اندونزي درپي 2برابر کردن واردات گاز از ايران
درحالي که ايران توليد نفت‌خام خود را افزايش داده‌است تا سهم خود از بازار در زمان تحريم‌ها را جبران کند، اندونزي به دنبال افزايش واردات گاز از ايران است. به گزارش ايسنا، ويراتماجا پوجا، مديرکل نفت و گاز وزارت انرژي اندونزي، گفت :اندونزي قصد دارد واردات گاز مايع از ايران را افزايش دهد.وي همچنين افزود: ما تمايل داريم مقدار واردات گاز از ايران را افزايش دهيم. البته در صورت امکان با تخفيف در قيمت‌ها.گزارش‌ها از رسانه‌هاي اندونزي حاکي از آن است که دولت در جستجوي گزينه‌اي در ايران است؛ علي الخصوص از زمان ديدار وزير هماهنگ کننده اقتصادي اندونزي، دارمين ناسوتيون از ايران در ماه فوريه اين موضوع جديت بيشتري يافته است.

نمي‌توان درباره تمديد توافق اوپک نظر داد
دبير کل اوپک اعلام کرد: سطح ذخيره سازي نفت جهان به تدريج به توافق توليدکنندگان نفت براي کاهش عرضه، واکنش نشان مي‌دهد. به گزارش ايسنا، رويترز به نقل از محمد بارکيندو، دبيرکل سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد سطح ذخيره سازي نفت در خشکي و دريا، به توافق اوپک براي کاهش عرضه واکنش نشان مي‌دهد. وي در حاشيه همايش انرژي سراويک در ايالت تگزاس آمريکا گفت: در مجموع، فکر مي‌کنم تا اينجا اوضاع خوب پيش رفته است؛ سطح ذخيره‌سازي هم در دريا و هم در خشکي، تأثير پذيرفته است. دبيرکل اوپک همچنين اعلام کرد درباره تمديد توافق شش ماهه توليدکنندگان نفت براي کاهش توليد، هنوز نمي‌توان اظهار نظر کرد.

پرشدن منابع آبي در سال ۹۶
مديرعامل شرکت مديريت منابع آب ايران گفت: براساس پيش‌بيني‌هاي سازمان هواشناسي و انجمن‌هاي بين‌المللي در فروردين‌ماه و ارديبهشت‌ماه پيش‌رو شرايط خوبي را از نظر بارندگي خواهيم داشت. محمد حاج‌رسولي در گفت‌وگو با ايسنا، در خصوص آخرين وضعيت سدهاي کشور، اظهار کرد: به غير از چهار سد خوزستان، درودزن، ملاصدرا و زاينده‌رود مابقي سدهاي کشور وضعيت خوبي دارند. وي با بيان اين‌که سد خوزستان نسبت به سال قبل چهار ميليارد مترمکعب کمتر از سال گذشته ورودي آب داشته است، عنوان کرد: در سدهاي درودزن و ملاصدرا و زاينده‌رود نيز شاهد کاهش ورودي آب بوده‌ايم که‌اميدواريم در ماه‌هاي آينده اين کمبود جبران شود.





آمادگي« پرگاس» براي همکاري با شرکت‎هاي ايراني
کنسرسيوم بين‎المللي پرگاس براي همکاري با شرکت‎هاي اکتشاف و توليد ايراني و نقش آفريني به عنوان‌هاب انتقال فناوري به اين شرکت‎ها اعلام آمادگي کرد.
مسعود بشارتي، مدير دفتر کنسرسيوم پرگس در ايران در يک نشست خبري که در محل دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد، از تمايل و اعلام آمادگي اين کنسرسيوم براي همکاري با شرکت‎هاي اکتشاف و توليد ايراني خبر داد و گفت: اين کنسرسيوم متشکل از شرکت‌هايي در حوزه‌هاي مختلف است و براي سرمايه گذاري، آموزش و انتقال فناوري در صنعت نفت و گاز ايران آمادگي دارد.
کنسرسيوم بين‎المللي پرگاس، متشکل از شرکت AGR نروژ، شرکت SPEC، شرکت ملي نفت فيليپين، شرکت Byrne Looby انگلستان، شرکت First Commissioning Service انگلستان، شرکت Northstar کانادا، شرکت Influit انگلستان، شرکت Tarpon Energy کانادا، شرکت Progetti ايتاليا، شرکت انگليسي Strand Hanson، شرکت HSEC، شرکت بين المللي SGC، شرکت Canaccord Genuity کانادا، شرکت GMP Securities کانادا و دانشگاه صنعتي شريف است.
نقش اصلي شرکت AGR نروژ در اين کنسرسيوم، مهندسي و مديريت مخزن و مديريت حفاري است و اين شرکت در حفاري سازندهاي با فشار بالا به منظور کاهش ريسک، تجربه دارد.
به گفته بشارتي، اين شرکت نروژي سابقه همکاري مستمر با شرکت استات ‏اويل، آموزش کارکنان شرکت بريتيش پتروليوم، انجام بيش از هزار مطالعه مخزن و حفاري بيش از ٥٠٠ حلقه چاه را در کارنامه دارد.
وي درباره شرکت اسپک (SPEC) نيز اظهار کرد: اين شرکت از بهترين شرکت‌هاي پالايشگاه‎ساز دنياست و در زمينه ساخت تجهيزات سطح الارضي فعاليت مي‌کند. شرکت اسپک با کنسرسيوم پرگاس در زمينه ساخت و نصب تجهيزات سطح الارضي و فراورش گاز و نفت و ساخت کمپرسورها همکاري مي‌کند.
شرکت ملي نفت فيليپين يکي ديگر از شرکت‌هاي اين کنسرسيوم بين المللي است که به گفته بشارتي، با توجه به اينکه اين شرکت ساخت پالايشگاهي به ظرفيت ٤٠٠ هزار بشکه را در دستور کار دارد براي تامين نياز اين پالايشگاه به نفت ايران احتياج دارد. اين شرکت در زمينه‌هاي متعدد از جمله اکتشاف، انتقال، توسعه و مديريت منابع، سوخت‌هاي جايگزين و انرژي‌هاي نو فعاليت مي‌کند و آماده سرمايه گذاري در بخش بالادستي و ميان دستي صنعت نفت و گاز خاورميانه است. اين شرکت براي ساخت يک واحد ال‎ان‎جي نيز در ايران اعلام آمادگي کرده است.
بشارتي در ادامه، به حضور برخي شرکت‌ها در اين کنسرسيوم با هدف تامين منابع مالي اشاره کرد و افزود: شرکت انگليسي Strand Hanson، شرکت Canaccord Genuity کانادا و شرکت GMP Securities کانادا از آن جمله‌اند.
هدفگذاري براي توسعه ميادين نفت و گاز در خاورميانه
مدير دفتر ايران کنسرسيوم بين المللي پرگاس، هدف اصلي شکل‎گيري اين کنسرسيوم را ورود به فعاليت‌هاي توسعه اي ميادين نفت و گاز در خاورميانه عنوان کرد و گفت: در اين ميان با توجه به ورود ايران به دوران پسابرجام و گشايش دروازه‌هاي همکاري، اين کشور بازار هدف بسيار مناسبي براي فعاليت‌هاي پرگاس است.
وي به تفاهمنامه همکاري مشترکي که ماه نوامبر سال گذشته ميلادي بين کنسرسيوم پرگاس و شرکت ملي مناطق نفتخيز جنوب در قالب چارچوب قراردادي اين شرکت امضا شد، اشاره کرد و گفت: بر اساس اين تفاهمنامه، ميادين کرنج و شادگان را در دست مطالعه داريم.
بر اساس اين گزارش، نخستين تفاهمنامه و قرارداد محرمانگي در چارچوب قراردادي شرکت ملي مناطق نفتخيز جنوب با هدف مطالعه ٢ ميدان کرنج (مخازن آسماري، پابده و خامي) و شادگان (مخازن آسماري و بنگستان)، سوم آذر ماه‌امسال بيژن عاليپور، مديرعامل اين شرکت و نمايندگاني از کنسرسيوم پرگاس امضا شد.
بشارتي همچنين از همکاري با دانشگاه صنعتي شريف در مطالعه ميدان کوپال خبر داد و افزود: همچنين از آنجا که شرکت توسعه نفت و گاز پرشيا براي توسعه چند ميدان از جمله کوپال با شرکت ملي نفت ايران توافقنامه همکاري امضا کرده است، با اين شرکت نيز با محوريت ميدان کوپال در حال مذاکره‌ايم.
دانشگاه صنعتي شريف از جمله دانشگاه‌هايي است که با شرکت ملي نفت ايران براي مطالعه فناورانه ميادين نفتي همکاري مي‌کند و بر اساس قرارداده منعقده بين طرفين، مطالعه ميدان کوپال را در دست اقدام دارد.
وي خاطرنشان کرد: کنسرسيوم بين‎المللي پرگاس آماده است با ديگر شرکت‌هاي اکتشاف و توليد ايراني نيز همکاري و به عنوان‌هاب انتقال فناوري به اين شرکت‌ها نقش‎آفريني کند.
نگران بازگشت تحريم‎ها نيستيم
بازگشت تحريم‌ها و واکنش کنسرسيوم بين المللي پرگاس در قبال اين امر، سئوال خبرنگاران بود که بشارتي در پاسخ به آن عنوان کرد: شرک‌هاي بزرگ نفتي دنيا تابع شرايط سياسي هستند، اما اين کنسرسيوم رويکرد سياسي ندارد و از اين رو نگران بازگشت تحريم‎ها نيستيم.
وي با بيان اين که برخي شرکت‌هاي زيرمجموعه اين کنسرسيوم در دوران تحريم با ايران همکاري مي‌کردند، ادامه داد: اگر تحريم‎ها برگردند، ما استراتژي‌ها و شرايط خود را براي انطباق با بازار هدفمان يعني ايران تغيير مي‌دهيم؛ اين انعطاف‎پذيري از شاخص‌هاي کاري پرگاس است.
اجراي طرح افزايش ضريب بازيافت ميدان کوپال با مشارکت نروژي‌ها
نايجن بولت مدير منطقه اي دفتر انگليس شرکت AGR نروژ نيز در نشست خبري در تهران با اشاره به‌امادگي اين شرکت نروژي براي آغاز همکاري‌ها در صنعت نفت ايران در قالب کنسرسيوم بين‌المللي پرگاس گفت: شرکت AGR يکي از شرکتهاي همکار شرکت استات اويل نروژ در اروپا بوده که به طور تخصصي در زمينه تدوين طرح جامع توسعه ميادين نفت و گاز، مطالعات مخزن و افزايش ضريب بازيافت در اروپا و درياي شمال فعاليت‌هاي تخصصي انجام داده است. اين مقام شرکت نروژي با تاکيد بر اينکه شرکت AGR همواره به صورت شرکت ثالث تجربه حضور در طرح توسعه و افزايش ضريب بازيافت ميادين نفتي را داشته است اظهار داشت: در حال حاضر، مطالعات طرح افزايش ضريب بازيافت از ميدان نفتي کوپال در مناطق نفت خيز جنوب ايران آغاز شده و به دنبال تدوين سناريوهايي براي افزايش ضريب بازيافت اين ميدان قديمي‌نفت ايران هستيم.
کالين رولين، مدير عامل کنسرسيوم بين‌المللي پرگاس در نشست خبري در تهران درباره احتمال بازگشت تحريم‌هاي نفتي ايران و ادامه فعاليت اين کنسرسيوم بين‌المللي در صنعت نفت کشور گفت: در شرايط فعلي فضا براي همکاري با صنعت نفت ايران مثبت بوده و با وجود تهديدهايي که توسط رئيس جمهور آمريکا وجود داشته، هرچند برخي از شرکتهاي آمريکايي براي حضور در مناقصات نفتي ايران عقب نشيني کردند اما فضا براي سرمايه گذاري کنسرسيوم بين‌المللي پرگاس فراهم است.
رولين با تاکيد بر اينکه در ترکيب کنسرسيوم بين‌المللي پرگاس، چندين شرکت اروپايي از کشور نروژ، انگليس و شرکت‌هاي آسيايي و آمريکاي شمالي حضور دارند تاکيد کرد: پيش از لغو تحريم‌ها، کنسرسيوم بين‌المللي پرگاس در ايران به صورت غيرمستقيم، فعاليت‌هاي نفتي داشته و از اين قدرت برخوردار بوده که براساس تغييرات شرايط سياسي، فعاليت‌هاي خود را هم در صنعت نفت ايران دستخوش تغييراتي کند.
مديرعامل کنسرسيوم پرگاس در پاسخ به اين سوال که پرسيد شما تابع سياست‌هاي اتحاديه اروپا هستند و يا از وزارت خزانه‌داري آمريکا نيز تبعيت مي‌کنيد زيرا در مجموعه شما نهادهاي تامين کننده مالي کانادايي و انگليسي نيز حضور دارند و اين نگراني وجود دارد که با اعمال تحريم‌هاي آمريکا مشکلات مالي ايجاد شود، گفت: ما کاملا تابع سياست‌هاي اتحاديه اروپا هستيم و به هيچ عنوان از سياست‌هاي آمريکا تبعيت نمي‌کنيم؛ بنابراين اگر همانطور که گفتم اگر تحريم‌هايي نيز از سوي اتحاديه اروپا عليه ايران وضع شود مي‌توانيم از نهادهاي مالي که در آسيا وجود دارد براي تامين مالي پروژه‌هايمان در ايران کمک بگيريم به همين نگران بازگشت تحريم‌ها نيستيم.
وي تصريح کرد: به همين دليل ما مانند شرکت‌هاي مطرح نفتي مانند توتال و شل که کاملا سياست را در فعاليت‌هايشان دخيل کرده‌اند کار نمي‌کنيم و براي ما منفعتي که دو طرف مي‌برند مهم است.

وزير نيروگفت: با کمک تجربه‌هاي قبلي و تدوين نظام‌نامه سيلاب توانستيم سيلاب‌هاي شديد امسال را با کمترين خسارت پشت سر بگذاريم.
به نقل از ايسنا، حميد چيت‌چيان در آئين برگزاري سومين همايش سالانه مديريت بحران و پدافند غيرعامل صنعت آب و برق با رويکرد مهندسي تمهيدات نوين (سايبري و زيستي) با بيان اينکه از پيش‌بيني تدابير در ارتباط با هريک از انواع تهديد، اظهار کرد: پس از حادثه سيلاب دز که اوايل امسال روي داد، در نخستين جلسه شوراي عالي آب از مديران خوزستان دعوت شد تا ضمن بررسي نقاط ضعف و قوت در مقابله با سيلاب، نظام‌نامه مديريت سيلاب نيز تهيه و به تمام شرکت‌هاي زير مجموعه ابلاغ شود. وي با بيان اينکه اين امر سبب شد تا با آمادگي بيشتر بتوانيم سيلاب بهمن ماه را مديريت کرده و بيشترين بهره‌برداري را از آن انجام دهيم، ادامه داد: اگر سيلاب دز به‌خوبي مديريت نمي‌شد، فاجعه جبران ناپذيري براي شهرهاي اطراف و استان خوزستان ايجاد مي‌کرد.
وي با اشاره به اينکه حادثه خوزستان درس بزرگي براي مديريت بحران در بخش صنعت آب و برق کشور بود، گفت: با بررسي حوادث و وقايع سال‌هاي گذشته لازم است با هوشمندي در اين جهت حرکت کنيم و به جاي مديريت بحران‌ها بعد از وقوع، بهتر است از وقوع حادثه پيشگيري کنيم.
چيت‌چيان تصريح کرد: ممکن است نتوان به صورت ۱۰۰ درصد از وقوع يک حادثه به ويژه حوادث طبيعي جلوگيري کرد، ولي آمادگي در مقابل حادثه اي که قرار است اتفاق بيفتد مي‌تواند بسيار کمک کند تا مديريت بحران به صورت صحيح انجام شود.
وزير نيرو سپس با اشاره به حادثه ريزگردها در هفته‌هاي گذشته در خوزستان گفت: گرد و غباري که از کشورهاي همسايه وارد خوزستان شد سبب شد تا برق منطقه و در پي آن آب منطقه نيز دچار مشکل شود و با قطع برق تمام فعاليت‌هاي اجتماعي، اقتصادي، بانک‌ها، عبور و مرور و غيره دچار مشکل شد؛ اين نشان از حساسيتي دارد که از اين پس نه تنها به شعار آب مايه حيات بلکه برق جريان حيات نيز پايبند باشيم.
وي با بيان اين مطلب که در هيچ کدام از استانداردهاي صنعت برق جهان شرايطي که بر اثر گرد و غبار براي شبکه برق خوزستان ايجاد شد تعريف نشده بود، افزود: کشور ما همواره با تهديدهاي مختلفي مواجه بوده ولي همکاري مردم و متخصصان داخلي همواره در مبارزه با اين گونه شرايط ما را ياري کرده است.
چيت چيان با اشاره به حساسيت صنعت آب و برق و اينکه در حوادث و جنگ‌ها همواره آب و برق اولين اهداف دشمن است، افزود: بايد نهايت تلاش خود را از فناوري اطلاعات به‌روز شده و ICT داشته باشيم و با ايزوله کردن آن نگذاريم تا دشمن در اطلاعات ما نفوذ کند.
حميد چيت چيان با تقدير از شرکت‌هايي که در حادثه برف گيلان و سيلاب خوزستان به ياري همکاران خود از ساير استان‌ها شتافتند، افزود: فقط در اهواز ۱۲۰۰ نفر از شرکت‌هاي استان‌هاي همجوار بجز نيروهاي بومي‌در حال انجام وظيفه هستند تا دوباره مشکلي براي برق اين استان ايجاد نشود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود توجه به اهميت پيش‌بيني‌هاي هواشناسي را بسيار حائز اهميت دانست و افزود: هر عاملي مي‌تواند باعث بروز بحران در سازمان‌ها شود و ما وظيفه داريم تا به هر شکل ممکن از بروز موانع جلوگيري کنيم.
وي ادامه داد: براي احصاي تهديدهاي جديد از بحران‌هاي مختلف بايستي جدي تر اقدام کنيم و از مراکز تحقيقاتي و پژوهشي در پيش بيني تهديدات کمک بگيريم.
پيشنهاد وزارت نيرو به دولت براي توسعه استفاده از برق
همچنين حميد چيت‌چيان با حضور در گردهمايي مديران ارشد صنعت برق در اتاق بازرگاني و صنعت و معدن ايران براي بررسي سند چشم‌انداز کسب و کار اين صنعت، با بيان اين که برقي کردن سيستم حمل و نقل و تجهيزات گرمايش خانگي باعث کاهش آلودگي و سامان اقتصاد برق مي‌شود، اظهارکرد: صنعت برق به‌رغم تمام مشکلاتي که پيش روي آن است آينده خوبي خواهد داشت.
وي با بيان اين که تمام بخش‌هاي اقتصاد به نوعي نيازمند برق هستند و اين امر هر روز نيز در حال گسترش است، ادامه داد: پيش از اين حتي آب اين مقدار به برق وابسته نبود اما امروز حوادث خوزستان، گيلان و شيراز نشان داد که با قطع برق، حتي آب نيز با مشکل مواجه خواهد شد و اين نشان از گسترش دامنه تاثيرگذاري برق است.
وزير نيرو ادامه داد: وزارت نيرو در حال حاضر دو برنامه را به دولت پيشنهاد داده که باعث افزايش بار مسئوليت وزارت نيرو مي‌شود. وي با بيان اين که يکي از اين برنامه‌ها، پيشنهاد برقي يا هيبريدي کردن ناوگان حمل و نقل عمومي‌و شخصي است، تاکيد کرد: در حال حاضر بيش از ۶۰ درصد آلودگي شهرهاي کشور ناشي از خودروهاي بنزيني و گازوئيل سوز است؛ بنابراين برقي کردن خودروها به معناي برون‌رفت از آلودگي ۶۰ درصدي کلان‌شهرهاي کشور است.
وي پيشنهاد ديگر به دولت را برقي کردن لوازم گرمايشي و پخت و پز خانگي عنوان کرد و افزود: بر اساس پيش‌بيني‌ها ترکيدگي لوله‌هاي گاز در سطح شهري مثل تهران به علت وقوع زلزله به مراتب ويرانگرتر از خود زلزله است؛ بنابراين برقي کردن وسايل گرمايشي و پخت و پز مي‌تواند به معناي کاهش آسيب‌هاي انساني باشد.
*۱/۴ ميليارد مترمکعب از بارش‌هاي امسال را ذخيره کرديم
چيت‌چيان در گفتگو با ايلنا در پاسخ به اين سوال که بارندگي‌هاي امسال تا چه حد توانسته تنش‌هاي آبي را جبران کند، گفت: به برکت بارش‌هاي اخيري که صورت گرفت الان مي‌توانيم بگوييم که ميزان بارش ما از سال گذشته يک درصد جلوتر است و بيش از ۵۲ درصد از کل ظرفيت‌هاي درياچه‌هاي سدها را آب گرفته و اين ذخيره قابل قبولي است و اميدواريم در روزهاي آينده هم شاهد بارش‌هاي بيشتري باشيم که وضعيت ما بهتر شود. او در پاسخ به اين سوال که آيا آسيب‌هايي که برخي از سدها در اثر بارندگي داشتند به دليل نقص در سدسازي بوده است، گفت: مطلقا چنين چيزي صحت ندارد. سدهاي ما تاکنون به بهترين نحو عمل کردند و از کل بارش ۱/۸ ميليارد متر مکعبي توانستيم ۱/۴ ميليارد مترمکعب در سدهايمان ذخيره کنيم که اين ميزان به مرور در اختيار مردم قرار مي‌گيرد.
وزير نيرو تاکيد کرد: هيچ کدام از سدهاي ما هيچ مشکل فني نداشته تنها يک مورد در جهرم بود که آن هم سد نبود و از حوضچه‌هايي بود که براي تزريق مصنوعي آب به زمين بود و اصولا طراحي اين حوضچه‌ها به گونه‌اي است که نمي‌توانند در برابر سيل‌هاي بزرگ مقاومت کنند و در طراحي آن‌ها ديده شده که مي‌توانند سيل‌هاي ۲۰ يا ۲۵ ساله را جواب دهند.
او افزود: اين در حالي است که بارشي که ما در منطقه جهرم و رودخانه موند داشتيم بارش هزار ساله بود و طبيعي بود که اين حوضچه بشکند. گاهي حتي قبل از وقوع سيلاب به صورت دستي اين حوضچه‌ها را تخريب مي‌کنند.
چيت‌چيان در پاسخ به اين سوال که آيا برآورد خسارتي از سيلاب اخير جهرم شده است، گفت: برآورد خسارت، کار وزارت کشور است که گويا اين کار هم در وزارت کشور در حال انجام است.

در يک قرارداد مهم، يک تانکر برد بلند براي حمل يک محموله ۵۵ هزار تني نفتاي ايران به ژاپن براي ماه آينده ميلادي اجاره شده است.
به گزارش تسنيم به نقل از پايگاه خبري پلاتس، دلالان، مالکان و اجاره کنندگان تانکرهاي سوخت گفتند، در يک قرارداد مهم، يک تانکر برد بلند براي حمل يک محموله 55 هزار تني نفتاي ايران به ژاپن براي ماه آينده ميلادي اجاره شده است. اين تانکر ساخت سال 2009 که با پرچم باهاماس تردد مي‌کند، قرار است طي دو هفته آينده در يکي از بنادر ايران اين محموله را براي تحويل به شرکت ميتسوئي ژاپن بارگيري نمايد.
مقامات شرکت ميتسوئي در اين باره اظهار نظري نکرده‌اند، اما منابع کشتيراني در اين باره گفتند، اين احتمال وجود دارد که اين محموله به ديگر بنادر شمال آسيا نيز برود.
اين قرارداد از اين جهت اهميت دارد که در صورت اجرايي شدن يکي از اولين تانکرهايي خواهد بود که پس از لغو تحريم‌ها، نفتاي ايران را به يکي از سواحل ژاپن انتقال مي‌دهد.
به گفته منابع آگاه، هرچند چند محموله نفتاي ايران از اکتبر سال گذشته به اين طرف به ژاپن ارسال شده‌اند، اما اين محموله‌ها عمدتا توسط تانکرهاي برد متوسطي حمل شده‌اند که ظرفيت آنها کمتر از 40 هزار تن بوده است. تانکر ال آي 1 اس مي‌تواند 55 هزار تن سوخت به بنادر ژاپن حمل نمايد.
از آنجايي که بخش عمده اي از تحريم‌هاي مالي دولت آمريکا عليه ايران همچنان پابرجاست، شرکت‌هاي کشتيراني که داراي ارتباطات مستقيمي‌با بازارهاي مالي و سهام آمريکا هستند، از پهلوگيري در بنادر ايران خودداري مي‌کنند.
شرکت‌هاي ديگري نظير شرکت‌هاي مستقر در اروپا، که در بنادر ايران محموله بارگيري يا خالي مي‌کنند، رقم بيشتري از طرف‌هاي ايراني دريافت مي‌کنند.
مدير يک شرکت سنگاپوري کشتيراني در اين باره گفت: «نرخ حمل محموله براي محموله‌هاي ايراني بالاتر است، اما اين رقم مي‌تواند بستگي به تعداد کشتي‌هايي که در يک زمان خاص امادگي حمل بار را دارند متفاوت باشد.»

اولين توليد بنزين از پالايشگاه خليج‌فارس
وزير نفت از اولين توليد بنزين از پالايشگاه خليج فارس تا پايان سال جاري خبر داد و خواستار ايجاد شهرک پتروشيمي‌در گيلان شد. به نقل از ايسنا، بيژن نامدار زنگنه در جلسه اقتصاد مقاومتي که در سالن الغدير استانداري گيلان برگزار شد، گفت: بايد دلايل عدم توسعه استان را با توجه به ظرفيت هاي غني که دارد از خود سوال کرد. زنگنه تاکيد کرد: توليد ناخالص استان گيلان از کل توليد ناخالص کشور بيشتر است اما سهم درآمد سرانه استان از متوسط ايران کمتر است. وزير نفت با اشاره به جايگاه ارزشمند کشاورزي در استان گيلان، گفت: کشاورزي مقوله اي است که بايد بصورت جدي مورد توجه قرار گيرد و بدان بها داده شود اما با توجه به ظرفيتي که استان هاي گيلان و مازندران دارند، توسعه در اين استان‌ها به‌اندازه مطلوب ايجاد نشده است.
وي با بيان اينکه استان گيلان مشکل آب ندارد و وضعيت مناسب از نظر منابع آبي رونق را به ارمغان مي آورد، افزود: استان هاي گيلان و مازندران آنطور که اتظار مي رفت از اين ظرفيت استفاده نکرده اند. زنگنه با تاکيد بر اينکه بايد فکري براي دورنماي آتي و درآمد استان کرد، ادامه داد: بايد راهکارهايي براي افزايش درآمد استان با تيه بر اقتصاد مقاومتي انديشيده شود، اقتصاد مقاومتي اقتصاد رياضت نيست بلکه افزايش درآمد مردم با تکيه بر درون‌زايي و برون‌گرايي است. وزير نفت صنايع بزرگ را موتور محرکه استان برشمرد و عنوان کرد: بايد در کنار کشاورزي از گردشگري و صنعت در استان نيز حمايت کنيم. شهرک پتروشيمي‌در گيلان ايجاد شود وي توسعه صنايع پتروشيمي‌را براي استان گيلان مفيد و مناسب دانست و يادآور شد: صنايع پتروشيمي‌از صنايعي است که نيازمند آب فراوان است به همين دليل بيشتر اين صنايع در جنوب کشور راه اندازي شده است در حاليکه گيلان و مازندران هم به آب دسترسي دارند و مي‌توان اين صنعت را در برخي از نقاط با اتخاذ تدابير کارشناسانه راه اندازي کرد . زنگنه با بيان اينکه وزارت نفت براي تامين خوراک يک واحد پتروشيمي‌يک ميليارد دلاري آمادگي دارد، خواستار ايجاد شهرک شيمي‌در گيلان شد و گفت: ايجاد واحدهاي پتروشيمي‌در گيلان چهره استان را تغيير داده و زنجيره اشتغال ايجاد مي کند، دولت نيز حمايت لازم را از سرمايه گذار پتروشيمي‌خواهد داشت. وي با بيان اينکه درحال حاضر ۹۰ درصد کل جمعيت ايران اسلامي‌تحت پوشش گاز قرار دارند، گفت: استان گيلان توانسته از اين منظر پيشي بگيرد و اين رقم در گيلان ۹۵ درصد است.

وزير انرژي روسيه: قصد پيوستن به اوپک نداريم
شبکه خبري سي ان بي سي آمريکا به نقل از «الکساندر نواک» وزير انرژي روسيه اعلام کرد: توافق کاهش توليد با اوپک منجر به ثبات قيمت‌هاي نفت و کاهش نوسانات بازار شده است، اما روسيه قصد پيوستن به اين سازمان ندارد. به نقل از شبکه خبري ياد شده، نواک در کنفرانس سراويک افزود: قيمت‌هاي نفت در يک سطح مشخص هستند و ما احساس ثبات مي‌کنيم. به گفته نواک، يکي از عواملي که سبب مي‌شود توليدکنندگان نفت جهان با هم همکاري و توافق کاهش توليد را حمايت کنند، کاهش سرمايه گذاري براي پروژه‌هاي نفتي آينده است.  وزير انرژي روسيه اظهار کرد: وقتي قيمت‌هاي نفت سقوط کرد، صنعت براي آينده سرمايه گذاري نکرد و ظرف سه سال به‌اندازه 500 ميليارد دلار کوچک شد.  «محمد سنوسي بارکيندو» دبيرکل اوپک ديروزگفت: براي پاسخ به اين سوال که آيا اوپک و غيراوپک در ماه مه (ارديبهشت-خرداد) توافق کاهش توليد را تمديد خواهند کرد، هنوز زود است اما چگونگي اجراي اين توافق تاکنون بسيار خوب بوده است.  کنفرانس انرژي «سراويک» با حمايت مالي موسسه انرژي «آي اچ اس مارکيت» آمريکا از دوشنبه به مدت پنج روز در هيوستون تگزاس با حضور همه توليدکنندگان اصلي نفت خام، عربستان سعودي،عراق و ديگر توليدکنندگان نفت خليج فارس، روسيه، برزيل، مکزيک و شرکت‌هاي بزرگ نفتي جهان و نيز شرکت‌هاي حفاري آمريکا برگزار مي‌شود.

کمبود نفت تا ۳سال ديگر و افزايش شديد قيمت
آژانس بين المللي انرژي پيش بيني کرد به احتمال زياد از سال 2020 شاهد کمبود عرضه نسبت به تقاضا در بازار جهاني انرژي و افزايش شديد قيمت نفت خواهيم بود. به گزارش فارس به نقل از رويترز، آژانس بين المللي انرژي در گزارش چشم انداز 5 ساله خود پيش بيني کرد به احتمال زياد شاهد افزايش شديد قيمت نفت در بازار جهاني از سال 2020 به بعد خواهيم بود.
در اين گزارش آمده است کاهش شديد سرمايه گذاري‌هاي نفتي در سال‌هاي گذشته باعث شده است که مازاد ظرفيت توليد نفت در جهان به کمترين ميزان در 14 سال گذشته رسيده و در نتيجه شاهد افزايش شديد در سال‌هاي آينده خواهيم بود.
آژانس بين المللي انرژي در گزارش 5 سال آينده خود با مبدا سال 2017 آورده است که سرمايه گذاران انتظار ندارند به زودي شاهد افزايش شديد قيمت با کاهش شديد سرمايه گذاري در پروژه‌هاي نفتي در سال‌هاي 2015 و 2016، خواهند بود.
در صورتي که اقدام مناسبي در راستاي جبران اين کاهش سرمايه گذاري صورت نگيرد، شاهد کمبود عرضه در سال‌هاي 2020 به بعد خواهيم بود و همين امر افزايش شديد قيمت نفت را در پي خواهد داشت. در گزارش اين آژانس آمده است بيشترين افزايش عرضه را از سوي نفت شيل آمريکا شاهد خواهيم بود چرا که در صورتي که حتي قيمت‌ها در سطح کنوني حدود 60 دلار در هر بشکه باقي بمانند پيش بيني مي‌شود توليد نفت شيل يا سبک آمريکا تا سال 2022 حدود 1.4 ميليون بشکه در روز افزايش خواهد يافت. آژانس بين المللي انرژي در گزارش خود آورده است که نسبت به ديگر کشورها، آمريکا با سرعت بيشتري به افزايش قيمت نفت واکنش نشان خواهد داد و پيش بيني مي‌شود در صورتي که قيمت نفت در بازار جهاني به حدود 80 دلار در هر بشکه افزايش يابد توليد نفت آمريکا 3 ميليون بشکه در روز افزايش يابد. آژانس بين المللي انرژي پيش بيني کرده است در صورت عدم افزايش قيمت نفت و ماندن قيمت‌ها در محدوده 50 دلار در هر بشکه از ابتداي دهه آينده شاهد کاهش توليد نفت شيل در آمريکا خواهيم بود.