۱۴ ميليارد تن ذخاير قطعي نفت روسيه
وزير انرژي روسيه از تلاش اين کشور براي افزايش ذخاير نفتي خبر داد.
به گزارش ايسنا از وستي، الکساندر نواک گفت:روسيه داراي يکي از بزرگترين ذخاير نفتي در جهان است که در حال حاضر معادل 14 ميليارد تن است.
وي افزود: با احتساب ذخاير غير سنتي که استخراج آنها دشوار است، حدود 10 ميليارد تن ديگر به ذخاير نفتي روسيه افزوده مي‌شود.
وزير انرژي خاطرنشان کرد: روسيه داراي مزيت‌هاي عظيمي‌براي سرمايه گذاران خارجي در زمينه انرژي است و تلاش داريم تا دو سال آينده ۴۰۰ هزار بشکه نفت به حجم استخراج خود بيافزاييم.

آرامکو ۲/۲ ميليارد دلار به شل پرداخت مي‌کند
کمپاني عربستاني آرامکو ۲.۲ ميليارد دلار به "رويال داچ شل" پرداخت خواهد کرد.
به گزارش مهر به نقل از بلومبرگ، در پي قرارداد بين دو طرف، آرامکو مالکيت کامل سرمايه گذاري موتيوا را در دست خواهد گرفت که شامل بزرگترين پالايشگاه‌امريکا در پورت آرتور ايالت تگزاس مي‌شود و همچنين مالکيت ۲۴ ترمينال پخش را در دست مي‌گيرد.
گفتني است کمپاني شل نيز مالکيت انحصاري پالايشگاه‌هاي نارکو و کانونت و ۱۱ ترمينال پخش را از آن خود مي‌کند.
بر طبق اين قرارداد، آرامکو براي بي حساب شدن در اين معامله ۲.۲ ميليارد دلار به طرف آمريکايي خود مي‌پردازد.

بهره‌برداري از سد چهچهه در خراسان‌رضوي
سد چهچهه شهرستان کلات واقع در شمال شرق خراسان رضوي روز چهارشنبه طي مراسمي‌با حضور ستار محمودي قائم مقام وزير نيرو به بهره برداري رسيد.
مديرعامل آب منطقه اي خراسان رضوي در اين مراسم گفت: عمليات ساخت سد بر روي رودخانه چهچهه سال 1383 آغاز شد و در مجموع 740 ميليارد ريال هزينه در بر داشت.
محمدحسين جعفري افزود: اين سد در حوضه آبريز شهرستان کلات با هدف مهار، ذخيره و تنظيم جريانهاي دائمي‌و فصلي رودخانه چهچهه به منظور برنامه ريزي صحيح بر روان آبهاي خروجي از مرز شرقي ايران و تامين نياز آبي 729 هکتار زمينهاي زراعي باغي پاياب بنا شده است.









توسط شرکت «او ان جی سی ویدش» مطرح شد؛
شرکت او ان جي سي ويدش هند، طرح بيش از ۳ ميليارد دلاري توسعه ميدان گازي فرزاد ب ايران را نهايي کرده و احتمالا تا ماه سپتامبر قرارداد توسعه اين ميدان امضا خواهد شد.
به گزارش تسنيم به نقل از پايگاه خبري ميلنيوم پست، شرکت او ان جي سي ويدش هند، طرح بيش از 3 ميليارد دلاري توسعه ميدان گازي فرزاد ب ايران را نهايي کرده و احتمالا تا ماه سپتامبر قرارداد توسعه اين ميدان امضا خواهد شد.
به گفته منابع آگاه در طرح جديد که به شرکت نفت فراساحل ايران ارائه شده، تاسيسات مايع سازي براي تبديل گاز به ال ان جي جهت سهولت در ارسال به کشورهايي نظير هند در نظر گرفته نشده است. دو کشور ابتدا قرار بود تا نوامبر 2016 اين قرارداد را نهايي کنند، اما بعدا دو طرف توافق کردند که زمان انعقاد نهايي را تا فوريه 2017 تمديد کنند.
اکنون قرار است اين قرارداد پس از توافق طرفين بر سر قيمت و نرخ بازگشت سرمايه شرکت هندي تا ماه سپتامبر به‌امضا برسد.
فرزاد ب حدود 10 سال قبل توسط شرکت هندي او وي ال، يعني بازوي خارجري شرکت او ان جي سي در بلوک فارسي کشف شد، اما اين شرکت به دليل تحريم‌ها از توسعه آن صرف نظر کرد.
منابع آگاه گفتند، در طرح جديد، شرکت هندي بعضي از تاسيسات توليدي را تعديل کرده و هزينه کل پروژه را پايين آورده است. ايران قبلا با طرح 10 ميليارد دلاري ارائه شده براي توسعه ذخاير گازي 12.5 تريليون فوت مکعبي واقع در ميدان فرزاد ب و کارخانه مايع سازي گاز مخالفت کرده بود.
جزئيات پيشنهاد جديد هندي‌ها براي توسعه ميدان گازي فرزاد ب
اين شرکت هندي براي توسعه ميدان گازي فرزاد ب، يک طرح توسعه ۳ ميليارد دلاري به ايران ارائه داده است و احتمالا تا سپتامبر (شهريور ۹۶) قرارداد توسعه اين ميدان به‌امضا برسد. احتمالاً ميدان گازي فرزاد ب از نخستين مياديني باشد، که قرارداد توسعه آن‌ها در قالب قراردادهاي جديد نفتي (IPC) امضا مي‌شود. يک منبع آگاه که نام وي فاش نشده، گفته است که طرح توسعه اين شرکت، تأسيسات مايع‌سازي گاز و تبديل آن به ال ان جي را شامل نمي‌شود. پيشتر گفته مي‌شد که طرح شرکت هندي علاوه بر توسعه ميدان فرزاد ب، تبديل گازي توليدي در اين ميدان به ال ان جي را نيز شامل مي‌شود. شرکت او ان جي سي ويدش، قبل از ارائه طرح توسعه جديد، براي توسعه ميدان گازي فرزاد ب، قراردادي ۱۰ ميليارد دلاري پيشنهاد داده بود که ۵ ميليارد آن هزينه توسعه ميدان و ۵ ميليارد ديگر هزينه تبديل گاز توليد شده به ال ان جي بود. رسانه‌هاي هندي در آذر ماه گزارش داده‌ بودند که ايران برآورد ۵ ميليارد دلار هزينه براي توسعه اين ميدان را بالا مي‌داند و معتقد که توسعه اين ميدان به اين ميزان سرمايه‌گذاري نياز ندارد. هندي‌ها در مقابل مي‌گفتند که مقايسه ميدان فرزاد ب با پارس جنوبي درست نيست، چرا که فرزاد ب پيچيده‌تر از پارس جنوبي است و سولفور بالاتري دارد. اين که ارزش پيشنهاد جديد هندي‌ها، ۳ ميليارد دلار عنوان شده است نشان مي‌دهد که طرف هندي، ملاحظات ايران را مدنظر قرار داده و طرح اوليه خود را اصلاح کرده است.
اين منبع آگاه گفته است که شرکت هندي در هزينه‌هاي طرح توسعه ميدان تجديدنظر کرده و با تغيير برخي از تأسيسات مورد استفاده در توليد، هزينه را کاهش داده است.
هندي‌ها پيشتر مرتب کار نهايي کردن قرارداد توسعه ميدان گازي فرزاد ب را به تعويق مي‌انداختند، اما در ماه‌هاي گذشته اصرار داشتند که قرارداد توسعه ميدان فرزاد ب نهايتاً تا فوريه ۲۰۱۷ امضا شود. با اين حال، اين قرارداد در چارچوب زماني مورد انتظار هندي‌ها، امضا نشد و حالا اين منبع آگاه به رسانه‌هاي هندي گفته که انتظار مي‌رود قرارداد توسعه ميدان فرزاد ب تا سپتامبر ۲۰۱۷ (شهريور ۹۶) نهايي شود.
کنسرسيومي‌به رهبري شرکت او ان جي سي ويدش که بازوي سرمايه گذاري خارجي شرکت نفت و گاز هند است، ميدان گازي فرزاد ب را در سال ۲۰۰۸ در آب‌هاي ايران کشف کرد که ذخاير آن ۱۸.۷۵ تريليون فوت مکعب برآورد مي‌شود.
ميدان گازي فرزاد در خليج فارس و در بلوک فارسي، بين ايران و عربستان مشترک است. بلوک فارسي شامل ميدان نفتي بينالود و ميدان گازي فرزاد ب است که ۵۰۸ ميليارد متر مکعب گاز طبيعي و ۲۱۲ ميليون بشکه ميعانات گازي دارد.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: هم اکنون در ١٥ کلان‌شهر به همراه ١٠ مرکز استان کشور بنزين يورو٤ عرضه و در سال ٩٦ تمامي‌مراکز استان و در سال ٩٩ کل کشور بنزين يورو٤ عرضه مي‌شود.
به نقل از شانا، معصومه ابتکار، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: در سال ١٣٧٩ برنامه جامع کاهش آلودگي هوا در دولت اصلاحات آغاز شد و اعلام کرديم اين طرح ١٥ سال زمان مي‌برد تا مردم بتوانند در يک هواي بهتر نفس بکشند، اما اين طرح در سال ٨٤ از اولويت دولت وقت خارج و در شهريور ٩٢ آلودگي هوا در کلان‌شهرهاي کشور به يک بحران بدل شد.
وي افزود: در شهريور ٩٢ اين طرح در دولت تدبير و اميد آغاز و در نخستين اقدام بنزين از چرخه سوخت پتروشيمي‌ها خارج و عرضه بنزين يورو ٤ در همه کلان‌شهرهاي کشور و همچنين شهرهاي آبادان و خرمشهر اجرا شد.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست تصريح کرد: هم اکنون در ١٥ کلان‌شهر به همراه ١٠ مرکز استان کشور، بنزين يورو ٤ عرضه و در سال ٩٦ همه مراکز استان و در سال ٩٩ کل کشور بنزين يورو ٤ عرضه مي‌شود.

وزير نيرو از تامين آب شرب ۴.۲ ميليون روستايي در سه سال اخير خبر داد و گفت: از ابتداي دولت تا امروز آبرساني به ۵۲۰۰ روستاي کشور انجام شده است.
حميد چيت چيان اظهار داشت: بحث آبرساني به روستاهاي فاقد تاسيسات مناسب آبرساني از ابتداي دولت مورد توجه ما بود و با تلاش‌هايي که صورت گرفت و همراهي نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي‌و دولت محترم توانستيم بحث آبرساني روستايي را داراي رديف اعتباري در بودجه کنيم. اين عضو کابينه دولت با بيان اينکه تعيين رديف اختصاصي آبرساني روستايي در قانون بودجه نقطه عطفي در اجراي پروژه‌هاي روستايي بود؛ گفت: موفق شديم يک مرحله به ميزان 500 ميليون دلار از صندوق توسعه ملي اعتبار ويژه براي تکميل پروژه‌هاي آبرساني روستايي بگيريم که اين تخصيص مالي موجب شد تا بسياري از پروژه‌ها در اين بخش فعال شوند. وي افزود: با اين تزريق مالي؛ از ابتداي دولت يازدهم تا امروز تعداد روستاهايي که بهره مند از نعمت آب شرب و سالم شدند به 5200 روستا رسيده که جمعيتي بالغ بر 4 ميليون و200 هزار نفر از جمعيت روستاييان کشور را شامل مي‌شود. چيت چيان تصريح کرد: از اين تعداد؛ آبرساني به بيش از 2 ميليون نفر در سال 95 بوده که تخصيص اعتبار 500 ميليون دلاري از صندوق توسعه ملي کمک شايان توجهي به اجرا و تکميل اين طرح‌ها کرد. وزير نيرو با اشاره به موافقت مجلس با تخصيص 300 ميليون دلاري از صندوق توسعه ملي براي ادامه اجراي طرح‌هاي آبرساني روستايي گفت: اجراي طرح‌هاي آبرساني روستايي را تا حذف تمامي‌آبرساني‌هاي سيار و جايگزيني آن با تاسيسات مناسب آبرساني ادامه مي‌دهيم.
 افتتاح سدهاي جديد تا پايان امسال
همچنين چيت‌چيان اظهار داشت: سرلوحه فعاليت‌هايمان در سال 95 تحقق وظايفي بود که در راستاي سياست اقتصاد مقاومتي به اين وزارتخانه محول شده بود که در اين راستا در 11 عنوان طرح کلي و 17 پروژه اين اقدامات را انجام داديم، در برخي موارد از اهدافي که مشخص شده بود، پيشي گرفتيم از جمله 14 سد و عده داده بوديم که‌امسال به بهره‌برداري برسد که در سال جاري 15 سد افتتاح شد و شايد در روزهاي آينده هم سدهاي ديگري به بهره‌برداري برسد.

وزير انرژي عربستان گفت: ممکن است تقاضاي جهاني براي نفت «خيلي زود» به ۱۰۰ ميليون بشکه در روز برسد.
به گزارش خبرگزاري تسنيم به نقل از بلومبرگ، وزير انرژي عربستان اين ادعا را که تقاضاي جهاني براي نفت ممکن است به زودي رو به کاهش بگذارد و ميلياردها بشکه نفت استخراج نشده در مياديني که هرگز حفاري نشده‌اند باقي بماند را رد کرد. خالد الفالح، وزير انرژي عربستان صحبت‌هاي مطرح شده در ميان مديران شرکت‌هاي انرژي، تحليلگران و فعالان صنعت نفت در مورد احتمال رو به کاهش گذاشتن تقاضا براي نفت را «انحرافي» خواند و پيش بيني کرد که تقاضاي جهاني براي نفت «خيلي زود» به 100 ميليون بشکه در روز برسد. الفالح اين اظهارات را در کنفرانس انرژي سراويک در هيوستون آمريکا ايراد کرد که معتبر‌ترين کنفرانس صنعت انرژي سال به شمار مي‌رود.
فيث بيرول، رئيس آژانس بين المللي انرژي هم در يکي از پانل‌هاي اين کنفرانس با تاييد تلويحي سخنان وزير انرژي عربستان گفت: «ما به سقف رسيدن تقاضا براي نفت را پيش بيني نمي‌کنيم.» محمد بارکيندو، دبيرکل اوپک نيز با بيان اينکه به سقف رسيدن تقاضا براي نفت در «آينده قابل پيش بيني» رخ نخواهد داد گفت: «شايد رشد تقاضا کند شود، اما اين رشد متوقف نخواهد شد.»
الفالح افزود، اين فرض‌ها که رشد تقاضا متوقف خواهد شد يا حتي تقاضا رو به کاهش خواهد گذاشت مي‌تواند موجب تضعيف سرمايه گذاري‌ها در پروژه‌هاي جديد اکتشاف نفت شود، و تاثيري منفي بر عرضه آينده نفت بگذارد و موجب شوک‌هاي قيمتي شود که رشد اقتصادي را به خطر بياندازد.
اين سخنان پس از آن مطرح مي‌شود که سيمون هنري، مدير مالي شرکت رويال داچ شل چند روز پيش گفته بود، تقاضا براي نفت ممکن است در طي 5 سال آينده به سقف خود برسد.
الفالح گفت، با وجود اينکه هزينه انرژي‌هاي تجديد پذير رو به کاهش است و انرژي‌هاي جايگزين در حال اختصاص سهم بيشتري از بازار انرژي به خود است، اما نگراني‌هاي زيست محيطي و پيشرفت‌هاي تکنولوژي براي به حاشيه راندن نفت کافي نخواهد بود.

مدير دفتر برنامه ريزي و توسعه شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور با اشاره به برنامه‌هاي آبرساني به شهرهاي کشور افزود: 110طرح فعال در اين زمينه وجود دارد که 300 شهر کشور و اکثر روستاهاي طول مسير آنها را پوشش مي‌دهد و تکميل همه اين طرح‌ها به قيمت امروز به 240 هزار ميليارد ريال اعتبار نيازدارد.
اميرحسين رقيمي‌در گفتگو با ايرنا افزود: سال گذشته 24 هزار ميليارد ريال فاينانس از محل منابع داخلي کشور براي تامين مالي خطوط اصلي آب رساني تهيه شد که اين خطوط لوله دستکم 26 طرح بزرگ را پوشش داد. رقيمي‌با تاکيد بر اينکه اولويت اصلي کشور اجراي طرح‌هاي آب رساني ويژه است، ادامه داد: هيچ شهر يا روستايي در کشور بدون آب نيست، اما با توجه به استانداردهاي بهداشتي داخلي که در اغلب حتي از استانداردهاي سازمان بهداشت جهاني (WHO) نيز سختگيرانه تر است، تامين آب شرب پايدار را براي دوره طولاني مدت در مناطق شهري و روستايي در دستور کار دارد.
وي بيان داشت: اين طرح‌ها به گونه اي پيش بيني شده که حتي نيازهاي کشاورزي، دامداري و دامپروري روستاييان نيز در آنها در نظر گرفته شده است.
مدير دفتر برنامه ريزي و توسعه شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور با اشاره به مشارکت فعال بخش خصوصي در طرح‌هاي تامين آب، بطور نمونه به برخي جزاير جنوبي کشور اشاره کرد و گفت: تا حدود اواسط دهه 1380 تامين آب جزايري نظير هرمز، هنگام و ... با لنج و از طريق انتقال آب انجام مي‌شد و آن زمان قيمت هر متر مکعب آب شرب در اين مناطق دستکم 70 هزار ريال بود، اما امروز با حضور و مشارکت بخش خصوصي اين مشکلات مرتفع شده است.
وي اظهار داشت: امروز بخش خصوصي با مشارکت فعالانه به تامين آب در اين مناطق از طريق سرمايه گذاري در آب شيرين کن‌ها پرداخته و دولت نيز آب توليد شده آنها را به نرخ تضميني خريداري مي‌کند.
رقيمي‌ارزش قراردادهاي منعقد شده از حدود سال 1386 با بخش خصوصي را بيش از 55 هزار ميليارد ريال عنوان کرد که شامل طرح‌هاي مختلف آب شيرين کن‌ها، خطوط انتقال آب، تصفيه خانه‌هاي آب و فاضلاب، طرح‌هاي کاهش هدر رفت آب و قراردادهاي بيع متقابل بويژه در استان‌هاي يزد، اصفهان، تهران، هرمزگان و خراسان‌هاي رضوي، شمالي و جنوبي است.
اين مقام مسئول پيشتر اعلام کرده بود، سه هزار و 500 روستا با جمعيت بيش از 2 ميليون و 500 هزار نفر تا پايان سال مالي 1395 از نعمت آب شرب پايدار بهداشتي برخوردار مي‌شوند.

تکميل ۹۸ درصدي توسعه فازهاي ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبي
سرپرست طرح توسعه فازهاي ١٧ و ١٨ پارس جنوبي از تکميل ۹۸ درصدي توسعه فازهاي ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبي خبر داد. محمدرضا چليپا در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينکه طرح فازهاي ۱۷ و ۱۸ مانند ساير طرح‌هاي پارس جنوبي جهت برداشت ۵۶ ميليون مترمکعب گاز غني در روز طراحي شده است، افزود: از اين فازها ۵۰ ميليون مترمکعب گاز شيرين براي انتقال به شبکه سراسري، يک ميليون تن اتان، يک ميليون تن LPG و روزانه ۸۰ هزار بشکه ميعانات برداشت خواهد شد. وي درمورد ميزان پيشرفت پروژه توضيح داد: در حال حاضر پيشرفت کل پروژه ۹۸ درصد است و ۹۵ درصد محصولات مذکورتوليد مي‌شود. گاز شيرني اين فاز به خط هفتم سراسري منتقل مي‌شود، اين خط از عسلويه آغاز شده و به شرق کشور مي‌رود. سرپرست طرح توسعه فازهاي ١٧ و ١٨ پارس جنوبي در ادامه با بيان اينکه طرح توسعه فازهاي ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبي متشکل از چندين پيمانکار مختلف است، تصريح کرد: کنسرسيومي‌متشکل از سازمان گسترش و نوسازي صنايع، شرکت مهندسي و ساختمان نفت و شرکت مهندسي و تاسيسات دريايي جهت ساخت دو سکوي اصلي پروژه، دو خط لوله و تاسيسات خشکي در اين پروژه فعاليت مي‌کنند. دو سکوي ديگر و خطوط لوله مياني توسط شرکت ايزو ايکو ساخته شده، شرکت ملي حفاري ايران ۲۲ حلقه چاه و شرکت دانا انرژي ۲۲ حلقه چاه حفاري کردند و تحويل پروژه داده‌اند.

احتمال افزايش شديد قيمت نفت
آژانس بين المللي انرژي اعلام کرد، کاهش دو سال اخير سرمايه گذاري‌ها در بخش توليد نفت ممکن است موجب شود عرضه جهاني نفت پس از سال ۲۰۲۰ تامين کننده تقاضاي بازار نباشد. به نقل از بلومبرگ، آژانس بين المللي انرژي اعلام کرد، کاهش دو سال اخير سرمايه گذاري‌ها در بخش توليد نفت ممکن است ظرفيت ذخيره توليد نفت را به پايين‌ترين رقم در ۱۴ سال اخير برساند و موجب شود عرضه جهاني نفت پس از سال ۲۰۲۰ تامين کننده تقاضاي موجود در بازار نباشد. در اين صورت قيمت نفت به شدت افزايش خواهد يافت. اين آژانس در گزارش نفت ۲۰۱۷ خود که به تحليل و پيش بيني وضعيت بازار نفت در ۵ سال آينده مي‌پردازد گفته که سرمايه گذاران به طور کلي روي افزايش قابل توجه قيمت‌ها در آينده نزديک حساب باز نکرده‌اند، اما کاهش جهاني سرمايه گذاري در صنعت نفت در سال‌هاي ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ و همچنين افزايش جهاني تقاضا بدان معناست که اگر به زودي پروژه‌هاي جديد توليد نفت آغاز نشوند، جهان ممکن است با کمبود عرضه مواجه شود. انتظار مي‌رود بخش عمده اي از رشد عرضه از سوي امريکا باشد؛ کشوري که بر اساس پيش بيني آژانس بين المللي انرژي حتي اگر قيمت‌ها در سطح فعلي نزديک ۶۰ دلار هم باقي بماند، رشد توليد نفت شيل يا نفت سبک آن تا سال ۲۰۲۲ به ميزان ۱.۴ ميليون بشکه در روز افزايش خواهد يافت. آمريکا به سيگنال‌هاي قيمتي سريعتر از ساير توليد کنندگان پاسخ مي‌دهد. اگر قيمت‌ها به ۸۰ دلار در هر بشکه افزايش يابد، ميزان توليد نفت سبک آمريکا ممکن است در طي ۵ سال آينده ۳ ميليون بشکه در روز افزايش يابد. اگر قيمت در نزديکي ۵۰ دلار باقي بماند، ممکن است توليد نفت شيل آمريکا از اوايل دهه آينده ميلادي شروع به کاهش کند. همچنين پيش بيني شده که ميزان توليد نفت روسيه، در طي ۵ سال آينده ثابت بماند.

گازپروم برنامه توسعه چنگوله و چشمه‌خوش را فروردين ارائه مي‌دهد
شرکت «گازپروم نفت» روسيه قرار است که برنامه مقدماتي توسعه دو ميدان نفت و گاز ايران را فروردين ماه ارائه دهد.
به گزارش مهر به نقل از پايگاه خبري اسپوتنيک، «واديم ياکوويف» معاون اول مدير عامل شرکت گازپروم نفت روسيه گفت: «برنامه مقدماتي توسعه دو ميدان نفت و گاز «چنگوله» و «چشمه خوش» ايران را در ماه آوريل (فرودين ماه سال آينده) ارائه خواهيم کرد؛ ضمن اينکه انتظار مي‌رود که برنامه نهايي آن در اواخر ماه جولاي (مرداده ماه سال آينده) ارائه شود.» وي در حاشيه کنفرانس انرژي «سراويک» آمريکا گفت: يادداشت تفاهم ميادين نام برده شده به‌امضاء طرفين رسيده و شرايط آن هم تعيين شده است و بايد در ماه آوريل برنامه مقدماتي خود را ارائه دهيم و انتظار مي‌رود که برنامه نهايي در اواخر ماه جولاي به طرف ايراني ارائه شود. بر همين اساس در ماه دسامبر سال گذشته ميلادي، وزير انرژي روسيه اعلام کرد که گازپروم نفت، توافقنامه اي را با شرکت نفت ايران به منظور توسعه دو ميدان اين کشور به‌امضاء رسانده است.

۵ تاسيسات جديد  تقويت  فشار گاز امروز افتتاح مي‌شود
يک مقام مسئول از افتتاح رسمي‌۵ تاسيسات جديد تقويت فشار گاز با حضور معاون اول رئيس جمهوري خبر داد و گفت: پنج تاسيسات تقويت فشار گاز خنج، جهرم، صفا شهر، نايين و کاشان امروز افتتاح خواهند شد. حسن تربتي در گفتگو با مهر با بيان اينکه پنج ايستگاه تقويت فشار گاز بر روي خط لوله هشتم سراسري ۱۹ اسفند با حضور اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهوري و بيژن زنگنه وزير نفت به طور رسمي‌افتتاح خواهد شد، گفت: ۵ ايستگاه تقويت فشار گاز خنج، جهرم، صفا شهر، نايين و کاشان هر يک با بهره گيري از چهار دستگاه توربوکمپرسور ۲۵ مگاواتي در مدت ۳۰ ماه و با هزينه‌اي حدود ۱۶۰۰ ميليارد تومان آماده بهره برداري شده‌اند.
مديرعامل شرکت مهندسي و توسعه گاز ايران با اعلام اينکه اين تاسيسات جديد گازي با مشارکت حداکثري پيمانکاران، سازندگان و صنعتگران ايراني طراحي، نصب و راه‌اندازي شده‌اند، تصريح کرد: با بهره برداري از اين ۵ ايستگاه تقويت فشار گاز، ظرفيت انتقال خط لوله هشتم سراسري از ۶۰ ميليون متر مکعب در روز به ۱۱۰ ميليون متر مکعب در روز افزايش مي‌يابد. اين مقام مسئول با تاکيد بر اينکه علاوه بر افتتاح و بهره برداري رسمي‌از پنج تاسيسات جديد تقويت فشار گاز، امسال ۲۴ تربوکمپرسور جديد هم در تاسيسات موجود تقويت فشار گاز نصب و راه‌اندازي شده است، تاکيد کرد: اين اقدام افزايش توان انتقال گاز طبيعي کشور را به همراه داشته است.