نوباوه در گفت‌وگو با« تجارت»: منتقدان به عملکرد خودشان هم نيم نگاهي داشته باشند
طي ماه‌هاي اخير مديريت شهري تهران مورد نقد شديد کارشناسان و مردم و برخي مقامات دولتي قرار گرفته است. اين انتقادات پس از موضوع املاک نجومي‌حادثه پلاسکو و استخدام‌هايي که در شرکت بهره‌برداري مترو صورت گرفت بيشتر شد. چنانچه روز گذشته عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي نيز در کنفرانس جامع مديريت شهري به شدت به عملکرد مديريتي شهرداري تهران انتقاد وارد کرد و آن را مديريتي سوداگرانه خواند.
خبرنگار تجارت هم براي بررسي اين انتقادات با بيژن نوباوه نماينده سابق مردم تهران در مجلس گفت‌وگو کرد.
نقد يک سويه منصفانه نيست
نوباوه با وارد دانستن برخي انتقادات به همه مديران کشور گفت: فردي که در حوزه اجرا مسئوليت مي‌پذيرد هميشه در برابر نقد قرار دارد. بدون شک عملکرد 12 ساله قاليباف داراي نقاط قوت و ضعف فراواني است اما اينکه منتقدان وي بدون توجه به واقعيات عرصه مديريت شهري او را متهم به سوداگري مي‌کنند قطعا بي‌انصافي است.
وي، با ذکر مثالي در اين باره ادامه داد: مثلا وزير راه و شهرسازي در طي چهار سال گذشته يکي از متقدين اصلي مديريت شهري در تهران بوده است اما خود وي بايد پاسخ بدهد که در طول چهارسال گذشته براي حل معضل مسکن چه کرده است.
به گفته اين نماينده سابق مجلس، آنچه ديده مي‌شود افزايش ميزان مستاجرين و کاهش داد وستدها در بازار مسکن است. رکود دامنه‎داري که شايد تا چند سال ديگر نيز ادامه داشته باشد.
نوباوه يادآورشد: بنابراين نقد کردن يک سويه عملکردها منصفانه نيست.
وي افزود: بهتر آن است که منتقدين به عملکرد خود نيم نگاهي هم داشته باشند.
گلايه از سياسي شدن انتقادات
دراين باره يک استاد دانشگاه نيز در گفت‌وگو با تجارت ضمن تاييد نقاط ضعف و قوت مديريت شهري تهران از سياسي شدن ضعف‌ها و نقدها در عرصه مديريت در ايران به شدت گلايه کرد. وي گفت:هميشه سياسي شدن موضوعات فني و مديريتي موجب ضربه خوردن منافع ملي و به تبع آن منافع مردم شده است.
مديريت شهري پاسخگو نيست
گفتني است وزير راه و شهرسازي، ديروز در مراسم افتتاحيه دومين کنفرانس جامع مديريت شهري ايران، به شدت از مديريت شهري تهران انتقاد کرد و اين نوع مديريت را سوداگرانه توصيف کرد. عباس آخوندي گفت: مديريت شهري در همه دنيا مطرح است و نه آن قدر بزرگ و ملي است که دستگاه ملي و حکومت مرکزي درگير آن باشد و نه آنقدر کوچک است که حکومت مرکزي نسبت به آن بي‌تفاوت باشد به طوري که مثلا در مورد اتفاقي مانند حادثه پلاسکو دولت مرکزي نيز درگير مي‌شود. وي با اشاره به اين ماهيت دوگانه مديريت شهري افزود: ما در حال حاضر به دليل ساختار و مسائل قانوني در ارتباط با مديريت محلي، دچار بحران پاسخگويي مديريت شهري در ايران هستيم. وزير راه توضيح داد: اولين مسئله اين است که آيا شهرها قابليت زندگي دارند؟ که در پاسخ با اين سوال با ابهام روبروييم، زيرا شاهديم که از نظر دسترسي به هواي سالم، امنيت اجتماعي و عدالت با مسائل پيچيده روبرو هستيم.
آخوندي ادامه داد: مساله دوم مربوط به‌امکان حرکت در شهرهاي بزرگ است، به طور مثال در ساعات پيک ترافيک سرعت حرکت در شهر تهران کمتر از 7 کيلومتر در ساعت است. وي ادامه داد: ما در ايران نتوانستيم؛ ميان دو سطح و لايه حکمروايي تفکيک ذهني و نظري قائل شويم و لايحه مديريت شهري نيز اين اشتباه را ادامه مي‌دهد ما هنوز لايحه‌اي به نام دولت محلي را نپذيرفتيم. وزير راه و شهرسازي افزود: آيا با حکمروايي ملي مغايرت دارد که براي مردم شهرهاي مختلف کالاي عمومي‌مناسب با خودشان را تعريف کنيم؟ حاکميت ملي ماموريت ندارد و خودش برنامه تعيين مي‌کند و ماليات وضع مي‌کند اما مديريت شهري پولي دريافت مي‌کند و وظيفه‌اي دارد.  وي خاطرنشان کرد: ما شاهد حضور رئيس جمهور، استاندار، فرماندار، بخشدار و دهيار در ايران هستيم که همه اينها متعلق به حکومت مرکزي است و در موازات آن شهرداري را نيز داريم. چرا بايد حاکميت مرکزي حتي در روستايي با 20 خانوار نيز به اين شکل حضور داشته باشد؟
آخوندي خاطرنشان کرد: از سال 80 تا سال 95 ، 13 هزار هکتار در تهران ساخت و ساز جديد شد که 7 هزار هکتار آن در مناطق شهري و 6 هزار هکتار خازج از مناطق شهري بود و هيچ ابزاري بر آن نظارت نکرد. همچنين از سال 80 تا 95 تنها در محدوده شهري تهران 40 هزار هکتار از اراضي کشاورزي، مسکوني شد که همه اينها نشان مي‌دهد با يک تفکيک ذهني نادرست روبروييم. وي خاطرنشان کرد:‌ حکمروايي محلي اکنون به گونه‌اي است که به مجلس، دولت و ملت پاسخ نمي‌دهد و در زماني که شهر را مي‌فروشد رئيس جمهور نمي‌تواند نظري بدهد مثلا درست در محل کار آقاي روحاني در نزديکي پارک نياوران ساختماني بود که قرار بود به پارکينگ تبديل شود اما به اطلس مال تبديل شد و همه اعتراض کردند اما آيا رئيس جمهور مي‌توانست در اين زمينه کاري کند؟ آخوندي ادامه داد: همچنين شاهد بوديم که در ميدان سپاه در منطقه صد در صد ميراث فرهنگي ساخت و ساز شد يا ساختمان سه طبقه ايران زمين براي ساخت 2 برج بزرگ تخريب شد و از ما خواستند که چشم‌هايمان را درويش کنيم تا اين دو برج را بسازند بلکه بخشي از تعهدات بابک زنجاني را بتوانند پرداخت کنند. وي توضيح داد: تاکنون بيش از 270 برج در معابر کمتر از 12 متر ساخته شده است و شمال تهران از بين رفته است چه کسي مي‌خواهد پاسخ دهد؟
آخوندي اظهار کرد: منطقه 22 تبديل به منطقه ساخت و سازهاي بلندمرتبه شده است و فارغ از ابعاد زيست محيطي آن که کريدور بادهاي تهران در آنجاست تنها 4 درصد مردم در منطقه 22 به حمل و نقل عمومي‌دسترسي دارند در حالي که 20 سال از حمل و نقل عمومي‌در اولويت است در باقي شهرها نيز همين است مثلا در مشهد 300 برج در اطراف حرم ساخته شده است. آخوندي ادامه داد: لايحه مديريت شهري مساله بنيادي را حل نکرده و مي‌خواهد به مديريت شهري که پاسخگو نيست امتيازات بيشتري بدهد. مديريت شهري ما صد درصد سوداگرانه است و آنها مي‌توانند در هر جاي ايران ساخت‌وساز کنند. وي تاکيد کرد: در سال 95 شهرداري تهران سه برابر وزارت راه بودجه دريافت کرده است، اما آيا کوچکترين توجهي به حمل و نقل عمومي‌که محور اصلي توسعه در تهران است ديده مي‌شود؟ آخوندي توضيح داد: در اوايل دهه 80 گفته مي‌شد که نمايشگاه تهران را از شهر خارج کنيم 15 سال حتي يک ايستگاه مترو در نمايشگاه زده نشد و نمايشگاه با فشار به خارج از شهر منتقل شد اين نظام مديريت سوداگرانه است . وي تاکيد کرد: هزينه پل صدر بيش از يک ميليارد دلار بود اين پروژه چه مساله‌اي را از حمل و نقل عمومي‌حل کرد يا مثلا ساخت و سازها در بلوار ارتش چه مساله‌اي را از ترافيک برطرف کرد؟ وزير راه و شهرسازي خاطرنشان کرد: از سال 89 تا 91 ، 760 هزار واحد مسکوني در تهران پروانه گرفتند که بيش از 50 درصد آنها بالاي خيابان انقلاب است آيا اين گونه به دنبال عدالت، مبارزه با فقر و اجراي سخنان مقام معظم رهبري در مورد بافت‌هاي فرسوده و عدالت شهري هستيم وقتي باغات شميران به محلي براي سوداگري تبديل مي‌شود جايي براي عدالت شهري مي‌ماند.
وي اظهار کرد: در حال حاضر 400 هزار واحد مسکوني خالي در تهران وجود دارد با اين شرايط چگونه مي‌شود براي مسکن شهري، حمل و نقل عمومي‌و ... برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري کرد. همه چيزها سوداگرانه شده و من حتي با باقي ماندن پادگان‌ها هم در شهر موافقم.
وي تاکيد کرد: زماني که شوراي شهر مي‌گويد ما نمي‌فهميم که بودجه شهرداري چطور تامين و هزينه مي‌شود مردم چگونه مي‌توانند اطمينان پيدا کنند تا مشکلات حل شود. اما اکنون به دولت مرکزي مي‌گويند حق اظهار نظر نداريد و تنها بايد پول را بپردازيد اين مديريت درستي نيست از طرف ديگر دولت مرکزي در سطح بهداري‌ها نيز گرفتار است به طوري که يک حادثه در يک روستا وزير را مجبور به پاسخگويي مي‌کند.
عليرغم ادعاي منابع هندي مبني برتاخير ايران در آزادسازي اعتبار ۲۲.۵ميليون دلاري توسعه بندر چابهار، مسئولان ايراني در اين زمينه دچار تناقض‌گويي هستند.
به گزارش مهر، چندي پيش پايگاه خبري اينديا تايمز، خبري را مبني بر عدم همکاري ايران با هندوستان براي تکميل بندر چابهار منتشر کرد؛ بر اساس اين خبر، اگرچه اعتباري ۲۲.۵ ميليون دلاري براي توسعه بندر چابهار در بودجه سالانه دولت هند اختصاص داده شده‌اما تاخير ايران در آزادسازي اين مبلغ، موجب تاخير در اجراي اين پروژه شده است. انتشار اين خبر واکنش‌هاي متفاوتي را در ميان مسئولان سازمان بنادر و دريانوردي به همراه داشت؛ درحالي که خسرو سرايي، مدير کل ترانزيت و تعرفه سازمان بنادر در گفتگو با خبرنگار مهر تائيد کرد که مشکلاتي در پروژه توسعه بندر چابهار و همکاري با طرف هندي وجود دارد اما در عين حال مدير کل بنادر و دريانوردي استان سيستان و بلوچستان، روند همکاري ميان طرفين را مثبت ارزيابي کرد و گفت: بانک‌هاي عامل دو کشور در حال انتقال پول به تامين کنندگان هستند و در اين ميان سازمان بنادر مبلغي را دريافت نمي‌کند و اين مبالغ مستقيم به تامين کنندگان پرداخت مي‌شود. آقايي، عدم درخواست وام از اگزيم بانک هند را تکذيب کرد و افزود: قرارداد ايران با هندي‌ها در بندر چابهار به صورت BOT (ساخت، بهره برداري سپس واگذاري) به مدت ۱۰ساله و با دو شرايط متفاوت ٥ ساله منعقد شده است که شرکت هندي بايد ۸۵ ميليون دلار تجهيزات خريداري و در بندر نصب و راهبري نمايند و در اين مدت سهمي‌از درآمد به شرکت هندي و بخشي به شرکت ايراني اختصاص پيدا کند. وي ادامه داد: در دوره ده ساله سهم سازمان بنادر و دريانوردي در صادرات، واردات و ترانزيت بوده و در بخش ترانزيت بيشتر است و در قسمت ترانشيپ، سهم هندي‌ها بيشتر است تا هندي‌ها کالاهاي ترانشيپي بيشتري به اين بندرسوق دهند؛ ضمن اين که قرارداد با هندي‌ها از نظر بازاريابي و ايجاد ترافيک کالاها در منطقه يکي از هوشمندانه‌ترين مدل‌هاي تجارت منطقه اي است که بعد از تعريف سيکل انتقال و پرداخت به سازنده تجهيزات، خريد و ورود تجهيزات به بندراجرايي مي‌شود. به گفته آقايي، زيرساخت‌هاي لازم که مربوط به تعهدات ايران است انجام شده و فرايندهاي مناقصه اي هم انجام شده است و درحال حاضر مشکلي در قرارداد مشترک وجود ندارد.
وي در ادامه به روند تکميل بندر چابهار اشاره کرد و گفت: تامين، انتقال و نصب تجهيزات اين بندر از جمله ۹ دستگاه جرثقيل به ارزش ۲۰ميليون يورو و ايجاد زيرساخت‌ها انجام شده است و ديگر تجهيزات مانند يدک کشها و شناورهاي لايروبي و تجسس نجات هم در قالب فازهاي بعدي وارد بندر مي‌شود همچنين فرايندهاي قرار داد ساخت نيروگاه و ساخت سيلو هم در حال انجام است و بخشي از تجهيزات دريايي و بندري هم به زودي وارد بندر مي‌شود.
بازار مسکن کل کشور در سال آينده مي‌تواند شاهد حضور ۱۰۰ هزار مشتري خانه اولي باشد که حدود يک دهم تقاضا را پاسخگو خواهد بود.
به گزارش ايسنا، از زماني که صندوق پس انداز مسکن يکم در اوايل خردادماه سال گذشته راه‌اندازي شد تا آذرماه سال جاري ۱۲۰ هزار نفر اقدام به گشايش حساب کرده‌اند. سود اين تسهيلات ابتدا ۱۴ درصد بود که به مرور به ۹.۵ درصد کاهش يافت. در پايان سال گذشته عنوان شد که حدود ۲۵ هزار نفر در اين صندوق ثبت نام کردند. لذا حدود ۹۵ هزار نفر از کل ثبت نام‌ها مربوط به سال جاري بوده است. در روزهاي اخير رحيمي‌انارکي عضو هيات مديره بانک مسکن اعلام کرد: در ۱۰ ماهه ابتداي سال ۱۳۹۵ ميزان افتتاح حساب در صندوق پس انداز مسکن يکم ۱۷۴ درصد و ۲۰۲ درصد به ترتيب در کل کشور و شهر تهران بوده است. اين ميزان ثبت‌نام با توجه به تقاضاي سال قبل، چشمگير است اما احتمالا نمي‌تواند تحول چنداني در بازار مسکن ايجاد کند؛ بخصوص اينکه سقف تسهيلات پرداختي ۸۲ هزار فقره در سال پيش‌بيني شده که اين تعداد کمتر از يک دهم تقاضاي ساليانه بخش مسکن را شامل مي‌شود. از زماني که دولت يازدهم همزمان با رکود مسکن بر سر کار آمد اقداماتي براي رونق اين بخش به کار برد اما تلاشهاي چهار ساله دولت نتوانسته تاثير چنداني در خروج از رکود اين بخش داشته باشد. دولت ابتدا رقم تسهيلات را که حدود ۲۰ ميليون تومان بود به سقف ۱۶۰ ميليون تومان رساند. سپس سود تسهيلات صندوق پس انداز مسکن يکم را ۹.۵ درصد و نيز اوراق گواهي حق تقدم را ۱۷.۵ درصد تعيين کرد اما ظاهرا اين اقدامات به دلايلي همچون بالا بودن اقساط ماهيانه و قيمت بالاي مسکن نتوانسته فاصله بين قدرت خريد متقاضيان مصرفي با قيمت مسکن را پر کند. از سوي ديگر کارشناسان معتقدند اتکا به يک ابزار نمي‌تواند بخش مسکن را از رکود خارج کند. بخش مسکن با ۳۰۰ صنعت و ۱۳۰۰ شغل مرتبط است و ۳۵ درصد گردش اقتصاد را به خود اختصاص مي‌دهد. لذا هم قابليت تحرک بخشي به اقتصاد را دارد و هم از تحولات اقتصاد کلان تاثير مي‌گيرد. به همين دليل براي اينکه به هدف توليد يک ميليون مسکن در سال دست يابيم بايد هردو سوي توليد و مصرف مسکن به يک اندازه تقويت شود. اما حال و روز بخش توليد، به مانند بخش تقاضا چندان خوب نيست. در شرايطي که اقتصاد کشور رشد ۷.۴ درصدي را در شش ماهه ابتداي سال جاري تجربه کرد، رشد بخش مسکن منفي ۱۴ درصد بود و در چنين شرايطي که بازده سرمايه در بخش مسکن پايين است هيچ سازنده اي حاضر به سرمايه گذاري در اين بخش نيست. در حال حاضر سازندگان از تصميم براي افزايش ماليات طي تصويب "اصلاحيه قانون مالياتهاي مستقيم" و نيز اصلاحيه قانون پيش فروش گله مند هستند و معتقدند در شرايط رکودي که بخش مسکن نياز به حمايت دارد، چنين تصميماتي منجر به فرار سرمايه‌ها از اين بخش مي‌شود.
رئيس سازمان هواپيمايي با اعلام اينکه تا قبل از برجام حياط خلوت هواپيماهاي کهنه و فرسوده بوديم و تعميرات هواپيما در محيطي تاريک و بسته و با واسطه انجام مي‌شد، گفت: امروز مجوز اين را داريم که موتورهايمان را به معتبرترين مراکز تعمير هواپيما در آلمان و فرانسه بفرستيم و موتور را با ضريب اطمينان بالا پس بگيريم.
 به گزارش ايسنا، علي عابدزاده در جمع شرکت کنندگان نشست اطلاع رساني از دستاوردهاي برجام، گفت: بخش‌ هوايي از نخستين صنايعي بود که در 30 سال گذشته مورد تحريم قرار گرفت و روز به روز فضاي کاري سخت‌تر و تحريم پيچيده‌تر شد. رئيس سازمان هواپيمايي کشور، با بيان اينکه تاريخ نشان مي‌دهد آمريکايي‌ها از تحريم صنعت هوايي ايران حداکثر بهره‌برداري را داشته‌اند، گفت: اگر به تاريخ ارتباط آمريکا و عراق برگرديم، اولين باري که‌امريکايي‌ها وارد عراق شدند اولين پيشنهاد آنها دادن هواپيماهاي مسافربري به هيئت حاکمه عراق بود يعني درست قبل از حمله به ايران؛ اولين باري که وارد مذاکره با ويتنام شدند نيز از همين روش استفاده کردند؛ اين وضعيت را در ليبي هم شاهد هستيم و اين رويه نشان دهنده اهميت ويژه اين صنعت است.
تا قبل از برجام در حاشيه صنعت هوايي بوديم
عابدزاده با بيان اينکه تمام اين ۳۰ سال تلاش کردند ما را به حاشيه ببرند و تاحدود زيادي هم موفق شدند، گفت: تا قبل از برجام در حاشيه صنعت هوايي بوديم و در صنعتي که کاملا ساختاري بين‌المللي دارد در پايين‌ترين سطح قرار داشتيم و حتي دريافت راه‌هاي هوايي که چاپ مي‌شود و در اختيار خلبان قرار مي‌گيرد از ما دريغ مي‌شد و تمام ارتباطات ما در همه زمينه‌ها از طريق واسطه‌ها صورت مي‌گرفت و ما قبل از برجام از ساختار بين‌المللي حذف شده بوديم.وي با بيان اينکه ايران در يک حوزه رقابتي قرار دارد که شامل حوزه کشورهاي خليج فارس مي‌شود، گفت: کل مسافر حمل شده ما در سال ۲۰۱۶ بر اساس آمار ياتا نزديک ۶و نيم ميليون مسافر بوده که توسط ماهان و ايران‌اير جابه جا شده است، اين درحالي است که شرکت رقيب ما در ترکيه به تنهايي ۶۰ ميليون نفر مسافر و امارات ۵۱ ميليون مسافر جابجا کرده‌اند. اين وضعيت نشان مي‌دهد چقدر در اين سال‌ها به حاشيه رفته بوديم. عابدزاده ادامه داد: تمام تلاش ما بعد از برجام اين است که از حاشيه‌اي که براي ما ايجاد کرده‌اند بيرون بياييم. شايد دستاوردهاي اين يک‌ساله خيلي ملموس نباشد اما ما به عنوان کارشناس از دستاوردها راضي هستيم. قبل‌تر در محيطي تاريک و بسته هواپيما تعمير مي‌کرديم اما امروز يک تعميرکار و يک خلبان هواپيما کتابي در اختيار دارند که مي‌دانند اوريجينال بوده و ديگر کپي نيست. براي تعميرکار هواپيما و خلبان خيلي مهم است که بداند از ابزار اصل و نه کپي استفاده مي‌کند. البته اين وضع به معني باز شدن همه درها و حل همه مشکلات نيست اما درها باز شده است و در مسير درست قرارگرفته‌ايم.
حياط خلوت هواپيماهايي که استفاده نمي‌شد، بوديم
وي ادامه داد: امروز وقتي با کمپاني بوئينگ مذاکره مي‌کنيم و نامه‌اي از سوي سازمان هواپيمايي به بوئينگ مي‌فرستيم به ما جواب مي‌دهند و اين خيلي مهم است که مي‌توانيم مستقيما از بوئينگ پاسخ‌هاي خود را دريافت کنيم.عابدزاده گفت: با وجود اينکه در حوزه فرودگاهي حداقل بيش از ۲۰ هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري داشتيم اما متاسفانه حداقل بهره‌وري را داشته‌ايم و اقتصاد مقاومتي به ما مي‌آموزد که بايد از اين فرودگاهها استفاده کنيم اما چگونه؟ با ناوگان مناسب، با نوسازي ناوگان هوايي. ما طي اين سال‌ها هواپيماهايي که از خطوط معتبر جهاني بيرون مي‌رفت و کنار گذاشته مي‌شد را وارد مي‌کرديم و حياط خلوت هواپيماهايي که استفاده نمي‌شد، بوديم.
وي با اشاره به متوسط عمر ناوگان هوايي رقباي ايران در منطقه، گفت: متوسط عمر ناوگان ما نزديک به ۲۴ سال است و اين درحالي است که مسن‌ترين ناوگاني که درحال رقابت با آن هستيم پاکستان است که عمر ناوگانش ۱۱ سال و بعد از آن عربستان با ۸سال، امارات با ۵ و ترکيه ۶ سال است.
عابدزاده با اشاره به تغيير وضعيت شرکت‌هاي هواپيمايي در اين يک سال، ادامه داد: امروز ايکائو نمره قبولي در ايمني پرواز به ايران داده است با اين مبنا که ايران در تلاش براي تغيير جايگاه خود در صنعت هوايي است و اراده اين را دارد که به سمت ايمن کردن ناوگان و فرودگاهها برود. ما در تمام سالهاي گذشته کارهاي تعميراتي هواپيما را در مراکز تعميراتي واسطه‌ها انجام داديم که نظارتي روي آن نبود اما امروز مجوز اين را داريم که موتورهايمان را به معتبرترين مراکز تعمير هواپيما در آلمان و فرانسه بفرستيم و موتور را با ضريب اطمينان بالا پس بگيريم.
بهترين ارتباطات با خط‌هايي هوايي اروپايي درحال برقراري است
رئيس سازمان هواپيمايي با اعلام اينکه بهترين ارتباطات با خط‌هايي هوايي اروپايي درحال برقراري است، گفت: قبلا اجازه نداشتيم هواپيماهاي با ثبت اروپا را در ايران به پرواز در بياوريم و حتي اين اواخر افغانستان هم اين اجازه را به ما نمي‌داد اما اخيرا توانستيم تفاهم‌نامه‌اي با ايرلند به‌امضا رسانيم که اجازه مي‌دهد با هواپيمايي که ثبت ايرلند است توسط اپراتورهاي ايراني پرواز انجام دهيم.
مشاور وزير راه و شهرسازي در امور راه روستايي با بيان اينکه 400 هزار کارگر پيمانکاران وزارت راه و شهرسازي منتظر پرداخت بدهي‌هاي اين وزارتخانه هستند، گفت: قرار بر اين بود هزار ميليارد تومان از محل اسناد خزانه اسلامي‌بابت پرداخت بدهي پيمانکاران راه‌هاي روستايي پرداخت شود که از اين رقم فقط 160 ميليارد تومان تامين شد.
به گزارش تجارت، سيدحسن ميرشفيع در نشست خبري انجمن خيرين راه و ترابري با بيان اينکه‌امروز در شرايط دشواري قرار داريم، گفت: فشار کار بسيار زياد است و خوشبختانه در اين تنگناي مالي توانستيم مشارکت‌هاي قابل توجهي را از سوي خيرين و بخش‌هاي غيردولتي براي توسعه راه‌هاي کشور داشته باشيم. وي افزود: استفاده ما از ظرفيت خيرين و مشارکت‌هاي مردمي‌تنها مادي و کمک‌هاي نقدي نيست و ما از توان فکري اين افراد هم استفاده مي‌کنيم. مشاور وزير راه و شهرسازي در امور راه‌هاي روستايي گفت: در حال حاضر 92 درصد روستاهاي کشور از راه‌هاي آسفالته برخوردار هستند اما تعدادي از مناطق مرزي و روستاهاي مرزي کشورمان از ميانگين برخورداري به راه‌هاي روستايي فاصله دارند.
اين مقام مسئول درباره اقدامات انجام شده در طول سه سال گذشته در حوزه راه‌هاي روستايي گفت: در اين مدت 9 هزار کيلومتر راه روستايي جديد آسفالت شده است و 8 هزار کيلومتر راه روستايي ايجاد کرده‌ايم که با اختصاص قير و کمک خيرين تاکنون براي ساخت 2 هزار کيلومتر روستايي مشارکت عمومي‌جذب شده است.
معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها با اشاره به شرايط دشوار براي توسعه راه‌هاي کشور گفت: از بودجه 1150 ميليارد توماني مصوب سال‌هاي 94 و 95 براي راه‌هاي روستايي تنها يک ميليارد آن محقق شده است و در شرايط بحراني در زمينه پرداخت بودجه قرار داريم. مير شفيع با اشاره به بدهي وزارت راه و شهرسازي به پيمانکاران راه‌هاي روستايي گفت: امروز بدهي به پيمانکاران راه‌هاي روستايي به 1592 ميليارد تومان رسيده است که آقاي نوبخت در مردادماه قول پرداخت هزار ميليارد توماني را از محل اسناد خزانه داده بودند اما متاسفانه هفته گذشته اعلام شد که از اين رقم فقط 160 ميليارد تومان تامين شده است. وي با اشاره به حجم بدهي‌هاي بسيار زياد وزارت راه به پيمانکاران گفت: انتظار داشتيم بدهي پيمانکاران راه‌هاي روستايي در آستانه عيد پرداخت شود و پيمانکاران بتوانند دستمزد و حقوق معوق کارگران خود را در شب عيد پرداخت کنند. مشاور وزير راه و شهرسازي در امور راه‌هاي روستايي گفت: اميدواريم سازمان برنامه و بودجه بتواند مبلغي را براي پرداخت بدهي پيمانکاران راه‌هاي روستايي قبل از سال جديد را تامين کند. ميرشفيع با بيان اينکه اين پيمانکاران هم که چهار سال است طلب خود را دريافت نکرده‌اند از خيرين محسوب مي‌شوند، گفت: در همين جا به خيرين راهساز پيشنهاد مي‌دهم حساب سپرده‌اي را افتتاح کنند تا از منابع اين حساب به صورت قرض الحسنه به پيمانکاران وزارت راه و شهرسازي که هنوز مطالبات خود را دريافت نکرده‌اند، کمک کنند.
وي ادامه داد: پيمانکاران راه‌هاي روستايي نه تنها مطالبات خود را در ايران مدت دريافت نکرده‌اند بلکه بايد پاسخگوي طلبکاران و کارگران خود باشند. بنا بر اين قصد داريم ليست پيمانکاران وزارت راه و شهرسازي که مطالبات خود را دريافت نکرده‌اند را منتشر کنيم تا کارگران و طلبکاران‌شان تصور ورشکستگي اين شرکت‌ها را نداشته باشند. همچنين بتوانيم از حيثيت کاري‌شان دفاع کنيم.
1149 ميليارد تومان اعتبار مصوب راه روستايي پرداخت نشد
مشاور وزير راه و شهرسازي در امور راه روستايي با بيان اينکه 1599 ميليارد تومان به پيمانکاران راه روستايي بدهکاريم، گفت: نه تنها مصوبه 1150 ميليارد توماني مجلس درباره راه روستايي توسط دولت اختصاص نيافت حتي وعده سازمان برنامه براي پرداخت هزار ميليارد تومان هم محقق نشد.
به گزارش فارس، سيدحسين ميرشفيع اظهار داشت: جلسات انجمن به صورت منظم برگزار مي‌شود و اين نشان از آن دارد که براي توسعه جاده‌سازي و به خصوص راه‌هاي روستايي کشور مشارکت مطلوب است.  وي ادامه داد: کمک خيران به جاده‌سازي فقط معطوف به پرداخت‌هاي نقدي نبايد باشد و مي‌توان از کمک‌هاي فني و فکري آنها استفاده کرد.  معاون سابق وزير راه شهرسازي افزود: در حال حاضر 92 درصد جمعيت روستايي کشور از راه آسفالته برخوردار هستند و غير از تعدادي از استان‌هاي مرزي که از ميانگين کشوري در بخش راه روستايي مناسب فاصله دارند وضعيت ما در اغلب استان‌ها مناسب است.  ميرشفيع ادامه داد: در سه سال اخير 9 هزار کيلومتر راه روستايي احداث و 8 هزار کيلومتر روکش آسفالت شده است که براي 2 هزار کيلومتر آن از کمک خيران، دهياري‌ها و شهرداري‌ها مناطق محروم استفاده شده است.  وي بيان کرد: از 1150 ميليارد تومان اعتبار مصوب بودجه سال‌هاي 94 و 95 که توسط مجلس تصويب شد دولت فقط يک ميليارد تومان به راه‌هاي روستايي اختصاص داد.  مشاور وزير راه و شهرسازي در امور راه روستايي ادامه داد: 1599 ميليارد تومان به پيمانکاران راه روستايي بدهکاريم. ميرشفيع گفت: قرار بود رئيس سازمان برنامه و بودجه مبلغ هزار ميليارد تومان از مطالبات معوق ما را متقبل شود که هفته گذشته فقط 160 ميليارد تومان اسناد خزانه اسلامي‌دادند و مابقي نيز انجام نشد.  وي گفت: هدف‌گذاري کرده بوديم با پرداخت اين هزار ميليارد تومان بخشي از مطالبات پيمانکاران خود را تا قبل از نوروز پرداخت کنيم تا آنها نيز حقوق و عيدي کارکنان خود را بپردازند اما محقق نشد.  مشاور وزير راه و شهرسازي در امور راه روستايي، گفت: 4 هزار پيمانکار راه روستايي دچار مشکل اساسي هستند که شامل 400 هزار نفر کارگر و کارمند هستند. ميرشفيع، ادامه داد: مقرر شده است طي برنامه ششم 32 هزار کيلومتر راه روستايي احداث شود.


برخورد شديد با چارترکنندگان گرانفروش  در ايام نوروز
مديرعامل هواپيمايي کيش‌ از برخورد شديد با چارترکنندگان متخلف خبر داد و گفت: در صورت نياز براي ايام نوروز پروازهاي فوق‌العاده برقرار مي‌شود. محمدتقي جديدي در گفت‌وگو با تسنيم با اشاره به برنامه‌ريزي صورت گرفته براي ايام نوروز 96 اظهار کرد: در نوروز امسال قيمت بليت پروازهاي کيش‌اير به مقصد جزيره کيش بر اساس قيمت‌هاي سايت کيش اير دريافت مي‌شود. وي با بيان اين‌که روزانه 35 تا 38 سورتي پروازي از مبادي مختلف به مقصد کيش انجام مي‌شود، تصريح کرد:‌ عرضه و تقاضا براي پروازهاي ما متناسب است. وي در ادامه با هشدار نسبت به هرگونه افزايش قيمت توسط چارترکنندگان افزود: چنانچه چارترکنندگان اضافه بر قيمت‌هاي درج شده در سايت هواپيمايي کيش اقدام به اخذ مبالغي از مسافران کنند با آنها به شدت برخورد خواهيم کرد. مديرعامل کيش اير با اشاره به اين‌که از طريق حراست مستقر در فرودگاه‌ها و همچنين گزارش مسافران به عملکرد چارترکنندگان نظارت مي‌کنيم، گفت: در صورت نياز براي ايام نوروز پروازهاي فوق‌العاده در دستور کار قرار مي‌گيرد.

 نحوه توزيع يارانه‌هاي بخش مسکن براي سال ۹۵ مشخص شد
هيئت وزيران نحوه توزيع يارانه‌هاي بخش مسکن را براي سال ۱۳۹۵ مشخص و مصوب کرد. به گزارش تجارت به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، هيئت وزيران در جلسه عصر يکشنبه خود به رياست رئيس جمهور، نحوه توزيع يارانه‌هاي بخش مسکن را براي سال 1395 مشخص و مصوب کرد. در اين جلسه، مبلغ 2 هزار ميليارد ريال براي توزيع يارانه‌هاي تخفيف عوارض و تراکم، حمايت‌هاي مالي و ايجاد تأسيسات عمومي‌مسکن مهر در سال 1395 اختصاص يافت. از اين ميزان اعتبار، مبلغ 1757 ميليارد ريال براي تخفيف عوارض پروانه تراکم ساخت، مکان يابي و طراحي و خدمات مهندسي، بيمه کيفيت، حمايت‌هاي مالي، آماده سازي و تأمين خدمات روبنايي و زيربنايي، مساجد، ترويج مقررات ملي ساختمان و نظارت عاليه بر ساخت و سازهاي 230 هزار واحد مسکن مهر اختصاص مي‌يابد. هيأت وزيران در ادامه اين جلسه به وزارت امور اقتصادي و دارايي اجازه داد تا با همکاري سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزي مبلغ 50 هزار ميليارد ريال جهت افزايش سرمايه دولت در بانک مسکن اختصاص دهد. همچنين با تصويب هيأت وزيران، شرکت آزمايشگاه فني و مکانيک خاک جايگزين شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران (هما) در طرح توزيع سهام عدالت شد. بر اين اساس، 30 درصد از سهام شرکت آزمايشگاه فني و مکانيک خاک به طرح توزيع سهام عدالت اختصاص مي‌يابد و 70 درصد مابقي سهام اين شرکت نيز در چارچوب مقررات توسط سازمان خصوصي سازي واگذار خواهد شد.

 فضاي مجازي زمينه خوبي براي فعاليت زنان است
وزيرارتباطات و فناوري اطلاعات فضاي مجازي را زمينه خوبي براي فعاليت بانوان توصيف کرد و خواستار افزايش حضور آنان شد. به گزارش تجارت ،« محمود واعظي» ديروز در نخستين کنگره ملي زنان موفق ايران در دانشگاه شهيد بهشتي ادامه داد: حضور بانوان در کسب و کارهاي مبتني بر ارتباطات و فناوري اطلاعات نيازمند تغيير نگاه است و بايد براي اين تغيير تلاش کرد. به گفته وي، اکنون تعدادي از بانوان توانسته‌اند با حضور در فضاي مجازي اقدام به ايجاد کسب و کارهاي نوين کنند که ضروري است اين حضور بيشتر شود. وزيرارتباطات و فناوري اطلاعات به سياست دولت يازدهم در بکار گيري بانوان در شغل‌هاي مديريتي اشاره و از اجرانشدن اين سياست باوجود تاکيد رييس جمهوري انتقاد کرد. عضو هيات دولت يازدهم با بيان اينکه بکار گرفتن بانوان با ايراد سخنراني و همايش محقق نمي‌شود، بلکه اين امر نيازمند آسيب شناسي است خواستار آن شد که دستگاه‌هاي اجرايي در بکارگيري بانوان در شغل‌هاي مديريتي جديت بيشتري به خرج دهند. وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از تلاش براي نهادينه کردن کسب و کارهاي مبتني بر ارتباطات و فناوري اطلاعات خبر داد و گفت: باوجود مقاومتي که براي اين کار مي‌شود، کسب و کارهاي نوين راه خود را باز خواهند کرد.