نگرانی بی اساس دلواپسان از ترامپ؛
وزارت خزانه داري آمريکا اعلام کرده است که دولت ترامپ به اعطاي مجوز به بوئينگ ادامه خواهد داد، بنابراين اين شرکت مي‌تواند قراردادهايش با ايران را دنبال کند.
به گزارش پايگاه خبري واشنگتن فيري بيکن، قانوگذاران و اعضاي قديمي‌کنگره مي‌گويند که دولت ترامپ به شدت از سوي جمهوري خواهان براي ادامه سياست‌هاي اوباما در خصوص تامين برخي نيازهاي ايران، شامل فروش هواپيما مورد انتقاد قرار دارد. وزارت خزانه‌داري دولت ترامپ به واشنگتن فيري بيکن اعلام کرد که به اعطاي مجوز به شرکت‌هايي همچون بوئينگ ادامه مي‌دهد، بنابراين آنها مي‌توانند قراردادهاي چندين ميليون دلاري خود را با ايران پيگيري کنند. ايران در ماه فوريه اعلام کرد، يک شرکت خارجي براي تامين مالي خريد دست کم 77 هواپيماي جديد از شرکت‌هاي بوئينگ و ايرباس پيدا کرده است.
يک مقام وزارت خزانه‌داري آمريکا گفت: که اين وزارتخانه نام شرکت را اعلام نخواهد کرد اما مجوز فروش همانند هر قرارداد ديگر صادر خواهد شد تا فروش هواپيما قانوني باشد.
انتشار اين خبر واکنش‌هايي را در کنگره‌امريکا در پي داشته است چراکه برخي قانونگذاران جمهوري خواه مدت‌هاست تلاش مي‌کنند تا مانع از فروش هر هواپيماي تجاري به ايران شوند.
پيتر روسکام عضو جمهوري خواه کنگره گفت که وزارت خزانه‌داري تحت هيچ شرايطي نبايد چنين مجوزي ارائه دهد، بلکه بايد يک مهلت قانوني براي تمام مجوزهايي‌که به شرکت‌ها امکان تجارت با ايران اير را مي‌دهند تعيين کند، مگر اينکه اين شرکت هواپيمايي ثابت کند در فعاليت‌هاي غيرقانوني مشارکت ندارد.
قانونگذاران آمريکايي تلاش مي‌کنند، تا با متهم کردن ايران به حمايت از تروريسم مانع از اجراي قرارداد شرکت‌هاي هواپيماسازي با ايران شوند.  افشاي اين اطلاعات که زمينه را براي فروش هواپيما به ايران هموار مي‌سازد، موجب خشم اعضاي کنگره‌امريکا شده است.
چند منبع اگاه گفتند، قانونگذاران جمهوري خواه از اينکه ترامپ به رغم وعده و وعيدهاي داده شده نتوانسته سياست سختگيرانه اي در قبال ايران اتخاذ کند سرخورده شده‌اند.
آنها مدعي‌اند که اين هواپيماها مي‌تواند براي کاربردهاي ديگري مورد استفاده قرار گيرد.
اين در حالي است که ايران همواره اين ادعاها را بي‌اساس و خصمانه خوانده و تاکيد مي‌کند که غرب تلاش دارد تا با طرح اين ادعاها تنها به اهداف خود براي تحت فشار قرار دادن ايران دست يابد.
 16 ميليارد و 600 ميليون دلار ؛ ارزش قرارداد منعقد شده بين ايران اير و بوئينگ
ارزش قرارداد منعقد شده بين ايران اير و بوئينگ رقم 16 ميليارد و 600 ميليون دلار است که از اين نظر در تجارت بين ايران و آمريکا يک قرارداد تاريخي به حساب مي‌آيد ترکيب هواپيماهايي که بوئينگ براي ايران مي‌سازد به اين صورت است که 50 فروند آن مدل 737 و 30 فروند آن مدل 777 خواهد بود. نحوه تحويل اين هواپيماها نيز به اين صورت خواهد بود که تا سال 2020 تعداد 15 فروند هواپيماي بوئينگ مدل 300-777 تحويل مي‌شود و مابقي هواپيماها در دوره زماني سال‌هاي 2021 تا 2028 تحويل داده خواهد شد.  بر اين اساس، نخستين فروند از هواپيماهاي بوئينگ در سال ۲۰۱۸ به ايران تحويل داده مي‌شود. تعداد صندلي‌هايي که در پي اين قرار داد به ناوگان هوايي ايران اضافه مي‌شود 50 هزار صندلي است که اين تعداد بيش از دو برابر صندلي‌هاي فعال کنوني در حمل و نقل هوايي کشور است.
جزئيات هواپيماهاي خريداري شده
پيش از اين فرهاد پرورش مديرعامل ايران اير در خصوص جزئيات اين قرار داد گفته است: جزئيات هواپيماهاي خريداري شده از سوي ايران‌ نيز گفت: طبق اين سند ايران خريد ۵۰ فروند هواپيماي بوئينگ ۷۳۷ را در دستور کار خود قرار داد. اين هواپيماها از جديدترين مدل‌هاي توليد شده بوئينگ به‌حساب مي‌آيد که تحويل آنها از سال ۲۰۲۱ به بعد به ايران آغاز مي‌شود.
وي ادامه داده است: در کنار آن ايران‌اير ۳۰ فروند هواپيماي بوئينگ ۷۷۷ را خريداري کرده است که ۱۵ فروند آن از خانواده ۳۰۰ ER بوده و نخستين فروند آن از آوريل ۲۰۱۸ (ارديبهشت‌ماه ۱۳۹۷) به ايران تحويل داده خواهد شد.
وي درباره زمان‌بندي اجراي اين توافق در مرحله‌ اول نيز گفته: در سال ۲۰۱۸، 6 فروند و در سال ۲۰۱۹ نيز 6 فروند هواپيماي ۷۷۷ به ايران تحويل داده مي‌شود. در سال ۲۰۲۰ نيز سه فروند از اين هواپيما به ايران تحويل مي‌شود.  وي درباره مبلغ قرارداد منعقد شده ميان ايران‌اير و بوئينگ، اظهار کرده است: اين قرارداد براساس آنچه در کاتالوگ قيد شده ۱۶ ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار است که البته اين رقم نسبت به آنچه در نهايت بسته مي‌شود تفاوت جدي دارد و مي‌توان گفت قيمت نهايي قرارداد دو طرف ۵۰ درصد از اين قيمت پايين‌تر خواهد بود.
وي درباره جزئيات مجوزهاي ارائه شده از سوي وزارت خزانه‌داري آمريکا براي فروش هواپيما به ايران نيز، عنوان کرده: مجوز صادر شده از سوي اوفک تمام ۸۰ فروند هواپيماي خريداري شده از سوي ايران را در بر مي‌گيرد، اما به دليل آنکه نه ساخت و تحويل آنها تا سال ۲۰۲۰ براي بوئينگ فراهم است و نه ما مي‌توانيم در اين مدت تمام اين هواپيماها را دريافت کنيم، از سال ۲۰۲۰ بايد بار ديگر مذاکرات ادامه يابد، زيرا مجوز فعلي اوفک تا اين سال اعتبار دارد. در سال ۲۰۲۰ دو طرف با توجه به شرايط دريافت مجوز از اوفک و تامين مالي هواپيما براي ايران نسبت به اجراي گام دوم اين سند اقدامات لازم را آغاز خواهند کرد.
به گفته مدير عامل شرکت هواپيمايي ايران‌اير، يکي ازبندهاي برجام فروش هواپيماهاي غيرنظامي‌به ايران بود که مجوز آن نيز بايد از سوي اوفک صادر مي‌شد و ما اين بند را فرصتي مناسب براي ادامه گفت‌وگوها دانستيم.
**حمايت کامل دولت آمريکا
همچنين، مانتي فريزر، معاون مديرعامل بوئينگ با حمايت کامل دولت آمريکا انجام شده است، گفته: خوشحاليم که بوئينگ ۸۰ فروند از بهترين هواپيماهاي خود را به ارزش ۱۶ ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار تقديم ايران مي‌کند. خوشحاليم که با اين توافق‌نامه اعلام مي‌کنيم که روابطمان را با ايران‌اير از سر مي‌گيريم و خوشحاليم که بهترين هواپيماهاي دنيا را به ايران عرضه مي‌کنيم.
مانتي فريزر تاکيد کرده: سندي که‌امروز به‌امضا بوئينگ و ايران‌اير رسيد در قالب موافقت‌نامه و تاييداتي است که شرکت هواپيماسازي بوئينگ از دولت آمريکا اخذ کرده است.
قرارداد بوئينگ براي اقتصاد آمريکا نيز يک فرصت مطلوب است. ساختار اقتصاد آمريکا به گونه‌اي است که شرکت‌هاي بزرگ سعي مي‌کنند از ظرفيت‌هاي سياسي در جهت بازارسازي خود استفاده کنند.
برآوردها حاکي از اين است که با عملياتي شدن قرارداد بوئينگ حداقل 100هزار شغل براي صنعت هوا و فضاي آمريکا ايجاد خواهد شد که اين موضوع همراستا با وعده‌هاي انتخاباتي دونالد ترامپ است.  بنابراين با توجه به منفعت اقتصادي اين قرارداد، به نظر مي‌رسد معادلات سياسي آن را تحت‌تاثير قرار ندهد.

رئيس کارگروه ترانزيت شرکت راه آهن از کاهش ٥٠ درصدي تعرفه‌ها در اجلاس سه جانبه راه آهن ايران، روسيه و آذربايجان براي فعال سازي کريدور شمال-جنوب خبر داد.
به گزارش تجارت به نقل از سفارت ايران در مسکو، نمايندگان راه آهن‌هاي سه کشور ايران، روسيه و آذربايجان در خصوص سازماندهي حمل بار در چارچوب کريدور حمل و نقل بين المللي شمال- جنوب از طريق قلمرو آذربايجان و همچنين توسعه پتانسيل ترانزيتي ترمينال مرزي آستاراي ايران به بحث و گفتگو نشستند. محور اصلي مذاکرات سه جانبه تعين نرخ تعرفه ترجيحي براي سال ۲۰۱۷ و تعيين زمان سير بار در اين مسير بود. نمايندگان سه کشور در خصوص فعال سازي اين مسير براي حمل بار کشورهاي روسيه، آذربايجان، بلاروس، لتوني، استوني و فنلاند به طرف خليج فارس و هند و بالعکس بحث و تبادل نظر کرده و در خصوص تعرفه‌هاي آن به توافق نظر رسيدند. حسين عاشوري، رئيس کارگروه ترانزيت شرکت راه‌آهن در اين زمينه اظهار داشت: پس از ۱۴ سال کشورهاي ايران، روسيه و هند بر سر راه‌اندازي اين کريدور توافق کردند و در سال ۲۰۱۶ با همکاري راه آهن‌هاي آذربايجان و روسيه اولين قطار باري آزمايشي را در مسير بمبئي هند- بندرعباس-آستارا- مسکو راه‌اندازي کرديم. وي بيان کرد:در چارچوب گفتگوهاي سه جانبه توافق شد با کاهش ۵۰ درصدي نرخ‌هاي تعرفه براي سال ۲۰۱۷ اين مسير به صورت عملياتي فعال شود و اميدواريم که با پيوستن کشورهاي نامبرده به اين کريدور شاهد فعال سازي جدي اين مسير باشيم. عاشوري به ديگر اقدامات انجام شده در اين زمينه اشاره کرد و گفت: روسيه علاوه بر مساعدت در کاهش تعرفه‌ها پيشنهاد داد در نمايشگاه حمل و نقل و لجستيک روسيه  بسته پيشنهادي اين کريدور به تمامي‌مشتريان معرفي و عرضه شود.
مديرکل بنادر هرمزگان گفت: ۶۰ فروند شناور مسافري باظرفيت ۶ هزار و ۹۵۱صندلي و ۵۸ فروند شناور لندينگ کرافت با ظرفيت ۲ هزار و ۴۸۰ دستگاه‌اماده انتقال مسافران و خودروهاي آنها درايام نوروز است.
به گزارش تجارت، اله مراد عفيفي پور افزود : طرح ساماندهي سفرهاي دريايي نوروز ۹۶ از ۲۵ اسفند آغاز و تا ۱۵ فروردين ادامه مي‌يابد.
 وي گفت: اين طرح در پنج حوزه‌ايمني شناور، ايمني سفر، ايمني بندر، شرايط اضطرار و اطلاع‌رساني عملياتي مي‌شود.
عفيفي پور، لايروبي بنادر ملکي، بازرسي شناورها و آموزش خدمه آن‌ها را از جمله اقدامات انجام شده در راستاي اجراي اين طرح دانست.
مديرکل بنادر و دريانوردي استان هرمزگان با اعلام اينکه تاکنون ۶۰ فروند شناور مسافري با ظرفيت ۶ هزار و ۹۵۱ صندلي براي طرح نوروزي آماده شده است، افزود: همچنين ۵۸ فروند شناور لندينگ کرافت با ظرفيت ۲ هزار و ۴۸۰ دستگاه‌اماده انتقال خودروهاي مسافران دريايي است.
اين مقام مسئول بااشاره به فعاليت شبانه‌روزي بنادر پهل، لافت و چارک، گفت: در بنادر حقاني، ذاکري و هرمز هم آمادگي ترابري مسافران تا ساعت ۱۲ شب وجود دارد و هر زمان مسافر در بنادر حضور داشته باشند، ناوگان مسافري فعال خواهند بود.
عفيفي پور ضمن تأکيد بر اينکه سازمان بنادر متولي و مسئول قيمت‌گذاري بليت شناورها نيست، بيان کرد: مذاکراتي با تعاوني‌ها صورت گرفته تا بليت شناورها هيچ‌گونه افزايش قيمتي در نوروز ۹۶ نداشته باشند البته در کلاس‌بندي شناورها تفاوت قيمت
وجود دارد.

همزمان با روز زن در ۲۹ اسفندماه سال جاري اولين سري از سيم‌کارت‌هاي اپراتورهاي مجازي وارد بازار خواهد شد.
به گزارش ايسنا، اپراتورهاي مجازي موبايل MVNO از چندي پيش مجوز فعاليت گرفته و ملزم به عقد قرارداد با برخي از اپراتورهاي موبايل شدند تا بدين ترتيب بتوانند به ارائه خدمات جديد به مشترکان خود بپردازند. بر اين اساس يکي از‌هاMVNO که موفق به عقد قرارداد با اپراتورهاي موبايل و دريافت مجوزهاي لازم شد، شرکت کيش سل پارس بود که اکنون قرار است سيم‌کارت‌هاي اين شرکت با برند سامان‌تل به دو شکل اعتباري و دائمي‌همزمان با روز زن وارد بازار شود. پيش‌شماره اين سيم‌کارت‌ها ۰۹۹۹۹۹ است و پوشش آنها در سراسر کشور برقرار خواهد بود. اين سيم‌کارت‌ها علاوه بر ارائه سرويس‌هاي پايه تلفن همراه يعني مکالمه و پيامک، قابليت ارائه اينترنت پرسرعت ۳G و ۴G را نيز دارا بوده و در قالب آنها مي‌توان از سرويس‌هاي ارزش افزوده نيز بهره گرفت. طبق اعلام، سيم‌کارت‌هايي که قرار است به زودي وارد بازار شوند، امکان دسترسي به سرويس‌هاي بانکي و خدمات پرداخت الکترونيک را فراهم کرده و براي اولين بار در کشور خدمات NFC را نيز پشتيباني مي‌کنند. مهم‌ترين کاربرد NFC، پرداخت پول از طريق گوشي‌هاي هوشمند است. براي اين منظور، کاربر اطلاعات مربوط به کارت اعتباري خود را در گوشي ذخيره مي‌کند و در زمان خريد، گوشي را به دستگاه NFC ‌خوان نزديک مي‌کند تا پرداخت انجام شود. خريد اين سيم‌کارت‌ها از طريق اينترنت و با مراجعه به سايت شرکت انجام مي‌شود. قيمت سيم‌کارت‌هاي دائمي‌اين اپراتور نيز ۱۵۶ هزار تومان و قيمت سيم‌کارت‌هاي اعتباري آن۲۴ هزار تومان تعيين شده است و هزينه دسترسي به خدمات پايه آنها نيز همانند ساير اپراتورهاي تلفن همراه است.

بررسي دو شاخص صدور پروانه‌هاي ساختماني با معاملات انجام شده نشان مي‌دهد در بازار مسکن عرضه به يک سوم تقاضا رسيده است.
به گزارش ايسنا، هم اکنون در ازاي صدور يک پروانه ساختماني سه معامله در شهر تهران انجام مي‌شود. همچنين طي سه دهه اخير کاهش صدور پروانه‌هاي ساختماني در سيکل دو يا سه ساله، مقدمه‌اي براي رونق مسکن در آينده بوده است. در اين شرايط مي‌توان نتيجه گيري کرد که رکود مسکن به پايان خود نزديک مي‌شود. طي ادوار گذشته بيشترين نرخ رشد قيمت مسکن در سال ۱۳۸۶ اتفاق افتاد. بعد از آن سال ۱۳۹۲ با بيشترين نرخ رشد قيمت مسکن مواجه بوديم و از آن سال به بعد اين نرخ پايين‌تر از تورم عمومي‌مستقر شده است. تجربه نشان داده هرگاه سود ساخت و ساز افزايش مي‌يابد با افزايش صدور پروانه‌هاي ساختماني مواجه مي‌شويم و عرضه با وقفه‌اي ۲-۳ ساله وارد بازار مي‌شود. بعد يکمرتبه با ورود حجم عظيمي‌از واحد مسکوني نوساز مواجه مي‌شويم که از سال ۱۳۹۲ به بعد اين اتفاق افتاد و بازار اشباع شد.
بهروز ملکي - کارشناس مسکن - در اين خصوص مي‌گويد: در سال‌هاي ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ تهران به کارگاه ساختمان‌سازي تبديل شده بود که به تعميق رکود در سال‌هاي بعد انجاميد. با اين حال کاهش پروانه‌هاي ساختماني در دو سه سال اخير مقدمه‌اي براي رونق آينده بخش مسکن است که ديديم از اواخر سال ۱۳۹۴ معاملات مقداري افزايش يافت. البته نمي‌گويم که وارد رونق شده‌ايم، ولي تعداد معاملات معاملات امسال نسبت به سال قبل بيشتر بود. قيمت‌ها نيز اندکي افزايش يافته ولي از آن تعبير به رونق نمي‌کنم. کاهش سرعت ساخت و ساز نسبت به معاملات قطعي از بهار سال ۱۳۹۵ به وضوح خود را نشان داده است. در بهار سال جاري ۱۷۹۳ پروانه براي ۱۵ هزار و ۷۱۲ واحد مسکوني صادر شده که ۲۱.۷ درصد از مدت مشابه سال قبل کمتر بوده و اين تعداد در مقايسه با ميانگين ۱۵ هزار معامله انجام شده در يک سال اخير، يک سوم را شامل مي‌شود. با اينکه بعد از بهار، آمار پروانه‌هاي صادر شده در شهر تهران ارايه نشده، اما ادامه شرايط اولين فصل سال جاري مي‌تواند ۲۵۰ هزار واحد مسکوني خالي شهر تهران را از طريق تقاضاي مصرفي پوشش دهد و پس از آن احتمالا در نيمه دوم سال ۱۳۹۶ شاهد افزايش سرعت صدور پروانه‌هاي ساختماني شهر تهران خواهيم بود. همچنين بر اساس تغيير رفتار سه شاخص کاهش عرضه، کاهش سود بانکي و افزايش صادرات و قيمت جهاني نفت مي‌توان نتيجه گرفت که بازار مسکن به دليل نزديکي نرخ رشد قيمت مسکن به نرخ رشد تورم در سال جاري در حال تکميل دوره رکود خود است. از سوي ديگر تحولات نوسانات ۳۰ ساله در بازار مسکن کشور حاکي از آن است دوره‌هاي رکود در بازار مسکن کشور به طور ميانگين بين ۱۰ تا ۱۲ فصل به طول مي‌انجامد؛ بنابراين اگر فرض کنيم که دوره رکود جاري نيز به‌اندازه ميانگين دوره‌هاي رکود قبلي به طول انجاميده، مي‌بايست از خردادماه سال ۱۳۹۶ شاهد پيش رونق در بازار مسکن باشيم.

رشد ۱۱ درصدي پروازهاي نوروزي ۹۶
با نزديک شدن به آغاز تعطيلات نوروزي و برنامه‌هاي ۲۰ روزه سفر در اين ايام سازمان هواپيمايي بار ديگر بر لزوم رعايت برخي جوانب ايمني در خريد بليت تاکيد کرد.
به گزارش ايسنا، براساس برآوردهاي صورت گرفته از سوي اين سازمان ۱۴ ايرلاين داخلي فعال در آسمان ايران از تاريخ ۲۵ اسفندماه تا ۱۵ فروردين‌ماه بيش از ۱۴ هزار پرواز انجام خواهند داد. اين پروازها که در حدود ۶۰ فرودگاه فعال داخلي انجام مي‌گيرد، در قياس با مدت مشابه سال گذشته رشدي ۱۱ درصدي را نشان مي‌دهد.
طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته از سوي وزارت راه و شهرسازي که البته با همکاري ايرلاين‌هاي داخلي همراه شده بنابر آن است که نرخ بليت پروازهاي داخلي با وجود آنکه همچنان براساس آزادسازي اعلام مي‌شود اما شرايطي معقول داشته باشد و افزايش غيرقابل کنترل قيمت‌ها جلوگيري شود. در طول ماه‌هاي گذشته سازمان هواپيمايي توانسته شرايط را طوري مديريت کند که در ايام پيک سفر نرخ‌ها از حالت عادي آن خارج نشوند و به نظر مي‌رسد در تعطيلات نوروز امسال نيز همين شرايط ادامه خواهد داشت. در کنار مسائلي که در بازار رسمي‌خريد بليت نوروزي مطرح شده يکي از ابهام‌هاي مهمي‌که اين بازار در تعطيلات نوروز پيش‌رو با آن روبه‌روست، بحث ورود سايت‌هاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي به خريد و فروش بليت هواپيماست، هرچند وزارت راه و شهرسازي خبري مبني بر ممنوعيت خريد بليت از اين سامانه‌ها ارائه نکرده، اما بارها تاکيد شده است که بايد متقاضيان نسبت به اعتبارسنجي و تاييد نهايي بليت خود اقدام کنند. موضوعي که سازمان هواپيمايي نيز بار ديگر بر آن تاکيد کرده و اعلام کرده است که مسافران بايد تنها از دفاتري که مجوز بند «الف» اين سازمان را دريافت کرده‌اند نسبت به خريد بليت اقدام کنند، زيرا در غيراين صورت احتمال آنکه براي برنامه سفري آن مشکلاتي به وجود بيايد خواهد بود.

پيش‌فروش ظرفيت‌هاي جديد قطارهاي نوروزي از 21 اسفند
يک مقام مسئول گفت:با توجه به تکميل ظرفيت قطارها در برخي ايام نوروز ۹۶، شرکت رجا باايجاد ظرفيت‌هاي جديد براي سفرهاي نوروزي ۹۶،بليت‌ها راازصبح شنبه به متقاضيان عرضه مي‌کند. به گزارش تجارت به نقل از شرکت رجا، محسن ياوري افزود: پس از پيش فروش بليت قطارهاي نوروز ۹۶ (۲۵ اسفند ۹۵ لغايت ۱۵ فروردين ۹۶) و اتمام ظرفيت ايجادي بعضي روزها، اين شرکت با تخصيص واگن‌هاي جديد ظرفيت‌هاي تازه اي براي سفر هموطنان ايجاد کرده است. وي اظهار داشت: بليت ظرفيت‌هاي جديد ايجاد شده، روز شنبه ۲۱ اسفند ماه ساعت ۱۰ صبح در سامانه فروش قرار مي‌گيرد و از طريق کليه کانال‌هاي فروش شرکت شامل آژانس‌هاي مسافرتي، وب سايت رجا، اپليکيشن فروش بليت هم قطار و سامانه ۱۵۳۹ قابل خريداري است. رئيس ستاد هماهنگي سفرهاي نوروزي با بيان اينکه در ايام نوروز در بهاي بليت بعضي از قطارها تخفيف اعمال شده است، گفت: هم وطنان با برنامه ريزي مطلوب، علاوه بر ظرفيت‌هاي ايجاد شده جديد مي‌توانند از تخفيف‌هاي ارائه شده در بليت برخي قطارهاي اين شرکت در مسيرهاي مختلف به ويژه در هفته دوم تعطيلات نوروزي بهره‌مند شوند.

واحدهای مسکونی ۹درصد گران شد
بر اساس اعلام رسمي‌مرکز آمار ايران، قيمت فروش يک متر متربع زيربناي مسکوني شهر تهران در پاييز سال جاري نسبت به سال قبل، از افزايش ۸.۴ درصدي برخوردار بوده است.
به گزارش تجارت ، مرکز آمار ايران جزئيات تغييرات قيمت معاملات واحدهاي مسکوني در پاييز امسال را اعلام کرد. بر اين اساس، قيمت فروش يک متر متربع زيربناي مسکوني شهر تهران در پاييز سال جاري نسبت به سال قبل، از افزايش ۸.۴ درصدي برخوردار بوده است. در اين ميان، متوسط قيمت فروش هر مترمربع زمين يا زمين ساختمان مسکوني کلنگي معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملکي در شهر تهران ۴۴۴۶۷ هزار ريال با ميانگين مساحت ۳۰۸ مترمربع بوده است که نسبت به فصل قبل ۲.۱ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۰.۸درصد افزايش داشته ‌است.

آزادسازي قيمت بليت خطوط هوايي به رهاسازي مبدل نشود
مديرعامل سازمان حمايت از مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان گفت: مخالف آزادسازي قيمت بليت خطوط هوايي نيستيم اما رهاسازي آن را قبول نداريم زيرا اگر نرخ بليت‌ها بين‌المللي شده نحوه ارائه خدمات نيز بايد مطابق استانداردهاي بين‌المللي باشد.  سيد محمود نوابي در ششمين جشنواره تقدير از حاميان حقوق مصرف‌کننده استان فارس با بيان اينکه مخالف آزادسازي قيمت بليت خطوط هوايي نيستيم اما رهاسازي آن را قبول نداريم زيرا اگر نرخ بليت‌ها بين‌المللي شده نحوه ارائه خدمات نيز بايد مطابق استانداردهاي بين‌المللي باشد اظهار داشت: تاخيرهاي يک ساعته پروازها قابل قبول نيست و نبايد به‌امري عادي تبديل شود زيرا حقوق مصرف‌کننده را تضييع مي‌کند. وي با تاکيد بر اينکه آزادسازي قيمت‌ها در اقتصاد رقابتي بحث قابل قبولي است به ويژه زماني که دولت در اقتصاد هزينه نمي‌کند و همه چيز به تعادل رسيده است، افزود: برخي بنگاه‌هاي اقتصادي يا واحدهاي ارائه‌کننده خدمات، آزادسازي قيمت‌ها را به رهاسازي تبديل کرده‌اند در حالي که آزادسازي قيمت‌ها حدي دارد و داراي اصول است. مديرعامل سازمان حمايت از مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان با بيان اينکه بايد از تبليغات اغواکننده برخي کالاها و خدمات در رسانه‌هاي جمعي به ويژه صدا و سيما جلوگيري شود زيرا چنين اقدامي‌مصداق بارز رعايت نکردن حقوق مصرف‌کننده است، عنوان کرد: صدا و سيما و رسانه‌هاي جمعي نبايد کالايي بدون کيفيت را به دليل پول تبليغات پخش کنند بلکه بايد به فرهنگ‌سازي در ر عايت حقوق مصرف‌کنندگان کمک کنند و سطح آگاهي مردم از حقوقشان را به حدي ارتقا دهند. وي با بيان اينکه خدمات پس از فروش به تنهايي کافي نيست و بايد به مصرف‌کننده خدمات قبل، حين و بعد از فروش ارائه شود، گفت: در هيچ فروشگاهي نبايد جمله «جنس فروخته شده پس گرفته نمي‌شود» وجود داشته باشد و مردم در صورت مشاهده چنين موردي از طريق سامانه 124 اطلاع‌رساني کنند. نوابي با بيان اينکه در 10 ماهه منتهي به دي‌ماه در حوزه بازرسي از اصناف 10 درصد افزايش، تشکيل پرونده متخلفان 11 درصد و حجم ريالي کالاهاي قاچاق کشف شده 1200 درصد يعني 12 برابر رشد داشته‌ايم، افزود: استان فارس در زمينه کشف کالاي قاچاق افت دارد و اين مسئله يا به دليل نبود کالاي قاچاق در اين استان است يا بحث رأفت و گذشت در ميان است.

 بيش از 50 درصد واحدهاي مسکوني در معرض آسيب است
رئيس سازمان مديريت بحران گفت: بيش از 50 درصد خانه‌هاي کل کشور به علت فرسودگي يا جانمايي غلط در ساخت وساز در معرض آسيب‌هاي ناشي از بلاياي طبيعي يا انسان ساخت است. اسماعيل نجار روز چهارشنبه در حاشيه برگزاري همايش هم افزايي سازمان‌هاي امدادي در مديريت بحران‌هاي طبيعي استان ايلام؛ فرصت‌ها و چالش‌ها در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهارکرد: بيشتر اين واحدها در شهرها قرار دارند که عمده آنها جزء بافت‌هاي فرسوده يا سکونتگاه‌هاي غيررسمي‌حاشيه شهرها هستند. وي با بيان اينکه در هنگام بروز حوادث طبيعي چون سيل و زلزله بيشترين خسارت‌ها به مناطق روستايي وارد مي‌شود، افزود: بازسازي و نوسازي ساليانه 200 هزار واحد مسکوني روستايي با مقاومت بالا در برابر زلزله برنامه درازمدت دولت جمهوري اسلامي‌است. نجار يادآور شد: تا کنون بيش از يک ميليون و 800 هزار واحد مسکوني در سطح روستاهاي کشور به ويژه مناطق آسيب پذيري که در محل گسل‌ها يا نزديک رودخانه‌ها قرار دارند بازسازي و نوسازي شده است. وي در مورد استحکام ساختمان‌هاي احداث شده روستايي در برابر حوادثي چون زلزله نيز گفت: اين بناها با نظارت دقيق مهندسان و شناژ استاندارد و بر اساس بخشنامه‌هاي مقاوم سازي ساختمان‌ها احداث شده تا در هنگام بروز زلزله ساکنان آنها فرصت کافي براي خروج از ساختمان داشته باشند. نجار با بيان اينکه بايد از حوادث گذشته درس عبرت بگيريم، نقش مردم را در کاهش خسات‌هاي جاني و مالي مهم ارزيابي کرد و افزود: صاحبان خانه‌ها بايد در روند احداث خانه خود از سازمان نظام مهندسي حضور مهندس ناظر کاربلد و متعهد را مطالبه کنند چرا که اين سازمان متولي نظارت بر ساخت و ساز اصولي ساختمان‌ها است. به گزارش ايرنا اسمائيل نجار براي شرکت در همايش يک روزه هم افزايي سازمان‌هاي امدادي در مديريت بحران‌هاي طبيعي استان ايلام؛ فرصت‌ها و چالش‌ها به استان ايلام سفر کرد.
اين همايش با حضور استاندار ايلام، مسئولان دستگاه‌هاي نظامي، اداري و امدادي، هيات‌هاي علمي‌دانشگاهي در محل هتل زاگرس برگزار شد.