شرایط سختگيرانهتر خدمات پس از فروش در راه است
گروه صنعت، معدن و تجارت - سعيد قليچي: آخرين روزهاي دي ماه سالجاري بود كه محمدرضا نعمتزاده، وزير صنعت، معدن و تجارت از اجراي اجباري 80 استاندارد جديد براي خودروسازان تا پايان سال 97 خبر داد. استانداردهايي علاوه بر مسائل محيط زيستي حالا بخش خدمات پس از فروش را نيز مد نظر قرار داده است.
به گزارش تجارت آنلاين، وقتي استانداردهاي پنجاه و سه گانه فعلي براي صنعت خودرو برقرار شد، وضعيت نسبت به قبل که هيچ استانداردي وجود نداشت بسيار بهتر شد. حالا نيز پيشبيني ميشود با با اعمال سختگيرانه استانداردهاي جديد بتوان محصول باکيفيتتري به دست مشتري رساند. هرچند به نظر ميرسد كه ممكن است در خودروهاي داخلي در نهايت رابطهها به کار آيند و ممکن است مردم تغيير را به خوبي احساس نکنند، اما در خودروهاي وارداتي اين موضوع بخ خوبي مشهود خواهد بود. به اين ترتيب اين اميدواري وجود دارد كه خودروهايي امنتر و کيفيتر وارد بازار شوند. سازمان ملي استاندارد قرار است 30 استاندارد به استانداردهاي 51 گانه خودرو اضافه كند، استانداردهايي كه بيشتر به موارد ايمني و فني خودروها مربوط ميشود. در حال حاضر خودروهاي توليدي و وارداتي بايد مشمول 55 استانداردي باشند که از سوي سازمان ملي استاندارد، محيط زيست و سازمان بهينهسازي مصرف سوخت تدوين شده با اين حال قرار است اين استانداردها تا سال 97 به بيش از 80 استاندارد اجباري برسد. بر اين اساس از کل استانداردهاي 55 گانه، 51 مورد برعهده سازمان ملي استاندارد و 4 مورد برعهده سازمان محيط زيست و سازمان بهينهسازي مصرف سوخت است. وحيد مرندي مقدم معاون نظارت بر اجراي استاندارد سازمان ملي استاندارد، در هفته نخست اسفندماه سالجاري از استانداردهاي جديد خودرويي رونمايي کرد؛ بهطوريکه به گفته وي از ابتداي ديماه سال آينده 11 استاندارد جديد اجرايي ميشود و 22 استاندارد جديد نيز از ابتداي دي 97 در کشور مقرر خواهد شد. هرچند بر به روزرساني استانداردهاي 52 گانه فعلي نيز تاکيد فراواني کرده، اما آنچه مشخص است با اجراي استانداردهاي عنوان شده از سوي وي برخي از خودروهاي قديميطي دو سال آينده از خط توليد خارج خواهند شد. با اين حال وقتي صحبت از خودروهاي قديميميشود دو محصول پژو 405 و پرايد در خط مقدم خروج از ريل توليدي خودروسازان بزرگ داخلي قرار ميگيرند حال اين سوال مطرح ميشود که با توجه به الزام محصولات توليدي خودروسازان به استانداردهاي جديد، طي سالهاي 96 و 97 تنها دو محصول ياد شده از رده خارج خواهند شد يا اينکه اين موضوع شامل تمام پلتفرمهاي قديميميشود؟ اين روزها بسياري از محصولات خودروسازان حتي خودروهاي ملي بر پايه پلتفرمهاي قديميتوليد ميشود و اگر بنا بر خروج پلتفرمهاي قديميباشد بايد منتظر از رده خارج کردن بسياري از محصولات خودروسازان باشيم. همچنين خودروسازان اذعان کردند که تغيير پلتفرم خودروها هزينهبر است و به نفع آنها است که توليد آنها را کنار بگذارند. براساس صحبتهاي مسئولان سازمان استاندارد براي تدوين و اجراي استانداردهاي ۸۱ گانه برنامه زمانبندي سه ساله تهيه شده است.
سختگيري بيشتر براي خدمات پس از فروش
مديرعامل شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران گفت: در سالجاري به دليل سختگيرانه شدن شرايط و ضوابط ارزيابيهاي خدمات پس از فروش، بسياري از نمايندگيهاي شبکه خدمات پس از فروش موفق به کسب رتبه نشدهاند اما اين امر به معناي نارضايتي مشتريان نيست. اشکان گلپايگاني در گفتگو با تسنيم، با بيان اين مطلب اظهار داشت: ويرايش چهارم شرايط و ضوابط ارزيابي شرکتهاي عرضه کننده خدمات پس از فروش با توجه به استانداردهاي بسيار سختگيرانه نگارش شده و انتظار نميرفت که در ابتداي اجرايي شدن آن نمايندگيها موفق به گذراندن تماميضوابط شوند. وي افزود: در آخرين ارزيابي انجام شده، 41 شرکت خدمات پس از فروش و دو هزار و 500 نمايندگي مجاز مورد ارزيابي قرار گرفتهاند. همچنين از يک ميليون و 100 مشتري و يک هزار و 878 نفر از مديران نمايندگيهاي مجاز از عملکرد شرکتهاي عرضه کننده خودرو نظرسنجي به عمل آمده است. گلپايگاني با اشاره به اينکه بر اساس اين ارزيابيها در بخش خودروهاي سبک 4 شرکت موفق به کسب رتبه 2 شدهاند، بيان کرد: نتيجه اي که در ارزيابيهاي انجام شده حاصل شد کاملاً منطقي بود و اميد است در سنوات آتي با هم سطح شدن کيفيت ارائه خدمات نمايندگيها با استانداردهاي در نظر گرفته شده تعداد نمايندگيهاي رتبه يک افزايش يابد.
استانداردهاي جديد تاثير خوبي خواهند داشت
در همين ارتباط شهرام آزادي، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار «تجارت» ميگويد: اين استانداردهاي جديد در صورت اجراي اجباري آنها قطعا تأثيرگذار خواهند بود، اما آن چيزي کهامروز در دنيا اتفاق افتاده، ارتقاي تکنولوژي مکانيزمهاي داخلي خودرو است از جمله مکانيزم موتور. يعني ساختار موتور خودروها تغييراتي کرده که ميزان آلايندگي کاسته ميشود. اکنون ممکن است ما با اضافه کردن برخي از قطعات به سمت استاندارد شدن پيش برويم اما اين موضوع نميتواند پايدار باشد بنابراين ما بايد به سمت ارتقاي موتور خودروهاي خود حرکت کنيم.
اين مدرس دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: با اين حال بايد مد نظر داشت كه طرف ديگر ماجرا تأمين سوخت مناسب براي برخورداري از موتورهاي با تکنولوژي بالاست. يعني ما هم بايد بتوانيم يک موتور با تکنولوژي بالا توليد کنيم و هم سوخت مناسب براي استفاده از اين موتورها را توليد کنيم. در نهايت آن چيزي که بايد در مشارکتهاي خارجي در نظر گرفته شود، راهاندازي مرکز تحقيق و توسعه موتور خودرو در کشور توسط شرکاي خارجي و همکاري در جهت توليد موتورهاي با تکنولوژي بالا و آلايندگي پايين است.
آزادي در پايان با اشاره به اينکه بايد جزييات استانداردهاي جديد مشخص شود تا بتوان درباره آنها نظر داد، خاطرنشان كرد: استانداردهاي پنجاه و سه گانه قبلي در جهت بالا بردن تکنولوژي موتور موفق عمل نکردند تا سطح آلايندگي کاهش پيدا کند. حالا بايد ببينيم که استانداردهاي جديد چقدر ميتواند خودروسازها را مجاب به تغيير ساختار موتور کند. به هر روي امروز اين اميدواري وجود دارد كه با سختگيري بيشتر براي اجراي اجباري استانداردهاي جديد شاهد تاثيرگذاري بيشتر آنها باشيم. سختگيرانهتر شدن اين استانداردها به نفع مصرفکننده است چراكه احتمال ورود خودروهاي بيکيفيت به بازار کمتر ميشود، اما از سوي ديگر هزينههاي مصرف کننده را بالا ميبرد.
در سال ۱۳۹۴ و ۳۰ ميليارد نخ سيگار در داخل کشور (اعم از خارجي و داخلي) توليد شده است و حالا پيشبينيها نشان ميدهد كه توليد سيگار در سالجاري با افزايش نسبت به سال گذشته محتمل است كه به ۴۵ ميليارد نخ برسد.
طي ۱۰ ماهه سال جاري توليد داخل معادل ۳۶.۲ ميليارد نخ بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ميزان توليد ۲۳.۶ ميليارد نخ بوده است، رشد ۵۳ درصدي افزايش توليد سيگار داشتهايم. رييس مرکز برنامهريزي و نظارت بر دخانيات کشور نام برندهاي سيگار که در داخل کشور توليد ميشوند و نيز برندهاي وارداتي را اعلام کرد. علياصغر رمزي در گفتگو با ايسنا، در مورد برندهاي سيگارهايي که در داخل کشور توليد ميشوند، گفت: ۱۲ شرکت توليدکننده با ۳۰ برند مختلف در داخل کشور سيگار توليد ميکنند. وي همچنين در مورد سيگارهاي وارداتي به داخل کشور، اظهار کرد: از ۱۲ شرکت مختلف نيز به تعداد ۱۸ برند در سال جاري سيگار به کشور وارد شده است. رمزي در مورد نام و نشان تجاري (برند) سيگارهايي که در داخل کشور توليد ميشوند، اعلام کرد: بهمن، زيکا، تير، فروردين، ۵۷، کيش، هما، ۹۸، آسيا، کاسپين، ۳۰، وينستون، مگنا، کمل، جيوان، اونيکس، ساتر، کنت، دانهيل، مونتالا، پالمال، اسه، بيستون، اومگا، بيژن، رويال وان، ماتادور، آمور، قصر و مگان هستند. رييس مرکز برنامهريزي و نظارت بر دخانيات کشور در مورد نام و نشان (برند) سيگارهايي نيز که در سال جاري به کشور وارد شده است، بيان کرد: اموان، انواع اسه، سيما، زست، دانهيل، کنت، پالمال، پرزيدنت، اوريس، آمور، ميلانو، امگا، موند، اپرا، رين، ريو، آشيما و اسکار هستند. وي با اشاره به اينکه در سال ۱۳۹۵ دوازده شرکت واردکننده فهرست ۱۸ نام و نشان تجاري (برند) سيگار وارداتي را تشکيل ميدهند، اظهار کرد: از ۱۸ شرکت مربوطه، چهار شرکت عمده واردات را داشته و به توليد داخل رسيدهاند. علاوه بر اين شش شرکت در مرحله راهاندازي خط توليد قرار دارند و در آينده نزديک به توليد داخل تبديل خواهند شد. رمزي ادامه داد: در حال حاضر (۱۱ ماهه سال ۱۳۹۵) توليدات داخلي ۸۱ درصد مصرف سيگار کشور را تامين ميکند و واردات سال ۱۳۹۴ که معادل ۱۶.۴ ميليارد نخ بوده در يازده ماهه سال ۱۳۹۵ به ۳.۹ ميليارد نخ کاهش يافته است. همچنين بايد اعلام کرد که ۷۳ درصد واردات در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۵ نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش يافته و در آينده نزديک با شروع توليد واحدهاي ياد شده واردات به سمت صفر ميل ميکند.
رئيس هيات عامل ايميدرو اعلام کرد: با اجرايي شدن برجام و رفع تحريمهاي بينالمللي، ورود فناوريهاي نوين در حوزه معدن و صنايع معدني به کشور آغاز شد.
به گزارش ايميدرو، مهدي کرباسيان با بيان اين مطلب اظهار داشت: طي يک دهه گذشته، معادن ايران با فناوري روز دنيا فاصله گرفتند و در شرايط تحريم، شرکتهاي مطرح و پيشرفته در حوزه فناوريهاي معدني حاضر نبودند با ايران همکاري کنند. رئيس هيات عامل ايميدرو تصريح کرد: بيشترين قراردادها با کشورهاي پيشرفته در حوزههاي تيتانيوم، روي، طلا و مس بوده است. در بخش فولادي هم ارتباطات خوبي برقرار شده است. بهطور کلي در بخش فناوريهاي نوين از شرايط فعلي استفاده مناسبي بردهايم. وي ادامه داد: بهعنوان مثال، در واپسين قراردادي که با يک شرکت ژاپني منعقد شده، درباره صرفهجويي کاهش مصرف آب تا سه ميليون مترمکعب در فولاد مبارکه است. وي با يادآوري اينکه براي دستيابي به آن اطلاعات يا تجهيزات، هزينههاي بيشتري پرداخت ميکرديم گفت: با توافقات بينالمللي حاصل شده، توانستهايم ارتباطات خوبي بهخصوص در بخش فناوري اطلاعات با مراکز تحقيقاتي بسيار معتبر دنيا نظير استراليا، کانادا، آفريقاي جنوبي، هند و چين برقرار کنيم، بهطوري که در بخش فلزات و عناصر نادر خاکي با شرکتهاي معتبر وارد مذاکره شدهايم و در برخي موارد، قراردادهاي همکاري منعقد کردهايم.
در حاليکه تلاش ميشد براي کنترل بازار سيمان، قيمتها واقعيسازي شود رئيس انجمن کارفرمايان صنعت سيمان از بازگشت تخفيف به بازار سيمان و تعويق افزايش قيمت اين محصول معدني خبر ميدهد.
عبدالرضا شيخان در گفتگو با ايسنا، با بيان اينکه با تمام تلاشي که شد در زمستان مجددا کارخانهها سيمان را با تخفيف عرضه کردند، گفت: با تمام تلاشهايي که انجام شد و گزارشهايي که از بازار سيمان تهيه شد اما هنوز بستر براي برگرداندن قيمت سيمان به نرخهاي مصوب سال ۱۳۹۳ فراهم نشده است.
وي افزود: با وجود اينکه در مقطعي بهطور اميدوارکننده تخفيفها در عرضه سيمان توسط کارخانهها حذف شد، اما مجددا با وضعيتي که در زمستان به وجود آمد و رکود ساخت و ساز موجب کاهش تقاضا شد، کارخانهها از بهمنماه تخفيفات را به اين محصول بازگرداندند.
دبير انجمن کارفرمايان صنعت سيمان در ادامه گفت: اميدواريم بتوانيم تا پايان سال با گزارشاتي که به دست آمده، مديران عامل صنعت سيمان را قانع کنيم که ديگر نيازي به تخفيفات نيست و البته تا اين هفته به آنها اولتيماتوم داديم تخفيفات خود را حذف کنند. شيخان گفت: تاکنون حدود ۵۸ ميليون تن سيمان توليد شده که پيشبيني ميشود تا پايان امسال به ۶۰ ميليون تن برسد که البته نسبت به سال گذشته کاهش دارد.
در راستاي كاهش هزينههاي توليد و افزايش سودآوري ذوب آهن اصفهان، هماكنون برنامهها و طرحهاي مهميدر دست انجام ميباشد كه در كنار اقدامات مورد نظر در اصلاح ساختار سرمايه، در طي سال 96 شاهد به نتيجه رسيدن اين طرحها و اقدامات موثر خواهيم بود.
ذوب آهن اصفهان بهعنوان يك بنگاه بزرگ صنعتي و اقتصادي كشور براساس برنامهها و سياستهاي مورد نظر هماكنون طرحها و اقدامات مهم و موثري را در دست انجام دارد كه اهم آنها عبارتند از:
پروژه تزريق پودر زغال PCI
اجراي اين پروژه باعث كاهش هزينههاي توليد و افزايش بهرهوري ميگردد و تاكنون 9 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است. پيشبيني ميگردد تا اواخر سال 96 به بهرهبرداري برسد.
پروژه توسعه كارگاه 650
اين پروژه براي توليد ريل و مقاطع سنگين فولادي و تيرآهنهاي بال پهن ميباشد كه با راهاندازي كامل آن ساليانه بالغ بر 400 هزار تن انواع ريل و مقاطع سنگين فولادي قابل توليد ميباشد که با توليد اينگونه محصولات علاوه بر اشباع بازار داخلي و صادرات آنها، صرفهجويي ارزي قابل توجهي براي کشور حاصل ميگردد.
به ظرفيت رساندن واحد آهن اسفنجي قائم 2
با انجام اقدامات لازم، ظرفيت توليد آهن اسفنجي در پروژه مذكور به 600 هزار تن توليد در سال ميرسد.
اصلاح ساختار سرمايه
در اين زمينه نيز فاز اول با بهرهگيري از فرصتهاي موجود در قانون و از محل تجديد ارزيابي بخشي از املاک شرکت پس از انجام کليه تشريفات قانوني انجام پذيرفت. فاز بعدي اين امر که در حال پيگيري است در دو مرحله در دست انجام ميباشد. گام نخست انتقال مبلغ 7600 ميليارد ريال از بدهيهاي ذوب آهن به سازمان تامين اجتماعي است، اين گام در مراحل نهايي خود و در شرف اخذ مصوبه هييت وزيران ميباشد. پس از انجام اين مرحله فاز دوم افزايش سرمايه از محل مطالبات حال شده و آورده نقدي ساير سهامداران صورت خواهد گرفت. نتيجه اين اقدامات ارائه مناسبتر وضعيت مالي شرکت، افزايش قابليت جذب اعتبار و تسهيلات نزد بانکها و... ميباشد.