وزير راه خبر داد:
وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر ضرورت هوشمندسازي کنترل تخلفات در جاده‌ها، گفت: بايد با اطلاع رساني به مردم به آنان بگوييم که کنترل‌هاي هوشمند جاده اي افزايش پيدا کرده است و همين موضوع در کاهش تخلفات موثر است.
به گزارش تجارت ، وزير راه در دومين روز از همايش سراسري روساي پليس راهور که صبح امروز در مقر مرکزي ناجا برگزار شد گفت: متاسفانه در کشور ما تخلف از قانون از منظر اجتماعي چندان مذموم نيست. لذا اعمال قانون در چنين بستري سخت تر از ساير کشورها است. مثلا وقتي پليس به دليل عدم ايمني، مسيري را مسدود مي‌کند، فشار رانندگان به پليس بسيار زياد است که چرا مسير را مسدود کرده است؟
وي با اشاره به اين‌که ۲۵ ميليون گواهينامه فعال در کشور وجود دارد و حدود ۳۰ ميليون انواع وسايل نقليه و اين پيچيدگي کار پليس را نشان مي‌دهد، ادامه داد: هوشمندسازي از نظر ما مهم است و ما تلاش داريم تا راهکارهاي اعمال قانون مدرن را افزايش دهيم، بدون هوشمند کردن جاده‌ها و استفاده از تجهيرات مدرن نمي‌توان ۳۰ ميليون وسيله نقله را کنترل کرد.
آخوندي گفت: ۷۵ درصد از کل حمل و نقل کشور در ٣٤ هزار کيلومتر شريان اصلي رخ مي‌دهد و هوشمند سازي در اين معابر انجام مي‌شود. يکپارچه سازي مديريت درون شهري و برون شهري و توسعه پاسگاه‌هاي مدرن راه و راهداري از برنامه‌هاي آتي مشترک اين وزارتخانه و پليس است و در آينده نيز قرار است تبلت‌هايي در اختيار ماموران پليس قرار بگيرد تا ترسيم کروکي و تماس با نيروهاي امدادي توسط اين دستگاه‌ها انجام شود.
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: اميدواريم بتوانيم نوروز ايمني داشته باشيم و مطمئن هستم با توجه به اقدامات انجام شده قطعا تلفات ما کاهش خواهد يافت. البته بايد بايد با اطلاع رساني به مردم به آنان بگوييم که کنترل‌هاي هوشمند جاده اي افزايش پيدا کرده است و همين موضوع در کاهش تخلفات موثر است.
 آماده باش ۱۲ هزار راهدار در نوروز
وزير راه از آماده باش ۱۲ هزار راهدار در جاده‌هاي سراسر کشور در زمان اجراي طرح نوروزي خبر داد و گفت: اين افراد در آماده باش کامل هستند تا نسبت به ارائه خدمات به مسافران نوروزي اقدام کنند. عباس آخوندي در واکنش به انتقادهاي مطرح شده درباره مسکن مهر و اينکه گفته مي‌شود، وزير راه نيز با آن مخالف است، گفت: بارها گفتم ما نسبت به مردم کاملا متعهديم و قطعا تا آخرين قرارداد مسکن مهر را اجرا خواهيم کرد و البته در حال حاضر پروژه‌هاي مسکن مهر در اکثر استان‌ها به اتمام رسيده است.
آخوندي ادامه داد: انتقاد ما به مسکن مهر تنها در اين بخش است که چرا خدمات بيشتري به اين پروژه اختصاص نيافته است ولي ما قطعا تا آخرين قرارداد مسکن مهر را اجرايي خواهيم کرد و نسبت به مردم و تعهدات دولت متعهديم.

رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي با اشاره به تلاش براي افزايش ۲۰ درصدي اجراي مبحث ۱۹ مقررات ملي ساختمان، گفت: هم اکنون اين مقررات به درستي در ساخت و ساز رعايت نمي‌شود.
به گزارش تجارت محمد شکرچي‌زاده با اشاره به تدوين مقررات ملي ساختمان، افزود: بيش از دو دهه از تدوين و ابلاغ مبحث ۱۹ مقررات ملي ساختمان و الزام به اجراي آن مي‌گذرد اما در عمل شاهد اجراي دقيق آن نيستيم.
وي ادامه داد: بررسي‌ها نشان مي‌دهد که با وجود بيش از ۵ ميليارد دلار هدررفت انرژي در کشور، تنها ۲۰ درصد شاهد رعايت اين مبحث بوده‌ايم و اين موضوع مهمي‌است که نيازمند آسيب‌شناسي و همچنين فرهنگ‌سازي مناسب است.
شکرچي زاده ادامه داد: در حوزه کاهش و مديريت مصرف انرژي در ساختمان‌ها، تغيير ضخامت در شيشه‌امکانپذير نبود اما استفاده از شيشه‌هاي کم گسيل ضمن آنکه اين امکان را فراهم مي‌کند، محدوديتي را هم در استفاده از نور طبيعي ايجاد نمي‌کند.  به گفته رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي، اين مرکز زيرساخت‌هاي لازم براي اعطاي گواهينامه فني به توليدکنندگان شيشه‌هاي با مشخصات حرارتي بهبود يافته و همچنين سيستم‌هاي شيشه دوجداره را فراهم نموده و براي تکميل اين مجموعه خدمات آزمايشگاهي، گواهينامه‌هاي مربوط به پروفيل‌هاي يوپي وي سي و آلومينيوم گرماشکن و پنجره‌هاي ساخته شده با آن هم قابل درخواست و دريافت توسط توليدکنندگان است.
وي با اشاره به تلاش مرکز در حوزه برچسب انرژي پنجره، گفت: اين مرکز، در جهت طرح برچسب انرژي پنجره با همکاري سازمان ملي استاندارد و شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت کشور، در جهت رسميت دادن به آن، گام برداشته است و آمادگي کامل خود را براي نهادينه کردن الگوي کيفيت پنجره‌ها اعلام مي‌کند. شکرچي‌زاده با ابراز خرسندي از امکان توليد شيشه‌هاي کم‌گسيل در داخل کشور، افزود:در حال حاضر، توليد محصولات شيشه کم‌گسيل در داخل کشور انجام مي‌شود و قيمت آن هم در مقايسه با محصولات خارجي، بسيار کمتر است.

درحالي وعده افتتاح فاز يک آزاد راه تهران_شمال در بهار سال آينده داده شده که بررسي‌ها نشان از عدم تکميل سيستم‌هاي تاسيسات تونل‌هاي اين آزادراه تا شش ماه آينده دارد.
 افتتاح گسترده پروژه‌هاي عمراني نيمه کاره در سال پاياني دولت‌ها و تبعات آن در کاهش ايمني حمل و نقل و زيان دهي مالي آن، اتفاق آشناي روزهاي پاياني فعاليت دولت‌هاست؛ اقدامي‌که هدفش يا گرفتن دوباره راي از مردم است يا ثبت افتخار افتتاح پروژه به نام خود؛ افتتاح پروژه‌هاي بسيار در حوزه‌هاي مختلف که معمولا در آخرين سال عمر ۴ ساله يا هشت ساله دولت‌ها و به عنوان دستاوردهاي دولت رونمايي مي‌شوند.
در همين ارتباط ميثم لاجوردي، کارشناس حوزه حمل و نقل به خبرنگار مهر گفت: هنوز يادمان نرفته است که محور ريلي اصفهان ـ شيراز و کرمان ـ زاهدان تنها با تکميل زير سازي و ريل گذاري و فقط با يک ارتباط تلفني و بيسيم بين ايستگاهي، به افتتاح رسيد و هنوز پس از گذشت سال‌ها اين محورها هنوز به سيستم علائم ارتباطاتي مناسب تجهيز نشده است.
وي اظهار کرد: مشابه اين شتابزدگي در افتتاح پروژه‌ها هم اکنون در پروژه‌هاي ساخت راه و آزاد راه مشاهده مي‌شود. درهمين راستا مي‌توان به قطعه يک آزاد راه تهران ـ شمال اشاره کرد که تکميل اين آزادراه به عنوان دست آورد دولت در حوزه توسعه آزاد راهي مطرح شده و قرار است در بهار سال ۹۶ افتتاح شود.
لاجوردي توضيح داد: طول تونل‌هاي اين محور بالاي يک کيلومتر است و بايد مطابق آئين نامه‌هاي اجرايي، اين تونل‌ها مجهز به سيستم‌هاي تهويه باشند اما براساس بررسي‌هاي انجام شده بدليل عقب ماندگي تجهيز سيستم‌هاي تاسيسات از برنامه اجرايي، تجهيز اين تونل‌ها به سيستم تهويه تا شش ماه آينده‌امکان پذير نيست، مشکلي که پس از گذشت دو سال از افتتاح قطعه يک واريانت ۳۲۰۰ متري تونل امامزاده‌هاشم به علت نرسيدن برق شاهد آن هستيم.
اين کارشناس حوزه حمل و نقل تصريح کرد: در اين ميان آنچه مورد مطالبه عموم مردم ايران براي ارزيابي عملکرد دولت‌ها است افتتاح کامل پروژه‌ها و نه افتتاح نمايشي پروژه‌­هاي نيمه تمام است زيرا تجربه افتتاح پروژه‌هاي نيمه کاره در سال‌هاي گذشته نشان داده است که در اغلب موارد مشکلات جانبي ايجاد شده به هنگام بهره برداري نه تنها در جهت منافع ملي و مردمي‌نيست بلکه ضرر و زيان مالي هم به همراه دارد. لاجوردي گفت: با تاکيد بر تجربيات اشاره شده انتظار مي‌رود دولت يازدهم که دوران پاياني خود را سپري مي‌کند از افتتاح پروژه‌هاي زيرساختي که از لحاظ مهندسي به نقطه پاياني خود نرسيده‌اند، اجتناب کند تا از اين طريق هم ايمني شريان‌هاي اصلي حمل و نقل تامين شود و افتتاح پروژه‌هاي نيمه کاره زيان مالي به همراه نداشته باشد.

مسائل و مشکلات مالي و محدوديت‌هاي به وجود آمده در ايام تحريم‌ها باعث شد بسياري از صنايع زيرساختي ايران در طول سال‌هاي گذشته مجبور شوند با ظرفيتي بسيار پايين‌تر از توان خود فعاليت کنند. در اين بين واگن‌سازان داخلي يکي از بخش‌هايي بودند که بيشترين ضربه را پذيرفتند و در ماه‌هاي گذشته به دنبال بهبود شرايط‌شان بوده‌اند.
به گزارش ايسنا، بالارفتن ميانگين سني ناوگان ريلي کشور در دو حوزه باري و مسافري باعث شده شرکت راه‌آهن نسبت به ارائه‌ي بسته‌هاي حمايتي براي واگن‌سازان و شرکت‌هاي حمل‌ونقل ريلي اقداماتي را انجام دهند که نتيجه آن تقويت همزمان بخش‌هاي ريلي مسافري و باري و البته صنايع فعال در اين حوزه بوده است. پس از آنکه در جريان مذاکراتي رسمي‌ميان شرکت‌هاي ريلي و واگن‌سازهاي داخلي شرايطي به وجود آمد تا در قالب چند قرارداد نسبت به ساخت واگن‌هاي مسافربري جديد اقدام شود، حالا نوبت به عرصه باري رسيده تا شانس خود را در بازارهاي بين‌المللي امتحان کند.
طبق برآوردهاي صورت گرفته در صورتي که بخش ريلي بخواهد شرايط را براي رقابت با عرصه جاده‌اي در جابه‌جايي بار فراهم کند نياز به تعداد زيادي واگن جديد خواهد داشت. در اين بين چگونگي استفاده حداکثري از توان داخلي اصلي‌ترين سوالي است که بايد به آن پاسخ داده
شود.
 نرسيدن منابع اعتباري لازم، فراهم نبودن شرايط دريافت تسهيلات از بانک‌ها و صندوق‌هاي داخلي، ترجيح بعضي از شرکت‌ها براي خريد واگن‌هاي خارجي و البته نبود مقدمات لازم براي خريد تجهيزات و وارد کردن آنها به ايران بخشي از مسائلي بوده که واگن‌سازان داخلي را با زيان‌هاي داخلي مواجه کرده است. به دنبال اين اتفاق دولت پس از اجراي برجام تصميم گرفته شرايط را براي مشارکت با سرمايه‌گذاران خارجي به وجود بياورد تا به‌طور همزمان چند ابهام مطرح شده دراين حوزه با پاسخ‌هاي مناسبي همراه شود در صورتي که ايران بتواند طرف‌هاي خارجي را مجاب کند که با وارد کردن سرمايه‌هاي جديد و البته مشارکت با طرف‌هاي داخلي امکان آن را خواهند داشت که وارد بازار پر سود ايران شوند، بخشي از مسائل به وجود آمده به‌طور کار برطرف مي‌شود.
 با اتکاء به اين راهبرد اخيرا وزارت راه و شهرسازي و وزارت صنعت، معدن و تجارت توانسته‌اند در چارچوب قراردادي با يک واگن‌ساز خارجي و مشارکت سه شرکت واگن‌سازي داخلي قرارداد ساخت ۶۰۰۰ واگن بلند روسي را براي سه سال نهايي کنند.
 طبق اين قرارداد ۴۹۰۰ دستگاه واگن به‌طور کامل در داخل ايران ساخته مي‌شود و ۱۱۰۰ دستگاه نيز در سال‌هاي اول و دوم اين قرارداد وارد کشور خواهند شد. در کنار اهميتي که ورود اين واگن‌هاي جديد به عرصه ريلي ايران در طول سال‌هاي آينده دارد، به نظر مي‌رسد اين راه‌حل در پاسخ‌ دادن به ديگر مشکلات نيز توانايي بالايي خواهد داشت، زيرا از يک سو امکان آن را به وجود مي‌آورد که سرمايه‌گذاران خارجي به‌طور رسمي‌وارد عرص ه ريلي ايران شوند و از سوي ديگر شانس واگن‌سازان داخلي را براي فعاليت جدي با تمام ظرفيت در تامين نياز داخلي فراهم مي‌کند، موضوعي که شايد قرارداد جديد تنها نقطه آغاز آن باشد و در آينده توافق‌هاي بيشتري با همين روال به‌امضاء برسد.

5 واحد مسکوني آماده تحويل به معلولان گلستاني است
مدير مسکن و ساختمان راه و شهرسازي گلستان با اشاره به اهداف تفاهم نامه تامين زمين و مسکن خانوارهاي دو معلول و بيشتر در استان، گفت: 5 واحد مسکوني در شهرستان علي آباد کتول آماده واگذاري به مددجويان معلول جسمي‌و حرکتي سازمان بهزيستي است.
به گزارش ايسنا، مهندس محمود تيموري با اعلام اين خبر اظهار کرد: اين واحدها از محل پروژه‌هاي مسکن مهر که هم اکنون 100 درصد پيشرفت فيزيکي دارند آماده واگذاري به متقاضيان است. وي افزود: کميته راهبردي اين موضوع در استان، پرداخت سهم آورده متقاضيان واحدها را برعهده داشته و مددجويان فقط اقساط تسهيلات کم بهره واحدها را اعطا مي‌کنند. تيموري تصريح کرد: طبق تفاهم نامه منعقده ميان سازمان بهزيستي کشور،‌ انجمن خيرين مسکن ساز ايران، بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي‌و سازمان ملي زمين و مسکن از سازمان‌هاي تابعه وزارت راه و شهرسازي در سال 93 ، تامين مسکن و زمين براي 94 خانوار داراي حداقل دو معلول و بيشتر در سال 1395 شامل تامين 65 واحد مسکوني و تامين 29 قطعه زمين در دستور کار قرار گرفت. مدير مسکن و ساختمان راه و شهرسازي گلستان اضافه کرد: از مجموع 65 واحد مسکن مهر تاکنون 22 واحد اعم از 8 واحد در گرگان، يک واحد در بندرگز و 13 واحد در نگين شهر افتتاح و تحويل داده شده است و 5 واحد در شهرستان علي آباد آماده تحويل است. به گفته وي، 38 واحد ديگر هم در گرگان، علي آباد و بندرترکمن تا شش ماهه اول سال 96 تحويل متقاضيان مي‌شود. تيموري خاطرنشان کرد: از 29 واحد زمين نيز، 24 واحد تحويل داده شده که عمليات اجرايي در دو قطعه آن با قابليت احداث 7 واحد مسکوني در ايام دهه فجر شروع شد. استاندار گلستان گفت: مديران کميته‌امداد امام خميني (ره) بايد کارها را از روال عادي و روزمره خارج کرده و به سمت اقدامات نرم افزارانه بروند که مهمترين اين اقدامات، شادي آفريني و اميدبخشي در خانواده‌هاي تحت حمايت است.

امسال۱۳۰ هزار نفر متقاضي ورود به حرفه مهندسي هستند
مديرکل مقررات ملي و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازي از حضور ۱۳۰ هزار متقاضي براي شرکت در آزمون ورود به حرفه مهندسي خبر داد. به گزارش تجارت، حميد ماني‌فر گفت: اين آزمو ن در ۵ رشته عمران، معماري، برق، مکانيک و شهرسازي برگزار مي‌شود. وي ادامه داد: براساس قانون نظام مهندسي آزمون ورود به حرفه مهندسي در ۷ رشته عمران، معماري، برق، مکانيک، شهرسازي، نقشه برداري و ترافيک بايد برگزار شود که دراين دوره، آزمون مربوط به دو رشته نقشه برداري و ترافيک برگزار نمي‌شود. به گفته وي، اين آزمون به صورت متمرکز در۱۹ و ۲۰ اسفند ماه جاري برگزار و نتايج آن تا ۳۰ خرداد ماه سال ۹۶ اعلام مي‌شود. اين مقام مسئول اظهارداشت:درصورتي که شرکت کنندگان به ۵۰ درصد از سوال‌ها پاسخ درست بدهند، در اين آزمون پذيرفته مي‌شوند و محدوديتي در پذيرش شرکت کنندگان وجود ندارد.
ماني‌فر اضافه کرد: تعداد شرکت کنندگان در آزمون ورود به حرفه مهندسي، نسبت به دوره قبل ۲۲.۳ درصد افزايش يافته است. مديرکل مقررات ملي و کنترل ساختمان افزود: کمترين تعداد شرکت کنندگان آزمون مربوط به شهرستان ايرانشهر است و بيشترين تعداد به تهران تعلق دارد. وي همچنين درباره پايبندي به مقررات ملي ساختمان در ساخت وسازهاي کشور گفت: اگرچه نمي‌توان ادعا کرد که رعايت اين مقررات به صورت ۱۰۰ درصدي اجرا مي‌شود اما ميزان اجراي قوانين به طور مرتب رشد مي‌کند.

امضاي قرارداد  ساخت۳۰۰۰ کيلومتر آزادراه
معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها از امضاي ۳۰ هزار ميليارد تومان تفاهمنامه ساخت آزادراه در کشور خبر داد و گفت: با تبديل اين تفاهمنامه‌ها به قرارداد حدود ۳۰۰۰ کيلومتر آزادراه جديد در کشور ساخته مي‌شود. سيدحسن ميرشفيع در گفت‌وگو با تسنيم، اظهار کرد: با توجه به تغييرات در شرايط اقتصادي کشور، زمينه‌هاي مناسب براي بازگشت سود سرمايه‌گذاري در آزادراه‌ها ايجاد شد. وي با اشاره به رکود بخش پيمانکاري کشور از ايجاد ظرفيت‌هاي جديد در حوزه ساخت آزادراه خبر داد و تصريح کرد: امسال حدود 30 هزار ميليارد تومان تفاهمنامه مشارکت براي احداث آزادراه‌امضا شده است. وي با بيان اين‌که اين تفاهمنامه‌ها به تدريج در حال تبديل به قرارداد است، افزود: به صورت تک تک در حال انعقاد قراردادهاي مشارکت براي ساخت آزادراه‌ها هستيم. معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها يادآور شد: قرارداد مشارکت آزادراه کرمان-بندرعباس و قرارداد مشارکت کنارگذر شرقي اصفهان امضا شده و تعداد ديگري از پروژه‌ها شامل آزادراه‌هاي جديد است که در حال تنظيم و نهايي کردن قراردادهاي آنها براي عملياتي شدن هستيم.  ميرشفيع بيان کرد:‌ خوشبختانه معطل امضاي قرارداد نمانده‌ايم و بخش‌هايي از تملک زمين و مطالعات ساخت آزادراه‌ها با هدف صرفه‌جويي در زمان انجام شده است. به گفته وي ، با تبديل تفاهمنامه‌ 30 هزار ميليارد توماني به قرارداد حدود 3000 کيلومتر آزادراه جديد در کشور ساخته مي‌شود.

 8 شهر کشور داراي فيبر نوري مي‌شود
 وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات مي‌گويد، هشت کلان شهر کشور با همکاري شرکت‌هاي داخلي و خارجي به زودي زير پوشش فيبر نوري قرار خواهد گرفت. به گزارش تجارت، «محمود واعظي» ديروز در حاشيه «دومين همايش سيستم‌هاي نوين مخابراي بي سيم» در دانشگاه صنعتي شريف و در جمع خبرنگاران، از يک اپراتور ايراني که قرار بود برخي شهرهاي کشور را به فيبرنوري مجهز کند و نتوانست، انتقاد کرد و افزود: مقرر شد اين اپراتور با همکاري يک شرکت خارجي و انعقاد قراردادي در اين باره، اقدام‌هاي لازم را براي تجهيز هشت کلان شهر به فيبر نوري آغاز کند. وي افزود: اپراتور ايراني در برآورد هزينه‌هاي کار دچار اشتباه شد و همين امر تاخير در اجراي اين پروژه را بدنبال داشت، اما هم اکنون با مذاکراتي که با يک شرکت خارجي داشتيم و 90 درصد پيشرفت داشته، قرار است پس از انعقاد قرارداد، اقدام براي آغاز فاز عملياتي پروژه آغاز شود. به گزارش ايرنا، «محمدجواد آذرجهرمي» معاون وزير و مديرعامل شرکت ارتباطات زيرساخت کشور به تازگي گفت: تا پايان دولت تدبير و اميد برنامه اتصال 170 شهر به شبکه فيبرنوري عملياتي و نهايي مي‌شود. « اتصال 170 شهر کشور به شبکه فيبرنوري با اجرايي شدن گام‌هاي مختلف طرح نور 2 در دولت يازدهم برنامه‌ريزي شده است و تا پايان اين دولت به طور قطع اجرايي مي‌شود.»