سپاه حق دخالت در انتخابات را ندارد
فرمانده کل سپاه گفت: احدي از پاسداران و فرماندهان سپاه همانند گذشته حق دخالت سياسي و جناحي در انتخابات را ندارند. محمدعلي جعفري در جمع فرماندهان و مسئولين سپاه با اشاره به اينکه 'پاسداران انقلاب همواره وصاياي حضرت امام (ره) و منويات امام خامنه اي (مدظله العالي) در پرهيز از ورود به احزاب و دسته بندي‌هاي سياسي را نصب‌العين خود قرار داده‌اند'، تأکيد کرد: احدي در سپاه چه از پاسداران و چه از فرماندهان مانند گذشته حق دخالت سياسي و جناحي در انتخابات و تخريب کانديداها را ندارند. جعفري افزود: دستگاه‌هاي نظارتي در سپاه موظف شده‌اند اجراي اين مهم را با حساسيت و دقت به طور مستمر دنبال و کنترل نموده و با متخلفين بدون اغماض برخورد نمايند.

پيام رهبر انقلاب به مناسبت درگذشت احمد عزيزي
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر انقلاب اسلامي‌در پيامي‌درگذشت احمد عزيزي شاعر انقلابي را
تسليت گفتند. متن پيام بدين شرح است: درگذشت شاعر انقلابي و چيره‌دست مرحوم احمد عزيزي را که پس از بيماري پررنج و ديرپاي او اتفاق افتاده است به جامعه‌ي ادبي کشور و اهالي شعر و هنر خصوصاً مردم عزيز استان کرمانشاه و به‌ويژه به خانواده‌ي گرامي ‌او که در اين گرفتاري نه‌ساله غمخوارو شريک او بودند، تسليت مي‌گويم و رحمت و مغفرت الهي براي آن مرحوم و اجر و تسلّا براي آنان را از خداوند متعال مسألت مي‌نمايم.

 حفظ نظام بهانه زيرپا گذاشتن قانون
نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي‌گفت: گاهي عده‌اي حفظ نظام را بهانه مي‌کنند و به بهانه حفظ نظام قانون را زيرپا مي‌گذارند. ما براي رسيدن به يک امر مقدس نمي‌توانيم از يک وسيله نامقدس استفاده کنيم. البته حفظ نظام چيز واجبي است، اما براي حفظ آن نمي‌توانيم از يک وسيله نامقدس استفاده و قانون اساسي را نقض کنيم.به گزارش ايسنا علي مطهري در همين خصوص افزود:‌ برخي امام (ره) را بهانه مي‌کنند که براي مثال در دوره جنگ امام فرمودند قلم‌هاي فاسد بايد شکسته شوند. اما اين افراد نمي‌دانند که در آن زمان شرايط جنگ در کشور حاکم بود، اما امروز جنگي که در کار نيست که به راحتي قانون نقض شود.



رييس جمهور:
دومين اجلاسيه رسمي‌مجلس خبرگان رهبري در دوره پنجم برگزار شد که با سخنراني رييس خبرگان آغاز شد و ديگر اعضاي خبرگان در اين جلسه به سخنراني پرداختند. اما رئيس‌جمهوري در حاشيه اين اجلاس گفت: انتخابات در ايران آزاد، سالم، رقابتي و دموکراتيک است و آناني که به انتخابات ايران انتقادي دارند، بايد نگاهي به انتخابات اخير و مسائلي که خودشان داشتند بيندازند
.به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني مجلس خبرگان را يکي از ارکان بسيار مهم در نظام جمهوري اسلامي‌ايران دانست و گفت: گرچه کار اصلي اين مجلس تعيين رهبري است اما اصل اجلاس خبرگان و اينک خبرگان هميشه پاي کار و آماده هستند موجب اعتماد و اميد مردم است.وي با اشاره به نامگذاري امسال به نام سال اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل آن را مساله اي مهم ارزيابي کرد و افزود: دولت در پايان امسال گزارش مفصلي ارائه خواهد داد مبني بر اينکه در طول سه سال و نيم گذشته براي اقتصاد مقاومتي چه اقداماتي انجام گرفته است.رئيس جمهوري ادامه داد: براي نمونه ما ابتداي سال اعلام کرديم که ۷ هزار و ۵۰۰ واحد نيمه فعال را با تسهيلات بانکي فعال خواهيم کرد اما امروز مي‌توانيم به مردم بگوييم اين ۷ هزار و ۵۰۰ به ۲۲ هزار واحد تبديل شد بنابراين کار و حرکت خوبي آغاز شده است.وي افزود: راه اقتصاد مقاومتي ادامه پيدا مي‌کند زيرا اقتصاد مقاومتي يک قدرت براي نظام است و همانطور که مقام معظم رهبري تاکيد کردند ما بايد قدرتهايمان را نمايان کنيم تا همگان بدانند ايران ما قدرتمند است.رئيس جمهور درباره اظهارات مقامات امريکايي مبني بر آزاد نبودن انتخابات رياست جمهوري گذشته ايران گفت: انتخابات در ايران آزاد، سالم، رقابتي و دموکراتيک است و آناني که به انتخابات ايران انتقادي دارند بايد نگاهي به انتخابات اخير و مسائلي که خودشان داشتند بيندازند.وي افزود: انتخابات اخير امريکا مورد اعتراض دو طرف بود و خود رئيس جمهور فعلي امريکا هم قبل از انتخاب شدن در سلامت انتخابات ترديد داشت بنابراين امريکايي‌ها بايد به انتخابات خودشان بيشتر توجه کرده و آن را اصلاح کنند.روحاني با اشاره به اينکه انتخابات در ايران با سازو کارهايي که دارد با حضور مردم برگزار مي‌شود، گفت: وقتي ۷۰ تا ۷۳ درصد مردم در انتخابات پاي صندوق‌هاي راي مي‌آيند معلوم است که مردم به اين انتخابات اعتقاد دارند و شما مي‌بينيد که چگونه تا پايان زمان راي گيري صف‌هاي طولاني براي ريختن آرا به صندوق‌ها وجود دارد.
با دشمن طرح دوستي نريزيم
اما آيت‌الله احمد جنتي در افتتاحيه مجلس خبرگان در دوره پنجم گفت: مجلس خبرگان از آنجا که با رهبري و ولايت فقيه سر و کار دارد، جزو بزرگترين نهادهاي جمهوري اسلامي‌است. وي با اشاره به مفهوم انقلابي بودن گفت: انقلابي بودن يعني با دشمن طرح دوستي نريزيم چرا که راه اسلام، راه مبارزه با دشمن است و بايد در اين راه با قدرت پيش رفت.جنتي با اشاره به مشکلات اقتصادي کشور، تاکيد کرد: در حال حاضر در مملکت مشکلات عمده‌اي داريم، بحث معيشت و بيکاري دردهايي است که بايد براي درمان آن اقدامي‌کنيم.رئيس خبرگان رهبري با اشاره به لزوم ارائه گزارشي از اجراي اقتصاد مقاومتي توسط دولت گفت: رئيس جمهوري بايد گزارشي از اجراي اقتصاد مقاومتي به مردم ارائه دهد و کارهايي که انجام داده را روي زمين و نه صرفاً با سخن گفتن، نشان دهد و اگر به اقتصاد مقاومتي عمل نکرده، حتي المقدور از مردم عذرخواهي کند. وي گفت: دشمني با آمريکا را نبايد ساده دانست و نيز نبايد اجازه دهيم عده‌اي طرح دوستي با آمريکا بريزند. کشور ما امکانات زيادي دارد که اگر از آنها استفاده کنيم، مي‌توانيم روي پاي خود بايستيم.وي با تاکيد بر اينکه نظارت خوبي بر انتخابات شوراهاي شهر نمي‌شود، گفت: متأسفانه نظارت خوبي بر انتخابات شوراهاي شهر انجام نمي‌شود که اين يک مصيبت است که نظارت بر انتخابات شوراها حساب و کتاب ندارد و صلاحيت‌ها به خوبي رسيدگي نمي‌شود.جنتي با اشاره به جايگاه شوراي نگهبان در احراز صلاحيت‌ها براي انتخابات رياست جمهوري گفت: در مورد انتخابات رياست جمهوري يک مسئله، کار سنگين شوراي نگهبان است که و يک مسئله ديگر مردم هستند که بايد همه بر مشارکت بالاي آنان تاکيد کنند تا مردم هم احساس مسئوليت کنند و راي بدهند.جنتي با گراميداشت ياد و خاطره آيت الله‌هاشمي‌گفت: امروز جاي برادرمان آقاي‌هاشمي‌رفسنجاني واقعا خالي است. ايشان همکار ما و عضو خبرگان بوده‌اند و از قديمي‌ترين ياران امام به شمار مي‌آمدند که به زندان رفتند و شکنجه شدند.
 ادامه‌دهنده راه‌هاشمي‌باشيم
همچنين نماينده استان فارس در مجلس خبرگان گفت:بايد راه‌هاشمي‌را ادامه داد، چرا که خدا و مردم اين راه را مي‌پسندند، چرا که خدا به او عزت بخشيد و مردم در تشييع پيکرش چنان از وي تجليل کردند که بعد از امام راحل نظير نداشت.به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام احمد بهشتي در نطق پيش از دستور خبرگان، با تجليل از شخصيت مرحوم آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني، گفت: شخصيت‌هاي کليدي نظام هرکدام با عبارتي رسا از‌هاشمي‌تجليل کردند، رحلت او شوک بزرگي به مردم بود و تحصيل علم، قرآن‌پژوهشي و صبوري وي در مقابل ناملايمات از ويژگي‌هاي برجسته‌اش به شمار مي‌رفت. با اشاره به سخنان رئيس‌جمهوري آمريکا، گفت: ترامپ با کاغذپاره خواندن برجام و ممنوعيت ورود ايرانيان به‌امريکا مشکلي از خودش رفع نمي‌کند. او که جز بلوف‌زدن کاري نکرده، چگونه مي‌خواهد تهديدي براي ايران باشد.

وزير اطلاعات گفت: بستن دهان‌ها و شکستن قلم‌ها به بهانه توطئه با هويت انقلاب اسلامي‌ما منافات دارد لذا وزارت اطلاعات رسالت خود را در خفه کردن گلوله‌ها مي‌داند نه خفه کردن گلو‌ها.
به گزارش ايلنا، حجت الاسلام سيدمحمود علوي با تاکيد بر اصل آزادي رسانه‌ها در قانون اساسي رسالت وزارت اطلاعات را خفه کردن گلوله‌ها دانست نه قلم‌ها و گفت: امنيتي کردن فضاي رسانه جز ضرر چيزي ندارد. وي گفت: فرهنگ ايمان و تقوا که بر جامعه حکمفرما شود باعث باز شدن درهاي برکت از آسمان مي‌شود. اگر فرهنگ پايمال شدن ارزش‌ها در جامعه حکم فرما شود به جاي تقوا، بي تقوايي و به جاي راستگويي، دروغ به جاي اخلاق، بداخلاقي حاکم مي‌شود. انقلاب اسلامي‌انقلاب فرهنگي است و انسان بنده خداست نه بنده قدرت، نه بنده شهوت.
وزير اطلاعات با تاکيد بر امنيت همراه با سرور و شادابي در جامعه گفت: خير هر سرزميني در امنيت همراه با سرور و شادابي نهفته است. اگر در کشوري امنيت باشد و نشاط و سرور نباشد يک امنيت با فضاي بسته موجب شکوفايي نمي‌شود و باعث خلاقيت و نوآوري نمي‌شود. در فضاي امنيت با سرور، درب برکات بر جامعه گشوده مي‌شود. وي تاکيد کرد: وزارت اطلاعات رسالت خود در دولت تدبير و اميد را امنيت همراه با نشاط و سرور مي‌داند و آن را در دستور کار خود قرار داده است. وزير اطلاعات تاکيد کرد: هر چقدر ما فرهنگ ارزشي و معنوي جامعه را پررنگ کنيم امنيت پررنگ تر مي‌شود و هر چقدر امنيت پررنگ تر شود زمينه بالندگي جامعه فراهم مي‌شود. حرکت فرهنگي حيات بخش و زندگي بخش در پرتو حرکت فرهنگي بر پايه ارزش‌هاي ايماني است وزير اطلاعات با تاکيد بر آزادي رسانه‌ها در قانون اساسي و تاکيد بر حفظ آن در همين قانون گفت: در عرصه رسانه انقلاب ما براي آزادي بوده است از جمله آزادي‌هاي مصرح در قانون اساسي آزادي رسانه است جز اينکه توطئه باشد. وزارت اطلاعات ماموريت خود را در خفه کردن گلوله‌ها مي‌داند نه قلم‌ها. وي در ادامه خاطرنشان کرد: اگر کانالي، سايتي يا رسانه اي به حق کسي تجاوز کند حق الناس است اما اگر در مسايل سياسي نظري داد امنيتي کردن فضاي رسانه جز ضرر چيزي ندارد و از اساس لطمه مي‌زند. بايد از رسانه‌ها صيانت کنيم بايد فضايي بيافرينيم که انسان‌ها خودشان خلاف نکنند.

بناي دولت يازدهم تنش نيست
رييس دفتر رييس‌جمهوري با بيان اينکه هر گونه تاريکي زايي، تخريب روحيه‌ و اميد به آينده و کتمان واقعيت‌ها، لطماتي پايدار به کشور و مردم وارد مي‌کند گفت: در بخش محتوا و در سطح ملي و تمامي‌استان‌ها اقدامات و خدمات قابل ارايه زيادي به مردم وجود دارد. از جمله در حوزه اقتصاد ملي، مديريت همزمان چالش رکود و تورم و تحريم‌هاي ظالمانه به شکلي که در سه سال گذشته انجام شد، بي‌سابقه بوده است. به گزارش ايسنا، محمد نهاونديان افزود: در حوزه مديريت منابع آبي، افزايش دو برابري صادرات نفت طي مدت کوتاه، جهش توليد در ميدانهاي مشترک، توسعه زيرساخت‌ها و بخش راه‌آهن و تقويت ناوگان هوايي، اقدامات بزرگي انجام شده که با توجه به کاهش شديد منابع، کم سابقه بوده است.رييس دفتر رييس‌جمهوري گفت: بناي دولت تنش نبوده، نيست و نخواهد بود؛ بلکه بناي دولت يازدهم خدمت همه جانبه به مردم و تامين منافع پايدار آنان است و علاوه بر الطاف الهي معتقديم که مردم نيز به خوبي قدرشناس خدمتگزاران خود هستند.

ادعاي آزمايش موشک بالستيک از سوي ايران
مقام‌هاي آمريکايي ادعا کردند ايران در روزهاي اخير دو موشک بالستيک آزمايش کرده است.به گزارش ايلنا به نقل از فاکس‌نيوز، مقام‌هاي آمريکايي مدعي شدند که ايران در روزهاي اخير دست به آزمايش دو موشک بالستيک زده که يکي از اين موشک‌ها در نزديکي يک کشتي آمريکايي در تنگه هرمز به هدف اصابت کرده است.بنا بر ادعاي فاکس نيوز، اين موشک توانسته است هدف خود در فاصله ۱۵۵ مايلي را با موفقيت منهدم کند.

قضاوت در مورد دوران ترامپ زود است
معاون وزير امورخارجه گفت: در نشست "با آمريکاي ترامپ چه بايد کرد؟" با تاکيد براينکه قضاوت در مورد جهت‌گيري داخلي و خارجي آمريکا دوران ترامپ هنوز زود است گفت: در حال حاضر يک آشفتگي در سياست داخلي و خارجي امريکا مشاهده مي‌کنيم ‌و علائم ضد و نقيضي وجود دارد.به گزارش ايسنا، مجيد تخت روانچي در مورد فرمان جديد ترامپ در ارتباط با ممنوعيت سفر اتباع ۶ کشور از جمله ايران به‌امريکا گفت: اقدام متقابل قبلي ما در برابر فرمان قبلي ترامپ ساري و جاري است. نيازي به تصميم جديدي نيست و تصميم قبلي پابرجا است.معاون اروپا و آمريکاي وزارت خارجه در خصوص اينکه در فرمان جديد ترامپ عراق حذف شده ولي همچنان ممنوعيت براي سفر اتباع ايراني وجود دارد گفت: اصل اين فرمان از بعد حقوقي و بين‌المللي قابل اعتنا نيست. چرا که مي‌بينيد کشورهايي که در آمريکا اقدام به انجام عمليات تروريستي کرده‌اند و اتباع آنها در حوادث 11سپتامبر حضور داشته‌اند در اين ليست حضور ندارند.وي گفت: قطعاً در اتخاذ اين تصميم‌ها عوامل و ملاحظات سياسي نقش داشته است. عراق وضعيتي متفاوت از کشورهاي حاضر در اين ليست دارد. در دستور جديد اجرايي ترامپ آمده که عراقي‌ها در اين حوزه با آمريکا همکاري داشته‌اند و در مورد ايران مي‌گويد که ايران هيچ همکاري نداشته است.