تعرفه واردات بزرگترين مشكل صنعت خودرو
يک عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس مهمترين مشکل صنعت خودرو ايران را عدم اجراي دقيق اصل 44 قانون اساسي و تعرفه واردات با اهداف غيرمنطقي مي‌داند. رضا انصاري با اعلام مشکل خصوصي‌سازي و تعرفه واردات خودرو به‌عنوان دو مشکل جدي خودروسازي در ايران اظهار داشت: در کشورهاي اروپايي نرخ تعرفه با هدف توسعه صنعت و تکنولوژي صورت مي‌گيرد اما در ايران مشخص نيست که با چه اهدافي تعيين مي‌شود. وي به موضوع عدم اجراي درست اصل 44 قانون اساسي و خصوصي‌سازي پرداخت و گفت: بايد صنايع خودروسازي ايران به معناي واقعي به بخش خصوصي واگذار شده و هيات مديره و سهامداران توسط بخش خصوصي اداره شوند.

واردات قطعه خارجي توسط برخي قطعه‌سازان
عضوکميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: بخشي از مشکلات صنعت قطعه‌سازي خودرو به عدم کيفيت قطعات و رقابت‌ناپذير بودن آنها مرتبط است. محمدحسين فرهنگي با اشاره به استفاده برخي خودروسازان از قطعات بي‌کيفيت گفت: بخشي از مشکلات قطعه‌سازي افرادي هستند که ادعا مي‌کنند قطعه‌ساز هستند، اما قطعات آماده را از خارج از کشور وارد کرده يا سفارش مي‌دهند و در داخل با برچسب كالاهاي ايراني به تامين قطعات تحويل مي‌دهند. وي با تاکيد بر اينکه قطعه‌سازاني که در داخل قطعه خود را توليد مي‌کنند قطعا بايد حمايت شوند، افزود: آنچه که مي‌تواند قطعه‌سازان را از مسائل و مشکلات فعلي نجات دهد، ارتقاي کيفيت است.

راه‌اندازي 2 هزار بنگاه جديد در دولت يازدهم
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: در چند سال اخير فعاليت دولت يازدهم بيش از 2 هزار و 85 بنگاه جديد با اشتغال 150 هزار نفر راه‌اندازي شده است. علي يزداني عنوان کرد: هر پروژه‌اي که موجب اشتغالزايي در کشور شود وزارت صنعت نيز از آن حمايت خواهد کرد.
 وي با اشاره به بنگاه‌هاي کوچک و متوسط در کشور گفت: بيش از 96 درصد بنگاه‌ها در کشور بنگاه‌هاي کوچک و متوسط هستند که نيازمند توجه هستند. معاون وزير صنعت خاطرنشان کرد: به همت دولت يازدهم تعداد 2 هزار و 85 بنگاه در اين دولت راه‌اندازي و با اشتغال‌زايي 150 هزار نفر اشتغالزايي شده است.







شرایط سخت‌گيرانه‌تر خدمات پس از فروش در راه است
گروه صنعت، معدن و تجارت - سعيد قليچي: آخرين روزهاي دي ماه سال‌جاري بود كه محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت از اجراي اجباري 80 استاندارد جديد براي خودروسازان تا پايان سال 97 خبر داد. استانداردهايي علاوه بر مسائل محيط زيستي حالا بخش خدمات پس از فروش را نيز مد نظر قرار داده است.
به گزارش تجارت آنلاين، وقتي استانداردهاي پنجاه و سه گانه فعلي براي صنعت خودرو برقرار شد، وضعيت نسبت به قبل که هيچ استانداردي وجود نداشت بسيار بهتر شد. حالا نيز پيش‌بيني مي‌شود با با اعمال سختگيرانه استانداردهاي جديد بتوان محصول باکيفيت‌تري به دست مشتري رساند. هرچند به نظر مي‌رسد كه ممكن است در خودروهاي داخلي در نهايت رابطه‌ها به کار آيند و ممکن است مردم تغيير را به خوبي احساس نکنند، اما در خودروهاي وارداتي اين موضوع بخ خوبي مشهود خواهد بود. به اين ترتيب اين اميدواري وجود دارد كه خودروهايي امن‌تر و کيفي‌تر وارد بازار شوند.  سازمان ملي استاندارد قرار است 30 استاندارد به استانداردهاي 51 گانه خودرو اضافه كند، استانداردهايي كه بيشتر به موارد ايمني و فني خودروها مربوط مي‌شود. در حال حاضر خودروهاي توليدي و وارداتي بايد مشمول 55 استانداردي باشند که از سوي سازمان ملي استاندارد، محيط زيست و سازمان بهينه‌سازي مصرف سوخت تدوين شده با اين حال قرار است اين استانداردها تا سال 97 به بيش از 80 استاندارد اجباري برسد. بر اين اساس از کل استانداردهاي 55 گانه، 51 مورد برعهده سازمان ملي استاندارد و 4 مورد برعهده سازمان محيط زيست و سازمان بهينه‌سازي مصرف سوخت است.  وحيد مرندي مقدم معاون نظارت بر اجراي استاندارد سازمان ملي استاندارد، در هفته نخست اسفندماه سال‌جاري از استانداردهاي جديد خودرويي رونمايي کرد؛ به‌طوري‌که به گفته وي از ابتداي دي‌ماه سال آينده 11 استاندارد جديد اجرايي مي‌شود و 22 استاندارد جديد نيز از ابتداي دي 97 در کشور مقرر خواهد شد. هرچند بر به روز‌رساني استانداردهاي 52 گانه فعلي نيز تاکيد فراواني کرده، اما آنچه مشخص است با اجراي استانداردهاي عنوان شده از سوي وي برخي از خودروهاي قديمي‌طي دو سال آينده از خط توليد خارج خواهند شد. با اين حال وقتي صحبت از خودروهاي قديمي‌مي‌شود دو محصول پژو 405 و پرايد در خط مقدم خروج از ريل توليدي خودروسازان بزرگ داخلي قرار مي‌گيرند حال اين سوال مطرح مي‌شود که با توجه به الزام محصولات توليدي خودروسازان به استانداردهاي جديد، طي سال‌هاي 96 و 97 تنها دو محصول ياد شده از رده خارج خواهند شد يا اينکه اين موضوع شامل تمام پلت‌فرم‌هاي قديمي‌مي‌شود؟ اين روزها بسياري از محصولات خودروسازان حتي خودروهاي ملي بر پايه پلت‌فرم‌هاي قديمي‌توليد مي‌شود و اگر بنا بر خروج پلت‌فرم‌هاي قديمي‌باشد بايد منتظر از رده خارج کردن بسياري از محصولات خودروسازان باشيم. همچنين خودروسازان اذعان کردند که تغيير پلت‌فرم خودروها هزينه‌بر است و به نفع آنها است که توليد آنها را کنار بگذارند. براساس صحبت‌هاي مسئولان سازمان استاندارد براي تدوين و اجراي استانداردهاي ۸۱ گانه برنامه زمان‌بندي سه ساله تهيه شده است.
سخت‌گيري بيشتر براي خدمات پس از فروش
مديرعامل شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران گفت: در سال‌جاري به دليل سختگيرانه شدن شرايط و ضوابط ارزيابي‌هاي خدمات پس از فروش، بسياري از نمايندگي‌هاي شبکه خدمات پس از فروش موفق به کسب رتبه نشده‌اند اما اين امر به معناي نارضايتي مشتريان نيست. اشکان گلپايگاني در گفتگو با تسنيم، با بيان اين مطلب اظهار داشت: ويرايش چهارم شرايط و ضوابط ارزيابي شرکت‌هاي عرضه کننده خدمات پس از فروش با توجه به استانداردهاي بسيار سختگيرانه نگارش شده و انتظار نمي‌رفت که در ابتداي اجرايي شدن آن نمايندگي‌ها موفق به گذراندن تمامي‌ضوابط شوند. وي افزود: در آخرين ارزيابي انجام شده، 41 شرکت خدمات پس از فروش و دو هزار و 500 نمايندگي مجاز مورد ارزيابي قرار گرفته‌اند. همچنين از يک ميليون و 100 مشتري و يک هزار و 878 نفر از مديران نمايندگي‌هاي مجاز از عملکرد شرکت‌هاي عرضه کننده خودرو نظرسنجي به عمل آمده است. گلپايگاني با اشاره به اينکه بر اساس اين ارزيابي‌ها در بخش خودروهاي سبک 4 شرکت موفق به کسب رتبه 2 شده‌اند، بيان کرد: نتيجه اي که در ارزيابي‌هاي انجام شده حاصل شد کاملاً منطقي بود و اميد است در سنوات آتي با هم سطح شدن کيفيت ارائه خدمات نمايندگي‌ها با استانداردهاي در نظر گرفته شده تعداد نمايندگي‌هاي رتبه يک افزايش يابد.
استانداردهاي جديد تاثير خوبي خواهند داشت
در همين ارتباط شهرام آزادي، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار «تجارت» مي‌گويد: اين استانداردهاي جديد در صورت اجراي اجباري آنها قطعا تأثيرگذار خواهند بود، اما آن چيزي که‌امروز در دنيا اتفاق افتاده، ارتقاي تکنولوژي مکانيزم‌هاي داخلي خودرو است از جمله مکانيزم موتور. يعني ساختار موتور خودروها تغييراتي کرده که ميزان آلايندگي کاسته مي‌شود. اکنون ممکن است ما با اضافه کردن برخي از قطعات به سمت استاندارد شدن پيش برويم اما اين موضوع نمي‌تواند پايدار باشد بنابراين ما بايد به سمت ارتقاي موتور خودروهاي خود حرکت کنيم.
اين مدرس دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: با اين حال بايد مد نظر داشت كه طرف ديگر ماجرا تأمين سوخت مناسب براي برخورداري از موتورهاي با تکنولوژي بالاست. يعني ما هم بايد بتوانيم يک موتور با تکنولوژي بالا توليد کنيم و هم سوخت مناسب براي استفاده از اين موتورها را توليد کنيم. در نهايت آن چيزي که بايد در مشارکت‌هاي خارجي در نظر گرفته شود، راه‌اندازي مرکز تحقيق و توسعه موتور خودرو در کشور توسط شرکاي خارجي و همکاري در جهت توليد موتورهاي با تکنولوژي بالا و آلايندگي پايين است.
آزادي در پايان با اشاره به اينکه بايد جزييات استانداردهاي جديد مشخص شود تا بتوان درباره آنها نظر داد، خاطرنشان كرد: استانداردهاي پنجاه و سه گانه قبلي در جهت بالا بردن تکنولوژي موتور موفق عمل نکردند تا سطح آلايندگي کاهش پيدا کند. حالا بايد ببينيم که استانداردهاي جديد چقدر مي‌تواند خودروسازها را مجاب به تغيير ساختار موتور کند. به هر روي امروز اين اميدواري وجود دارد كه با سختگيري بيشتر براي اجراي اجباري استانداردهاي جديد شاهد تاثيرگذاري بيشتر آنها باشيم. سختگيرانه‌تر شدن اين استانداردها به نفع مصرف‌کننده است چراكه احتمال ورود خودروهاي بي‌کيفيت به بازار کمتر مي‌شود، اما از سوي ديگر هزينه‌هاي مصرف کننده را بالا مي‌برد.

در سال ۱۳۹۴ و ۳۰ ميليارد نخ سيگار در داخل کشور (اعم از خارجي و داخلي) توليد شده است و حالا پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد كه توليد سيگار در سال‌جاري با افزايش نسبت به سال گذشته محتمل است كه به ۴۵ ميليارد نخ برسد.
طي ۱۰ ماهه سال جاري توليد داخل معادل ۳۶.۲ ميليارد نخ بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ميزان توليد ۲۳.۶ ميليارد نخ بوده است، رشد ۵۳ درصدي افزايش توليد سيگار داشته‌ايم. رييس مرکز برنامه‌ريزي و نظارت بر دخانيات کشور نام برندهاي سيگار که در داخل کشور توليد مي‌شوند و نيز برندهاي وارداتي را اعلام کرد. علي‌اصغر رمزي در گفتگو با ايسنا، در مورد برندهاي سيگارهايي که در داخل کشور توليد مي‌شوند، گفت: ۱۲ شرکت توليدکننده با ۳۰ برند مختلف در داخل کشور سيگار توليد مي‌کنند. وي همچنين در مورد سيگارهاي وارداتي به داخل کشور، اظهار کرد: از ۱۲ شرکت مختلف نيز به تعداد ۱۸ برند در سال جاري سيگار به کشور وارد شده است. رمزي در مورد نام و نشان تجاري (برند) سيگارهايي که در داخل کشور توليد مي‌شوند، اعلام کرد: بهمن، زيکا، تير، فروردين، ۵۷، کيش، هما، ۹۸، آسيا، کاسپين، ۳۰، وينستون، مگنا، کمل، جي‌وان، اونيکس، ساتر، کنت، دانهيل، مونتالا، پالمال، اسه، بيستون، اومگا، بيژن، رويال وان، ماتادور، آمور، قصر و مگان هستند. رييس مرکز برنامه‌ريزي و نظارت بر دخانيات کشور در مورد نام و نشان (برند) سيگارهايي نيز که در سال جاري به کشور وارد شده است، بيان کرد: ام‌وان، انواع اسه، سيما، زست، دانهيل، کنت، پالمال، پرزيدنت، اوريس، آمور، ميلانو، امگا، موند، اپرا، رين، ريو، آشيما و اسکار هستند. وي با اشاره به اينکه در سال ۱۳۹۵ دوازده شرکت واردکننده فهرست ۱۸ نام و نشان تجاري (برند) سيگار وارداتي را تشکيل مي‌دهند، اظهار کرد: از ۱۸ شرکت مربوطه، چهار شرکت عمده واردات را داشته و به توليد داخل رسيده‌اند. علاوه بر اين شش شرکت در مرحله راه‌اندازي خط توليد قرار دارند و در آينده نزديک به توليد داخل تبديل خواهند شد. رمزي ادامه داد: در حال حاضر (۱۱ ماهه سال ۱۳۹۵) توليدات داخلي ۸۱ درصد مصرف سيگار کشور را تامين مي‌کند و واردات سال ۱۳۹۴ که معادل ۱۶.۴ ميليارد نخ بوده در يازده ماهه سال ۱۳۹۵ به ۳.۹ ميليارد نخ کاهش يافته است. همچنين بايد اعلام کرد که ۷۳ درصد واردات در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۵ نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش يافته و در آينده نزديک با شروع توليد واحدهاي ياد شده واردات به سمت صفر ميل مي‌کند.

رئيس هيات عامل ايميدرو اعلام کرد: با اجرايي شدن برجام و رفع تحريم‌هاي بين‌المللي، ورود فناوري‌هاي نوين در حوزه معدن و صنايع معدني به کشور آغاز شد.
 به گزارش ايميدرو، مهدي کرباسيان با بيان اين مطلب اظهار داشت: طي يک دهه گذشته، معادن ايران با فناوري روز دنيا فاصله‌ گرفتند و در شرايط تحريم، شرکت‌هاي مطرح و پيشرفته در حوزه فناوري‌هاي معدني حاضر نبودند با ايران همکاري کنند. رئيس هيات عامل ايميدرو تصريح کرد: بيشترين قراردادها با کشورهاي پيشرفته در حوزه‌هاي تيتانيوم، روي، طلا و مس بوده است. در بخش فولادي هم ارتباطات خوبي برقرار شده است. به‌طور کلي در بخش فناوري‌هاي نوين از شرايط فعلي استفاده مناسبي برده‌ايم. وي ادامه داد: به‌عنوان مثال، در واپسين قراردادي که با يک شرکت ژاپني منعقد شده، درباره صرفه‌جويي کاهش مصرف آب تا سه ميليون مترمکعب در فولاد مبارکه است. وي با يادآوري اينکه براي دستيابي به آن اطلاعات يا تجهيزات، هزينه‌هاي بيشتري ‌پرداخت مي‌کرديم گفت: با توافقات بين‌المللي حاصل شده، توانسته‌ايم ارتباطات خوبي به‌خصوص در بخش فناوري اطلاعات با مراکز تحقيقاتي بسيار معتبر دنيا نظير استراليا، کانادا، آفريقاي جنوبي، هند و چين برقرار کنيم، به‌طوري که در بخش فلزات و عناصر نادر خاکي با شرکت‌هاي معتبر وارد مذاکره شده‌ايم و در برخي موارد، قراردادهاي همکاري منعقد کرده‌ايم.

در حاليکه تلاش مي‌شد براي کنترل بازار سيمان، قيمت‌ها واقعي‌سازي شود رئيس انجمن کارفرمايان صنعت سيمان از بازگشت تخفيف به بازار سيمان و تعويق افزايش قيمت اين محصول معدني خبر مي‌دهد.
عبدالرضا شيخان در گفتگو با ايسنا، با بيان اينکه با تمام تلاشي که شد در زمستان مجددا کارخانه‌ها سيمان را با تخفيف عرضه کردند، گفت: با تمام تلاش‌هايي که انجام شد و گزارش‌هايي که از بازار سيمان تهيه شد اما هنوز بستر براي برگرداندن قيمت سيمان به نرخ‌هاي مصوب سال ۱۳۹۳ فراهم نشده است.
وي افزود: با وجود اينکه در مقطعي به‌طور اميدوارکننده تخفيف‌ها در عرضه سيمان توسط کارخانه‌ها حذف شد، اما مجددا با وضعيتي که در زمستان به وجود آمد و رکود ساخت و ساز موجب کاهش تقاضا شد، کارخانه‌ها از بهمن‌ماه تخفيفات را به اين محصول بازگرداندند.
 دبير انجمن کارفرمايان صنعت سيمان در ادامه گفت: اميدواريم بتوانيم تا پايان سال با گزارشاتي که به دست آمده، مديران عامل صنعت سيمان را قانع کنيم که ديگر نيازي به تخفيفات نيست و البته تا اين هفته به آنها اولتيماتوم داديم تخفيفات خود را حذف کنند. شيخان گفت: تاکنون حدود ۵۸ ميليون تن سيمان توليد شده که پيش‌بيني مي‌شود تا پايان امسال به ۶۰ ميليون تن برسد که البته نسبت به سال گذشته کاهش دارد.

در راستاي كاهش هزينه‌هاي توليد و افزايش سودآوري ذوب آهن اصفهان، هم‌اكنون برنامه‌ها و طرح‌هاي مهمي‌در دست انجام مي‌باشد كه در كنار اقدامات مورد نظر در اصلاح ساختار سرمايه، ‌در طي سال 96 شاهد به نتيجه رسيدن اين طرح‌ها و اقدامات موثر خواهيم بود.
ذوب آهن اصفهان به‌عنوان يك بنگاه بزرگ صنعتي و اقتصادي كشور براساس برنامه‌ها و سياست‌هاي مورد نظر هم‌اكنون طرح‌ها و اقدامات مهم و موثري را در دست انجام دارد كه اهم آنها عبارتند از:
پروژه تزريق پودر زغال PCI
اجراي اين پروژه باعث كاهش هزينه‌هاي توليد و افزايش بهره‌وري مي‌گردد و تاكنون 9 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است. پيش‌بيني مي‌گردد تا اواخر سال 96 به بهره‌برداري برسد.
پروژه توسعه كارگاه 650
اين پروژه براي توليد ريل  و مقاطع سنگين فولادي و تيرآهن‌هاي بال پهن مي‌باشد كه با راه‌اندازي كامل آن ساليانه بالغ بر 400 هزار تن انواع ريل و مقاطع سنگين فولادي قابل توليد مي‌باشد که با توليد اينگونه محصولات علاوه بر اشباع بازار داخلي و صادرات آنها، صرفه‌جويي ارزي قابل توجهي براي کشور حاصل مي‌گردد.
به ظرفيت رساندن واحد آهن اسفنجي قائم 2
با انجام اقدامات لازم، ظرفيت توليد آهن اسفنجي در پروژه مذكور به 600 هزار تن توليد در سال مي‌رسد.
اصلاح ساختار سرمايه
در اين زمينه نيز فاز اول با بهره‌گيري از فرصت‌هاي موجود در قانون و از محل تجديد ارزيابي بخشي از املاک شرکت پس از انجام کليه تشريفات قانوني انجام پذيرفت. فاز بعدي اين امر که در حال پيگيري است در دو مرحله در دست انجام مي‌باشد. گام نخست انتقال مبلغ 7600 ميليارد ريال از بدهي‌هاي ذوب آهن به سازمان تامين اجتماعي است، اين گام در مراحل نهايي خود و در شرف اخذ مصوبه هييت وزيران مي‌باشد. پس از انجام اين مرحله فاز دوم افزايش سرمايه از محل مطالبات حال شده و آورده نقدي ساير سهامداران صورت خواهد گرفت. نتيجه اين اقدامات ارائه مناسبتر وضعيت مالي شرکت، افزايش قابليت جذب اعتبار و تسهيلات نزد بانک‌ها و... مي‌باشد.

حذف سياست مونتاژکاري با خروج دولت از صنعت خودرو
رئيس کميته صنعت کميسيون صنايع و معادن مجلس مي‌گويد: هرچند دست‌يابي به دانش جديد در حوزه طراحي و توليد خودروهاي به روز زمان‌بر است اما با توجه به سرمايه‌گذاري‌هاي صورت گرفته در اين بخش قطعا مي‌توان به زودي شاهد طراحي و توليد خودروهاي جديد و متنوعي در خودروسازي ايران بود. ولي ملکي در گفتگو با خبر خودرو با توجه به آغاز برخي از اقدامات خودروسازان در حوزه طراحي و توليد محصولات جديد اظهار داشت: با شروع همکاري و مشارکت‌هاي جديدي که در صنعت خودرو با خارجي‌ها صورت گرفته بي‌شک بايد حرکت در اين مسير گسترش يابد. وي تصريح کرد: قطعا استفاده از نظرات کارشناساني و همچنين تبادل تکنولوژي جديد با شرکاي خارجي مي‌تواند اين مسير را براي خودروسازان کشورمان هموارتر نمايد. وي بر لزوم تلاش بيشتر خودروسازان نسبت به افزايش سهم داخلي‌سازي محصولات پرداخت و گفت: توسعه سهم داخلي‌سازي باعث مي‌شود تا سياست مونتاژکاري در صنعت خودرو به حاشيه رفته و کاهش در اين بخش به تدريج سهم بيشتري از قطعات خودروهاي جديد توسط قطعه‌سازان داخلي تامين شود. ملكي افزود: خوشبختانه قطعه‌سازان ايراني توانايي توليد قطعات مدرن را دارند بنابراين بايد به‌جاي ورود قطعات و مونتاژکاري، نسبت به افزايش سهم داخلي‌سازي محصولات مشترک تلاش بيشتري صورت گرفته و اين مهم در به‌طور جدي توسط خودروسازان دنبال شود.

توليد خودروي روسي در ايران
مدير بازاريابي شرکت خودروسازي UAZ روسيه در ايران درخصوص فعاليت‌هاي اين شرکت در ايران گفت: ما توليدکننده خودرو هستيم. يک سال است در ايران به دنبال ارزيابي شرايط براي حضور در اين بازار هستيم. ضمن آنکه در اين مدت نيز چندين دستگاه از توليدات اين مجموعه وارد کشور شده است. ماني حدادي در گفتگو با ايلنا ادامه داد: در بررسي‌هايي که ما انجام داديم در بازار ايران خلائي براي خودروهاي شاسي بلند و آف رود وجود دارد که توليد اين خودروها در تخصص خودرو سازي UAZ است. وي درخصوص محصولات اين خودروسازي گفت: يکي از محصولات ما در کلاس پيکاپ و دو کابين است که رنج قيمتي آن از 80 ميليون تومان آغاز مي‌شود. ديگري مدل کارگو است که جزو خودروهاي باري محسوب مي‌شود و قيمت آن از 70 ميليون تومان شروع مي‌شود. حدادي تصريح کرد: خودروي خانواده و شهري ما نيز شاسي بلند پاتريوت است که قيمت آن از 110 ميليون تومان آغاز مي‌شود و فکر مي‌کنيم با توجه به آپشن‌ها و قيمت پاييني که دارد با استقبال خوبي روبرو شود. ضمن آن که تمامي‌اين خودروها داراي استاندارد يورو 6 است.

پيگيري توسعه مجتمع مس سونگون در کميسيون صنايع مجلس
رئيس کميسيون صنايع و معادن مجلس از پيگيري طرح توسعه مجتمع معدني مس سونگون آذربايجان شرقي در اين کميسيون خبر داد. عزيز اکبريان در گفتگو با خانه ملت ادامه داد: مجتمع مس سونگون درحال حاضر در حال اکتشاف و بهره برداري بسيار خوبي از ذخاير مس منطقه آذربايجان است. رئيس کميسيون صنايع و معادن مجلس با بيان اينکه براي توسعه مجتمع مس سونگون در کميسيون صنايع در حال پيگيري هستيم، خاطرنشان کرد: يکي از بخش‌هايي که در اين مجتمع هنوز راه‌اندازي نشده؛ بخش ذوب و اسيد است که‌اميدواريم با پيگيري‌هاي انجام شده هرچه سريعتر اين امر صورت گيرد. اکبريان تصريح کرد:درحال حاضر کنسانتره اي که سه چهارم آن نيز خاک است براي فراوري به خارج از استان منتقل مي‌شود که هزينه حمل و نقل بسيار و همچنين مشکل آسيب رساندن به جاده‌ها را درپي دارد؛از اين رو مي‌توانيم با اضافه کردن و پالايش صحيح در ذوب و حل مشکل اسيد آن که خطر زيست محيطي ايجاد مي‌کند،براي فرآوري اين محصول اقدام به تاسيس کارخانه در منطقه کنيم که هم ارزش افزوده بالايي داشته باشد؛ هم اشتغالزايي ايجاد کند و نقل و انتقال آن نيز آسان تر صورت گيرد.

فروش ۱۳۴۴۹ دستگاه خودرو رنو در ايران در ژانويه۲۰۱۷
فروش رنو فرانسه به ايران در نخستين ماه سال‌جاري ميلادي با رشد ۳۴۸ درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۳۴۴۹ دستگاه رسيد. به گزارش تسنيم، فروش رنو فرانسه به ايران در اين ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 348 درصدي داشته است. رنو در ژانويه سال 2016 بالغ بر 3000 دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ايران کرده بود. با اين حال فروش محصولات رنو به ايران در ژانويه 2017 نسبت به ماه قبل از آن افت 9 درصدي داشته است. اين شرکت فرانسوي در دسامبر2016 بالغ بر 14738 دستگاه از محصولات خود را به ايران فروخته بود. براساس اين گزارش فروش رنو به ايران در سال 2016 نسبت به سال قبل از آن رشد 110 درصدي داشت و به 108536 دستگاه رسيد. خودروي لوگان پرفروش‌ترين محصول اين شرکت در ايران است که با نام ال90 در ايران مونتاژ مي‌شود.

چين امسال هم برنامه کاهش ظرفيت توليد فولاد دارد
چين در نظر دارد مازاد ظرفيت توليد را در دو حوزه فولاد و زغال‌سنگ کمتر کند. در سال گذشته ميلادي نيز اقدام مشابهي از سوي دولت چين انجام شده بود. به گزارش ايميدرو، چين در نظر دارد تا پايان سال‌جاري ميلادي 50 ميليون تن مازاد ظرفيت توليد فولاد و حداقل 150 ميليون تن ظرفيت توليد زغال‌سنگ خود را کاهش دهد. دولت چين قول داده بود که در سال 2016 مازاد ظرفيت را در اين دو حوزه کاهش دهد که نتوانست به‌طور کامل به هدف مورد نظر دست يابد. با اين وجود بنابر گزارش وب سايت‌هاي تلويزيون مرکزي چين CCTV و Market Watch در سال2016 چين توانست در بخش زغالسنگ 290-250ميليون تن و در بخش فولاد 65-45ميليون تن کاهش مازاد توليد داشته باشد که اين کاهش در راستاي انتظارات بازار صورت گرفت. در حالي که کاهش ظرفيت توليد ضروري بوده و منافع بلند مدت براي اقتصاد اين کشور را به همرا دارد اما چالش‌هايي نيز وجود دارد. يکي از اقدامات اوليه براي کاهش ظرفيت توليد را مي‌توان تعطيلي شرکت‌هاي Zombie دانست که در حال حاضر در مرحله ضرر و بدهي بوده و وابسته به يارانه دولتي و وام‌هاي بانکي هستند.