گيدئون راکمن
فايننشال تايمز
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان مفهوم " رهبر جهان غرب" بودن خود را موضوعي مضحک خوانده بود. نگراني صدراعظم آلمان قابل درک است. آلمان مدرن هيچ علاقه اي به رهبري غرب ندارد و به حدکافي قدرت تحمل اين فشار را ندارد. اما انتظارات غيرواقعي تنها دليل براي نگراني آلمان نيستند اگر خانم مرکل به بيرون از دفتر خود نگاه کند دردسر در افق هر روز قابل مشاهده است. در شرق اروپا دولت‌هاي مستبد آلمان ستيز لهستان و مجارستان قراردارند . در غرب دونالد ترامپ در آمريکا و در شمال انگليس و برگزيت و در جنوب ايتاليا و يونان دوکشور با مشکلات بالاي اقتصادي هستند که آلمان را مقصر اين مشکلات مي‌دانند. اين موقعيت تهديدي براي کابوس کهنه آلمان است :ترس از بزرگ بودن، قدرت منزوي در مرکز اروپا. اين موقعيت به اين دليل مضحک است که برخلاف قرن بيستم ، انزواي کنوني آلمان با رفتارهاي بدخيم کشور رابطه اي ندارد. برعکس اين جهان اطراف آلمان است که به سرعت درحال تغييراست و پوپوليسم و ناسيوناليسم دراروپا و آمريکا روبه رشد است.البته انتقادهايي به رويکرد دولت مرکل در مديريت بحران پناهجويان و يورو وارد است. اين انتقادات با دشمني خاص از سوي ورشو، آتن و ديگر پايتخت‌هاي اتحاديه اروپا رخ داد. اما هيچکس به طور جدي به تعهد آلمان مدرن به ارزش‌هاي ليبرال داخل و بين الملل شک نکرد. مشکل اين بود که تعهد ناگسستني آلمان به اين ارزشها حس استثنا بودن اين کشور در غرب را ايجاد مي‌کرد.اما نرمال بودن در آلمان اکنون غيرنورمال جديد محسوب مي‌شود. اگرموقعيت آلمان را با اواسط سال 2008 پيش از بحران مالي مقايسه کنيم اين خطر قابل مشاهده است. در آن زمان باراک اوباما تازه رئيس جمهور آمريکا شده بود و در مسکو ديميتري مدودف قدرت را از ولاديمير پوتين گرفت و بخش زيادي از شرق اروپا به اتحاديه اروپا پيوسته بودند و آلمان با دموکراسي‌هاي دوست احاطه شده بود. واحد پولي يورو به خوبي عمل مي‌کرد وکشورهاي جنوب اروپا نيز شکوفا شده بودند. فرانسه و انگليس با دولتهاي طرفدار اتحاديه اروپا اداره مي‌شدند. اما کمتر از يک دهه همه اينها کاملا تغيير کرد.براي آلمان بيشتر مشکلات رويدادهاي نزديک به اين کشور است. اتحاديه اروپا خواستار اطمينان نسبت به انزواي آلمان در قاره اروپاست. اما بريتانيا راي به خروج داده و برگزيت به معني از دست دادن يک کشور از اتحاديه و برهم زدن توازن در قدرت اروپايي است. در ماههاي آينده احزاب پوپوليست افراطي در انتخابات فرانسه و هلند حضور خواهند داشت. اگر مارين لوپن در انتخابات فرانسه پيروز شود بسياري در برلين نگران سقوط اتحاديه اروپا خواهند بود. دراين ميان در ايتاليا طرفداري از اتحاديه اروپا با بحران يورو کاهش يافته و جنبش پنج ستاره درحال قدرت گرفتن است که مخالف اتحاديه است. تقويت روابط مسکو واشنگتن نيز به طور قابل توجهي باعث نگراني آلمان است و هزينه آن دشمني ميان آلمان و روسيه است . از نظر تاريخي اين دشمني در جنگ سرد به تقسيم آلمان منجر شد درآن زمان آمريکا از آلمان غربي حمايت کرد اما در دوران ترامپ نمي‌توان به حمايت آمريکا تکيه داشت. دراين ميان نتيجه انتخابات فرانسه و پيروزي امانوئل ماکرون مي‌تواند باعث خوشحالي برلين باشد زيرا انزواي آلمان را خواهد شکست و اميد تقويت روابط آلمان و فرانسه ، احياي اتحاديه اروپا را به دنبال دارد اما درصورت پيروزي مارين لوپن ، کابوس آلمان کامل خواهد شد. ترجمه: فاطمه مهتدي
ساخت ذخيره مالي براي برگزيت
فيليپ‌هاموند وزير دارايي انگليس به زودي براي جلوگيري از ضربه‌هاي اقتصادي برگزيت اقدام به ايجاد يک ذخيره مالي براي اين امر مي‌کند. به گزارش گاردين، انتظار مي‌رود درآمدهاي مالياتي براي ساخت ذخيره مخارج برگزيت ايجاد شود تا ازکاهش هزينه‌هاي دولتي در بخش بهداشت و درمان جلوگيري شود. همچنين 12 ميليارد پوند بايد به بخش بهداشت براي حل بحران کنوني اختصاص داده شود.‌هاموند معتقد است اقتصاد انگليس خوب با رفراندوم برگزيت کنار آمده است.
 رشد اقتصادي بالاتر از سطح پيش بيني‌هاي گذشته در سال 2017 نيز براين امر تاثير گذاشته است. دولت بريتانيا تحت فشار براي حفظ هزينه‌ها در بخش خدمات بهداشت و جلوگيري از کاهش حقوق بازنشستگان است.با وجود رويکرد خوب اقتصادي پسا برگزيت هنوز چشم انداز اقتصادي اين کشور پس از خروج از اتحاديه اروپا مشخص نيست

پژو شرکت جنرال موتورز را خريد
گروه خودروسازي پژو سيتروئن تملک نمايندگي جنرال موتورز در اروپا را به قيمت 2.3 ميليارد يورو به دست گرفت. اين توافق باعث مي‌شود شرکت پژو به خوبي در بازار منطقه اروپا فروش داشته باشد. به گزارش فايننشال تايمز اين شرکت همچنين با قراردادي 1.3 ميليارد يورويي شرکت خودروسازي اوپل را خريداري کرد.سهام شرکت پژو پس از اين قراردادها 5.25 درصد رشد داشت. بر اساس توافق صورت گرفته پژو سيتروئن مالک خط توليد مارک‌هاي اوپل در آلمان و واکسال در بريتانيا مي‌شود.شاخه اروپايي جنرال موتورز که از سال ۱۹۹۹ از سوددهي فاصله گرفته در سال گذشته ۲۵۷ ميليون يورو زيان داده است. از اينرو با توافق اخير، بيم آن مي‌رود که بسياري از کارکنان اين شرکت از کار بيکار شوند. با پيوستن اوپل و واکسال به گروه خودروسازي پژو-سيتروئن، اين شرکت فرانسوي پس از فولکس واگن (با ۲۴درصد سهم بازار)، دومين خودروساز اروپا مي‌شود و ۱۶ درصد سهم بازار را در اختيار خواهد گرفت.

دور تازه مذاکرات سوريه در آستانه
وزير خارجه قزاقستان اعلام کرد که نشست جديد براي حل بحران سوريه طي روزهاي ۱۴ و ۱۵ مارس (۲۴ و ۲۵ اسفند) در آستانه برگزار مي‌شود.به گزارش خبرگزاري اسپوتنيک، غيرت عبدالرحمانف، وزير امور خارجه قزاقستان در جمع خبرنگاران گفت: کشورهاي ضامن مذاکرات سوريه،‌ مذاکرات مشورتي را درباره زمان اين نشست در آستانه برگزار کردند،‌ به احتمال بسيار اين نشست همان روزهاي ۱۴ و ۱۵ ماه مارس برگزار مي‌شود.آستانه تاکنون ميزبان دو دور از مذاکرات ميان دولت دمشق و مخالفان سوري بود که اين نشست‌ها در ماه‌هاي ۲۳ – ۲۴ ژانويه و ۱۵ – ۱۶ فوريه برگزار شدند.وي ادامه داد: در اين دور از مذاکرات مسائلي از جمله اجراي آتش‌بس و آزادي زندانيان جنگي مورد گفت‌وگو قرار مي‌گيرد.

نتانياهو براي چهارمين بار مورد بازجويي  قرار گرفت
«بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي ديروز براي بار چهارم در هفته‌هاي اخير مورد بازجويي پليس اين رژيم قرار گرفت. به گزارش‌هاآرتص، بر همين اساس نيروهاي پليس رژيم صهيونيستي براي بازجويي و تحقيق از نتانياهو و همسرش در محل اقامت وي در قدس حاضر شدند.نتانياهو و همسرش متهم به دريافت‌ مبالغ هنگفتي در قالب هديه از برخي شرکت‌هاي بزرگ اقتصادي هستند.نخست‌وزير رژيم صهيونيستي همچنين متهم به مکالمه با صاحب امتياز نشريه «يديعوت آحارنوت» براي پوشش سفارشي اخبار نخست‌وزيري و تضعيف «اسرائيل هيوم» که به نوعي رسانه اپوزيسيون به شمار مي‌رود، شده است. نتانياهو بايد در بازجويي امروز توضيحاتي در خصوص اعترافاتي که همسر او داشته و با ادعاهاي پيشين نخست‌وزير تناقض دارد، ارائه
 دهد.

هشدار فائو نسبت به‌امنيت غذايي درجهان
بنا به اعلام فائو امنيت غذايي در 23 سال آينده تنها به کمک بذر با کيفيت و تحقيقات کشاورزي خواهد بود اما ايران بيش از 90 درصد بذر صيفي و تا 70 درصد بذر چغندر قند مورد نياز کشور را وارد مي‌کند. مسئله بذر در بخش کشاورزي به‌اندازه‌اي اهميت دارد که فائو (سازمان خواروبار جهاني) اعلام کرده است تا سال 2040 که جمعيت جهان به 9 ميليارد نفر مي‌رسد نياز به غذا دو برابر مي‌شود، تنها بذرهاي باکيفيت و باعملکرد بالا و تحقيقات خواهد توانست پاسخگوي تقاضاي اين ميزان افراد باشد، چرا که محدوديت زمين و آب، ديگر اجازه توسعه کشت افقي را نخواهد داد و افزايش توليد تنها بابذر کيفي امکان‌پذير خواهد شد. در اين ميان، شرکت‌هاي بزرگ دنيا با آگاهي از شرايط آينده و با علم به اينکه تجارت در حوزه کشاورزي به ويژه بذر د بسيار پول‌ساز و از نظر تامين امنيت غذايي و سياسي با اهميت خواهد بود، از همين الان نبض اين تجارت را در دست گرفته‌اند. به گفته معاون کنترل کيفيت و گواهي بذر موسسه ثبت و گواهي بذر: ايران سالانه 95 تا 110 ميليون دلار براي واردات بذر پرداخت مي‌کند و در تامين 98 درصد بذر سبزي و صيفي و 70 درصد بذر چغندر قند وابسته است. اکنون بسياري کارشناسان بر اين امر اتفاق‌نظر دارند که هر شرکتي که پتنت توليد بذر را دارد، کنترل بر بذر و بازار محصولات کشاورزي و غذايي خواهد داشت و در نتيجه نبض امنيت غذايي در دستان آنها خواهد بود.
کره شمالي بار ديگر اقدام به آزمايش موشکي کرد. اقدامي‌تحريک آميز که نگراني ژاپن و جامعه جهاني را برانگيخته است.
 بر اساس اطلاعات وزارت دفاع ژاپن، در اين آزمايش چهار موشک بالستيک با بردي معادل ۱۰۰۰ کيلومتر شليک شده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوي ژاپن و کره جنوبي، کره شمالي مجددا اقدام به آزمايش چند موشک بالستيک نموده است. طبق اطلاعاتي که توسط وزارت دفاع دو کشور ژاپن و کره جنوبي رسانه‌اي شده ، در جريان اين آزمايش موشکي ، ۴ موشک به سمت درياي ژاپن شليک شده است. پايگاه پرتاب اين موشک‌ها سواحل غربي کره شمالي اعلام شده و برد موشک‌هاي آزمايش شده بالغ بر ۱۰۰۰ کيلومتر بوده است.ژاپن در رابطه با آزمايش موشکي کره شمالي به شدت اعتراض کرده است. با آنکه هنوز از نوع موشک‌هاي آزمايش شده اطلاع دقيقي منتشر نشده، اما آمريکا اعلام کرده که هيچ دليلي مبني بر اينکه اين موشک‌ها از نوع موشک‌هاي قاره‌پيما بوده باشند، به دست نيامده است. اين در حالي است که تحقيق پيرامون نوع موشک‌هاي شليک شده توسط کارشناسان آمريکايي و کره جنوبي ادامه دارد. آزمايش موشکي جديد در شرايطي صورت مي‌گيرد که قطعنامه‌ سازمان ملل انجام هرگونه آزمايش موشکي توسط کره شمالي را منع کرده است. کره ‌شمالي مدت‌هاست که مشغول توليد موشک‌هاي ميانبرد و دوربرد است. موشک‌هايي که نه تنها باید خاک ژاپن و کره جنوبي را هدف قرار دهند، بلکه حتي از برد لازم براي حمله به خاک آمريکا نيز برخوردار گردند.

هزاران نفر از طرفداران حزب محافظه کار «جمهوريخواهان» فرانسه با فراخوان فرانسوا فيون، نامزد اين حزب در انتخابات رياست جمهوري، در يکي از ميدانهاي شهر پاريس (تروکادرو) جمع شدند تا حمايت خود را از او اعلام کنند.
شمار شرکت کنندگان از سوي سازمان دهندگان اين برنامه حدود چهل هزار نفر اعلام شده است. فيون که پس از رسوايي پرداخت دستمزدهاي بالا از منبع دارايي‌هاي عمومي‌به اعضاي خانواده اش، بسياري از طرفداران خود و از جمله حمايت برخي از چهره‌هاي مطرح حزبش را از دست داده است، در اين گردهمايي گفت: «روزي که مقابل سيستم قضايي که هنوز اميدم را به آن از دست نداده‌ام بي گناه شناخته شوم، اگرچه ترديدهايي با توجه به اقداماتي که تاکنون انجام داده‌اند دارم، شاکيان من بسرعت از کارشان شرمنده خواهند شد.»ديگر نامزد اين انتخابات که با پرونده اي حقوقي دست به گريبان است، مارين لوپن، نامزد حزب راست افراطي «جبهه ملي» فرانسه است. او به انتقاد از رسانه‌هاي فرانسه پرداخت و تاکيد کرد آنها بيش از حد به پرونده‌هاي حقوقي نامزدها مي‌پردازند.او گفت: «اين تنها يک صداي پس زمينه نيست بلکه يک ارکستر واقعي است که درباره پرونده‌هاي قضايي سخن مي‌گويد و عميقا به بحث‌هاي سياسي آسيب مي‌زند. من به مبارزات انتخاباتي خود ادامه مي‌دهم و گاه احساس مي‌کنم که تنها کسي هستم که دارم اين کار را انجام مي‌دهم.»
نيروهاي عراقي در ادامه پيشروي‌هاي خود در غرب موصل، به مجتمع اصلي دولتي نزديک‌تر شده‌اند و اکنون اين ساختمان‌هاي دولتي در محاصره نيروهاي عراقي است. همچنين نيروهاي عراقي بر پل آزادي در شهر موصل تسلط يافتند.
به گزارش خبرگزاري رويترز، يک مسئول در بخش اطلاع‌رساني نظامي‌عراق دیروز اعلام کرد، نيروهاي عراقي بر پل آزادي در شهر موصل تسلط يافتند.اين مسئول افزود: نيروهاي عراقي با حمايت آمريکا دیروز بر اين پل مسلط شدند و اين پل به مرکز شهر منتهي مي‌شود که از جنوب تحت کنترل داعش است.پل آزادي دومين پل موصل است که توسط نيروهاي امنيتي عراقي امن شده است. قبلا نيز يک پل در جنوب در پي عمليات در بخش غربي در ۱۹ فوريه‌امن شده بود.پنج پل موصل که روي رود دجله قرار دارند، منهدم شده‌اند اما تسلط بر اين پل‌ها و تعمير آنها حمله به داعش را تسهيل خواهد بخشيد.عبدالامير يارالله همچنين اعلام کرد که ۱۴۸ داعشي در مرحله سوم عمليات آزادي موصل در حملات نيروهاي زميني ارتش، نيروي هوايي و ديگر نيروهاي عراقي و جنگنده‌هاي ائتلاف ضد داعش کشته شده‌اند.در همين حال و همزمان با محاصره ساختمان‌هاي دولتي موصل توسط ارتش عراق شبکه اسکاي نيوز از تشديد درگيري‌ها در نواحي غربي اين شهر طي ديروز خبر داد.ارتش عراق همچنين خطوط دفاعي داعش در غرب موصل را درهم شکسته و وارد جنگ خياباني با تروريست‌ها شده است.
رئيس اف بي آي خواستار توقف تحقيقات درباره شنود تلفن‌های رئیس جمهورآمریکا شد
گروه بين الملل - ادعاي جنجالي دونالد ترامپ درباره شنود رئيس جمهور پيشين از وي در برج ترامپ با انتقاد و مقاومت از سوي رئيس اف بي آي روبرو شده است.
جيمز کومي‌که پيشتر در رقابت‌هاي انتخاباتي رياست جمهوري با ادعاي تخلف هيلاري کلينتون در استفاده از ايميل‌هايش باعث ضربه زدن به کمپين دموکرات‌ها شده بود اکنون در مقابل دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا ايستاده است. رئيس اف‌بي‌آي از ترامپ خواسته است ادعاي شنود مکالمات تلفني‌اش توسط اوباما را پس بگيرد. بنا بر اظهارات او، ادعاي ترامپ بي‌اساس است. از وزارت دادگستري آمريکا نيز درخواست شده، نسبت به ادعاي ترامپ موضع بگيرد.به گزارش گاردين جيمز کومي‌با اين اقدام خواستار جلوگيري از اتهام نسبت به تخلف اف بي آي از قانون است. وزارت دادگستري هنوز به درخواست رئيس اف بي آي پاسخي نداده است. به چالش کشيدن رئيس جمهور توسط رياست سازمان اف بي آي به اين صورت بسيار غير عادي است. کاخ سفيد روز يکشنبه از کنگرۀ آمريکا خواست در مورد اينکه آيا باراک اوباما گفت و گوهاي تلفني دونالد ترامپ را در طول کارزار انتخاباتي بويژه پس از مطرح شدن ارتباط با روسيه شنود مي‌کرده يا نه، تحقيق کند. بسياري از نمايندگان کنگره اعلام کردن به درخواست ترامپ براي بررسي اين امر احترام مي‌گذارندرئيس جمهوري آمريکا بر روي صفحۀ توييتر خود، با بيان اينکه اوباما آدم "مريض و بدي” است، مدعي شده است که دولت قبلي اين کشور مکالمات وي را در برج ترامپ که محل کار و سکونت وي در طول کارزار انتخاباتي بوده، شنود مي‌کرده است. وي اين اقدام را «مک کارتيسم» خوانده و آن را با واترگيت مقايسه کرده است. شون اسپايسر، سخنگوي کاخ سفيد با اشاره به "گزارش‌هاي" نامشخصي از "تحقيقاتي با انگيزه سياسي" گفت: ترامپ از کنگره خواسته اين مساله را بررسي کند که آيا "قوه مجريه از اختيارات تحقيقي خود در ۲۰۱۶ سوءاستفاده کرده است يا خير."سارا سندرز،‌ سخنگوي ترامپ هم همين سخنان را تکرار کرد و گفت: چنانچه اين اتفاق رخ داده باشد، بزرگترين سوء‌استفاده از اختيارات قوه مجريه خواهد بود.جيمز کلپر، رئيس سابق سازمان اطلاعات ملي آمريکا نيز در گفت و گو با رسانه‌هاي آمريکا اين ادعاي رئيس جمهوري آمريکا را رد کرد و گفت : «من ديگر نمي‌توانم به طور رسمي‌اظهار نظر کنم اما بعنوان بخشي از سازمان امنيت ملي که براي مدتي بر فعاليت آن نظارت داشتم هيچ شنود تلفني عليه رئيس جمهوري در زمان کارزار انتخاباتي اش وجود نداشته است.» ساعاتي پس از درخواست از کنگره براي تحقيقات توسط کاخ سفيد، جيمز کومي، رئيس اف بي آي نيز ادعاي شنود مکالمات دونالد ترامپ را رد کرده است. وي از وزارت دادگستري آمريکا خواسته است با صدور بيانيه اي اين ادعاي دونالد ترامپ را که به گفتۀ وي اشتباه بزرگي است، اصلاح کند.سخنگوي باراک اوباما نيز اين اتهامات را رد و تاکيد کرده رئيس جمهوري سابق آمريکا هرگز مکالمات تلفني دونالد ترامپ را شنود نکرده است.ادعاي شنود تلفني در حالي از سوي رئيس جمهوري آمريکا مطرح مي‌شود که به تازگي کميته اي متشکل از دموکرات‌ها و جمهوريخواهان در کنگرۀ آمريکا براي تحقيقات دربارۀ نقش روسيه در انتخابات آمريکا به توافق رسيده‌اند.دموکرات‌ها دونالد ترامپ را به گرايش به روسيه متهم مي‌کنند. به تازگي نيز، مايکل فلين مشاور سابق امنيت ملي دونالد ترامپ به دليل ارتباط با سفير روسيه در آمريکا و دادن قول‌هايي براي کاستن از تحريم‌ها عليه روسيه مجبور به استعفا شد. کاخ سفيد پس از استعفاي وي اعلام کرد در جريان گفت و گوهاي مايکل فلين و سفير روسيه نبوده است.در پي اين ادعا، روساي حزب دموکرات بويژه در کنگرۀ آمريکا خواستار ارائۀ شواهد در اين رابطه شده‌اند اما تاکنون هيچ مدرکي دربارۀ شنود تلفني از سوي کاخ سفيد ارائه نشده است.برخي از اعضاي جمهوريخواه نظير سناتور مارکو روبيو نيز به اين ادعاي دونالد ترامپ با ديدۀ ترديد نگريسته و در مصاحبه اي با رسانه‌ها گفته است «مطمئن نيستم ترامپ در مورد چه چيزي حرف مي‌زند.»کنگره‌امريکا اکنون به خواست دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا، موظف است به اين موضوع رسيدگي و روشن کند که آيا تلفن‌هاي محل اقامت‌ ترامپ در زمان مبارزات انتخاباتي آمريکا شنود شده است يا نه و در صورت مثبت بود اين سوال، چه کسي اين فرمان را صادر کرده است.اما به نظر بسياري از کارشناسان دونالد ترامپ با طرح اين موضوع سرانجام موفق شده فشارهايي که او و همکارانش در هفته‌هاي اخير به خاطر ارتباط با روسيه و سرگئي کيسلياک، سفير اين کشور در واشنگتن، با آن روبرو شده‌اند را کاهش دهد.
وضعيت اقتصادي بي ثبات
با گذشت ده‌ها روز از روي کار آمدن ترامپ، هنوز تکليف وي با دلار مشخص نشده است و سرمايه‌گذاران نتوانسته‌اند علائم مشخصي درباره رويکرد احتمالي دولت جديد آمريکا نسبت به ارزش دلار دريافت کنند. در حالي که بانک مرکزي آمريکا در تلاش است تا با استناد به بهود اوضاع اقتصادي در اين کشور نرخ بهره بانکي در آمريکا را افزايش دهد، دولت ترامپ از افزايش ارزش اين ارز در بازار بين المللي مي‌نالد.دولت ترامپ معتقد است ارزش دلار بيش از حد بالا رفته و همين امر تراز تجاري اين کشور را تحت تأثير قرار داده است.در يک نظر سنجي رويترز که به تازگي انجام گرفته مشخص شد که بسياري از کارشناسان اقتصادي معتقدند افزايش بيشتر ارزش دلار در بازار ارز جهاني به طور مستقيم به تصميم بانک مرکزي آمريکا براي افزايش نرخ بهره در اين کشور بستگي دارد.از ابتداي سال 2017، دلار در شرايط سردرگمي‌قرار گرفته است و در حالي که ترامپ همواره از برنامه خود براي کاهش ارزش اين ارز سخن مي‌گويد، اعلام تصميم دولت جديد آمريکا براي اجراي سياست‌هاي محرک اقتصادي به افزايش ارزش دلار منجر شده است.در حالي که همواره دولت آمريکا نسبت به تأثيرات نامطلوب افزايش ارزش دلار بر اقتصاد اين کشور ناراضي است وزير خزانه داري جديد اين کشور معتقد است افزايش ارزش دلار نشان دهنده اجراي سياست‌هاي مناسب دولت آمريکا است.
مکان تازه سفارت آمريکا در سرزمين‌هاي اشغالي
هيات نمايندگي کنگره‌امريکا که براي بررسي مکان جايگزين براي سفارت اين کشور در قدس اشغالي به فلسطين اشغالي سفر کرده بودند مکان مناسب براي تاسيس سفارت آمريکا را تعيين کردند. اين هيات ضمن بازديد از سه نقطه در شهر قدس خيابان ۱۴ «ديويد فلاسر» را بهترين مکان براي تاسيس سفارت جديد آمريکا در سرزمين‌هاي اشغالي تعيين کردند. اين هيات ضمن تعيين مکان جديد براي تاسيس سفارت آمريکا، از احتمال جابه‌جايي سفارت‌خانه‌امريکا از تل‌آويو به قدس اشغالي توسط «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهوري آمريکا خبر داد.برخي از مقام‌هاي صهيونيست نيز اين اقدام آمريکا را نشانه بازگشت اين کشور به خاورميانه توصيف کردند.
حذف نام عراق از ليست مهاجرتي
رئيس‌جمهوري آمريکا ديروز در حالي فرمان مهاجرتي جديد خود را اعلام مي‌‌کند که عراق از اين فهرست خارج مي‌شود.به گزارش خبرگزاري فرانسه، «دونالد ترامپ» در حالي امروز فرمان مهاجرتي خود را اعلام مي‌کند که اين فرمان نسخه تجديدنظر يافته فرمان قبلي است و عراق از فهرست کشورهايي که شهروندان آنها از سفر به‌امريکا منع مي‌شوند، حذف شده است.پيشتر و پس از لغو دستور اجرايي دونالد ترامپ توسط يک قاضي آمريکايي و عدم موفقيت رئيس‌جمهوري آمريکا در به دست آوردن راي دادگاه تجديد نظر، وي اعلام کرده بود نسخه جديد و اصلاح شده فرمان مهاجرتي خود را به زودي ابلاغ خواهد کرد.ترامپ در فرمان قبلي صدور رواديد براي اتباع هفت کشور مسلمان ايران، عراق، سوريه، يمن، ليبي، سودان و سومالي را ممنوع اعلام کرده و دستور داده بود از ورود اتباع اين کشورها به خاک آمريکا جلوگيري شود.فرمان مهاجرتي ترامپ شامل افرادي که کارت سبز آمريکا را دارند، نمي‌شود.اين دستور اجرايي ترامپ عکس‌العمل شديد مردم آمريکا را در پي داشت که در نهايت باعث لغو اين فرمان توسط نهاد قضايي اين کشور شد.