرکز بر بازار بدهي به يک گفتمان غالب در فضاي اقتصادي کشور تبديل شده است و روي تک صداهاي مخالف نيز نمي‌توان حسابي براي متوقف کردن اين مسير باز کرد. دولت بدون آنکه نظر افراد موثر در اين حوزه را بر سياست مالي آتي جلب کند تنها با اضطراري اعلام کردن وضعيت اقتصاد ايران همراهي انها را با خواسته‌هايش مد نظر قرار داده است. به گفته رئيس سابق شوراي رقابت تصميم گيري براي اختصاص اوراق قرضه يا مشارکت در بودجه يک فرآيند اقتصادي است که بايد گروهي اقتصاددان در خصوص آن نظر دهند نه کساني که نشسته‌اند و با اساتيد اقتصاد چاي خورده‌اند و چيزي هم بلد نيستند.
حالا بعد از گرفتاري شديد کشور در رکود، کارشناسان ميگويند تمرکز بر بازار بدهي نه تنها راه درمان اقتصاد ايران نيست بلکه شايد اضمحلال آن را نيز تسريع کند. انتشار گسترده اوراق به سرعت افزايش نقدينگي را در پي داشته که تبعات آن در آينده مشخص مي‌شود اما در بيان اثرات آني انتشار اوراق فعلا همين بس که بازار بورس نيز مانند بخش واقعي اقتصاد از رونق افتاده است.

مديرعامل انجمن حمايت از مصرف‌کنندگان در پاسخ به«تجارت»اعلام کرد؛
مديرعامل انجمن حمايت از حقوق مصرف‌کنندگان در پاسخ به اين سوال خبرنگار روزنامه تجارت که راهکار برخورد با تضييع حقوق مصرف کنندگان چيست،‌ گفت: مهمترين راهکار حمايت از حقوق مصرف کنندگان، توجه به ان.جي.او‌هاست. بي شک اينکه انتظار داشته باشيم همه کارها را بخش دولتي انجام دهد، توقعي بيهوده است زيرا بدان اندازه‌امکانات و توانايي ندارند که بر همه چيز نظارت داشته باشند. بنابر اين بايد امور مردم را به خود مردم واگذار کنيم.
کورش شرفشاهي
k.sharafshahi@gmail.com
مسيح انصاري دزفولي در نشست خبري انجمن حمايت از حقوق مصرف‌کنندگان که به مناسبت روز ملي حمايت از مصرف‌کنندگان و دهمين سال فعاليت اين انجمن برگزار شد افزود: هنگامي‌که مردم پيگير مشکلات خودشان باشند، منافع خودشان را نيز مورد توجه قرار مي‌دهند و هرجايي که اشکالي را مشاهده کنند، به سرعت واکنش نشان مي‌دهند. در حالي که بخش دولتي نيازمند طي مراحل اداري است.
وي با اشاره به تجارب جهاني گفت: امروزه تمامي‌جهانيان توجه ويژه اي به بخش خصوصي دارند و همين امر نيز باعث شده تا مشکلاتشان به سرعت کاهش داشته باشد.
مديرعامل انجمن حمايت از حقوق مصرف‌کنندگان با تاکيد بر اينکه تجربه نشان داده که نظارت نهادهاي مردمي‌بر توليدات صنعتي، خدماتي و فرهنگي باعث بهبود کيفيت در همه اين بخشها مي‌شود گفت: توليدکنندگان و فروشندگان همواره بايد سايه نظارت را بر سر خودشان احساس کنند و اين مهم تنها با اعتماد به تشکلهاي مردم نهاد امکان پذير است.
وي نکته ديگر را ناآگاهي مردم به حقوق خودشان دانست و گفت: ابتدا بايد سعي کنيم به اشکال گوناگون مردم را با حقوقشان و راهکارهاي برخورد قانوني با متخلفان آشنا کنند. اين مهم نيازمند آن است که مردم با قانون آشنا شوند و لازم است نهادهايي مردم را با حقوق خودشان آشنا کنند. در اين زمينه انجمن حمايت از حقوق مصرف‌کنندگان آمادگي کامل دارد تا همه کساني که تمايل به فعاليت در اين زمينه دارند اما آگاهي لازم را ندارند، در قالب جلسات تخصصي با حقوق قانوني شان آشنا کند.
انصاري با انتقاد شديد از تضييع حقوق مصرف کنندگان در بخشهاي گوناگون گفت: امروزه به هر بخشي که مراجعه کنيم، با متخلفان رو به رو مي‌شويم و اختصاص به بخشهاي توليد و صنعت ندارد. البته تضييع در اين بخشها نيز به صورت آشکار وجود دارد.
وي با اشاره به مباحثي که در خصوص تضييع حقوق بيماران در مراکز درماني اتفاق مي‌افتد گفت: خدا نکند بيماري در اثر يک اتفاق ناگهاني از بيمارستان يا مراکز درماني سر در بياورد، در اين صورت بايد بيماري اش را فراموش کند و به فرمايشهايي بپردازد که از سوي مراکز درماني بخش خصوصي به وي تحميل مي‌شود.
مديرعامل انجمن حمايت از حقوق مصرف‌کنندگان با تاکيد بر اينکه لازم است مردم قبل از آنکه کارشان به مراکز درماني بکشد، از حقوق قانوني خود باخبر شوند و نيز جايگاه مراکز درماني را بشناسند و رفتاري که براي به دست آوردن پول بيشتر از سوي اين مراکز اتفاق مي‌افتد نيز قابل کنترل باشد.
وي با تاکيد بر اينکه انتظار داريم مردم در قبال هر گونه تضييع حقوقشان سکوت نکنند گفت: هر گاه که فردي در قبال تضييع حقوق خود سکوت مي‌کند، تبعات آن را بايد بپذيرد و در اين بين نه تنها بايد از مال خود هزينه کند،‌بلکه‌امکان دارد از جان خودش نيز هزينه کند.
مديرعامل انجمن حمايت از حقوق مصرف‌کنندگان با اشاره به اهميت شفافيت در قيمت‌گذاري، قيمت درج شده روي برخي کالاهاي موجود در بازار را بيشتر از ۵۰ درصد قيمت واقعي آنها دانست.
وي با بيان اينکه قيمت، کيفيت و تبليغات به محور اساسي در موضوع حقوق مصرف‌کنندگان است، گفت: وظيفه سازمان حمايت از حقوق مصرف‌کنندگان و نحوه عملکرد آنها تاثير روي بازار از طريق آگاهي‌بخشي به مصرف‌کنندگان نسبت به حقوق خود و ارائه نقطه نظرات مردم به توليدکنندگان و ارائه‌دهنده خدمات و دستگاه‌هاي مسئول است و توان برخورد، مجازات و اقدامات اجرايي در زمينه تخلفات صورت گرفته را ندارد.
انصاري افزود: متاسفانه يکي از مسائلي که به آن کم‌توجهي مي‌شود، توزيع قيمت‌گذاري در برخي موارد تخلفات را واضح مي‌بينيم به طوري که بيش از ۹۰ درصد از واحدهاي درماني درج قيمت ندارند. واحدهايي که شامل مطب‌ها، بيمارستان‌ها، اورژانس‌ها، آزمايشگاه‌ها و ديگر موارد مي‌شوند در حالي که بر اساس نص صريح قانون آن گونه که در ماده ۶۵ قانون حمايت از مصرف‌کنندگان آمده، درج قيمت روي خدمات و کالا اجباري است که مي‌بينيم در اين حوزه کاملا ناديده گرفته مي‌شود.
وي در همين رابطه ادامه داد: حقوق مصرف‌کننده بايد به صورت شفاف به وي ارائه شود که از جمله آن، همان قيمت‌گذاري است. پيش مي‌آيد که بيماري با يک مطب تماس گرفته و از چهار متخصص چهار قيمت متفاوت دريافت کرده و يا اينکه وارد مطب مي‌شود و هيچ قيمتي از خدماتي که مي‌خواهد دريافت کند، وجود ندارد که گاهي اين خدمات فقط در حد نشان دادن آزمايش به پزشک است که قطعا نبايد به‌اندازه يک ويزيت کامل هزينه پرداخت کند و اينها در حالي است که در مطب بايد ليست هزينه‌ها درج شود تا اگر يک مراجعه‌کننده خواست از ميزان هزينه خود باخبر شود و حتي در صورتي که از تمکن مالي مناسبي برخوردار نبود، بتواند خدمات خود را انتخاب کند. مديرعامل انجمن حمايت از حقوق مصرف‌کنندگان در ادامه اين نشست با اينکه در برخي قيمت‌گذاري‌ها روي کالاهاي موجود در بازار ابهام وجود دارد، عنوان کرد: برخي کالاها تا ۵۰ درصد بيش از قيمت واقعي بر روي خود قيمت خورده‌اند. به عنوان مثال در بررسي‌ها و رصدي که انجمن حمايت از حقوق مصرف‌کنندگان از بازار و توليدي‌ها انجام داده است، در مواردي يک جعبه دستمال کاغذي با قيمتي معادل ۸۰۰ تومان تمام مي‌شود در حالي که بر روي آن تا ۲۰۰۰ تومان برچسب قيمت مي‌خورد که اين در کالاهاي ديگر نيز اتفاق مي‌افتد و در خصوص اين اختلاف‌ها ابهامات عميقي ايجاد مي‌کند.
انواع گوشت با ۱۰ هزار تومان اختلاف قيمت
انصاري همچنين با اشاره به وضعيت بازار گوشت عنوان کرد: زماني که در طرح سازماندهي گوشت حضور داشتيم، با مواردي در قيمت‌گذاري‌ها مواجه بوديم که توجيه‌پذير نبود به عنوان مثال در حالي گوشت گوسفند نر و گوسفند ماده در بازار توزيع مي‌شود که قيمت گوشت گوسفند ۳۵ هزار تومان و گوسفند ماده ۲۵ هزار تومان است و هيچ برجستي براي آگاهي مصرف‌کننده از گوشتي که مي‌خرد بر روي محصول وجود ندارد و عموما در اين موارد حق مصرف‌کننده تضييع مي‌شود يا حتي ما مشاهده کرديم که دنبه که قيمتي کيلويي ۱۰ هزار تومان دارد، براي مصرف‌کننده اعلام قيمت نمي‌شود و همراه با گوشت با همان قيمت عرضه مي‌شود. وي افزود: اين موارد در حوزه‌هاي ديگر نيز گسترش دارد به گونه‌اي که بايد اين سوال را پرسيد که چراکه جعبه شيريني در شيريني‌فروشي‌ها با قيمت خود شيريني عرضه مي‌شود مگر توليد يک جعبه مقوايي به صورت کيلويي چقدر قيمت دارد؟
"نوتلا" در ايران نام پالم را درج نمي‌کند
انصاري با بيان اينکه تبليغات اغواکننده يکي از مسائلي است که انجمن حمايت از حقوق مصرف‌کننده پيگير تخلفات آن است، لزوم از تيزرهاي تلويزيوني و بيلبوردهاي خياباني آغاز نمي‌شود بلکه نقطه شروع تبليغات اغواکننده ليبل‌هاي تبليغاتي است، تصريح کرد: در برخي محصولات مانند شکلات‌ها و سس‌هاي مايونز مشاهده مي‌شود که در قسمت مواد تشکيل‌دهنده يعني جايي که بايد به شکل واضح و شفاف اطلاعات مواد تشکيل‌دهنده را در اختيار مصرف‌کننده قرار دهد، درج اطلاعات غيرشفاف دارد. مثلا روي محصول در کنار روغن کنجد، روغن گياهي به عنوان بخش ديگري از مواد تشکيل‌دهنده درج مي‌شود. وي افزود: اما سوال اين است که منظور از روغن گياهي چه روغن گياهي است؟ روغن کنجد، روغن کانولا و روغن زيتون هم روغن‌هاي گياهي هستند و پالم هم روغن گياهي است ولي چرا توليدکنندگان شفافيت را به خرج نمي‌دهند و نام پالم را از مصرف‌کنندگان مخفي نگه مي‌دارند.
انصاري در ادامه گفت: اين عدم شفافيت در بازار و عدم صداقت با مصرف کننده به محصولات خارجي هم رسيده است به شکلي که شکلات صبحانه نوتلا در تمام کشورهاي اروپايي و توسعه‌يافته نام پالم را در ليبل محصولات توليدي خود به کار مي‌برد اما وقتي محصولش را به ايران وارد مي‌کند، نام پالم را از روي بسته‌ها حذف کرده و به جاي آن از عبارت روغن گياهي استفاده مي‌کند که همه اينها به گونه‌اي تضييع حقوق مصرف‌کننده است. مديرعامل انجمن حمايت از حقوق مصرف‌کنندگان با بيان اينکه اطلاعات غلط بر روي ليبل‌هاي مواد خوراکي و محصولاتي که ارائه مي‌شود، حتي سلامت مصرف‌کننده را هم تهديد مي‌کند، عنوان کرد: در مواردي اطلاعات غلطي به مشتريان داده مي‌شود که مي‌تواند به آنها آسيب بزند. به عنوان مثال يکي از برندهاي نمک بر روي بسته خود آورده است "جلوگيري از افزايش فشار خون" در حالي که کلمه نمک در کنار اين عبارت، واقعا خنده‌دار است چرا که نمک خودش از عوامل افزايش فشار خون است، در حالي که ميزان مصرف نمک در ايران 3 برابر حد مجاز است و بايد مانند پاکت‌هاي سيگار روي آن علامت با احتياط مصرف کنيد، نصب شود که اينها مواردي هستند که بايد مورد توجه قرار بگيرند و توليدکننده آن را با شفافيت مطرح کند و ما اينها را مصداق تبليغات اغواکننده و غيرواقعي مي‌دانيم.
 رونمايي از نشان محصولات غير تراريخته
اين عضو انجمن حمايت از حقوق مصرف‌کنندگان با اشاره به اينکه بايد محصولاتي که در آنها از مواد اوليه تراريخته استفاده شده است، اين ويژگي به صورت شفاف بيان شود گفت: استفاده از محصولات تراريخته در حدود يک درصد اجتناب‌ناپذير است و بايد در کالاها وجود داشته باشد اما بايد اين استفاده به صورت شفاف به مصرف‌کننده گفته شود تا حق انتخاب داشته باشد.
وي افزود: انجمن حمايت از مصرف‌کنندگان به دنبال رونمايي از نشاني است که بر روي برخي کالاها از جمله کالاهايي که در آن از مواد اوليه تراريخته استفاده نشده است و يا محصولات غذايي ارگانيک مانند مرغ‌ و ميوه ارگانيک نصب شود تا مصرف‌کنندگان از ماهيت آنچه استفاده مي‌کنند آگاه باشند و انتخاب درست انجام دهند.
خودروسازها خط توليد را پنهان مي‌کنند
انصاري با بيان اينکه خدمات پس از فروش و خدمات حين فروش از جمله حقوقي است که بايد براي مشتريان تعريف شود، تصريح کرد: در حوزه خمات پس از فروش و کيفيت فروش محصولات يکي از مواردي که مردم به شدت با آن درگير هستند، شرکت‌هاي خودروسازي‌ است؛ به گونه‌اي که پيش مي‌آيد که پنجره يک خودرو آب به داخل نفوذ مي‌کند و براي پيگيري همين يک مشکل بايد مدت‌ها نامه‌نگاري و مراجعه بکند که ممکن است اصلا مورد قبول هم واقع نشود.
وي درباره پيگيري‌هاي انجمن از خودروسازها گفت: از ابتداي امسال سه نامه به ايران‌خودرو و سايپا ارسال شده و هم درخواست بازديد از خطوط توليد و هم ارائه نظرات مصرف‌کنندگان به آنها را در آن مطرح کرديم که هيچ توجهي نداشتند و از بازديد خطوط توليد توسط انجمن حمايت از مصرف‌کنندگان جلوگيري مي‌کند اين در حالي است که شکايت‌هاي بسياري از کيفيت و خدمات پس از فروش خودروسازان به اين انجمن مي‌رسد و ما در کمال تعجب شاهد آن هستيم که در جشنواره‌ها و همايش‌هايي که با بودجه‌هاي دولتي و بدون نظر مصرف‌کنندگان به اسم حمايت از مصرف‌کننده برگزار مي‌شود، برخي شرکت‌هايي که‌امار بالايي از شکايت از خدمات و محصولات را دارند، جوايز و تنديس‌هاي مختلفي دريافت مي‌کنند.
مديرعامل انجمن حمايت از مصرف‌کننده با بيان اينکه قيمت، کيفيت و تبليغات به محور اساسي در موضوع حقوق مصرف‌کنندگان است، گفت: وظيفه سازمان حمايت از حقوق مصرف‌کنندگان و نحوه عملکرد آنها تاثير روي بازار از طريق آگاهي‌بخشي به مصرف‌کنندگان نسبت به حقوق خود و ارائه نقطه نظرات مردم به توليدکنندگان و ارائه‌دهنده خدمات و دستگاه‌هاي مسئول است و توان برخورد، مجازات و اقدامات اجرايي در زمينه تخلفات صورت گرفته را ندارد.


نگهداري و مصرف گوجه فرنگي
مسيح انصاري دزفولي که دکتراي مهندسي صنايع غذايي دارد، در خصوص نگهداري و مصرف گوجه فرنگي ديدگاههاي خود را بيان کرده است. گوجه فرنگي در سه مرحله ي ، سبز رسيده ، به صورتي و قرمز برداشت مي‌شود ولي براي نگه داري ، بايد گوجه فرنگي قرمز ، صاف ، يك نواخت و داراي بافت نسبتا سفت باشد تا در طي زمان نگه داري بافت (گوشت ) آن آبكي نشود . براي تشخيص رسيده بودن گوجه فرنگي مي‌توان با يك چاقو بافت گوجه فرنگي را برش داد در اين حالت بذرها ژله اي بوده و از روي چاقو ليز مي‌خورند . گوجه فرنگي‌هاي سبز يا زرد رنگ ، بافت نرم و آبكي ، لكه دار ، پلاسيده ، ترك خورده و صدمه ديده ، كپك زده ، بي مزه و آردي نامرغوب هستند.  ياد آور مي‌شود برخي از مصرف كنندگان ، گوجه فرنگي پرآب را دوست دارند . براي نگه داري، پس از انتخاب گوجه فرنگي با مشخصات بالا ، آن‌ها را در كيسه‌هاي پلي اتيلني (نايلكس يا كيسه ي فريزر) قرار داده سپس آن را در قسمت زيرين يخچال جاي دهيد . گوجه فرنگي در شرايط مطلوب تا يك هفته تازه خواهد بود .



رئيس اف بي آي خواستار توقف تحقيقات درباره شنود تلفن‌های رئیس جمهورآمریکا شد
گروه بين الملل - ادعاي جنجالي دونالد ترامپ درباره شنود رئيس جمهور پيشين از وي در برج ترامپ با انتقاد و مقاومت از سوي رئيس اف بي آي روبرو شده است.
جيمز کومي‌که پيشتر در رقابت‌هاي انتخاباتي رياست جمهوري با ادعاي تخلف هيلاري کلينتون در استفاده از ايميل‌هايش باعث ضربه زدن به کمپين دموکرات‌ها شده بود اکنون در مقابل دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا ايستاده است. رئيس اف‌بي‌آي از ترامپ خواسته است ادعاي شنود مکالمات تلفني‌اش توسط اوباما را پس بگيرد. بنا بر اظهارات او، ادعاي ترامپ بي‌اساس است. از وزارت دادگستري آمريکا نيز درخواست شده، نسبت به ادعاي ترامپ موضع بگيرد.به گزارش گاردين جيمز کومي‌با اين اقدام خواستار جلوگيري از اتهام نسبت به تخلف اف بي آي از قانون است. وزارت دادگستري هنوز به درخواست رئيس اف بي آي پاسخي نداده است. به چالش کشيدن رئيس جمهور توسط رياست سازمان اف بي آي به اين صورت بسيار غير عادي است. کاخ سفيد روز يکشنبه از کنگرۀ آمريکا خواست در مورد اينکه آيا باراک اوباما گفت و گوهاي تلفني دونالد ترامپ را در طول کارزار انتخاباتي بويژه پس از مطرح شدن ارتباط با روسيه شنود مي‌کرده يا نه، تحقيق کند. بسياري از نمايندگان کنگره اعلام کردن به درخواست ترامپ براي بررسي اين امر احترام مي‌گذارندرئيس جمهوري آمريکا بر روي صفحۀ توييتر خود، با بيان اينکه اوباما آدم "مريض و بدي” است، مدعي شده است که دولت قبلي اين کشور مکالمات وي را در برج ترامپ که محل کار و سکونت وي در طول کارزار انتخاباتي بوده، شنود مي‌کرده است. وي اين اقدام را «مک کارتيسم» خوانده و آن را با واترگيت مقايسه کرده است. شون اسپايسر، سخنگوي کاخ سفيد با اشاره به "گزارش‌هاي" نامشخصي از "تحقيقاتي با انگيزه سياسي" گفت: ترامپ از کنگره خواسته اين مساله را بررسي کند که آيا "قوه مجريه از اختيارات تحقيقي خود در ۲۰۱۶ سوءاستفاده کرده است يا خير."سارا سندرز،‌ سخنگوي ترامپ هم همين سخنان را تکرار کرد و گفت: چنانچه اين اتفاق رخ داده باشد، بزرگترين سوء‌استفاده از اختيارات قوه مجريه خواهد بود.جيمز کلپر، رئيس سابق سازمان اطلاعات ملي آمريکا نيز در گفت و گو با رسانه‌هاي آمريکا اين ادعاي رئيس جمهوري آمريکا را رد کرد و گفت : «من ديگر نمي‌توانم به طور رسمي‌اظهار نظر کنم اما بعنوان بخشي از سازمان امنيت ملي که براي مدتي بر فعاليت آن نظارت داشتم هيچ شنود تلفني عليه رئيس جمهوري در زمان کارزار انتخاباتي اش وجود نداشته است.» ساعاتي پس از درخواست از کنگره براي تحقيقات توسط کاخ سفيد، جيمز کومي، رئيس اف بي آي نيز ادعاي شنود مکالمات دونالد ترامپ را رد کرده است. وي از وزارت دادگستري آمريکا خواسته است با صدور بيانيه اي اين ادعاي دونالد ترامپ را که به گفتۀ وي اشتباه بزرگي است، اصلاح کند.سخنگوي باراک اوباما نيز اين اتهامات را رد و تاکيد کرده رئيس جمهوري سابق آمريکا هرگز مکالمات تلفني دونالد ترامپ را شنود نکرده است.ادعاي شنود تلفني در حالي از سوي رئيس جمهوري آمريکا مطرح مي‌شود که به تازگي کميته اي متشکل از دموکرات‌ها و جمهوريخواهان در کنگرۀ آمريکا براي تحقيقات دربارۀ نقش روسيه در انتخابات آمريکا به توافق رسيده‌اند.دموکرات‌ها دونالد ترامپ را به گرايش به روسيه متهم مي‌کنند. به تازگي نيز، مايکل فلين مشاور سابق امنيت ملي دونالد ترامپ به دليل ارتباط با سفير روسيه در آمريکا و دادن قول‌هايي براي کاستن از تحريم‌ها عليه روسيه مجبور به استعفا شد. کاخ سفيد پس از استعفاي وي اعلام کرد در جريان گفت و گوهاي مايکل فلين و سفير روسيه نبوده است.در پي اين ادعا، روساي حزب دموکرات بويژه در کنگرۀ آمريکا خواستار ارائۀ شواهد در اين رابطه شده‌اند اما تاکنون هيچ مدرکي دربارۀ شنود تلفني از سوي کاخ سفيد ارائه نشده است.برخي از اعضاي جمهوريخواه نظير سناتور مارکو روبيو نيز به اين ادعاي دونالد ترامپ با ديدۀ ترديد نگريسته و در مصاحبه اي با رسانه‌ها گفته است «مطمئن نيستم ترامپ در مورد چه چيزي حرف مي‌زند.»کنگره‌امريکا اکنون به خواست دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا، موظف است به اين موضوع رسيدگي و روشن کند که آيا تلفن‌هاي محل اقامت‌ ترامپ در زمان مبارزات انتخاباتي آمريکا شنود شده است يا نه و در صورت مثبت بود اين سوال، چه کسي اين فرمان را صادر کرده است.اما به نظر بسياري از کارشناسان دونالد ترامپ با طرح اين موضوع سرانجام موفق شده فشارهايي که او و همکارانش در هفته‌هاي اخير به خاطر ارتباط با روسيه و سرگئي کيسلياک، سفير اين کشور در واشنگتن، با آن روبرو شده‌اند را کاهش دهد.
وضعيت اقتصادي بي ثبات
با گذشت ده‌ها روز از روي کار آمدن ترامپ، هنوز تکليف وي با دلار مشخص نشده است و سرمايه‌گذاران نتوانسته‌اند علائم مشخصي درباره رويکرد احتمالي دولت جديد آمريکا نسبت به ارزش دلار دريافت کنند. در حالي که بانک مرکزي آمريکا در تلاش است تا با استناد به بهود اوضاع اقتصادي در اين کشور نرخ بهره بانکي در آمريکا را افزايش دهد، دولت ترامپ از افزايش ارزش اين ارز در بازار بين المللي مي‌نالد.دولت ترامپ معتقد است ارزش دلار بيش از حد بالا رفته و همين امر تراز تجاري اين کشور را تحت تأثير قرار داده است.در يک نظر سنجي رويترز که به تازگي انجام گرفته مشخص شد که بسياري از کارشناسان اقتصادي معتقدند افزايش بيشتر ارزش دلار در بازار ارز جهاني به طور مستقيم به تصميم بانک مرکزي آمريکا براي افزايش نرخ بهره در اين کشور بستگي دارد.از ابتداي سال 2017، دلار در شرايط سردرگمي‌قرار گرفته است و در حالي که ترامپ همواره از برنامه خود براي کاهش ارزش اين ارز سخن مي‌گويد، اعلام تصميم دولت جديد آمريکا براي اجراي سياست‌هاي محرک اقتصادي به افزايش ارزش دلار منجر شده است.در حالي که همواره دولت آمريکا نسبت به تأثيرات نامطلوب افزايش ارزش دلار بر اقتصاد اين کشور ناراضي است وزير خزانه داري جديد اين کشور معتقد است افزايش ارزش دلار نشان دهنده اجراي سياست‌هاي مناسب دولت آمريکا است.
مکان تازه سفارت آمريکا در سرزمين‌هاي اشغالي
هيات نمايندگي کنگره‌امريکا که براي بررسي مکان جايگزين براي سفارت اين کشور در قدس اشغالي به فلسطين اشغالي سفر کرده بودند مکان مناسب براي تاسيس سفارت آمريکا را تعيين کردند. اين هيات ضمن بازديد از سه نقطه در شهر قدس خيابان ۱۴ «ديويد فلاسر» را بهترين مکان براي تاسيس سفارت جديد آمريکا در سرزمين‌هاي اشغالي تعيين کردند. اين هيات ضمن تعيين مکان جديد براي تاسيس سفارت آمريکا، از احتمال جابه‌جايي سفارت‌خانه‌امريکا از تل‌آويو به قدس اشغالي توسط «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهوري آمريکا خبر داد.برخي از مقام‌هاي صهيونيست نيز اين اقدام آمريکا را نشانه بازگشت اين کشور به خاورميانه توصيف کردند.
حذف نام عراق از ليست مهاجرتي
رئيس‌جمهوري آمريکا ديروز در حالي فرمان مهاجرتي جديد خود را اعلام مي‌‌کند که عراق از اين فهرست خارج مي‌شود.به گزارش خبرگزاري فرانسه، «دونالد ترامپ» در حالي امروز فرمان مهاجرتي خود را اعلام مي‌کند که اين فرمان نسخه تجديدنظر يافته فرمان قبلي است و عراق از فهرست کشورهايي که شهروندان آنها از سفر به‌امريکا منع مي‌شوند، حذف شده است.پيشتر و پس از لغو دستور اجرايي دونالد ترامپ توسط يک قاضي آمريکايي و عدم موفقيت رئيس‌جمهوري آمريکا در به دست آوردن راي دادگاه تجديد نظر، وي اعلام کرده بود نسخه جديد و اصلاح شده فرمان مهاجرتي خود را به زودي ابلاغ خواهد کرد.ترامپ در فرمان قبلي صدور رواديد براي اتباع هفت کشور مسلمان ايران، عراق، سوريه، يمن، ليبي، سودان و سومالي را ممنوع اعلام کرده و دستور داده بود از ورود اتباع اين کشورها به خاک آمريکا جلوگيري شود.فرمان مهاجرتي ترامپ شامل افرادي که کارت سبز آمريکا را دارند، نمي‌شود.اين دستور اجرايي ترامپ عکس‌العمل شديد مردم آمريکا را در پي داشت که در نهايت باعث لغو اين فرمان توسط نهاد قضايي اين کشور شد.

نوباوه در گفت‌وگو با« تجارت»: منتقدان به عملکرد خودشان هم نيم نگاهي داشته باشند
طي ماه‌هاي اخير مديريت شهري تهران مورد نقد شديد کارشناسان و مردم و برخي مقامات دولتي قرار گرفته است. اين انتقادات پس از موضوع املاک نجومي‌حادثه پلاسکو و استخدام‌هايي که در شرکت بهره‌برداري مترو صورت گرفت بيشتر شد. چنانچه روز گذشته عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي نيز در کنفرانس جامع مديريت شهري به شدت به عملکرد مديريتي شهرداري تهران انتقاد وارد کرد و آن را مديريتي سوداگرانه خواند.
خبرنگار تجارت هم براي بررسي اين انتقادات با بيژن نوباوه نماينده سابق مردم تهران در مجلس گفت‌وگو کرد.
نقد يک سويه منصفانه نيست
نوباوه با وارد دانستن برخي انتقادات به همه مديران کشور گفت: فردي که در حوزه اجرا مسئوليت مي‌پذيرد هميشه در برابر نقد قرار دارد. بدون شک عملکرد 12 ساله قاليباف داراي نقاط قوت و ضعف فراواني است اما اينکه منتقدان وي بدون توجه به واقعيات عرصه مديريت شهري او را متهم به سوداگري مي‌کنند قطعا بي‌انصافي است.
وي، با ذکر مثالي در اين باره ادامه داد: مثلا وزير راه و شهرسازي در طي چهار سال گذشته يکي از متقدين اصلي مديريت شهري در تهران بوده است اما خود وي بايد پاسخ بدهد که در طول چهارسال گذشته براي حل معضل مسکن چه کرده است.
به گفته اين نماينده سابق مجلس، آنچه ديده مي‌شود افزايش ميزان مستاجرين و کاهش داد وستدها در بازار مسکن است. رکود دامنه‎داري که شايد تا چند سال ديگر نيز ادامه داشته باشد.
نوباوه يادآورشد: بنابراين نقد کردن يک سويه عملکردها منصفانه نيست.
وي افزود: بهتر آن است که منتقدين به عملکرد خود نيم نگاهي هم داشته باشند.
گلايه از سياسي شدن انتقادات
دراين باره يک استاد دانشگاه نيز در گفت‌وگو با تجارت ضمن تاييد نقاط ضعف و قوت مديريت شهري تهران از سياسي شدن ضعف‌ها و نقدها در عرصه مديريت در ايران به شدت گلايه کرد. وي گفت:هميشه سياسي شدن موضوعات فني و مديريتي موجب ضربه خوردن منافع ملي و به تبع آن منافع مردم شده است.
مديريت شهري پاسخگو نيست
گفتني است وزير راه و شهرسازي، ديروز در مراسم افتتاحيه دومين کنفرانس جامع مديريت شهري ايران، به شدت از مديريت شهري تهران انتقاد کرد و اين نوع مديريت را سوداگرانه توصيف کرد. عباس آخوندي گفت: مديريت شهري در همه دنيا مطرح است و نه آن قدر بزرگ و ملي است که دستگاه ملي و حکومت مرکزي درگير آن باشد و نه آنقدر کوچک است که حکومت مرکزي نسبت به آن بي‌تفاوت باشد به طوري که مثلا در مورد اتفاقي مانند حادثه پلاسکو دولت مرکزي نيز درگير مي‌شود. وي با اشاره به اين ماهيت دوگانه مديريت شهري افزود: ما در حال حاضر به دليل ساختار و مسائل قانوني در ارتباط با مديريت محلي، دچار بحران پاسخگويي مديريت شهري در ايران هستيم. وزير راه توضيح داد: اولين مسئله اين است که آيا شهرها قابليت زندگي دارند؟ که در پاسخ با اين سوال با ابهام روبروييم، زيرا شاهديم که از نظر دسترسي به هواي سالم، امنيت اجتماعي و عدالت با مسائل پيچيده روبرو هستيم.
آخوندي ادامه داد: مساله دوم مربوط به‌امکان حرکت در شهرهاي بزرگ است، به طور مثال در ساعات پيک ترافيک سرعت حرکت در شهر تهران کمتر از 7 کيلومتر در ساعت است. وي ادامه داد: ما در ايران نتوانستيم؛ ميان دو سطح و لايه حکمروايي تفکيک ذهني و نظري قائل شويم و لايحه مديريت شهري نيز اين اشتباه را ادامه مي‌دهد ما هنوز لايحه‌اي به نام دولت محلي را نپذيرفتيم. وزير راه و شهرسازي افزود: آيا با حکمروايي ملي مغايرت دارد که براي مردم شهرهاي مختلف کالاي عمومي‌مناسب با خودشان را تعريف کنيم؟ حاکميت ملي ماموريت ندارد و خودش برنامه تعيين مي‌کند و ماليات وضع مي‌کند اما مديريت شهري پولي دريافت مي‌کند و وظيفه‌اي دارد.  وي خاطرنشان کرد: ما شاهد حضور رئيس جمهور، استاندار، فرماندار، بخشدار و دهيار در ايران هستيم که همه اينها متعلق به حکومت مرکزي است و در موازات آن شهرداري را نيز داريم. چرا بايد حاکميت مرکزي حتي در روستايي با 20 خانوار نيز به اين شکل حضور داشته باشد؟
آخوندي خاطرنشان کرد: از سال 80 تا سال 95 ، 13 هزار هکتار در تهران ساخت و ساز جديد شد که 7 هزار هکتار آن در مناطق شهري و 6 هزار هکتار خازج از مناطق شهري بود و هيچ ابزاري بر آن نظارت نکرد. همچنين از سال 80 تا 95 تنها در محدوده شهري تهران 40 هزار هکتار از اراضي کشاورزي، مسکوني شد که همه اينها نشان مي‌دهد با يک تفکيک ذهني نادرست روبروييم. وي خاطرنشان کرد:‌ حکمروايي محلي اکنون به گونه‌اي است که به مجلس، دولت و ملت پاسخ نمي‌دهد و در زماني که شهر را مي‌فروشد رئيس جمهور نمي‌تواند نظري بدهد مثلا درست در محل کار آقاي روحاني در نزديکي پارک نياوران ساختماني بود که قرار بود به پارکينگ تبديل شود اما به اطلس مال تبديل شد و همه اعتراض کردند اما آيا رئيس جمهور مي‌توانست در اين زمينه کاري کند؟ آخوندي ادامه داد: همچنين شاهد بوديم که در ميدان سپاه در منطقه صد در صد ميراث فرهنگي ساخت و ساز شد يا ساختمان سه طبقه ايران زمين براي ساخت 2 برج بزرگ تخريب شد و از ما خواستند که چشم‌هايمان را درويش کنيم تا اين دو برج را بسازند بلکه بخشي از تعهدات بابک زنجاني را بتوانند پرداخت کنند. وي توضيح داد: تاکنون بيش از 270 برج در معابر کمتر از 12 متر ساخته شده است و شمال تهران از بين رفته است چه کسي مي‌خواهد پاسخ دهد؟
آخوندي اظهار کرد: منطقه 22 تبديل به منطقه ساخت و سازهاي بلندمرتبه شده است و فارغ از ابعاد زيست محيطي آن که کريدور بادهاي تهران در آنجاست تنها 4 درصد مردم در منطقه 22 به حمل و نقل عمومي‌دسترسي دارند در حالي که 20 سال از حمل و نقل عمومي‌در اولويت است در باقي شهرها نيز همين است مثلا در مشهد 300 برج در اطراف حرم ساخته شده است. آخوندي ادامه داد: لايحه مديريت شهري مساله بنيادي را حل نکرده و مي‌خواهد به مديريت شهري که پاسخگو نيست امتيازات بيشتري بدهد. مديريت شهري ما صد درصد سوداگرانه است و آنها مي‌توانند در هر جاي ايران ساخت‌وساز کنند. وي تاکيد کرد: در سال 95 شهرداري تهران سه برابر وزارت راه بودجه دريافت کرده است، اما آيا کوچکترين توجهي به حمل و نقل عمومي‌که محور اصلي توسعه در تهران است ديده مي‌شود؟ آخوندي توضيح داد: در اوايل دهه 80 گفته مي‌شد که نمايشگاه تهران را از شهر خارج کنيم 15 سال حتي يک ايستگاه مترو در نمايشگاه زده نشد و نمايشگاه با فشار به خارج از شهر منتقل شد اين نظام مديريت سوداگرانه است . وي تاکيد کرد: هزينه پل صدر بيش از يک ميليارد دلار بود اين پروژه چه مساله‌اي را از حمل و نقل عمومي‌حل کرد يا مثلا ساخت و سازها در بلوار ارتش چه مساله‌اي را از ترافيک برطرف کرد؟ وزير راه و شهرسازي خاطرنشان کرد: از سال 89 تا 91 ، 760 هزار واحد مسکوني در تهران پروانه گرفتند که بيش از 50 درصد آنها بالاي خيابان انقلاب است آيا اين گونه به دنبال عدالت، مبارزه با فقر و اجراي سخنان مقام معظم رهبري در مورد بافت‌هاي فرسوده و عدالت شهري هستيم وقتي باغات شميران به محلي براي سوداگري تبديل مي‌شود جايي براي عدالت شهري مي‌ماند.
وي اظهار کرد: در حال حاضر 400 هزار واحد مسکوني خالي در تهران وجود دارد با اين شرايط چگونه مي‌شود براي مسکن شهري، حمل و نقل عمومي‌و ... برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري کرد. همه چيزها سوداگرانه شده و من حتي با باقي ماندن پادگان‌ها هم در شهر موافقم.
وي تاکيد کرد: زماني که شوراي شهر مي‌گويد ما نمي‌فهميم که بودجه شهرداري چطور تامين و هزينه مي‌شود مردم چگونه مي‌توانند اطمينان پيدا کنند تا مشکلات حل شود. اما اکنون به دولت مرکزي مي‌گويند حق اظهار نظر نداريد و تنها بايد پول را بپردازيد اين مديريت درستي نيست از طرف ديگر دولت مرکزي در سطح بهداري‌ها نيز گرفتار است به طوري که يک حادثه در يک روستا وزير را مجبور به پاسخگويي مي‌کند.